'Pc-markt krimpt in recordtempo'

De wereldwijde pc-verkoop is in het afgelopen kwartaal met bijna 14 procent gedaald ten opzichte van een jaar geleden, claimt IDC op basis van marktonderzoek. Het is de grootste daling in een kwartaal sinds 1994, toen het bedrijf begon met het meten van pc-verkopen.

De daling betekent ook dat er nu vier opeenvolgende kwartalen zijn geweest waarin de verkoop afnam ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. De totale wereldwijde verkoop kwam in de afgelopen drie maanden volgens IDC uit op 76,3 miljoen pc's.

IDC noemt verschillende oorzaken voor de daling, maar tekent vooral aan dat Windows 8 niet de gehoopte verbetering voor de markt heeft gebracht, maar de verkoop juist geen goed lijkt te hebben gedaan. Consumenten zouden hun heil bij tablets zoeken door onder andere de radicale wijziging van de interface van Windows, het verdwijnen van de startknop en de toegenomen kosten van pc's door het toevoegen van touchscreens. Ook zou er een gat in de budgetmarkt van pc's zijn geslagen door het nagenoeg verdwijnen van netbooks.

De daling deed zich voor bij alle continenten en alle fabrikanten hadden er last van. Alleen Lenovo wist zijn leveringen ten opzichte van vorig jaar op peil te houden. Vooral HP en Acer kampen met ernstige terugval van de leveringen volgens IDC, maar ook Asus en Dell zagen hun verkoop sterk afnemen. Volgens het onderzoeksbureau heeft Apple eveneens te maken met daling van de verkoop van zijn computers, door concurrentie van zijn eigen iPad.

Pc-verkopen Q1 2013

Ook Gartner schetst een weinig rooskleurig beeld van de pc-markt, al is de kwartaaldaling met 11,2 procent volgens dit onderzoekbureau iets minder groot dan volgens IDC. Gartner komt uit op een totale verkoop van 79,2 miljoen pc's. Ook uit Gartners onderzoek blijkt dat alle fabrikanten, op Lenovo na, wereldwijd met dalingen kampen, waarbij in de emea-regio, waaronder Europa valt, de grootste afname te zien zou zijn. In de VS zouden Apple en Lenovo nog groei noteren.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

11-04-2013 • 08:33

232

Submitter: ll roel j

Reacties (232)

232
229
168
21
2
34
Wijzig sortering
Misschien kan het ook zo zijn dat de oude pc's (core2Duo e.d) nog krachtig genoeg zijn voor de meest gebruikte software!

Ik draai zelf op een Core2Duo E8400 en die is snel zat in combinatie met 8 gb en een ati radeon 4870

Dus waarom zou ik een nieuwe willen kopen als hij nog precies doet wat ik wil?!

Op een tablet vind ik het toch niet makkelijk werken met bijvoorbeeld office documenten bewerken en internetten. Het is wel makkelijk om even snel iets te bekijken of casual games te spelen, maar het is zeker geen vervanging!

[Reactie gewijzigd door Davidoff1976 op 24 juli 2024 13:08]

Het is wel makkelijk om even snel iets te bekijken of casual games te spelen, maar het is zeker geen vervanging!
Voor JOU!

Dat is de gedachte die wij tweakers wel een beetje moeten houden natuurlijk. Wat voor ons geen optie is zal voor andere mensen de ideale oplossing zijn (zo ken ik veel mensen die meer dan zat hebben aan een tablet. )
Ik ken inderdaad mensen die zweren bij een apple ipad met keyboard dock voor facebook, e-mails en brieven. Die gebruiken dan een PC alleen nog maar af en toe, om bijvoorbeeld een printje te maken (als ze nog geen cloud printer hebben), of bijvoorbeeld om foto's van SD kaart over te zetten. Dan voldoet een 7 jaar oude PC ook nog wel.
Dat was mijn eerste gedachte ook. Computers gaan nu veel langer mee en met een simpele upgrade van alleen een SSD al zijn ze al weer wat sneller.
Ja doordat hardware steeds beter wordt, zit je voor velen over de grens van wat hij / zij echt nodig heeft.

Dus eigenlijk is een nieuwe sterkere pc iets voor bv de gamer die weer het nieuwste van het nieuwste wilt hebben. En voor bedrijven natuurlijk ook, maar die kopen meestal x aantal in en klaar voor vele jaren.

En ja de mensen die de oude pc hebben maar hem sneller willen hebben, kennen bijna altijd wel iemand met ict kennis die even die nieuwe videokaart / ram / hd erin plaatsen en ze zijn weer tevreden.

Ik zal ook niet snel een nieuwe pc kopen. Ik heb een i5 2500k en eigenlijk alles laadt snel, spellen spelen goed, als ik het sneller zou willen zet ik er ook RAM bij, een nieuwe videokaart en ev. nieuwe voeding.

En als je je pc goed onderhoudt (ontstoffen, virus/malwarechecks plannen, schijfopruiming/defrag, etc) kan hij zelfs lang mee.

Voor mijn wensen zal een tablet denk ik niet snel of nooit een vervanger worden. Ik zou zoiets kopen als het mijn prijs zou zijn + mijn ideale schermgrootte. En dan nog goede specs :9
Dat kan ik zeker beamen, helemaal omdat we blijkbaar ook nog eens het zelfde systeem hebben. :p

In mijn beleving meen ik te herinneren dat mijn vorige systemen een stuk sneller 'oud' werden en vooral de nieuwste games al snel onspeelbaar waren.
Op deze machine van bijna 5 jaar oud zat ik recent nog gewoon skyrim, dishonored en farcry 3 te spelen. Die extra schaduw effecten moet ik dan maar even missen, maar om daar nou een duur nieuw systeem voor te bouwen kan in deze tijd niet echt meer uit.

Voor iemand die alleen wat office, youtube en mail gebruikt, en zo af en toe een flash/facebook spelletje speelt, zal een nieuwe pc of laptop helemaal niet echt een noodzaak zijn.
Hardware fabrikanten geven het OS de schuld het OS geeft de hardware fabrikanten de schuld.. terwijl het eigenlijk niet de schuld van een van de twee is. Het is gewoon zo dat een PC tegenwoordig:
  • Veel langer meegaat als eerder er is gewoon niet genoeg rekenkracht nodig in programma's als word/chrome etc. Dat draait gewoon prima op 5-10 jaar oude hardware
  • Veel concurrentie heeft op de casual markt, tablets en zelfs telefoons kunnen zo veel vergeleken met vroeger dat mensen dat steeds meer en meer zien als een volwaardige vervanging van de PC. En de PC eigenlijk alleen nog echt voor werk gebruiken of om snel en gemakkelijk een documentje uit te tikken.
  • Misschien wel iets te duur worden met al de touch screens die er aan worden toegevoegd zonder al te grote meerwaarde als je het mij vraagt.
Het idee dat mensen windows 8 niet zouden kunnen begrijpen vind ik trouwens ook onzin, als je kijk hoe makkelijk mensen tablets oppakken zou het me niets verbazen dat iemand windows 8 in een weekje aanleert.

Ik heb bijvoorbeeld een aantal weken terug zelf een PC gebouwd met windows 8 als OS. Was even zoeken en kijken waar alles stond, maar de "metro" UI is voor mij niks meer als een oversized start menu. Zou misschien voor MS een goed idee zijn geweest om de start button naar het metro ui te laten wijzen in plaats van verborgen in een hoekje het icoontje neer te zetten, maar dat is dan ook wel zo'n beetje het enige wat vrij lastig is om 1-2-3 door te hebben.

Uiteindelijk zal de PC markt nog verder gaan krimpen, en de PC word meer iets voor de echte enthusiast om regelmatig geld in te stoppen. Terwijl de casual markt steeds langer zal gaan doen met een PC.
Wat dus voor zowel MS als de hardwarefabrikanten een seintje moet zijn om naar andere manieren van inkomsten te kijken zoals bijvoorbeeld de tablet markt.
Windows 8 niet begrijpen is idd onzin in mijn geval. Snap Win 8 heel goed en toch vind ik het een draak van een OS en blijf lekker bij Win 7 ;)
Beide zijn ze schuldig. De PC markt had zichzelf al lang door moeten ontwikkelen. Want naast dat de hardware sneller is en de software er mooier uitziet, kun je in feite nog steeds hetzelfde met een PC als 10 jaar geleden. Waarom is een PC niet doorontwikkeld tot een basis station van het huis bijvoorbeeld? Dan bedoel ik niet voor de tweakers, want die kunnen al van alles met een PC voor thuisl, maar voor de minder begaafde computer gebruikers onder ons.

Ondersteuning om energie te monitoren en bedienen in je huis, dat maakt bijvoorbeeld al die omwegen via essent en nuon overbodig. Ondersteuning voor domotica, hier wordt altijd een basis station gebruikt, dat kan een PC ook prima overnemen. Een remote client ondersteuning waardoor van ieder (touch) scherm in het huis een computer gemaakt kan worden of beeld kan weergeven (dit maakt tevens media spelers overbodig).

Ik weet zeker dat er nog veel meer dingen toegevoegd kunnen worden aan PC functionaliteit, want voor standaard informatie gebruik is de PC ingehaald door de tablet en smartphone. Daar gaan ze het nooit meer van winnen.
Grappig, Gartner zegt wel dat Apple's Mac verkopen gestegen zijn:

http://www.gartner.com/newsroom/id/2420816

Duidelijk zien we wederom nog steeds een stijgende lijn van Windows 7,
ook is duidelijk dat de verkopen van Windows 8 na 5 maanden nog steeds zodanig laag zijn dat het, het meest gehate Windows OS Vista nog steeds Niet voorbijgestreefd zijn.

http://www.netmarketshare...aspx?qprid=11&qpcustomb=0

Je merkt gewoon dat ze aan alle kanten op het web en in de media alles proberen om een flop van Windows 8 te voorkomen, in werkelijkheid gaat het met Windows 8 echt helemaal niet zo goed!

En laten we eerlijk zijn, Windows 7 op de Desktop is gewoon veel prettiger werken dan Windows 8, zeker in de zakelijke omgevingen.

Zelf heb ik Windows 8 ook een paar maanden gedraaid maar inmiddels ook geheel terug naar Windows 7 gegaan.
Simpel gezegd: het gros van de zakelijke applicaties is gewoon NIET klaar voor Windows 8, waarmee Win8 een lage adoptiegraad vindt in de zakelijke markt. Iets wat heel logisch is. In de consumer markt wordt alles met Win8 uitgegeven maar hoeveel mensen daar een reinstall doen, is natuurlijk niet zo makkelijk te zeggen.

Een ander ding speelt natuurlijk ook mee: de financiele situatie. Mensen EN bedrijven besteden gewoon minder. De laptop kan best nog een jaartje mee. Waar voorheen systemen na 2 of 3 jaar vervangen werden, gaan ze nu na 4 of 5 jaar pas in de vervangingsslag. Maakt dat wat uit? Natuurlijk, bedrijven als HP en Lenovo zetten veel minder af.

En zoals hier al door menig Tweaker wordt opgemerkt: het gros van de systemen van een jaar of 3-4 geleden komt nog prima mee op Windows 7, zelfs nog op Windows 8 (ja en dan heb je maar geen touch screen). Mensen houden het geld nog even in de zak tot het weer wat beter gaat.

Als we analisten mogen geloven, gaat in 2014 de economie weer in de lift. Dan gaan de verkopen vast weer mee. De vraag is dan natuurlijk WELKE verkopen: de PC's en laptops of toch eerder de tablets en aanverwandten :)
Gartner zegt dat lenova en Apple op de Amerikaanse markt gegroeid zijn. Op alle andere markten stagneert het ook voor hun.
Bijzonder hoor, PC Gaming is juist aan het groeien!

Ik denk dat het komt door dat de algemene zakelijke markt gewoon geen geld heeft. Daardoor zakken de orders van zakelijke PC's

Bron - Duimschroef:
http://www.duimschroef.nl/2013/03/gamen-op-pc-groeit/
Ja de niches. Maar zijn die game pc's hand picked / zelf samengesteld, of zijn ze meer als kant en klaar verkocht...? Daar zit ook een groot verschil in namelijk
Alienware groeide in NL en heeft sinds kort zelfs een kantoor(tje) in Nederland.
Uit het artikel:
Consumenten zouden hun heil bij tablets zoeken door onder andere de radicale wijziging van de interface van Windows, het verdwijnen van de startknop en de toegenomen kosten van pc's door het toevoegen van touchscreens. Ook zou er een gat in de budgetmarkt van pc's zijn geslagen door het nagenoeg verdwijnen van netbooks.
Combineer ook even de economische situatie en dat PC's voor alledaags werk steeds langer meegaan. Met een PC van tien jaar oud kan je nog steeds een brief typen, spreadsheetjes maken, mailen en surfen (niet perse multimedia, natuurlijk), etc. Waarom zou dit dan niet met een PC van 5 jaar oud kunnen?

Ook kunnen mensen hun geld maar één keer kunnen uitgeven en er zijn andere soorten gadgets zijn waar geld aan uitgegeven kan worden. Smartphones en tablets nemen een deel van de functionaliteit van PC's over (met name het consumeren van informatie), waardoor er nog minder reden is om een nieuwe PC aan te schaffen.

En Windows 8 is niet een oorzaak. Het is geen reden om een nieuwe PC te kopen. De oorzaak is dat er niet voldoende behoefte is om dit wel te doen. Windows 8 is net zo schuldig als bijvoorbeeld Ubuntu, Mac OS X, etc.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 13:08]

Ik denk dat er meerdere redenen zijn waarom er minder PC's worden verkocht. Je kan simpelweg niet een oorzaak hier voor aanwijzen.

PC's beginnen weer een langere levensduur te krijgen dan pak em beet 10 jaar geleden. Ik kan me de tijd nog wel heugen dat als je een P3 kocht, dat hij 1 a 2 jaar later eigenlijk al weer verouderd was en je hem of flink moest upgraden voor aardige centjes of je moest weer aan een nieuwe.

Als je bijvoorbeeld nu een PC hebt met een snelle core2duo van 6 a 7 jaar oud met 4gb ram etc. Dan kan die nog prima mee voor dagelijks gebruik en andere zaken. Daar zit simpelweg meer rek in.

Processoren worden bijvoorbeeld nog steeds wel sneller maar dat is niet meer perse door er meer Gigahertzen tegen aan te smijten maar meer cores of snellere architectures of meer sneller cache.
Tevens benaderen we nu langzaam aan de grens van wat mogelijk is kwa kleinere cirquits (met EUV zit er nog wel rek in maar dan zal er toch echt naar andere technieken moeten worden gekeken).

Dat voert gelijk naar de volgende oorzaak waarom de pc markt kleiner wordt. Omdat de ontwikkeling op het gebied van snelheid en rekenkracht minder drastisch is dan vroeger, wordt die ontwikkeling ingehaald door energie verbruik, efficientie en warmte reductie waardoor tablets en ander klein spul steeds krachtiger worden ten opzichte van "normale" PC's wat weer tot gevolg heeft dat de aanschaf daarvan steeds interessanter wordt. Vroeger kon je bijvoorbeeld met je telefoon lang niet het zelfde als nu. Doordat de mogelijkheden van PC's steeds meer gelijk getrokken worden met tablets etc. verliest de PC zijn meerwaarde.

Wat betreft OS oorzaken. Natuurlijk is dat ook een rede dat het slechter gaat. Maar dat is geen verrassing, Zo was windows 98 vele malen beter dan windows ME. Zo was windows XP vele malen beter dan Vista en zo is Windows 7 ook veel beter dan 8.

Logischerwijs kan je er haast van uit gaan dat de volgende versie van Windows weer beter wordt dan Windows 8.

Ik denk dat de PC markt zichzelf uiteindelijk wel weer stabiliseert. We zullen heus wel behoefte blijven hebben aan een los toetsenbord met fatsoenlijke keys en een scherm wat recht voor onze neus staat :)
Als medewerker van een computerspeciaalzaak is deze trend toch al een langere tijd bezig.
Naast dat de kant en klaar systemen steeds langer mee gaan, de hypes van tablets en smartphones die het overnemen van de notebooks en desktops, de crisis e.d. merk ik dat de pc's en notebooks vaak overpriced zijn. Door dat de verkoop omlaag gaat gooien fabrikanten de prijzen vaak omhoog, wat vrij onlogisch is.

De prijzen zijn de laatste 2 á 3 jaar niet echt meer omlaag gaan voor hetzelfde product (in het algemeen). Dit speelt ook mee.

Ik maak het gelukkig niet zo vaak mee dat men klaagt over Windows 8 in de praktijk, het went snel en als je het even goed uitlegt (duurt 10min) dan snappen ook de Windows XP thuisgebruikers hoe het werkt, om daar de schuld te leggen is verkeerd, het speelt mee, maar niet direct verbonden met dit probleem.

Grootste probleem is dat het gewoon niet nodig is op dit moment, waarom iets kopen wat je al hebt. Dat is wat ik het meeste hoor, zelfde gaat gelden voor tablets, als deze 5 jaar mee gaan, dan kopen deze mensen ook geen nieuwe om de 2 jaar. Over 5 jaar krijg je de meldingen te zien dat de Tablet verkoop drastisch is gezakt, de enige markt waar dat niet echt voorkomt is de smartphone kant omdat men elke jaar of 2 jaar een nieuwe telefoon kan/mag uitzoeken, daar is de impuls groter dan dat je ieder jaar een pc / tablet koopt.

Zolang er niet iets drastisch anders is dan voorheen, dan is het product in de ogen van de "gewone" consument, hetzelfde als wat ze al hebben, of het product moet niet meer voldoen aan de eisen (snelheid, capaciteit). Dat is iets wat niet meer veel voorkomt, internet en office pakketten draaien op een eenvoudig systeem, dat zal ook wel zo blijven de komende tijd.

Of de browsers en office moeten opeens extreem hoge systeemeisen krijgen..

Ik vind dit ook slecht nieuws, want merk al een tijd dat losse componenten ook steeds duurder aan het worden zijn, wat betekent dat deze fabrikanten het ook gaan voelen, minder ontwikkeld wordt en het lastiger wordt om specifieke componenten te verkrijgen..

Maar het is voornamelijk de kant-en-klaar kant, wat ik zelf merk, wat het meeste lijdt onder de verkoop. De systeem bouwers, tweakers e.d. zullen gewoon de onderdelen los aanschaffen, waar ook veel meer marge op zit dan op een kant en klaar systeem, notebook of tablet. Dus daar zie ik voorlopig weinig problemen, zolang die prijzen stoppen met stijgen.
Ze geven een beetje een maf beeld. Ze definiëren zelf een pc als volgt:

"PCs include Desktops, Portables, Mini Notebooks, and Workstations and do not include handhelds, x86 Servers and Tablets (i.e. iPad and Android-based Tablets with detachable keyboards). Data for all vendors are reported for calendar periods."

Alle apparaten waar windows 8 eigenlijk voor gemaakt is (convertables en tablets) worden niet megenomen in dit beeld. Het volgende rapport is natuurlijk dat de tablet markt enorm groeit.

Verder vind ik het erg jammer dat er nog relatief weinig laptops zijn die echt voor windows 8 zijn gemaakt. Het zijn tot nu toe gewoon normale laptops, waar ze met een beetje geluk nog een touch screen in hebben gestopt. Ook die zijn echter zeldzaam. Ik wacht nog steeds op een goede 15-16 inch laptop die echt gebruik maakt van windows 8. Voor kleine laptops hebben producenten alle aandacht en alle innovatie vind ook daar plaats (1080p schermen, touchscreens, convertables, i7 processoren en losse grafische kaarten in mooie platte aluminium behuizingen, etc). Grotere laptops moeten het nog vaak doen met een 1366*768 display en veel slechtere specs... Niet heel verassend dat de pc markt krimpt zo.
Ik heb enkele artikels gezien die dit op Windows 8 verhalen...
Dat zijn in mijn ogen wat te simplistische artikels. We zijn op een punt aangekomen waar we niet constant nieuwe hardware nodig hebben om vooruit te komen. Een pc van drie jaar oud is qua hardware niet veroudert voor dagelijks gebruik, die kan nog prima meekomen. Voor Windows 8 voldoet een pc van drie jaar oud ook nog, die zal prima draaien en geen mankementen vertonen. Consumenten upgraden vaak als ze merken dat hun pc traag werkt of daadwerkelijk defect is, maar defecten komen steeds minder voor en trage pc's zie ik ook niet snel meer als ze relatief recent aangeschaft zijn. Ik zie voor de meeste consumenten geen noodzaak up te graden. Een oude Core2Duo processor kan prima werken met internet en office taken en de nieuwere Core i processoren hebben daar helemaal geen moeite mee. De Nehalem architectuur is alweer vijf jaar oud maar voldoet nog meer dan prima voor taken die niet al te zwaar zijn.

Pc's zijn dus langer houdbaar, dat is een reden om langer met een pc te doen. Daarnaast is een pc nog wel het ultieme systeem voor productiewerk, dat gaat gewoon het beste achter een desktop of laptop. Maar voor een multimedia ervaring waarbij je vooral consumeert en weinig produceert zijn meer dan genoeg alternatieven. Mensen zitten niet meer achter een pc of laptop te e-mailen of te MSN'en, dit gaat nu allemaal via smartphones en tablets. Multimedia en communicatie gaat zo snel op mobiele apparaten dat het consumeren hiervan geen extra tijd meer kost.

Windows 8 is bedoeld om de pc markt te vernieuwen maar zal dat voornamelijk op de tablet markt moeten doen. De traditionele pc markt is nog steeds levend maar niet actief meer. Vernieuwen hoeft niet elke paar jaar en een traditionele pc is helemaal niet nodig als je enkel consumeert en niet produceert. Het is niet de schuld van Windows 8 maar Windows 8 is ook niet de redding geworden waar wellicht op gehoopt werd. Nee de schuld ligt bij de vele alternatieven voor een pc die het consumeren van informatie veel makkelijker maakt.

De traditionele desktop is een productie middel, de laptop bij thuisgebruikers kan nog gebruikt worden voor een combinatie van consumeren en casual produceren maar de tablet en de smartphone zijn gewoon de ultieme machines voor het consumeren van informatie.
Anoniem: 30917 @Tsurany11 april 2013 09:01
Voor Windows 8 voldoet een pc van drie jaar oud ook nog, die zal prima draaien en geen mankementen vertonen.
De gemiddelde consument upgrade een OS helemaal niet, alleen als het toevallig bij z'n nieuwe pc zit. Maar dan moet hij die wel nodig hebben. Dat oudere pc's nog prima voldoen voor gewone gebruikers is niet pas dit jaar zo, maar al jaren.

Het verschil zit hem volgens mij wel degelijk (naast de crisis) in dat de verkopers in de winkels meer moeite hebben mensen ervan te overtuigen dat een nieuwe pc met windows 8 fantastisch is, en zijn het er zelf misschien ook wel niet mee eens. Met windows XP/vista/7 was dat wel het standaard verhaal: "met xp/vista/7 is alles beter dat moet u hebben." hoewel het toen met vista ook gedeeltelijk al mislukte.
De gemiddelde consument wordt geforceerd om te upgraden. Je wilt de laatste Office gebruiken, guess what Windows XP voldoet niet meer. Niet omdat het niet kan maar vanwege dat MS flags implementeerd dat het enkel functioneerd met Windows 7/8. Je mag je afvragen of het nodig is om te upgraden maar de laatste update is toch altijd wel wenselijk. Office of PS is net wat gelikter men kan wat makkelijker sharen allerlei kleine verbeteringen die software matig wenselijk zijn. Je hebt geen snellere hardware meer nodig maar de licentie wordt de crux.
Verder sluit ik me wel aan bij Tsurany, waar ik vroeger nog de drang had om constant het nieuwste van het nieuwste te hebben heb ik dit nu beduidend minder. Mijn C2D voldoet nog steeds voor hetgeen wat ik doe. De meeste gebruikers zijn ook niet echt CPU intensief dus de drang zal ook minder daar zijn. Het enigste wat ik nog steeds heb is dat ik data blijf verbruiken en dat ik van tijd tot tijd nog wel eens een upgrade in de hdd ruimte wil doen verder houdt het voor mij ook op.
Dit zie je overigens ook terug in de hardware, de laptop van 2 jaar geleden voldoet nog goed maar een nieuwe laptop die letterlijk de helft kost, is even krachtig (of nog krachtiger) dan mijn laptop. Dus al zou ik upgraden ben ik nog steeds niet geneigd om zoveel geld neer te leggen als voorheen.
De gemiddelde consument wordt geforceerd om te upgraden. Je wilt de laatste Office gebruiken, guess what Windows XP voldoet niet meer.
Waarom zou de gemiddelde consument de meest recente versie van Office willen gebruiken? Dat kost teveel en levert over het algemeen geen enkel merkbaar voordeel op voor deze gemiddelde consument. In de meeste gevallen zal de werkgever of school/opleiding ook niet de meest recente versie van Office draaien.

Windows XP werkt nog redelijk, maar laat ik heel eerlijk wezen Windows 7 werkt beter imho. Maar over een jaar zal support stoppen op XP, das niet zo heel vreemd na 12 jaar. Ik zou het noodzakelijk achten om ook als gemiddelde consument te upgraden naar bv. Windows 7, daar kan je nu nog een kleine 7 jaar mee voorruit.

Fabrikanten van mobiele systemen flikken dat geintje op een veel kortere schaal dan MS dat bij Windows doet (een kleine tien jaar met een PC OS is natuurlijk niet verkeerd). Mijn iPad uit 2010 kon in 2012 al geen iOS 6 meer draaien, das helemaal nasty omdat mensen nog tot in 2011 diezelfde iPad konden kopen. En apps gaan uiteindelijk wel eisen dat je de meest recente versie van iOS heb draaien, waarvan elk jaar er een nieuwe versie uitkomt, weliswaar is de OS update gratis maar de hardware zeer zeker niet. Android mobile devices hebben ditzelfde probleem.

Ik heb mijn ouders nog draaien op 5 jaar oude hardware (met Windows 7) en draai zelf op 6 jaar oude core hardware (met Windows 7) de enige upgrades zijn grotere harde schijven/SSDs en een snellere video kaart (maar die gaat nu ook al 4 jaar mee). En mijn Q6600 is niet voldoende bij maar bitter weinig situaties.

Natuurlijk is geld een issue als je last heb van deze slechtere financiële tijden.
Erg mooi gesproken, want zo is het exact, :Y)

'....apps gaan uiteindelijk wel eisen dat je de meest recente versie van iOS heb draaien, waarvan elk jaar er een nieuwe versie uitkomt....'

Of terwijl, heel veel euro's extra binnen een zo kort mogelijke tijd voor Apple en consorten.

Bij de PC ligt dit natuurlijk iets anders, en gaat dit proces veel trager...
Ik geloof dan ook nooit dat de vertrouwde pc-gebruiker / tweaker ooit zijn PC of Laptop de deur uit zal doen. Dit zal altijd blijven uiteraard wellicht minder... maar verdwijnen zal het nooit. (persoonlijk blijf ik fan van een PC / Laptop) en zie ook zeker het nut en de handigheid in van de Ipads / Tabs / Smartphones.

*maar dit berichtje heb ik heerlijk zitten tikken achter m'n pc-tje...* ;)
Nou nou, ik vind dat je niet mag blijven hopen dat een vendor een OS van 2002 nog blijft ondersteunen. Uiteindelijk heb je voor XP ook officieel enkel ondersteuning als enterprise klant bij Microsoft. Je kan anders ook wel zeggen dat je die nieuwste versie van MS Office niet nodig hebt als consument.
Dat je nu pas begint te merken dat sommige zaken niet meer willen werken (al dan niet getruceerd), dat is toch wel netjes hoor.

Wat betreft de hardware klopt het inderdaad als een bus. Ook gamers, wat volgens mij wel de groep is waar je het meeste winst uit slaat, hoeven voorlopig niet echt te upgraden.

Verder dingen er ook andere apparaat mee in het budget van de consument. Van smartphones tot tablets tot pc's, ze komen allemaal uit dezelfde portemonee. De pc is gewoon van de troon gestoten als informatie medium of verwerkingseenheid voor jan modaal.
Ik denk ook dat de meeste mensen (ik ook) niet de meerwaarde van W8 inzien. Het lijkt me lekker werken als ik een touchscreen had. Maar sinds de overgrote meerderheid van de mensen gewoon een beeldscherm hebben, gaat dit niet gebeuren. Zoals Tsurany al zei: W8 zal meer voor de tablet gaan zijn dan voor de desktop
Windows 8 wilt niet zeggen dat je per se in de Modern UI moet zitten. Er zijn ook gewoon verbeteringen in Desktop. Task Manager is bijvoorbeeld compleet veranderd en is nu veel overzichtelijker en fijner om te gebruiken. En hier en daar zijn er andere Ui verbeteringen, zoals het dialoog van het kopiëren van bestanden. En naar mijn gevoel is het ook stabieler en iets sneller op sommige plekken dan Windows 7 (maar dat zijn mijn ervaringen).

En wees eens eerlijk, hoevaak zit je in je start menu? Waarschijnlijk om een run te doen of om iets snel te starten. Voor die twee doelen vind ik de Modern UI veel fijner: je kunt de meest gebruikte dingen uit je start menu zelf indelen in de Modern UI, en je kunt beginnen met typen in de nieuwe interface waardoor je gelijk alle resultaten gelijk krijgt te zien, wat overigens ook sneller gaat dan in Windows 7.

Het komt erop neer dat het heel even wennen is, en naar mijn mening is het niet puur ontworpen voor tablets, ik vind het zelf een goede vervanger van de oude start menu.

[Reactie gewijzigd door Casturan op 24 juli 2024 13:08]

.oisyn Moderator Devschuur® @Casturan11 april 2013 11:43
En wees eens eerlijk, hoevaak zit je in je start menu? Waarschijnlijk om een run te doen of om iets snel te starten. Voor die twee doelen vind ik de Modern UI veel fijner: je kunt de meest gebruikte dingen uit je start menu zelf indelen in de Modern UI,
Mensen die dit beweren kennen de kracht van Windows 7's startmenu niet. In W8 vind je alleen apps, in W7 vind je ook documenten en configuratiescherm items. Ja, daar kun je in W8 ook apart op zoeken, maar ik wil daar niet over moeten nadenken.

En dan is er nog die feature van recente items per applicatie. Zo heb ik bijvoorbeeld Visual Studio en Remote Desktop Connection gepind staan in mijn startmenu (het pinnen is niet noodzakelijk voor de feature overigens). Dan staat daar rechts van zo'n mooi pijltje bij, waarmee ik direct een recente solution of een bepaalde connection kan openen. Dit is op Windows 8 compleet verdwenen. Ik moet eerst de app starten, en vanuit de app zelf het recente item opzoeken. En als je gewoon clickt of tapt op de tile terwijl je de app al open hebt dan gaat ie naar die instance ipv dat ie een nieuwe opent. Dan moet je dus shift-klikken, of met touch je vinger een paar seconden op de tile houden zodat je in het context menu vervolgens kunt kiezen voor een nieuw scherm (naar beneden draggen om te selecteren kan trouwens ook). Sorry, maar dat vind ik geen vooruitgang.

Ik heb zelf een MS Surface Pro. Ik vind het een heerlijk apparaat - op de bank als tablet en de Modern UI werkt daarvoor echt fantastisch. Ik heb er een type cover bij, dus ik kan 'm ook als laptop gebruiken als ik wat serieuzer werk wil doen, en dan zit ik voornamelijk in de desktop. Vooral in die laatste modus mis ik toch wel mijn oude vertrouwde Windows 7 interface. De W8 search is dan misschien sneller, maar dat vind ik persoonlijk een compleet nonargument, want de W7 is niet langzaam oid dus daar stoor ik me niet aan. Maar hij vindt wel meer.

De Surface is mijn eerste ervaring met W8, ik heb 'm nu een week of 3. Uiteraard heb ik de reacties op tweakers.net gelezen. Reacties zoals die van jou die beweren dat het nieuwe startmenu een vooruitgang was. Ik geloofde dergelijke reacties, de argumenten klonken vrij helder. Toen ik W8 daadwerkelijk ging gebruiken kwam ik daarentegen behoorlijk bedrogen uit.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 juli 2024 13:08]

heh?
ik tik in "printers" dan zie ik de apps met die naam (hp printer software)
maar ik ga even met de arrow toets onder uit zodat ik in settings komt en ik krijg al mijn configuratie schermen die over pinters gaan

windows toets, tik in "test.html" , tik 2x op de "arrow down" en ik heb al mijn bestanden van test.html ...
.oisyn Moderator Devschuur® @joco11 april 2013 12:03
Wil je nou beweren dat je het een voordeel vindt dat je door meerdere search contexten moet browsen voordat je het ding vindt dat je wilt hebben? En heb je de 3e zin van mijn reactie wel gelezen?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 juli 2024 13:08]

Dat is een voordeel ja. Want als je op zoek bent naar een bestand, heeft het geen zin om applicaties te laten zien, en andersom: als ik een applicatie wil starten, wil ik niet allemaal documenten zien waar ik niks mee te maken heb. Je weet toch voordat je gaat zoeken ook wel of je een applicatie of een document wilt hebben? Ik kan me geen use case herinneren waarbij je ze allebei wilt zien.

In Ubuntu hebben ze het klakkeloos van windows overgenomen. Daar wordt het ook allemaal in 1 overzicht getoond, waardoor je maar een paar suggesties per categorie hebt, en het bestand wat je nodig had staat er toch nooit tussen. Voor applicaties werkt het iets beter omdat je meestal maar een paar applicaties over houdt als je een paar characters in hebt getoetst.
En dan is er nog die feature van recente items per applicatie. Zo heb ik bijvoorbeeld Visual Studio en Remote Desktop Connection gepind staan in mijn startmenu (het pinnen is niet noodzakelijk voor de feature overigens). Dan staat daar rechts van zo'n mooi pijltje bij, waarmee ik direct een recente solution of een bepaalde connection kan openen. Dit is op Windows 8 compleet verdwenen. Ik moet eerst de app starten, en vanuit de app zelf het recente item opzoeken. En als je gewoon clickt of tapt op de tile terwijl je de app al open hebt dan gaat ie naar die instance ipv dat ie een nieuwe opent. Dan moet je dus shift-klikken, of met touch je vinger een paar seconden op de tile houden zodat je in het context menu vervolgens kunt kiezen voor een nieuw scherm (naar beneden draggen om te selecteren kan trouwens ook). Sorry, maar dat vind ik geen vooruitgang.
Je hebt gelijk, daar had ik niet aan gedacht. Dat komt omdat ik dat soort applicaties vaak gepinned heb in mijn taakbalk, dus daar heb ik zelf geen last van. Maar ik kan me voorstellen dat dat irritant voor je kan zijn inderdaad.
Ik was ook heel sceptisch en ik heb overduidelijk gelijk gekregen. Windows 8 ziet er niet uit. De MetroUI zou nog kunnen werken voor een tablet-achtig apparaat en/of PC met touchscreen maar daarmee blijft het nog steeds een UI die ab-so-luut niet geschikt is voor het normale werk. Het werk waarbij je meerder vensters tegelijk open hebt staan, het liefst nog op een tweede (of derde) monitor én met alle indicatoren in de taakbalk actief.

Het fenomeen is al vaker uitgelegd; de producten van Microsoft komen in sequences van falen en succes. Windows 7 was een verademing na Vista en wederom is de opvolger krakkemikkig. Straks worden een aantal serieuze verbeteringen uit Win8 gecombineerd met de werkbaarheid van Win7 et voila: Win9. Kwestie van wachten dus.

Dan ga je zien dat dat alles gepaard gaat met de eis dat jouw PC het ook allemaal moet aankunnen en is het daarmee ook ineens noodzaak om je PC te vervangen daar. Dit gebeurde namelijk ook bij de overgang van Vista naar Win7. Heeft er überhaupt iemand zijn hardware moeten vervangen? Elke Vista machine is in principe geschikt om Win7 te draaien!

Ik breng regelmatig nieuwe computers naar mensen die vinden dat hun eigen computer te oud is geworden. Het gaat bijna altijd om Windows XP machines die reeds 5 jaar of ouder zijn. Ze doen het echter nog wel... Veelal wijs ik hen er dan op dat investeren in een nieuwe HDU geen goede optie is omdat de computer toch wel héél erg oud geworden is. Beter een nieuwe kopen dus.
Anoniem: 26447 @Casturan11 april 2013 12:45
De vraag is of de gewone consument de taskbar ooit te zien krijgt, de gewone consument wil gamen, typen en mail ontvangen met een beetje surfen, de gehele machinerie die onder de desktop zit wordt haast nooit gebruikt of gezien, ik mweet dat mijn moeder en broers b.v. nog nooit in de hardware aanpassingen en software aapassingen hebben gezeten de afgelopen jaren, als er iets fout ging kon ik opdraven :) .
ik zit per dag toch echt wel zo'n 50 keer in het start menu, even wat zoeken, programma opstarten. Daarbij vindt ik het hinderlijk als opeens het hele beeld van kleur verandert.

Het is gewoon jammer dat je niet kan kiezen zoals bij veranderingen in het start menu bij 2000/me naar xp wel kon
dat meen je niet...
50x?
ik zit per maand nog geen 50x in mijn start menu..

Al mijn gangbare programma's zijn gepinned, (zo'n 30 en mijn taskbar is nog niet vol)

en als ik dan iets anders wil openen dan is het windows toets,typen,enter
sommige mensen houden van een schoon bereaublad
ik gebruik het start menu ook heel erg vaak en dat gaat sneller dan alles vast pinnen verder heb ik ook macro's die met start zoeken 1 woord in typen kan doen en als je de muis gebruikt moet je een hele weg door de computer zoeken DXdiag, msconfig, wsaupdater etc

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 24 juli 2024 13:08]

Mag ik dan nu een beetje wantrouwig gaan denken dat Microsoft nu vast de life cycles van Vista en W7 gaat verkorten? Zo zullen ze mensen naar W8 gaan duwen...
Die kans lijkt mij bijzonder klein. Ze zouden zichzelf hier sterk mee in de vingers snijden.

Voor zover ik weet zijn de life cycles ook alleen bij uitzondering verlengd en niet ingekort. Zeker niet bij een systeem dat binnen het bedrijfsleven zeer veel in gebruik is (= Windows 7), en nog meer wordt (upgrade van XP).
Je kun t wel gaan duwen, maar als de consument tevreden is met zijn PC, die alles kan doen (misschien niet de hoogste settings voor gamen) maar op een iets lagere resolutie en iets lichter game settings, dan ben je snel uitgepushed als Microsoft zijnde.
Ze hebben de strategie gewoon aangepast. Waar je vroeger gewoon een nieuwe Windows kreeg, is het nu gewoon een soort van Service Pack. Windows 8 is daar een goed voorbeeld van. Beperkte prijs, en onder de motorkap voor een flink deel hetzelfde. Door de nieuwe GUI lijkt het heel anders, maar dat is het feitelijk niet. Ik gebruik het sinds December, in combinatie met de SartIsBack-startknop, en het werkt gewoon hetzelfde als Windows 7 met hier en daar een kleine performance-winst.

Met Windows Blue lijkt MS dit te herhalen. Feitelijk is het de Apple-strategie een beetje: een beperkte prijs betalen voor een update. Komt er een nieuwe Windows, dan betaal je wellicht wat meer.
ik ben zelf verkoper van computers in die grote rode en gele/oranje schreeuwwinkels en het overtuigen van mensen dat windows 8 beter is is totaal niet moeilijk, eigenlijk opmerkelijk eenvoudig. Wat je wel heel erg sterk merkt is dat mensen nogal sceptisch de winkel binnen komen en moeilijk doen over het startmenu, die mensen kan je het laten zien en kopen vaak wel en zijn regelmatig opeens vrij enthousiast. De mensen die niet naar de winkel komen vanwege "de nieuwe enge windows" die mis je wel natuurlijk en daar zal dan het probleem deels liggen denk ik.

De meeste collega's van mij zijn trouwens wel enthousiast over windows 8, zowel bij de gele als bij de rode winkel
Mensen horen het vaak van een paar mensen die altijd negatief zijn over verandering. En dat nemen ze voor waar aan. Hoewel ik graag een widget had op het start blad van windows 8 waar ik kon typen (verwachting).

Ook makkelijker dingen naast elkaar zetten, en uniformiteit over meerdere schermen zou fijn zijn (tweede scherm is altijd desktop).

Een tussenoplossing was mogelijk geweest door een soort van startbalk in de metro interface te doen.
Eens. Het is weliswaar waar dat je langer met een PC kunt doen, maar dat verklaart niet een keldering van 14% in 1 jaar. Het is namelijk al jaren zo dat PCs lang mee kunnen.

Ik gooi het op de combinatie crisis, Windows 8 en de opkomst van tablets.
Het is niet de schuld van Windows 8 maar Windows 8 is ook niet de redding geworden waar wellicht op gehoopt werd. Nee de schuld ligt bij de vele alternatieven voor een pc die het consumeren van informatie veel makkelijker maakt.
Ik sluit mij toch ook aan bij mike_mike hierboven. Het klopt volgens mij inderdaad dat de schuld niet volledig bij Windows 8 ligt, maar dat betekent niet dat Windows 8 vrij van blaam is.

Windows 8 biedt vrijwel geen nieuwe features (hoewel een beetje verbeterde performance natuurlijk nooit weg is), maar biedt wel heel veel change for change's sake (in elk geval vanuit het oogpunt van een desktop-gebruiker) wat voor veel gebruikers juist een anti-feature is.
Mee eens maar ook de inovatie heeft een invloed waar wij vroeguh nog van onze stoel werden geblazen omdat we een cdrom in onze pc konden inbouwen of omdat de eerste Gforce uitkwam vind ik dat die grote sprongen die in het begin werden gemaakt de laatste jaren enorm zijn afgevlakt.

Toen we van van pentium 1, 2 ,3 naar 4 gingen maakte je echt een sprong vooruit en wilde je ook het nieuwe graag hebben/kopen.

Nu is de i7 van 2 jaar geleden nog net zo goed als de i7 van morgen.

Alles gaat gewoon langzamer en met kleine stapjes en dus niet interresant voor het volk om op te springen en te gaan kopen, nee ze vinden het wel best en wachten nog wel even tot het gat tussen wat ze hebben en wat het nieuwste is groter is geworden.

Alleen de fanatieken onder ons zijn welwillend om steeds het nieuwste van het nieuwste te hebben maar het gros niet.
Uiteindelijk gaat het altijd om de combinatie van specs.

Ik ben recent overgestapt van een i7 720QM naar een i7 3630QM laptop. Die is volgens de benchmarks ongeveer een factor 2 sneller (puur kijkend naar het getal).

Maar in de oude laptop zat een 128GB SSD, en in de nieuwe (eerst) niet. En reken maar dat de nieuwe dan trager aanvoelt dan de oude, hoeveel megahertz er ook tegenaan gegooid wordt.
Nieuwe SSD in de nieuwe laptop, en we zijn weer terug naar het tempo klik-geopend. En 200 euro extra armer.

Maar dan komt Windows 8 er overheen. En die blijkt veel langer over de aanlog te doen op het netwerk / domein dan Windows 7. Ik ben er nog niet aan toegekomen om de Windows logs er op na te slaan waar hij mee bezig is en of ik dat kan versnellen (wat niet nodig zou moeten zijn), maar waar Win7 er hooguit 3-4 seconden over deed om aan te loggen zit Win8 rond de 10.
En dan gaat het niet om de 6 seconden per dag tijdverlies, maar om de ervaring uiteraard, om die discussie niet op te willen starten.
Uiteindelijk gaat het altijd om de combinatie van specs.
Fout. Specs zijn alleen interessant voor nerds. De gemiddelde pc gebruiker weet niet eens wat voor cpu er in z'n computer zit. Het is al heel wat als ie weet hoeveel totale schijfruimte er in zit.

Waar het echt om gaat zijn features, welke functies het apparaat vervult. Vroeger kreeg je met een nieuwe pc ook meteen nieuwe features, zoals dvd branders en videokaarten met een eigen processor, waardoor games veel beter gingen draaien. Vooral in de jaren 90, toen de snelheid van de computer er nog wel toe deed en een computer van een jaar later een 2x zo snelle cpu had, en 10x zoveel schijfruimte. Ik ging van 200 mhz naar 900 mhz.
De hardware is nu al jaren hetzelfde. Cpu's zijn nog steeds niet veel sneller dan 3Ghz en ik zie ook het aantal cores niet ieder jaar verdubbelen. De laatste grote verbetering was de ssd, en ik denk dat iedereen die een ssd wil er nu wel een heeft. Dualcore was een grote verbetering omdat de desktop niet traag werd als 1 proces 100% cpu gebruikte, dus het systeem bleef veel vloeiender en stabieler lopen. Het nut van een 8-core of zelfs een quadcore is veel minder duidelijk.

Qua features zijn het juist de mobiele apparaten die grote sprongen hebben gemaakt. Door het altijd bij je hebben heeft een smartphone functies gekregen die op de pc niet zo handig zijn of helemaal niet beschikbaar. Locatie-specifieke diensten zijn een goed voorbeeld. Je eigen omgeving ken je wel, maar als je op een onbekende plek bent is het maar wat handig om te weten waar welke faciliteiten zitten. Ook op het gebied van social media en communicatie hebben ze veel te bieden.
Wanneer heb je voor het laatst nieuwe software op je computer geïnstalleerd? Mijne is al jaren hetzelfde. Op mijn telefoon zijn echter steeds meer handige functies/applicaties bij gekomen die ik nog niet zo snel de weg naar de pc zie maken.

Ik denk dat de pc gewoon over z'n hoogtepunt heen is. Tegenwoordig worden coole apps niet meer voor de pc gemaakt, maar voor mobiel, en wordt de desktop steeds meer een saaie kantoormachine. Ik heb zelf nog een C2D van een flink aantal jaar terug en die voldoet nog steeds. Ik gebruik m voornamelijk voor downloaden en world of warcraft. Vooral traditionele pc taken zoals communicatie (chatten, mailen, social media, etc) wordt daarmee steeds minder.

Ik heb geen ervaring met windows 8, maar het OS de schuld geven van de slinkende pc markt vind ik heel erg kortzichtig. Ik gebruik al een jaar of 10 geen windows meer, maar toch heb ik geen behoefte gehad om mijn hardware te vervangen. M'n desktop draait de laatste Fedora, ik heb een mac mini naast de tv met een oude OS X (10.5 ofzo), en m'n vorig jaar overleden laptop heb ik nog steeds niet willen vervangen. Waarom zou ik? Het werkt allemaal prima.

Ik heb totaal niet het idee dat de schuld van de slinkende markt bij welk OS dan ook zou liggen. De "schuld" is in dit geval gewoon natuurlijk evolutie. Net zoals er geen markt meer is voor floppies, videotapes, cassettes, super8, etc etc
Anoniem: 457607 @agent_0012 april 2013 01:37
Toch denk ik dat er op hardware gebied nog steeds veel te winnen is. Standaard grote SSDs bijvoorbeeld, hi res monitoren, een lager energie verbruik, een beter design.
Opvallend dat veel tweakers er ook exact zo over denken. En ik vind dat dit deel (oude hardware nog snel genoeg) vrijwel nergens als oorzaak gezien wordt terwijl dit wel een erg belangrijk punt is bij het gevoel van de consument om eventueel over te gaan naar een nieuwe PC.
Inderdaad. Mijn dual core athlon 2X 4000+ doet eigenlijk alles nog dat ik nodig heb (sommige games met een beetje overclock) maar verder heb ik nergens problemen mee.

Ook het feit dat de nieuwe consoles zo lang op zich laten wachten speelt mee... Op die dual core cpu draai ik ook nog veel van de nieuwste games. Tuurlijk, voor sommige games moet hij een kleine OC hebben. maar de 4000+ was zelfs toen ik hem een jaa of 5-6 geleden kocht al een budget modelletje.

Wanneer de nieuwe consoles komen, en de game makers met nieuwe engines op de proppen komen waar je meer voordeel hebt van een snelle CPU, veel RAM etc, kon de PC markt iig wel eens een beetje aantrekken.

Wat ook meespeelt is dat men tegenwoordig eerder de basis van een systeem vervangt dan het hele systeem (dus het mobo, cpu en RAM). Bij veel mensen uit mn omgeving heb ik dat intussen al gedaan of gezien dat iemand anders dat voor ze gedaan heeft. Misschien moeten de PC fabrikanten ook upgrade kits gaan verkopen die gemaakt zijn voor hun kasten en andere apparatuur die ze hebben geleverd.
Het is ook geen verrassing. Voorheen moest je elke anderhalf jaar eigenlijk een nieuwe pc maar in iedergeval een nieuwe videokaart om de laatste generatie games goed te kunnen spelen. Nu worden alle spellen gemaakt voor consoles met 5 jaar oude hardware en geport naar de pc.

Mijn vrouw en ik waren beide zware pc gebruikers maar sinds we een ipad hebben zijn we veel minder achter de 2 pc's gaan zitten en recent hebben we er een 2e ipad bij gehaald. Mijn pc wordt nog gebruikt om series binnen te halen en 2x per jaar naar een LAN te gaan maar haar pc en laptop staan stof te happen.
Windows 8 is niet de oorzaak hiervan maar het heeft er ook niets aan kunnen veranderen. Een tablet is gewoon het ideale apparaat om te internetten, te (casual) gamen & je socialmedia-dingen te doen.
Anoniem: 167912 @Tsurany11 april 2013 09:49
We zijn op een punt aangekomen waar we niet constant nieuwe hardware nodig hebben om vooruit te komen
Dat punt hadden we al jaren geleden bereikt. Voor de eenvoudige taken waar iedereen nu een tablet voor koopt voldoet een PC van begin jaren 2000 ook perfect (ervan uitgaande dat er geen bloatware, malware, en andere rommel opstaat).
De enige reden om een performant systeem te hebben is professionneel (zoals voor grafisch werk) of voor games. Al de rest kan bij wijze van spreken op een pentium 1 met een processor van 100MHz en win95 (we deden het vroeger gewoon zo hoor!).
Het is duidelijk dat de opkomst van de tablets de beslissende factor is geworden in de comsumentenmarkt (iedereen heeft wel een PC maar gebruikt die nu veel minder waardoor hij ook minder snel zal vervangen worden). In de professionele markt speelt de crisis mee vermoed ik, waardoor bedrijven minder snel hun hardware vervangen.
Ook bij zwaardere CAD achtige systemen merk ik minder noodzaak voor snelle vervanging. Een paar jaar geleden kwamen de eerste betaalbare systemen met ssd's ( geen grote disks , maar wel voldoende voor het OS. ) Dit samen met een fatsoenlijke grafische kaart en ook vandaag de dag kunnen die systemen prima mee.

Nu is een systeem van 2 a 3 jaar oud ook nog wel wat anders dan een systeem van 8 jaar oud, maar ik vermoed dat we ook daar minder systeemvervangingen gaan zien. Temeer ook omdat de CAD software geen hele snelle ontwikkelingen meer doormaakt. Hetgeen de noodzaak om hardware te vervangen ook deels wegneemt.
Helemaal mee eens, de pc revolutie is een beetje voorbij. Tegenwoordig heb je meerdere mogelijkheden voor dezelfde doeleinden.

Bedoel, de markt verschuift, consumenten hebben nieuwe alternatieven gevonden voor hun wensen en eisen. Zoals je al zegt, een tablet of smartphone worden al veel breder ingezet voor bijvoorbeeld het beantwoorden van een email en het consumeren van informatie. Ik liep vroeger ook met een laptop rond te zuilen voor het doornemen van literatuur en nu gebruik ik een smartphone waarmee ik hetzelfde kan doen *en* internet toegang heb.

Dus om het nou aan te kaarten op Windows 8 is belachelijk en in mijn ogen erg kort door de bocht. Het is gewoon dat er een groter aanbod aan apparatuur bestaat die verschillende functies van de pc kunnen overnemen dan voorheen. Dus ja, waarom zou ik een hele nieuwe pc gaan aanschaffen, als ik het ding toch eigenlijk alleen maar voornamelijk gebruik voor het tekstverwerken van literatuur en af en toe een spelletje (dat overigens gewoon nog op high draait op hardware van 3 jaar oud).
Inderdaad de Nehalem Procs zijn ook nog steeds rendabel genoeg. De vergelijking met i5 2500K en de i5 3570K is naar genoeg gelijk, maar dan met een andere procedé. En dan praten we weer over een tijdspan van 2 jaar. Dus inderdaad een PC van 3 jaar is nog steeds rendabel voor de nieuwe markt. Wel is zo dat de PC Markt weggesnoept wordt van de Tablet markt.

Windows 8 is een slechte argument om te gebruiken. Ik was fel tegen Windows 8 om zijn looks. Omdat het meer een Tablet OS is dan een 'echte Windows'. Maar ik vind hem enorm meevallen.

De markt van Game-PC is sowieso al kleiner dan ik ook had gedacht. Dit met dank aan de Consoles. Meeste mensen houden eenmaal van gemak, en een console bied deze.

De processors van deze tijd doen het zeer goed, ben ook tevreden met de goedkope G1610. Die het werkelijk goed doet. Maar de schuld in de schoenen schuiven naar Windows 8 door PC fabrikanten is ronduit belachelijk, naar mijn mening.
Windows 8 werkt zelfs sneller op veel hardware dan windows 7. Wndows 8 heeft idd de industrie niet gered, omdat er geen noodzaak is voor nieuwe hardware. Maar dat is niet de schuld van windows 8. Vroeger was windows los ook niet te betalen en kon je beter meteen een nieuwe PC kopen. Nu was de upgrade €29,-

Intresant is bijvoorbeel om te kijken naar de verhouding verkochte nieuwe PC's en losse verkoop OS bij windows 7 en windows 8. Ik vermoed dat er van windows 8 veel meer losse verkoop is in verhouding
Ik denk dat de PC markt ook weggaat van de kant-en-klaar producten. De mensen die niet perse een PC nodig hebben kopen een tablet of iets dergelijks, de mensen die wel een PC nodig hebben zijn tegenwoordig kundig genoeg om zelf een PC in elkaar te knutselen. Ik denk dat als je de cijfers eens van dichtbij gaat bekijken dat de single parts verkoop juist wat omhoog is gegaan, alleen de OEM's zijn gecrasht.
Ja een 3 jaar oude PC kan met gemak Windows 8 aan, maar vaak zijn erg geen of verouderde drivers voor dat soort PC's voor Windows 8, met Windows 7 heb je dat probleem niet omdat daar heb je vaak nog wel drivers ervoor.
Volgens mij installeren de meeste pc gebruikers hun OS niet. De gemiddelde gebruiker zoals ik die ken koopt een kant-en-klare pc en gebruikt wat er op staat. Dat is ook precies waarom Linux zo moeilijk voet aan de grond krijgt: er is in de gemiddelde pc-winkel alleen maar windows te koop en hier en daar wat apple.
Idd, ik ben als tweaker ook op het punt gekomen dat ik merk dat een i5 eigenlijk weinig meer toevoegde boven mijn oude C2D. Het is wat sneller ja, maar echt vooruitgang? Nee.

Ik zie mezelf niet meer een nieuwe processor kopen de komende 3-5 jaar.
Je kunt je natuurlijk ook afvragen of al die mensen die vroeger een PC kochten de volledige functionaliteit van die PC wel nodig hadden.

Niet iedereen gebruikt een PC zoals de meeste bezoekers van Tweakers. Lang niet iedereen.

Vroeger had je geen smartphones of tablets dus kocht iedereen een PC. Nu hoef je geen PC meer te kopen om te kunnen mailen, internetten, facebooken enz.

En de verkoop aantallen van windows 8 zijn volgens mij helemaal niet zo denderend dat dát nu deze enorme krimp verklaart. Eerder een marketingtechnisch verhaal ;)

Edit:
zou de crisis niet ook invloed hebben op de verkopen?

[Reactie gewijzigd door FlashM op 24 juli 2024 13:08]

Anoniem: 158240 @Tsurany11 april 2013 18:10
Ja, ik zou wel zeggen dat een Core2Duo meer dan genoeg is.

Ik heb gehad:
- Intel 8086 (8mhz)
- Intel 80486 (100mhz)
- AMD Duron 1,3Ghz , socket A, grofweg equivalent Pentium 3
- AMD XP 2Ghz , socket a
- AMD Athlon 939, diverse types
- P4, diverse types
- AMD Athlon diverse types
- Core2Quad

En de lezer mag van mij aannemen, je kan op een P3, P4 of een socket 939 al werken met OpenOffice. Een goede dikke HDD en genoeg geheugen is immers ook belangrijk. Ik gebruik inmiddels bij voorkeur Ubuntu/ Linux Mint, ik ben ook geen gaming fijnproever en dan is dat geen probleem. Ubuntu/ Mint is vooral meer flexibel en qua productie is het daarom vaak juist beter.

Als ik een gaming fijnproever was, ja, dan weet ik niet of zelfs een Core2Quad nog wel voldeed. Waarschijnlijk niet.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 158240 op 24 juli 2024 13:08]

Je kunt die redenatie natuurlijk ook omdraaien: PC's gaan langer mee, omdat ontwikkelingen in hardware veel langzamer gaan dan eerder.

Ik herinner me een tijd waarin mijn ouders een 133Mhz PC kochten en dat 2 jaar later de 400Mhz PC's op de plank lagen.

Welke echte harde veranderingen in snelheid hebben we nou in de laatste 5 jaar gezien in de PC wereld? Niet echt noemenswaardig.

Dus mijn stelling is: het is niet zo zeer dat we geen snellere/betere PC's nodig hebben, het is meer dat de snellere betere PC's niet bestaan en we dus niet (kunnen) weten dat we ze willen hebben. Ontwikkelingen gaan gewoon langzamer...

De industrie zoekt innovatie niet meer in snelheid, maar in alternatief gebruik van (een deel van) de snelheid die we al hadden met huidige technologie.

Naar mijn idee erg jammer, want ik zie dit als stilstand = achteruitgang.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 24 juli 2024 13:08]

Anoniem: 158240 @GeoBeo11 april 2013 21:37
Kijk ook eens naar grafische kaarten: het zit hem vooral in de energiezuinigheid: kaarten die je nu koopt zijn vaak vele malen zuiniger terwijl ze globaal op hetzelfde niveau zitten qua performance. Vergelijk bijvoorbeeld een Radeon 4870 met een Radeon 7750. De laatste is uiteraard beter all-round: DX11, zuinig, minder warm etc. Maar in DX9, DX10 zijn de verschillen amper meetbaar. Althans zoals ik dat begrepen heb. En dan heb ik het over een kaart van 5 jaar oud (!)

Ik vermoedt dat het ook komt doordat de grote merken zich toeleggen op mobiel...Vanuit de desktop gezien is die ontwikkeling echter niet handig. Zuinig is altijd leuk, maar het gaat echt wel ten koste van rauwe performance, denk ik
Anoniem: 183241 @Tsurany11 april 2013 20:06
Vergeet daarbij niet dat dit onderzoek keek naar zes merken prebuilts, waaronder Apple en Lenovo. Je hebt het over upgradende consumenten, maar die zijn dus helemaal niet relevant voor dit onderzoek; deze heeft helemaal niet de thuisbouwers meegerekend of mensen die een computer in de winkel in elkaar laten schroeven.
Als Microsoft een besturingssysteem had uitgebracht dat echt meerwaarde zou hebben gehad, dan zouden mensen wel een nieuwe computer kopen.
Het is momenteel zo dat mensen juist GEEN nieuwe laptop kopen, omdat er windows 8 op staat. En dat is nu net het probleem waarom de inkopen ingestort zijn.
Jouw punt is op zich terecht: Het gaat sowieso niet goed met de PC-markt, maar Windows 8 heeft dit echt erger gemaakt. Dat bewijzen de statistieken.

Overigens is het logisch dat tweakers net een andere insteek kiest, immers is Microsoft een van de grote sponsors van de website (Website takeover van pasgeleden....)
Als MS een besturingssysteem had uitgebracht dat meerwaarde had, dan hadden mensen dat wel gekocht als upgrade. Een reden om juist geen pc te kopen is het niet. Je kunt er tenslotte altijd nog windows 7 op installeren.
De verkopen zijn ingestort vanwege de concurrentie door tablets en consoles:
- Een hoop games komen niet meer uit voor de pc, onder andere door veelvuldige piraterij van pc gebruikers, waardoor gamers eerder een console kopen dan de nieuwste videokaart (zodat ze ook de laatste games kunnen spelen). Een console is tenslotte even duur, en krijg je een stuk meer voor dan alleen een pc-upgrade.
- De tablet heeft de pc voor een groot deel uit de woonkamer verdrongen. Die apparaten zijn prima geschikt om op te internetten, en wie zit er nou weer te wachten op lompe lelijke pc-kasten in de woonkamer?

De statistieken bewijzen helemaal niks over windows 8. Ik ben echt niet iemand die MS gaat lopen verdedigen, ik gebruik helemaal niks meer van MS sinds vele jaren, maar juist omdat ik het niet gebruik kan ik je vertellen dat bij mij de situatie precies hetzelfde is, en niets te maken heeft met windows.
Tweakers kopen upgrades, normale mensen niet. Die kopen een nieuwe laptop, met dat besturingssysteem.
Als MS een besturingssysteem had uitgebracht dat meerwaarde had, dan hadden mensen dat wel gekocht als upgrade.
Zo ging het vroeger vaak: ms bracht een nieuw os en meteen was je hele pc hardware verouderd. Maar ik neem aan dat je het positief bedoeld: ms komt met een nieuw os uit, en mensen denken 'gut laat ik daar ook maar een nieuwe pc bijkopen'.

Overigens vind ik de titel wel erg overdreven. 14% minder (wellicht 14% op 10 % op 5% minder tov 2010) is niet dat er ineens geen pc markt meer over is.
Ik denk dat dat niet het enige is. Ik heb hier een oude quad core I7 875K /8Gb ram/ en een moederbordje wat nog mee kan. Waarom zou ik gaan voor een nieuwe PC zolang deze het gewoon doet? En ja ik draai win8.

Geef me 1 goede reden waarom ik een nieuwe zou moeten kopen!

En al helemaal in deze crisis tijden is sparen waar je kan toch wel een leukere optie dan je geld door de goot spoelen omdat je het allernieuwste wil om 5 seconden sneller op te kunnen starten.

Mensen gaan daardoor denk ik eerder een SSD kopen om snelheid te behalen dan een nieuwe complete PC.

Verder moet ik eerlijk toegeven dat ik steeds vaker een tablet pak . De markt speelt daar ook erg op in door van alles in de cloud te gooien zodat je steeds minder vaak de rekenkracht en opslag van een pc nodig hebt.
Ik had een oude quad core Q9300. Deze hardware werkt prima voor windows met office en internet.

Toch begon dit ding behoorlijk traag te worden bij het spelen van games als BF3.

Ik denk dat je straks een afgesplitste markt gaat krijgen, waarbij gaming pc's nog een belangrijke rol gaan spelen in de verkoop. Voor de rest zal deze markt steeds verder inzakken.

Verder vind ik persoonlijk voor gaming de componenten veel te duur. Nvidia en AMD prijzen zichzelf momenteel volledig de markt uit met de ARES 2 van 1300 euro en de Titan van bijna 1000 euro. Dit zijn belachelijke prijzen waar niemand precies weet waarop ze gebasseerd zijn. Ik vraag me eerlijk gezegd ook af wat zulke ver boven de markt prijzen uithalen. ik denk dat 90% van de prijs de research is. Deze research kost dus 1 keer geld. als je er dan voor zorgt dat een titan 400 euro kost dan verkoop je er waarschijnlijk 10 keer zoveel van en maak je dus toch winst.

Wat precies het idee is van de hoge prijzen snap ik niet... Zulke dure gaming kaarten zorgen er namelijk ook voor dat gamers op oudere hardware blijven steken. Als je videokaart namelijk de bottleneck is dan is er totaal geen reden voor een upgrade.

Met de komst van de nieuwe consoles kun je daarom straks nog wel eens een verdere verschuiving van de markt gaan zien. waarbij ook de gaming pc verkoop drastisch instort. Als je straks een PS4 koopt voor 600 euro en die heeft de rekenkracht van een GTX 690. dan ben je goedkoper uit. Zo ging dat toen der tijd ook met de PS3. Uiteindelijk haalt de PC dit weer in... maar als je kijkt hoe lang dit de vorige keer heeft geduurd...

En nu zit je ook nog met de tablets en smartphones waarvan de eerste octocores binnenkort uit komen, met full HD schermen en alle functies die een pc ook heeft.

Ik zelf ben een PC gamer in hart en nieren. Ik vind de ontwikkelingen gunstig, omdat ik momenteel spotgoedkoop onderdelen kan kopen... en het einde van de prijsdaling is nog niet in zicht. Maar als dit aanhoud dan kunnen er wel eens grote jongens gaan omvallen. Om dit te voorkomen zetten ook PC componenten bouwers vol in op tablets en smartphones. hierdoor komt de pc markt uiteindelijk steeds verder achter te liggen. Dit is dus weer minder gunstig.

Of win8 de boosdoener is van de slechte PC verkoop weet ik niet! Ik denk dat veel mensen grote aankopen uitstellen momenteel. Een smartphone of tablet krijg je tegenwoordig bijna voor niets bij een abonnement. mensen nemen het massaal omdat het allemaal zo mooi lijkt. Uiteraard betaal je het toestel dubbel en dwars terug. Een PC daarentegen koop je helemaal van je eigen centjes. tenzij je hem op afbetaling koopt bij de wehkamp ;). deze grote aankopen worden momenteel uitgesteld. Als iedereen de smartphone of tablet zelf zou moeten betalen dan was de markt nu niet zo groot geweest. Vraag een willekeurig iemand maar eens of ze 799 euro over hebben voor een iphone 5. Meeste zullen zeggen ik heb hem gratis bij mijn abonnement... wat ze vergeten is dat je 27 euro lease betaald per maand en je op het einde van de rit het ding weer in moet leveren of 180 euro moet bijbetalen.

Ik denk dat die markt ook een grote bijdrage heeft aan de slechte verkopen. mensen worden gewoon voor de gek gehouden, met mooie lokkertjes.

Een abonnement bij een nieuwe pc is een stuk lastiger...
Ik heb een Q6600 en battlefield 3 draait als een tiet... (met 9750 videokaart)

De CPU is geen bottleneck meer. Gewoon om de paar jaar een nieuwe videokaart kopen. Mijn quad core kan nog makkelijk een paar jaar mee.
Same. Ik draai sinds 2008 op een Q6600 en Windows 8 draait games vrolijk zonder stotteren. Ik heb er geen 9750 kaart inzitten, maar sinds een paar weken een GTX650. Daarvoor draaide ik alles nog prima op een GT 8800 OC.
Ik ga pas upgraden als het stuk gaat. Anders niet.
ik denk dat 90% van de prijs de research is.
In praktijk zijn de huidige GPU's gewoon een voortvloeisel van de afgelopen 6 jaar geleden. Het enige wat je nu vooral ziet, is dat men de groepering, veranderd, dat men meer clusters heeft, en gewoon de hoeveelheid "elementen" ( om het simpel te houden ), verhoogt, naar maten men het productie proces verkleint.

Hun research kost is al jaren gelden terugbetaald geweest. Men werkt nu gewoon verder met evolutie ( wat beperkte kosten heeft ) ipv revolutie.

Je ziet hetzelfde ook weer in de CPU markt, waar de componenten vaak gewoon een voortvloeisel zijn. AMD probeerde iets nieuws, maar dat is half mislukt als je de performance bekijkt.

De PC market zelf zal nooit verdwijnen:

* Zaken PC ... je kan nooit de productiviteit van PC's vervangen door tablets, enz... Zelf laptops zijn nog altijd geen gemeengoed als "productie" element op een kantoor. Je vind nog altijd de oude DELL pc kastjes overal.

* Servers... Mensen vergeten dit, maar dit is ook een PC markt. De HD's, CPU', enz, is allemaal dezelfde technologie als de gewone PC markt, met gewoon een beetje specialisatie.

* Gaming PC's ... deze markt is zeker niet dood. Men zaagt daarover al jaren, maar in praktijk zou het me niet verbazen dat de PC gaming markt, actueel groter is dan vele denken. De illusie van een dode PC gaming markt komt van:

a) dalende verkoop van CD/DVD's omdat men de statistieken van de fysieke verkoop bekijkt dat dalen. MAAR, men bekijkt niet de verkoop van de online platforms zoals Steam, enz... Gewoon omdat deze platforms geen cijfers weergeven. Persoonlijk heb ik nog nooit zoveel games in mijn bezit nu, dan in het verleden. Vanuit statistieken standpunt, lijkt het dat ik geen games meer koop, maar in praktijk, koop ik juist een veelvoud meer aan.

b) De consoles... Deze zijn de defacto standaard geworden voor de ontwikkeling van games, waarbij vele overgezet worden naar de PC markt. Dit geeft de illusie dat er geen games meer gemaakt worden voor PC, en als er iets niet meer gemaakt word voor een platform, hebben we in ons hoofd, dat het slecht gaat met een platform.

Daartegen, als we Kickstarter bekijken, ... een massief hoeveelheid van de games in ontwikkeling, zijn allemaal PC games. Nog vreemder, is dat veel van die games, juist games zijn dat hun oorsprong vonden op de PC. Of bepaalde genre's zoals 4X games, dat zo goed als dood waren ( op een paar kleine ontwikkelaars na ), een bijna complete heropleving zien. Adventure games, idem... Space games ... ze komen ook terug ( Elite, Wing Commander )! Echte RPG's ...

Feit is, als het zo slecht ging met de PC, dan zouden deze projecten nooit hun geld ophalen.

Wat ik persoonlijk zie, is een heropleving, van specifiek games, ontwikkeld voor de PC.

c) Windows 8 heeft de PC markt idd geen goed gedaan. Ik ken niemand dat omgeschakeld is naar Windows 8. De meeste mensen dat ik ken, blijven bij W7. MS had het idee om iets te pushen, wat mensen niet wilde. Soms denk ik dat MS een beetje wereld vreemd geworden is. Je merkt duidelijk dat MS graag zou gaan, dat de PC = Tablet opbouw. De interface, de focus op de app store ( wat MS gecontroleerd, en geld aan kan verdienen ).

Windows 8 is eigenlijk MS hun eerste stap naar een Apple oplossing voor de PC, namelijk een gesloten architectuur te maken, waarbij hun controle verhoogd word. Men benijd gewoon Apple. Ik noem dit de eerste stap. Ik weet dat mensen zullen argumenteren dat je nog alle programma's kan installeren op W8 zonder de app store, enz, maar je kan vanuit hun" tabletisering" van Windows 8 al goed zien waar ze naartoe willen gaan. De nieuwe development code van Windows 9 ( Blue ), is tot op heden, nog altijd dezelfde Windows 8 toestanden. Blijkbaar leert men niet uit hun lessen bij MS.

Vooral niet toen men bij de Windows 8 ontwikkeling, de Start menu uit de code sleepte, om mensen te dwingen om de nieuwe interface te gebruiken. In mijn persoonlijke mening, had men mensen de KEUZE gelaten, tussen de oude & nieuwe interface, dan zou er gewoon niet zoveel kabaal / weerstand geweest zijn, en zou Windows 8 nu een grotere verkoop hebben.

Ik heb me een tijd geleden een Tablet aangeschaft. En het werkt goed. Quad core, 10", hoge resolutie, enz ... En toch spendeer ik 90% van mijn tijd achter de PC. De tablet is goed voor op de sofa, op reis, of waar je geen toegang hebt tot je PC. Maar voor zaken buiten email / browsing enz, kan men de PC gewoon niet kloppen. Programmeren, grafische ontwikkeling, "real" gaming ( keyboard / mouse ), media organiseren, enz enz ...

De nieuwe consoles dat uitkomen, gaan mogelijk een verbetering vormen voor de PC markt, omdat het nu eindelijk gedaan zal zijn van ontwikkelaar om hun multi platform games te ontwikkelen voor 6 jaar oude consoles. Dit zou automatische ook een push geven voor de PC verkoop, want een deel van die games, zullen nu zwaarder worden.

Om eerlijk te zijn, heb ik de afgelopen jaren, geen enkel games meer gezien dat een PC grafische pushen, waarbij je zegt: "darn, ik moet men PC echt is gaan upgraden". Waarbij je dit gevoel veel meer had in de begin dagen van de PC.

En wat toevallig nog altijd een argument is, dat je ziet in de "Console vs PC" oorlogen, waarbij men constant het argument rondsmijten dat je om de jaar een nieuwe PC moet kopen. De meeste mensen dat ik ken, dat gamen, hebben geen nieuwe PC gekocht in de afgelopen 3 jaar of soms meer. Gewoon omdat er niets is dat de PC's nog echt doet "werken". In realiteit, als men de prijs verschil bekijkt van de games, zijn mensen met consoles vaak duurder uit, dan de puur pc gamers ( met Steam + de constante discounts + feit dat ze vaak 3+ jaar niet moeten upgraden ).

Nu, dit was een beetje off topic.

De conclusie is, de PC markt verdwijnt niet, maar veranderd van focus. Men gaat meer gespecialiseerde oplossingen zien, en waarbij de gewone huis / tuin / computer minder & minder zichtbaar zal zijn in een gewoon gezin. De gewone huisvrouw / gezin, zullen nog altijd PC's kopen, omdat je gewoon heel wat zaken niet kan doen op tablets, enz, maar men upgrade hun PC gewoon niet meer zo vaak. Wat natuurlijk een grondig daling veroorzaakt in de verkoop cijfers. De markt word gewoon minder upgrade gevoelig, en word eigenlijk een beetje console achtig. Waarbij updates uitgesteld worden, en pas uitgevoerd worden als er iets "echt" kapot gaat, of waarbij men echt MOET upgraden ( wegens bijvoorbeeld games ).

De drijfveer waarbij men mensen een doek voor het hoofd kon spannen, om een nieuwe PC te kopen, zijn veel minder geworden. Idem in het bedrijf leven.
Met alles respect voor een collega-PCgamer.. ik denk dat gaming een niche markt is, net als professionele video- of foto bewerking. Overigens, wij PCgamers zijn een uitstervend ras :) Natuurlijk zal er een markt overblijven waar merken als Alienware en con-collega's een afzet vinden, maar voor de grote merken is volume van belang om de innovatie te kunnen voorzetten en een PC gamer is niet iemand die ieder half jaar een nieuw systeem koopt maar iemand die componenten vervangt.

Overigens, mijn indruk van de videokaartmarkt is dat die nog in de fase verkeren dat 't groter sneller en beter moet. Dat is al jaren zo en in mijn optiek zit die prijsstelling ook al jaren in dezelfde fase qua hoogte en afkalving. Het begint allemaal met idioot duur (1200 euro en hoger), de volgende generatie heeft de midrange dezelfde features als de high-end van een generatie daarvoor.. op dat moment zijn de meeste spellen ook in staat om ermee om te gaan. Voor de echte nerds is 't leuk om 1 x per 2 jaar 2 peperdure kaarten te kopen. Voor normale stervelingen (zoals ik) is het interessant om iedere 2 jaar 1 nieuwe midrange te kopen.

Wat Windows 8 betreft: het touch interface is maar een tussenstation tot 'echte' interactie met mensen (stem/oog/hersen sturing). CPU's moeten daarvoor veel krachtiger worden en dat zie je ook gebeuren. Ik zie touch op de PC niet een groot succes worden.

Combineer je de crisis en dat mensen langer met hun hardware doen met het feit dat die PCs toch al geen touch kunnen en mensen er ook geen behoefte aan hebben, heb je al voor een deel het beperkte succes van Windows 8 verklaard. Waarom Win 8 als Win 7 exact hetzelfde kan en ik er verder geen energie in hoef te steken om te upgraden.

Dezelfde motivatie geldt voor de auto.. 'hij kan nog wel een jaartje mee'. :) Ik vermoed dat in 2014-2015 de boel wel weer opveert, maar dat kan zomaar te laat zijn voor Windows 8. De trend dat de tablet de PC gaat vervangen zal nooit helemaal op gaan, maar voor het consumeren van informatie geldt zeker dat de PC 'oldskool' is en tablets veel handzamer, sneller en eenvoudiger zijn voor het lezen van een site, digitale krant of mailtje.
Het helpt erbij dat veel spellen voor console eerst waren gebouwd waardoor 90% van de games perfect draaien op 3+ jaar pc's.
Anoniem: 158240 @sygys11 april 2013 18:23
Ik voel ook een splitsing aankomen. Ik ben dus geen gamer, maar als ik een gamer zou zijn, nam ik Linux Mint voor productie en een console ernaast. Nu dus enkel Linux en daar heb je geen i7 voor nodig. Zou leuk zijn natuurlijk.
Anoniem: 18453 @Khrome11 april 2013 14:47
Je kan het ook op de game producenten afschuiven.
Geen echt vernieuwende games die nieuwe hardware nodig hebben.
Geen innovatie bij de hardware producenten.

En wat al meer hier gezegt word, 3-5 jaar oude hardware voldoet nog voor de meeste gebruikers.
Windows 8 heeft wel zeker positieve invloed gehad, maar ik vermoed meer op upgrade gebied dan op complete PC verkoop.
En het is een prima PC OS, al het gejank om 1 scherm, het Metro/Win8-UI of hoe je het wilt noemen, heeft de Pc markt geen goed gedaan.
Een progamma installeren en je zit dat scherm nooit meer, maar dat schijnbaar te moeilijk voor deze " techneuten".
Anoniem: 428562 11 april 2013 08:37
Gaat MS luisteren naar zijn weg lopende klanten en de Windows 8 interface aanpassen ?

Gnome heeft met de 3.8 release in ieder geval wel weer een klassieke desktop mogelijk gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 428562 op 24 juli 2024 13:08]

En ik maar denken dat je voor distro's met Gnome 3.8 en zijn klassieke desktop ervaring.... ook gewoon een PC nodig had?

De keldering van de PC-markt ligt hem niet in het feit of Windows 8 een succes is of niet, maar ligt in de daling van nieuwe PC-hardware aanschaf en verschuiving van de markt.

Een PC was 10 jaar geleden ongeveer de enige optie, en was om de enkele jaren toe aan vervanging omdat hardware onze vraag naar representatie van meer data niet aankon. Zwaardere besturingssystemen, meer open applicaties, etc. maakte het noodzakelijk om per jaar of 3 een nieuw systeem aan te schaffen.

Langzaam aan werd een upgrade hiervoor niet langer noodzakelijk. Systemen van 5 jaar geleden kunnen dit soort huis-, tuin- en keukenzaken nog prima af.

Daarnaast kwam de verplaatsing van vast naar draagbaar. Waarbij eerst naar notebook. Maar uiteindelijk kunnen smartphones en tablets voor veel mensen hun taken ook afdoende af. En hoewel een notebook nog wel meegerekend wordt binnen PC statistieken, zal een tablet en smartphone dit veelal niet doen.

Dan is er ook nog het zakelijke segment, waarin in tijden van financiële schaarste er sowieso al snel bezuinigd wordt op hardware upgrades. Maar daarnaast de noodzaak gezien de huidige kwaliteit van hardware, vaak een grootschalige upgrade niet noodzakelijk maakt.


Kortom: Niet de komst van Windows 8 is hierin het 'probleem', maar de mogelijkheid om in de thuis situatie de meeste taken net zo gemakkelijk middels tablet of smartphone te kunnen verrichten, en PC's op de werkvloer een toenemende levensduur hebben, spelen de belangrijkste rol in daling van de PC-verkoop.
Er is tegenwoordig ook geen drang om te upgraden. Voorheen was het altijd omdat de games meer nodig hadden, maar ook dat is verminderd. Niet alleen omdat de consoles dat enigszins tegen hebben gehouden, maar ook omdat games steeds beter zijn draaien op oudere hardware. Ik kan nu nog steeds de nieuwe games spelen met een i5 en 6950 en kan daar vaak ook nog wel high of hoger mee (Simcity en Deadspace 3 bv). Voorheen was het zo dat je wel elk jaar een standje omlaag kon gaan met je grafische instellingen maar dat is tegenwoordig ook niet meer.
Deze daling was al bezig ten tijden van Windows 7, maar het is dan ook zoveel makkelijk om dan alsnog de schuld bij Windows 8 te leggen...
Klopt maar vanaf Windows 8 gaat het nog een stuk rapper.
Volgens mij is de groei van kwartaal 2 naar 3 toch groter...
De daling bedoel je? Of de groei in daling?

Anyway raar is dat toch niet, dat zie je toch ook voordat Apple, HTC of Samsung een telefoon/tv uitbrengt, dan gaan de verkopen van de oude versie eerst naar beneden (tenzij de prijs flink daalt) in de aanloop op een nieuwe versie ook als die nog niet uit is...

Zo is dat hier met Windows 8 dus ook, mensen zijn gaan afwachten en dat komt niet door Windows 7 maar door 8...

De markt is altijd nog een stuk groter dan die was in de tijd dat Vista uit kwam, en zelfs die versie verkocht gelijk/beter dan Windows 8 :) Daarbij was Windows 8 goedkoper dan welke Windows versie ooit dan ook (nu niet meer geloof ik, ik houdt me daar ook niet mee bezig ik zou het nooit kopen).

Dus nee hoe kan je ondanks dat je zelf prima tevreden mag zijn natuurlijk daar nou positief over zijn?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 13:08]

Zo is dat hier met Windows 8 dus ook, mensen zijn gaan afwachten en dat komt niet door Windows 7 maar door 8...
Mensen gaan bewuster om met geld. Ze proberen de levensduur van de PC te verlengen door deze tijdig na te (laten) kijken, voorzien van een betaalbare uitbreiding (upgrade) etc.

Windows staat er volledig los van een groot deel van de Windows gebruikers, gebruikt deze tenslotte toch al illegaal of koopt deze via bijvoorbeeld surfspot waarbij ze een fractie van de normale prijs betalen!

Sinds het vrij te besteden inkomen omlaag is gegaan (lees; alles duurder dus minder te besteden) gaan steeds meer mensen liever voor een reepje geheugen dan dat ze een nieuwe PC moeten kopen. Bij mij zijn de PC verkopen ook omlaag gegaan en dat is niet vanwege de moordende concurrentie, want de PC reparaties zijn juist enorm gestegen. Nog niet gesproken over het feit dat zelfs de hoeveelheid SD-Ram die ik verkoop alleen maar lijkt te stijgen i.p.v. dalen.


Windows staat er dus echt voor een heel groot deel, buiten van.
Simpel: Crisis... Ook de consoles doen het overduidelijk minder, want mensen hebben minder te besteden.

Daarnaast pikken netbooks, tablets en mobiele telefoons ook steeds meer markt in. Het lijken niet direct concurrenten, maar hierdoor gebruiken we de PC/Laptop minder, zo dat deze ook nog eens langer meegaan(minder slijtage, minder virussen/malware). Hoeveel niet tweakers ruilen hun pc in als deze niet goed meer loopt(door eigen toedoen)?

Te vaak mensen meegemaakt die een goede PC vol met troep hebben en denken dat het aan de ouderdom ligt, terwijl alles goed schoonmaken of een nieuwe install van windows het apparaat weer als een zonnetje kan laten lopen. Hoe minder ze op de computer zitten, hoe minder ze fout kunnen doen.

Ik snap dat dit niet de zware antwoorden zijn die we graag krijgen hier op Tweakers, maar soms is het gewoon simpel ;).

[Reactie gewijzigd door AYCE op 24 juli 2024 13:08]

Klopt, vaders is op zoek naar een nieuw systeem. Maar een snelle vergelijking van zijn oude computer en het geplande nieuwe systeem laat zien dat, behalve een paar honderd mhz en een SSD, beide systemen vrijwel identiek zijn. Behalve dat de nieuwe ook nog eens een gat van 500 euro zou slaan.

Daarom gaan we maar voor nieuwe storage met een SSD en een verse Windows met schone install. Dat gaat voor rond de 200 euro vlammen als een vonkelnieuw systeem.
Ik heb inderdaad bij mijn vader vorig jaar in zn code2duo systeem een SSD erin gezet en tweedehands 4GB DDR2 geheugen(nieuw was duur omdat er weinig vraag is) erin gezet en hij was voor 100 euro vergelijkbaar met mijn i7 voor dagelijks gebruik.
Misschien ligt het deels aan W8, maar ook de verkoop van Macs is hard gedaald , en Linux distro's vullen het gat ook niet op. Het is de markt van PC's als totaal die krimpt - uiteraard merkt Microsoft dat het meest.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 juli 2024 13:08]

Ik heb dat artikel gelezen maar zie nergens een bron voor die 21%...

Lijkt mij ook meer sensatie (en wishfull thinking) dan dat het op harde cijfers berust. Moest Apple werkelijk 1/4 van zijn markt hebben verloren dan was dat wereldnieuws.

IDC (en Gartner) spreken echt over een daling van 7,5 procent in hetzelfde rapport waar dit artikel over gaat en dat is toch ietsje minder hard dan de PC verkopen.

http://www.idc.com/getdoc...prUS24065413#.UWaSv6uPiGo

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 24 juli 2024 13:08]

Ik heb dat artikel gelezen maar zie nergens een bron voor die 21%...
Apple's eigen kwartaalcijfers.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 juli 2024 13:08]

De IDC heeft deze analyse gemaakt over de cijfers van dit huidige kwartaal, die moeten van sommige bedrijven (zoals Apple) nog uitkomen dus :)

Sowieso is Apple zo ongeveer het enige bedrijf dat specifieke cijfers over de pc-verkopen geeft. De rest blijft altijd een analyse van IDC, dat is dus een beetje koffiedik kijken. Ze zullen wel redelijk gestaafde analyses maken, maar het zal ook zomaar een paar procent kunnen afwijken.

@SPee
MacBook Pro's beginnen vanaf €1229,-
http://www.apple.com/nl/why-mac/compare/notebooks.html

@Dreamvoid
IDC's Q1 is niet Apple's Q1, maar Apple's Q2.
Die 21% afname is trouwens ook nog over een kwartaal waarin een week minder zit dan vorig jaar (vorig jaar was het kwartaal 14 weken tov de normale 13 weken), de afname is dus officieel geen 21%, maar iets lager. Natuurlijk nog steeds wel een significante afname, maar wel het noemen waard.
http://techcrunch.com/2013/01/23/long-aapl/

Apple's verkopen dalen misschien dus helemaal niet harder dan de rest van de markt, die cijfers komen alleen pas 23 april uit, dus dan weten we het pas zeker :)

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 24 juli 2024 13:08]

IDC becijfert voor de hele PC industrie (incl Apple) -13.9% voor Q1-13 jaar-op-jaar, Apple meldt zelf -21% voor Macs voor Q1-13 jaar-op-jaar.

Apple's verkopen dalen nog harder dan de markt als geheel. Oftewel, dit is een probleem voor de hele PC industrie, niet alleen voor Microsoft of Apple. In die zin zijn zowel Windows 8 als Mountain Lion niet voldoende interessant voor gebruikers om verleid te worden tot de aankoop van nieuwe een nieuwe PC.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 juli 2024 13:08]

Maar ligt dat ook niet aan de prijs van de Macs ?
Een MacBook Pro vanaf 2000 euro, dat kan oplopen tot 3000 euro :? |:(

Wie koopt er nog systemen van 2000 euro, wat nog niet eens alles kan (maar een paar USB poorten, geen DVD, etc.). Leuk al die Netbooks en dunne laptops, maar dat je iets met "design" maakt is nog niet de verantwoording voor zulke hoge prijzen.
Dan ga ik liever voor de lelijke met losse SSD erbij; die is (vele malen) goedkoper.
Anoniem: 467952 @albatross11 april 2013 09:47
Misschien vreemd, maar ik kan de redenering van Microsoft volgen. De fabrikanten komen inderdaad met weinig designontwerpen en blijven hun eigen series voortzetten terwijl de fabrikanten voor een ander OS (bv. Asus voor Android) wel nieuwe ontwerpen gemaakt hebben. Eigenlijk is het vreemd want Android heeft minder functionaliteit dan Windows.
Het is ook niet heel verwonderlijk. Naast de Surface zijn er eigenlijk geen interessante tablets voor Windows 8 en RT gemaakt. Bovendien is er vrijwel geen reclame voor uitgebracht in veel landen naast die van Microsoft zelf, dus is het wel logisch dat het dan minder gaat.

Verder zou tweakers tweakers niet zijn als ze dit niet op Microsoft gooien zonder de hele markt weer te geven. Ik denk dat er wel wat meer smartphones en tablets zijn verkocht in de tijd dat de pc's onderuit gingen. Dat is ook niet echt verwonderlijk. Die zijn vaak goedkoper dan laptops of desktops en voldoen prima in wat de consument ermee wil doen.

Maarja, even bashen is natuurlijk zo makkelijk.
Gartner wijt het aan Windows 8, niet tweakers.
Ik denk het wel, anders zouden ze niet zo snel met windows 8.1 (Blue) komen toch? En daarbij, het updatebeleid van microsoft is altijd dat SP1 userfeedback bevat. Echter zullen ze niet de complete metro interface overboord gooien, maar proberen deze aan de hand van de userfeedback te verbeteren tot een echt product.
Volgens mij heeft elke Windows elk jaar toch wel een aantal grote updates gehad? Misschien niet SP groot, maar wel wat veranderingen. Van wat je zo van Blue hoort zijn het ook weer geen gigantische veranderingen, dus is het wel ongeveer gelijk. Verder ligt het nu meer richting Windows Phone waar ze ook jaarlijks grote updates uitbrengen.
Daar gaan we weer... Laat me raden:
Je wilt zeggen dat de pc-verkopen zo sterk dalen omdat ze de startknop hebben verborgen? Hij zit nog steeds op dezelfde plek.

Dit is natuurlijk grote onzin. Het "ontbreken" van de startknop is niet waar, hij is alleen niet zichtbaar als je muis niet in de buurt is. (want ja, wat heb je er dan aan?)

We hebben een PC staan met een Intel Core 2 duo, die al tig jaar oud is en Windows 7 als een zonnetje draait. Deze wordt gebruikt door mijn ouders die een beetje rondsurfen op Youtube en Facebook. Waarom zouden ze een nieuwe pc willen kopen? Het interesseert hun werkelijk geen bal of er nog een Intel Core 2 duo of een Intel Core i7 inzit met 8GB aan RAM en een dikke gpu.

en zo gaat dat bij duizenden andere huishoudens, men koopt een PC en vervangt deze als het nodig is. Op een enkeling (tweakers) na, maar dit werkt zo met alles. (televisies, auto's, telefoons etc.)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.