Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

De wereldwijde pc-markt groeit dit jaar naar verwachting met slecht 0,9 procent, verwacht onderzoeksbureau IDC op basis van verkoopcijfers. Consumenten stellen pc-kopen uit vanwege de economische situatie en de komst van Windows 8.

De groei van de leveringen van pc's is halverwege dit jaar afgevlakt en IDC verwacht op basis daarvan dat het totaal aantal pc-leveringen in 2012 uit zal komen op 367 miljoen stuks. Dat is slechts 0,9 procent meer dan vorig jaar en het tweede jaar op rij dat de groei van de leveringen op minder dan 2 procent uitkomt. In de zogenoemde mature-markten zoals de VS en Europa is sprake van verdere daling, terwijl de groei in Aziatische landen afneemt, waardoor de totale groei van de opkomende landen afvlakt.

De consument spendeert minder door het slechte economische klimaat, terwijl kopers ook een afwachtende houding aannemen in aanloop naar de komst van Windows 8 in oktober en nieuwe ultrabooks, stelt het onderzoeksbureau. Daarnaast maken consumenten ook de afweging of ze hun geld niet aan nieuwe tablets en smartphones moeten spenderen.

IDC verwacht nu dat de groei van de pc-leveringen in de periode van 2011 tot en met 2016 7,1 procent gaat bedragen, waar het bureau eerst nog rekening hield met een groei van 8,4 procent voor de periode 2012 tot en met 2016. Voor zowel de gevestigde als opkomende markten is de verwachting dat het aandeel laptops ten opzichte van desktops verder toeneemt.

IDC vooruitzicht pc-leveringen 2011 - 2016

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Naast economische argumenten is voor velen de trage vooruitgang van technologie (met name de CPU) zeker een argument om de aanschaf van een PC nog even uit te stellen. Als je vanaf 20 jaar geleden om de 3-4 jaar een nieuw systeem kocht dan was deze zo al een factor 3-7 sneller. De laatste jaren zien we snelheid winsten van slechts enkele tientallen procenten. Iets wat in de praktijk nauwelijks merkbaar is. Dus waarom een nieuwe PC?

Nu maakte software van eind jaren '80 tot 2005 natuurlijk ook behoorlijke sprongen waardoor je binnen 4 jaar automatisch aan een nieuwe PC toe was. Van simpele dos applicaties naar windows. en meer grafische interfaces met steeds hogere resoluties. Van PC bliepjes, naar audio waveforms naar real time sampling en effecten. Van lelijke pixel achtige plaatjes naar echte foto's naar het monteren van simpele DV video's naar montage van Full HD, 3D modeling en animatie. Allemaal ontwikkelingen die de honger naar snelere machines extra stimuleerde.

De laatste 6 jaar lijkt de behoefte aan meer snelheid voor de meeste mensen wel af te nemen (lees internet-, mail gebruik of eenvoudige kantoor toepassingen). Waarom nu een nieuw PC aanschaffen als je met je Core2Duo uit 2007 nog steeds je mail kan checken of een eenvoudig spelletje te spelen.

De fanatieke gamers zien hun winst vooral merken in de grafische kaarten. Je kunt beter upgraden van een GTX285 naar een GTX680 dan van een Q9550 naar een i7.

De professionele markt (vooral de grafische en creatieve industrie) lijkt nog wel honger te hebben naar krachtigere werkstations (ook in de laatste 6 jaar). Voor sommige toepassingen helpt een stevige GPU en wat extra geheugen, maar ook een snellere CPU zou veel bij kunnen dragen aan een soepelere workflow. Gek genoeg (of misschien niet zo gek), blijft dat dus behoorlijk achter. Misschien een beetje te vergelijken met de eerste videomontage pioniers die begin jaren 90 met hun Pentium MMX, DV materiaal probeerde te editen via hun PC.

Anno 2012, begint heel langzaam 4K content zijn intrede te doen en is het toch echt noodzakelijk dat er weer nieuwe grote stappen in de hardware wereld moeten worden gemaakt.

Voor de gemiddelde consument en kantoor toepassingen zal dat veel minder gelden. Daar bestaat hooguit de behoefte om snel en vloeiend windows en je applicaties op te starten, waarbij een nieuwe SSD in je 5 jaar oude QuadCore een flinke boost geeft.

Terug naar de verkopen. Om deze echt weer een impuls te geven :
- Zal ook de hardware dus qua performance flinke sprongen moeten maken.
- Ook voor gewone consumenten en kantoor toepassingen weer CPU hongerige software beschikbaar komen.
- Zwaardere applicaties voor Hobbyisten met bijvoorbeeld Photoshop elements, muziek sequencers met nog zwaardere plug ins en videomontage.
- Doorbraak van nieuwe media zoals 4K content.

En ja, natuurlijk helpt het vooral als mensen weer wat te besteden hebben.

[Reactie gewijzigd door ChieluzzB op 24 augustus 2012 18:11]

Helemaal mee eens met dit verhaal. Zelf ben ik overigens als gamer ook nog steeds op socket 775 platform gebleven.

Ik was begonnen met een e7200 (of e7300, ik weet het al bijna niet eens meer) icm een ati 4870. Daarna heb ik eerst de cpu vervangen met een q9550 en vervolgens alleen nog maar de videokaart:
- 4870x2
- 5870
- 2e 5870
- gtx580 (single gpu heeft op dit moment namelijk mijn voorkeur)
- omgewisseld met een sapphire 7870 oc omdat deze zuiniger is.

[Reactie gewijzigd door pc_pulsar op 24 augustus 2012 16:38]

Iedereen wacht op Haswell. AVX2 en TSX vormen een keerpunt in CPU-technologie, na jaren van zeer trage vooruitgang.
Ik weet niet eens wat het is :) , dus denk dat veel mensen er niet op aan het wachten zijn.
Ga me er eens even in verdiepen.
Wikipedia quote
" According to Fudzilla "Intel tells its partners to expect that Haswell should end up at least 10 percent faster than Ivy Bridge based cores at the same clock"

Als dit klopt gaan cpu's 10 procent sneller door deze techniek. Betwijfel of "iedereen" zeer zit te wachten op zoiets eigenlijk.
Denk het ook niet. Volgens mij zijn trage harddisks en bandbreedte de voornaamste bottleneck qua gebruiksvriendelijkheid voor de doorsnee gebruiker. Mijn CPU's draaien zeer zelden op 100%.
trage HDD's idd! Ik raad ook iedereen aan die een nieuwe laptop gaat kopen gewoon alleen een 256 GB SSD aan te schaffen en geen normale HDD meer.

Een SSD geeft je systeem zo'n fijne feeling, alles is gewoon veel sneller. Ja, je gaat niet meer FPS krijgen maar games laden wel een HEEL stuk sneller. Wel zorgen voor een mobo met sata 600 ofc!
Haswell biedt 10% hogere IPC, dubbele throughput en 20% minder prestatieverlies voor multi-threaded applicaties.
Eerst nog maar eens zien of het volgens planning uitkomt en of de prestaties inderdaad zoveel beter zijn als verwacht. Release is nog minstens 9 maanden verwijderd en ik betwijfel of er echt mensen zijn die een nieuwe computer nodig hebben die ook zolang wachten op een mogelijk nog snellere generatie CPUs...

Daar komt bij, wat schiet de gemiddelde gebruiker ermee op? Ik kom maar erg weinig situaties tegen waar de CPU de bottleneck is, meestal is dat een trage HD.
Ik denk niet dat mijn moeder zit te wachten op Haswell, ze heeft geen idee wat het is. Ik zelf weet al niet eens wat het is.

Ik vermoed dat de groep mensen die echt daar op wacht (of uberhaupt weet wat het is) maar een zeer klein percentage is van de " Pc-consumenten" die genoemd worden in dit artikel.
Met de verkoop van Pc's, bedoelen ze dan ook zelfbouwers of gaat het om de kant- en klare kasten?

Lijkt we wel moeilijk meten als je de zelfbouwers meerekent.

[Reactie gewijzigd door len-art op 24 augustus 2012 11:11]

Het aantal zelfbouwers valt in het niets, maar als tweaker moet ik toegeven dat ik daar niet bij stil gestaan had. Zelfbouwen is zo iets gewoons geworden, dat ik nog wel eens wil vergeten dat de grote massa zich er niet aan waagt.
Wij zelfbouwers doen ook aan upgrades van bepaalde onderdelen, dat gegeven zul je ook niet tegenkomen in dit soort staatjes.
Ik vermoed dat het aantal zelfbouwers verwaarloosbaar is op het totaal.
Het gaat om OEM machines. Dus Dell, HP, Toshiba etc.

Dell heeft het ook moeilijk (net zoals o.a. HP, zie mijn post hieronder):

Dell announced $14.48 billion (£9.12 billion) in revenue, an 8 per cent drop from the same time last year, but still coming in above the $13.4 billion (£8.44) estimation Topeka Capital Markets made on Monday.

"We're transforming our business, not for a quarter or a fiscal year, but to deliver differentiated customer value for the long term," CEO Michael Dell said in a statement."

Source: http://www.itproportal.co...nturn-sees-dell-struggle/

[Reactie gewijzigd door Squ1zZy op 24 augustus 2012 11:21]

Zelfbouwers is maar een hele kleine groep en is ook niet echt te meten. Verder is die groep niet interessant voor de statistiek knutselaars. Nee, het gaat hier om OEM bakken. Dus Headstart, HP, Acer, Medion, MP, etc.
Valt me nog mee op zich... In het desktop segment is er ook al jaren nauwelijks nog reden om te upgraden als je niet gamet of specifieke zware applicaties gebruikt. Je ziet ook wel dat de portable PC groeit terwijl het desktop PC segment vrij stabiel blijft, in mature markets maar ook in emerging markets groeit dat segment zo goed als niet.
Ik game ook met een 5+ jaar oude Q6600 en een 3.5 jaar oude GTX285, ik ben in het verleden wel tegen de capaciteit van mijn CPU aangelopen, maar dat was echt incidenteel en voor een hele extreme en specifieke toepassing. Ik speel meestal niet de nieuwste games en de nieuwe games die ik speel werken ook prima op wat oudere hardware. Als het niet soepel draait op 2560x1600 (wat regelmatig gebeurt) zet ik het terug op 1920x1200, maakt de UI in veel gevallen ook niet te klein.

Eigenlijk begin dit jaar had ik mezelf een nieuwe workstation belooft, maar door het ontbreken van voldoende budget hier toch maar vanaf moeten zien. Achteraf blijkt het helemaal niet nodig te zijn en verwacht ik dat ik het allemaal uitstel totdat het echt niet anders kan. Het enige wat ik nog overweeg te upgraden is HDs/SSDs...

Er is ook een goede reden dat de staat/belastingdienst de afschrijf termijn van drie jaar naar vijf jaar heeft bijgesteld voor dergelijke investeringen. Zij zien ook dat een PC langer mee gaat dan drie jaar en dat wil toch wel wat zeggen (de staat snapt iets van computers) ;-)

Edit: Ik werk al ~4.5 jaar met SSDs, ik doelde op mijn SSDs te upgraden (groter/sneller/meer).

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 24 augustus 2012 19:30]

Ik heb ook een q6600 en een GTX260. Ik heb nog geen spellen gehad die niet op "high" settings draaien bij 1920x1200.

Ik heb regelmatig zo'n bui van "damn, dit ding is oud, ik wil een nieuwe."... en dan bedenk ik me weer dat het nog steeds nergens voor nodig is. :S

We kunnen beter wachten tot de volgende generatie consoles. Dan komen er weer spellen uit die de lat hoger leggen.

[Reactie gewijzigd door simen op 24 augustus 2012 13:25]

Dan speel jij geen Battlefield 3. (ervan uitgaande dat je bedoelt dat je games wel goed speelbaar moeten zijn).
Goed speelbaar en mooi zit toch duidelijk een verschil in, kijk ik speel mijn spellen ook het liefste zo soepel en zo mooi mogelijk. Maar speelbaar zal hij zeker ook op een iets mindere computer zijn, alleen dan stel je je graphics een beetje naar onder toe en hij is speelbaar. Ik heb al een aantal jaren mijn pc niet meer geupgrade en dat is ook niet echt nodig (kijk naar Call Of Duty Modern Warfare 3, die draait nog steeds op de engine van Call of Duty 4 Modern Warfare, een spel uit 2007. En ik verwacht dat ze voor Black Ops 2 ook weer die engine van 5 jaar oud gebruiken).

[Reactie gewijzigd door Lawwie op 24 augustus 2012 15:15]

Simen heeft het over 1920 * 1200 met high settings. Er zijn mensen bij die amper door hebben dat 20fps gewoon echt niet soepel is.
Het hangt wel ook af van waar je zelf de lat legt. Ik had zelf een E8400 met een 5770 (daarvoor 8800GT's in SLI) en toen ik die aangesloten had op de TV en alleen games met de xbox controller speelde had ik nergens last van. Toen heb ik de PC toch weer naar boven gedaan en ben weer met muis en toetsenbord gaan spelen en opeens vond ik de prestaties in borderlands erg storend. De 40 FPS waar de game op draaide was op de TV met controller prima, maar met muis op monitor stoorde ik me er enorm aan. Ik moest dynamic shadows uitzetten om dat voor mij te verhelpen.
Kort daarna heb ik de CPU (en mobo en geheugen) geupgrade naar een i5 2500K en daarmee kon ik wel gewoon schaduwen weer aanzetten en bleef alles rocksolid op 60 FPS (met diezelfde 5770 nog).
Borderlands was dus zeker nog speelbaar, maar voor mij om me niet te storen aan het hakkelen was de E8400 niet genoeg meer. Nu is dat een andere CPU natuurlijk, maar voor games presteert de E8400 meestal beter dan de Q6600, ook al heeft die twee keer zoveel cores.

edit @Cergorach: Tja, zoals ik al zei, het hangt af van hoe hoog je de lat zelf legt. Ik wil graag met de settings op high spelen en ik wil graag 60 FPS. Ik speel ook wat oudere games, de games die ik in de steam sale voor rond de 5 euro koop, maar met mijn kwaliteitseisen is een i5 2500K dan toch niet mis. Het hůeft niet, maar als je het geld er voor hebt dan heeft het wel degelijk meerwaarde. Anti-aliasing hoeft voor mij dan weer niet, dus de nieuwste videokaarten hebben voor mij geen meerwaarde (ik heb een GTX560Ti, onlangs gekocht met het idee dat die nog een tijd mee gaat en dat ik de 5770 die ik nog had dan in mijn htpc kon stoppen, maar de 5770 kon in principe ook nog goed mee).

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 25 augustus 2012 01:10]

Ik heb Borderlands ook gespeeld en er komen bij mij niet direct irritaties naar boven borrelen. Laatste jaren koop ik weinig tot geen games meer bij release, de laatste waren de SC2 en D3 CEs en die draaiden prima op mindere hardware. De 'nieuwe' games die ik speel zijn tegenwoordig F2P zoals Blacklight: Retribution, Tribes: Acsend, Mechwarrior Online, etc. Dat zijn games die nog prima draaien op mijn verouderde hardware. Wellicht dat de settings niet de hoogste zijn die mogelijk zijn, maar hoog genoeg om het er voor mij prima eruit te laten zien. Als ik net iets meer rekenkracht wil hebben in iets dat niet al mijn cores volledig benut ga ik cores asignen, alles wat niet nodig is zet ik uit en alle niet game processen assignen naar ťťn core en dan er voor zorgen dat de game die core niet gebruikt, wil soms wel wat schelen. Daar komt ook bij dat ik een backlog iets oudere games heb, ik moet nog beginnen aan Darksiders #1, Bulletstorm, Mass Effect 2 afmaken, Space Marine en een collectie van ~200 nog oudere games...
Die Q6600 is een erg veel voorkomende processor. Ik ben vorige week overgestapt van deze processor naar een i7-2600K en een Samsung series 830 128Gb SSD, niet voor games (want samen met de GTX 460 SE trok mijn configuratie SCII en D3 op Ultra settings prima), maar voor serieuze 18mp RAW-bewerkingen in photoshop.
Dit wil toch zeggen dat je niet je volledige desktop hoeft te vervangen om een mooie upgrade te doen.
Ah de goede oude Q6600, die heb ik zelf ook een jaar of 4 gedraait. Het lijkt misschien dat je cpu niet echt een bottleneck is in games, maar in de tijd van battlefield bad company 2 merkte ik toch dat het niet helemaal meer lekker draaide.
Ik ben toen geupgrade naar een sandy bridge 2600k en kreeg gewoon een verdubbeling van de framerate.

Ik ben sowieso blij met de upgrade want even een virtual box image van 35GB 7-zippen is geen probleem meer :P

Veel hardware hoef je niet echt te upgraden continu tegenwoordig. Misschien komt het omdat de ontwikkeling van de hardware tegenwoordig wat sneller gaat dan dat de software nodig heeft. Zeker in combinatie met al die console ports heeft de pc het makkelijk. Ik denk dat als microsoft en sony met hun nieuwe consoles komen dat de pc markt ook weer een boost krijgt.

Sowieso mag de harddisk markt ook weer terug keren naar de oude prijzen... misschien worden er dan ook weer wat meer verkocht.

[Reactie gewijzigd door wootah op 24 augustus 2012 14:12]

Als er nog geen SSD in je PC zit zou ik dat zeker gaan doen, dat scheelt een stuk en kan je PC weer een tijdje mee.
Als er nog geen SSD in je PC zit zou ik dat zeker gaan doen, dat scheelt een stuk en kan je PC weer een tijdje mee.
Onzin. Een SSD is in verhouding sneller ja, maar het heeft geen impact op de levensduur van een pc, laat staan dat een pc er beter van wordt.
Ik draai zelf al ruim 9 jaar dezelfde harde schijf. Was eerst de primaire., nu fungeert het als een soort backup.
Als je geen gekke dingen doet en je normaal omgaat met je spul en het onderhoud, dan kan het jarenlang mee.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 24 augustus 2012 19:57]

is niet wat hij ermee bedoelt, goed lezen. Men heeft het over gamen. Met een SSD zullen laadtijden / boottijden verbeteren en texture loading enzovoorts. Daar gaat het om. Niet de materiele levensduur.
Nadat ik een Vertex 4 in mijn PC heb gezet was mijn eerste gedachte nadat Windows was opgestart: "dit is een stuk beter dan voorheen"

Aangezien o.a. laadtijden van zware applicaties enorm afnemen zou je toch zeker kunnen stellen dat de PC als geheel er op vooruit is gegaan. Of de PC voor gamen langer meekan, nee dat denk ik niet. Het spel start sneller op ja, maar of dat ingame winst oplevert? Ik ben nog geen game tegengekomen die I/O bound is tijdens het spelen zelf.

edit: puur uit nieuwsgierigheid, hoe onderhoud jij je HDD?

[Reactie gewijzigd door pauluss86 op 25 augustus 2012 11:11]

Je pc gaat er echt niet langer van mee hoor, hij word wel sneller. Eenmaal aan de snelheid van een SSD gewent stap je niet terug naar hdd nee maar voor de meeste gebruikers maken die aantal secondes ook niet veel uit.
Wel voor mensen die hun windows niet fantsoendelijk bij houden of af en toe opnieuw installeren. Wat is namelijk de nummer 1 reden dat de meeste mensen denken dat hun PC te langzaam is? Omdat er zoveel bagger op staat dat je continu naar een ratelende harde schijf zit te luisteren. Uiteraard zou het beter zijn om die bagger er gewoon niet op te zetten of om af en toe op te ruimen, maar dat is moeilijk realiseerbaar bij de gemiddelde leek. Een SSD kan dan een enorm verschil maken omdat de vele willekeurige schijfacties waar dat geratel vandaan komt en wat je PC zo langzaam maakt voor een SSD veel minder een probleem zijn dan voor een traditionele harde schijf.
Ook bij een SSD krijg je gewoon te maken met de standaard Windows grappen als BSOD's. Denk je nu echt dat door de aanschaf van een SSD alle problemen in 1 keer verleden tijd zijn? Als die leek rommel erop blijft pleuren en boel zit fijn vol virussen en andere ongein, dan kun je nog een SSD hebben, maar het wordt er niet anders op. Ook bij een SSD moet die rommel eraf worden gegooid. In dat opzicht maakt het geen ene moer uit. En verder kan ook een SSD kapot.
Al jaren geen BSOD meer gezien
Was er niet een probleem met SandForce controllers in sommige SSDs (o.a. Vertex 3) die BSODs veroorzaakte? Mijn huisgenoot had er regelmatig last van tot een bepaalde firmware update.
De laatste BSOD die ik zelf gezien heb kwam door een falende voeding en daar kan Windows weinig aan doen.
Zelf zit ik thuis met een laptop, een netbook, een kapotte netbook (eigen fout), tablet, een desktop van 6 jaar oud, een mobieltje en een ps2.

De netbook wordt het meest gebruikt en die voldoet ruimschoots.

Dat is eigenlijk de enigste die ik gelijk zou willen vervangen als die kapot gaat. Windows 8 kan er helaas niet op ivm resolutie, maar de laptop kan het weer wel hebben. Een nieuw OS is voor mij niet eens een reden om iets nieuws aan te schaffen.
Valt alleen mee als je de opvallende optimisme over 2013-2016 meeneemt. Valt niemand het op dat ze zomaar weer van 6-7% groei uitgaan voor elk jaar na 2012 na een mager groeijaartje van nog geen procent dat onderdeel is van een zakkende trend?

Ook al zou Windows 8 een daverend success worden (daar lijkt het niet op met dit soort slechte reviews), we staan ook nog eens pas aan het begin van de grootste crisis sinds de depressie van de jaren 30, met hier en daar een extra oorlogje in het verschiet. Althans als je er niet net zo optimistisch van uitgaat dat opeens alle Europese schulden verdwijnen en niet met nog meer schulden op de langere termijn worden geschoven, dat het compleet losgeslagen bankwezen opeens tot bezinning komt, etc. Vroeg of laat gaat de kleine man (lees belastingbetaler) daarvoor in groten getale opdraaien en dat zal geen enkele markt een duw in de rug geven.