Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

De markt voor tablets is afgelopen jaar nog maar nauwelijks gegroeid. Dat blijkt uit cijfers van analistenbureau IDC. Waar de tabletmarkt afgelopen jaren steeds grote groei liet zien, is het aantal geleverde tablets afgelopen maanden met minder dan 4 procent gestegen.

In de eerste drie maanden van het jaar zijn er circa 50 miljoen tablets geleverd aan retailers, terwijl dat er vorig jaar in dezelfde periode tussen 48 en 49 miljoen waren, claimt IDC. Daarmee komt de groei uit op 3,9 procent, terwijl die groei vorig jaar nog 142 procent was.

IDC gokt dat die knak in de groei komt door de populariteit van grote smartphones die tablets voor veel mensen overbodig maken en omdat mensen langer doen met tablets dan met smartphones, waardoor ze minder snel een nieuwe kopen.

Apple blijft marktleider met zijn iPad-lijn en verkoopt bijna een op de drie tablets wereldwijd, maar ziet het gat met Samsung wel kleiner worden. Samsungs verkopen zijn volgens IDC - Samsung vermeldt ze zelf niet - met 32 procent gegroeid en verkoopt nu 22 procent van de tablets. Lenovo is verder de grootste groeier en zou een paar miljoen tablets afgelopen jaar verkocht hebben.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Ik snap niet dat het aandeel van Samsung, Galaxy Tab heet, gezien de Note serie Galaxy Note heet, lijkt me wel dat ze die mee hebben geteld of er zouden er maar 0 verkocht moeten zijn, maar dat weet ik vrijwel zeker van niet :P
In het totaal zijn ze wel meegeteld. Ik denk dat ze de 3 grootste tablet's types alleen een apart lijntje hebben meegegeven.

Als je de bron bekijkt zie je ook dat het per merk gaat en niet per type.

[Reactie gewijzigd door jarrin op 2 mei 2014 10:11]

Misschien is naast de genoemde redenen de markt ook stilaan verzadigd, met andere woorden iedereen die er eentje wou heeft er onderhand al een? En dan val je volledig terug op een vervangingsmarkt. Gekoppeld aan het feit dat tablets waarschijnlijk inderdaad langer meemoeten dan smartphones krijg je dit resultaat.

Met betrekking tot de vergelijking met smartphones: hier kan ik niet helemaal volgen. Het verschil tussen bvb. een 5" smartphone en zelfs een 7" tablet (laat staan 10") is groot. Ik kan gerust thuis films/series bekijken op een N7, maar op m'n N5 zie ik me daar echt niet aan beginnen.
Misschien is naast de genoemde redenen de markt ook stilaan verzadigd, met andere woorden iedereen die er eentje wou heeft er onderhand al een?
Dit is een open deur. Natuurlijk is de markt verzadigd, marktverzadiging zou je immers kunnen definiëren als het punt waarop geen groei meer optreedt. Als er nog grote groepen mensen zouden zijn die wel een tablet willen maar er geen hebben, zou de markt nog wel groeien.
Die definitie klopt niet. Dat een markt niet meer groeit kan zoveel meer redenen hebben dan enkel verzadiging (=iedereen heeft er al een).
Zo kan een markt niet meer groeien omdat mensen er geen geld meer voor hebben, de wensen zijn veranderd, er concurrerende producten uit andere markten zijn gekomen, etc.
Jij definieert verzadiging anders dan ik. Ik zou zeggen dat verzadiging optreedt wanneer iedereen binnen de doelgroep er al één heeft en niet de gehele mensheid.

Als ik vanuit die definitie jouw reactie lees, reageer ik als volgt:
Zo kan een markt niet meer groeien omdat mensen er geen geld meer voor hebben
Als je er geen geld voor hebt, behoor je niet tot de doelgroep, dus vanuit mijn optiek kan dat geen rol spelen. Als je er geen geld voor over hebt, wil je het gewoon niet of heb je het niet nodig. Dan behoor je ook niet tot de doelgroep.
de wensen zijn veranderd
= je wilt het niet. Dan behoor je niet tot de doelgroep.
er concurrerende producten uit andere markten zijn gekomen
= je wilt het niet. Dan behoor je niet tot de doelgroep.

[Reactie gewijzigd door TMC op 2 mei 2014 10:54]

Volgens mij zeg je min of meer hetzelfde, maar dan op een andere manier. Afvlakkende verkopen kunnen meer oorzaken hebben dan alleen marktverzadiging.

En wat betreft die concurrerende producten: netbooks zijn uit de markt gedrukt door tablets. Dat heeft dan niks met doelgroep te maken, want die was voor beide producten vrijwel gelijk. Wie voorheen een netbook gekocht zou hebben, koopt nu een tablet.

Hetzelfde geldt nu voor phablets en tablets: als je al een megatelefoon hebt, heeft het geen zin om er ook nog een tablet naast te hebben, tenzij je persé een 10 inch wilt hebben. Ook dat heeft dan niks met doelgroep te maken, maar puur met het feit dat er twee producten op de markt zijn met overlappende functies.
marktverzadiging zou je immers kunnen definiëren als het punt waarop geen groei meer optreedt
Eerst is het een open deur, maar de open deur is wel afhankelijk van een voorwaardelijke definitie? Men "zou" dat op die manier kunnen definiëren?

Persoonlijk is "de verkopen stagneren dus de markt is verzadigd" niet wat ik bedoelde. Voor mij hangt verzadiging samen met een redelijk penetratieniveau van het product. Kan zijn dat dat geen correcte economische definitie is, ik ben dan ook geen econoom. Maar dat is alleszins wat ik ermee bedoelde.
Persoonlijk is "de verkopen stagneren dus de markt is verzadigd" niet wat ik bedoelde. Voor mij hangt verzadiging samen met een redelijk penetratieniveau van het product. Kan zijn dat dat geen correcte economische definitie is, ik ben dan ook geen econoom. Maar dat is alleszins wat ik ermee bedoelde.
Ik snap wat je bedoelde. Alleen jij snapt mij niet, dus ik probeer het nog een keer. :)

Jij vindt dat marktverzadiging optreedt als er een redelijk penetratieniveau bereikt is, maar wanneer is het redelijk dan? Op het moment dat iedereen die er wil eentje heeft? Dat moment kan je enkel meten door te kijken wanneer er geen groei meer optreedt, maar zo blijf je in cirkels redeneren.

Mijn punt: als je zegt "dat de verkopen stagneren omdat iedereen er al heeft" zeg je in feite gewoon precies hetzelfde als wat dit nieuwsbericht zegt maar dan in andere woorden.
Jij vindt dat marktverzadiging optreedt als er een redelijk penetratieniveau bereikt is, maar wanneer is het redelijk dan?
Als je me nu vraagt om daar een getal op te plakken, dan pas ik.
Vergelijk het penetratieniveau van Bentley met dat van Volkswagen. Ergens daar tussenin alvast ;)
Mijn punt: als je zegt "dat de verkopen stagneren omdat iedereen er al heeft" zeg je in feite gewoon precies hetzelfde als wat dit nieuwsbericht zegt maar dan in andere woorden.
Het artikel zegt niet "de verkopen stagneren omdat iedereen er al een heeft".
Het artikel zegt "de verkopen stagneren omdat grote smartphones populair zijn en door de langere levensduur van tablets".

Dat beschouw ik niet als hetzelfde, zelfs niet in andere woorden. Wat het artikel zegt kan namelijk perfect met een marktpenetratie van slechts een paar procent. Of tienden van procenten. Of tientallen procenten.
Daar wil ik dus de notie van marktpenetratie aan toevoegen.

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 2 mei 2014 10:47]

Toch zeg je wel gewoon precies hetzelfde hoor.

Jij: "Iedereen heeft er één".
Dat betekent: 'adressable market' is verzadigd.

Tweakers: "de verkopen stagneren omdat grote smartphones populair zijn en door de langere levensduur van tablets"
Dat betekent: de 'adressable market' krimpt, waardoor deze is verzadigd.

In beide gevallen is de adressable market verzadigd.

Maar goed, als je het er niet met eens bent, het zij zo. :P
Jij: "Iedereen heeft er één".
Dat betekent: 'adressable market' is verzadigd.
Neen. Als ik zeg "iedereen heeft er één" (wel, niet "iedereen" natuurlijk) hang ik daar ook de notie van marktpenetratie aan.

Als jij zegt "de adressable market is verzadigd" hangt daar geen notie van marktpenetratie aan. De adressable market voor camera's van ¤30K kan perfect verzadigd zijn maar de penetratie zal het procent nog niet benaderen.
Maar wat betekent die 'notie van marktpenetratie'? Dat is toch niets meer dan een penetratie waarmee je tevreden bent? Die notie van marktpenetratie bepaalt dus welk gedeelte van de markt 'adressable' is. Ik hang er dus net zo goed een notie van marktpenetratie aan door het woord 'adressable' toe te voegen. We zeggen echt precies hetzelfde in andere bewoordingen.
Het móet haast wel een dodelijk saaie dag zijn bij jullie op 't werk.

Tel voor de gein eens op hoeveel posts je hier nu hebt gemaakt over... ja waarover eigenlijk? Damn. Maar om het nou een nuttige toevoeging te noemen...

Ontopic:
Dit had ik al wel een beetje zien aankomen (en ook heel vaak gemeld voordat we deze cijfers hadden :)). Een tablet is geen volwaardige vervanger en dus een leuk gadget voor erbij met hoge entertainment- en statuswaarde, en daarvoor is de markt gewoon altijd beperkt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 mei 2014 11:39]

Over penetratie. Hoeft niet saai te zijn, als je het goed doet. Ik vond het in elk geval een zinnige en beleefde discussie, met enig plezier gelezen. Je hoeft het inderdaad toch niet te lezen? Je kunt de thread inklappen met het pijltje aan de linkerkant.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 2 mei 2014 18:47]

Ik weet nietbof verzadiging echt een probleem is. Volgensmij koopt iedereen gewoon weer een tablet als er daadwerkelijk echt iets nieuws zou komen. Maar het probleem is dat fabrikanten momenteel inzetten op hogere resoluties en snelle cpu's. Dit zijn natuurlijk 2 belangrijke aspecten van een tablet. Maar als je nu een full hd scherm hebt waarom zou je dan overstappen op een 2k scherm. De cpu is 2x zo snel.maar door de.hoge resolutie wordt een hoop van deze snelheid weer ingeleverd. Daarnaast is de huidige verzadiging maar tijdelijk. Uiteindelijk worden tablets weer vervangen. De mijne is nu een jaar of 4 oud. Het ding begint nu toch wel wrg traag te worden. De accu gaat ongeveer 10 dagen mee met licht gebruik. Maar sites bekijken en zo gaat prima. Ik denk dat een nadeel voor fabrikanten ook is dat een tablet en ook smartphones eigenlijk grotendeels bestaan uit apps. Op mijn tablet bijvoorbeeld heb ik chrome. Ongeacht hoe oud het ding is, ik krijg toch iedere keer netjes de updates binnen. Zolang apps dus niet te zwaar worden is de noodzaak er ook niet om zon ding te vervangen. En mijn tablet heeft ook amper iets te lijden thuis.
Oh, 4 jaar is wel oud, heel goed! Bij wat voor dingen merk je voornamelijk dat hij traag wordt? En zou dat niet op te lossen zijn met een herstel naar fabrieksinstellingen?
Neen, dat doen we echt niet. Ik wil even herhalen dat ik begrijp hoe jij verzadiging bekijkt, maar dat dat niet is hoe ik het origineel bedoelde (en ik besef dat dat wel niet de juiste definitie zal zijn in economische termen).

Ik kan niet anders dan me herhalen: wanneer een product een penetratie van 0,000001% heeft kan ik niet zeggen dat "iedereen die er één wil er één heeft" (ik wil gerust een McLaren P1, maar kan het me niet veroorloven). En kan ik dus ook niet van verzadiging spreken in de zin waarin ik het hierboven bedoelde.

In het geval van tablets kan ik dat wel. De bereikbaarheid qua prijs ligt immers zo dat de meeste mensen die een tablet willen er ook echt één hebben.
Wat een gezeik en gezeur :O :O .
Voer deze discussie aub niet op Tweakers maar via een Direct Mail o.i.d.
Goh, ik merk zelf ook dat sinds ik een 5" FHD smartphone heb, ik m'n nexus 7 veel minder gebruik. Ik kan me inbeelden dat voor mensen die een grotere smartphone hebben, een kleine tablet al helemaal niet nuttig meer is.
Wanneer je naar 5.5" en 6" gaat zal het verschil inderdaad best kleiner beginnen worden, maar het probleem daarbij is dat de smartphone zelf zo enorm groot wordt. Persoonlijk wil ik niet groter meer dan 5", dit is wel het maximum voor mij. Kan het nog (nipt!) met 1 hand bedienen en dat is 1 van de vereisten.

Voor diegenen die wel tevreden zijn met phablets kan ik begrijpen dat ze niet meer naar 7" tablets kijken. Toch brengt in dat geval een 10" tablet een pak meer comfort voor thuisgebruik.
Ik geef je geen ongelijk, maar ik merk toch dat ik in mijn geval:
- muziek luisteren, chatten, mailen, snel iets opzoeken op internet (krant, IMDB, ...) -> telefoon
- documentje, filmpje openen -> laptop snel even op schoot.

Een 10" tablet kan in dat geval niet op tegen een kleine laptop (in my humble opionion).

M'n Nexus 7 gebruik ik eigenlijk alleen nog om onderweg op tram/trein een filmpje te bekijken of een boek te lezen.
Het is logisch dat er een verzadiging op treedt. Ondertussen is er goede software support en is de hardware vaak snel genoeg om alle huidige en toekomstige apps te ondersteunen.

Ik voorzie nog wel groei in specifieke markten, ik zie het namelijk wel voor me dat verouderde laptops vervangen gaan worden door 2-1 tablet hybrids.
Ik voorzie nog wel groei in specifieke markten, ik zie het namelijk wel voor me dat verouderde laptops vervangen gaan worden door 2-1 tablet hybrids.
De vraag is of je een hybride laptop met touchscreen wel als tablet moet zien. Veel verkoop statistieken claimen dat de pc-markt op zijn retour is, maar nu zie je duidelijk ook een stagnatie in de tabletmarkt. Het blijft een grijs gebied (net als de >6 inch smartphones bijvoorbeeld).
Ben ik wel met je eens.

50mln tablets als voorbeeld nemen en er vanuit gaan dat een tablet 3 jaar meegaat geeft: 50 mln * 4 is 200 mln per jaar * 3 jaar is 600 mln tablet in omloop. Dan zijn er nog flinke delen van de bevolking die het niet willen (wil geen tablet, gebruik wel een telefoon pc, laptop, hybrid), niet kunnen of er vanaf blijven of simpelweg niet kennen (kleine kinderen, bejaarden, zeer kleine beurs) en 2e hands gebruik. Daar tegenover staan weer zakelijk gebruik en gadget collectors (meerdere of sneller nieuwe modellen). Zelf op mondiaal niveau is de markt dan toch al aardig verzadigd lijkt mij.
Vind ik ook niet raar. Niet alleen de genoemde redenen (grote smartphone kan soms tablet overbodig maken) maar ook marktverzadiging. En verder is een tablet geen vervanging van een laptop als je ook wil tekstverwerken, software ontwikkelen, grafisch werken, etc. Komt daarbij dat moderne kleinere laptopjes ook makkelijk mee te nemen zijn zoals de Macbook Air, Samsung Ativ, HP Envy.
Een tablet is vooral een goedkoop alternatief als je alleen wilt websurfen, mailen, spelletjes spelen, etc. Vooral door het veelal dichtgetimmerde OS (en niet door hardware) worden de mogelijkheden beperkt al valt dat bij Android nog mee. Komt daar bij dat veel websites een beperkte 'mobiele' versie (lees: WAP achtige pagina) op de tablet browsers tonen. Je kunt dat weliswaar uitzetten maar de gewone consument weet dat niet.

Zaken als firewalls, bestanden delen via normale protocollen zoals SMB of SSH wat op laptops wel gewoon werkt zonder root / jailbreak niet op tabletten.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 2 mei 2014 10:10]

Het valt me op dat juist steeds meer tablets (op wifi) standaard de desktop versies van webpagina's openen middels de default browser, waarmee dat verschil met desktops ook verdwijnt. Zal ook te maken hebben met de steeds hogere resoluties van tablets.
Dat ligt niet aan de tablets, dat ligt aan de websites.
Niet helemaal waar.

Met touchscreen browsers is het nog steeds niet mogelijk te slepen in bijv. een embedded Google Maps. Of sites als www.wikisky.org of www.skyvector.org. Is het nu zo moeilijk om in een browser slepen na te bootsen bijv. met drie vingers tegelijk of een knopje / gesture on een vingerveeg te laten interpreteren als een 'drag event' ipv een 'mousemove event' ?

Wat *wel* aan de website maker ligt is het feit dat ze een viewport in de browser maken waardoor op je op sommige sites de instellingen van viewport zo zijn gemaakt dat je niet eens kunt inzoomen terwijl dat juist het gemak van een tablet is. Gelukkig is er een browser die deze onzin uit kan zetten: Boat Browser.
En uiteraard ook sites als nu.nl waar het *niet* mogelijk is om de gewone website te tonen maar je alleen een soort wap site te zien krijgt.
User agent aanpassen is voor tweakers heel simpel maar voor gewone gebruikers niet.
Dat is niet mijn ervaring. Ik heb bijvoorbeeld zelf een website gemaakt met twee versies, een desktopversie en een mobiele die geladen wordt op mobiele apparaten. De nieuwste Sony (full HD), Acer (WXGA) en Samsung tablets (QHD) laden met de standaard meegeleverde browser automatisch de desktopversie. Je kunt nog wel de mobiele versie forceren (o.a. ook met andere browsers), maar standaard dus niet meer.
Je gaat er van uit dat mensen of een tablet nemen of een PC terwijl ik denk dat de meeste mensen die meer nodig hebben dan de tablet kan bieden beide hebben. Dat is tenminste wel wat ik in mijn omgeving zie, wat ik ook zie is dat mensen die een degelijke kwaliteit tablet gekocht hebben deze ook lang gebruiken en na 3 of 4 jaar nog niet de behoefte hebben deze te vervangen omdat zelfs een "oud type" tablet voldoende in huis heeft voor gebruik naast de PC.
En verder is een tablet geen vervanging van een laptop als je ook wil tekstverwerken, software ontwikkelen, grafisch werken, etc.
Klopt, moet dat dan?
Komt daarbij dat moderne kleinere laptopjes ook makkelijk mee te nemen zijn zoals de Macbook Air, Samsung Ativ, HP Envy.
Maar de MacBook Air en netbooks waren er al ruim voor de tablet.
Een tablet is vooral een goedkoop alternatief als je alleen wilt websurfen, mailen, spelletjes spelen, etc.
Oneens, het is een simpel en gebruiksvriendelijk alternatief. Tablets (fatsoenlijke dan) kosten tussen de 250 en 500. Laptops zijn nauwelijks duurder dan tablets. Prijs is dus niet het issue, het gaat echt om de gebruiksvriendelijkheid. Een tablet werkt gewoon 100x simpeler dan een desktop.
Vooral door het veelal dichtgetimmerde OS (en niet door hardware) worden de mogelijkheden beperkt al valt dat bij Android nog mee.
Toch gek dat juist in bedrijven de iPad een marktaandeel van 97% heeft oid. Het gaat niet om de hoeveelheid mogelijkheden, het gaat om de gebruiksvriendelijkheid van die paar mogelijkheden die een tablet wel heeft.
Komt daar bij dat veel websites een beperkte 'mobiele' versie (lees: WAP achtige pagina) op de tablet browsers tonen.
Dat valt in de praktijk wel mee vind ik.
Zaken als firewalls, bestanden delen via normale protocollen zoals SMB of SSH wat op laptops wel gewoon werkt zonder root / jailbreak niet op tabletten.
Het is dan ook dom om een tablet als laptopvervanger te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door TMC op 2 mei 2014 10:24]

Toch gek dat juist in bedrijven de iPad een marktaandeel van 97% heeft oid

Ja joh zuig lekker de cijfers uit je duim!
Ik zuig niks uit mijn duim. Kan je niet normaal reageren?

http://finance.yahoo.com/...-education-210040869.html
In the enterprise market, 98% of the Fortune 500 are using iPad, and according to Good Technology, 91% of the activation of tablets in enterprise were iPads.
Misschien komt het omdat je met Android niks kan, iPad gewoon een grote iPhone is, Asus.. is dat Android? ik denk dat volledige Windows tablets wel weer een kans hebben.

Waar je toetsenbord kan gebruiken, x86 programma's op hebben en dergelijke.


Mijn eigen tablet komt uit 2011, en is kwa werking nog steeds beter als wat je tegenwoordig krijgt bij goedkope tablets.. heb een Galaxy Tab 3 gehad (zelfde prijs klasse) en op elk gebied is deze slechter als mijn tablet die uit 2011 komt..

Dus waarom een nieuwe kopen als deze toch niet beter is? mijn tablet gaat super lang mee op accu.. voor en de achter camera zijn Full HD, 16GB opslag, hdmi, microusb, docking.
Een OS wat in 2011 al voor liep tegenover android 4.x vandaag de dag.

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 2 mei 2014 11:18]

ik denk dat volledige Windows tablets wel weer een kans hebben.

Waar je toetsenbord kan gebruiken, x86 programma's op hebben en dergelijke.
Dat zijn laptops met touch screen. Maar het is idd mogelijk dat tablets op die manier met laptops convergeren.

Echter hoor je dit soort berichten al langer, maar in de praktijk is het marktaandeel van Windows-tablets verwaarloosbaar. Zolang dat het geval is ben ik zeer skeptisch over Windows-tablets.
[...]
in de praktijk is het marktaandeel van Windows-tablets verwaarloosbaar. Zolang dat het geval is ben ik zeer skeptisch over Windows-tablets.
Dus jij bent skeptisch omdat het marktaandeel van Windows tablets te laag is? Vreemde redenatie. Die dingen zijn net een jaar op de markt.

Ik zou zeggen, probeer eens ermee te werken en er gaat een wereld voor je open. W8 (en W-RT ook, maar ik zie die niet lang meer op de markt) zijn erg prettig met een touch omgeving en ik geloof dat wanneer de markt voor W8 op de PC/laptop en GSM (die OS-en zijn ook nog maar erg jong) aantrekt het marktaandeel van Windows tablets ook groeit richting die van iOS en Android. Met name het plan om apps over de drie platformen (telefoon, tablet en computer) heen te laten ontwikkelen is erg sterk en uniek tov Apple en Google.
Ik weet hoe ze werken. En ze zijn niet net een jaar op de markt, de eerste Surface kwam in oktober 2012 uit, anderhalf jaar geleden. Anderhalf jaar is op zich best lang hoor.

Ik snap niet waarom je het een vreemde redenatie vind dat ik af ga op feiten. Ik snap de potentie van Windows-tablets, maar vooralsnog reageert de markt er nagenoeg niet op. Daarom ben ik skeptisch (dat is iets anders dan pessimistisch). Dat is toch geen vreemde redenatie?
Je hebt gelijk: Ik ben eigenlijk ook wel een beetje skeptisch over waarom Windows nog zo achter ligt :)

De mensen zijn allemaal zo lyrisch over iPads en Android, en hoe veelzijdig ze zijn etc, terwijl mijn ervaring is dat juist Windows tablets veelzijdig zijn en prettig werken. Heeft natuurlijk ook met marketing en aanpak van de verschillende bedrijven te maken. MS is gewoon veel te laat in de mobiele markt gestapt maar ik vind dat ze met een indrukwekkende inhaalslag bezig zijn die gebaseerd is op een goede basis: goede producten (hard- en software). Daarom heb ik goede hoop dat het marktaandeel van MS nog wel eens aan kan trekken.
Dat is toch heel simpel? Microsoft is niet sexy, is het nooit geweest, en wil het veel te graag zijn. Microsoft is een 'gegeven' in de markt, dat je gebruikt omdat het niet anders kan en omdat het overal staat. Inherent daaraan is dat het niet sexy is, want het is 'gewoontjes'. Noem mij één MS apparaat dat zich profileert als een statussymbool zoals een Iphone dat doet. Waarom slaat Metro UI maar niet echt aan? Omdat MS cool probeert te zijn. Maar men verwacht dat het spul van MS gewoon bruikbaar is, meer is niet nodig en ook niet bij de consument bekend. Daar hebben ze Apple voor, of Android.

De kekke kleurtjes van de surface en lumia's zijn daar het toonbeeld van. Lekker opvallen, maar echt doordacht en strak design, waar de consument massaal voor valt, is het eigenlijk niet. De marketing eromheen is het ook allemaal nét niet, komt veel te gemaakt over en wil veel te graag 'cool' gevonden worden zonder het echt te zijn.

Dit is gewoon typerend voor MS, ik kan geen andere conclusie trekken. Alleen het merk Xbox hebben ze sexy kunnen maken, en dan vooral ook omdat het woordje Windows er niet in voorkomt.

Voor de duidelijkheid: qua functionaliteit is het prima spul natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 mei 2014 14:21]

Windows 8 werkt toch alleen een beetje normaal met touchscreen?
Ik zou het niet erg vinden hoor, een goede 13-15 inch Windows laptop / tablet.
Want ik wil bv alleen toetsenbord gebruiken als ik hele verhalen wil typen, maar bv facebook, twitter enz.. daar heb ik geen toetsenbord voor nodig.

Dus als ik die er af kon halen zou ideaal zijn.
Misschien komt het omdat je met Android niks kan, iPad gewoon een grote iPhone is, Asus.. is dat Android? ik denk dat volledige Windows tablets wel weer een kans hebben.
Een OS wat in 2011 al voor liep tegenover android 4.x vandaag de dag.

Dit is ordinair flamen. Het is duidelijk dat je van MS houdt (wat verder je goed recht is natuurlijk)

Daarnaast denk ik eerlijk gezegd niet dat Windows tablet/laptops veel potten gaan breken in de toekomst. Vroeger was ik een hardcore pc enthousiast (en heb ik mijn werk ervan gemaakt) maar het boeit me allemaal niet meer zoveel. Windows heeft me, afgezien van datgene wat ik voor mijn werk gebruik, weinig meer te bieden dan wat ik op een tablet kan doen (gamen doe ik op consoles en tablets). Daarnaast heb ik een zware vendor lock-in bij Google en Apple en daar ga ik niet nog een marketplace aan toevoegen.
Waarom zou je ook een nieuwe tablet kopen? Mijn Ipad 3 voldoet prima, andere merken of een nieuwere Ipad hebben niet echt een toegevoegde waarde voor internet/e-mail e.d.

Denk dat dit bij andere mensen net zo is.
ja klop ik deed je gedachten. Mijn ouders gebruiken nog steeds een Ipad 2, deze voldoet nog ruimschoots voor de taken die het moet doen. Deze taken zijn vooral mailen/internetten etc Hierdoor is het ook nog niet nodig om een nieuwe aan te schaffen.
Wat ook meespeelt is dat er niet zo heel veel meer geïnnoveerd bij de allernieuwste modellen.
Ik heb nu een iPad 3 en die werkt nog steeds supersnel met een prachtig scherm.

Enige nadeel wat ik kan bedenken is het wat hogere gewicht ten opzichte van een Air. Maar om daarvoor nu een nieuwe te halen?

Een batterij die een week meegaat en 50% minder gewicht, dan wordt het andere koek.
Inderdaad, innovatie is er nauwelijks. Alleen snellere processoren maar dat wordt weer opgebruikt in bloatware zoals TouchWiz en veel te hoge resolutie schermen (al is dat laatste vooral bij smartphones het geval). Maar 2560x1600 op een 8" tablet vind ik ook enorme overkill.
Het eerste tablet dat je lekker buiten in het zonnetje kunt aflezen moet nog verschijnen ...
Grammetje hier en daar lichter, SOC weer wat sneller en met een beetje mazzel tientje goedkoper. Ik chargeer misschien een beetje maar dat is wel waar de laatste tijd updates grotendeels uit bestonden. Weinig impuls om ieder jaar naar de winkel te rennen voor een nieuwe tablet. Niet zo gek dat groei dan stagneert.
Dat lijkt toch ook wel verdacht veel op de (krimpende) markt voor PC's, vind je niet?

:)

Precies de reden dat ik nog steeds volhoud dat de PC het einde nog láng niet in zicht heeft. De twee bestaan naast elkaar en vervangen elkaar niet, daarom ook stagneert de groei van tablets zo snel - je hebt het gewoon niet nodig.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 mei 2014 12:29]

Ik ben het met je eens dat de tablet en PC (incl laptop) markten naast elkaar zullen blijven bestaan.

Mijn ervaring is dat ik mijn tablets nadat ik ze een tijdje redelijk intensief gebruikt heb nauwelijks meer gebruikte (als het nieuwe eraf is). Ik heb alles geprobeerd: iPad 2, Nexus 7, Surface RT, nu iPad Air van mijn werk (de Surface was wat mij betreft trouwens veruit de beste qua functionaliteit en mogelijkheden). Ik merk sinds ik een 14 inch (redelijk draagbare) laptop met touch screen heb dat ik heel snel die pak ipv de tablet en dat ik voor internetten en mailen gewoon mijn telefoon neem. Ik gebruikt de tablet vooral voor het lezen van de krant. Ik zal niet meer van mijn eigen geld een tablet kopen met een mobiel OS (iOS, Android of W-RT) omdat ik de beperking van alleen maar apps uit een app-store echt te beperkt vind. Wat dat betreft zal een hybride tablet/laptop (12-14 inch) nog wel interessant zijn voor mij waarschijnlijk.

Ik zal zeker niet de enige zijn die tot deze conclusie komt. Als je een beetje productiever wil zijn dan wat internetten, mailen en simpele spelletjes dan ga je snel richting (hybride) PC. Ik denk zelfs dat de PC markt best wel weer eens wat aan kan trekken ten koste van de tablet markt (zeker als ze de hybride tablets met volledige Windows bv ook als PC gaan tellen).
Ik merk bij mezelf minder de neiging om een nieuwe smartphone te kopen of tablet omdat mijn Tab 2 7.0 en Note 2 precies doen wat ik van deze apparaten verwachten en met Android 4.4 erop inc. Nova Launcher is de performance ook dik in orde. Waarom na 2 jaar nog iets nieuws kopen, ik ga voorlopig lekker door zo. M'n Tab 2 gaat er pas uit als ie stuk is en Note 2 verwacht ik nog wel een 1,5 tot 2 jaar mee te doen.
Na deze bijzonder voorspelbare groeivertraging gaan alle analisten, die al een jaar of twee de ondergang van de PC/laptop markt voorspellen omdat tablets alsmaar populairder worden, nu dan maar de ondergang van de tablets voorspellen?
Op zich logisch lijkt me, iedereen heeft er al een.