Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties
Submitter: Tweak-Freak

Het Nederlandse Ultimaker kondigt zijn derde 3d-printer aan. De Ultimaker 3 kan volgens de makers dankzij een dual extrusion-systeem en ondersteuning voor in water oplosbaar materiaal complexe geometrische vormen printen.

Met de dubbel uitgevoerde printkop is het mogelijk om verschillende materialen te combineren, of materiaal van twee verschillende kleuren gebruiken. De Ultimaker 3 kan overweg met nylon, pla, abs, cpe en pva. Laatstgenoemde is een in water oplosbaar materiaal, dat gebruikt wordt bij het printen van complexe modellen met pla of nylon. Het materiaal houdt de onderdelen van het model tijdens het printen op hun plaats en zodra de 3d-print klaar is, kan het overbodige materiaal eenvoudig verwijderd worden door het object in water te dompelen. Volgens de Ultimaker-website kan de nieuwe 3d-printer binnenkort ook overweg met de materialen cpe+, pc en tpu 95a.

Demonstratie van het gebruik van in water oplosbaar materiaal, dat dient als ondersteuning tijdens het printen.

Gebruikers kunnen zelf de Print Cores van de 3d-printer verwisselen en middels nfc kan de Ultimaker 3 automatisch herkennen welk materiaal er gebruikt wordt, zodra de spoel op de printer wordt bevestigd. Na die detectie worden de instellingen van de printer automatisch afgestemd op het gekozen materiaal.

Volgens de makers biedt de Ultimaker 3 verbeterde printkwaliteit met een nauwkeurigheid tot 20 micron. Het apparaat kan overweg met temperaturen tot 280 graden Celsius. In de kast is een camera ingebouwd, waarmee het printproces vanaf afstand live gevolgd kan worden. De camerabeelden kunnen via wifi verzonden worden, maar er is ook een ethernetpoort aanwezig. Verder heeft de Ultimaker 3 een usb-aansluiting en leds die aangeven of er een bepaalde actie van de gebruiker vereist is.

Ultimaker maakt twee varianten van de Ultimaker 3. Het reguliere model heeft een bouwvolume van 215x215x200mm, bij de hogere Extended-uitvoering is dat 215x215x300mm, zodat er grotere objecten geprint kunnen worden. De Ultimaker 3 heeft een vanafprijs van 3624 euro en voor het grotere model moet 4471 euro betaald worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

Wauw, dit is echt een doorbraak voor FDM 3D printers. En voor die prijs ook! Nog nooit eerder gezien, met 2 materialen printen! En een 20x20 cm printbed! OMG!

[Reactie gewijzigd door Shadow op 18 oktober 2016 19:05]

Je wordt gedownmod, maar je hebt in basis wel gelijk...

Ik heb zelf een single extruder staan op basis van RepRap, en een maat van mij een dual extruder op dezelfde software. Het zijn in feite open source clones van de Prusa i3. De printers samen hebben nog geen 750 euro aan onderdelen gekost, en doen in printkwaliteit echt niet onder voor printers die het veelvoudige kosten.

Even als voorbeeld; een 20x20cm aluminium heatbed kost tegen de 20 euro, 20x30cm kost een tientje meer. Ik snap niet dat Ultimaker hier ruim 1000 euro extra voor durft te vragen....
Die 300mm is hoogte, niet breedte of diepte. Voor hoogte heb je geen grotere heatbed nodig, toch?
Hij bedoelt dat een 20x30 heated printbed voor een gewone Reprap een tientje meer kost dan een 20x20 printbed, en de meeste printers hier ook compatible mee zijn. Zo kun je dus je printvolume van een Reprap met 50% uitbreiden voor §10. Wil je je printvolume van een Ultimaker met 50% uitbreiden, dan ben je §1000 euro kwijt....
(terwijl juist een printer in de hoogte uitbreiden vrijwel geen extra hardware voor nodig is, behalve wat langere assen en spindels, wat geen drol kost!)

[Reactie gewijzigd door Shadow op 19 oktober 2016 00:52]

De prusa printers kunnen al een tijdje met 2 materialen printen en hebben recentelijk een printkop aangekondigd die kan wisselen tussen 4 materialen. https://3dprint.com/150853/multi-material-prusa-upgrade/
dat is meer multi color dan multi material,
1) je materialen moeten dichtbij elkaar zijn in gedrag en temperatuur
dat maakt het voor PVA al meteen minder geschikt
2) je kan dus niet de nozzle aanpassen op het materiaal dat je gaat printen.
3) clogging met materialen die niet dicht genoeg bij elkaar het smeltpunt heben.
4) GIGANTISCHE nozzle wipe/color change extrusie toren!
Die ultimakers zijn leuk, maar ik vind ze toch echt te duur ten opzichte van de andere opties op de markt. Ja, deze kan dan met twee materialen tegelijk printen, maar toch, 3.6k is niet iets dat de gemiddelde consument zomaar op de plank heeft liggen. Het is verder ook niet dat deze dingen niet dezelfde problemen etc. hebben die andere modellen hebben, heb vaak genoeg ermee gewerkt en ook vaak gehad dat ze het toch net niet lekker deden.
Ik denk vooral dat we op moeten houden met denken dat elke gemiddelde consument een 3d printer moet hebben. Het aantal keer dat iemand uit mijn omgeving me vroeg is voor ze te printen is op 1 hand te tellen. Waarom zou de gemiddelde persoon in hemelsnaam zo'n ding thuis willen hebben? Het kost veel geld, je moet hem ergens neerzetten, je moet hem onderhouden en je moet weten hoe je er 3d modellen voor kan maken (tenzij je non-stop Thingiverse onzin wil printen). Voor die 2 keer dat je iets zou willen printen zijn er genoeg (lokale) opties beschikbaar inmiddels. Precies hetzelfde met lasersnijders; waarom zelf zo'n bak met afzuiging neerzetten als je ook online kan bestellen met perfecte kwaliteit?

[Reactie gewijzigd door Heedless op 18 oktober 2016 19:28]

Helemaal eens, zelf werk ik voor een bedrijf waar wij veel prototypen met nieuwe producten en wij hebben niet eens zo'n ding. We gebruiken partners om de producten uiteindelijk te printen. Mensen onderschatten zwaar hoe lastig het is om het apparaat goed te kalibreren en ook goed te houden. Wil je echt mooie resultaten dan kan je beter gaan praten met een expert of als particulier naar een maker space toegaan. Alleen als je een heel groot huis hebt en teveel geld dan is het een leuke gadget. En anders koop je eerst zon ding van 600 euro dan kan je altijd nog kijken hoe het bevalt. ;)
Zou het in de toekomst misschien goedkoper ťn echt plug en play worden als de printers verbeterd worden?
Nee. En dat hoeft ook niet. Je moet een 3D printer meer als een stuk gereedschap of machine zien waar je mee moet leren werken. Niet iedereen heeft toch een draaibank of freesmachine in z'n woonkamer staan? Sowieso moet je een doel hebben voor de printer, en mechanisch leren ontwerpen (CAD). Wat wil je anders met de printer doen? Thingiverse standbeeldjes printen?
In mijn ogen is een 3D printer alleen nuttig voor iemand met een werktuigbouwkundige achtergrond of iemand die uitzichzelf met hobbyprojecten bezig is (modelbouw etc) en bereid is er wat tijd in te steken.
Misschien behoor ik dan toch tot de doelgroep ;)

Wat maakt dat jij denkt dat het printen met de 3D-printer altijd moeilijk zal blijven? Denk jij dat de ontwikkeling ervan in 2016 stopt?

Ik denk dat in de toekomst calibreren niet of nauwelijks meer nodig is, de resolutie toeneemt, de prijs daalt en de snelheid toeneemt. Ongeveer de ontwikkeling die we bij papierprinters hebben gezien.

Er schuilt imho geen gevaar in het afdrukken van Thingiverse ontwerpen. Als iemand die wil afdrukken lijkt mij dat geen probleem.

De 3D printer kan bij iedere hobbyist ingezet worden. Er zijn inmiddels niet-professionals die fotograferen, de voetbalclubfinanciŽn doen, een website bouwen, electronica bouwen, een auto opknappen en schilderen.
3D ontwerp en printen past volgens mij prima in dat rijtje.
welke calibratie heb je het over?
het enige wat je bij de UM3 zou moeten kalibreren is de XY offset tussen de nozzles.
(manual bed levelen kan voor beter resultaat, maar hoeft niet perse)

Maar ik ben het er mee eens dat dat deze printer meer voor de zakelijke markt is gemaakt.

Een hobbyist zou ik aanraden een UMO of UM2+ te kopen.
De Ultimakers zijn en moet je totaal niet vergelijken met algemene 3D printers van 300,-, de UM2+ en UM3 zijn praktisch plug and play, calibratie duurt minutje, en printen is heel simpel.
maar je kan in de expert settings duiken als je dat wilt.
veel ruimte nemen ze ook niet in, te vergelijken met een kleine magnetron op zijn kant :)

Ik ben zelf modelmaker, en heb nu een UM2+ en is de gemakkelijkste printer waar ik ooit mee hebt gewerkt.
Je hoeft ook niet gelijk een Chinees ding van §300 te kopen (al werken die prima voor thuis), maar bijvoorbeeld een Prusa i3 MK2 of Mendelmax zijn net zo plug en play. En die bedrijven innoveren ook veel meer dan Ultimaker.
De meeste verbeteringen in 3d print land komen uit de software (misschien light dat eraan omdat ik het begin van replicatorG en skeinforge heb meegemaakt), en daar doet UM veel meer IMHO.

Er zijn wel lossen bedrijven die een betere/even goede slicer hebben gebouw maar die zijn vaak dan extra kosten boven op je printer, heb je recent nog is naar CURA gekeken?

Ook zie ik behalve de muli color kop van de prusa niet zo heel veel innovatie.
Ik heb een Ultimaker 2 staan (particulier) en dat ding heeft al honderden draaiuren erop, maar nooit hoeven kalibreren. Enkel bij het eerste gebruik om het print bed op de juiste hoogte te zetten tegenover de nozzle, maar dat gaat via een uitermate gebruiksvriendelijke wizard. Daarna nooit problemen gehad met calibratie, en al heel wat indrukwekkende prints gemaakt. Zelfs auto onderdelen nagemaakt en vervangen.
Kopen in die categorie is niet zo slim.je kan ze zelf makkelijk bouwen voor 450- 500 euro. Heb ik ook gedaan. Kwaliteit van prints is hoog maar ik leer iedere keer dat ik print weer bij. Dat een um3 redelijk plug and play is mag voor die prijs ook wel. Maar volledig plug and play en 100% werkend voor alle soorten prints en materialen kan in mijn ogen niet.
Ik heb gewerkt met een Ultimaker 2 en een vertex maar is kwalitatief niet te vergelijken. De Ultimaker bleef werken zonder problemen en leverde veel beteren prints dan de vertex.
nu is het nog maar een kwestie van tijd voordat mensen massaal munten hebben geprint die als echte munten worden gedetecteerd door de snackautomaten/overig.

prijs per munt: 0.5CT voor een munt ter waarde van 2 euro.

hierdoor worden geld wissel automaten ook gefopt.
Vroeger,. toen we in italie nog Lires moesten kopen, hadden ze, meen ik een muntje wat ongeveer 0.25 gulden waard was,. wat even groot was als een gulden.

Dat was altijd flink inslaan op vakantie :)
haha snap het, helaas werken deze niet meer in de huidige tijd.
Misschien niet met lires maar wel met een 10 baht stuk van omgerekend §0,26 in plaats van een §2 munt.
zelfde maat en materiaal? [hahaha}
Echt iets om fier op te zijn.... de dieven van vroeger en nu.
Niet te veel te koop aanbieden, gij zijt genoteerd.
Dat zal reuuuze mee vallen, filament weegt doorgaans een stuk minder dan een muntje in hetzelfde formaat... zelfs filament met metalen zullen de munt proever (die op maat en gewicht checkt dacht ik) echt niet foppen
De munten worden ook op magnetische eigenschappen gecontroleerd, en dat is het moeilijkste te foppen.
Ah kijk, nog moeilijker dus! Ooit de uitleg gekregen van een munt proever een jaartje of 15 geleden... wel een gave vooruitgang :)
Yup, practisch gebruik voor de massa komt dichtbij.
Time to download that car :)
Doe ik al :+ ik heb in mijn auto (bij gebrek aan zwarte filament op het moment) diverse zilver kleurige onderdelen zitten. Zoals een verbeterde bekerhouder, vloer mat clipjes om de mat aan het carrosserie vast te klikken, de beugels van het handschoenenvakje, geleide rollers voor het elektrische raam mechanisme, etc. Kan allemaal prima :+
Als dat allemaal zo gemakkelijk was, dan zouden er al veel dat met een veel simpelere draaibank dat al gedaan hebben denk ik dan zo
Dat gebeurd ook. Enig idee hoeveel valse twee euro munten in de omloop zijn? Waar is voor het laatst je twee euro munt gecontroleerd op echtheid? Meest lucratieve valsmunterij is niet een vijftigje dat door en door wordt gecontroleerd, maar het twee euro muntje dat lekker veel waard is maar niemand naar omkijkt.
Ik neem ze ook gewoon aan ondanks dat ik zie dat er veel mis mee is, ik kan het niet hard maken en ben een zeikerd en de klant kwijt die het toch niet zelf heeft gemaakt. En tja ik kan het zo weer doorspelen naar een ander dus hij is voor mij ook gewoon twee euro waard. Heb wel meerdere gehad waarvan het middelste gedeelte gewoon kon draaien en een aantal ook die er gewoon uit zijn gevallen 8)7
Munten worden ook niet veel ingeleverd bij de bank dus ze blijven gewoon heel lang in de omloop en worden niet eruitgepikt.

Lang verhaal, ik zou blij zijn als het veel makkelijker wordt om de munt na te maken, zodat ze eindelijk het probleem zullen aanpakken.
De 5/10/20 euro biljetten worden doorgaans ook slecht gecontroleerd of helemaal niet. Er zijn maar weinig bedrijven met scanners zoals bij de mediamarkt en blacklight is helaas ook niet alles. Ik denk dat briefjes van 5 en 10 ten eerste al makkelijker te fabriceren zijn dan munten, plus ze zijn meer waard. Nou heb ik er geen verstand van haha, maar dan lijkt het me toch slimmer om 20x5§ te drukken dan 50 munten van §2.

Anyways mooie techniek dat 3d printen, helaas nog altijd veel te duur, even 4000 euro wegtikken voor een apparaat dat de gemiddelde consument (nog) niet nodig heeft is natuurlijk voor de meesten niet zomaar weggelegd, plus het materiaal wat er dan nog bij aangeschaft moet worden. Dus voorlopig zullen mensen voor §5000 een tweedehands auto kopen ipv er eentje printen. Maar het zou gaaf zijn voor de toekomst. Nooit meer dat gezeur over android/ios, iedereen kan zijn eigen toestel maken en zijn eigen os er op zetten (dream on haha). Nog eventjes en we kunnen op die manier voedsel produceren a la star trek.

Voor degene die het misschien niet wisten, Star Trek is DE serie die ervoor gezorgd heeft dat de technologie een sneltrein vaart kreeg (hier zijn documentaires over te vinden). In die serie uit 1968 was een tablet of een "smartphone" de normaalste zaak van de wereld. In 1968 had niemand een smartphone/pc/internet/hd tv/etc en nog geen 50 jaar later bestaan redelijk wat "producten" uit die serie in het echt. Man man wat gaan wij nog mooie tech jaren tegenmoet komen ;).
en niemand ziet dat de eerste layer in de 2e video @ 3:01 gewoon loslaat en FAALT!
kwaliteit? 3.6k mwah

[Reactie gewijzigd door ripzor op 18 oktober 2016 20:13]

Dat ligt niet aan kwaliteit. Je moet over de glasplaat tape plaatsen om op te printen. Op glas laat het zo los. Heb ik ook gehad, of de printer duwt het object om. Gewoon tape eronder of even met een pritt stift wat op t glas smeren en daarop printen.
Ik heb een goedkope chinese prusa kloon en sorry, tape vind ik (na een maand in bezit te hebben) echt een no-go... je eerste lagen zijn afschuwelijk lelijk, op glas kan je haast spiegel gladde resultaten krijgen, een heated bed is fijn maar geen must voor PLA. Eventueel kan een beetje haarspray nog bij ABS helpen maar verder? Gewoon alles goed afstellen voor een proper eerste laag! Printen met een 'Brim' of andere software beschikbare oplossingen

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 18 oktober 2016 22:16]

Ik heb alles goed afgesteld, maar soms heb ik een model waarbij de brim echt niet kan, dan trekken de eerste paar lagen gewoon krom. Ik weet niet of dat komt omdat ik een heated bed gebruik i.c.m. PLA, maar de tape voorkomt dit.
als brim niet kan gebruik dan een raft, misschien?
brim kan ook rond de support toren...
en een pritt stift of een heel schone glas plaat doet wonderen!
(houd je vette vingers ook van de (schone) glasplaat weg :P )
Voor ABS is Kaptan tape een betere oplossing als je de eerste lagen strak wil hebben dan de schilderstape achtige opties. Wel zorgen dat je het niet met je handen glad strijkt want dan is het te vet om de filament vast te houden.

En het gebruik van een Brim is vooral om het opkrullen van hoeken met ABS te verminderen, een raft haalt wel je print van het bed af maar de hoeveelheid nabewerking daarbij is wel aanzienlijk meer dan andere oplossingen.

@Xoniq heb je met pritt stift geen problemen? Ik hoor veel dat pritt teveel water bevat en daardoor op een verwarmt bed niet lekker werkt.
Nope. Glasplaat goed levelen en vooral goed schoonmaken.
Heb ik, alleen dan trekt de boel iets krom bij de eerste lagen omdat het nergens aan vast hecht.
Ze scheppen op over een coole feature als autolevel en hoe simpel het wel niet is. Nou, dat is dan goed zichtbaar ... betaal je 3.6k en kennelijk werkt dat dus niet zo makkelijk, zelfs niet onder pristine video-omstandigheden? Lijkt me logisch dat je dan die video niet shipped/re-edit of overnieuw doet. 3.6k eurie pieken is wel 4x de hoofdprijs ...
En dan ga je tape gebruiken? pretty weird in my view in deze prijsklasse

als het chinese meuk was, ga ik graag eff duct-tape-pritt prutsen! En los ik alle clogs op :+)
Als iemand eerst met zn vette tengels aan het bed gezeten heeft, dan maakt het wel iets uit hoe goed het levelen gaat, maar er is ook maar zo veel wat zo'n feature doen kan.
Ben er benieuwd hoe goed hij print. De Ultimaker 2 was altijd een prima printer.

[Reactie gewijzigd door Matthijz98 op 18 oktober 2016 19:13]

Was? Die staat hier nog altijd te printen :+ Draait nog altijd uitstekend.
Leuke technologie, maar helaas nog steeds te duur en te onpractisch voor dagelijks gebruik. Maar ik denk dat we daar wel gaan komen.
Beslist niet. 3D printen met dit soort apparaten blijft een hoop kunst en vliegwerk
dan zou ik voor die prijs persoonlijk voor de raise3d n2+ gaan, maar ben momenteel nog erg tevreden met de zortrax m200, wat een stapje goedkoper is als deze 2..
Die Zortrax lijkt me erg interessant...

Als ik mag vragen kun je ook met niet-officiele materialen printen? Zijn er dingen die tegenvallen aan de m200?
Heb gelezen dat sommige mensen ander abs materiaal gebruiken maar ik vind de zortrax fillaments kwalitatief erg goed.

Hij kan origineel wel alleen abs en zultrat printen, met z-temp modificatie kan je alle andere fillaments ook gebruiken, en de temperatuur instellen.

Kijk een keer naar het Youtube kanaal van 3dprinting nerd, die heeft erg veel reviews waaronder ook van de zortrax m200
Ik vind dit een erg interessante kwestie, ik zou zelf niet zoveel neer willen leggen voor een fdm printer. Helemaal niet aangezien je voor het zelfde bedrag al een sla printer kan krijgen waarmee je net ietsje preciezer mee kan printen en ook nog vrij complexe vormen kan printen. Ik denk dat sla toch een verdere toekomst zal krijgen.
Dit is in feite een verbeterde versie van FDM, wat meer lijkt op SLS qua printen. Dat je een extrusiemateriaal als ondersteuning gebruikt lijkt me een enorme verbetering omdat je je niet meer druk hoeft te maken om de support. Dat maakt het een stuk meer plug en play.
SLA en FDM hebben in mijn ogen een verschillende 'doelgroep'. Met FDM kun je makkelijk 'engineering' onderdelen printen, en heeft als voordeel dat je met veel 'serieuze' materialen kunt printen (polycarbonaat, Nylon, 'flex-filament', 'tribo-filament', copolyesters ('wood-fill', carbon fiber, etc), zelfs PEEK). Helemaal als je meerdere materialen tegelijk in 1 onderdeel kunt printen zijn de mogelijkheden eindeloos.

SLA heeft een veel hogere resolutie (veel mooiere onderdelen), maar je bent beperkt in de materialen omdat het toch en hars moet zijn.

Je FDM printer gebruik je zegmaar om beugels, brackets, fanducts en tandwielen mee te maken en SLA gebruik je voor mooie standbeeldjes en (onfunctionele) prototypes voor industrieel ontwerp
(even heel zwart op wit, natuurlijk kunnen beide soorten printers ook wel voor het andere gebruikt worden).

[Reactie gewijzigd door Shadow op 19 oktober 2016 00:15]

Zeker ben ik met je eens, ik denk alleen dat je n veel situaties sneller kan zijn met een SLA printer. Helemaal gezien de nieuwe generatie met UV lampen. Nadeel is helaas wel dat die "inkt" die harsen idd, stinkend duur zijn. Tenminste als je een beetje fatsoenlijk spul wil.
Opvallend dat de objecten die in reclamefilmpjes geprint worden, meestal ruwe, 'kunstzinnige' oppervlakken hebben...

[Reactie gewijzigd door STFU op 18 oktober 2016 19:26]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True