IDC: Apple verliest marktaandeel op wereldwijde smartphonemarkt

Apple heeft bijna een kwart van zijn marktaandeel op de smartphonemarkt moeten inleveren, zo heeft analistenbureau IDC becijferd. Waar de iPhone vorig kwartaal nog goed was voor 23 procent van de verkopen, zou dat nu ongeveer 17 procent zijn.

Apple is de enige in de top 5 van smartphonemakers die terrein verloren heeft, zo zegt IDC. Samsung blijft wereldwijd marktleider. Het Zuid-Koreaanse bedrijf maakt al enkele jaren geen verkoopcijfers meer bekend, maar IDC schat die op rond 70 miljoen toestellen, bijna twee keer zo veel als Apples 37,4 milljoen. Wereldwijd is volgens het analistenbureau 32,7 procent van de verkochte smartphones een Samsung.

De op twee na grootste smartphonemaker is nu LG, dat 10,3 miljoen telefoons verkocht en daarmee een marktaandeel heeft van rond 4,7 procent. LG groeide fors, mede door de release van de Nexus 4 en Optimus G. Op de vierde en vijfde plaats staan Huawei en ZTE. Vlak achter de top 5 staan fabrikanten als Sony, Nokia, BlackBerry en HTC. Elk van die fabrikanten heeft een wereldwijd marktaandeel van minder dan 4 procent.

Verhoudingen verkoopaantallen smartphones in Q1 2013

Visuele weergave van de marktverhoudingen in Q1 2013. Verkoopcijfers komen uit kwartaalcijferrapportages. Als die geen uitsluitsel geven, is de schatting van IDC aangehouden.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

26-04-2013 • 09:19

137

Lees meer

'Pc-markt krimpt in recordtempo'
'Pc-markt krimpt in recordtempo' Nieuws van 11 april 2013
Pc-consument houdt hand op de knip
Pc-consument houdt hand op de knip Nieuws van 24 augustus 2012

Reacties (137)

137
121
94
5
0
2
Wijzig sortering
Niet zo verwonderlijk gezien Apple puur een high -end markt bediend en de andere fabrikanten een breder portfolio hebben en vooral op de goedkopere toestellen veel verkopen. als je puur naar high-end toestellen kijkt dan verkoopt apple daar nog het meest.
Maar je krijgt inmiddels een flinke versnippering en bredere markt.
Of Apple moet een budget telefoon uitbrengen (wat ik niet hoop) of gewoon lekker bij de high-end toestellen blijven.
Het heeft niks met innovatie te maken zoals velen hier beweren.
Niet zo verwonderlijk gezien Apple puur een high -end markt bediend en de andere fabrikanten een breder portfolio hebben en vooral op de goedkopere toestellen veel verkopen.
Dat was vorig jaar ook al zo, en het jaar daarvoor ook dus totaal geen excuses dat ze ineens zo hard aan het dalen zijn...
Het heeft niks met innovatie te maken zoals velen hier beweren.
Er is er maar 1 die zegt dat Appel meer moet innoveren. Overdrijven is ook een vak :)
Dat kan natuurlijk wel een excuus zijn.

Als de markt aan het veranderen is en mensen masaal over gaan naar low- mid-range telefoons dan zullen er dus veel minder High-end telefoons verkocht worden. Dat is dus ook best mogelijk bij de andere fabrikanten.

Echter zal je dat bij Apple dus gelijk merken omdat ze alleen maar dure telefoons hebben. Bij die andere merken zie je dat niet snel terug in deze cijfers met aantallen. Of ze nu een high-end verkopen of een low-end telefoon het blijft 1 telefoon. Bij Apple heb je dat niet dus blijven het 0 telefoons.

Wie weet als je dus alleen nog maar naar high-end zou kijken dat je bij de andere merken excact hetzelfde ziet gebeuren. Tegenvallende high-end smartphone verkopen en dus veel minder groei dan voorheen in dat segment.

Wie zal het zeggen deze cijfers laten dat in ieder geval niet zien.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 303253 op 23 juli 2024 18:16]

Het is inderdaad ook zo dat de iPhone sinds de 3GS een enorme boost heeft gekend in verkopen en groei in marktaandeel. Wanneer er iets nieuw is dat aanslaat is de groei altijd enorm, omdat de markt geen voorganger kent. Mensen die geïnteresseerd zijn in een iPhone hebben er reeds een gekocht, waardoor de groei uiteraard afzwakt door een kleiner wordende doelgroep die een nieuwe smartphone zoekt. Bovendien vervangt niet iedereen zijn smartphone om het jaar.

Dat is toch wat ik concludeer als ik de verkopen en het marktaandeel van Apple zie, want wees nu eerlijk: om maar 1 toestel te verkopen dat bovendien minstens 600 à 700 euro kost is en blijft het een enorm marktaandeel. Samsung's positie is terecht met hun arsenaal aan goede smartphones in diverse prijsklasses, maar het feit dat Apple dan al op de 2e plaats staat met 1 (duur) toestel en de andere merken achter zich laat vind ik verbluffend.

Tenslotte lijkt het me ook zo dat de iPhone zijn "wauw"-factor heeft verloren die het vroeger had. Tot en met de 4 was het een superieur toestel dat de concurrentie ver achter zich liet, maar vandaag is de iPhone slechts één van de zovele smartphones die niet echt uitblinkt. Samsung's Galaxy's (en voor mij persoonlijk de HTC One) zijn betwistbaar minstens zo goed en mooi als de iPhone. iOS lijkt me de boosdoener in dit verhaal, hopelijk is iOS7 een serieuze vernieuwing die nieuw leven blaast in de iPhone en terug de concurentie achter zich laat, want iOS6 is het echt wel verouderd tegenover de concurrentie.
De smartphone wordt gewoon, en raakt als product uitontwikkeld. De volgende slag wordt die van kosten rationalisatie, het is echt geen toeval dat Apple nu met een goedkopere variant bezig is. Ze weten donders goed waar het product zich in zijn ontwikkelingscyclus bevindt. De smartphone als product is gewoon al ruim over de top heen.

Over de top heen zijn betekend dat van nu af aan smartphones alleen maar goedkoper gaan worden. Eerst wordt een nieuw laag segment geïntroduceerd dat de verkopen kan stutten, en dit segment heeft eigenlijk niet zoveel minder functionaliteit dan dat hoge segment. Zodra dat niet meer helpt, dan gaat het hoger segment in prijs omlaag en treedt de kosten rationalisatie in.

Die kosten rationalisatie gaat door tot op een zeker moment er geen high end smartphones meer bestaan. Simpelweg omdat de high end klanten de smartphone de rug hebben toegekeerd en druk bezig zijn met een andere noviteit, mogelijk het populaire product van de toekomst. Tegen die tijd hebben smartphones grijs plastic achterzijdes. Mooi zijn hoeft niet meer. Begerenswaardig hoeft de smartphone niet meer te zijn. Wat is het achterland. Denk aan de laatste generaties printers, cassettedecks, CD en DVD spelers.....auto's(?). Is er nog hoop? De revival van de draaitafel misschien?

[Reactie gewijzigd door teacup op 23 juli 2024 18:16]

Apple daalt niet.

De smartphonemarkt groeit en Samsung groeit harder dan Apple maar Apple verkoopt ook meer toestellen ieder jaar.

Ze dalen kwa marktaandeel maar in een groeiende markt zegt dat niets.

Denk je soms dat Apple dat niet zou weten als ze zouden dalen?

Ze kunnen dan zo een prijsverlaging doorvoeren van 50 euro en de verkoop schiet weer omhoog.
Apple daalt niet.
Jawel hoor, ik heb het over marktaandeel en dat daalt gewoon...
Jij zegt ze hebben geen excuses dat ze zo hard aan het dalen zijn.

Maar als een bedrijf in de high end markt blijft en zelf niet in de low end markt wilt stappen is het toch normaal dat het marktaandeel daalt want dat doet Apple bewust.

Dus ze hebben wel degelijk een excuses, sterker nog ze hebben het onder controle.

Ze kunnen gewoon een paar tientjes van de prijs afhalen en de verkopen schieten omhoog.

Jij bent altijd negatief over Apple en dit nieuws gebruik jij om aan te geven dat het slecht zou gaan met Apple maar je slaat de plank mis.

Dat de marktaandeel daalt is puur en alleen omdat er veel meer low end smartphones van de andere merken verkocht wordt terwijl Apple tegelijkertijd meer toestellen verkoopt.
Opvallend dat Sony en Blackberry nog zo'n groot marktaandeel hebben. Nokia zal wel weer opkrabbelen, maar HTC zie ik (ook vanwege de leveringsproblemen van de nieuwe One) nog verder wegzakken.
OS 10 van Blackberry is reeds al door veel apple en android gebruikers bestempeld als beter dan hun voorgaande OS en niet dat men massaalzal overstappen maar het is een begin en in Noord Amerika hebben OS deskundigen BB10 bestempeld als beste platform voor mobiel.

Blackberry heeft zelf de allerbeste beveiligings certificaat gekregen die ooit is uitgereikt voor
een platform.

Blackberry heeft daarnaast met zijn hardware de RED DOT award gekregen voor de beste Hardware. kwaliteit is altijd het handelsmerk van Blackberry geweest.

Ik zelf heb 3G gehad en 4 jaar daarna android 1.6 tot 4.1.2 maar heb sinds 4 weken ook de
Blackberry Z10 en moet zeggen dit is het beste toestel met OS wat ik heb gehad ondanks dat
ik de HTC one (2de keus) als toestel er mooier uitziet is OS10 mijn nieuwer android _/-\o_
Maar zoals de ceo van BB alreeds heeft toegegeven kunnen ze met BB niet op tegen de ecosystemen van de grote jongens Google, Apple en Microsoft.

Nokia heeft zichzelf als doel gesteld om voor volgend kwartaal een marktaandeel van 7% te hebben, dit is niet iets dat je zomaar zegt als je er niet zeker van bent want anders wordt je als bedrijf dat al in de hoeken zit waar de klappen vallen hard afgestraft.

Ik ben zéér benieuwd naar de daadwerkelijke cijfers van BB over het komende kwartaal, nu zie je dat veel mensen vooral fans die erop hebben zitten wachten over gaan, maar de grote vraag is of het ze gaat lukken om nieuwe gebruikers aan te trekken!
Nokia is al aan het opkrabbelen, want dit zijn voornamelijk Lumia verkopen. Het marktaandeel van mobiele telefoons is iets anders dan het marktaandeel van smartphones. Daar zal Nokia het wat beter doen.

Maar belangrijker dan marktaandeel is natuurlijk de marges die men er op heeft.

[Reactie gewijzigd door ReneX op 23 juli 2024 18:16]

Nee juist niet... Dit kwartaal weinig verkopen, maar volgend kwartaal als de One verkopen worden meegerekend staan ze wellicht weer in de top, tot dat weer over is. Enkel kwartaalcijfers bekijken is eigenlijk zwaar nutteloos. En HTC had niet zoveel problemen met de One hoor, alleen Amerika en Duitsland kregen zwaar voorang wegens massale interesse daar. Er zijn heel erg veel One's verkocht en preordered.
die grafiek klopt niet met de cijfers in het artikel. LG 10,3m en hun balkje staat onder de 10m? 9,9 voor Huawei, klopt ook niet.
Samsung en Apple en ZTE kloppen wel aardig.
Rest niet gevonden
Dit staat onder de grafiek:
Visuele weergave van de marktverhoudingen in Q1 2013. Verkoopcijfers komen uit kwartaalcijferrapportages. Als die geen uitsluitsel geven, is de schatting van IDC aangehouden.
Die schatting voor de rest van de fabrikanten vind ik vreemd, vooral dan voor Sony die net de Xperia Z hebben uitgebracht en overal een verkoopsuccess blijkt te zijn. Volgens analisten zijn er al ruim 5 miljoen van verkocht. Ze hadden beter gewacht tot alle fabrikanten hun kwartaalcijfers bekend hebben gemaakt.
dat had ik helemaal niet zien staan, pas toen ik dit las heb ik het gevonden en uitvergroot :)
Het is een 3D-grafiekje. Door de dimensie in de diepte lijkt het misschien zo dat de pilaar van LG niet boven de 10 miljoen komt, maar dat doet het wel.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @lonewolf2nd26 april 2013 09:36
Dat komt door perspectief; hij staat echt op 10,3 :)

Huawei is 9,9, ZTE 9,1 :)
Anoniem: 513803 26 april 2013 10:40
Een iphone koop je niet om te laten rondslingeren en 5 jaar in je kastje te laten liggen zoals vele Samsung gebruikers (als je een nieuwe gsm koopt terwjijl je oude nog werkt) :p

Je moet er ook rekening mee houden dat iPhone slechts één high end toestel heeft (met verschillende versies uiteraard, 3,3gs,4,4s,5) en Samsung heeft tientallen, zelfs honderden verschillende Samsung toestellen. Vele personen kopen gewoonweg geen iPhone omdat het veel geld kost en kopen ze dus een goedkopere gsm zoals Samsung er veel liggen heeft tussen de 100 a 200 euro.
Als Apple nog wil innoveren op het gebied van smartphones zal het volgens mij goedkopere Apple-smarthpones moeten uitbrengen (ookal is dit tegen hun policy) zodat deze op een grotere schaal kunnen worden verkocht (een nieuwe reeks goedkopere iphones bv) en bijgevolg een groter marktaandeel te veroveren. Als apple dit niet doet gaan ze nog veel verlies behalen gewoon omdat Apple exclusief is en een beperkte groep aanspreekt, Samsung heeft even dure toestellen maar wordt gezien als een merk voor de gewone mens (pakweg 90% van de wereldbevolking)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 513803 op 23 juli 2024 18:16]

"Als Apple nog wil innoveren op het gebied van smartphones zal het volgens mij goedkopere Apple-smarthpones moeten uitbrengen (ookal is dit tegen hun policy) zodat deze op een grotere schaal kunnen worden verkocht (een nieuwe reeks goedkopere iphones bv) en bijgevolg een groter marktaandeel te veroveren."

Helemaal mee eens! Apple is niet meer de koning die het eens was als het ging om smartphones en design. Diversificatie van het aanbod begint langzamerhand wel een punt te worden voor Apple. Met een iPhone rondlopen is al lang niet meer bijzonder. Als ze wat meer modellen zouden hebben zouden ze meer doelgroepen kunnen aanspreken. Wat Steve Jobs goed had begrepen is dat een mobiel meer is dan een telefoon maar ook een (status)object.
Er komen steeds meer goedkope Chinese Android phones die ook nog eens een goeie design look hebben en ivm de iPhone gewoon goekoop zijn. Als Apple marktaandeel wel behouden zullen ze gewoon moeten meegaan met wensen van de consument. Veel iPhone gebruikers in mijn omgeving zouden bv gewoon een groter scherm willen.
Beste verkochte telefoons in het 'holiday season quarter':

1. iPhone 5 (27,4 miljoen)
2. iPhone 4S (17,4 miljoen)
3. Galaxy S III (15,4 miljoen)

De beste verkochte toestellen hebben een 4" scherm of kleiner. Ik denk niet dat het relatief klein scherm 'het probleem' is, voor zover er een probleem is.

Het probleem is dat de markt aan het verzadigen is, en dat er zodoende gewoon weinig groei meer mogelijk is in het high-end segment.

Als Apple wil groeien, moet het de iPhone lijn uitbreiden zoals ze ook hebben gedaan met de iPod: meer (goedkopere) modellen uitbrengen om marktaandeel te grijpen. En dat gaan ze dan ook doen. Als ze dat succesvol doen, zal de iPhone groeien qua marktaandeel.
Het hebben van een iPhone was niet bijzonder hoor.

Ja misschien bij de iPhone 1 omdat die in Nederland nog niet verkocht werd.

Maar het was gewoon een goede smartphone, als je daarvan onder de indruk raakt dan heb je niet veel in je leven gezien.
Aa, dus toestellen met Firefox OS zijn featurephones? ;) In iOS1, en dit kan nog steeds kan je buiten de app store om web applicaties 'installeren'. Er zijn weinig goede programma's hier te vinden en de markt riep om native, maar het kon wel.

Sun is bijvoorbeeld een voorbeeld.
Ach een kwestie van tijd zou je zeggen? iedere keer als een Iphone uit komt zie je toch mensen over stappen en ik dat een iphone koper zelden 'terug' gaat naar android (al is het alleen al omdat je aankopen niet mee kunnen). Of het een trend zal worden, ik verwacht het niet.

Samsung heeft natuurlijk ook meer 'voor ieder wat wils', van hele goedkope tot top of the line producten in zijn reeks zitten, de drempel ligt toch wat lager. Verrassend is dan wel weer dat andere fabrikanten het een heel stuk slechter doen met hun android/WP producten doen.

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 23 juli 2024 18:16]

Ach een kwestie van tijd zou je zeggen? iedere keer als een Iphone uit komt zie je toch mensen over stappen en ik dat een iphone koper zelden 'terug' gaat naar android
Heb je daar bronnen van? Alle recente cijfers spreken je immers tegen.
Conference call van eerder deze week. Hier zei Tim Cook:

"- 95% loyalty rate among iPhone owners, "substantially higher" than the competition."
@Mr_Viking

Tim Cook zei.... Ik zie in mijn ongeving momenteel toch veel iPhone gebruikers (4 en 4s) die willen over stappen en echt al zijn overstapt op Android phones juist vanwege grotere scherm, dat ze bij anderen zien dat het ook allemaal stabiel is, ze ook zelfde apps kunnen draaien als op hun iphone en dat er ook een leuker prijskaartje aanhangt. Van de mensen die zijn overgegaan is er nog niet een terug.
Overigens denk ik zelf dat ook meespeelt dat de iPhone qua model uiteindelijk minder aanspreekt als je iets echt nieuws wilt. Zou Apple een een echt ander design met groter scherm hebben dan weet ik nog niet als de mensen naar Android zouden overstappen. Een mobiel blijft toch meer dan een telefoon alleen.
Conference call van eerder deze week. Hier zei Tim Cook:

"- 95% loyalty rate among iPhone owners, "substantially higher" than the competition."
78% van de statistieken zijn ter plekke uitgevonden.

Doch, de originele post gaat over mensen die overstappen en niet meer teruggaan, terwijl Cook's cijfer gaat over mensen die een iPhone hebben (waarvan misschien velen hun eerste smartphone!), dat deze mensen opnieuw een iPhone kopen. Dat heeft uiteraard te maken met tevredenheid over het product, en in mindere mate met vendor lock-in.

Dat dat cijfer (volgens WC-eend) hoger ligt dan bij de competitie is niet zo moeilijk, zeker niet als je op merk niveau gaat bekijken. Ik was zéér tevreden met mijn S2 (na mijn iPhone), doch ik heb me nu een android aangeschaft niet van Samsung, dus de "getrouwheidsratio" binnen android kan door samsung moeilijk gemeten worden. Google zal daar een véél beter beeld over hebben. De vendor lock-in bij Android apparaten is dan ook een vendor lock-in in google's voordeel, minder in het voordeel van de hardwareproducenten (meer zoals Windows dus).
Anoniem: 306232 @Mr_Viking26 april 2013 11:53
"Wij van wc-eend..."
Het wordt wel omlaag gemod, het is wel de exacte samenvatting van het marketing scenario. Dat heeft niets te maken met goed of slecht, voor of tegen, het is gewoon wat het is: marketing. Net als statistiek is dat altijd iets waar je doorheen moet prikken.
Ik begin me zo langzamerhand enorm te irriteren aan die one-liners (en clichés) hier op de frontpage.

Voorzie je kreten nou eens van bronmateriaal.

http://news.yahoo.com/fou...tisfaction-214802644.html
Jouw redenering volgend zou uiteindelijk iedereen een iPhone hebben, mensen zouden immers bljiven overstappen naar Apple en niet terugkeren.
In realiteit: Apple zal niet meer groeien en misschien inleveren qua marktaandeel tenzij ze iets geweldigs uitbrengen (en dat zal niet de 5s zijn). Het grote Apple feest is voorbij.
tweedehands iPhone's zijn nog steeds enorm gewild, en dat zal voor de topmodellen van Samsung waarschijnlijk ook wel een rol spelen. Die cijfers komen natuurlijk niet in bovenstaand verhaal aan bod, maar zijn nog wel degeljik telefoons die mensen kopen (tweedehands) en gaan/blijven gebruiken.

Dus de werkelijke verhouding haal je niet uit verkoopcijfers.
Vooral de goedkopere smartphones zullen wel binnen twee, drie jaar "op" zijn en verdwijnen in het putje. Ondanks dat die misschien meer over de toonbank zijn gegaan zal het totale gebruik ervan dan minder hoog zijn tov minder verkochte telefoons die het wel lang volhouden.
Het feit dat iemand vanaf een iPhone niet/minder snel terug zal gaan naar Android betekend op geen enkele wijze dat uiteindelijk iedereen een iPhone zou moeten hebben (raakt kant nog wal).

Er gaan steeds meer mensen van (dumb)phones toch over naar smartphones en die mensen zij niet allemaal bereid direct een High-end smartphone te kopen tegen een apple prijs en zullen dan snel bij een Galaxy Ace zullen eindigen.

Ook is Q1 nooit het toppertje geweest voor Apple gezien ze dan geen nieuwe telefoonlijnen uitbrengen, dat gebeurt in Q2 of nog Q3. In andere woorden bijna 40 mil iPhones op een product wat niet spik splinter nieuw is, het is en blijft knap.

Het grote apple feest is natuurlijk nog lang niet voorbij, vooral niet zolang je nog steeds meer verkoopt dan de nummers 3-6 samen. En de userbase zal blijven bestaan en braaf iedere contractverlenging weer een nieuwe iphone kopen.
Ach ik denk dat Apple zich niet zo druk zal maken, in absolute aantallen groeien ze nog steeds, zij het wat minder snel dan voorheen.
Ik denk dat Nokia zich meer zorgen moet maken. De smartphonemarkt groeit nog voornamelijk aan de onderkant van de markt. De instapmodellen worden steeds goedkoper, en verdringen daar de wat betere "dumbphones". Een markt waar Nokia absoluut heerser was.
Apple maakt zich heel druk want de aandeelhouders raken ontevreden, met het uitkeren van extra dividend en het inkopen van eigen aandelen proberen ze de koers op peil te houden. Staat de koers volgend jaar 100 euro lager dan is Tim Cook geen CEO meer.
Het aandeel zakt omdat het enorm was gestegen.

En zolang ze ieder kwartaal 9 miljard winst maken zie ik het probleem niet, aandeelhouders zijn nooit tevreden.

Bovendien gaat deze grafiek nergens over want ook toestellen van 100 euro zijn erin opgenomen en Apple wilt niet eens in die markt zitten.

Dus het zegt niks over hoeveel geld een bedrijf verdient.
De aandeelhouders zijn echter een totaal onrealistisch en kijken alleen en puur naar eigen beurs. Hoe kan je nou verwachten dat een bedrijf jaar naar jaar astronomische cijfers neerzet zoals Apple jaren heeft gedaan. Iemand die denkt dat een bedrijf dat jaren kan doorzetten is niet helemaal goed bij zijn hoofd.
Het is een simpele optelsom. Apple was eerst een redelijke alleen heerser op de smartphone en tablet markt, vervolgens komen er veel volgers die ook nog eens vele toestellen uitbrengen en veel in een low-end markt. Goh, wat zou nou het effect zijn, denkt echt iemand dat welk bedrijf dan ook hetzelfde marktaandeel kan vasthouden?
Van een ontevreden aandeel houder moet je niet al te wakker liggen, het bedrijf helaas wel.
Helaas zullen aandeelhouders het nooit leren
Het verschil met vroegah is dat eerst alleen high end telefoons tot de smartphones behoorde. Tegenwoordig kan je een low-end (smart)phone kopen voor €150 en het wordt een smartphone genoemd.

Deze cijfers werken dus in het voordeel van een Samsung die ook veel low-end smartphones verkoopt. Apple zit meer in het high-end segment en verliest dus marktaandeel, terwijl het absoluut aantal verkopen van Apple is toegenomen (al stagneert het wel).

Ik bezit zelf een Galaxy Nexus.
Het verschil met vroegah is dat eerst alleen high end telefoons tot de smartphones behoorde. Tegenwoordig kan je een low-end (smart)phone kopen voor €150 en het wordt een smartphone genoemd.
Je kan al jaren voor 150 euro een smartphone kopen, Nokia's voornamelijk en Samsung's dat is echt niet iets van het laatste kwartaal...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 18:16]

Ja en?

Nog steeds komt Apple dan beter uit de verf.

Ze hebben alleen toestellen vanaf 400 euro en hebben zo een groot marktaandeel.

De grafiek is dus nietszeggend aangezien Apple met 1 iPhone 4 waarschijnlijk al meer winst maakt dan 3 low end Samsungs.
De grafiek zegt wel iets, alleen blijkbaar niet over iets wat jij wilt horen...

Jij wil het steeds over winst hebben, maar daar gaat dit hele artikel niet over, dat jij marktaandeel blijkbaar niet boeiend vind mag natuurlijk, maar dat is wel waar het in dit artikel om gaat.
Het is een sensatietitel.

Het gaat er niet om dat ik marktaandeel niet belangrijk vind maar dat Apple marktaandeel niet belangrijk vind.

Apple kan makkelijk zijn marktaandeel verhogen door net als Samsung low end telefoons uit te brengen.

Tadaa, marktaandeel verhoogd.

Maar Apple doet dat niet omdat de marges te laag zijn, wat heeft het dan voor nut om over het marktaandeel te praten?

Kan je ook negatief gaan doen over het marktaandeel van Ferrari.
Even los van het onderwerp zit ik elke keer weer te genieten als er cijfers naar buiten worden gebracht over wat dan ook.

Zo veel verschillende meningen in de comments en eigenlijk heeft iedereen wel een beetje gelijk. Wat mij betreft het ultieme bewijs dat als je maar lang genoeg met verschillende invalshoeken op de cijfers blijft inhakken je uiteindelijk wel de gewenste uitkomst krijgt.
@Tjoekie Kijk dat is nu het leuke van comments lezen en erop reageren. Je kan hier gewoon allerlei interessante gezichtspunten opdoen.
Leuke grafiek waar je ook goed kan zien hoeveel marktaandeel Nokia heeft met Windows 8. Microsoft heeft nog een lange weg te gaan!
Jeetje, dit verbaast me wel. HTC op de 9e positie, na BlackBerry en Nokia, ik had niet verwacht dat die 2 boven HTC zouden eindigen. En dit gaat over smartphones, dus Nokia verkoopt meer Lumia's dan HTC gewone smartphones (er vanuit gaande dat HTC alleen maar smartphones maakt)...? Over Huawei, ZTE en LG verbaas ik me niet echt, wat die drie allemaal in Azie uitvreten weet ik niet, maar dit verrast me niet.
Interessant, klaarblijkelijk heeft HTC het eerder over de Europese boeg gegooid ofzo, want hier lijken ze toch meer voeten aan de grond te hebben dan Nokia (ik heb het over Lumia's)
Had idd niet verwacht dat Nokia dit kwartaal al voorbij HTC zou gaan. Met de komst van de nieuwe budget modellen (620, 520, etc) kan je er wel vanuit gaan dat de aantallen stijgen. Als Nokia zo door blijft groeien, dan zie ik ze volgend kwartaal wel voorbij Blackberry komen, en dichter bij Sony komen.
En dat lijkt meer met Blackberry dan met Nokia te maken te hebben. Blackberry zet al zijn kaarten op de Z10. Dat is een smalle basis, want een dure telefoon.
@ Dreamvoid ik weet het niet met Nokia. Ik zie WP8 als een erg kleine Niche markt. Als je een duur toestel met WP wilt kies je toch eerder voor Apple (zelfde gesloten en veilige syteem met een al veel verder ontwikkeld eco syteem) als je goedkoop wilt ga je voor Android waarvan de goedkope modellen inmiddels ook al erg stabiel zijn en waar je als persoon met weinig geld alles op kan installeren wat je wilt zonder dat het je een cent kost.
Het Nokia publiek bestaat vnl uit Microsoft en oude Nokia gebruikers en fanboys, en de meeste daarvan hebben inmiddels al hun WP phone aangeschaft. Zie enkel nog wat bedrijfen die deals met MS maken gelinkt worden Nokia en wat oude Nokia gebruikers die weer eens een nieuw toestel moeten overstappen, dus het zal denk ik weinig meer groeien. Blackberry is totaal aan het instorten dus daar zullen ze dus wel boven komen. Daarbij zijn er (nog) onbekende Chinese Android spelers in opkomst die zich ook op internationale markten gaan richten zoals Xiaomi, die dit jaar 15 milioen Android phones verwacht te verkopen. Dit merk verkocht overigens van zijn laatste toestel 200.000 exemplaren in 45 seconden, iets wat Apple zelfs nooit gelukt is.

linkje
http://blog.gsmarena.com/...-and-new-hong-kong-store/

[Reactie gewijzigd door zap8 op 23 juli 2024 18:16]

Ik zie WP8 als een erg kleine Niche markt.
Zolang er alleen dure >350 euro toestellen mee op de markt zijn wel. Idem met Blackberry trouwens, alleen de Z10 is niet genoeg voor grote aantallen. Maar het lijkt me geen rare verwachting dat er met de komst van budgettoestellen de Lumia verkopen flink omhoog gaan, de budget markt is nou eenmaal heel groot. De winst op die dingen is alleen een stuk kleiner, dus of ze heel veel opschieten met die grotere aantallen is maar de vraag.

Verder begint WP8 nu pas in de enterprise sector, dus daar is nog wel wat potentieel (voornamelijk marktaandeel van Blackberry afsnoepen), zeker als ze VPN support toevoegen. Android en iOS hoeven zich nog lang niet ongerust te maken, maar langzaamaan groeit er wel een redelijke niche voor WP8, ik zie ze nog wel richting 10% van de markt gaan binnen een jaar of twee.

Hoe groot de Chinese merken worden buiten China is moeilijk te zeggen. Binnen China zelf hebben ze vrij spel (daar kom je als westers merk moeilijk in), dus zolang die markt keihard groeit, dan worden ze vanzelf groot. Voor Nokia is het vooral zaak om buiten China terreinwinst te boeken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 juli 2024 18:16]

Zolang er alleen dure >350 euro toestellen mee op de markt zijn wel.
Dat vond ik nou iets opvallends in Nokia's kwartaalrapportage: in het 1e kwartaal was de gemiddelde verkoop prijs (ASP) van een Nokia smartphone 191 euro.

Nokia zit dus gemiddeld al in de lagere prijsregionen. Dat kan niet in z'n geheel verklaard worden doordat ze oude WP 7.5 / 7.8 modellen afgeprijsd in de markt hebben gezet. Tweederde van de verkochte Lumias draaide namelijk WP 8. Bij een gemiddelde verkoopprijs van 191 zal ook een substantieel gedeelte daarvan niet in de hoogste prijsklasse hebben gezeten.

De verwachting van groei door meer nadruk op de budgetmartkt is dus twijfelachtig -Nokia zit al ruimschoots in de budgetmarkt.

[Reactie gewijzigd door antidote op 23 juli 2024 18:16]

De glibberigheid van het begrip smartphone zit ons hier dwars. Nokia is nog uitgebreid aanwezig in de budgetmarkt. Maar veel van die telefoons zijn standaard mobieltjes (Cnet). Enkele van de Asha's zouden het predicaat smartphone kunnen krijgen. Smartphones als de Lumia 610 worden regelmatig aangeboden als prepaid phones. En omdat die toestellen makkelijker weg te zetten zijn dan de duurdere Lumia's kan ik mij voorstellen dat die gemiddelde prijs vrij vlot omlaag wordt getrokken. Op Tweakers roept iedereen over de Lumia 920. Relatief zijn de aantallen waarmee dit soort toestellen verkocht worden klein te noemen.

Zijn de Ashia's en de 610 naar de letter smartphones, ze definiëren naar mijn idee niet het begrip smartphone. Die definitie wordt bepaald door de 350+ Euro toestellen. Die toestellen moeten dit lagere segment verheffen. Die nieuwe generatie Lumias vallen beter in de definitie van het begrip Smartphone dan de eerder genoemde phones dat doen.

Het beeld van Apple is nog eenduidig, alles is smartphone. Ik verwacht dat zelfs de goedkope "wereld"modellen zelfs nog binnen die definitie blijven vallen. Bij een merk als Nokia is dit beeld veel diffuser. Het artikel is wat dat betreft pas compleet als nog even wordt gememoreerd wat we ook al weer precies onder een smartphone verstaan. De opmerking van Antidote trekt deze onduidelijkheid naar de oppervlakte.

[Reactie gewijzigd door teacup op 23 juli 2024 18:16]

De definitie van "Smartphone" is inderdaad discutabel. De vraag is dan vaak wat de grens tussen smart- en featurephone is.
Nokia (http://www.results.nokia..../Nokia_results2013Q1e.pdf) maakt in z'n cijfers een verdeling tussen Smart Devices en Mobile Phones:

In the first quarter 2013, Devices & Services total smartphone volumes were 11.1 million units, composed of:
-5.0 million Asha full touch smartphones in Mobile Phones
-5.6 million Lumia smartphones in Smart Devices
-0.5 million Symbian smartphones in Smart Devices


De Asha's worden enerzijds smartphone genoemd -discutabel. Aan de andere kant worden ze niet gerekend tot de Smart Devices, maar tot de Mobile Phones. Daarmee hebben de Asha toestellen geen invloed op de gemiddelde prijs van de Smart Devices, de WP en Symbian toestellen.
Nokia heeft niet alleen Lumia's als smart phone, ze hebben ook nog een aantal andere toestellen :)
Microsoft heeft nog een lange weg te gaan!
Vergeet niet dat in de aantallen van Samsung, HTC, LG en ZTE ook Windows Phone toestellen zitten. Hoewel dat vooral bij Samsung om een zeer klein aantal gaat als je het vergelijkt met Android.
@rdcretie: 10 jaar iPhone?
Howla jongeheer, kom jij dan van het jaar 2017?

OT: verbaast mij inderdaad dat HTC achter BB en Nokia aanhinkt. Persoonlijk vind ik dat hun toestellen kwaliteitsvoller zijn dan die van Samsung/Sony... Maarja
@rdcretie: 10 jaar iPhone?
Howla jongeheer, kom jij dan van het jaar 2017?

OT: verbaast mij inderdaad dat HTC achter BB en Nokia aanhinkt. Persoonlijk vind ik dat hun toestellen kwaliteitsvoller zijn dan die van Samsung/Sony... Maarja
De marktaandelen zijn volgens mij voor sommige merken ook sterk afhankelijk van de timing van nieuwe modellen. Eind Q1 heeft HTC wel de One aangekondigd, maar in het hele kwartaal was die nog niet verkrijgbaar (noch leverbaar aan providers). De One X is al een jaar oud en de One X+ is een milde update van eind 2012, maar die heeft weinig aandacht en reuring gekregen. Met alle perikelen rondom de uitlevering van de HTC One is het maar de vraag of ze in het tweede kwartaal echt heel veel meer gaan verkopen.

Voor Apple geldt natuurlijk dat de iP5 alweer twee kwartalen oud is. Maar daar is structureel ook iets aan de hand. De schwung is er gewoon een beetje uit en je hebt betere toestellen voor minder geld binnen de Android wereld.

Voor Samsung was bijvoorbeeld juist de S3 volop verkrijgbaar en ook qua prijs een flink stuk gedaald. Bovendien heeft Samsung nu de grote getallen mee. Meer van hetzelfde verkopen levert schaalvoordelen op, dus de marges kunnen omhoog. Wel interessant is het andere bericht dat Samsung niet verwacht meer toestellen te verkopen, ondanks de lancering van de S4 en het feit dat de markt voor smartphones wel zal blijven groeien: http://tweakers.net/nieuw...e-smartphoneverkopen.html

Ik ben erg benieuwd naar de ontwikkeling van Nokia hierin. Het is natuurlijk nog een grote stap verwijderd van de positie die het een paar jaar geleden innam, maar WP krijgt nu wel momentum. De Lumia 520 wordt erg enthousiast ontvangen en is in de lagere prijsklasse een topper. Daarnaast komt er binnenkort weer een nieuw model aan: http://www.nu.nl/gadgets/...-14-mei-nieuwe-lumia.html

Volgens sommige geruchten kan het een top-end cameraphone zijn met de Pureview 41MP sensor.

De opkomst van de Chinese fabrikanten mag ook geen verrassing zijn. De aantallen daar zijn al snel heel hoog en ze maken competitieve toestellen tegen heel gunstige prijzen.
De marktaandelen zijn volgens mij voor sommige merken ook sterk afhankelijk van de timing van nieuwe modellen.
Willen we door dit effect heen kunnen kijken is meer trendmatige informatie nodig. Hoe heeft een Apple gefunctioneerd voor de introductie van de iPhone5. Is de daling van HTC echt afhankelijk van de One X of had de daling zich voor eind 2012 al ingezet.
Als Apple niet tevreden was met de verkopen hadden ze de prijs van de iPhone 5 wel verlaagd naar het niveau van de 4S en de verkopen zouden weer omhoog schieten.

De schwung is er helemaal niet uit, dit gaat om marktaandeel in een groeiende markt.

Je marktaandeel kan zakken terwijl je ieder jaar meer toestellen verkoopt en record winsten maakt.

Het zegt dus niks over hoe het gaat met het bedrijf.
Je moet je ook realiseren dat onbeperkte groei niet mogelijk is.

Apple heeft het afgelopen kwartaal bijna 40 miljoen toestellen verkocht. De Y/Y groei van de iPhone heeft kwartalen lang boven de 25% gelegen.

Stel dat dit nu weer het geval zou zijn, hadden ze dit kwartaal bijna 50 miljoen toestellen moeten verkopen.

Er daarbij rekening houdende dat ze voornamelijk in het high-end segment opereren (De iPhone 4 zou high/mid-end genoemd kunnen worden) is dat simpelweg onmogelijk.

De enige mogelijkheid om deze trend voort te zetten is om in de mid-end/low-end markt producten uit te gaan brengen. Echter zal dan ook weer de marge naar beneden gaan.

Kortom, de verkopen zijn nog steeds absurd hoog en de afvlakking is te verwachten, maar Apple moet wel kijken hoe ze dit in de toekomst zo willen houden of misschien zelfs willen verhogen.
Verbaast mij niet zoveel eigenlijk. Ik ben al jaren HTC bezitter. Hun telefoons zijn goed maar ik voel me door hun in de steek gelaten ivm support. Mijn volgende telefoon geet geen HTC worden als ik een ander merk kan vinden die een model heeft die aan mijn eisen voldoet. Ik ben niet de enige. Als je je klanten boos maakt dan gaan ze natuurlijk op zoek naar alternatieven.
HTC is inderdaad het toppunt van veel beloftes en niks waarmaken. Eén keer een HTC gekocht en voor mij nooit meer. Telefoon vol bloatware (lijkt wel een Acer laptop) en met moeite één software-update gekregen. De iPhone 3GS van mijn vrouw krijgt nog steeds updates....
Een HTC koop je voor de community, HTC geeft een stuk meer support dan Samsung en over apple wil ik het niet hebben... haha

Zie de HTC HD2, Desire HD , Desire Z en One x (+) tientallen verschillende roms
al wel niet honderden
Welk merk wil je dan? Ook Sony laat z'n user base in de steek en volgens mij is Samsung niet heel veel beter. Wil je Android en support, neem dan een Nexus.
Het gaat over verkopen, niet over "installed base" ..
Precies, verkopen. Dit zegt dus helemaal niets over het totaal aantal mensen dat met een iPhone of HTC of noem maar op rondloopt.
Het totale markt aandeel is natuurlijk het aantal toestellen dat (nog) daadwerkelijk in gebruik is. Die verhouding kan dus heel anders liggen dan zo'n verkoopplaatje.
Het feit dat Apple marktaandeel verliest vindt ik nog niet eens zoveel nieuws, ze hebben met 3 courante modellen nog steeds de helft van het aantal verkochte smartphones van Samsung die ruim 20 verschillende courante modellen heeft (zie: http://www.samsung.com/nl...obile-phones/mobile-phone en vink daarbij Android en Windows Phone als OS aan). Best knap denk ik dan.

Wat ik vooral apart vind is dat b.v. LG met ook een aantal modellen (zie: http://www.lg.com/nl/smartphones) zo weinig marktaandeel weet te pakken. Blijkbaar is er toch iets met de smartphones van LG wat consumenten niet aanspreekt. De modellen zien er ook vrijwel hetzelfde uit, dat zal een mogelijke oorzaak zijn. Of ze gaan gewoon voor de bekende naam in smartphone land en dan kom je toch vaak bij Samsung uit.
Het feit dat Apple marktaandeel verliest vindt ik nog niet eens zoveel nieuws, ze hebben met 3 courante modellen nog steeds de helft van het aantal verkochte smartphones van Samsung die ruim 20 verschillende courante modellen heeft (zie: http://www.samsung.com/nl...obile-phones/mobile-phone en vink daarbij Android en Windows Phone als OS aan). Best knap denk ik dan.
En veel toestellen is garantie dat je veel verkopen haalt (je zegt het zelf al LG lukt dat niet met veel toestellen)? Echt onzin om zo te denken, je kan ook redeneren dat als iemand iOS wilt je wel een Apple MOET kopen maar als iemand Android wilt kunnen ze kiezen voor 10+ merken en toch kiezen ze Samsung, OH wat knap van Samsung!

Je kan het verhaal vertellen zoals je wilt natuurlijk :)
Het zijn 2 losse zaken:
1. Het is knap van Apple dat ze met zeer weinig variatie in toestellen toch een groot aantal verkopen weten te halen
2. Waarom kan Samsung wel grote verkopen halen met hun toestellen en LG niet

Nu heeft LG maar de helft van het aantal toesteltypes EN de toestellen van LG lijken ook nogal veel op elkaar terwijl Samsung eigenlijk voor elk wat wils heeft.

Meer variatie maakt het zeker wel makkelijker om een groter aandeel te krijgen mits je toestellen dan ook echt afstemt op de verschillende markten die je wilt bedienen (wel/geen toetsenbord, hoger en lager segment, verschillende schermgroottes etc) en dat heeft Samsung weer goed begrepen.
De concurrentie heeft nauwelijks toestellen van 50 of 100 euro.

Tuurlijk verkoopt Samsung dan meer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.