Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 170 reacties

Wereldwijde verkoopcijfers van pc's zijn in het derde kwartaal van 2016 met 5,7 procent gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Dat zeggen analisten van onderzoeksbureau Gartner. De cijfers zijn nu al acht kwartalen achtereenvolgend in een neergang ten opzichte van vorige jaren.

Gartner zegt dat het om voorlopige becijferingen gaat, maar het bureau heeft duidelijk wel genoeg vertrouwen in de cijfers om er een publicatie over te maken. De daling in verkoopcijfers duurt langer dan iedere andere dalingen in de geschiedenis van pc's. In totaal zijn volgens het bureau 68,9 miljoen pc's verkocht in de maanden juli, augustus en september. Het probleem zou liggen bij een zwakke vraag onder scholieren en studenten, die net aan een nieuw jaar begonnen zijn, en een eveneens zwakke vraag in nieuwe markten als India.

Daarnaast zou de langer wordende levensduur van de pc een negatief effect hebben op de computermarkt. Dat gaat tegenwoordig ook nog gepaard met het feit dat consumenten dagelijks verschillende apparaten, zoals smartphones en tablets, gebruiken, waardoor een nieuwe pc kopen minder prioriteit zou krijgen.

Verder vertelt Gartner dat de markt zich blijft consolideren; 78 procent van alle pc-verkopen zouden van de zes grootste fabrikanten komen: Lenovo, HP, Dell, Asus, Apple en Acer. Van die zes is Lenovo nog steeds de koploper, maar HP loopt niet ver achter. In het derde kwartaal van 2016 nam Lenovo namelijk 20,9 procent van de pc-verkopen voor zijn rekening en HP 20,4 procent. Vergeleken met het derde kwartaal van 2015 namen de leveringen van HP, Dell en Asus toe terwijl ze bij de overige drie juist afnamen.

In Europa, het Midden-Oosten en Afrika zijn de verkopen minder sterk gedaald dan op wereldniveau. Daar is sprake van een afname van 3,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De verkopen kwamen uit op 19,2 miljoen apparaten. In Azië was die daling 7,6 procent en in de VS was er een daling van slechts 0,3 procent.

Uit andere  recente cijfers van hetzelfde onderzoeksbureau blijkt dat de verkoopcijfers van smartphones, die tegenwoordig tot de grootste concurrenten voor pc's behoren, nog wel groeien, maar dat die groei naar verwachting afneemt tot in de enkele cijfers.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (170)

We zitten al enkele jaren op een prijs/prestatie niveau waarbij hardware een aantal jaar geleden gekocht nog steeds uitstekend mee kan en praktisch alle dagelijkse dingen (lees: internet, YouTube en office) uitstekend kan draaien. Enige waar echt winst geboekt is betreft het energieverbruik. Iets wat voor desktop pc's al stukken minder interessant is.

Ook de tijd van een nieuwe Windows = nieuwe computers ligt al jaren achter ons. Tel daarbij op dat het gros van de foto's, YouTube-filmpjes, Facebook en browsen op een telefoon of tablet gaat en de pc blijft enkel over voor wanneer je echt productief moet zijn en een brief moet typen o.i.d.

Ik verwacht in de toekomst meer en meer hybride apparaten zoals Windows 10 continuüm. Sluit de telefoon aan op een toetsenbord, muis en beeldscherm en je hebt, afgezien van rauwe prestaties, een pc ervaring. Gezien de gigantische prestatiesprongen van mobiele socs is het een kwestie van tijd alvorens de prestaties van i5's/i7's benadert worden...
Tel daarbij op dat gamen via de console, tablet en mobiel populairder is dan ooit tevoor.
En de PC games die verkocht worden (de PC is nog steeds het grootste game-platform) zijn ook de retro games, waarvoor een oudere PC prima geschikt is.

Ik heb zelf een high-end PC van onderhand 6 jaar geleden en die is nog sneller dan een gemiddelde PC van nu. Je moet alleen om de 2 a 3 jr een nieuwe grafische kaart kopen.
Tel daarbij op dat gamen via de console, tablet en mobiel populairder is dan ooit tevoor.
En de PC games die verkocht worden (de PC is nog steeds het grootste game-platform) zijn ook de retro games, waarvoor een oudere PC prima geschikt is.

Ik heb zelf een high-end PC van onderhand 6 jaar geleden en die is nog sneller dan een gemiddelde PC van nu. Je moet alleen om de 2 a 3 jr een nieuwe grafische kaart kopen.
In tegendeel, PC gaming is gigantisch booming de laatste jaren.Ik heb mijn Pentium 4 Northwood 2.54 GHz uit 2001 ook pas in 2007 hoeven vervangen toen intel met de Core2Duo (Conroe) uit kwam. Juist aan de high-end kant is eigenlijk niet echt iets bijzonders aan de hand. Met name de gpu ontwikkelingen gaan erg hard en er komt een moment dat we allemaal cpu limited zijn. Sterker nog, sinds ik een GTX 1070 heb ben ik met mijn 2500K nu weleens cpu limited.

Echter de onderkant van de markt is er wel iets bijzonders aan de hand. Nog nooit waren instap processoren zo snel. Ik heb zelf een G4400 staan en die cpu van 65 euro kan de meeste games prima draaien. Zelfs Battlefield One draaide op 40 fps. Laat die onderkant van de markt nu traditioneel net het grootste volume beslaan.

Vroeger was het redelijk normaal dat bedrijven een pc in 3 jaar afschreven en dan alles gingen vervangen. Dat is nu eigenlijk helemaal niet meer nodig. Het succes van pc gaming is wat dat betreft een druppel op een gloeiende plaat. Daarnaast upgraden veel gamers ook losse onderdelen wat niet in deze cijfers zit.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 13 oktober 2016 00:44]

Dus dat! Als je idd alleen de kant en klare PC markt vergelijkt vs zelf building/upgrade mis je een groot stuk van de taart. Interessante info, maar incompleet en met foute conclusie.
Upgrade- en DIY markt blijft belangrijk en moet mee genomen worden.
Ook zou je moeten berekenen hoeveel Units zijn gekocht per gemiddelde prijs. Deze veranderen behoorlijk met de tijd (denk aan overstroming in Thailand met gevolgen voor prijs van het geheugen, de gemiddeld hogere prijs voor Graka's, etc).
Vraag is dan altijd of dat vanuit een bepaalde hoek komt (voor opinie/marketing/investment sturing) of dat de persoon echt zo beperkt is in z'n analyses...
Spijker -> Kop.
Het is de reden dat ik de spullen uit het hoge segment van het jaar ervoor koop. Dat gaat dan weer 5 jaar mee (laatste jaartje misschien overclocken). Dan merk je ook echt vooruitgang terwijl de investering iets lager uit valt.

Alleen inderdaad de grafische kaarten. Heb een 980 gekocht toen deze net uit was en de verleiding is alweer groot om er een tweede bij te stoppen :+

Aanpassing: spelling was weer dramatisch

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 13 oktober 2016 14:37]

Draai hier nog heerlijk op mijn gtx 680.
Een upgrade is wel wenselijk maar absoluut nog geen noodzaak ik drijven vrijwel alle games die ik wil zonder problemen.
En ik hoef echt geen nieuwe kaart te hebben om al die refresh en refurbished games te spelen op 4k .
De meeste ervan heb ik al gespeeld toen ze uitkwamen en hoewel het wel mooi is om crysis op volle graphics te draaien word het spel er voor mij niet minder op als ik net ff wat opties lager zet. Niet minder genoeg om nu de noodzaak te voelen om er weer honderden euros tegenaan te gooien.

Ik speel daarbij genoeg games die tevens zijn en geweldig presteren..
Ook al loop ik 4 generaties achter op mn gpu.
Als straks meer gedaan word met nieuwe technieken etc (geen direct x meer maar die andere.. kan zo ff niet op de naam komen)
Dan pas zal er weer een echte reden zijn voor mij.. maar voordat het gros van de games dit zal hebben zijn we weer 2 generaties verder en koop je voor een prikkie een 1180 :+
Yep die ja.
Dat zou een goede reden zijn om over te stappen naar een next gen kaart. Maar nu nog niet.. De games zijn er nog niet klaar voor op de enkeling na...

Net zoiets als mensen die nu spijt hebben van hun 3d tv met brilletjes en schermen van 1.5 meter etc.. die zijn echt heel mooi hoor.. maar doe mij straks over een paar jaar maar een 4k curved scherm voor minder geld dan waarvoor die mensen met een brilletje op 1k zitten te kijken ;)


Wou nog even toevoegen dat ik wel met 2 ssd schijven werk voor mijn os en ik denk dat dit ook wel helpt in de games.. Misschien niet bij het renderen maar wel bij al het andere eromheen . . Vind ik een betere investering dan nu kleine stapjes zetten voor de hoofdprijs

[Reactie gewijzigd door Marty007 op 12 oktober 2016 16:14]

Conclusie: ontwikkelingen in de IT zijn enorm afgenomen?

De manier hoe ik het ziet is dat IT nu voldoende volwassen is dat we het nu in kunnen zetten om op een kosten efficiënte manier andere topics aan te pakken, een hot topic op dit moment is bijvoorbeeld een duurzame infrastructuur (transport, energie opwekking, energie opslag, energie verbruik).

De volgende stap voor IT zal ongetwijfeld kwantumtechnologie zijn.
Quantumcomputers zijn in de maak, maar er is nog een hoop onduidelijk en onstabiel met de Quantummechanica en de computers. Hier komt natuurlijk bij dat een quantumcomputer in nog geen jaren voor de consument beschikbaar komt (voor een redelijke prijs). De Wet van Moore (het aantal transistors zal elk jaar verdubbelen) begint ook al steeds minder waar te worden, de IT zit in een slop. Tegenwoordig hebben we geen ontwikkelingen meer, maar verbeteringen, perfectioneringen. Het enige waar terrein kan worden gewonnen is de VR
Ach je kan prima 5 jaar op een videokaart hoor....
Als je Full HD genoeg vind, en niet alles op MAX wilt. Voor veel mensen is dat toch voldoende.

Zelf net geupgrade van een GTX 560ti (jaja) naar een GTX 1070. Ik ben blij dat ik nu ook de nieuwste games weer op full HD kan spelen. Maar om eerlijk te zijn: Dark Souls 3 speelde ik eerst op HD (niet full HD) op minimum settings. Nu alles op max in WQHD. Maar naast 1 of 2 wow-momentjes speelt het eigenlijk hetzelfde.

Voor VR is het wel fantastisch.
Ik zit op 1440p en wil juist wel alles op de hoogste instellingen hebben staan :9
Soms is zijn er wat compromissen nodig: AA kan een stuk lager op 1440p en schaduwen.. ach, afhankelijk van het spel let ik daar niet zo op.
Yep, het enige waar je nog een PC voor nodig hebt is gamen / virtual reality.
De CPU + GPU trekken te veel stroom om een laptop praktisch te maken.
.
En omdat Windows 10 lekker afgeslankt is tov eerdere versies, voor tablets e.d.,
maakt dat het ook prima draait op 10 jaar oude PCs.
Ik heb er al flink wat opgewaardeerd. Sorry, Dell, HP, Lenovo. ;->.
Afgelopen jaar mijn desktop (i7-2600, vijf jaar oud) een upgrade gegeven; SSD, GTX970, 16 GB RAM en tweede scherm. Desktop loopt als een zonnetje. De upgrade naar Windows 10 ging ook probleemloos. Ik zie op dit moment weinig reden om verder te upgraden, eigenlijk ben ik gewoon rustig aan het wachten op wat Zen ons gaat brengen. En dan kijk ik wel verder.
draai op de processor na (i5 6600K, nog wel standaard geclockt) hetzelfde en ik kan nog steeds volop genieten van alle nieuwste games met prima settings. Enige upgrade die ik binnen nu en 2 jaar zie gebeuren is een nieuwe GPU.
Oh ja?
Hoeveel high end PC games worden er verkocht via Steam? Talloze.
Origin? Talloze.
Rockstar etc? Talloze.

Komt bij dat bijna niemand die ik ken nog een PC koopt in een winkel/webshop, maar 99% bouwt er een of laat er een bouwen.
Of je moet opa Jan of Oma Mies die digibeet zijn meetellen.
Sorry, maar een pc van 6 jaar oud met enkel een nieuwe videkaart highend noemen, dat kan niet.
Lezen is super moeilijk he? Doe eens niet zo zuur, zieligerd.

1. Ik heb niets gezegd over high-end PC game verkopen. Ik heb het over dat een groot percentage van de omzet komt uit niet-high-end retro games en kleinere games.

2. Ik heb gezegd dat ik een PC heb gekocht die toen ik hem kocht high end was. En dat ie sneller is dan een gemiddelde PC van nu. Mijn nooit overgeklokte PC draait echt elke game zoals die hoort te draaien, ook de nieuwste.

Dus als je aub gewoon terug naar bed kan en lekker je reacties voor je kan houden is dat prima.

Mijn CPU benchmark:
Intel Core i7-3930K @ 3.20GHz 12,033
https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Een erg vlotte i7 die nu te koop staat:
Intel Core i7-6700K @ 4.00GHz 10,986
https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

De beste CPU uit de mid-range:
Intel Xeon E5472 @ 3.00GHz 4,312
https://www.cpubenchmark.net/mid_range_cpus.html
klopt, zelfde ervaring.

Ik heb een 3570k en die gaat meer dan prima mee. Daarnaast een ipad die ik bijna nooit meer gebruik (krant lezen af en toe of als de kinderen de tv claimen ). Voor mijn werk welnet een nieuwe laptop besteld, dat dan weer wel. Maar dat is, zoals ook hierboven gezegd, ook echte productiviteit.

Overigens, zelfbouw pcs (losse mobo's ea) tellen niet in deze cijfers mee neem ik aan? Ook veel computerbedrijfjes sleutelen pcs in elkaar voor klanten..
Continuüm is inderdaad een interessante insteek. Ik zie het best gebeuren dat als je over een paar jaar een Windows tablet gebruikt, dat je dan ook met een Dock, Scherm, Keyboard en Muis je basis PC hebt voor een aantal jaren.

Er zijn veel banen waarin productiviteit toch meer te maken heeft met lappen tekst in Word (zie journalistiek, schrijven of de wet), Excel (accounting of business analyse), of Powerpoint (marketing of management), en daar heb je niet veel cpu voor nodig, maar wel een muis, keyboard en redelijk scherm. Continuüm lijkt mij een hele goede oplossing voor die mensen.
Marketing en management is echt wel even iets anders dan powerpoint alleen hoor. Ja PP zal veel gebruikt worden, maar wat davht je van paketten als SPSS? Binnen de marketing erg belangrijk om onderzoeken te doen en die statistisch te kunnen onderbouwen. Zeker met grote datasets trekt dit ene behoorlijke belasing op de CPU.
Veel werk met big data gebeurt al in de cloud of op een compute cluster, maar er zullen vast wel gevallen tussen zitten waar je lokaal wat meer kracht nodig hebt. Continuüm zal niet voor elk bedrijf alle gevallen dekken, het hangt er vanaf watvoor een IT systeem je eromheen hangt.
Alle werk op Big Data gebeurt op een compute cluster (al dan niet in de cloud). Als het op een PC past, is het Small Data.
Eens. Ik heb zelf ook een pc met een (server)moederbord uit 2010. Leuke dual cpu, een bult ram, ssd, een retegoed beeldscherm en een idem toetsenbord (IBM model M uit 1990). Zolang hij niet kapot gaat, blijf ik 'm tot in lengte van dagen gebruiken. Moet alleen binnenkort even een andere videokaart in, de huidige kan het écht niet meer bijbenen.

Deze pc is van Windows 7 naar 10 gegaan en zal wsl nog wel één of meer OS updates ondergaan.

Kwaliteit van toetsenbord en beeldscherm vind ik belangrijker dan wat er precies aan chippies in die kast zit. Al weet ik dat uiteraard vrij nauwkeurig wegens zelfbouw... ;)

[Reactie gewijzigd door Jiffy op 12 oktober 2016 09:41]

Volledig mee eens. Het grootste probleem met oude PCs is meestal zelfs de driver support, wat best frustrerend is als je weet dat je PC eigenlijk nog zeer goed mee kan.
Linux erop, klaar.
Yep.

Mijn hoofdsysteem thuis is een i5 van 7 jaar oud, wel twee keer een nieuwe GPU ingezet, en 8 GB DDR3 naast de 4 GB waar ik mee begon, wat een paar tientjes kostte. Oh: en die nieuwe GPU reduceerde het idle verbruik fors.

Voor browsen en office applicaties voldoet dit sowieso op elke manier, maar ik speel er ook regelmatig spelletjes mee, zij het niet de laatste 3D blockbusters, maar wel vaak simulatie-spellen die relatief veel van de CPU vragen (Train fever, Cities skylines e.d.)

Ik zie vooralsnog geen enkele aanleiding om iets nieuws te kopen.

En dan moet je bedenken dat veel mensen hier waarschijnlijk een bovengemiddelde aandacht hebben voor hun computer thuis.
Mwah, dat is wel erg lokaal gedacht.
Van de 7 miljard mensen hebben zoiets als tussen de 1 a 2 miljard een PC/Laptop? Natuurlijk zal niet iedereen van de rest die ook langzaamaan online geraakt een PC/Laptop willen of nodig hebben, maar toch een deel daarvan is scholier, student, programmeur, kantoormedewerker. Ik zou eigenlijk verwachten dat die toename nog steeds groei zou veroorzaken, maar kennelijk zie ik iets over het hoofd.
Zou het ook niet deels komen omdat windows 10 juist een heel stuk lichter en sneller is dan vorige versies? Hierdoor krijgt de doorsnee consument ook het idee van hey! windows start in 10 sec helemaal op mijn pc is nog prima snel genoeg!

Ik kan me zeker vinden in je opmerkingen dat oude pc hardware nog prima mee kan. Wij hebben hier op de zaak 7 jaar oude core i7's staan uit de generatie 960 van intel. Op wat kleine wachttijden na bij zware programma's draaien deze pc's het volledige calculatie programma en teken programma nog razendsnel. Windows 10 start met de later ingebouwde ssd van samsung in minder dan 15 seconden helemaal op.

Ik verwacht ook dat deze pc's nog minstens 7 jaar draaien voordat er uberhaupt problemen mee ontstaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik al heel wat computers heb gebouwd en gebruikt, maar heb nog nooit in mijn leven meegemaakt dat een CPU of geheugen het begaf. In de 15 jaar alleen menig videokaart kapot gehad en 1 keer een gaar moederbord van MSI.

Ik denk inderdaad dat de hardware van dusdanige kwaliteit is dat het eigenlijk nooit kapot gaat. Voorheen was dat ook niet nodig omdat de snelheid en vraag zo snel stegen dat je bij het kopen van een nieuwe pc al weer een oude had. Tegenwoordig maakt het eigenlijk niet meer uit. Zelfs een i3 of i5 kunnen tegenwoordig al de zwaarste videokaarten bijhouden. Ik heb zelf een i5 uit de 3000 reeks en merk heel soms dat de CPU tegen de bovenkant aan zit bijvoorbeeld in het spel the division. Ik heb daarbij een 980ti videokaart. Echter de meeste doorsnee consumenten zitten er wat op te internetten en misschien een keer een simpel spelletje of word. Dan kun je met een i5 of i7 van 7 jaar geleden nog makkelijk vooruit.

Ik denk dat de vraag naar zware cumputing power alleen nog te vinden is in de gaming tak en bij media en foto bewerking. (en wellicht nog enkele andere takken natuurlijk)
Tel daarbij ook nog eens op dat veel pc's die consumenten tegenwoordig kopen zelf in elkaar worden gezet en daarbij dus niet onder deze lijst vallen. De beschikbaarheid van informatie en de manier van pc's bouwen is voor de consument de afgelopen jaren steeds toegankelijker geworden.

Dus wil je een pc voor ook spelletjes, kopen veel mensen hem in onderdelen, wil je alleen browsen/ office/youtube dan kan dat op elk device of anders wel op de oude pc. Zo blijft er maar een vrij beperkte markt over van mensen die een voorgebouwde pc nu nog nieuw willen aanschaffen. Zegmaar bedrijven en dergelijke voor vaste werkplekken.
We zitten al enkele jaren op een prijs/prestatie niveau waarbij hardware een aantal jaar geleden gekocht nog steeds uitstekend mee kan en praktisch alle dagelijkse dingen (lees: internet, YouTube en office) uitstekend kan draaien.
Komt ook omdat PCs niet meer sneller worden, dus heeft het geen zin om Internet, YouTube en Office pakketten features te geven die meer power nodig hebben, want helemaal niemand kan deze dan draaien.

Dat was vroeger anders. Toen werden PCs nog wel jaarlijks een stuk sneller en software bedrijven speelde daar op door features in te bouwen die meer power nodig hadden. Dat konden dan enkele mensen draaien, maar dat was genoeg om de cycle in stand te houden.

En zeg niet dat YouTube "goed genoeg" is. WP (de pure text versie) was ook goed genoeg volgens velen. Waren PCs toen al niet meer sneller geworden dan hadden we nu nog met WP achtige software gezeten en had ook (bijna) niemand zich kunnen voorstellen dat software er veel beter en veel mooier uit kon zien.
Lijkt mij redelijk logisch als het om kant-en-klare pc's gaat. De meeste standaard zaken die je als gemiddelde pc gebruiker doet kan je inderdaad ook op een smartphone of tablet o.i.d. doen.

De markt voor game pc's (dus eigenlijk aankoop losse onderdelen) is dan wel een ander verhaal denk ik. Ik heb geen cijfers bij de hand maar ik verwacht dat daar niet zo'n daling te zien is en dat ook niet snel zal gebeuren, integendeel.
Deze vraag stel ik mezelf ook altijd af. Worden hier alleen kant en klare pc's die bijna geen consument meer koopt of tellen game pc's ook mee? Ken een soort mensen die bv van gamepc.nl bestellen maar dat is dan een zelfbouw neem ik aan
Hoewel ik me dat ook afvraag, vraag ik me ook af of dat nu echt veel verschil maakt in het totaal. Game-PC's zijn natuurlijk een niche markt, net als de consolemarkt. Natuurlijk blijft de verkoop van Game-PC's stabieler als die van de thuis desktops, of zakelijke PC's, waardoor het aandeel Game-PC's groeit in de totale markt. Maar het blijft vooralsnnog een relatief klein deel, lijkt me.

Verder is het duidelijk dat de thuis Desktop aan het uitsterven is, met uitzondering van de mensen die poweruser zijn en in verband met specifieke eisen aan zelfbouw of in elk geval zelf samenstelling doen (gamers, ontwikkelaars, foto/video makers).

Ik heb boven nog een oude Core2Duo staan die ik met de beste wil van de wereld niet meer verkocht zou kunnen krijgen. Ik gebruik hem nog af en toe voor kleur-kritische fotobewerking omdat ik er een erg goed scherm bij heb staan. Maar zelfs het meeste fotoshop werk doe ik inmiddels op mijn laptop. Geen haar op mijn hoofd die overweegt om nog ooit een desktop te kopen, hooguit als mediacenter dat er ooit een mini-pc'tje komt.
Game-PC's een niche markt? bedoel je daar mee de kant en klare game pc's? Want het zelf samenstellen van game pc's wordt volgens mij steeds meer. Omdat het veel voordelige is om zelf een pc samen te stellen of alleen een component vervangen. De CPU markt maakt al paar jaar niet meer zulke grote stappen en loopt daarom een beetje stuk. Vroeger moest je nog om de 2 jaar je CPU updaten om een beetje up to date te blijven tegenwoordig heb ik persoonlijk al 4 jaar dezelfde CPU en gamen, 4k video en fotobewerking gaat nog prima. De GPU is daarnaast veel belangrijker geworden.

Thuis desktops zijn nog niet aan het uitsterven, je ziet enkel veel vaker een laptop omdat deze bij opleidingen worden verplicht en mensen dan sneller gebruik hiervan maken. Ook is flexwerken veel interessanter en dan is het veel handiger om een laptop te hebben. Dus ja laptops zijn over het algemeen veel gangbare dan een desktop.

Losse desktops op kantoren verdwijnen echter wel, dit worden allemaal NUC's of all in one pc's. Behalve voor specifieke toepassingen waar veel rekenkracht bij vereist is. Volgens mij is er nog steeds een stijging elk jaar in het aantal mensen die gamen. En raken er steeds meer mensen game verslaaft https://www.gameninfo.nl/publiek/cijfers Zolang de game markt nog zo groot is zie ik losse desktops echt niet verdwijnen. De Consoles daartegen zullen over paar jaar gewoon veredelde computers zijn met een bepaalde software. Zoals tegenwoordig al bijna het geval is.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 12 oktober 2016 09:25]

Desktop op kantoor verdwijnen ook voor een laptop met dockingstation, dan kun je met diezelfde laptop ook thuis werken.

Daarnaast zullen ook steeds meer mensen diezelfde werklaptop wel eens voor prive doeleinden gebruiken en daardoor geen eigen pc of laptop meer kopen.


Wat ik wel typisch vind in het artikel is de zwakke vraag onder de studenten voor een desktop, of ze moeten steeds meer gaan kiezen voor een laptop voor hun studie.
Game-PC's een niche markt? bedoel je daar mee de kant en klare game pc's? Want het zelf samenstellen van game pc's wordt volgens mij steeds meer.
In mijn kennissenkring zijn er iets van 30x zoveel mensen met een gewone huis-tuin-keuken PC (waaronder laptops, want die noemt Gartner ook PC's) als met een game-PC (zelfbouw danwel kant-en-klaar).
Wees je ervan bewust dat je gelijkgestemden aantrekt, dus als je zelf gamer of andere computerfreak bent, je veel mensen om je heen krijgt die dat ook zijn.
In mijn geval bestaat mn kennissenkring vooral uit niet-tweakers/gamers/nerds dus ligt dat anders. Het handjevol kennissen dat ueberhaupt geinteresseerd is in computerspelletjes, komt meestal niet verder dan Wordfeud op een tablet ofzo. Die gaan echt geen game PC kopen, en zullen ook nooit bijvoorbeeld een GPU installeren/vervangen. Maar nemen eerder "gewoon een laptop".
Dus ja van mij uit gezien is het ook een niche markt.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 12 oktober 2016 15:29]

"Want het zelf samenstellen van game pc's wordt volgens mij steeds meer. "

Zelf samenstellen is meer jaren '90. Toen waren er ook veel winkels met onderdelen.
Die winkels zijn er nu nog steeds, alleen online.
Ik wil niet per se zeggen dat zelf bouwen meer of minder populair is, maar het aantal (online) winkels met onderdelen is nog steeds enorm.
Toen ik jaren '90 in Groningen werkte, wist ik zo een aantal onderdelen winkels op loopafstand van het werk. Als ik nu in de pricewatch kijk voor het simpelst te vervangen onderdeel (videokaart) en het meest populaire product, dan zijn er 28 prijzen. Ik vind dat niet veel voor het hele land.
Omdat deze online bedrijven zich vaak bevinden op industrieterreinen waar de huren goedkoop zijn en ze enkel en alleen opslag nodig hebben voor het versturen.

Tegenwoordig koopt bijna iedereen zijn onderdelen bij een online winkel en gaan mensen alleen nog naar een speciaalzaak als ze er niets van snappen of als ze iets kapot hebben.
Al die winkels in Groningen bedienden alleen de stad Groningen en directe omgeving. De 28 online winkels bedienen heel Nederland en waarschijnlijk een flink stuk België.
De enige conclusie die je uit het verdwijnen van "echte" winkels kan trekken is dat de verkoop verschoven is richting online, niet dat er minder klanten zijn
Ja toen zat er in elke stad een mycom en een hardwarestore en een blablastore. Die hebben nu niet allemaal een website per locatie in de pricewatch. zijn ook genoeg kapot gegaan tijdens de overgang van stad naar online
Het aantal online winkels is enorm.
Echter de onderliggende leveranciers....dat is een beperkt aantal.
Het is grotendeels 'dropshipping'.

Dat is ook de onderliggende reden dat een 'prijsfout' in de pricewatch bij meerdere 'winkels' doorwerkt.

Wat hier al gemeld is. De performance van de systemen zijn niet veel groter geworden.

Het 'tunen' van de PC met geheugen en SSD is meestal effectiever en budgetair vriendelijker gebleken.

Ook het vervangen van onderdelen/monitoren voor energie zuinige varianten kan op termijn een kosten besparing opleveren.

Al met al weinig reden een PC steeds te vervangen.

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 12 oktober 2016 10:38]

Waarom is zelf samenstellen meer jaren '90? Jij hebt het waarschijnlijk over zelfbouw etc. Er zijn nog genoeg shops te vinden die onderdelen verkopen, met de komst van het internet waarschijnlijk veel meer dan in de jaren 90.

Als je kijkt naar hoeveel procent van de mensen tegenwoordig een of meerdere computers/laptop hebben in vergelijking in de jaren 90 dan is dit vele malen hoger.

Daarnaast is samenstellen op internet ook mogelijk, of dit nu enkel componenten zijn of het samenstellen van de gewenste computer. Ook bedrijven die complete computers aanbieden geven de mogelijkheid deze te customizen. Of dit nu een SSD,snellere grafische kaart of meer geheugen betreft.
Ik denk dat je ook onderschat hoeveel mensen een pc kopen bij de lokale computerbuur die ook gewoon onderdelen in een kast stopt. Die verkopen worden ook niet meegeteld. Ik ken hier in mijn onmiddellijke omgeving een winkel of drie die zo werken.
Door de merken die genoemd worden in het artikel (Lenovo, HP, Dell, Asus, Apple en Acer) ga ik er vanuit dat het om kant-en-klare pc's gaat.
Sommigen van deze merken verkopen ook wel game-pc's en die vallen denk ik ook wel binnen dit onderzoek, maar ik gok dat het percentage gamers dat een kant-en-klare game-pc koopt dan weer niet zo hoog is.
Alle volledig geassembleerde computers. Voor zover ik weet zowel desktops als laptops.
Als enkel de kant-en-klare desktops geteld worden, heb ik nog nooit een pc gekocht.
Alle pc's heb ik laten samenstellen.
Maar ik moet toegeven dat mijn oude pc nu al zes jaar oud en nog goed zijn job doet voor hetgeen ik nodig heb. Waarom dan een nieuwe kopen? Hij draait zelfs heel goed op Windows 10.
In het gewone betaalbare segment, is er ook geen enkele reden om een moderner exemplaat te kopen omdat de verschillen tussen oud en nieuw eigenlijk niet meer zo spectaculair zijn. Vroeger zag je de snelheidswinst enorm bij elke upgrade. Nu valt het voor de gewone toepassingen zelfs niet meer op.
Het staat onder de table in het originele artikel:
Notes: Data includes desk-based PCs, notebook PCs and ultramobile premiums (such as Microsoft Surface), but not Chromebooks or iPads. All data is estimated based on a preliminary study. Final estimates will be subject to change. The statistics are based on shipments selling into channels.
Source: Gartner (October 2016)


En nog een leuk gegeven:
Lenovo has recorded six consecutive quarters of year-over-year shipment declines, while the nearest competitors, HP Inc. and Dell, have recorded shipment growth since the second quarter of 2016.

[Reactie gewijzigd door reaper_unique op 12 oktober 2016 08:41]

Dat verklaart al wel een hoop. Op veel scholen, ook in nederland, schakelt men om naar chromebooks. Vandaar de daling onder nieuwe scholieren.
Ik denk dat je nieuwe scholieren niet moet rekenen als zijnde basisscholieren, die werken nu een hoop met tablets idd, maar eerder brugklassers. In mijn tijd zoon 15 jaar geleden hadden we thuis allemaal een computer. dit was echter niet een vereiste vanuit school. Nu hebben ze allemaal een laptop voor bij de les. Op het voortgezet onderwijs is dit sowieso een vereiste. Vandaar dat mensen ook veel minder snel een nieuwe pc nog kopen, rond die tijd hebben mensen vaak weinig geld over om nog een computer te onderhouden naast al twee andere dure apparaten.
Ik heb stiekem geen medelijden met Lenovo :X Met al die malware en spyware van ze die ze voorinstalleerden en nu ze een anderhalve maand oude telefoon geen update naar Nougat geven, vind ik het wel een beetje gerechtigheid. Het bedrijf heeft pure schijt aan zijn klanten.

Deze twee variabelen zullen wel geen invloed hebben gehad op de dalende verkopen, maar boontje komt om zijn loontje denk ik dan.
Daarnaast zijn wat oudere pc's die normaal vervangen zouden worden vaak weer volledig 'bruikbaar' te maken met alleen een SSD. Kan je zeker weer een paar jaar mee. Ik heb alleen geen idee hoe vaak zo'n upgrade in de praktijk gebeurd.
Uit mijn ervaring: weinig mensen die dat doen. In mijn omgeving moppert iedereen wel op z'n trage PC / laptop, maar als ik dan voorstel om een SSD in te bouwen (of hell, uberhaupt Windows opnieuw te installeren) dan is het probleem toch niet zo erg, want 'hij doet het nu toch ook? Dan wacht ik wel wat langer'.

En dan helpen de prijzen (want men kijkt vooral naar euro / GB) ook niet mee bij SSD tov HDD's.

[Reactie gewijzigd door Nat-Water op 12 oktober 2016 08:25]

Vertel ze eens dat een middenklasse SSD netzoals een middenklasse harddisk tussen de ¤50 en ¤100 kost. Oftewel, pakweg hetzelfde. Voor ¤40 heb je al iets fijns wat voor vel mensen een upgrade is.

Dus ga naar Verkenner, check of hun C: niet voller is dan pakweg 100GB, en als het inderdaad minder is mogen ze een beter argument verzinnen (of gewoon stoppen met mopperen).
Moeten ze niet toevallig Windows 10 (50 GB) of een paar HD-films erop hebben staan, want dan zitten ze al snel op de 200 GB... Ook niet onoverkomelijk, 500 GB heb je voor 150 euro, en soms kun je ook gewoon hun DVD-speler eruit halen, of een SSD ergens tussenin stoppen...

Van de andere kant, als mensen al gaan zeuren over die 2 tientjes, dan betalen ze mij ook niks, dus ben ik weg ;)
Windows 10 50GB? Volgens mij heb je dan een heleboel rotzooi ertussen staan. Ik kan het nu even niet checken maar bij mij is die rond de 20GB dacht ik (pro 64 bit).
Mijn Windows mapje is ~25GB maar daar komt natuurlijk ook nog bij o.a.:
Documents and Settings
swapfile
pagefile
hiberfile
Recovery
Program Files + (x86)
Programdata
Windows.old


En dan ligt het er maar net aan hoe deze schijf in clusters is opgebouwd.

Alles bij elkaar opgeteld zit je zo aan een stuk meer, 50GB lijkt me niet geheel onrealistisch.
De standaard fout die je daarbij maakt is \Windows\SxS meetellen. Dat is een verzamelfolder met links naar files die ook elders staan, maar dat zijn alleen dubbele namen en niet dubbele files.
Zo ben net thuis, bij mij is op de C schijf 19.8GB in gebruik. Incl office, andere browser, andere media player en nog wat kleine dingetjes.

Staat pagefile standaard aan bij w10? Volgens mij bij mij niet en ik heb niks aangepast verder. Die 50GB is dan meer een OEM install gok ik? Aangezien daar vaak wel zulke opties aan staan.
Misschien Windows.old even opruimen O-)
Win 10 Edu is 18,6GB groot. Edu staat 1 versie boven Enterprise :)
Zo heel veel verschil zou het overigens niet maken met versieverschillen in de hogere sector.
Windows 10 Pro is ongeveer 14GB groot :)
Als je alle updates meetelt, zit je rond de 20GB.. Dus ik weet niet hoe je aan 50GB komt.. 8.1 is wel 50GB, omdat daar zo veel updates voor uit zijn gekomen..
Oude HDD er naast laten zitten als D:\. :+
Meestal als ik een SSD inbouw in oude kasten, hebben de gebruikers ook maar een schijfje van 80-100GB, en is een 120GB SSD een upgrade :+
eventueel oude hdd als usb3 extern kastje aanbieden, hebben ze alle ruimte!
Of, voor 15" laptops en groter (en sowieso desktops) gewoon ernaast zetten.

Ik heb in mijn 14.4" laptop een 128G msata ssd, 256G 2,5" ssd, en ook nog een 2TB harddisk in de bay. Kan gewoon. Oke, het is wat overkill, maar het demonstreert de mogelijkheden ;)
precies, heb ik voor mijn zusje ook gedaan. 128 GB SSD + USB3 enclosure voor haar 2.5" 1TB harde schijf en haar laptop liep weer als een zonnetje, en gelijk mobiele opslag. Voor 90 euro een prima upgrade.

Bijkomend voordeel, de USB3 HDD kan nu ook rechtstreeks aan haar TV gekoppeld worden.
En anders steek je de schijf er toch gewoon bij als D:

Het gros van al deze mensen is al zat af met een schijf van 120 gigh hoor. Dat kost helemaal niet zoveel, vooral als je het vergelijkt met het aankoopbedrag van een hele pc.
Je moet gewoon wat harder aandringen. De meesten beseffen echt niet wat een gigantisch verschil een SSD maakt. Want meestal ergeren ze zich aan het traag opstarten van Windows en applicaties, en dat is nu net waar de snelheidswinst met een SSD het spectaculairst is.
De invloed van consoles op gaming pc's zou ik toch ook niet onderschatten.
Andersom ook niet zou ik zeggen.
Met de release van de PS4 en de Xbox One heb ik nog nooit zoveel mensen in mijn directe omgeving weten overschakelen naar het PC platform. Maar dat is anekdotisch natuurlijk.

Ik zou echt wel eens cijfers willen zien waarbij de homebrew PC markt ook bij betrokken wordt.
Anekdotisch ben ik de enige op het werk (in een afdeling van ca. 20 mensen) die een gaming pc heeft. Wie gamet heeft een PS4, en dat zijn hoofdzakelijk mid twintigers.

Wat me doet vermoeden: wie is opgegroeid in het PC-only tijdperk (dertigers en ouder), blijft meer bij gaming PC's, maar wie jonger is gaat eerder naar alternatieven. Daarbij draait het leven van dertigers meer om kind en gezin, dus het aandeel onder hen die nog een gaming PC bouwt neemt wellicht ook nog eens af.

Ik ben me bewust dat het zeer onwetenschappelijk is om vanuit mijn eigen ervaring een veralgemening te proberen destilleren :)
Ben ik het niet helemaal mee eens,
Voor zover ik weet is wereldwijd de meest gespeelde game LoL.
Deze game is enkel op de pc,
Echter eist deze game niet zoveel recources dus is het ook goed te spelen op een laptop evenals de meeste pc games.

Bedoel enkel dat ik dus nog steeds denk dat de meeste mensen gewoon gamen op PC/Windows en niet op console.
Ik ben me bewust dat het zeer onwetenschappelijk is om vanuit mijn eigen ervaring een veralgemening te proberen destilleren :)
Offtopic:
Hehe, inderdaad. Want ik ben zelf 26 en PC gamer. En de gamers die ik ken zijn vooral vriendjes van mijn jongste broer, welke tussen de 16 en 18 zijn. :)
Het klopt wel dat ik ben opgegroeid met PC (DOS) games. Nooit een Nintendo gehad oid. ( Behalve een Gameboy, maar die kon me vrij weinig boeien. Scherm van PC was veel beter. :) ) Mijn broer is bijgevolg ook opgegroeid met PC gaming door toedoen van mij. Mogelijk heeft hij dan op zijn beurt PC gaming geëvangeliseerd naar zijn vriendjes toe. :P

De mensen van mijn leeftijd in mijn omgeving zijn grotendeels het gamen ontgroeid. Maar ik blijf op dat gebied eeuwig jong. :Y)
Het probleem bij de homebrew PC markt is dat het nogal moeilijk in te schatten is.
Wat moeten ze juist gaan tellen? Video kaarten? Moederborden? Processors?

Dan is het tellen van hoeveel keer een laptop over de toonbank is gegaan veel gemakkelijker.
Weet niet ik verwacht eigenlijk dat alle pc verkopen wel een beetje dalen. Game pc of niet beiden kun je kant en klaar kopen.

Ik denk eerder dat door het feit dat het niet zo hard meer loopt met de ontwikkelingen dat de pc een langere levensduur hebben. Ja als alles op Max moet/het nieuwste van het nieuwste moet zijn dan ja maar ik denk dat de meeste nog lekker even hun 2500k e.d.blijven gebruiken

En natuurlijk het "betaalbaar" worden van ssds. Zo'n beetje bij de hele familie al eentje ingebouwd. Die hoeven de komende 5 jaar nog geen nieuwe pc/laptop whatever, ongelukjes daargelaten.
Lijkt mij redelijk logisch als het om kant-en-klare pc's gaat. De meeste standaard zaken die je als gemiddelde pc gebruiker doet kan je inderdaad ook op een smartphone of tablet o.i.d. doen.
En hun 5 jaar oude PC die het nog doet, voldoet nog voor veel/de meeste mensen.
De markt voor game pc's (dus eigenlijk aankoop losse onderdelen) is dan wel een ander verhaal denk ik. Ik heb geen cijfers bij de hand maar ik verwacht dat daar niet zo'n daling te zien is en dat ook niet snel zal gebeuren, integendeel.
Maar dat is maar een heel klein deel van de markt. En daar worden vaak alleen maar upgardes gedaan. En geen complete nieuwe PC samengesteld.
Nu nieuwe video kaart een van de volgende jaren een nieuw mainboard en CPU.
Als je kijkt naar cijfers zoals scholen en senioren, velen zijn ook overgestapt op lessen via tablet ipv de laptop dan. Heb daar echter wel geen concrete cijfers van voor die doelgroep.
Maar zijn die er zoveel dan? In mijn gehele privé omgeving ben ik de enige met een zelfbouw / game pc.. Vroeger kon ik je zo een aantal namen opnoemen van mensen in mijn omgeving die er ook 1 hadden, maar dat is al een aantal jaar totaal andere koek.
Als ze überhaupt nog tijd hebben voor spelletjes spelen gaat het via de console (hier ook xone, pc wordt er ook niet meer voor gebruikt), en daarnaast staat er een laptop voor het internet/werk gebeuren.
''Vroeger'' kreeg je gewoon geen leuke laptops voor de dagelijkse taken, je kwam al snel bij een standaard computer uit kant en klaar (die kreeg nog weleens upgrade met extra geheugen oid) en als je iemand in de buurt had met een beetje verstand, dan werd het een eigen samengestelde PC.
Tegenwoordig zie ik dat letterlijk niemand meer doen zo'n grote bak met kabels en ditjes en datjes, het is gewoon een laptop. Past makkelijk in de la, heb je hem nodig dan haal je hem eruit en kan je alles doen wat je wilt (de normale gebruiker, die vroeger wél een desktop moest kopen voor diezelfde taken).
De markt voor game pc's (dus eigenlijk aankoop losse onderdelen) is dan wel een ander verhaal denk ik.
Mijn gaming PC is 7 jaar oud (gekocht in augustus 2009) ondertussen, met als enige upgrade een nieuwe videokaart bijna 2 jaar geleden. En dit beestje daart vlotjes de nieuwste games. Als ik dit vergelijk met vroeger is dat wel een gigantisch verschil wat betreft de levensduur van gamingPC's: Vandaag doe je letterlijk langer met een gaming PC dan met een console.

Dit doet mij vermoeden dat de verkoop van computers voor gaming hierdoor ook wel achteruit gaat.
De markt voor game pc's (dus eigenlijk aankoop losse onderdelen)
Waarom specifiek game-pc's..?
Ik game helemaal niet maar geef er wel de voorkeur aan mijn systeem zelf te configureren en te bouwen, voornamelijk omdat ik graag zelf de kwaliteit en overall specificaties bepaal.
Moet er wel bij vermelden dat ik in de gelukkige omstandigheid verkeer dat het budget bij mij geen rol van invloed speelt.
Veel gamers (niet allemaal en sommige hebben ook echt 2 linkerhanden) zijn ook geinteresseerd in hun pc onderdelen en assembleren zelf hun pc. Net zoals veel geïnteresseerden wielrenners en mountainbikers hun eigen fiets onderhouden.
Dus ik vraag mij af hoe groot de markt van kant en klare gamepc´s eigenlijk is.
Maar de gamers zelfbouwmarkt is een markt van duizenden, niet miljoenen...
Nee, dat is absoluut miljoenen over de hele wereld gekeken... als het duizenden was dan had die hele markt geen bestaansrecht. In 2015 zijn er in totaal 50 miljoen videokaarten over de toonbank gegaan waarvan er een kleine 10 miljoen los zijn verkocht. Plus dat 'zelfbouwsystemen' steeds populairder worden, zeker als het gaat om de aanschaf van een high-end systeem omdat het je simpelweg tot de helft aan geld kan schelen t.o. een OEM build met dezelfde high-end hardware. Ook hoeft men zelf niet de kennis te hebben voor het assembleren van een zelfbouwsysteem omdat de meeste beetje goede webshops voor een tientje of 6 het systeem voor je bouwen en testen en voor nog eens een paar tientjes erbij krijg je een volledig geïnstalleerd systeem geleverd.

Low-end hardware is wel krimpende en wat er wordt verkocht is veelal OEM spul...

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 12 oktober 2016 08:39]

waarvan er een kleine 10 miljoen los zijn verkocht.
Dus we hebben het over maximaal 10 miljoen zelfbouwers per jaar.
Deze cijfers van Gartner waren voor een kwartaal.
Als we die 10M dan door 4 delen (niet geheel correct, we mixen 2015 met ~Q3 2016) is dat 2,5 M versus 68,9 M. Totale markt is dan 71,4 M, waarvan dan 2,5 M zelfbouw.
Dat is 3,5%.
Wellicht is 'duizenden' wat gechargeerd, maar het blijft bijna verwaarloosbaar...
Het verschil tussen enkele duizenden en miljoenen is toch wel een aantal nullen, het 'wat gechargeerd noemen is een flinke understatement... en 3,5% is zeker niet verwaarloosbaar op dergelijke aantallen. Plus dat juist die markt de laatste tijd groeiende is want er is een toename in de verkoop van meer high-end (gaming) hardware, OEM's verkopen juist voor het grootste gedeelte 'office' machines... het is in die zin niet eens dezelfde markt. En de innovatie in die markt staat ook duidelijk niet stil dus fabrikanten zien er nog genoeg geld in...
En dan negeer je nog dat juist in dat zelfbouwsegment SLI populair is. Van die 2.5 miljoen kaarten komt misschien 10% als tweede kaart in een systeem terecht, maar dat betekent dus wel dat er maar 2.25 mlijoen zelfbouw Game PC's zijn. (3.2%).
Gezien het aantal kasten dat er te kopen is van verschillende merken en in betaalbare prijzen (En dan heb ik het niet eens over de andere hardware :) ).. denk ik wel dat het een markt van miljoenen per jaar is. Want anders zou het niet uitkunnen voor een bedrijf als Be Quiet bijvoorbeeld.
Is ook logisch.

De tabletmarkt / laptopmarkt hebebn dit veroorzaakt.
Je hebt geen pc meer nodig om je dagelijkse werkzaamheden uit te voeren.
En qua pc veel te duur nog. Als het rond de 100-200,- zou zijn geweest

3-4GB ram
250gb rom
redelijk goede cpu
klijn compacte kast niet al te groot/zwaar

zou je nog enig kans maken.....
200 euro voor de componenten misschien, ja, en assemblage en software en service moet gratis zijn? In jouw redenering heb je voor 50000 euro een huis.
Linux erop... open office etc, voor simpel office en internet aangelegenheden hoef je helemaal niet voor software te betalen. Assemblage is niet kostbaar... en wat bedoel je precies met 'service'?
Ja, in doe het zelf en met software waar je niet te veel moet van verwachten kan je misschien een eenvoudige PC hebben voor een goede 200¤. Dan heb je ook dat: zelf alles uitzoeken, zelf alles doen, zonder garantie, zelf alles fixen als er een probleem is en je tevreden stellen met software die niet echt compatibel is met mainstream, met alle consequenties van dien.

Maar de verwachting dat je een degelijk commercieel product kan hebben voor die prijs is compleet onrealistisch, in de praktijk vind je voor het dubbele bedrag en meer ook alleen maar rommel.
In jouw redenering heb je voor 50.000 euro een huis.
Funda geeft 1450 huizen en woningen voor 50.000 euro. :)

5 kamers, 120 m2, in Veendam. Dat dan weer wel.
Tja, even rekenen: aan de onderkant heb je de Raspi (een 3 heeft ruim genoeg pit om te kunnen browsen etc), en daarboven, wat kost een simpele PC?
200 euro heb je wel wat

Mobo = 40 euro
CPU = 60 euro
RAM = 25
GPU = niet nodig, AMD levert APU-dingen, die trekken basic gamen wel
kast + voeding= 50 euro
SSD 128 GB = 40 euro
Totaalplaatje = 215 euro. Klaar. Moet je wel van Linux houden, of ergens een Windows hebben liggen, want 80 euro daarvoor moeten afrekenen haalt het hele idee onderuit. Idem met een beeldscherm, maar dat kun je van een oudere computer overnemen.
Of gewoon een moederbord met een geïntegreerde processor ;). Stukken goedkoper.
Ja maar dan zou je eens voor de lol bij familieleden (die hoog waarschijnlijk laptops gebruiken) een desktop aan moeten raden.
Ik kan me al een paar argumenten bedenken die ze gaan geven(althans bij mij):
- lomp, neemt veel plek in beslag
- kabels en al die meuk
- niet mobiel, laptop neem je mee naar je studie/kantoor kamer, op de bank, eettafel, in de tuin en noem het maar op.
Daarnaast, koop je vandaag een laptop dan kan je daar wel een aantal jaar mee voorruit, wilde je vroeger perse een laptop dan kon je die elk jaar vervangen (bewijzen van).
Uiteraard kan je ze volledig om proberen te praten en lullen als brugman, maar daar gaan ze alleen maar spijt van krijgen wanneer die lompe zooi er staat.
De tabletmarkt / laptopmarkt hebebn dit veroorzaakt.
De tablet markt daalt nog veel harder, dat is het niet. Grootste probleem is de veel langere levensduur van PC's tov vroeger - tegenwoordig doe je 7-8 jaar met een PC, vroeger was het na een jaar of vier wel rijp voor vervanging. Op die manier krijg je een halvering van de PC verkopen, zelfs als het gebruik van PC's hetzelfde blijft.
De tabletmarkt / laptopmarkt hebebn dit veroorzaakt.
Laptops zijn PC's. Dus die zijn bij de daling inbegrepen. En als je naar de grootste hardware OEMs kijkt, (Lenovo, HP, Dell, etc,) dan zijn het voornamelijk laptop-schuivers.

De tablet markt heeft overigens ook al enige tijd met geen stijging / daling te maken.

Waarschijnlijker is dat het tegenwoordig gewoon niet meer nodig is om een PC regelmatig te vervangen om normaal huis-tuin-en-keuken werk uit te voeren. Hetzelfde geldt voor tablets. Mensen zien de noodzaak van een upgrade een stuk minder dan vroeger, en de increase in performance is relatief klein voor het geld dat een upgrade kost.
Ik koop al jaren geen kant-en-klare computers meer, ik bouw ze altijd zelf. Volgens mij doen steeds meer mensen dit ook. Ze weten dan precies wat ze willen/nodig hebben
Ook een voordeel: geen voor-geinstalleerde rommel meer. Alhoewel Windows 10 hard op weg is om dat te compenseren met rare 'apps'.
De groep die zelf een PC in elkaar zet is inderdaad aan het groeien, echter staat deze markt een beetje los van de verkoop van pre-fab PC's.
Nee, de groep mensen die zelf bouwt krimpt. Om een vrij domme reden, overigens: ook zelfbouw PC's gaan steeds langer mee. Er is geen bijzondere reden waarom het percentage zelfbouw PC's in de afgelopen 5 jaar significant zou veranderen.
Ik wil niet geloven dat er meer zelfbouw pc's zijn dan pak weg 5 en 10 jaar geleden.
De pc is meer en meer een gebruiksvoorwerp en velen willen met een kant en klaar pakket beginnen i.p.v. zelf gaan bouwen. Vroeger (ojee) toen bouwde velen nog alles zelf, waren het hobby projecten en toen had de jeugd die er mee werkten nog meer dan gemiddelde kennis. Nu is het echt een gebruiksvoorwerp, meer en meer jeugd weet prima het te gebruiken, maar de achterliggende kennis heeft geen interesse meer. Volgens mij verschuift daarmee ook het zelfbouw naar OEM (het moet immers gewoon werken).
Ook zie je een verschuiving van Desktops naar laptops en die laatste wordt wel heel moeilijk zelf te bouwen. ;-)
Ik heb het niet zo met laptops, ik heb een aantal gehad maar ze gaan veel sneller achteruit dan mijn desktop pc bijv. Zelf gebouwt 5 jaar geleden en still going strong. In die tijd heb ik 2 laptops gehad voor school doe nu al niet meer kunnen waarvoor ik ze moet gebruiken.
Maar okay, dat ben je een uitzondering en is dat je eigen ervaring.
Hier gaat het natuurlijk om de trend in de markt waar men meer en meer laptops verkoopt en minder desktops.
Een goede laptop kan ook rustig jaren meegaan mits de juiste specs. en kwaliteit.
Een laptop met en i5 of i7 processor, 16GB geheugen en SSD/Flash kan rustig vele jaren mee, 5 jaar hoeft geen probleem te zijn. (al zijn er merken die dan volledig uit elkaar vallen) Of je school moet heel onrealistisch met de vereisten zijn.
Ook ik ben erg benieuwd welke cijfers er nog meer zijn en wat deze cijfers nu precies zeggen. Als ik het goed begrijp betreft dit dus kant-en-klare PC's. Maar hebben we het hier over all-in-ones, laptops en desktops of alleen desktops? Wanneer mensen een custom systeem laten assembleren bij een leverancier, valt dit dan ook onder PC verkopen of niet?

Daarnaast ben ik eigenlijk meer benieuwd hoe het dan met de verkoop van losse hardware gaat. Ik heb het idee dat de gaming markt explodeert.

Het beeld lijkt nu of steeds minder mensen een PC thuis hebben, maar is dat dan ook zo (als we losse onderdelen en zelf assemblage meetellen)?
Waarschijnlijk wel,

De kans is groot dat jij in je directe sociale kring meer figuren hebt die iets enthousiaster zijn over hardware en gaming bijv. De gemiddelde gebruiker die ik ken die wil geen moeite steken in een Gaming PC die koopt dan wel een console of speelt wel iets op low op zijn laptop.

Momenteel wordt er misschien even wat verkocht vanwege nieuwe hardware zoals de AMD 4xx serie en Nvidia 1xxx. De prijzen zijn hoger, maar ook de levensduur lijkt langer ik heb net na 6 jaar tijd een nieuwe PC gekocht maar ik ben geen "gemiddelde" gebruiker. Toch is zo'n 6 jaar echt een lange periode voor 'n upgrade dat systeem heb ik aan mijn vriendin gegeven, die speelt er nog lekker recente games zoals Fallout 4 op en dat gaat nog redelijk OK ook nog.

Ik denk dat voorheen het interessanter was om je hardware vaker te updaten, maar het zal iets minder snel slinken als de kant-en-klare PC markt. Ik kan mij ook herinneren dat in het pre-SSD tijdperk Laptops redelijk veel moeite hadden om lang mee te gaan, zeker veel mobiele mensen hadden veel kans dat de HDD het begaf, dan koop je weer een nieuwe Laptop. Of juist een PC omdat destijds bleek dat een PC langer meeging.
Tegenwoordig echter ben je een knappe kop die zijn Laptop weet kapot te krijgen binnen 2 jaar zonder er mee te gooien.
Het is ook iets van de generaties... Games werden pas echt mainstream in de late 1990's en 2000's, dus mensen die in die tijd groot zijn gebracht die kennen het goed als een vorm van entertainment en hebben waarschijnlijk meerdere consoles meegemaakt voordat ze in hun school periode ook op de PC zijn gaan gamen.

Maar ik ken best nog veel mensen uit de Baby Boomer en vroege Generation X periode voor wie de PC grotendeels iets zakelijks was, en die zijn gewoon niet geïnteresseerd in games. Dus het is vriendenkring plus generatie.

Dat gezegd, voor sommige spelsoorten zoals strategie spelen is de gemiddelde leeftijd van een speler al een aantal jaren ergens mid-30. Dus oudere gamers bestaan zeker, alhoewel het wel meer waarschijnlijk is dat ze Hearthstone spelen op een PC in plaats van Destiny of Titanfall op console.
De late 1990's en 2000's? Ja hoor, vast. ;)

Computers uit de jaren '80 als de Commodore 64, MSX, ZX Spectrum, Amiga en Atari ST waren toch écht niet gericht op zakelijk gebruik en zijn met miljoenen en miljoenen verkocht. En alhoewel je die dingen best kon gebruiken voor dingen als tekstverwerking (ja, zélfs een C64) was dé reden voor aanschaf van een dergelijke computer in 9 van de 10 gevallen toch... Computergames! Surprise!

Games pas mainstream in de late jaren '90... Toch wel schattig, die naïviteit. :D
Percentage van huishoudens in het VK met een computer: 13% in 1985, 27% in 1995, 62% in 2004. Vind dat dat toch redelijk strookt met mainstream tussen de late 1990's-vroege 2000's. Mijn eerste computer was een Atari ST 1040 met een monochroom scherm voor schoolwerk, essays, brieven en zo, in 1987.

Zie: https://www.statista.com/...home-computers-in-the-uk/
Begrijp ik wel hoor.

Aan de andere kant, sinds de lancering van de Xbox 360 en PS3 heb ik veel mensen over zien stappen naar de consoles. Nu zie ik echter weer een beweging van de consoles naar de PC toe.
Geen idee of dit daadwerkelijk ook het geval is, maar als ik de berichtgevingen lees bekruipt mij dat gevoel enorm.

Daarnaast zijn er ook meer gamer gerelateerde producten dan ooit. Ik neem aan dat hardwarefabrikanten dit doen omdat er een markt voor is. De PC gaming markt is op dit moment echt groter dan ooit.
Er is zelfs een social platform (alternatief voor Facebook) voor gamers gestart met inmiddels bijna 2 miljoen leden.
Zegt uiteraard niet of dit een signaal is dat de markt groeit. Het is wel opvallend.
Een pc in de vorm van een desktop is denk ik een stervende markt ja.. Althans in mijn direct omgeving heb ik toevallig een zelfbouw ding staan, de rest allemaal laptops. Vroeger had wel iedereen een desktop en alle poespas, tegenwoordig is daar schijnbaar (kijkend naar mijn omgeving dan) totaal geen nood meer voor en staat het alleen maar in de weg.

Ik heb totaal niet het idee dat de gaming markt (pc) explodeert, in mijn omgeving niemand in ieder geval, ook op werk zou ik niemand weten die dat doet op de PC. Wel console, vooral bij de mensen boven de 28 (nja in die omgeving zit ik), als er al een spelletje gedaan wordt gaat het via de xbox of playstation.

Ik denk dus ook dat de losse hardware verkoop een stuk minder is vergeleken vroeger, daar waar vroeger een laptop totaal geen alternatief was. Ze waren traag, lomp, slecht beeldkwaliteit en etc. Nu is het voor vrijwel iedereen (althans in mijn omgeving is het letterlijk iedereen) een goede vervanger geworden van de desktop met de tig kabels en alle troep die erbij komt kijken.

Vroeger vond ik laptops ook al veel interessanter, echter kijkend naar de prijs en de hardware kreeg je gewoon helemaal niks. Keek je vervolgens naar de prijzen van een desktop dan kreeg je ontiegelijk veel power voor relatief weinig geld.
Vroeger kon je niet even een laptop voor 300 euro kopen en zorgeloos internetten, filmpjes kijken en noem die standaard meuk maar op, daar betaalde je je scheel aan.
Oftewel, de laptop was 10 jaar geleden niet echt een goed alternatief waardoor men wel een desktop kocht.
Nu is dat al een aantal jaar gewoonweg verleden tijd, de laptop voldoet nu volledig aan vrijwel iedereen (op de paar gamers na, maar ook die kunnen wel leuke gaming laptops vinden).

Dan de 2e hands markt, ''vroeger'' was die er niet echt of men was er een beetje vies van. Als je nu op tweakers of marktplaats kijkt dan staat het vol met 2e hands laptops. Buiten dat de laptops gewoon jaren mee kunnen voor de dagelijkse taken, kan je indien je toch een betere wilt met een gerust hart op tweakers kijken voor een 2e hands.

Nee ik kon wel weten dat het achteruit ging, waarom elk jaar nieuwe hardware of complete systemen kopen voor die paar simpele taken zoals browsen, mailen, downloaden of wat dan ook.. Een laptop van 4 jaar oud kan dat nog altijd.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 12 oktober 2016 09:25]

Ook ik ben erg benieuwd welke cijfers er nog meer zijn en wat deze cijfers nu precies zeggen. Als ik het goed begrijp betreft dit dus kant-en-klare PC's. Maar hebben we het hier over all-in-ones, laptops en desktops of alleen desktops?
Nou, ik zou zeggen, lees de bron eens:
Data includes desk-based PCs, notebook PCs and ultramobile premiums (such as Microsoft Surface), but not Chromebooks or iPads
Ik vraag mij sterk af of de trage ontwikkeling van Intel hier ook mee te maken heeft. Voor mij was sandy bridge de laatste grote CPU vooruitgang. Daarna was het vooral de zuinigheid en de iGPU, maar pure CPU werd veel minder aandacht aan besteedt.

Misschien dat vooral de middelgrote bedrijven denken "dat ze het nog wel een jaar volhouden". Ik vind het toch vreemd waarom vooral bij de scholieren/studenten minder vraag is. Veel studies hebben toch software die een must is om uberhaupt het jaar te halen ( matlab is hier een goed voorbeeld). Veel dingen kun je steeds meer op je telefoon doen, maar een heel verslag tikken of specifieke software draaien?
Chromebooks zijn niet opgenomen in de cijfers en zeker in de VS zijn die populair.
ChromeOS laat op het moment (Juli 2016) een marktaandeel van 0.36% zien in de browser stats, dus erg veel invloed hebben die niet op de cijfers.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 oktober 2016 11:20]

De cijfers vertekenen natuurlijk behoorlijk. De resterende 99% van de PC's zijn allemaal in de afgelopen 15 jaar verkocht met licenties van XP, Vista, 7, 8, 10, Mac OS en Linux. Zou je al die oude gebakjes eruit halen en tegenover PC's zetten die in dezelfde tijd zijn verkocht als Chrome OS (dus vanaf 2011 tot en met heden) dan zal het marktaandeel van Chrome OS significant hoger zijn.

8 miljoen Chrome OS devices in 2016 is in ieder geval een mooi streefgetal.
Zoveel pre-W7 PC's zijn er niet meer, in elk geval niet meer actief op het web als je de stats voor XP/Vista marktaandeel bekijkt.

Maar ik heb verder niks tegen ChromeOS, ze zijn bijzonder handig voor scholen en andere plekken waar je devices hufterproof/userproof moeten zijn. Inmiddels schijnen er op de helft van de scholen in de VS Chromebooks te staan, dat is een mooie nichemarkt en met de prijspolitiek van Apple (iPads) en Microsoft (Surface) zie ik ze niet zo snel terrein terugwinnen, scholen hebben doorgaans beperkte budgetten tov bedrijven.

Maar zelfs 8 miljoen Chromebooks zullen de cijfers van het hele PC segment niet laten kantelen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 oktober 2016 14:23]

Maar zelfs 8 miljoen Chromebooks zullen de cijfers van het hele PC segment niet laten kantelen.
Dat zou natuurlijk ook niet best zijn... 25 jaar een monopolie druk je niet even in een paar jaartjes opzij.
Duopolie, Apple zit al een paar jaar in de top 5 van grootste PC fabrikanten.

Eigenlijk ook triopolie, want je moet eigenlijk het net wat wijder gooien - Android en iOS devices worden in zoveel gevallen gebruikt waar vroeger laptops/desktops zaten, je kan eigenlijk moeilijk de markt voor PC's los zien van telefoons en tablets los van elkaar zien.

Met de opkomst van features als Continuum en 2-in-1 dockingstations voor iPads, Surfaces en andere tablets kan je al helemaal moeilijk appels met appels vergelijken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 oktober 2016 16:10]

Dat zat ik ook te denken. Als ik kijk naar mijn kennissenkring zitten de niet-gamers met 5 jaar oude i3's van de sandy bridge generatie en zelfs core2duo/quads nog heel goed (van bijna 10! jaar oud). Youtube, facebook, ms office, muzieksoftware, beperkte photoshop. Het werk allemaal perfect, het kán sneller, maar niet op een manier die een investering van honderden euro's verantwoord.
Daarnaast zie ik dat steeds meer mensen hun pc links laten liggen. Die gebruiken de (oude) pc voor Word en Excel en voor de rest voldoet een ipad/android tablet perfect.

Qua bruikbaarheid van "oude" hardware: Ik heb laatst een oude core 2 duo 2.4ghz pc met 9600gt en SSD gebouwd voor een hobbyproject. Wat daar nog allemaal perfect op draait is verbazingwekkend. Zolang je geen zware professionele programma's of de nieuwste games wilt draaien, voldoet zo'n pc voor 100%. Waarom zou je dan een nieuwe kopen?

[Reactie gewijzigd door GromuhlDjun op 12 oktober 2016 09:01]

Ik controleer ook eens in de zoveel tijd of mijn oude Intel 2500K nog geupgrade kan worden. Maar als ik dan het performance verschil zie t.o.v. de kosten om deze 5 jaar oude CPU te vervangen, dan laat ik dat mooi zitten.

Op kantoor draaien wij grotendeels nog op E8400's en een paar I5's voor de grafische vormgevers. Voor code kloppen, wat Word en Excel heb je gewoonweg niet meer nodig. Uiteraard wel alles voorzien van SSD.
Het helpt ook niet dat de echte innovatie uit blijft in de pc industrie. Nieuwe processoren zijn maar marginaal beter dan hun voorganger. Je kunt gerust 3 generaties overslaan zonder enig merkbaar verschil. Op GPU vlak wordt inmiddels weer redelijk geïnnoveerd, maar de prijs daarvan is vaak zo belachelijk hoog, dat het merendeel gewoon een oude generatie kaart bij prikt in plaats van volledig te vernieuwen (het helpt ook niet dat die nieuwere kaarten maar een 10% sneller zijn dan de voorganger, een extra kaartje verdubbeld meteen je performance). SSD's zijn inmiddels gemeengoed. De markt voor audio kaarten is dood. Voor een paar tientjes heb je inmiddels meer geheugen dan een gemiddelde gebruiker weet te gebruiken. VR bied hoop, maar staat nog in de kinderschoenen.
Maar wie let daarop?
Ik moet niemand in mijn privé omgeving vragen welke gen cpu ze hebben en waarom ze niet gaan upgrade.
Over het GPU gedeelte moet ik helemaal niet beginnen voordat ze me een dagje aanmelden bij een TBS kliniek.

Daar zit dan ook het probleem voor de hardware/pc verkopers, men boeit het allemaal geen drol, als het maar werkt. En ej dat is het leuke, een laptop van 5 jaar oud kan nog gerust alle dagelijkse taken doen.
Boeit niet of dat een i7 of één of andere uit de sloot getrokken core2duo is, zolang het maar werkt en men hun ding kan doen.

Maar goed dat krijg je met de verkopers van de laatste jaren, die willen en moeten de duurste dingen zoveel mogelijk verkopen, enja dan is het helaas jammer dat die spullen ook langer meegaan.

Net als mijn moeder wilde circa 2 jaar geleden een nieuwe laptop kopen, ze gaat naar de MM voor advies en ze belt me op: Ik krijg het advies deze laptop van asus te kopen, kost 1200 euro (naar onder afgerond) met dit en dat type nr.
Ik hoefde het niet eens op te zoeken, de prijs slaat kant noch wal. Ze heeft een week later een medion laptop bij de Aldi gekocht die perfect werkt en minder dan de helft koste.
En ej die laptop draait nog altijd als een zonnetje.

Ik bedoel, verkoop als verkoper een laptop met de dikste hardware aan een leek die de laptop voor e-mail/internet wilt gebruiken en je ziet die klant de komende 20 jaar niet een nieuwe laptop kopen...
Wie let daar op? Iedereen die een pc koopt. De know-no heeft jaren geleden het pc kamp verlaten, die werkt al een jaar of 8 op laptops, en nu tablets. De pc markt is al vrijwel volledig aan het zicht van de know-no ontrokken. Hoeveel computer winkels vindt je nog in het straat beeld? En hoeveel daarvan verkopen nog pc's?
Precies, dus het is niet vreemd dat de pc verkopen dalen, ik vind het juist zeer logisch.
Het is dan ook geen hoogdravend onderzoek, maar gewoon wat cijfertjes.
Na de grote beige kasten kwamen de laptops, netbooks, tablets en telefoons.
Het totale aantal verkochte 'moederbordjes' zal groter zijn geworden.

Verkoop van VHS-videorecorders is ook gedaald sinds de komst van andere zooi.
Qua performance is de pc ietwat geplateaud de laatste 8 jaar richten chipbakkers zich meer op zuinigheid dan processorkracht. Op cpu gebied is de pc sinds intel's core iX redelijk stabiel qua performance. Een core2duo of sandy bridge is goed genoeg voor moderne pc's. Op gpu gebied volstaat een nvidia gtx 550/560 om dx11/12 games te draaien in minimale settings. De nvidia gtx 1080 is wel weer een enorme sprong vooruit maar vooralsnog erg duur. Ram en ssd zijn inmiddels betaalbaar en gemeengoed.

Op pc gebied hebben vooral laptops geprofiteerd van de zuinigere chips met langere accuduur. 7-9 uur is geloof ik de norm voor moderne ultrabooks. Daarnaast heeft de pc veel concurrentie van mobile en tablets en worden muis/toetsenbord pc's toch meer gezien als productiviteit apparaten.

Er is hoop, er is weer beweging in de gpu markt. De nieuwe nvidia kaarten zijn reden om te upgraden met het oog op 4k en vr. Maar zelfs vanuit die hoek is er concurrentie van de consoles....

PC's hebben het zwaar en het wordt voorlopig niet veel beter. Iedereen heeft hun oog op mobile en met features als Continuüm en Convergence vervagen de grenzen tussen mobile en pc nog meer. In de toekomst wordt voor de consument wellicht alles mobiel.

Combineer bovenstaande met de opwaardeerbaarheid van laptops en desktops (ram, ssd maar ook cpu en gpu) en het is niet zo vreemd dat kant en klare pc verkopen een neerwaardse trend laten zien.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 12 oktober 2016 10:17]

De Core2duo is echt niet meer voldoende hoor. Mega bottleneck voor moderne GPU's. De SB kan nog net aan. Ondervind dit zelf dagelijks. In elke moderne game wordt mijn CPU volledig gestressed. Mijn 1070 daarintegen zit soms uit zijn neus te eten hierdoor. De generaties onderling hebben weinig vorderingen gemaakt. Meestal rond de 10% Maar 4 generaties verder is dat dus 30/40% geworden qua instructies per kloktik
Core2 duo is eigenlijk idd alleen maar goed voor een beetje office, webbrowsen en mail. Ik zou er geen zware applicaties op draaien en al helemaal geen gpu intensieve. Core iX chips zijn wat dat betreft stukken beter.
Het is een beetje de voorloper van de Core M en daarom eigenlijk dezelfde gebruikers scenario.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 12 oktober 2016 12:58]

Het is een beetje de voorloper van de Core M en daarom eigenlijk dezelfde gebruikers scenario.
Huh, Core2Duo's en Core2Quads waren toch eerder de i5, i7 Desktop processoren van weleer.
Ja, je hebt gelijk natuurlijk.
De reden waarom ik de Core2duo vergeleek met de CoreM is omdat de Core2duo de ultrabook als formfactor kickstarte met de originele MBair. Die rol lijkt CoreM nu langzaamaan over te nemen.

Maar je hebt helemaal gelijk, Core2duo is een voorloper van de coreiX serie.
Dit lijkt me ook positief voor een sterk onderbelicht onderdeel van de PC-markt, namelijk het elektronisch afval. Een PC bevat denk ik meer elektronica dan een tablet. Lagere verkoop van nieuwe PC's => minder oudere PC's die weggegooid worden in een of ander stort in het Oosten met zware vervuiling als gevolg.
Anderzijds gaat een PC een stuk langer mee en valt hij beter te de-assembleren.
Zag recent wat er met oude PC's gebeurt: die worden in Pakistan gedemonteerd en in onderdelen verhandeld. 900 werkende CD- en DVD-drives? Kosten je $540, 60 cent per stuk.

Tables zijn wat dat betreft een stuk problematischer, die krijgen niet zo'n tweede leven.
Dat vind ik nog OK. Liever dat dan dat het verscheept wordt naar een Aziatische zware-metalen recyclageshop waar moderne slaven gewapend met soldeerbouten heel de dag giftige dampen ademen. Of zijn dit de schroothandelaars. Zij, die die sweatshops voorzien van "grondstoffen".
Best begrijpelijk. Als mensen het zelf niet kunnen/willen bouwen. Dan laten ze dit gewoon doen door een winkel. Of configuratie laten maken + laten bouwen bij 1 bedrijfje.

Zo heb ik voor circa 200 euro een complete pc gebouwd voor m'n ouders. Die nog aardig wat jaartjes mee kan :).

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 12 oktober 2016 08:54]

Of door een neefje of zoon (uit ervaring).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True