Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 161 reacties

De wereldwijde pc-leveringen zijn in het eerste kwartaal van 2016 opnieuw gedaald, blijkt uit onderzoeken van de twee onderzoeksbedrijven Gartner en IDC. Het eerste bureau gaat uit van een daling van 9,6 procent, IDC spreekt van een terugval van 11,5 procent.

Tulip Vision line towerDe daling van de pc-leveringen in het eerste kwartaal van 2016 ten opzichte van een jaar eerder, bedroeg 9,6 procent en het ging om het zesde achtereenvolgende kwartaal van krimp, becijferde Gartner. De hoeveelheid geleverde systemen bedroeg minder dan 65 miljoen en het was de eerste keer sinds 2007 dat de leveringen onder dat aantal kwamen.

Het onderzoeksbureau noemt de sterke dollar en de verslechterde economische situatie in Brazilië als reden voor de daling, terwijl in opkomende markten de smartphone de pc verdrongen heeft als belangrijkste tech-aanschaf. Eind 2016 zou de overstap van de zakelijke markt naar Windows 10 voor een opleving kunnen zorgen, verwacht Gartner. Bedrijven wachten altijd met overstappen tot een nieuwe versie van Windows al een tijd uit is en de kinderziektes eruit zijn. Vaak gaat dit gepaard met de aanschaf van nieuwe systemen, maar niet altijd.

IDC komt tot een totaal van 60 miljoen geleverde pc's in de eerste drie maanden van 2016. Ook dit onderzoeksbureau noemt Zuid-Amerika als continent waar de vraag laag was, samen met de VS. In Europa, Midden-Oosten en Azië was de vraag hoger dan vooraf verwacht. IDC verwacht dat de situatie verbetert in de komende maanden, als bedrijven en educatieve instellingen weer gaan investeren in nieuwe pc's en ze de transitie naar Windows 10 gaan inzetten.

Onder pc's verstaan de bureau's zowel desktops als laptops en 2-in-1-pc's. De cijfers van zowel IDC als Gartner zijn een grove indicatie van de pc-leveringen. Beide bureaus zetten elk kwartaal ook de marktaandelen van de fabrikanten op een rij, maar die verschillen tussen de twee onderzoeken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (161)

De titel van het onderwerp lijkt me een beetje onvolledig.

Er mogen dan wel minder PC's verscheept worden, maar in feite houdt de 'tracker' die deze data aanlevert voor het onderzoek alle soorten PC's, maar ook Laptops/Notebooks/Ultrabooks e.d. bij.
In de cijfers is er dus geen onderscheid gemaakt in het totaal aantal desktops wat er is verkocht en laptops e.d. Dit terwijl volgens mij de form factor wel een verschil maakt als je kijkt naar de verkoopcijfers.

Verder worden workstations ook meegenomen in deze lijst en misschien is hier ook een sterkere daling te zien in verband met een afkoelende economie. Het is niet uit de platte cijfers te halen zoals die gepresenteerd zijn.

Informatie over de tracker die gebruikt is: HIER.

En een quote uit de eigen tekst van het onderzoeksrapport :
Table Notes:
  • Some IDC estimates are prior to financial earnings reports.
  • Shipments include shipments to distribution channels or end users. OEM sales are counted under the vendor/brand under which they are sold.
  • PCs include Desktops, Portables, Ultraslim Notebooks, Chromebooks, and Workstations and do not include handhelds, x86 Servers and Tablets (i.e. iPad, or Tablets with detachable keyboards running either Chrome, Windows or Android). Data for all vendors are reported for calendar periods.
Iets wat mij ook zou interesseren is hoe de verkoop van losse hardware gaat. Vooral gamers kopen vrijwel nooit kant en klare desktops, maar sleutelen een PC zelf in elkaar of laten dit door iemand anders doen.

In het zakelijke segment zie ik ook vrijwel geen laptops meer rondgaan, kant en klare desktops zijn wel echt on their way out. De huis tuin en keuken computeraar gebruikt een laptop of tablet voor zijn alledaagse taken en de enthiousastelingen bouwen hun eigen kasten :)
In feite kun je dezelfde discussie voeren op het niveau van de ontwikkelingen van CPU's en GPU's. Als we allemaal lekker compacte apparaten aanschaffen waar alles 'on die' zit (of op ťťn bordje), dan wordt de markt voor losse componenten ook alsmaar kleiner.

Ik denk dat de grootste uitdaging bij het bijhouden rapporteren over losse componenten is: Het aanbrengen van onderscheid in het niveau van de verkoop:
Consument
Retailer
Wholesaler
Fabrikant van desktops/laptops e.d.

Een laptop of desktop e.d. zijn in die zin geen halffabricaten meer en de consument heeft tegenwoordig een veelvoud aan verkoopkanalen (per eerder genoemd niveau) om uit te kiezen voor de aanschaf van zijn onderdelen.
Niet iedere pc gamer koopt zijn pc onderdeel per onderdeel, er zijn zat gamers die gewoon een kant en klaar systeem gebruiken.
Inmiddels is er een duidelijke stroming die juist laptops weer terugbrengt en de tablet naar achter dringt. Als er al een tablet uitkomt is het een hybride die meer een tweedelige laptop is dan een tablet uit de beginjaren. Eigenlijk precies de ontwikkeling die men al aan zag komen.
De desktop daarentegen neemt steeds verder af en zeker het workstation is een doodlopende weg. Dat heeft deels te maken met de fikse proc kracht van een moderne laptop en deels door veranderingen in de software.
Ik heb het hier over zowel de zakelijke markt als voor de consument. Al zie je de omschakeling bij die laatste wat sneller. De tablet is daar al volledig op zijn retour en is vooral een apparaat voor erbij. Dat laatste is dan weer gunstig voor de omzet ;)
Wat mij ook opvalt; Er is de laatste 4 jaar weinig geinnoveerd. Ik bedoel te zeggen dat mijn huidige systeem nog ALLES kan trekken zij het niet op de allerhoogste instellingen, maar het werkt gewoon goed. Als ik kijk naar de sprongen die gemaakt zijn van 2000/2005 en van 2005/2010, is er de laatste ~5 jaar weinig gebeurt.

SSD's werden niet bijzonder veel goedkoper of groter. Het lijkt alsof Moore's Law aan zijn einde komt.

Scherm/display technieken zijn wel sterk verbeterd.

Toetsenborden worden weer mechanisch.

[Reactie gewijzigd door McBrown op 12 april 2016 14:28]

Getriggered door een economische crisis denk ik dat sowieso veel mensen zijn gaan heroverwegen of zij echt wel alles groter, nieuwer en mooier moeten hebben.

De enige reden waarom ik recentelijk een Mac heb vervangen voor nieuw is, omdat Apple de verouderde hardware met het nieuwe OS niet meer wilde ondersteunen. Anders had die Mac er waarschijnlijk nu nog gestaan en dat begon ondersteuningsproblemen te geven met andere stukken software die ik gebruikte.
De nieuwe Windows 10 behoeft bijvoorbeeld geen hardware upgrade (link). Draait je PC nu Windows 7, dan draait ie 10 ook prima.
Dat is in het verleden wel eens anders geweest en dus koop je nu een nieuwe licentie (of free upgrade afhankelijk van de versie) in plaats van een nieuwe PC.

Als de behoefte van de gebruiker niet vraagt om meer performance, dan is een upgrade ook niet nodig en kun je als gebruiker gewoon verder met wat je nu hebt. Hierdoor is de incentive voor hardware fabrikanten om met iets nieuws te komen ook veel minder groot.
Getriggered door een economische crisis denk ik dat sowieso veel mensen zijn gaan heroverwegen of zij echt wel alles groter, nieuwer en mooier moeten hebben.
Geheel met u eens dat dit door weinig vernieuwing komt, of eigenlijk door "gebrek aan vernieuwing waar de klant op wacht", want 3D-scherm, irisscanner / handpalmlezer, duurder en dunner maken zodat er minder snelle hardware in past (Ultraboek- faal ongebrip bij klanten) en onmogelijke yoga-scharnieren zijn belangrijke "vernieuwingen", maar geen klant heeft erom gevraagd.
Maar de 'economische crises' erbijhalen vind ik kolder. Zoals gebruikelijk bij Gartner en IDC zijn dat smoesjes die dan om de een of andere duistere reden (?) kennelijk alleen voor de PC-markt gelden. Afkoelende economie, BrazilliŽ en nog 10 andere smoesjes ten spijt, iedereen koopt nog steeds iedere keer een nieuwe smartphone. Galaxy S7 - bijna hetzelfde prijsniveau als een laptop - schijnt het buitengewoon goed te doen, en bijv. BMW groeit vrolijk door in China.

Voor de hoeveelste keer is het nu dat Gartner / IDC roepen dat de afgelopen periode slecht was gekoppeld aan een of ander smoesje, maar er "binnenkort" een opleving komt?

• Jun 2011 - "the market is shifting to modest, but steady growth," bron
• Jan 2012 - "Consumers had very little understanding and awareness of ultrabooks, and only a small group of consumers was willing to pay the price premium for such models. However, as has been seen this week at the International Consumer Electronics Show (CES) show, 2012 is a big debut stage for ultrabooks.” bron
• Jan 2013 - "New products are coming to market, and this could drive churn within the installed base." bron
• Jan 2014 - "Kitagawa said that during the holiday season in the U.S., “lowering the price point of thin and light products started encouraging the PC replacement cycle and potentially some PC growth in 2014.” bron
• Jan 2015 - "These results supports our assumption that consumer spending is returning to the PC as tablet penetration has reached the majority of the market,” said Ms. Kitagawa." bron
• Jan 2016 - Gartner’s outlook for PC shipments in 2016 is for a decline of 1 percent compared with 2015, with the potential for a soft recovery in late 2016 bron --> Natuurlijk Gartner, de markt gaat maar 1% dalen maar in het eerste kwartaal is het al 9% gedaald...

Hoe komt dat nou eigenlijk, deze continue piemel-koek vergissingen van IDC / Gartner zonder enige vorm van zelf-reflectie en kritiek? Dezelfde mevrouw Kitagawa die al die mislukte voorspellingen deed, zit er nog steeds; de gemiddelde Tweaker die zo'n hardnekkig repeterende epische faal zou uithalen stond al op straat. Uhhh... Antwoord bij de Jan 2015 link:
Notes: Data includes desk-based PCs, notebook PCs, premium ultramobiles and all Windows-based tablets. It excludes Chromebooks (red kidde - groeien als een tiet!) and other non-Windows-based tablets.
Alleen Windows wordt onderzocht en was alwťťr totaal shit, voor het zoveelste achtereenvolgende jaar, maar wordt nu binnenkort (in tegenstelling tot alle vorige keren dat we ernaast zaten) echt beter komende periode hoor!!! 3x raden wie deze kolder-onderzoeken initieert en waarschijnlijk ervoor betaalt!

Ondertussen, tijdens alle nadelige wisselkoerseffecten, ontslaggolven door automatisering, economische Griekenland / Brexit crisis in de EU, politieke instabiliteit, achterblijvende bedrijfs-upgrade-cycli, uitgestelde product-launches en wereldwijde economische onzekerheid in Smartphone land...

[Reactie gewijzigd door kidde op 12 april 2016 21:33]

Dat is het hele principe achter Gartner: (Goed) onderbouwd koffiedik kijken.
Het is waarzeggen en er geen verantwoording over af hoeven leggen. Gaat het goed, dan hebben ze gelijk, gaat het niet goed, dan komt dat voor veranderende marktomstandigheden. Gevalletje: oeps, maar ja, het was een voorspelling/inzicht waar je geen rechten aan kunt ontlenen.
Ze bieden inzichten, geen waarheden (zeggen ze zelf ook...)
Gartner, Inc. (NYSE: IT) is the world's leading information technology research and advisory company. We deliver the technology-related insight necessary for our clients to make the right decisions, every day.
Overigens vind ik een mobiele telefoon wel iets anders dan een PC. Een mobiele telefoon is toch meer aan fysieke slijtage en ongelukjes onderhevig dan een desktop, laptop etc. en daardoor misschien ook sneller aan vervanging toe.
Ook wordt er nog genoeg ontwikkeld aan de mobiele telefoon (security, software & hardware) en heeft het misschien ook meer zin om met je tijd mee te gaan (even de "bel & SMS"-only gebruikers daargelaten). Een recent voorbeeldje zou bijvoorbeeld kunnen zijn: contactloos betalen met je mobiel. Dat zie ik me nog niet helemaal doen met mijn desktop (... even langs de scanner halen).
Precies ! Mijn huidige MacBook is van 2011 en als ik bij apple.nl kijk worden ze nog standaard geleverd met o.a. een i5 en 8GB Ramm.

Dat heeft de mijne ook denk ik dan. Waarom zou ik dan nog een nieuwe kopen ? Hij werkt al als een raket. Start op in een paar tellen. Alle applicatie's werken.
Let wel dat i5 een type aanduiding is, we zitten namelijk al wel op de 6de generatie i5 processoren, dan lijkt er inderdaad niks te gebeuren omdat je enkel i5 ziet staan.
Dat weet ik wel maar voor de applicatie's die ik gebruik en films die ik kijk werkt het nog als een speer. Het enige wat ik echt mis is USB3.

Gewicht ?
- Thuis op de bank en in de kamer op de tafel. Onderweg gaat die mee in de auto.

Batterijverbruik ?
- Ik heb serieus geen idee hoelang mijn batterij nog mee gaat maar hij zit altijd aan de lader.

Retina ?
- 13" scherm werkt toch

Force multitouch ?
Huidige touchpad werkt perfect.

m2 pcie SSD's ?
Mijn sata 600 SSD is toch snel zat. Hij start elke applicatie in minder dan een seconden op. Een boot met daarna alle applicatie's duurt ook nog net 15 seconden bij elkaar.

Wat boeit mij het of ik nou een i5 uit 2011 of uit 2016 heb ? Als ik youtube video's kan bekijken en alle internet site's doen het. Files trek ik van mijn nas af. Werken doe ik op werk ;) daar heb ik wel een workstation. Thuis dropbox en af en toe is een word document of een pdfje lezen. Wat hebben we nog meer nodig ?
Hoe mik het ervraar is 20 jaar gelden kost je een pc. 2 jaar of 3 jaar laten een nieuwe want het was echt stukken sneller geworden.

als ik nu naar de laatste 5 jaar kijk dan wordt de hardware wel sneller maar heeft de massa voor internet, surfen, tekstverwerken, beetje excel dat helemaal niet meer nodig. Sterker nog, neem een 6 jaar oude pc, zet er een ssd in het het ding gaat als een speer.

Ik zie zelf dat ik veel langer doe met een pc dan 15 jaar geleden en dus niet om de 2 of 3 jaar een sneller koop omdat het echt zo een verschil maakt. Hetzelfde zul je natuurlijk ook bij bedrijven zien. De hardware is misschien afgeschreven maar doet het nog goed, het is snel genoeg dus even hand op de knip en geen nieuwe kopen.

Dit zal alleen nog maar erger worden tot je het punt hebt bereikt waarop men hardware gewoon gaat vervangen omdat het echt te oud geworden is. Die cyclus zal echter geen 3 jaar meer zijn maar wordt steeds langer, dus blijvend minder omzet.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 12 april 2016 15:55]

Dat heeft de mijne ook denk ik dan. Waarom zou ik dan nog een nieuwe kopen ? Hij werkt al als een raket. Start op in een paar tellen.Alle applicatie's werken.
Gewicht, batterijverbruik, retina, force multitouch en m2 pcie SSD's. Maar ik tokkel ook nog altijd op mijn 2010 macbook pro. Ik vind 4GB RAM wel wat krap voor El Capitan.
edit: 4GB ram ipv 8GB ram, ik heb in de mijne 4 bijgestoken om 8 te bekomen

[Reactie gewijzigd door goarilla op 12 april 2016 17:09]

@linnc: zelfde heb ik met m'n iMac uit 2006. Ding is vlot zat, zou wel een grotere HDD willen hebben en dingen zoals YouTube (wat nu HD is maar vroeger niet...) en functies uit OS X van na Lion (hoger support de mijne niet) zou ik wel willen.

Ben daarom op zoek naar een leuk MacBook uit 2013. Kan ik weer 8 jaar mee vooruit :-)

Ben juist overgestapt op een Mac omdat ik de traagheid en "verplichte" herinstallaties 2x per jaar wel zat was onderhand. En dit ding is zo goed als nieuw.
SSD's niet goedkoper? Van 3,- euro per GB naar 30 cent in 5 jaar tijd, dat lijkt me een mooie daling. (5 jaar geleden kostte mijn Intel SSD 80GB zo'n 240 euro, voor de prijzen van nu, zie de pricewatch)
tsja. Je hebt als gewone gebruiker bijna geen pc meer nodig. Alleen voor teksten typen etc voor werk. Maar dat doe je op werk. Internetter doe je met je telefoon of tablet. We hebben Facebook. Waarom nog foto's printen. En gamen, nope. Veel consoles en tablet games.

Misschien dat VR en een soort home Jarvis /opslag de PC markt nog een boost kan geven. Maar dat denk ik niet. Je krijgt met de internet of things meer een NEST voor de temperatuur. Dominica werkt via een tablet. Waarom nog die kast met een HD en grafische kaart? Ja ik zou het wel weten. Lekker gamen. 3D modeleren voor werk. maar zoals het was, zo wordt het niet meer.
"En gamen, nope. Veel consoles en tablet games."
De PC markt is ongelooflijk heterogeen qua use case. De totale PC markt krimpt misschien, maar PC gaming is groeiende:

http://hexus.net/gaming/n...console-games-sales-2016/
http://techreport.com/new...w-growing-pc-game-revenue

Sterker nog, de PC markt is recent de consoles en mobile gamemarkt weer voorbij. Alleen de PS4 heeft in het laatste kwartaal een vuist kunnen maken.
En zonder game PC geen PC gaming dus die markt blijkt ook redelijk gezond te zijn. Met jaarlijks groeiende omzet van pc hardware:
http://jonpeddie.com/pres...-holds-lead-over-consoles

Het is meer dat de PC als internet apparaat totaal aan het verdwijnen is. Daarbij is de noodzaak voor snellere PC's ook niet meer aanwezig. De PC van mijn ma (Word, beetje internet) heeft een core 2 E7400 van ~10 jaar oud en voldoet ruim aan haar eisen. Ooit maakte een snellere PC ook uit voor dagelijks gebruik, maar die tijd zijn we al lang voorbij.
Daarbij groeit de zakelijke markt ook niet meer. Wij hebben op werk allemaal core 2's staan omdat we toch allemaal remote werken.

De enige groeiende markt (qua omzet, afzet heb ik nooit kunnen vinden) lijkt de workstation en game PC markt. En die drijven de vooruitgang nog wel even.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 12 april 2016 12:15]

Dan ligt het ook voor een deel dat de Pc's van de laatste 7/8 jaar beter mee gaan dan de Pc ervoor.

Zolang het lekker werkt en geen belemmering voor productiviteit opbrengt. Zal men hun systeem ook niet snel vervangen.

Dus dan is het afwachten tot al die computers wel trager worden of grootschalig defect gaan.
Is er dan de vraag of de PC tegen die tijd nog wel in trek is.

Zelf zie ik een Tablet nog steeds als een luxe product ik zou daar niet op willen tekst verwerken. Websurfen e.d. dat dan nog wel. Laptop/Notebook ideaal voor werk e.d. maar voor Thuis gebruik liefst nog steeds een desktop. Ook voornamelijk wegens gaming hobby.
Al de dingen die je noemt doe ik toch nog steeds liever op een PC. Alles bij elkaar, op een mooi, stoer en krachtig systeem.
Maar dat zal inderdaad een slinkend aantal mensen zijn ja.

Volgens mij wordt er ook meer zelf gebouwd, in plaats van een compleet systeem kopen.
Alle dingen die hij noemt doen mensen inderdaad ook op een PC, maar het is geen reden om een nieuwe PC te kopen. Een systeem uit 2010 (Core i3-550, Core i5-660, Athlon II X4, of Phenom II X4 met 4GB a 8GB ram) is nog steeds voldoende. Geen reden om een nieuwe PC te kopen.
Vandaar ook mijn laatste opmerking. Ik denk dat meer mensen zelf een systeem (laten) samenstellen, of zelfs bouwen en er dan na een tijdje een nieuwe CPU inprikken, en dan wat later weer wat meer RAM, en weer wat later een nieuwe GPU, etc.

Dat deden alleen de Tweakers vroeger, maar ik denk (natte vingerwerk, klopt) dat dat vaker gebeurt nu. Zelfs op middelgrote kantoren (zoals die van mij) staat geen hele reeks identieke Dells of zo meer, maar zelfbouw spul.
Eensch. Mijn Sony laptop uit 2011 is dan wellicht wat achterhaald qua GPU, hij draait nog steeds soepel met Win 10 en i7 processor.
Nee, er is geen reden een nieuwe PC/laptop te kopen aangezien deze prima voldoet voor dagelijks gebruik, en dat zal voor heel wat mensen een nog makkelijke keuze zijn als zij toch niet gamen.

En zelfs gaming is het geen vereiste meer. Met Xboxone home streaming speel ik regelmatig Witcher 3 op m'n Surface of laptop, (zodat mijn vriendin gewoon TV kan blijven kijken) en dan maakt de matige processor ook niet meer uit.

De enige redden voor mij om een nieuwe PC te kopen is om deze in een kast weg te stoppen en via Steam Streaming ta gaan gamen op laptop. Maar dat is het dan wel zo'n beetje.
Voor een gamepc is die hardware echt niet meer toereikend en zal een zware bottleneck vormen bij iedere high-end videokaart ;)
Een systeem uit 2010 (Core i3-550, Core i5-660, Athlon II X4, of Phenom II X4 met 4GB a 8GB ram) is nog steeds voldoende.
Nou, niet perse. Klein punt is wel dat developers steeds meer uit handen wordt genomen en daarmee dus ook steeds luier worden gemaakt. Optimalisatie is tegenwoordig wel een beetje een ondergeschoven kindje aan het worden.

AMD A6-3650 APU hier en, OK, dat is niet bepaald een monster maar je zou denken dat het voor browsen genoeg moet zijn en toch merk ik dat games er soms gewoon beduidend beter op draaien dan Google Chrome of VLC dat doen. ;)
PC gaming is juist een groei markt.
Dat geloof ik zo. Maar de gewone doorsnee gebruiker. zegmaar de moeders en vaders die een beetje browsen. Nee die gaan voor tablets denk ik.
Een heleboel mensen die voorheen geen computer aanraakten zijn de tabletgebruikers die je je voorstelt. Mensen die veel met PC's in de weer zijn hebben ook tablets, laptops en smartphones. Het gebruik van PC kan niet anders dan minder intensief worden.

Ook eens met Countess trouwens. Voor een gemiddelde gebruiker biedt een console al een hoop performance. Maar voor echte performance moet je nog steeds bij de PC's zijn. Maar zelfs voor PC's kan grafische performance de groei in beeldresoluties maar net bijhouden. Afgeleide conclusie: er komt weer een groeistuip aan, waardoor PC's weer verder op de consoles uitlopen. Een VR is ook nog een factor.....

[Reactie gewijzigd door teacup op 12 april 2016 22:56]

Maar de gewone doorsnee gebruiker. zegmaar de moeders en vaders die een beetje browsen.
Eerrrh... niet om het een of ander hoor, maar... de moeders en vaders van nu zijn de gamers van de jaren 90 (of zelfs nog later). ;) En die gaan niet zomaar volledig stoppen met gamen enkel omdat ze kinderen hebben. Misschien hooguit een tijdje stoppen (als de kinderen nog erg jong zijn) en te zijner tijd minder gamen dan ze ooit deden maar echt volledig stoppen? ;)

39 hier en dan wel geen vader maar als ik vader zou zijn geweest dan zou ik alsnog niet zijn gestopt met gamen; een mens heeft hobbies nodig en gamen is een hobby die ouder is dan een paar jaar. Significant ouder zelfs.
Ja dat klopt wel - de pc zal uiteindelijk puur een game machine worden.
Game en werk machine :)
Heeft er vast mee te maken dat Pc's langer mee gaan en de meeste mensen bij hun lokaale computer ''boer'' hun pc halen :) (wat dus niet pre build is)
Ja, dat is nou eens iets wat ik wel zou willen weten. Hoe zien de cijfers van losse componenten eruit, zijn deze in verkoop gestegen?
Die stijgen dus nog steeds, met zo'n 2-5% per jaar. En dat is een krimpende totale markt! De cijfers omvatte de volgende hardware"

After-Market AIB: Estimates of after-market graphics cards sales as upgrades and for home builds
System Configured PCs: Estimates of PC sales influenced by gaming from companies that either sell pre-configured or custom configured builds.
Accessories and DIY: Estimates of accessory sales and the Do-It-Yourself builds

Op de onderstaande site staat een discussie en breakdown van de cijfers:

http://jonpeddie.com/pres...-holds-lead-over-consoles

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 12 april 2016 12:19]

Inderdaad ik zit hier nog steeds met een EX58-Extreme moederbordje en een Intel Xeon X5670 processor. Het is nog ongekend snel, wel het geheugen upgraded naar 16GB, een SSD toegevoegd en een GTX 970. Dit systeem is inmiddels meer dan 6 jaar oud, maar nog altijd bloedsnel.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 12 april 2016 12:01]

Ja, helemaal mee eens. Hier ook idem EX58 Extreme met i975 op 4 GHz lekker snel en onlangs nieuwe waterkoeling geplaatst. En met SSD, 12 Gb Ram en goede videokaart (zelfs mijn oudje GTX295) loopt het als een zonnetje. :)
Een jaar of 20 geleden (holyshit zo lang geleden alweer!) moest je om de twee jaar een nieuw systeem aanschaffen om bij te blijven qua gaming. Daar moest ik heel wat aardbeien voor plukken toen ik nog te jong was voor web development.

Los van dat de hardware langer functioneel blijft (behalve m'n ipads die bij elke update waardelozer worden) scheelt het ook dat je tegenwoordig vaak de keuze hebt voor performance of hoogste details mogelijk in games en software. Alleen daardoor is hardware tegenwoordig al 2 tot 3 jaar langer houdbaar.
Nope... zelfs ipads zijn nu op een niveau 'goed genoeg'. Dat zie je ook aan wat Apple doet... De 'nieuwste' iPad is alweer 1.5 jaar geleden uitgebracht. Ik zie ook geen reden om deze te vervangen. Dus de tabletverkoop stagneert ook. Telefoons hetzelfde. Uitontwikkeld en weg groei. Aandeelhouders zuur.
Klopt, dat is ook de reden dat vele bedrijven haastig zoeken naar een nieuwe markt of 'IT'-ding. Kijk maar naar de smartwatches/
Los van dat de hardware langer functioneel blijft (behalve m'n ipads die bij elke update waardelozer worden)
Dat was wellicht zo bij de eerste tweede, derde generatie iPads maar alles vanaf de vierde generatie en de air generatie al helemaal, is nog prima bruikbaar. De techniek daarin is zo ongelooflijk hard gegaan dat ze al redelijk uitontwikkeld zijn voor simpele doeleinden. De eerste paar iPads zijn gewoonweg niet krachtig genoeg om alle features van de nieuwe updates er voor lief bij te krijgen zonder performance loss. Daarin is iPad niet uniek, dat geld voor elk device wat een OS draait dat steeds uitgebreider wordt. Op het moment dat de boel relatief uitontwikkeld is zie je gewoon dat het stil gaat staan, is gebeurt met pc's gebeurt nu ook met tablets en telefoons.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 12 april 2016 16:00]

Die keuze hadden games 20 jaar geleden ook al. Ook toen kon je zaken aanpassen zoals resolutie, detail, special effects, renderdiepte, etc...
Zelfe hier nog oud mainboard Q9450, R290 8Gb 13333 en een SSD kan nog makkelijk alles op ultra draaien (1600x1200) daarnaast zijn ook veel laptops en PC's bij bedrijven van 3-5 jaar oud tegenwoordig I5's met 8Gb en vaak al een SSD, of wordt deze geupgrade met een SSD nieuwe hardware is dan niet nodig. aangezien er vaak maar kleine verschillen zijn tussen nieuw en oud de rek is er een beetje uit.
Het X58 platform is een leuke!
Heb zelf hier ook eentje staan als projectje, i7 920 D0 op 4.5Ghz 24/7, gaat nog gewoon een i7 3770 voorbij in benchmarks :D
Je moet alleen niet vies zijn van een beetje stroom verbruik en een grote 480mm radiator boven op je kast ;)
Foto: http://imgur.com/VxSm4zi
Hoe dan ook gaat windows 10 echt wel voor een grote groei zorgen alleen duurt dat nog een jaar. Intel levert vanaf volgend jaar alleen nog maar Skylake processoren waar geen support voor Windows 7 en 8 voor is : http://www.expertreviews....from-windows-7-81-support

Dit betekend dat alle PC's die worden gekocht alleen nog maar Windows 10 kunnen draaien, en dat dwingt bedrijven hun hardware te vernieuwen. Ook al is er extended support van Windows 7 tot 2020 (normaal support was maar tot 2015) en Windows 8.1 tot 2023 kan je er geen nieuwe hardware meer voor kopen.


http://windows.microsoft.com/en-us/windows/lifecycle

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door terracide op 12 april 2016 12:38]

Hoe dwingt nieuwe hardware (die enkel Windows 10 aankan) tot het aankopen van nieuwe hardware?

Dit is wat ik bij mijn klanten vaststel (Belgische bedrijven van 100-4000 medewerkers)

Bedrijven schrijven hardware af over X jaar en vervangen dan. Ofwel houden ze het meegeleverde OS en houden ze een hybride park aan, Ofwel downgraden ze naar hun standaard OS. Client HW die niet afgeschreven is gaat er echt niet uit ten voordele van nieuwe HW enkel omdat er een nieuwe Windows zit aan te komen.
Ik werk in een omgeving van 40.000 desktops. Een roadmap op basis van lange termijn planning is dan noodzakelijk. Dat betekend dat we Windows 8 eerder uitfaseren samen met Windows 7 om Windows 10 te gaan doen. Omgeving is multiplatform...
Dus pakweg 2 jaar oude HW gaat er uit om te vervangen door nieuwe HW in het kader van een windows 10 project?

[Reactie gewijzigd door Yalopa op 12 april 2016 15:17]

Windows 7 hardware eerst, applicatiemigratie zal vooral voor Windows 10 worden gedaan (zover die afwijkt van Windows 8 ). Normaal gaat bij ons hardware 4 jaar mee. OS wordt iig nooit op bestaande hardware veranderd , OS is dus gekoppeld aan het apparaat.

Eigenlijk wil je geen big bang migraties op zulke grote omgevingen.

[Reactie gewijzigd door terracide op 12 april 2016 15:34]

De meeste mensen? Ik ken werkelijk bijna niemand die nog PCs in elkaar laat schroeven, bijna iedereen heeft een 500 euro craptop.

Mijn cirkel is niet alleszeggend natuurlijk maar computer shops zijn echt een uitstervend ding.
Ik weet niet wat voor mensen je kent maar ik ken andere iig ;)

Zelf lever/voorzie ik aan een aantal ''pc boeren'' van onderdelen in de buurt, de vraag naar videokaartjes/ goede voedingen is hoog momenteel.
In mijn omgeving merk ik niet dat de pc markt het heel slecht heeft.
Ik denk eerder zoals boven genoemd. De PC is niet meer de enige computer. Personal computer. Dat slaat ook eigenlijk letterlijk op je smartphone. Misschien nog wel meer dan op een oude PC van vroeger. Maar toen doelde ze van grote server kast naar thuis bruikbaar ding. En nu naar in de broekzak bruikbaar ding. Geen weg meer terug.
grootste nadeel van de pc is dat de vrouw m niet in de huiskamer wil hebben. En op de slaapkamer is weer ongezellig. Dan wordt het al gauw een laptop of tablet. Krachtig genoeg voor alledaagse taken.Ik zou best graag weer een dikke game pc willen hebben maar ja..
Ik vind het wel grappig om te zien dat deze comment zoveel wordt gedownmod. Ik denk namelijk inderdaad dat dit ook een grote oorzaak is. De trend is dat alles tegenwoordig slank en stijlvol wordt, maar (game)PC's blijven over het algemeen afzichtelijke kasten. Zodra game-laptops eens betaalbaar worden zal ik er ook aan moeten, zo vind ik de Razer Blade 2016 een mooie vervanger voor mijn GamePC, alleen die prijs he...

[Reactie gewijzigd door PrimeTinus op 12 april 2016 12:23]

(...) maar (game)PC's blijven over het algemeen afzichtelijke kasten.(...)
Dat ben ik niet met je eens, zeker het segment van premium cases kan mooie finishes hebben. Dit is en blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Maar en bestaan minimalistische cases van plastic, (brushed) metaal, en zelfs glas. Er is tegenwoordig keuze zat, alleen de cases van onder de §50 zullen geen esthetisch hoogstandje zijn.
(...) zo vind ik de Razer Blade 2016 een mooie vervanger voor mijn GamePC, alleen die prijs he...
Razer (en alienware etc) staan erom bekend overpriced te zijn voor wat ze kunnen, er zijn zat laptops die prima kunnen gamen met een ingebouwd 1080p scherm die niet in het game segment vallen en de toeters en bellen van die gamer georiŽnteerde markt, je moet alleen verstand hebben van de componenten.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb een redelijk mooi wit Mini ITX kastje met witte bijpassende GTX 980 Ti, dus ik weet dat er mooie behuizingen bestaan. Maar het blijft een staindeweg.

Vergelijk het eens met hoe snel tablets, tv's en zelfs geluidssystemen mooier worden de laatste jaren en dat voor dezelfde consumentvriendelijke prijzen, dan hebben de gamePC's toch echt een inhaalslag te maken.
Ik zelf ben voor een andere optie gegaan. Waarom een sta-in-de-weg creŽren als je ook juist de schoonheid uit elk component kan halen? Ik heb een (korte)video van mijn setup gemaakt. Wat vind je bijvoorbeeld hiervan? https://youtu.be/b8Qh6h7e-GY
De gemiddelde vrouw zal dat af-schu-we-lijk vinden. Vrouwen hebben niks met zwart gaas, opengewerkte kasten, neon-licht etc. Vrouwen houden van strak, dicht, ťťnkleurig, het liefst wit, of glas, geborsteld aluminium, klein etc.. Een beetje zoals jouw speakers bv.

pricewatch: Raijintek Styx Classic Groen

Enige kastje dat mijn vrouw te pruimen vindt. Je kunt zeggen 'onder de plak man'!! Welnee, mooi excuus juist voor af en toe een nieuwe build ;)

[Reactie gewijzigd door EvaluationCopy op 12 april 2016 17:12]

Misschien vind jij die kasten mooi, maar veel mannen, en vooral hťťl veel vrouwen niet.

Mooi voorbeeld: Ik ben vorig jaar overgestapt van Ziggo naar KPN Glas. Ik ben tevreden, het werkt naar behoren. Ben met name enthousiast over de snelheid van de decoder.

Mijn vrouw daarentegen vind de overstap geweldig. Weet je waarom? Die grote Humax decoder is de deur uit, en er staat nu een mooi stijlvol klein apparaatje in het wit, zonder 'groot' LCD schermpje in de TV-dressoir.

Door de vervanging van mijn 5.1 set, het wegdoen van mijn PS3 en bovengenoemde, wilde mijn vrouw een ander TV-Dressoir. Het was nu allemaal zo netjes dat ze het dat wel waard vond...

En geloof me, de mijne is geen uitzondering :)

owh.. en uhm PS, de wijziging van apparaten is uit vrije wil hoor :)
Tegenwoordig kan je ook hele game pc's in mini-ITX kasten bouwen. Die kasten zijn even groot als een multi (multo?)-map en hebben genoeg airflow voor r9 390's en i5/i7's.

Die kan je achter je bureau neerzetten en geen last van hebben. Of zelfs onder je monitor. En zet daar dan zo'n mooie Dell monitor zonder bezels bovenop (UH2414 bijvoorbeeld. prachtding) en je hebt een hele mooie moderne look.

Maar ja, het blijft nog steeds wel een bureau met een toetsenbord en monitor. Het neemt wel ruimte in in je kamer.
De jouwe is Šbsoluut geen uitzondering nee, er bestaat zelfs een design-term voor:

https://en.wikipedia.org/wiki/Wife_acceptance_factor
Ik ben blij dat ik geen vrouw heb die alles slank en stijlvol wil. Zij en ik zien een huis alleen maar om onze spullen warm en droog te houden en vooral om in te leven. Niet estetisch verantwoord maar vooral praktisch.
Een andere vrouw nemen is ook een optie. :+ :o
Daarvoor heb je een man-cave ;)
...Ik zou best graag weer een dikke game pc willen hebben maar ja..
Er stond er een maar die is of weggegaan of er kwam geen vervanging...

Maar maak er zeker geen groot punt van,
het spel COD is in ieder geval medeplichtig aan een scheiding maar gezien de tijden die er aan besteed worden en de tijden waarop verbaast me dat niet.
En nee, ik was het niet, zelf houd ik het bij een console.
Grootste nadeel van een vrouw is dat ze vrijwel nooit blij zijn met de hobbies van mannen.
Ik probeer dat veelal te negeren,
maar je hebt zeker een geldig punt. :+
Toch zijn er in vergelijking met tien jaar geleden wel steeds meer mooi ontworpen behuizingen op de markt. Je bent dus niet langer veroordeeld tot de saaie, lompe, zwarte kast van weleer. Er zijn uitvoeringen in allerlei kleuren en type materiaal. De Aerocool DS Cube of DS 200, de Bitfenix Prodigy of de Raijintek Styx hebben echt een design dat niet misstaat in de woonkamer. En de All-in-One iMacs van Apple vind ik persoonlijk een lust voor het oog.

De opkomst van Small Form Factor maakt bovendien dat je niet meer een enorm grote behuizing nodig hebt om stevig te kunnen gamen. Een mAtX of mini iTX systeem kan tegenwoordig net zo goede prestaties leveren als een ATX bak, maar neemt veel minder ruimte in.

Als je er daarnaast op let alleen stille componenten in te bouwen, dan blijft het ook nog een beetje stil in je huiskamer.

[Reactie gewijzigd door choogen op 12 april 2016 12:34]

Volgens het bron artikel vallen laptops binnen de term 'pc'.
http://www.gartner.com/newsroom/id/3280626
Notes: Data includes desk-based PCs, notebook PCs and ultramobile premium. All data is estimated based on a preliminary study. Final estimates will be subject to change. The statistics are based on shipments selling into channels.
Source: Gartner (April 2016)
Doe je toch iets niet goed, bij mij staat er nog steeds een dikke game pc in de kamer :9
inhome streaming. ik heb boven in een kamer mijn dikke gamepc met waterkoeling en het en der wat extra verf. en dit is een blijvend project die nooit af zal zijn. daar zit ik in totaal 4x per week. 2x als mijn zoon naar de peuter speelzal is. en 2x in de avond of even te doen wat ik wil. voor de rest heb ik een laptop voor steam inhome streaming. zodat ik als nog 2/3 avonden beneden achter de laptop kan gaming in alle glorie. misschien ook iets voor jou. hoef je geen nieuwe vrouw te zoeken. maar heb je toch je man cave waar je af en toe naar toe kan vluchten. en voor de rest gebruik kan maken van de kracht van een pc.
Mijn vrouw heeft me een eigen 'game' kamer toegewezen die ik mag gebruiken maar wil hem idd niet in de huiskamer hebben
Ik denk dat veel mensen op een gegeven moment ook gewoon stoppen met gamen omdat het sociale leven erg veel van je kan vragen. Vooral als je kinderen krijgt. Maar dat is natuurlijk altijd al zo geweest dus ik weet niet of dat nu de cijfers uit dit artikel beinvloed.
Als je er over nadenkt, eigenlijk zijn tablets en smartphones veel meer 'personal' computers dan wat we nu een PC noemen. De term PC is een beetje uit de tijd.
onzin, de hardware gaat gewoon langer mee. Mijn pc is ook ruim 6 jaar oud en ik kan er ook nog makkelijk een jaar of wat mee doen want het is snel zat en zo denken veel consumenten er over en bedrijven idem. om de 3-4 jaar de pc's vervangen zoals vroeger is gewoon niet nodig op dit moment.

Zodra microsoft de systeem eisen voor windows omhoog gooit zou de pc verkoop wel is enorm kunnen stijgen.
"Zodra microsoft de systeem eisen voor windows omhoog gooit zou de pc verkoop wel is enorm kunnen stijgen." Of dus juist helemaal niet, dat het gewoon in elkaar klapt als een kaartenhuis ... mensen die nu veelal nog een desktop gebruiken zullen dan veel eerder een tablet / notebook / laptop aanschaffen dan opnieuw een desktop ...

Indien er al een stijging te zien zou zijn dan komt die waarschijnlijk van bedrijven die naast dat ze de destop upgraden ook (overwegen) over (te) gaan op windows 10 ..

[Reactie gewijzigd door Hanzo op 12 april 2016 12:01]

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens.. Een tablet is een onding en allang weer op z'n retour gelukkig. En een laptop is niet voor iedereen geschikt en bovendien veel duurder dan een PC.
Hier ben ik het niet mee eens, mensen die nu een desktop hebben zullen toch echt voor een desktop gekozen hebben met een bepaalde reden en gaan dan echt niet zo maar even een laptop kopen.
De hardware van een smartphone of tablet gaat net zo lang mee, maar de fabrikanten doen aan "Planned Obsolence" door na 2 jaar

(Android) geen software updates mee te leveren
(iOS) wel updates te leveren maar soms worden iDevices erg traag na de update

Bij desktop computers is dat veel minder een probleem, zoals mijn 5 jaar oude Macbook Pro is razendsnel met de laatste El Capitan er op.
Nouja de winsten die bij ARM processors generatie op generatie nog worden gehaald zijn ook veel groter. Vaak is de volgende generatie 2x zo snel, bij de desktops mag je nu in je handen knijpen met 5-10% verbetering.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, een tablet kan een pc voor mij niet volledig vervangen maar voor een relatief grote groep gebruikers wel. Zo lang mensen alleen wat internetten, mailen en internetbankieren kan een tablet een pc goed vervangen. Tablets zijn wat mij betreft een geweldige uitvinding, als mijn laptop en tablet naast elkaar liggen zal ik bijna altijd de tablet pakken.

Edit: Grappig om nog eens een Tulip computer te zien https://nl.wikipedia.org/wiki/Tulip_Computers

[Reactie gewijzigd door oef! op 12 april 2016 12:54]

Ik zeg niet dat de PC uit de tijd is, ik zeg dat smartphones en tablets net zo veel PC zijn of zelfs meer.
Het zijn sowieso computers. Omdat je ze ook nog eens bij je draagt en ze voor communicatie (bijna) een verlengstuk van jezelf zijn ze zeer persoonlijk. (vooral smartphones, tablets iets minder)
Personal Computer, kan ook je tablet zijn hoor of Phone, laptop, maar geef mij maar een echte pc, veel krachtiger dan al die andere opties..
Dan verander je het begrip "personal" in "performance" computer. 9 vd 10x niets aan gelogen ten opzichte van tablets, smartfoons en laptops. ;)
Goed punt, alleen als we de 'P' weglaten wordt het ook zo'n rare uitspraak: "Ik ga even achter de C zitten." :9
Desktop?

Waarom noemt de auteur dit "PC's"? Kiest tweakers hiervoor omdat dit algemeen logischer klink?
PC
De naam werd aan het begin van de jaren 80 in de taal opgenomen, toen IBM zich aansloot bij de snel groeiende markt in kleine computers, toen nog vaak microcomputers of homecomputers genoemd.
:)
Nou het is al erg raar om achter een PC te zitten, ik ziet er liever voor of naast :P

Maar ja het is waar Tablets en Telefoons zijn ook gewoon kleine PC's, en PC staat voor Personal Computer, en bij telefoons is het zeker een persoonlijke apparaat, en ook zo met een Tablet, maar ik hoef geen Tablet te hebben, geef mij maar een Desktop PC, waar ik VEEL lekkerder mee werk.
desktop computer dan maar haha :P
Komt omdat er weinig vernieuwends is...
Ik heb een Sandy-Bridge systeem i7-2600K met 16GB geheugen en 2 SSD's draait prima.
Wel overgeclockt...dus waarom zou ik een nieuwe pc bouwen/kopen nu?

Skylake bijv. i7-6700K is maar iets sneller in games (ligt ook aan je GPU) maar ik ga geen §900-1000,- neertellen voor een snelheidswinst van 10%-15%. Blijft ook een quad core.
Intel moet meer vernieuwen meer cache en meer cores voor bijvoorbeeld renderen van video's.
X99 is ook al 2 jaar oud...de i7-5820K is weer langzamer in single core dus ook zonde van me geld.
En dan? Een groot deel van de pc's word gebruikt voor kantoor achtig werk, die mensen hebben helemaal niks aan meer snelheid.

De realiteit is gewoon dat er veel mensen overstappen op smartphones en tablets.

De meeste mensen consumeren vooral en produceren weinig. Voor dat soort mensen is een tablet waarmee je al je media kan bekijken en ook nog chatten, spelletjes en fotos kan maken ideaal. Diegroep zit helemaal niet op een dedesktop of laptop te wachten.

Die trend zal ook alleen maar doorzetten, zeker als continium achtige devices een beetje voet aan de grond beginnen te krijgen.

Opzich is het ook helemaal niet erg. Als systeem bouwer kan je je ook op dat soort devices gaan richten.

Uiteindelijk zullen desktops vooral voor zware gebruikers zijn. Voor zover dat nu al niet het geval is want ik denk dat er nog maar weinig mensen een desktop kan en klaar kopen. Een paar kaar geleden zag ik bij mn bijbaantje al dat gewone gebruikers bijna exclusief voor laptops gingen. Dat zal nu voor een groot deel tablets zijn denk ik zo.
Tablets vervangen zelden een laptop volgens mij. Hoogstens verschuift een deel van het laptop gebruik naar een tablet, maar echt vervangen zit er meestal niets in.
Je ziet wel dat laptops vaker desktops vervangen. Ook in bedrijven, omdat de laptops een stuk kleiner zijn, zuiniger en voldoende krachtig. Terwijl ze ook mobiel kunnen gebruikt worden.
Tablets kan je zo een toetsenbord op aansluiten en met dingen als type covers is het zelfs nog enigszins practisch ook.

Als bv surface modellen wat goedkoper worden denk ik dat de laptop markt niks meer dan absolute budget markt en heel erg high end gaat worden.
Dat is eerder een vervaging van de grens tussen laptop en tablet, dan een vervanging van laptops door tablets, vind ik.
Er komen wel nieuwe X-processors aan; nieuws: Intel-website toont Core i7-6950X met snelheid van 3,5GHz en 25MB cache maar vraag me af of het wel zoveel sneller gaat zijn.

En we moeten de laptops natuurlijk ook niet vergeten. Mobiliteit is tegenwoordig toch wel een vereiste bij veel computer gebruikers.
Mee eens laptops worden belangrijk(er), nadeel vind ik de kleine schermen...en wil je een goede laptop dan ben je al snel §2000,- kwijt.

Van de nieuwe Intel CPU'S wist ik, compatibel met de huidige 2011-3 socket X99...Zal mij benieuwen maar een prestatiewinst van bijvoorbeeld 20% ten aanzien van mijn huidige build vind ik niet veel...na dan ruim 5 jaar verder te zijn. We zullen zien ;-)
Precies.

Technisch te verwachten levensduur van een PC is pakweg 20 jaar (getuige de stapel nog werkende PCs, laptops en onderdelen die ik vorige week naar de milieustraat heb gebracht). De economische levensverwachting was altijd veel korter, omdat hij meestal binnen 3 jaar vervangen werd door een nieuwer en sneller exemplaar.

Omdat de technologische ontwikkeling van met name de desktop processoren al jaren nagenoeg stil staat, wordt de economische levensduur nu flink opgerekt, met als gevolg dat de verkoop van zowel nieuwe als tweedehandse machines al jaren inzakt.

En dat geldt over de hele breedte van het segment, want wie een "office" machine heeft met weinig brute kracht zal die ook niet gaan vervangen of opwaarderen, want de machine die vijf jaar geleden "goed genoeg" was, is dat vandaag de dag nog steeds, en goedkoper zijn ze ook niet geworden.
Een 10 jaar oude pc voldoet nog prima voor de dagelijkse taken. Waarom zou een particulier dan een nieuwe pc kopen?

Ik vind het wel interessant, ook voor vr waar dus een zeer krachtige pc voor nodig is. Wie zit daar dan op te wachten als mensen geen nieuwe pc meer willen?
10 jaar vind ik wel iets overdreven. Maar 7/8 jaar wel. Zeker met een upgrade naar een SSD wordt menig oude pc gewoon weer lekker snel voor wat dagelijkse dingen.
Vroeger deed ik ook meestal om de 2/3 jaar een upgrade van mijn PC. Nu heb ik sinds 2011 een Core i5 2500 en voor wat ik er mee doet zie ik niet in waarom ik een nieuwe zou moeten kopen zeker niet na een SSD geplaatst te hebben 2 jaar geleden.
Die van mij is bijna 10 jaar. Doet het nog prima. Ook met Windows 10.
Wat voor processor zit er in dan? Want 10 jaar geleden zat je nog met Pentium 4's als ik het goed zeg.
Geen idee. Maar ik speel geen spelletjes en gebruik het systeem voor Browsen Office E-Mail en Visual Studio.

Nog geen problemen tegengekomen dus nog geen reden om een nieuw systeem te kopen.
De q6600 was in 2007 released, 9 jaar dus. Draait nog prima.
Dat kan ook best, maar na 7/8 jaar breekt de tijd van degradatie aan. De voeding, maar ook de CPU zal tegen die tijd (afhankelijk van hoe intensief die is gebruikt natuurlijk) toch echt voor problemen kunnen zorgen. Vroeg of laat - maar het moment is nabij en de twee helpen elkaar ook een handje: de CPU gaat meer vCore vragen voor gelijke kloksnelheden, en de voeding wordt wat minder sterk.

Eindresultaat is vaak dat een PC of laptop tegen die tijd 'opeens niet meer aan gaat' of pas na veel pogingen, of dat er opeens bluescreens gaan optreden (te weinig voltage naar de CPU), of gekke dingen zoals een laptop die alleen opstart als je de CD tray uitgeworpen hebt (dan vraagt dat component geen stroom voor de spin-up :D).

Allemaal zien gebeuren...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 april 2016 12:59]

En dan koop ik een nieuwe :)
Hier staat inderdaad in de woonkamer (in mooi kastje weggewerkt) een E8400, 6Gb, SSD en wel een "nieuwere" 7700 videokaart. Draait windows 10 en alles wat het gezin er mee doet zonder problemen. Gamepc in de werkkamer.

Kunnen er genoeg mee doen, als ik kijk naar mijn vrouw en dochters zijn het de tablets en telefoons die het meest gebruikt worden. Soms de WiiU en de One/360 alleen door mij.

Tijden veranderen, ook ik moet toegeven dat zo'n grote bak in de woonkamer geen gezicht meer is en dan liever even met een laptop op schoot zit of aan de eettafel dan een hele werkplek inrichten. (let op, de woonkamer want ik kan toch echt niet zonder mijn desktop :P maar die staat dan ook zoals gezegd in de werkkamer)
Niet zo verwonderlijk. Bij ons op kantoor hadden we jaren gelden allemaal een gewone PC gekoppeld in een netwerk met een centrale fileserver.
Tegenwoordig staat bijna bij iedereen een thin-cliŽnt op z'n bureau en draaien alle "PC's" virtueel op een centrale server, Voor de reguliere kantoorapplicaties is dat meer dan voldoende.

Ik ga er van uit dat in de onderzoeken de thin-cliŽnts niet meetellen.
Geef iedereen zo ContinuŁm telefoon en je kan precies het zelfde en meer als een thin-cliŽnt.
Ik heb geen idee of het aan zou kunnen slaan, maar iedere medewerker een telefoon die meteen thin-cliŽnt is waardoor alle werkplekken alleen een scherm en toetsenbord hebben zou best mogelijk kunnen zijn voor bedrijven.
Het verschil is echter dat een Thin Client in aanschaf en onderhoud goedkoper is dan een Continuum telefoon. De economische levensduur van een Thin Client is bovendien ook nog eens anders dan die van de telefoon. Waar je telefoon toch om de 2-3 jaar toe zal zijn aan vervanging, blijft de Thin Client er zeker nog wel een jaartje of twee langer staan.
Zoiets heet een terminal server.
Een terminal server kan zowel virtueel als fysiek geinstalleerd zijn, op een terminal server kunnen meerdere gebruikers tegelijk werken binnen een eigen sessie.
Alleen Mac verkopen zitten nog in de lift. imo begrijpelijk! ;) Een Mac is een perfecte computer voor consumenten. Maarja zelf gamepc bouwen blijft ook leuk :*)
Wat is er pefect aan? Neemt nog steeds een fysieke plek in. Laptop daarentegen kun je zelfs tijdens t kakken gebruiken.
Deze cijfers beslaan desktop+laptop+Windows tablets? volgens mij.
Klopt.

Gartner: "Data includes desk-based PCs, notebook PCs and ultramobile premium."
IDC: "PCs include Desktops, Portables, Ultraslim Notebooks, Chromebooks, and Workstations and do not include handhelds, x86 Servers and Tablets (i.e. iPad, or Tablets with detachable keyboards running either Chrome, Windows or Android)."
Ik vraag me eigenlijk vaak af of dit dan alleen kant en klare pc's betreft. Ik ken zat mensen die nieuwe pc's aanschaffen, maar eigenlijk niemand die hem niet zelf of laat samenstellen. Ik kan me voorstellen dat bij grote bedrijven gewoon complete standaard desktops worden besteld, maar gewone consumenten die dat doen ken ik niet. Valt dit niet beter de meten door de hoeveelheid nieuwe desktop licenties te meten in plaats van geleverde systemen?
De meeste mensen gaan echt naar de MM, dell site of aldi voor hun nieuwe PC. Al die kleine PC winkels die je jaren geleden overal had zijn ook bijna allemaal weg.
Dat begrijp ik maar ik doel vooral op het zelf samenstellen van PC's, losse componenten kopen. Ik heb zelf een animatie studio (met 3 man) wij hebben ter voorbeeld 5 zelfbouw workstations, veel soortgelijke bedrijven hadden vroeger bijvoorbeeld z800 workstations van HP, maar die zie je vervangen worden door zelfbouw, in ieder geval veel in mijn sector. En waarschijnlijk mede omdat er haast geen zakelijke high-end workstations te krijgen zijn zonder een gamers-design. Dan heb je nog tweakers, gamers, etc. Het zal misschien niet een groot percentage zijn, maar in mijn omgeving zie ik enkel zelfbouw, ook bij ouderen, er is tenslotte altijd wel een handig neefje die dat wilt doen, of een bedrijf die de componenten al in de kast plaatst. Mijn vraag is of dat hierin mee telt?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True