Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

De daling in de verkoop van desktopprocessors bij Intel zette het eerste kwartaal van dit jaar door en de verkoop van laptopprocessors steeg met slechts 3 procent. Aan de andere kant deed de serverdivisie van het bedrijf het een stuk beter, met 19 procent meer omzet dan een jaar eerder.

De daling binnen de sinds dit jaar bestaande Client Computing Group, een samenvoeging van de PC Client Group en de Mobile and Communications Group, komt vooral voor rekening van desktopprocessors. De omzet viel met 7,4 miljard dollar voor de hele divisie 8 procent lager uit dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Aan de andere kant steeg de gemiddelde verkoopprijs van desktopproducten met 2 procent, waardoor de verliezen nog enigszins beperkt bleven.

De verkoop van componenten voor laptops groeide in vergelijking met vorig jaar met 3 procent, al moet daarbij opgemerkt worden dat de gemiddelde verkoopprijs met 3 procent is gedaald. Tablets doen het goed met een stijging van 45 procent in vergelijking tot hetzelfde kwartaal vorig jaar.

De Data Center Group deed het net als vorig jaar goed met een omzet van 3,7 miljard dollar, 19 procent meer dan een jaar eerder. De totale volumes stegen met 15 procent en de gemiddelde verkoopprijs steeg met 5 procent.

De divisie Internet of Things zette met 533 miljoen dollar 11 procent meer om dan in het eerste kwartaal van 2014, maar wel 10 procent minder dan in het laatste kwartaal. Software and Services zette vrijwel hetzelfde om als IoT, met 534 miljoen dollar, 3 procent minder dan vorig jaar.

Intel probeert zich de laatste jaren steeds meer op mobiele processors te richten in plaats van op de desktopvarianten. Bij tablets krijgt het concern voet aan de grond en het wil dit nu ook bereiken bij smartphones. In het tweede kwartaal van dit jaar komen de nieuwe mobiele processors op de markt, de Atom X5 en X7. Deze 14nm-chips zullen onder meer terug te vinden zijn in de komende Surface 3. Ook is begonnen met het leveren van de Atom X3-processor, ontworpen voor goedkope smartphones en tablets. Verder wordt verwacht dat er in het derde kwartaal meer bekend wordt over Skylake, de komende Intel Core-architectuur.

De totale omzet van de chipfabrikant was in het eerste kwartaal 12,8 miljard dollar. Daarmee is de winst vrijwel hetzelfde als een jaar eerder. De nettowinst ging iets omhoog, naar twee miljard dollar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Zullen ze meer dan waarschijnlijk wel goedmaken met Skylake. Zeer veel consumenten stellen hierdoor de aankoop van hun nieuwe desktop / build uit.

Of dat doe ik toch alvast stiekem. :9
Mee eens. Broadwell is zo laat gekomen dat het zich echt niet loont om een van deze processoren te nemen. Dan kun je beter wachten op een Skylake i5 om in je game pc te stoppen. :)
De groep fanatieke PC-gamers is slechts een marginaal deel van alle desktopbezitters. Ik denk dat je de invloed van game-PC's sterk overschat. Persoonlijk vermoed ik dat over enkele jaren amper nog vraag zal zijn naar high-end desktop CPU's.

Bovendien neigen steeds meer gamestudio's er naar om enkel nog consolegames te maken i.v.m. de massale piraterij van PC-games. Laat dat nou net het domein zijn waar AMD zich sterk heeft gemaakt door APU's aan Microsoft en Sony te leveren.
Ik denk dat jij de PC-gaming markt flink onderschat. In de Xbox 360 / PS3 periode zakte de PC-gamingsales drastisch omlaag, maar dit is zich al weer een aantal jaren aan het herpakken. Sterker nog; de PC-gaming revenue is als ik de grafiek onder aan deze website mag geloven al sinds 2012 hoger dan de drie consolemakers (Sony, MS, Nintendo) bij elkaar:

http://hexus.net/gaming/n...xceed-35bn-2018-says-oga/

Misschien dat ik je verkeerd begrijp, maar dat de omzet van Intel CPU's daalt komt denk ik eerder omdat de mark nu gewoon verzadigd is en mensen niet snel meer een CPU upgrade nodig hebben. Als je bijvoorbeeld naar deze CPU chart kijkt dan doet zelfs een i7 920 van 7 jaar geleden (2008) niet onder een huidige i5/i7:

http://www.techspot.com/articles-info/734/bench/CPU_01.png

[Reactie gewijzigd door Mick1990 op 15 april 2015 13:21]

Misschien dat ik je verkeerd begrijp, maar dat de omzet van Intel CPU's daalt komt denk ik eerder omdat de mark nu gewoon verzadigd is en mensen niet snel meer een CPU upgrade nodig hebben. Als je bijvoorbeeld naar deze CPU chart kijkt dan doet zelfs een i7 920 van 7 jaar geleden (2008) niet onder een huidige i5/i7:

http://www.techspot.com/articles-info/734/bench/CPU_01.png
Zo te zien is die benchmark een voorbeeld waar de GPU de bottleneck is. De verschillen tussen de CPU's van 98-94 FPS zijn behoorlijk groot. Een i7 920 is wel degelijk een pak langzamer dan een i7 4960X. De resultaten zeggen dus meer over de test dan over de CPU's. Wanneer je onderstaande resultaten bekijkt zie je dat er wel degelijk grote verschillen zijn:
http://www.cpubenchmark.n....php?cmp[]=834&cmp[]=2026

Waar je wel gelijk in hebt is dat een i7 920 nog steeds voldoende processing power heeft om veel courante GPU's van voldoende data te voorzien. De noodzaak om te upgraden wat betreft CPU is dus inderdaad niet zo groot.

[Reactie gewijzigd door marius1993 op 15 april 2015 13:45]

Uiteraard is een huidige i5/i7 sneller dan die van een aantal generaties terug. Dat zul je inderdaad vooral merken in de benchmarks die jij nu aanhaalt, of bijvoorbeeld met multiplayer gaming 64 spelers waar veel threads per seconde berekend moeten worden:

http://cdn.overclock.net/...8_bf4_cpu_radeon2vrua.png
ik ken iemand in de gaming industrie, die mij verteld heeft dat spelletjesmakers bij de PC markt geen idee heeft wat de uiteindelijke winst wordt, terwijl ze een preciezer beeld hebben van het aantal consoles en welke spellen daarop populair zijn. Dan kunnen ze van tevoren al met een bepaald budget weten wat de afzet en de winst wordt bij elke console. Bij de PC blijft dit koffiedik kijken vanwege de veelzijdigheid ervan.
Massale piraterij heeft de consoles ondertussen ook wel bereik hoor en je ziet juist dat dit op de PC markt alweer een stuk minder is. En dat er vrij veel titels zijn waar piraterij geen echt issue is, F2P enzo.

Neemt niet weg dat AMD een goede stap heeft gemaakt, maar tegelijk doen ze in mijn optiek in de zakelijke markt amper nog mee.

Dat Intel nu tegenvallende cijfers heeft komt ook vooral omdat er weinig speciaals is uitgekomen. Gezien de kwaliteit van Intel Desktops CPU's de afgelopen 5 jaar, heeft het weinig nut om jaarlijks te upgraden en ondanks dat de Haswell-R lijn prima is, is het nog steeds niet echt nodig om b.v. een Sandy / Ivy te vervangen.
Maar goed, Haswell-R is er ook alweer een tijdje, zodra er een nieuwe lijn wordt gereleased, zullen de cijfers weer omhoog gaan.

Ik denk dat over 3 jaar de vraag naar high-end CPU's juist hoog zal zijn, als men zelf in huis veel meer centralized computing gaat doen. Maar gezien dat heel goed de doodsteek voor consoles zou kunnen worden denk ik dat er wel tegengas gaat komen. Aan de andere kant, wordt het zoals het er nu uit ziet een Intel / AMD belangen strijd, en ik zou gek zijn niet op Intel te gokken.
Maar gamers geven ook bovengemiddeld veel uit aan hun pc's, als intel een waardige opvolger van de 2500K maakt zien ze dat echt wel in de omzet.
Dat klopt, maar de processor is slechts een enkel onderdeel in de hele configuratie. Het meeste geld wordt in andere componenten geïnvesteerd.
Videokaarten zijn een goed voorbeeld. wat heb je aan een octa core I7 als je met een dezelfde videokaart met quad core I5 vaak meer performance in game krijgt. klik
Yep straks is met de komst van Skylake geen enkele reden meer om voor 2011-3 te gaan.
Bovendien neigen steeds meer gamestudio's er naar om enkel nog consolegames te maken i.v.m. de massale piraterij van PC-games.
"Rockstar verkoopt 1 miljoen GTA V PC kopies binnen 24 uur"

[Reactie gewijzigd door Tweaker Sebas op 15 april 2015 20:36]

Quote van Wiki over de PS3/X360 versie:
''Within 24 hours of its release, Grand Theft Auto V generated more than $800 million in worldwide revenue, equating to approximately 11.21 million copies sold.[134][o] The numbers nearly doubled analysts' expectations for the title.[136][137] Three days after release, the game had surpassed one billion dollars in sales, making it the fastest selling entertainment product in history.[138][p] Six weeks after its release, Rockstar had shipped nearly 29 million copies of the game to retailers, exceeding the lifetime figures of Grand Theft Auto IV."

Die 1 miljoen PC copies zijn dus niet zo heel spannend als je bovenstaande cijfers leest.

[Reactie gewijzigd door Nathuran op 15 april 2015 16:42]

Die 1 miljoen is sowieso niet zo spannend omdat dat alleen steam figuren zijn die ook nog eens door een derde partij zijn gegenereerd.

http://www.reddit.com/r/G...have_already_sold_over_1/

https://twitter.com/Steam_Spy/status/588086767821131776

En waarschijnlijk is het nog veel meer omdat alle andere webshops en winkels de rockstar social club versie hebben. Oftewel, gewoon even wachten op cijfers vanuit rockstar.
Ik wed dat er voor die 1M er eerst 10M pre-orders waren ;)

Ik heb het al in januari gekocht 8-)
Iemand wie ik niet ben piraat juist veel met consoles, hij heeft een PS3 met 2 tb aan spellen, een Xbox360 met stapels gebrande CD's, Wii met alle spellen die hij leuk vind.
Hij koopt juist pc games omdat ze niet overpriced zijn bij release, jaren na release zijn ze nog steeds te koop bijvoorbeeld op steam, in tegenstelling tot consolegames die na een jaar niet meer te krijgen zijn. Hij is met velen.

[Reactie gewijzigd door Nature op 15 april 2015 18:37]

Ik heb het dan ook eerder over current-gen consoles. Zover ik weet zijn die (nog) niet gehackt.
In een verzadigde markt is de relatief snel ontwikkelende markt van gaming JUIST van grote invloed. En als die markt dan ook nog eens jaar na jaar blijft krimpen vanwege de overstap naar mobile, dan wordt gaming juist van steeds groter belang voor de PC verkopen. Bovendien wordt een game PC sneller vervangen of verbeterd dan een regulier systeempje. De eisen liggen hoger. Waarom denk je dat er zo'n wildgroei aan gaming producten uitkomt? Of waarom er nu opeens een springlevende markt voor monitoren met gaming eigenschappen is ontstaan?

Er zit gewoon véél geld in. PC gaming is groter dan de omzet van alle consoles op één hoop gegooid.

Het piraterij argument is nooit een zinvol of realistisch argument geweest. Piracy is er al sinds de floppy disk.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 april 2015 16:00]

Ligt eraan wat de prijzen zal worden.. Nou kan intel wel lekker flink de prijzen nog iets omhoog drukken met skylake, want iedereen praat erover..
Ik vraag me af of dat wel waar is. Heb je er ergens cijfers van dat veel consumenten de aankoop van hun desktop uitstellen vanwege de introductie van de Skylake CPU's ?

Het zal Intel beslist een kleine oppepper geven, maar persoonlijk denk ik dat het uitstel van executie is. Het IT-landschap is al jaren aan het veranderen; daar doet een nieuwe Intel processor niets meer aan.
Cijfers zullen er niet zijn, maar het is wel logisch. Broadwell is slechts een dieshrink van Haswell en die releasen ze met flinke vertraging in hetzelfde jaar als Skylake, terwijl Skylake een compleet nieuwe architectuur is waarvan behoorlijk wat verwacht wordt.
Om eerlijk te zijn zou ik daar niet te veel van verwachten. Hoeveel procent van de desktopgebruikers zullen de hogere prestaties van de Skylake architectuur echt nodig hebben ?

Het gros van de computergebruikers zal al ruimschoots tevreden zijn met een leuke AMD APU (A8 of A10 series). Het geld dat je bespaart kun je in een leuke SSD investeren. Daar heb je meer profijt van dan enkel een snellere processor.
Ik denk niet dat "zeer veel consumenten" (lees zeer veel tweakers want een gemiddelde gebruiker heeft geen idee welke processer er in zijn of haar systeem zit) in staat zijn om 8% daling te veroorzaken.
Ik denk dat de krimp van de desktop CPU’s, op dit moment, voor een aanzienlijk deel veroorzaakt wordt doordat er in de zakelijke markt steeds meer destops gevirtualieseerd worden waarvoor je alleen nog "simpele" client systeempje nodig hebt.
"Zeer veel" als in de 1 op de 1000 consumenten die uberhaupt zouden weten wat Skylake is?
Same.

Misschien gaan de verkoepen zo slecht omdat er maar mondjesmaat snelheidswinst wordt geboekt.

~5% ipc improvement per generatie is nou niet echt om over naar huis te schrijven.
Hoeveel meer snelheid is er dan nodig? Het probleem is dat ~95% van de gebruikers de snelheid nu acceptabel vindt. Ja, er zijn er genoeg die het liever sneller zouden willen hebben, en iedereen wil het goedkoper hebben. Maar dat is geen reden om maar op SkyLake te wachten. Intel is op het punt gekomen dat hun massa-product goed genoeg is voor de bulk van de markt. En voor de high-end CPU's is het probleem dat de R&D kosten hoog zijn in verhouding met de grootte van de high-end markt.
En de dure dollar zal op dit moment ook niet helpen met de sales, ik kan me voorstellen dat de consument dan een aankoop uitstelt.
Niet zo gek: de processors worden niet sneller, alleen maar zuiniger, voor dat kleine beetje minder energiekosten ga je geen ¤300 neerleggen...
Nou... mijn pricewatch: Intel Core i7-5960X Boxed is toch heel wat sneller dan mijn vorige pricewatch: Intel Core i7 2600K Boxed hoor :)

Maar het mindere verkoop komt waarschijnlijk doordat er minder PC's verkocht worden: nieuws: Gartner en IDC: pc-verkopen vertonen afname in eerste kwartaal

[Reactie gewijzigd door wootah op 15 april 2015 12:14]

Een cpu van 1100 euro kun je niet plaatsen onder normale desktop cpu's
Ik ben het eens dat dit wellicht geen normale consumenten desktop CPU is, maar hij valt toch echt binnen het Intel Desktop segment.
Ah, maar hoeveel sneller start Windows nu op? Hoeveel sneller verstuur je je mail? Bij hoeveel taken merk je dat ie echt sneller is? En dit is nog een flink verschil (theoretisch dan), als je kijkt naar het verschil tussen 2 opeenvolgende series dan is het amper meetbaar, laat staan merkbaar.
Klopt pas bij dingen als Rendering,encoding of en een paar cpu limited games ga je verschil merken.
En ook 3x zo duur. Je zou componenten moeten kiezen die even duur waren bij de lancering.
De stelling was: "de processors worden niet sneller, alleen maar zuiniger". Ik ben het niet met die stelling eens want ze worden sneller en performance per watt gaat inderdaad omhoog.

Maar als de prijs echt zo'n issue is, kijk dan hier eens naar:
http://www.cpubenchmark.n...php?cmp[]=1799&cmp[]=2332
10W minder maar wel 25% hogere score.
Dus: snellere cpu, minder verbruik, ongeveer dezelfde prijs.

Verder investeer je met een nieuwe CPU niet alleen in processor snelheid maar ook in snelheid voor de apparaten die aan je CPU hangen. Denk aan quad channel DDR4 (sneller en zuiniger). Denk aan al die PCI-E lanes die je meer kan krijgen. En dat soort benchmark resultaten krijg je meestal niet te zien.

Je kan trouwens wel goed de euro / dollar koers zien, ik heb de 5960 namelijk voor een euro of 900 gekocht een paar maanden geleden.
Meer cores valt niet onder "sneller" in veel van de dagelijkse taken...
Aangezien je PC op de achtergrond meer taken en processen heeft draaien dan wat je daadwerkelijk op je scherm ziet, zal het wel degelijk invloed hebben (zie je taskmanager van Windows). Of je het waard vind is een ander verhaal ;)

Waar ik vroeger met een dualcore 1 zware taak tegelijk kon doen, en ondertussen de tijd zat te doden door wat moeizaam op het web te browsen, wordt hier nu een rendertaak uitgevoerd, staat mijn pc een PAR repair uit te voeren en een backup te maken, terwijl ik met alle gemak zit te browsen.

Voorheen was ik hier uren aan kwijt doordat ik ze sequentieel moest uitvoeren. Nu kan dat parallel 8)

Voor mij zijn dat dagelijkse taken, maar voor anderen hoort dat niet tot dagelijkse werkzaamheden. Het is dus allemaal relatief.

Sterker, ik kan nu gamen terwijl mijn PC een rendertaak uitvoert, dat was vroeger ondenkbaar :D
Die rendertaak van jou maakt niet echt goed gebruik van je systeem dan ;)
Die rendertaak is ten alle tijden minder belangrijk dan wat ik wil :D
Dat is nou juist het mooie, nu kan ik kiezen, voorheen had ik geen keuze ;)
Ligt er ook sterk aan waar je de 5960 voor gebruikt, als het om gamen gaat is je 5960 dus echt niet zoveel geweldiger dan de 2600K.

Ik begrijp dat de stelling anders is natuurlijk maar ik haal die er even bij aan.
Voor veel mensen is een overstap naar een nieuwe CPU gewoon niet boeiend genoeg.
Betere vergelijking Mijn 2600k is nog steeds net zo snel als een redelijke Core i5.
Snelheid is niet meer uit een proc te halen. De snelheid haal je tegenwoordig uit je SSD.
We zijn eigenlijk wel een beetje op een punt aangekomen dat vrijwel iedere verkrijgbare processor voldoende is om je alledaagse taken op uit te voeren.

Met werkgeheugen valt ook niet meer zo belachelijk veel winst te behalen momenteel. De bottleneck zit hem meestal in de gebruikte harde schijf. Dat is eigenlijk de enige sector waar nog groei in zit. Nu SATA al een poosje tegen het limiet aan zit worden er NVME SSD's ontwikkeld.

Over enkele jaren zal data praktisch zonder vertraging uitgewisseld kunnen worden tussen SSD, werkgeheugen en processor. Dan is de volgende innovatie nodig, maar dat zie ik nog niet op korte termijn gebeuren.

Zeker nu mobiele apparatuur steeds geavanceerder wordt vraag ik me af hoe lang desktopcomputers nog relevant blijven voor de doorsnee consument. Een briefje typen gaat ook prima op een tablet i.c.m. een toetsenbord cover. Veel andere zaken (internetten, social media, mobiel bankieren) doen we al met mobiele apparaten.

Canonical doet het wel slim met Ubuntu Touch. Daarmee zal het mogelijk zijn om je smartphone of tablet in een dock te zetten waarop je een externe monitor, toetsenbord en muis aansluit. Hiermee verandert je mobiele apparaat in een compacte desktop, waarop ook de interface automatisch wordt aangepast. Zeker met de steeds sneller wordende SoC's kan dit een interessant (en financieel aantrekkelijk) alternatief worden voor de traditionele desktopcomputer.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 15 april 2015 16:31]

Ik denk dat zolang er content geproduceerd gaat worden een desktop nog wel relevant zal zijn.
Voor foto/video bewerking en content creatie an-sich zit je vaak 1/2 generaties/modellen boven wat de norm is qua hardware.

Verder doet MS dit ook met Windows 10.
Wat nog mooier zou zijn is als je je je telefoon op je pc aansluit de pc als co-processor werkt voor je mobiel zodat je ook gewoon desktoptaken uit kan voeren en nut hebt van de power in die form factor.
Want afgezien van een groter scherm (wat vrijwel elke telefoon met micro-usb aan kan sturen) en een bluetooth kb/muis setup is die dock niet veel speciaals op dat vlak.
In het verleden was het zo dat een desktop nog nuttig was om bestanden opnieuw te coderen.

Tegenwoordig kun je met een beetje camera gelijk in de juiste resolutie met de juiste codecs opnemen. Op de desktop is het een kwestie van snijden en opnieuw rangschikken, en daar heb je geen zware desktop voor nodig.

En er is terdege vooruitgang, echter niet op het vlak waar je het verwacht. De GPU is geïntegreerd, worden steeds sneller en steeds meer software maakt hier gebruik van.
http://en.wikipedia.org/w...graphics_processing_units
Niet alleen voor media te laten zien, decoderen, maar ook encoderen.
Nvidia heeft bijvoorbeeld Cuda, Microsoft heeft DirectCompute, Intel heeft quick-sync toegevoegd op bepaalde modellen.


Al lijkt er stilstand te zijn, er is terdege progressie maar dan op een totaal ander vlak en dat zit hem met name in software-optimalisatie, cq beter gebruik maken van de hardware die aanwezig is.
Dus jij wilt zeggen dat de content die jij met een cristie of red opneemt altijd productieklaar is?
En dat jij vegas pro, ableton, reason, after effects, 3ds max en autocad op je snapdragon wilt draaien?

Tenzij je een flinke cloud er achter hebt draaien om al die gebruikers op te kunnen laten rekenen gaat dat hem echt niet worden.
En de cloud is voor dit soort bedrijven vrijwel nooit een oplossing want beveiliging and all that.
Vergeet de Gamers niet, ook al worden er minder PC verkocht er veel gamers vinden de PC de ultime gaming platform en verkiezen deze boven de console. En de PC(en ja ook de console) gamers krijgen straks met windows 10 en DirectX 12 een boost en game developers meer mogelijkheden om games te ontwikkelen die op een console veel minder werken, omdat een console altijd 1 generatie hardware of met rekenkracht te ver achterloopt op de PC -> The Console War Is Over: The PC Already Won. Laten we maar niet over 4K gamen beginnen daar kan de console al helemaal niet meekomen.
Ach, tegenwoordig kan er niet eens optimaal 4k 60fps gedraaid, dan zal ik het ook niet willen. Want 1080p is goed zat. Wat je zegt klopt niet.
Meh. Zo'n onzin.

Ja tuurlijk als je het over de gemiddelde man hebt dan is een i3 al ruimschoots voldoende.

Snelheid kan nooit genoeg zijn. Je kan trouwens niet aannemen dat processoren zoveel sneller worden door maar cores toe te voegen. Ken zat apps/games die single thread cpu bound zijn,

Als je het van die optiek bekijkt is er al jaren geen vooruitgang meer geboekt.

Maar goed, 640kb is meer dan genoeg mh? ;)
De processoren worden wel sneller, maar mijn huidige is al voldoende snel voor de werkzaamheden. Het is net als bij smartphones. Na een tijdje is de beleving van nog snellere processoren niet effectief te merken. Daarom stoppen ze nog hogere resolutieschermen erin omdat er toch processorkracht beschikbaar is.
Nou een Intel Core i7-4785T (35w) is een stuk sneller dan mijn Intel Core i7 980 (130W), en dat maar met 4 cores, en een hele stuk zuiniger, dan zie ik echt wel in waarom iemand een nieuwe MB met nieuwe CPU koopt.

En een stuk goedkoper dan de Intel Core i7 980 toen.
Vind dit ook totaal niet raar. Mijn i7 in mijn desktop is nog steeds een 920 en voldoet nog steeds prima. Ondertussen is het ram, gpu en harddisk al aantal keren vervangen, en na al die jaren kan mijn cpu nog steeds alle taken prima aan. Enige wat ik echt een nadeel vind is het x58 platform zelf (dus sata3 en usb 3.0).

AMD heeft het in mijn ogen toch slimmer aangepakt door de console markt van cpu's te voorzien.

[Reactie gewijzigd door vali op 15 april 2015 12:29]

Die consoles zullen de komende jaren met dezelfde hardware worden verkocht. Dat geeft AMD toch aardig wat zekerheid; zowel qua afname als inkomsten. Dan hebben we het slechts over 2 verschillende Jaguar APU's. Als ze het verder goed blijven doen zit er best een kans in dat Sony en Microsoft hun volgende consoles weer met AMD hardware uitrusten.
Die 920 heb ik ook nogsteeds. Hij draait op 3,8 ghz en super stabiel. Heb nog een i5 2500k setje liggen waar ik enkel geheugen voor moet kopen. Maar ik twijfel of ik mn betrouwbare 920 daarvoor in ga ruilen. Mn gpu is inmiddels natuurlijk vervangen en het stroomverbruik van die 920 is niet misselijk tov de huidige generaties. Om prestatie redenen lijkt een upgrade naar huidige generaties eigenlijk zinloos. De 920 komt relatief gezien nog erg goed mee.
''AMD heeft het in mijn ogen toch slimmer aangepakt door de console markt van cpu's te voorzien.''

Daar zijn de marges wel flinterdun.
Dat klopt, maar AMD zal voornamelijk naar lange termijn kijken. Als Microsoft en Sony tevreden blijven met AMD, zal de cpu voor de volgende generatie weer van AMD vandaan komen.

Voordelen? Een zekerheid van inkomsten die weer voor andere doeleinde gebruikt kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door vali op 15 april 2015 12:42]

Mwah ik gok niet dat microsoft en sony kijken naar het verleden wat betreft nieuwe consoles. Ze kijken vast naar wie de beste bang for the bucks kan leveren. Intel of amd. T is niet alsof een emotioneel 'amd was vorige keer ook goed' verandering in de keuze gaat brengen.
Bedrijven van die grootte zijn niet merktrouw. Als Intel een 1% beter aanbod heeft, dan heeft de PS5 een Intel APU.
En Intel en Nvidia waren totaal niet geïnteresseerd in de consolemarkt. Dus dan was AMD ziezo de meest voor de hand liggende.
Yep loopt bij mij ook nog steeds prima al 3 jaar....
Ja precies mijn gedachte, ik heb een i7 950, echter mis ik sata3 en usb3 totaal niet.
Ik denk dat AMD het slim heeft gedaan door APU's te leveren voor zowel de XBOX One als de Playstation 4. Dat zijn toch ook weer tientallen miljoenen processoren.

De desktopmarkt krimpt al een hele tijd. Om eerlijk te zijn geloof ik ook niet dat hier nog veel verandering in komt.
Dat is voor zover ze er voor kozen, ze moesten ook nog door zowel microsoft als sony gekozen worden natuurlijk. Maar amd lijkt het redelijk te doen door het zinkende desktopprocessor schip te verlaten en r&d hard op APUs te richten. Heb nu 3 mensen in mijn familie met een amd based hp laptop, zodat mijn legioenen aan neefjes allemaal goed minecraft kunnen spelen en ze zijn allemaal hardstikke tevreden. De A8 geeft een bijna perfect balans tussen quad core cpu/APU en kosten
Dat denk ik ook niet. Mensen kopen tablets en laptops tegenwoordig.
Zelf heb ik onlangs wel gewoon een nieuwe desktop aangeschaft, maar ben wel redelijk veeleisend en wil gewoon zelf bepalen wat erin zit :)
Intel probeert zich de laatste jaren steeds meer op mobiele processors te richten in plaats van op de desktopvarianten.
Intel zou onverstandig zijn als het dit niet doet. Behalve dat desktop processors nu even niet de focus zijn bij intel zegt mij dit nog niet zoveel over de Intels stategie voor desktop processors. De afname van verkopen is geen goed ding inderdaad. Maar om nu direct over een structurele situatie te praten. Voor de conclusie van een immer dalende lijn van verkopen is het te vroeg. Ergens moet weer een nieuw evenwicht ontstaan. Een minder grote behoefte aan desktops is wel een veilige conclusie.

Op zich is het logisch dat Intel het accent nu op mobiele IC's heeft liggen. Intel is met een inhaalrace bezig om de bouwers van echt mobiele IC's te pareren. In deze steeds groter wordende mobiele markt stelt Intel nog steeds te weinig voor, al betreden de nieuwe Atoms nu wel dit domein. een andere reden is dat Intel zich met desktop CPU's in een comfortabele positie bevindt door de voorsprong die ze heeft. Zowel haar concurrentie (AMD) als ook de huidige softwareproducten geven weinig reden voor innovatie in het hogere segment van de desktop CPU's.

Internet of things zou trouwens een markt kunnen zijn waarin Intel harder kan groeien dan de bestaande mobile markt. Op deze laatste markt moet ze zich invechten, met hardware die een verschil maakt ten opzichte van wat er al is. In Internet of things moet Intel op toepassingen simpelweg de eerste speler zijn. Eenvoudiger lijkt mij, en productspecificaties zijn beter aan te passen aan wat de hardware kan bieden.

[Reactie gewijzigd door teacup op 15 april 2015 12:28]

Bovendien kun je een goede "mobiele" processor ook inzetten in (instap) desktops. Desnoods met een andere socket. Andersom is niet zo makkelijk.
Dat kan ook goed, en zal een veel gevallen voldoende zijn. We kunnen nog een stapje verder gaan door de huidige ATX architectuur te vervangen door iets equivalents, maar dan wel veel compacter. De drive achter het verkleinen van componenten is door alle mobiele hardware nu groot genoeg.

De enige rem die ik nog zie is de uitdaging een grote hoeveelheid computervermogen in een kleine ruimte samen te ballen. Dit is alleen te bereiken door innovatie in de koeltechniek, zodat de desktop rekenkracht behouden blijft. De koelerfabrikanten hebben alleen geen groot belang om te verkleinen. Groot verkoopt en ATX is nog teveel een vanzelfsprekendheid.

Het bovenstaande heb ik al eens eerder in een topic gesteld. Als performance vergroting bijna geen verkoopargument meer is, kan het veranderen van de vorm factor nog wel een koop impuls geven.
Inderdaad, als ze nou is met iets komen wat een echte verandering is...het verschil tussen de i5 2500k en de 4690k is op dit moment niet zo heel groot, logisch dat mensen de 2500k houden (was een voorbeeld). Het enige echte wat er veranderd is is op het 2011-3 gebied. Daar heb je nu al een "goedkope" 6-core waar je eerst 500-1000 euro neer moest tellen.

Ik zelf denk dat ze wat meer winst zullen maken als ze de prijzen wat omlaag gooien, zeker als je nu ziet dat een i5 zo rond de 200-250 euro zit. Een paar maanden geleden had je voor 280-300 euro een dikke i7.
Een paar maanden geleden was de Euro - Dollar koers ook anders.
Het zit er dik in dat import duurder wordt, da's het hele doel van wat de ECB doet.
Wij zijn goedkoper, is meer export. Een deel van de verliezen/afgenomen winst die bedrijven als Intel rapporteerd komt door hetzelfde effect. Resultaten worden vaak uitgedrukt in US Dollar, dus een dalende Euro heeft meteen een effekt op de balans want de verkopen zijn minder waard geworden in US Dollar.

Ik geloof niet dat de prijs omlaag gooien leid tot meer verkopen en winst. De PC markt zit al tijden in het slop door onder andere de opmars van de mobiele markt. Degenen die wachten op Skylake zijn een niche en gaan echt het verschil niet maken in de balans van Intel.

Jammer voor ons, maar Intel is in principe gewoon goed bezig ze passen zich aan aan de markt. Een noodzaak voor elk gezond bedrijf. Wat jaren heeft gewerkt in het verleden is niet altijd werkbaar voor de toekomst. Het is meegaan of ondergaan.