Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

Intel heeft in het tweede kwartaal van dit jaar veel meer winst geboekt dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De nettowinst steeg met maar liefst veertig procent. Volgens de chipfabrikant komt dit vooral doordat de verkoop van het aantal pc's na jaren van daling stabiliseert.

De winststijging werd vooral behaald op de bedrijfsonderdelen voor pc's en datacenters; in beide segmenten steeg het handelsvolume met negen procent ten opzichte van een jaar geleden en met twaalf procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2014. Intel cfo Stacy Smith gaf tegenover persbureau Reuters als verklaring dat de verkopen op de pc-markt aan het stabiliseren zijn. Hij verwacht ook dat de verkopen in de komende tijd gaan stijgen.

Dit is in lijn met de verwachtingen van onderzoeksbureaus Gartner en IDC. Zij constateerden onlangs ook een stabilisatie op de pc-markt. De trendverandering is vooral te danken aan het feit dat veel oude pc's die nog op Windows XP draaien nu worden vervangen. Microsoft zette in april van dit jaar de ondersteuning voor het besturingssysteem stop.

In het tweede kwartaal van dit jaar kwam de nettowinst van Intel uit op 2,8 miljard dollar tegenover 2 miljard dollar in 2013, omgerekend respectievelijk ongeveer 2 miljard en 1,5 miljard euro. Intel is nog steeds sterk afhankelijk van pc's en datacenters; het haalt ongeveer 88 procent van zijn omzet uit die markten. In het mobiele segment kan Intel nog steeds geen potten breken; bij dit bedrijfsonderdeel daalde de omzet naar 51 miljoen dollar en verloor de chipfabrikant 1,12 miljard dollar, omgerekend ongeveer 830 miljoen euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Ben even in de cijfers aan het duiken, en het gaat echt dramatisch slecht met Intel's mobile chips divisie - vorig jaar zat er nog flinke groei in met redelijk wat Clover Trail telefoons en tablets op de markt, en veel losse baseband chips, maar dit kwartaal is er nog maar $51 miljoen omzet gedraaid, een 84% YoY daling (!!). En vergeleken met hun PC ($8.7 mld) en datacenter ($3.5 mld) is het nog niet eens een afronding achter de komma.

Om dit een beetje in context te plaatsen: ze zitten nu op dezelfde verkoopcijfers als nVidia, waar de Tegra business afgelopen kwartaal $52 miljoen omzet draaide. Marktleider Qualcomm draait ruim 100x zoveel omzet, en zelfs een budget prutser als Mediatek draait inmiddels ruim $1.5 mld per kwartaal.

edit: ah wacht, het is even graven maar Intel heeft in een restructuring eerder dit jaar alle Atom produkten uit de Mobile Communications divisie naar de PC Client groep geschoven, die cijfers zijn dus niet meer jaar-op-jaar te vergelijken. Mobile Communications heeft enkel nog de losse XMM baseband en NFC chips. Dan snap ik het ook weer, want die magere $51 miljoen omzet viel wat lastig te matchen met hun eerdere bewering dat ze 7.5 miljoen Bay Trail SoC's per kwartaal verkopen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 16 juli 2014 12:24]

Helaas krijgt AMD in het mobiele segment ook maar weinig voor elkaar......... :F
Met dit Intel nieuws zijn de vooruitzichten voor de AMD cijfers van morgenavond wel gunstig.
Dit ondanks dat AMD in afnemende mate actief is met (consumenten) PC's.

Edit chicane hierboven: Is een SOC niet hetzelfde als een single chip platform ?

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 16 juli 2014 11:56]

Met dit Intel nieuws zijn de vooruitzichten voor de AMD cijfers van morgenavond wel gunstig.
Pas maar op: er is de laatste week al (te) veel gegokt op goede cijfers.
Ik vind jouw cijfers zeer opvallend.

De Intel Mobile and Communications Group, die in het financiele overzicht wordt genoemd met een omzet van $51 miljoen, doet helemaal niets met de daadwerkelijke chips.
Intel Mobile and Communications Group (MCG), a part of our Intel Architecture Group (IAG), develops and markets innovative semiconductor products and solutions for mobile communication, especially in the rapidly growing market segments of smart phones and tablets, as well as entry phones.

MCG is expanding its research and development activities in the field of mobile communication platforms to fulfill our strategic target to become the leader in mobile platforms.
Het is een Marketing-afdeling die puur en alleen kijkt/zoekt naar opportunities om mobiele chips (zoals voor ultrabooks, GSM's etc) in te zetten in bepaalde gebieden.

Marketing in het algemeen, als onderdeel van een bedrijf in produkt X, is vaak overhead en campagnes kosten meer dan dat ze die specifieke afdeling daadwerkelijk in geld opbrengen op de jaarbalans.
Nee, "develops and markets" betekent dat ze chips ontwikkelen en verkopen - maar zoals ik in mijn eerdere reactie al corrigeerde, sinds dit jaar zijn dit enkel losse 2G/3G/4/G modem chips en NFC chips, en zijn de Atom SoC's verschoven naar een andere divisie.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 16 juli 2014 12:54]

Lijkt me trouwens niet dat Intel Mobile and Communications Group de telefoon en tablet markt bedient met SoC's.
Intel Mobile Communications provides these mobile platform solutions for all market segments: from cost-efficient 2G/3G single-chip platforms for ultra-low-cost mobile phones and entry-level smart phones, through to leading-edge 3G and 4G slim modem and RF solutions for smart phones and tablets commanding higher prices.
bron: http://www.intel.com/cont...ons/company-overview.html
@trm0001
Nee, denk het niet er moet een computer element in de chip zitten wil het om een system on a chip gaan. Als ik even verder kijk staat er wel een link naar Intel Smartphones. Het lijkt me toch dat deze divisie enkel verantwoordelijk is voor 2G/3G/4G en dat soort chips. In mobiele telefoons heb je altijd zo'n chip nodig dus daaruit kun je de conclusie trekken dat Intel het op dat gebied niet zo goed doet. In tablets heb je die chips niet nodig dus daar valt niets over te zeggen.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 16 juli 2014 12:14]

TL;DR:

Microsoft: Wij stoppen support winXP.
Wereld: OMG WE MOETEN NIEUWE PC KOPEN
PC fabrikanten & winkels: MUahahahah $$$$$$

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 16 juli 2014 11:21]

PC Client Group revenue of $8.7 billion, up 9 percent sequentially and up 6 percent year-over-year.
Data Center Group revenue of $3.5 billion, up 14 percent sequentially and up 19 percent year-over-year.

De groei in de data-center markt is dus groter dan bij de clients. Als je dan ziet dat "maar" 6% groei bij de clients is gerealiseerd terwijl er toch echt meer dan 6% marktaandeel was voor Windows XP, ten tijde van het stoppen van de support, vind ik de redenatie XP = hogere verkopen niet geheel duidelijk?

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 16 juli 2014 11:30]

De groei in de data-center markt is dus groter dan bij de clients.
Niet in absolute cijfers hoor. 719 (moest dit kwartaal een heel jaar zijn) en 430 mlljoen (pc clients) versus 493 en 430 miljoen (data center). De groei loopt ongeveer gelijk in absolute cijfers, enkel de opbrengst uit PC clients hebben een serieus spurtje getrokken dit kwartaal. Althans dat is mijn conclusie uit mijn "dubieuze" berekeningen.

[Reactie gewijzigd door goarilla op 16 juli 2014 12:18]

http://files.shareholder....4_7_15_Financial_News.pdf -> pagina 7.

De netto-winst van de PC divisie: van $8.16 billion to $8.66 billion -> up by $0.7 billion -> dat is minder dan 9% verbetering in de winst.
De netto-winst van de DC divisie: van $2.9 billion to $3.5 billion -> up by $0.6 billion -> dat is toch bijna 20% verbetering van de winst.

Nou zal ik ongetwijfeld verkeerd rekenen maar de DC divisie doet het aanzienlijk beter in netto opbrengsten; sowieso als je kijkt naar hun resultaten uit het verleden maar ook als je de winst afzet tegen het totaal per divisie.

Absolute cijfers zeggen over het algemeen erg weinig; als iemand jouw op straat aanspreekt en roep "veertienduizend i.p.v. negenduizend", heb jij ook geen context waarin je kan zeggen dat het goed, slecht of gemiddeld is.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 16 juli 2014 12:19]

Waar jij op doelt is de net revenue, ofwel omzet en niet netto winst. De tabel daaronder geeft de operating income, de winst voor belasting e.d. Daar zie je dat bij zowel de PC Client Group als de Data Center Group een stijging van veertig procent is te constateren.

[Reactie gewijzigd door Smeis op 16 juli 2014 12:58]

Nou zal ik ongetwijfeld verkeerd rekenen maar de DC divisie doet het aanzienlijk beter in netto opbrengsten; sowieso als je kijkt naar hun resultaten uit het verleden maar ook als je de winst afzet tegen het totaal per divisie.
Het is ook een melkoe he, die enterprise markt.
Vergeet niet dat de support van Windows Server 2003 volgend jaar ook stopt en dat veel mensen (zoals het hoort) nu al bezig zijn met de overstap.
Als je dan ziet dat "maar" 6% groei bij de clients is gerealiseerd terwijl er toch echt meer dan 6% marktaandeel was voor Windows XP, ten tijde van het stoppen van de support, vind ik de redenatie XP = hogere verkopen niet geheel duidelijk?
Niet elke win xp gebruikers zal een nieuwe pc hebben aangeschaft. Sommige gebruikers hebben een recenter OS geïnstalleerd / laten installeren.
Verder zijn ook niet alle xp gebruikers al veranderd van systeem / os.
Natuurlijk heeft XP een veel groter aandeel dan 6%, maar mensen die van XP komen zijn niet direct verplicht om een pc met Intel cpu te kopen. Desnoods gaan ze naar AMD of een tablet, en daarnaast zijn er nog genoeg mensen die nog niet geupgrade hebben naar 7/8 .
U beseft dat 6% van een groot getal beter kan zijn dan 14% van een laag getal?
Het zou mij niets verbazen als dat 1 van de hoofdredenen van het herstel is.
Ik denk van niet.
De omzetdaling van de PC-verkopen begon op het moment van de massa-introductie van smartphones en tablets. Men kan het geld maar één keer uitgeven en als de keuze dan is tussen óf een smartphone en een tablet óf een PC vervangen (die de laatste jaren lang zo snel niet meer veroudert als 5 jaar geleden nog het geval is), dan is de keuze snel gemaakt.
Nu is vrijwel iedereen die daarvoor geïnteresseerd is een paar modellen smartphone en tablet verder en begint die PC toch wel aan vervanging toe te zijn.
Je hebt het mis. Het stopzetten van Windows XP is 1 van de hoofdredenen waarom de PC markt terug aantrekt. Vergeet niet dat al die bedrijven die XP gebruikten moesten overschakelen!

Bron: http://www.bloomberg.com/...s-pc-market-optimism.html
Uit je eigen bron:
Intel’s outlook indicates demand is starting to recover among consumers, who may be buying laptops and desktops again after years of opting for smartphones and tablets instead.
"May be"

Het is gewoon een gok, ze weten het zelf ook niet.
Ik denk van niet.
De omzetdaling van de PC-verkopen begon op het moment van de massa-introductie van smartphones en tablets. Men kan het geld maar één keer uitgeven en als de keuze dan is tussen óf een smartphone en een tablet óf een PC vervangen (die de laatste jaren lang zo snel niet meer veroudert als 5 jaar geleden nog het geval is), dan is de keuze snel gemaakt.
Nu is vrijwel iedereen die daarvoor geïnteresseerd is een paar modellen smartphone en tablet verder en begint die PC toch wel aan vervanging toe te zijn.
UHHhhh, sorry maar je kan vaker een Nieuwe mobiel kopen dan een computer aangezien een telefoon (Midrange of Chinese) telefoon goedkoper is, en heel veel mensen kopen ieder 1 a 2 jaar een nieuwe mobiel, en dat doet men niet met computers (de gemiddelde consument).

En sorry maar iedereen koop op een andere dag tijd jaar hun PC, het betekent niet dat als jou PC 5 jaar oud is dat mijne dat ook is, mensen gaan echt niet gelijk een nieuwe PC kopen, en als de support van Windows XP stopt (gestopt is), gaan ook niet iedereen meteen een nieuwe PC kopen, veel mensen hebben verlopen Virus scanners op hun PC en ga maar zo door, en weten dat geen eens.

Ik geloof er niks van dat support van Windows XP stopt hier iets mee te maken heeft.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 17 juli 2014 01:14]

U beseft dat een outlook niets zegt over de cijfers van het afgelopen kwartaal?
Lees de bron nog wat verder zou ik zeggen.
Behalve dat de PC weer aan vervanging toe is, is de vraag naar een nieuw smartdevice ook minder. Want ondanks die paar extra pixels in de schermen en een wat hogere clock-frequentie, kun je met een smartphone/tablet van vorig jaar net zoveel als met een nieuwe.
Ik denk dat dat het ook is, de smartphones zijn weinig vernieuwend tegenwoordig. Voorheen had ik ook elke 6 maanden een nieuwe nu heb ik deze ook al 2 jaar en hij doet het nog prima dus waarom vervangen? Je ziet ook dat veel mensen overstappen op sim-only, vandaar dat het nu bijv. bij KPN allemaal wat minder gaat. Ook heeft iedereen inmiddels 3 tablets.

Denk ook wel dat het met de consoles te maken heeft, next-gens zijn toch een beetje lauw ontvangen en de Xbone is op sommige plekken nog niet eens leverbaar. Als je er dan eentje mag kopen moet je blij zijn als je je game van 60 euro op 1080p kan draaien en qua geld ontloopt een PC/console elkaar niet zoveel meer (op de lange termijn)
het hangt ook af van je klantenkring. heb jij mensen als klant die alles goed draaiend willen hebben.. geen 5 minuten op windows willen wachten voordat het is opgestart.

OF je hebt mensen van in de 55-60 die t totaal niets uitmaakt of ze nou 5 of 10 minuten op een computer moeten wachten die ze toch maar 1 uurtje in de week gebruiken.

(ja maar beste tigermonk WAT heeft dit met deze topic te maken?!?!??)
nou dat heeft veel met deze topic te maken. als ik van klanten een vraag krijg, die met DDR2 geheugen van 553 werken of max 800..
een intel core 2 duo 2.4 gigahertz windows xp hebben draaien en nog NOOIT onderhoud hebben gepleegd aan de pc

wat ze met die pc willen. dan is het heel vaak: maak hem sneller.. zorg dat het stabiel draaid.

ok is goed mevrouw/meneer. dan draai je de meest *voor de mensen hier* bekende software/freeware die ze ook in winkels gebruiken om het spul op te schonen/te scannen. net zolang tot hij software matig schoon is. dan wil ik ook nogwel eens de spullen even open maken en stofvrij maken. maar daar is verder alles mee gezegt in veel gevallen.

als ik direct *wat zo nu en dan weleens voorkomt* de suggestie aanbreng van: een nieuwe pc draait soepeler/is sneller door betere onderdelen/heeft recenter besturingssysteem.

dan krijg je dus de al oude geld kwestie en de klanten van mijn bestand vinden 300-400 euro voor een pc toch 'best een boel geld' deze mensen vergeten wel dat de packard bell uit 1997 die boven op zolder staat te verstoffen ook gewoon 1500 gulden was..

dus mensen kopen pas een pc als het MOET en het andere ding dood is.. met veel pijn en moeite.

ik snap best dat de markt wat aantrekt maar dat is niet door de consument zal ik maar zeggen.
Ik denk dat veel mensen er ook achter komen dat werken op een tablet en in mindere mate de laptop toch ook wel beperkt is. Persoonlijk zou ik er niet aan moeten denken mijn werk dagelijks te moeten doen op een laptopje. PC + twee of meer schermen is toch wel echt de ideale werkplek wat mij betreft. Een laptop gebruik ik alleen als ik onderweg ben en een tablet om ff snel buienradar te kijken en dat soort vlotte internet bezoekjes vanaf de bank.

De hype van de kleinere devices begint nu enigzins over te gaan en dan komt toch datgene wat het fijnst werkt weer terug...

[Reactie gewijzigd door mxcreep op 16 juli 2014 19:21]

Zo klinkt het misschien heel slecht maar ik vind dit helemaal niet erg.

Veel mensen hadden nog een oud bakbeest die niet voorruit te branden was. Om de haverklap kwamen ze zeuren dat de PC traag was (duh) en veel nieuwe software werkte gewoon niet of niet lekker.

Ik ben er als programmeur best wel blij mee. En al helemaal dat er nu veel mensen eindelijk naar de nieuwe IE zijn.

Voor de rest is dit bericht best wel logische zoals Gamebuster al aangeeft... Microsoft stopt met XP dus dan is het logische dat veel mensen een nieuwe PC gaan kopen.
Ik ben er als programmeur best wel blij mee. En al helemaal dat er nu veel mensen eindelijk naar de nieuwe IE zijn.
Wat IE te maken heeft met dit bericht begrijp ik niet. Alsof de aanschaf van nieuwe hardware resulteert in het gebruiken van de nieuwe IE...
Ja dat doet het zeker... Veel mensen zaten nog op XP en dus een oudere versie van IE.. Een nieuwe PC komt tegenwoordig met Windows 8 of Windows 7 dus een nieuwe IE ;)

Beetje logische erover nadenken had je dat zelf ook wel kunnen verzinnen natuurlijk.
Een beetje logisch nadenken leert mij dat er momenteel 3 grote spelers zijn op de browser markt: IE, Firefox en Chrome. Verder zijn er nog enkele kleinere spelers. Ik ga er vanuit dat tegenwoordig (de meeste) mensen niet blindelings meer kiezen voor de standaard meegeleverde browser (en de gebruiksstatistieken tonen dit ook aan). Je maakt 2 aannames:
1. Win XP gebruikers gebruiken IE6.
2. Bij een overstap gebruikt men IE10/11.

Ik denk niet dat deze aannames correct zijn (tenminste niet in absolute zin: er zullen gebruikers zijn die IE6 gebruiken en bij een overstap IE10/11 gebruiken). Maar als deze gebruikersstatistiek juist is spreken we over een kleine minderheid die nog IE6 gebruikte (~4%). Dit betekent dat een minderheid van de Win XP gebruikers IE6 gebruikt(e).
Dan denk je toch echt verkeerd want de meeste mensen gebruiker nog steeds standaard IE. En als een PC wordt voor geïnstalleerd staat er gewoon IE op en is deze ook als browser "gekozen" en niet een andere browser.

En ik heb het niet alleen over IE6 want XP gebruikers konden gewoon gebruik maken van IE7 en IE8.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, want als ik deze statistieken mag geloven is het marktaandeel van IE momenteel zo'n 23%, terwijl Chrome op zo'n 49% zit en Firefox op ongeveer 20%. Nu weet ik niet in hoeverre deze statistieken betrouwbaar zijn, maar afgaande op deze statistieken is er weldegelijk een sterk browser-bewustzijn dezer dagen... :)
Precies zoals je zegt die statistieken zeggen niks en die 23% kan maarzo hoger zijn.

En als van die 23% nog steeds 10% op een verouderde IE zit ben ik nog steeds erg droevig.
Of het nou IE6, 7 of 8 is; ik word er net als jij niet blij van ;) Zolang gebruikers minimaal op IE10 zitten dan hoor je mij niet meer klagen en dat vereist inderdaad een specifiek minimaal operating system dankzij de bijzondere programmeerkunsten van Microsoft.
Niet iedereen, maar in de XP doelgroep (per definitie mensen die "achterlopen") is er een significant IE aandeel. En op XP kun je tot maximaal IE8, welke een zwaar verouderde browser is die voor ontwikkelaars lastig te ondersteunen is.
Geen XP = geen IE6.
Aangezien Windows XP IE9 en later niet kon installeren en nieuwe PC's (er vanuitgaande dat ze zijn geupdate) worden geleverd met IE10 of 11, betekent dit inderdaad dat de aanschaf van een nieuwe PC resulteert in het gebruik van de nieuwe IE.
af en toe eens: IK WIL ECHT WEL NIEUWE PC KOPEN met de nieuwste snufjes moet kunnen, probeer elke 5 jaar nieuwe pc te kopen wanneer bepaald ram geheugen niet meer ondersteund zal worden op men moederbord of gewoon omdat ik een nieuw beest in men huis wil :P
5 jaar, poeh. Zo lang houden PC onderdelen het niet meer vol bij mij.
Volgens Microsoft is de gemiddelde Windows PC 4.4 jaar oud. Dus een jaar of 8 zouden ze wel moeten kunnen halen.

En dat was al even terug in 2010: http://www.businessinsider.com/microsoft-pcs-old-2010-7

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 16 juli 2014 11:38]

En Microsoft zorgt er met veel nieuwe produkten voor dat de ook nog wel kunnen draaien op machines die ouder zijn dan het gemiddelde van 4.4 jaar

http://support.microsoft.com/kb/314865
http://windows.microsoft....ows-8/system-requirements

Ja, er zijn mensen die heel erg zijn achtergebleven qua aankopen doen maar 1GB geheugen en 1GHz CPU, lijken me toch wel componenten die iedereen al jaren thuis heeft staan (of al heeft ingewisseld voor iets nieuwers).

Of het dan vlekkeloos draait, is onder voorbehoud maar de requirements voor Windows 8 zijn perfect in orde voor machines die 6 tot 8 jaar oud zijn.

En verder is Microsoft hard bezig om een strategie te bedenken om de "dominantie" van ChromeBooks aan te pakken met zeer goedkope (en dus hardware-matig zwakkere) machines voorzien van Windows 8.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 16 juli 2014 11:46]

Tuurlijk wel! :)

Mijn E6600 systeem is momenteel bijna 8 jaar oud (als ik het goed heb bijgehouden) en draait nog steeds als een zonnetje (mede dankzij een SSD upgrade).
Binnenkort wordt ie wel vervangen, maar voor gewone office toepassingen is ie nog steeds meer dan snel genoeg. M'n ouders hebben bijvoorbeeld een gelijkaardig systeem, maar dan met een E6400 processor. Sinds er een SSD is bijgekomen voelt ie aan als nieuw. Voor wat zij doen (email, internet, office) is ie snel genoeg en ik verwacht dat een nieuwe pc pas zal komen van zodra ie echt niet meer verder kan (door bijvoorbeeld een hardware defect).

Ik denk dat dit voor de meeste niet-tweakers niet anders is. De enige reden om een nieuwe pc aan te schaffen voor het merendeel van de mensen is bij een defect, of de stopzetting van de ondersteuning van hun OS (zoals win xp). Immers de meeste mensen kunnen zelf geen nieuw OS installeren, en de prijs om het te laten doen is vaak te veel t.o.v. de waarde van het systeem, waardoor de aanschaf van een nieuw systeem vaak interessanter is.

[Reactie gewijzigd door melwasul op 16 juli 2014 11:42]

Hier ook nog een E6600. Totaal 8gb geheugen, iets meer dan een jaar terug eerst een ssd van Crucial 64gb, nu een Samsung EVO 120gb. Draait helemaal perfect (op Windows 7).

Zul je zien dat er over een paar jaar naar buiten komt dat er een sprake was van een computerkartel....;)
Niet meer? Ik merk dat juist nu alles veel langer mee gaat als vroeger, zelfs mijn 'oer' oude Core 2 Quad Q9550 is nog steeds snel genoeg*. Geef zo'n 'oud' beestje een nieuwe SSD en hij vliegt als nooit te voren.
* draait doorgaans 4-5 VM's soms tot wel 10 als ik aan het spelen ben
Waarchijnlijk zit hij nu dan nog op een i5/i7 van de eerste generatie :P (of misschien wel Core 2-Duo)
Ik gebruik nog steeds een 6 jaar oude Q9550 core2quad @ 2.83Ghz. Het enige wat ik daar de afgelopen jaren nog aan vervangen heb is de OS HDD door een SSD. En een paar jaar (3?) geleden een Radeon HD6950. Werkt nog perfect.

[Reactie gewijzigd door brama op 16 juli 2014 12:15]

Ik heb ook al vele jaren dezelfde CPU in mijn desktop snorren (alhoewel tegenwoordig meer loeien), waarbij in al die tijd alleen de GPU (van GTX260 naar GTX560) en de hoeveelheid RAM zijn geupgrade, en de primary HDD vervangen door een SSD. De machine draait nog steeds prima, ook recente games doen het vrij behoorlijk, maar ik begin toch wel te merken dat de rek er zolangzaamaan echt uit is. Een redelijk ingrijpende update (minimaal CPU + MoBo + RAM) doemt daarom toch langzaam op aan de horizon.

Het zou me niets verbazen dat dit scenario, naast het einde van WinXP en het flatlinen van de evolutie van mobile devices, een derde reden is dat PC-verkopen weer aantrekken. (Voor PC-begrippen) stokoude Core2 en 1st gen. i7 CPU's konden op zich heel lang meekomen, maar ik denk dat meer en meer mensen er achter beginnen te komen dat deze - toenmalige high-end - componenten tegenwoordig niet of nauwelijks meer met huidige mid-range componenten kunnen concurreren (een beetje IvyBridge/Haswell i5 laat zo'n Q9550 alle hoeken van de computerkast zien). Maar ondanks dat moet ik zeggen dat een levensduur van 5 of 6 jaar voor een CPU toch verrekte netjes is: een stuk langer dan ik (en waarschijnlijk Intel met mij) had durven hopen.
heb dezelfde CPU, een prachting ding!

heb wel mijn GPU vervangen toen ik hem kapot gespeeld had...
Hier ook zo'n ding, maar wel op 3.6Ghz. SSD doet wonderen, grafische kaart een keer vervangen (GTX660)....Totaal nog geen nieuwe nodig.
Had ik maar een i5/i7 dan hoefde ik niet te upgraden :P. Ik heb al een processor liggen, een Pentium dual core, voor upgrade alleen dan moet ik m'n hele laptop openhalen wat nogal wat werk is. Echt alles moet uit elkaar.
Ach ja, ik zit ook nog op een i4...
Ik vind helemaal mooi! :+
Mijn PC is +/- 4,5 jaar oud, SSD en geheugen is nieuwer.

Een Core i7 920 @3,4Ghz + 12GB Triple channel DDR3 1600 + Samsung EVO 256GB + GTX 260. + nog 3TB aan disks.

Dit presteert nog steeds net zo goed of beter dan de huidige high-end notebooks. Dat geeft al aan dat het de laatste jaren wel zuiniger wordt maar niet veel sneller. Ook is de behoeft om iets snellers te hebben er niet echt meer, die was er 8 jaar geleden wel en daarvoor kocht ik bijna elk jaar een nieuwe PC of proc.

Ik denk dan ook dat dit een korte opleving is van Intel vanwege XP.
Je vergelijkt een desktop met een laptop. Wat dacht je van het verschil met een pricewatch: Intel Core i7 3820 Tray soortgelijke introductie prijs en ook een enthusiast-level socket. (enthusiast 1366/2011 vs. mainstream 1156/1150) daar heb je wel degelijk wat meer prestaties. Ik zeg niet dat je het in de dagelijkse werkzaamheden zal merken zoals de overstap van Core 2 Quad naar i7 maar het is zeker wel vooruitgegaan.
Idd, bij mij ook maar 6-12mnd.
bwa hem gaat nog goed mee :)

board: asus P8Z77-V LX
procsessor: Intel(R) Core(TM) i7-3770 CPU @ 3.40GHz
cooling: Corsair Hydro Series H60
memory: DDR3 8 GBytes Kingston
graph card: MSI GTX 770 2GB Twin Frozr OC
disk1: SAMSUNG SSD 830 Series
disk2: WD 500 gb
screen: Benq 2420t
headset: SteelSeries siberia V2
mouse: Steelseries sensei frost blue
mousemat: Qpad mousemat
De opmerking van Gamebuster is misschien wat erg kort door de bocht, maar hoe dan ook, in mijn ogen spot on!
En dan moeten nu alle ouderen overstappen op windows 8, ik wens ze succes. Ik werk er nu een paar maanden mee en het is en blijft omslachtig. Een ouderwets bureau blad wat nog steeds veruit het prettigst werkt, tegenover een hypermoderne tegel structuur waar de logica op pc in ieder geval niet in is terug te vinden. Ik heb echt medelijden met deze doelgroep.
Je kunt op Windows 8 natuurlijk gewoon gebruik maken van het bureaublad. Ik kom echt nooit in de metro interface (En nee ik heb geen start replacement).
Dat doe ik ook, alleen vind ik het alsnog omslachtig dat er een soort van tweede menu bovenop ligt. Vernieuwen om het vernieuwen... Ze moesten ook wel na apple en google alleen werkt het voor de pc averechts.. Deze dubbele laag heb ik bij Android ook nooit begrepen..
Hoezo handelen met voorkennis !!!
Het lukt ze maar niet om zelf met iets concurrerends te komen op de mobile markt. (vergelijkbaar met de grafische chips van Intel). Ja ze worden steeds beter maar de grote spelers in beide markten zetten ook stappen voorwaarts.

Ben benieuwd of Intel op korte termijn een partij als ARM, Qualcomm of zelfs nVidia over gaat nemen puur om grip te krijgen op de mobile markt (nVidia zou ook de grafische chips een boost geven).
Geef ze nog één of twee jaar de tijd. Een achterstand werk je niet zo maar weg.
Hun tick-tock release schema voor het mobiele segment (atom) komt stilaan op kruissnelheid. Ik verwacht dat men hier binnen één of twee jaar de vruchten van zal plukken.
(Of tenminste zou moeten plukken: met zo'n R&D budget.)

Verder denk ik dat Intel koste wat het kost x86 wil pushen op de mobiele markt. Ik verwacht niet dat Intel een bestaand ARM bedrijf zal overnemen om met ARM producten te komen. Dit hebben ze in het verleden trouwens gedaan (XScale) maar is enkele jaren geleden afgestoten.
Met ARM kopen ze ook niet zoveel interessants - de ARM cpu architecturen zijn niet beter dan die van Intel, en de Mali GPU is ook niet echt wereldschokkend. Waar Intel achter loopt is in geintegreerde baseband technologie en nauwe R&D relaties met telefoon OEMs (een grote reden voor het succes van Qualcomm en Mediatek), en daar verandert een aankoop van ARM niets aan.

Bovendien zou Intel dan in 1 klap de rechten op de twee grootste chip ISA's bezitten, en zo een enorme macht over al hun concurrenten (Qualcomm, Samsung, Apple, etc) krijgen. Dat gaat nooit toegestaan worden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 16 juli 2014 12:23]

Qualcomm is veel te groot, het heeft een market cap van $134 mld (vs Intel $157 mld), nVidia is wel betaalbaar, maar doet het net zo slecht op mobile. Ik zie ze eerder Rockchip of Mediatek overnemen, die zijn zeer succesvol in mobile chips.
Volgens de chipfabrikant komt dit vooral doordat de verkoop van het aantal pc's na jaren van daling aan het stabiliseren is.
Typisch. Ik heb iets anders gelezen:
nieuws: CBS: computerwinkels verkopen helft meer door einde Windows XP
Het einde van de ondersteuning voor Windows XP heeft ertoe geleid dat computerwinkels 55 procent meer producten hebben verkocht dan in april 2013.
Het heeft dus niets te maken met 'stabilisaite', maar met een behoefte aan een computer met een moderner en 'veiliger' OS...

[Reactie gewijzigd door mrlammers op 16 juli 2014 11:45]

Het heeft dus niets te maken met 'stabilisaite', maar met een behoefte aan een computer met een moderner en 'veiliger' OS...
Nee die behoefte is er helemaal niet. Het beëindigen van de XP support is de enige reden. Als de support er nog was was er geen stijging geweest, ondanks dat de behoefte er is.
Het beëindigen van de XP support
...het beëindigen van support betekent niet dat het OS opeens stopt met werken. De home user kan het technisch gezien gewoon blijven gebruiken. Door het wegvallen van support en security updates wordt het OS niet meer 'veilig' geacht. Daarom is er weldegelijk een behoefte naar een 'veiliger' OS; al dan niet onder lichte pressie. Eentje mét updates en die aan de eisen van de 21ste eeuw kan voldoen. En zelfs als dat niet zo mocht zijn, dan toch wil MS mensen dat gevoel geven en ze bewegen windows 8 te kopen. Helaas werkt Windows 8 niet altijd op oudere machines die destijds verkocht werden met XP erop. Voor veel mensen (misschien niet voor jou) is dit een reden om ook eens naar een nieuwe machine te kijken.
Daarom hogere winst Intel.

[Reactie gewijzigd door mrlammers op 16 juli 2014 15:33]

Klopt, zit niet zozeer aan de MS-kant, maar meer aan de internetbankieren waarbij XP niet meer ondersteund wordt en als "risico" geklasseerd wordt..
Het is geen wonder dat Intel extra winst boekt. Als je kijkt naar de afgelopen 5 jaar was de PC markt ingestort / aan het instorten, bedrijven hielden investeringen in hardware (en helemaal in software) tegen. De consumentenmarkt was (en nog steeds is) verzadigd. PC’s zijn “langer houdbaar” gemaakt door de producenten, het is ook lang niet zo moeilijk meer om te upgraden(ook voor de niet-techneuten). Dat is een reden om langer met een PC te doen. Zelfs de eerste Nehalem’s, alweer zes jaar oud, voldoen nog meer dan prima voor taken die niet al te zwaar zijn.
De vraag naar computers trekt aan en daar profiteert Intel van. Het zal gek zijn als dat niet gebeurt. Ook ASML zal daarvan profiteren, echter blijkt nu een klein uitstel van orders aan de hand te zijn. Bedrijven (oa Samsung) willen gewoon instappen in de sub-10 nm chipmarkt en de eUV machines met hogere capaciteit van ASML.
Intel profiteert nu grotendeels van het aanleg van velen datacenters en van de vervangingsslag van gebruikers van Microsoft XP die de migratie naar een nieuw OS ook aangrepen om de hardware te vervangen. Ook de vervanging van pc's op werkplekken waar nieuwe all-in-one computers worden aangeschaft is een grote factor. De laatste tijd stonden de verkopen juist onder druk omdat veel consumenten bijvoorbeeld een tablet verkiezen boven een laptop/PC. Intel heeft op die markt een achterstand, maar werkt er hard aan die in te lopen met de nieuwe Atom’s.

[Reactie gewijzigd door jumbojus op 17 juli 2014 10:41]

Het is geen wonder dat Intel extra winst boekt.

Intel profiteert nu grotendeels van de vervangingsslag van gebruikers van Microsoft XP die de migratie naar een nieuw OS ook aangrepen om de hardware te vervangen.
Bij mij in ieder geval. Na vele jaren amd gaat het nu een Intel Hasswel / Broadwel worden. En vervolgens waarschijnlijk ook MS een haartje winst bezorgen door een win7 of 8.1 te kópen.
Had XP nog gewoon mogen internetten dan was het allemaal nog niet aan de orde geweest voor mijn privé-pc.
Als ze het hebben over de pc markt, hebben ze het dan over die "off the shelf" troep die je kan kopen bij bijvoorbeeld de dixons of de media markt, of hebben ze het dan ook over de lose hardware verkopen zoals videokaarten?
De nettowinst steeg met maar liefst veertig procent. Volgens de chipfabrikant komt dit vooral doordat de verkoop van het aantal pc's na jaren van daling aan het stabiliseren is.
Stabiliseren van verkoop dat kan, maar dan kom je nog niet aan 40% extra winst. Dat moet toch andere oorzaken hebben.
Dat zegt het artikel ook, enterprise PC's en datacenters stijgen, en dat zijn net de segmenten waar de hoogste marges liggen. Dus ook al stabiliseert de totale PC markt qua aantallen, het zijn de meest winstgevende segmenten die stevig groeien.
Dus dan klopt de titel niet helemaal. De herstellende PC markt heeft hier maar marginaal invloed op. De marges in dat segment zijn bovendien flinterdun.
Precies Het is gewoon onzin en pc markt groeit nog altijd.
Als ik meer als 1 ding wil opzoeken pak ik de pc erbij omdat een laptop en tablet gewoon verre van ideaal en snel werken en veel ondersteuning verreweg van matig is.