Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 189 reacties

Voorzitter van de EU Letland heeft een amendement opgesteld om een einde te maken aan de impasse tussen lidstaten en het Europees Parlement over het afschaffen van roamingkosten. Europeanen zouden minimaal een week per jaar gratis vanuit het buitenland moeten kunnen bellen.

Binnen Europa zouden burgers minimaal zeven dagen per kalenderjaar minimaal vijf minuten per dag over de grens moeten kunnen bellen zonder kosten. Daarnaast zouden ze in die periode minimaal gratis vijf sms-berichten vanuit het buitenland moeten kunnen versturen en minimaal 10MB aan data moeten kunnen verstoken.

Providers zouden klanten goed moeten informeren over de tarieven, en over het aantal dagen en het volume waarop ze kosteloos recht hebben gedurende hun verblijf in het buitenland. Daarnaast moeten gebruikers inzicht krijgen in dat verbruik en moeten ze een limiet kunnen instellen om ongewenst hoge telefoonrekeningen te voorkomen. Komt de limiet in zicht of is hij bereikt, dan zou de provider een notificatie moeten sturen.

Dat voorstel staat in een door Statewatch gepubliceerd amendement van Letland, momenteel voorzitter van de Europese Unie. Het amendement moet de kloof dichten tussen de lidstaten en het Europees Parlement over het afschaffen van de roamingkosten. Het Europarlement en de Europese Commissie houden vast aan een totale afschaffing op korte termijn, maar de lidstaten zien dit niet zitten. Zij deden begin maart via de Raad van Ministers een afgezwakt voorstel met uitstel tot 2018 en roamen tot 5MB per dag uit eigen bundel. De Europese Commissie noemde 5MB een lachertje.

De Europese Commissie, het Europees Parlement en de Europese Raad moeten het tijdens onderhandelingen eens worden over het amendement.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (189)

5Mb is een lachertje en 10Mb is dat dan niet ? 8)7
Sterk staaltje werk van de lobbyisten van de telco's in Europa. Het begon met het voorstel van Neelie om roaming helemaal af te schaffen in de EU, vervolgens wordt het steeds verder ingeperkt. Die lobbyisten verdienen hun salaris echt.
En de politiek wil nog serieus worden genomen door de doorsnee Europeaan? Ik zou het erg bijzonder vinden als die mensen zichzelf nog serieus in de spiegel kunnen kijken met al hun idiote voorstellen, het salaris wat zij krijgen kan veel beter worden besteed. Dit hele voorstel slaat kant noch wal, dit is echt een aalmoes.
Ook nog vragen om uitstel tot 2018 om dit zielige voorstel te implementeren. Ik heb nog meer vertrouwen in de natuurlijke marktwerking tussen de telco's met buitenlandbundels dan deze trieste voorstellen.
Ik lees denk ik wat anders dan jij leest.

Jouw opmerking: "En de politiek wil nog serieus worden genomen door de doorsnee Europeaan?". Daar haal ik uit dat jij het niet eens bent met de Europese politiek?

Ik lees in het bericht: "Het Europarlement en de Europese Commissie houden vast aan een totale afschaffing op korte termijn, maar de lidstaten zien dit niet zitten."

De Europese politiek wilt juist de totale afschaffing, maar de lokale politiek van de landen willen dat niet. Het is dus de VVD's, CDA's, PVDA's, etc die dit plan proberen te beperken.

Ik ben het hierin volledig eens met de Europese politiek en ik vind het juist opvallend dat zij een dergelijk afwijkend en innoverend standpunt innemen en ook (tot op heden) bij dat standpunt blijven. Juist hierdoor ga ik de Europese politiek meer serieus nemen en meer "vertrouwen" en de lokale politiek minder.
Dat 'vooralsnog' vasthouden aan hun standpunt baart mij juist zorgen. Politiek is doorgaans een spel van compromissen en gezien de diverse voorstellen vanuit de lokale politiek vrees ik wederom een compromis. Vaak simpelweg een slap besluit. En wanneer we ergens in het midden belanden, vrees ik inderdaad een zeer beperkte roaming mogelijkheid vanuit je eigen bundel.

Dat vertrouwen in de Europese politiek is er bij mij vooralsnog niet. Al hebben ze nu wel kans te laten zien dat ze ergens voor staan en meer vertrouwen te winnen van veel burgers.
Een oplossing zou zijn: telecom markt is zuiver Europees. Dan zijn tariefverschillen tussen binnenland en Europees oneerlijke discriminatie.
Dat (telecom markt) is dus wat hiermee (voorstel) verhinderd wordt.

De Europese Commissie zou nu wel via een achterdeur (spectrummarkt) etc kunnen proberen een interne markt te vormen. Dan zou er immers een overlap bestaan waardoor het creŽren van een gemeenschappelijke telecom markt een logische volgende stap moet zijn.
Net als de heffing op de duitse autobahn...
Het is een melkkoe, dus dat zal niet zonder slag of stoot gaan.
Heel terecht! Steeds meer wordt er in de lidstaten nog lokaal gedacht en gehandeld inclusief lobby door de lokale lobbyclubs. Het Europarlement stŠŠt tenminste voor de zaak!

Kijk maar naar Den Haag: provinciaals gekrakeel op hoger niveau. Als je dat vergelijkt met een doorsnee debat in het Europees parlement, dan valt op dat het in "Brussel" er veel professioneler aan toe gaat.

Ik vrees, dat de lokale politici bang zijn een onderdeel van een nationaal gevoel ("thuis" wel "kunnen bellen" en "in het buitenland" "niet") te verliezen en daarmee een deel van hun eigen legitimiteit.

Zelf maak ik het mezelf makkelijk: KPN zakelijk met Euro bel- en internetbundels. Kan daarmee in de EU internetten en bellen dat het een lust is. Hoef er dus niet meer over na te denken. Dat moet echt standaard voor iedereen worden :)

[Reactie gewijzigd door HDoc op 16 april 2015 09:56]

Bizar toch, het Europese Parlement en Commissie wordt toch bevolkt door dezelfde partijen als degenen die in de landen opkomen?
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar ik heb in het verleden al vaker opgemerkt dat een partij soms Europees 'voor' een wet/regel is, om diezelfde regel dan nationaal te blokkeren. (Sorry, kan niet onmiddelijk voorbeelden citeren.)
Draait m.i. allemaal puur om stemmingmakerij.
Ik heb nog meer vertrouwen in de natuurlijke marktwerking tussen de telco's met buitenlandbundels dan deze trieste voorstellen.
We zien toch al een jaartje of 15 dat dit niks oplevert? Kennelijk is er geen vraag naar abonnementen met speciale buitenlandbundels, want anders zouden telecomboeren deze wel aanbieden.

Zeg nu zelf, wat zou jij doen? Een abonnement van 15 euro per maand voor alleen binnenland, of 20 euro per maand waar ook een beperkte buitenlandbundel bij in zit? Voor je 3 weken vakantie ga je dat niet doen, alleen mensen die regelmatig in het buitenand zitten zullen zo'n bundel aanschaffen en dat zijn er niet zo veel.

En dus blijven die roamingkosten bestaan, er is simpelweg geen marktmechanisme om dit voor grote groepen mensen af te schaffen of te verlagen. Sterker, mensen gaan toch naar het buitenland en ze bellen/internetten daar toch, dus waarom zouden ze het niet juist zo duur mogelijk maken? Mensen betalen het toch wel. Dat is dus waarom de politiek nu ingrijpt. Dat je wat meer betaalt om je toestel in het buitenland te kunnen gebruiken is terecht, maar de betaalde kosten moeten wel enig verband houden met de daarwerkelijk door de provider gemaakte kosten. Nu is het een melkkoe.
wat ik graag wil is een roam like home bundel, waarmee je voor een bepaald bedrag per dag/week/maand in het buitenland je binnenlandse bundel kunt gebruiken. Denk dat hier zeer veel animo voor is. De huidige buitenland bundels zijn veel te klein, zeker als je op reis bent gebruik je veel meer mobiele data dan thuis, waar je op veel plekken wifi hebt. Als ik op vakantie ga wil ik bv in de auto Spotify kunnen gebruiken, met de huidige bundels (vaak max 200mb per week) ben je daar snel mee klaar
*kuch* Choozze *kuch*
Voor 10 euro per maand kun je je gehele bundel in het buitenland gebruiken.

Of 35 euro per maand voor onbeperkt alles in de hele eu

https://choozze.nu/bestellen
die heb ik ;)
maar de laatste tijd veel gezeur over bundel grootte/FUP, en ze bieden ook geen 4g....
[...]

We zien toch al een jaartje of 15 dat dit niks oplevert? Kennelijk is er geen vraag naar abonnementen met speciale buitenlandbundels, want anders zouden telecomboeren deze wel aanbieden.
Of ze bieden het bewust niet aan, omdat ze zo meer verdienen.
Zeg nu zelf, wat zou jij doen? Een abonnement van 15 euro per maand voor alleen binnenland, of 20 euro per maand waar ook een beperkte buitenlandbundel bij in zit? Voor je 3 weken vakantie ga je dat niet doen, alleen mensen die regelmatig in het buitenand zitten zullen zo'n bundel aanschaffen en dat zijn er niet zo veel.
Hoezo en beperkte buitenland bundel? Het lijkt me reeel dat de bundel gewoon voor beide gebruikt zou kunnen worden. Al is het alleen voor je eigen en je buurlanden. In NL bijvoorbeeld DE, BE en UK.
En dus blijven die roamingkosten bestaan, er is simpelweg geen marktmechanisme om dit voor grote groepen mensen af te schaffen of te verlagen. Sterker, mensen gaan toch naar het buitenland en ze bellen/internetten daar toch, dus waarom zouden ze het niet juist zo duur mogelijk maken? Mensen betalen het toch wel. Dat is dus waarom de politiek nu ingrijpt. Dat je wat meer betaalt om je toestel in het buitenland te kunnen gebruiken is terecht, maar de betaalde kosten moeten wel enig verband houden met de daarwerkelijk door de provider gemaakte kosten. Nu is het een melkkoe.
Domme mensen betalen wel, slimme mensen kopen een prepaid kaart voor de tijd dat ze in het land zijn. Maar het blijft lastig zeker als je geen dual SIM smartphone hebt. Ook deze (de dual sim telefoon) wordt door de telecom providers niet geleverd. Niet omdat er geen vraag naar is, maar omdat het hun beter uitkomt.
Worldcitizen geeft het ook al een beetje aan. Mijn reactie dat ik nog meer vertrouwen heb in de natuurlijke marktwerking is ook een tikje ironisch bedoelt; ze vragen uitstel om het pas in 2018 te implementeren, de politiek kennende komt daar makkelijk nog een jaar bij. Het voorstel werd vorig jaar goed gekeurd om eind 2015 in te gaan, nu hebben ze het over 2018.... http://www.nu.nl/tech/374...indigt-roamingkosten.html

Jij geeft aan dat omdat er geen vraag naar is het ook niet komt. Er is wel degelijk vraag naar, zo zijn er een aantal providers die in dat gat gesprongen zijn, maar dan heb je het over een abo van ongeveer 100 euro in de maand met 5 GB en een hoop belminuten en SMS'jes in heel Europa te gebruiken.
De providers implementeren het alleen niet, omdat roaming en buitenland bundels een ontzettend leuke melkkoe is zoals je in je eigen reactie ook al zegt

Je gaat naar het buitenland betaalt relatief heel veel voor wat je gebruikt terwijl de kosten van een SMS'sje versturen in het buitenland niet heel veel duurder is; de infra ligt er toch al voor de klanten uit het land waar het in opereert. Daarnaast betaal je dubbel; in het buitenland verbruik je en betaal je direct en in het binnenland (uitgaande van gelijk verbruik in de maand) gebruik je dat deel van de bundel niet.
Vaak heb je gelijk; als er geen vraag naar is komt het er niet, maar in sommige gevallen kun je het ook anders bekijken. Een melkkoe wordt niet graag opgegeven en daarom wordt het niet geÔmplementeerd.
En de politiek wil nog serieus worden genomen door de doorsnee Europeaan? Ik zou het erg bijzonder vinden als die mensen zichzelf nog serieus in de spiegel kunnen kijken met al hun idiote voorstellen, het salaris wat zij krijgen kan veel beter worden besteed.
Ik stel voor dat we alle ministers naar huis sturen en nieuwe vertegenwoordigers kiezen. :) :) :)
Deze mensen hebben duidelijk NIET de belangen van hun kiezers voor ogen.
Fout. De Franse minister is (terecht) bang dat de Franse telecombedrijven de kosten van Nederlandse roamers gaan verhalen op Franse klanten. Andersom komen Fransen relatief veel minder naar Nederland.

En aangezien Frankrijk, Spanje en ItaliŽ grote vakantie-landen zijn met veel stemmen zijn de meeste roamingvoorstellen dus kansloos juist omdat hun ministers opkomen voor hun eigen kiezers.

Nederlandse (euro-)politici zijn uiteraard wel voorstander van roaming omdat wij aan de andere kant van de streep staan.
Fout. De Franse minister is (terecht) bang dat de Franse telecombedrijven de kosten van Nederlandse roamers gaan verhalen op Franse klanten.
Je bedoelt de absurd hoge bedragen die de betreffende bedrijven niet maken als kosten? }:O
Of anders dat ze hun eigen binnenlandse klanten onder de kostprijs faciliteren? }:O

Als ze gewoon dezelfde prijzen bieden als voor hun eigen klanten is er toch niets aan de hand. We hebben het hier niet over gratis . :Y)
Elk jaar verdubbeld data verbruik, ik heb gisteren nog gezien dat als je eBay inlaad (1 webpagina) dat je al aan 1.5mb zit...

Wat is het dan voor die sites waar video reclame automatisch opstart? Een zeer kleine gecomprimeerde video zit zeer snel aan 25mb

Statische cijfers vastzetten is achterlijk, ze kunnen beter elk jaar hun cijfer baseren op het gemiddelde verbruik van de e.u gebruikers van het jaar tevoren, zo volgt de regeling een beetje de realiteit (met ťťn jaar vertraging)
Ik vind het ook belachelijk. Dadelijk krijgen we dus de mogelijkheid om maar liefst ťťn week lang, 5 minuten per dag binnen je bundel in de EU te mogen bellen, 5 smsjes te sturen, en 10 MB internet te gebruiken. Wauw.

Ik denk dat de gemiddelde vakantieganger toch wel minstens 10 dagen gaat, dus dan kan het niet eens iedere dag. Daarbij kun je met 10 MB internet niets. Zodra je internet inschakelt gaat je telefoon van alles synchroniseren waardoor je al gelijk op 50+ MB zit. Om dit op te lossen zou je dus met special software moeten werken die bijvoorbeeld alle data van alle apps blokkeert behalve die van bijvoorbeeld Whatsapp, de gemiddelde consument weet niet eens dat er dergelijke software is.

Dit soort regelgeving maakt het voor de consument echt niet beter, eerder meer verwarrend (bijvoorbeeld: hoeveel data had ik ook alweer gratis? 10 of 20 MB? zal wel 20 zijn. Vervolgens een dikke rekening omdat je per MB buiten je bundel fors betaald)
Het afschaffen van de roaming tarieven is niet alleen bedoeld om vakantiegangers te plezieren. Het maakt het effect van grenzen een stuk kleiner. Als je in Vaals woont, dan zou je net zo makkelijk in Aachen moeten kunnen winkelen of werken als in Maastricht. Echter, nu is dat niet zo, omdat als je in Aachen gaat winkelen of werken, je bel en internet kosten een factor 10 hoger liggen. Dit maakt het voor mensen minder makkelijk om zich te bewegen binnen Europa. Door het afschaffen van de prijsverschillen hef je deze barriere op.

[Reactie gewijzigd door GrowMyHair op 15 april 2015 14:45]

Je vraagt je af hoe mensen zich vroeger zonder mobiele telefoon konder verplaatsen of winkelen... :Y)
Ja, alleen gaat dat nu in de huidige tijd dus niet meer op.
Even de oorspronkelijke tekst erbij gehaald:
1. The basic roaming allowance shall be available at minimum for 7 days per calendar
year and shall allow a minimum daily consumption of 5 minutes of regulated roaming voice calls made, 5 minutes of regulated roaming voice calls received, 5 regulated roaming SMS messages sent and 10 megabytes of regulated data roaming services.

2. Roaming providers shall publish and include in their contracts detailed quantified information on how the basic roaming allowance is applied, by reference to its main pricing or volume parameters.
Dus het is een minimum (= dat wordt dus echt nooit hoger...) en je mag ook 5 minuten gebeld worden !

Het is en blijft een lachertje vergeleken met het oorspronkelijke plan.

Wat betreft data gebruik; Android heeft volgens mij standaard alleen apps updaten via WiFi aanstaan. Dus hoe je dan opeens aan 50+ MB komt ? De 'gebruikelijke' data bundels in Nederland zijn ook geen 30 dagen x 50MB = 1500MB per maand.
Ik denk dat je het ook meer als begin moet zien. Nu 10, maar zodra zoiets er eenmaal is is het makkelijk dit over een aantal jaar op te hogen. Normaal wordt die methode in het nadeel van de burger gebruikt, mooi dat dat nu andersom gaat zijn :)
Tja, maar dan zijn ze heeeel genereus als ze een keertje 50 MB aanbieden, en dan trekt je Dropbox even bij... Hoppa 200 MB aan fotos van ome Piet, en poef, de rekening is er. Datalimieten zijn sowieso al achterlijk laag (met een beetje abbo trek je je hele bundel in een kwartiertje leeg als je wilt), maar dit soort limieten doen me denken aan schoolsystemen waar iedere student 10 MB krijgt. En daarna staan ze vreemd te kijken dat niemand dat gebruikt, en met een USB-stick zwaait.

Datzelfde gaan we ook hier zien, mensen gaan WiFi gebruiken, tenzij het echt niet anders kan. Daar zit namelijk geen limiet op van een whopping 5 MB... Noch van 5 GB.
Dat is gewoon al aan de gang hoor. Ik gebruik alleen nog mobiel internet als ik onderweg ben met de auto of met de Veolia trein, verder heb ik overal wifi.

Op zich is het nu nog niet gek dat roaming nog niet onbeperkt is, dat wil ik zelf ook graag maar dat gaat gewoon niet gebeuren. 10MB is een begin, en zo kun je toch blijven whatsappen. Ik vind het zelf ook jammer, ik had ook graag 500MB per maand in Duitsland mogen verstoken zonder bijkomende kosten, maar dat zit er helaas nu nog niet in. Over een aantal jaar is dat misschien wel gewoon normaal, daar vestig ik mijn hoop dan maar op.
Waarom slechts 500MB?

Zo te zien werken de voorstellen wel, in ieder geval in de publieke opinie. Zoveel mensen die 'ineens' genoegen willen nemen met heel weinig...

Ik wil graag mijn bundel van 5GB kunnen roamen. Het zal niet vaak gebeuren, maar juist als ik op reis ben, wil ik mijn data kunnen gebruiken. Navigatie, dingen opzoeken, foto's versturen, soms Dropbox voor werk etc.

Daar heb ik die bundel juist voor...
Tja, maar dan zijn ze heeeel genereus als ze een keertje 50 MB aanbieden, en dan trekt je Dropbox even bij... Hoppa 200 MB aan fotos van ome Piet, en poef, de rekening is er. Datalimieten zijn sowieso al achterlijk laag (met een beetje abbo trek je je hele bundel in een kwartiertje leeg als je wilt), maar dit soort limieten doen me denken aan schoolsystemen waar iedere student 10 MB krijgt. En daarna staan ze vreemd te kijken dat niemand dat gebruikt, en met een USB-stick zwaait.

Datzelfde gaan we ook hier zien, mensen gaan WiFi gebruiken, tenzij het echt niet anders kan. Daar zit namelijk geen limiet op van een whopping 5 MB... Noch van 5 GB.
Dropbox op de telefoon synchroniseert niet via mobiel, foto's uploaden alleen als je dat in de settings aangezet hebt, en dus zelf veroorzaakt.
Zaken IN je box staan alleen als vermelding, en pas bij keuze van de items kun je downloaden.

Als je binnen een kwartier je bundel leeg trekt heb je de verkeerde bundel gekozen.
Als je een aantal dagen je internet niet hebt gebruik, want je bent op vakantie, je wil iets opzoeken, je zet je internet aan, dan kan de stortvloed aan mailtjes, appjes, FB-berichtjes etc. er gemakkelijk zorgen voor een piek van 50+ MB dat betekent dus absoluut niet dat 50 MB per dag verstookt wordt maar wel op een dergelijk moment kan gebeuren waardoor, zoals miicker ook aangeeft, een schamele 10 MB er erg gemakkelijk doorheen gaat.
De gemiddelde consument heeft ook geen internet nodig op zijn of haar vakantie.
Dus voor dat ene whatsapp bericht dat je bent aangekomen en alles in orde is lijkt mij dit voorstel meer dan voldoende.

Voor mensen die veel data willen verstoken in het buitenland zijn al mooie opties.
Juist in het buitenland is het ideaal om Internet te hebben: Navigatie met verkeersinfo, historische info soeken over de plek waar je nu weer ben belandt, restaurant vinden en ga zo maar door.

Natuurlijk kan dat ook allemaal zonder internet, maar dat wil nog niet zeggen dat internet niet handig is op vakantie!
Ik zei ook niet dat het niet handig is. Het heeft zeker zijn voordelen, maar ik vind dat mensen tegenwoordig een beetje doorslaan in wat ze willen en wat nodig is.
Het neemt ook de charme van vakantie weg als je op dat moment alles wilt uitzoeken.

Daarbij FreezeXJ, in het buitenland reis ik niet met de NS en ben ik niet afhankelijk van vertragingen. Dat is het mooie van vakantie. Tickets, klachten? Tickets vooraf boeken en klachten achteraf melden. Ik mis een beetje welk punt je duidelijk wilt maken.
Een hoop mensen willen juist het gemak op vakantie. Ik zou het zelf verschrikkelijk vinden om eerst op een grote kaart alles uit te moeten gaan vogelen als ik juist wil relaxen.

Niet iedereen werkt zo. Ik zoek dingen vooraf wel uit en boek vooraf zo veel mogelijk. Maar als ik voor een onverwachte situatie sta of ik heb moeite een metrosysteem te begrijpen dan is zo'n mobieltje waar je het snel op kan zoeken serieus handig ipv iemand te zoeken die gebrekkig Engels praat of een andere taal die je verstaat.
Jij vindt dat "mensen tegenwoordig een beetje doorslaan in wat ze willen en wat nodig is" , en ik vind dat mensen zich teveel bemoeien met wat andere mensen (denken te) willen en nodig hebben.

Kortom, zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar of iemand daar nou beter van wordt?
Ooit al eens geprobeerd uit te vinden hoe laat de bus gaat dan? Regelmatig is dat alleen nog op internet te vinden... De NS hier zet ook massaal in op internet, storingen? Zie internet. Tickets boeken? Internet. Klachten? Internet. Nou zijn ze nog van plan om een beetje werkend WiFi op stations aan te bieden, maar nog steeds ben je afhankelijker van internet dan je graag zou willen. Oh, en reserveren van hotels/whatever per telefoon kost je in het buitenland ook nog steeds flink geld, dus da's geen goedkoper alternatief :(
Zegt wie precies?
De gemiddelde consumenten die ik ken willen het en hebben het nodig maar er zijn geen opties, dat is nu juist het hele punt van dit debat :P

En noem jij eens een mooie optie dan?
Ik betaal 70 per maand voor 6GB 4G van vodafone maar als ik de grens over loop en me daar aanmeld bij de duitse of belgische vodafone netwerken ben ik oppeens aan het roamen en mag ik even enkele euro's per mb gaan aftikken.
Netwerktechnisch is er geen verschil en het is ook gewoon extra geldklopperij.
Dit plan zou een eerste minieme stap zijn om dit soort idoterie af te schaffen
wie ben jij om dat voor anderen te bepalen? ik wil juist op vakantie online kunnen zijn, dan heb ik er juist de tijd voor! Sowieso is het handig voor navigatie, restaurants zoeken etc, en natuurlijk om op de hoogte te blijven van wat er in de wereld gebeurd. En welke "mooie opties" zie jij zoal?
of synchronisatie moeten uitschakelen.. maar wie doet dat nou?
Als we het niet makkelijker kunnen maken, dan maar moeilijker. Ik koop in mijn vakantieland een prepaid met datategoed en ben voor een paar tientjes gedekt.

In Zweden betaalde ik in 2013 49SEK voor een simkaart, 49SEK voor 1GB en een week later nog een keer, voor 147SEK a §0,12 (ofzo) had ik dus 2 weken lang 2GB internet op de mobiel. Netjes wifispot opgezet voor de laptop, alles.
En dan ook nog eens maar 7 dagen per jaar? Dit gaat helemaal nergens over. Ik hoop dat er snel iemand wakker word in Brussel.
Het probleem zit hem niet in Brussel. Daar is iedereen voor afschaffing, het oorspronkelijke idee komt daar zelfs vandaan. Het probleem zit hem in de parlementen van de 28 lidstaten.
Het probleem zit hem in het feit dat er geen fatsoenlijke wholesaletariferingsafspraak kan worden gemaakt waardoor met name kleine providers verliezen kunnen gaan maken op roaming, omdat ze wel duur moeten inkopen (gemaximeerd op 5 ct/MB wholesale ex BTW), terwijl ze tegen binnenlands tarief zouden moeten verkopen aan gebruikers (oude voorstel). De binnenlandse tarieven zouden dan eventueel gedwongen moeten worden verhoogd.

O.a. het verschil in tarieven tussen bepaalde landen (m.n. lagelonenlanden) is een probleem. Daar zouden tarieven opgedreven worden.

Wat mij betreft zou de EU moeten focussen op:
- nog iets verdere verlaging kosten gebeld worden
- bijv. 100 MB per maand uit eigen bundel kunnen gebruiken in het buitenland
- en/of evt. verplicht aanbieden van buitenlandbundels door providers
- en/of evt. verplicht aanbieden van buitenlandabonnementen door providers
Inderdaad, en bijvoorbeeld situatie in Belgie: regering is hoofdaandeelhouder van proximus (grootste telecomprovider in belgie), moest het bij iemand anders gebeuren staat men onmiddellijk te zwaaien met belangenvermenging...
Inderdaad... daarom is Europa nog niet 100% verenigd.

Om te zorgen dat Europa echt 100% verenigd wordt, moeten alle Europese landen zijn nationale regering, legers en landgrenzen afschaffen.

Dan kunnen de voormalige landen niet meebeslissen, dat maakt minder gezeur in Europese parlement...
Erg kort door de bocht.
Zelfs met een USE kun je nog steeds gewoon deelstaten met eigen regering hebben, al is dat geen 'natie' meer maar een staat zoals in de USA.

Maar roaming zou allang binnen de EU afgeschaft moeten worden. Maar de lobby van de telco's is gewoon machtig bij de regeringen van de deelstaten. En daarom houden die de boel tegen.
Zelfs met een USE kun je nog steeds gewoon deelstaten met eigen regering hebben, al is dat geen 'natie' meer maar een staat zoals in de USA.
Helaas een slechte systeem en dat vraagt ook om problemen...
Dat komt door de wetten omdat het niet overal gelijk wordt getrokken.
Maar roaming zou allang binnen de EU afgeschaft moeten worden. Maar de lobby van de telco's is gewoon machtig bij de regeringen van de deelstaten. En daarom houden die de boel tegen.
Door het verwijderen van regeringen/parlementen hef je de macht van de lobby's op. Als ik Europse Unie was zou ik lobby's voortaan verbieden.

Lang leve "democratische keizerrijk" ;) , 1 regering voor hele wereld!
Door het verwijderen van regeringen/parlementen hef je de macht van de lobby's op.
Want in de VSA hebben ze geen lobby's of bedoel je dat we naar een dictatorship moeten gaan? 8)7
En ja.. ik heb liever een wereld regering... ik ga nu stoppen, we zijn al ver off topic.
10 mb is voor mij genoeg om wat whatsappjes te sturen op ťťn dag... maar meer kan je er niet mee. Even google maps gebruiken zit er dan ook niet meteen in. Tis beter als niets, maar nog steeds bitter weinig.
Voor die incidentele bezoekjes kan je natuurlijk gewoon roamingbundels afsluiten.

Als ik naar het buitenland ga, neem ik regelmatig die optie, 50MB Š 2,50§ is meestal ruim voldoende voor de basic communicatie, en voor meer kan je altijd wel bij een wifi-punt terecht.

Ik snap best dat er soms megahoge kosten berekend worden, maar is het OOK niet een beetje de schuld van de gebruikers ?
Als je je niet op de hoogte brengt van de mogelijkheden ( of problemen ) en klakkeloos je roaming / data aan laat staan in het buitenland, kun je rekeningen verwachten natuurlijk

Afschaffen van roamingkosten lost het niet op, de providers gaan het dan langs een andere route wel compenseren
10MB is 2x een lachertje :+
idd ook mijn eerste idee. 5 sms'en in die periode (van een week of per dag??) en 5 minuten per dag bellen (zijn 3 telefoontjes van 1.5 minuut dan 6 minuten of 4.5 minuten?). Als ik op verlof ben heb ik zelfs de neiging meer te bellen/sms'en dan thuis ivm vakantie-activiteiten/afspreken/...
10mb komt ongeveer overeen met een 200mb abbo wat ik 2 jaar heb gebruikt. Voor de momenten buiten een wifi connectie is dat genoeg. Of ben jij iemand die een zo'n grote databundel hebt dat je niet eens de moeite neemt om een WiFi acces punt te gebruiken?
Het gaat hier om 1 week, met dat punt wordt er waarschijnlijk op de wens van vakantiegangers ingespeeld.
"roamen TOT 5MB per dag"

"MINIMAAL 10MB aan data"

Er zat een max aan die roaminggskosten van 5 mb per dag.
En nu hebben ze het over minimaal 10mb, dus dat kan altijd nog meer worden.
5Mb zou inderdaad een lachertje zijn. 5MB is dat (imho) niet. Als je dat 30 dagen doet, zit je op 150MB/maand, wat maar 50MB minder is dan de databundel die ik hier in Nederland heb en het prima mee kan redden (mailen, whatsappen, facebooken, navigeren en af en toe eens een website bezoeken). Ik vind dat er overdreven wordt...
Wat zijn de bezwaren van die lidstaten nu eigenlijk tegen het afschaffen van roamingkosten voor hun eigen burgers? Afgezien van "Als de roamingkosten worden afgeschaft krijg ik geen grote zak geld van de telecomlobby" kan ik me niet voorstellen waarom je als lidstaat je eigen burgers zo wil benadelen?
Ik vind het ook vervelend maar ik begrijp het wel. De grote telco's als Deutsche Telekom, Vodafone, Telefonica etc. zullen hier weinig last van hebben. Voor hen kan het zelfs voordelig zijn omdat het voor hen goedkoper te implementeren is dan voor de kleine concurrenten.

En in die kleinere concurrenten zit hem nou juist de crux. Als jij een kleine telco bent uit een zuidelijk land waar veel mensen op vakantie gaan dan gaat dit jou onevenredig veel geld kosten. Dat betekent dat voor alle inwoners van die landen de telefoonkosten omhoog gaan terwijl de kosten voor inwoners van noordelijke landen juist omlaag gaan. Simpel gezegd: de burgers van bijvoorbeeld Hongarije gaan de roamingkosten van Duitsers subsidiŽren.

Je kunt dus niet zo makkelijk stellen dat dit eigen burgers benadeeld. Het is in het voordeel van sommige burgers en in het nadeel van andere burgers.

We komen er uiteindelijk wel uit. Maar het is geen simpel vraagstuk dus een simpele oplossing zal het niet worden.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 15 april 2015 12:25]

Heel goed punt! Waarom hoor ik providers en lidstaten dit niet zeggen?
Zeggen ze wel, maar in dit soort nieuwsartikelen komt het nooit echt terug... De lobby van de telco's is niet voor niets succesvol: ze hebben gewoon goede argumenten.
Als jij een kleine telco bent uit een zuidelijk land waar veel mensen op vakantie gaan dan gaat dit jou onevenredig veel geld kosten.
Als ze het zo implementeren dat er niet meer onderling gefactureerd wordt. Blijft men dat wel doen dan zijn juist de landen die zelf geen of in mindere mate vakantieland zijn in het nadeel. Zij betalen meer dan dat ze ontvangen. Ik denk dat er hoe dan ook onderling gefactureerd moet blijven worden, een kleine speler lokale als KPN wordt anders benadeeld tov grote internationale spelers als Vodafone en T-mobile.
Je hebt ergens een punt, maar roaming kan er zonder grote problemen uit, een MB is een MB, een minuut een minuut. Hoe je dat administratief afhandelt hoort zich af te spelen in de marge. Nu is roaming vaak tientallen procenten zo niet honderden procenten duurder dan niet-roaming. Administratieve afhandeling is eigenlijk het enige verschil dat de prijsverschillen tussen roaming en niet-roaming verklaart, en dat kan echt geen tientallen procenten van de prijs van een belminuut of MB verklaren.

De argumenten van de telecomlobby zijn dus helemaal niet zo sterk.
Waarom zou dit geld gaan kosten voor kleine zuidelijke providers? De MBs worden toch gewoon door gefactureerd...
In de huidige situatie zijn MBs over de grens een factor 10 duurder. Dat is zeker geen goede zaak en beperkt mensen in het gebruik van internet en telefoon als ze in het buitenland zijn. Als MBs over de grens 10% duurder zouden zijn, of als 1 MB verbruik aangerekend zou worden als 1,1 MB, dan had niemand er ooit een probleem van gemaakt. De belachelijke marge die erop wordt gezet maakt echter dat het een beperking vormt in het internationale verkeer en dat er wetgeving voor bedacht wordt.
Het idee is natuurlijk wel dat op termijn deze kleine providers van de markt geconcurreerd worden, als zij niet al worden overgenomen. Grote providers als T-Mobile en Vodafone hebben er juist baat bij als zij niet langer met kleine providers moeten onderhandelen en de transactiekosten daarmee lager worden. Het afschaffen van roaming gaat juist gepaard met het openbreken van deze markten, waarmee providers andere markten veel makkelijker kunnen binnendringen. Nu hebben Zuid- of Oost-Europese providers vrijwel geen mogelijkheden om de West-Europese markten te betreden (door de hoge licentiekosten) en zijn Zuid- en Oost-Europese markten geen luctratieve doelen voor grote West-Europese providers, vandaar dat wij nog steeds geen echte Europese providers hebben, ook al zijn er in veel landen takken van laatstgenoemden. Ook is het probleem dat in veel landen nog genationaliseerde providers bestaan, wat op zich al haaks staat met het idee van een vrije markt.

[Reactie gewijzigd door Usbhubsy op 15 april 2015 17:07]

Dat snap ik ook niet zo. Die politici zijn altijd zo gevoelig voor zakken met geld en invloed van verschillende lobby's. Begrijp dat nooit zo goed.
Wat zijn de bezwaren van die lidstaten nu eigenlijk tegen het afschaffen van roamingkosten voor hun eigen burgers?
Er gaan enorme bedragen om in roaming. Dus KPN, Vodafone en T-Mobile factureren maandelijks miljoenen aan buitenlandse toko's. Daarover moet omzet belasting, winst belasting, etc, etc geheven worden. Kortom, als een lidstaat meegaat in het afschaffen van roaming, kan het ze zo etterlijke miljoenen per jaar aan belastinginkomsten kosten.

Dat het een telco miljoenen kost intreseert ze niet zo gruwelijk veel als het beter is voor de consument, maar op het moment dat de schatkist een tikje krijgt, dan gaan vaak de neuzen een compleet andere kant op.
Yay het grote Europe zou alles beter maken voor ons. Waar zijn de samenwerkingsverbanden in godsnaam goed voor als we niet eens voor de normale burger de voordelen kunnen laten zien. Dit is typisch iets wat met goede afspraken amper extra geld hoeft te kosten. Alle infrastructuur is er al, en onderlinge afspraken tussen de providers ook. Waarom kunnen ze in hemelsnaam niet gewoon een dergelijke wet er doorheen drukken. Fijne lobby van de providers is er weer actief in Brussel.
Als ik het goed begrijp houden de lidstaten (ministers van de individuele landen) het plan nu tegen terwijl 'europa' (het parlement) voor is.
Jep.. Daarom meer EU en niet minder.
Als de EU niet had bestaan, waren veel lidstaten onderling er wel uitgekomen, hoor. De Benelux was een prachtig voorbeeld van een internationaal samenwerkingsverband waarbinnen afschaffing van roamingkosten en fluitje van een cent zou zijn. Maar binnen de Europese Unie heb je simpelweg te maken met die vreselijke Raad van Ministers, waarin landen vertegenwoordigd zijn die op talloze punten cultureel, ideologisch of economisch onverenigbaar zijn. Het is dus wel degelijk de EU die alles lam legt. Hoe meer "Brussel", hoe vaker je zulke belachelijke impasses zult zien.

[Reactie gewijzigd door Chotto Toire op 15 april 2015 12:21]

Als je zorgt dat de nationale parlementen / de raad van ministers minder macht krijgen en er een Europese Regering komt, is dat gezeur ook voorbij.
Tsja, als je de Staten Generaal minder macht geeft en het Kabinet meer, dan is er ook een hoop minder weerstand. Maar al die organen, ook de Raad van Ministers, zijn er om controle te houden, hŤ. Om de macht van andere organen te beperken, zodat we geen almachtige overheid krijgen die als het ware een alleenheerser kan worden. Zoveel macht toeschrijven aan de Europese Commissie vind ik op zijn minst een beetje griezelig.
Gezien die Commissie direct gekozen wordt, en progressief ingesteld is, vind ik meer macht daarheen een prima plan. Het is niet alsof 1 land nu iets kan tegenhouden, we hebben nu het probleem dat gekozen regeringen tegenwerken wat een gekozen europarlement wil. Daar gaat iets heel erg vreemd, zeker als het om Europese zaken gaat.

Helaas kunnen we alleen maar voor poppetjes stemmen, en niet voor ideeen... en dat merk je nu.
De Commissie wordt helemaal niet direct gekozen. Herinner je je de Europese verkiezingen van 22 mei van vorig jaar nog? We stemden toen voor het Europees Parlement. Leden van de Commissie worden door de Raad van Ministers voorgedragen en door het Europees Parlement benoemd (via stemming). Vrij indirect dus.
Dan snap ik geen biet meer van de hele bureaucratie daar...

De raad van ministers stelt 5 MB max voor, en wordt weggelachen door de Commissie die ze zelf kiezen. Vervolgens gaat het Europarlement er nog eens dik overheen door totale afschaffing te willen. Nu komt een voorzitter van wat eigenlijk (Letland) met een beroerd compromis. Ondertussen lachen de providers zich krom, want die bits die naar het buitenland gaan zijn echt niet veel lastiger dan de bitjes die intern doorgeschoven moeten worden.
Daar geef je een prachtige samenvatting van de troep die de Europese Unie is. Er is echt geen touw aan vast te knopen.
Je krijgt +2 voor het etaleren van je eigen onwetendheid over een belangrijke bestuurslaag... Je kan je ook gewoon eens inlezen in hoe Europa werkt, in plaats van dom te blaten. Letland is voorzitter van de Europese Raad. Dat voorzitterschap roteert elk half jaar, Nederland is volgend jaar aan de beurt.
Als je zorgt dat de nationale parlementen / de raad van ministers minder macht krijgen en er een Europese Regering komt, is dat gezeur ook voorbij.
Alleen krijgen de grote landen het dan voor het zeggen. Ergo: de Duitse, Engelse en Franse politici gaan dan bepalen wat voor de rest van de EU de wet is.

Dat is iets waar heel veel kleine(re) landen tamelijk nerveus van worden, aangezien die landen fundamenteel anders in elkaar zitten dan de genoemde grote landen. (kijk maar hoe vaak Nederland en Frankrijk overhoop liggen over het nederlandse drugsbeleid)
Dat klopt niet. Deze impasse ligt namelijk juist niet in Brussel maar bij de nationale parlementen. Die leggen keer op keer de zaak lam. Als er dus meer "Brussel" zou zijn en minder Den Haag, Madrid, Rome, Athene, London etc. etc. zouden dit soort impasses minder vaak voorkomen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 15 april 2015 12:35]

Zo lust ik er nog wel een paar. Een impasse ligt niet bij ťťn partij. Als twee of meer partijen er met z'n allen niet uitkomen, dan hebben ze met z'n allen een impasse. Ik begrijp wel wat je zegt: in dit geval is het de Raad van Ministers die een goed plan van de Commissie tegenhoudt (niet de nationale parlementen dus--die zijn al lang hun macht kwijt op dit gebied). Ik zie het echter zo: de Raad van Ministers en de Commissie moeten er met z'n tweeŽn uitkomen. Het is niet voor niks dat de Raad problemen heeft met het plan van de Commissie om roamingkosten af te schaffen. Dat komt door de (zeer grote) economische verschillen tussen de lidstaten. En daar ligt volgens mŪj het probleem. Dat er in de Europese Unie landen zitten die allemaal veel te veel van mekaar verschillen op economisch gebied dat het goede plannen zoals het afschaffen van roamingkosten dwarsboomt. Op kleinere schaal was dit volgens mij al lang gelukt. Daarom noemde ik de Benelux, maar ik kan me heel goed voorstellen dat wij als Nederland ook afspraken zouden kunnen maken met Noorwegen, Finland, Zweden en Denemarken over dit onderwerk.
Hoezo zouden de nationale parlementen hun macht kwijt zijn? Die zijn helaas juist oppermachtig in dit verhaal. Voor dit soort zaken heb je visie, groot denken en lange termijn doelen nodig. Dat vind je bij uitstek bij de EC en het EP. Nationale parlementen zijn juist vaak erg conservatief en korte termijn georiŽnteerd.

De Ministers die deel uitmaken van Raad van Ministers werken op het mandaat van hun nationale parlement. Als het parlement A zegt en de Minister zegt B in de Raad van Ministers dan is die Minister de volgende dag zijn of haar baan kwijt. Waar denk je dat al die debatten over EU-brede kwesties in de Tweede Kamer vandaan komen? Dat zijn Ministers die hun mening in de Raad van Ministers moeten voorbereiden.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 15 april 2015 13:47]

Wat je zegt klopt wel, maar de Raad van Ministers hoeft niet unaniem te zijn in zijn beslissing. Een raadsmeerderheid is genoeg. Daarom zou ik zeggen dat de macht echt bij de Raad ligt en niet bij de nationale parlementen/individuele ministers. We kunnen in de Tweede Kamer debatteren tot we een ons wegen, maar als er geen raadsmeerderheid is voor de mening die de Nederlandse minister verkondigt, dan kan het hele gevoerde Tweede Kamerdebat de prullenbak in.
En aangezien de vergaderingen achter gesloten deuren plaatsvinden, kan je sowieso niet goed traceren welk standpunt nu door de NL afvaardiging is ingenomen.
Als de EU niet had bestaan, waren veel lidstaten onderling er wel uitgekomen
Nee, blijkbaar niet. Sinds het laatste EU-verdrag mogen lidstaten er onderling al uitkomen. De Benelux is toen expliciet als voorbeeld genoemd. En desondanks is het die 3 ministers ook niet gelukt om buiten de EU afspraken te maken over roaming. En voorzover ik weet zijn er ook geen andere roaming-overeenkomsten tussen groepen EU-landen.
Wat houdt KPN (Base in BelgiŽ) tegen om de roamingkosten af te schaffen voor zijn klanten in de Benelux?

Het is gewoon wachten op de eerste grote speler die zichzelf omvormt tot Europese provider. De rest moet dan wel volgen.

De providers willen er gewoon nog zoveel mogelijk uithalen voordat "bellen en sms" echt uitsterft en ze gewoon een mobiele internetprovider worden.
Het is gewoon wachten op de eerste grote speler die zichzelf omvormt tot Europese provider. De rest moet dan wel volgen
Voor vodafone een eitje, die zitten al overal.
Als al die dwarsliggende lidstaten uit de EU waren gestapt hadden we minder EU ťn geen roamingkosten... Da's dus te simpel gesteld.
Brussel is voor afschaffing, die hebben het nota bene verzonnen. Het probleem zit hem in de 28 nationale parlementen, daar zijn er een aantal tegen.
Yay je kan niet begrijpend lezen en hebt geen idee van wat er speelt, en laat iedereen meekijken in je onkunde door het openbaar te posten, Yay!
Is dit geen discriminatie, 'alleen Europeanen'?
Net zoals dat je in Duitsland een wegenvignet moet gaan hebben, 'behalve de Duitsers'? (Duisters krijgen het op een andere manier weer terug).

Ja, roaming, heel vervelend, maar ik zou beginnen met afschaffen van internationaal roaming binnen hetzelfde netwerk 'T-Mobile' / 'Vodafone' en andere internationale telco's. Dan stap 2 tussen verschillende telco's als bijv. KPN niet in Belgie zit en via de Proxymus gaat communiceren.
Dat inderdaad een goeie, waarom zou je bij t-mobile.de ineens gaan betalen terwijl je al voor t-mobile.nl hebt betaald..

Dan heeft het ook nog zin om bijvoorbeeld bij een van die telco's te gaan zitten en kunnen ze meer klanten naar zich toe trekken met "kijk" dit is inclusief "lijst met europese landen" in de bundel.
Behalve dat Vodafone niet een internationale telco is maar een Nederlands bedrijf. Dit Nederlandse bedrijf is deels eigendom van het internationale Vodafone Group en gebruikt de naar Vodafone onder licentie.

Ze hebben wel speciale afspraken met allerlei landen (ook niet-Vodafone-netwerken zoals Proximus/BE, SFR/BE, Swisscom/SE) waardoor ze voordelig kunnen inkopen, maar het is gewoon een Nederlands bedrijf.
KPN zit in BelgiŽ (als BASE) en die rekenen mij ook vrolijk de EU-roaming tarieven aan als ik in Nederland ben. ;)
Letland is voorzitter van de Raad,
Dus waar alle Europese Regeringen met elkaar overleggen.
Die regeringen/ de Raad worden nogal beÔnvloed door de telco-lobbies bleek uit eerdere voorstellen(5mb/dag) van de Raad.

Ik denk en hoop dat deze oplossing ook niet geaccepteerd zal worden door de parlementariŽrs. Want volgens mij gaat de gemiddelde Europeaan niet 1 week, maar een stuk of 4 weken op vakantie.
Bovendien, 1 week lang 10mb, 5 minuten en 5 sms. Dat is nog belachelijker dan het vorige voorstel
De gemiddelde Fransman gaat in Frankrijk op vakantie, want daar spreken ze ook Frans. De gemiddelde Italiaan gaat ook niet naar Noorwegen op vakantie.

Overigens is 5 MB/dag nog steeds 5 MB meer dan nu, dus als de parlementatiers het voorstel zouden verwerpen dan blijft de status quo bestaan. De EU parlementariers kunnen wel 50 MB willen, maar dat is niet de keuze die ze voorgelegd gaan krijgen.
Tja, dit is gewoon geen oplossing.

Het is een Europese unie maar zolang zulke domme dingen blijven zal het nooit een echte unie worden, we hebben dezelfde munt maar dat is ook het enigste wat merkbaar is..
...maar dat is ook het enigste wat merkbaar is..
Nou ja, zo enig vind ik dat niet. Praktisch wel, maar de vele verschillende valuta in de tijd vůůr de euro bood toch een zekere charme bij het reizen naar het buitenland. De huidige eenheidsworst is in mijn optiek toch wel erg saai.

Maar wellicht heb je nog voorbeelden van andere enige zaken die ik wellicht over het hoofd gezien heb.

[Reactie gewijzigd door robenroute op 15 april 2015 15:04]

Wel eens naar de VS gereisd? Je hoeft geen toestemming te hebben om binnen de EU te reizen, zelfs niet om binnen de EU te werken. Die munt is echt niet het enige verschil.
hoe valt dit nu, na al die jaren, nog te rijmen met de waarden van de EU nl. vrij verkeer van goederen en diensten?
Of moeten we zeggen, hoe incompetent op het vlak van ICT en Telco's zijn die politici?
Er is ook vrij verkeer van goederen en diensten. Dit soort regelgeving opleggen maakt het leveren van diensten juist minder vrij. 8)7

Je kunt het er niet mee eens zijn dat bedrijven geld vragen voor roamingdiensten maar om te zeggen dat het indruist tegen vrij verkeer is echt onzin.
Er is vrij verkeer van diensten. Jij mag als Nederlander een Spaanse prepaid SIM kopen, en daarmee de dienst "telefonie in Spanje". De Spaanse overheid mag dat niet verbieden. En de Spaanse provider mag niet discrimineren en jou een hoger tarief rekenen.

Waar het spaak loopt is dat jij de KPN dienst via een Spaans netwerk verwacht, tegen een KPN tarief. Daar zijn dus 3 partijen bij betrokken, en twee daarvan (jij en de Spaanse provider) hebben geen overeenkomst getekend. Dat is juridisch complex. Want welke verplichting heeft die provider in de afwezigheid van zo'n contract?
Wifi, voip, messengerdiensten.. wie heeft er straks nog echt telefoon en sms nodig in het buitenland? Alleen wat zakelijke mensen en misschien hier en daar een uitzondering?
Sinda wanneer is WIFI dekkend voor heel europa?
Voor zover ik weet niet :P , maar waarom zou ik overal in europa berijkbaar moeten zijn met mijn telefoon? Ik heb die noodzaak niet, dus voor mij is wifi hier en daar voldoende. Tevens zoals ik hierboven vertel heb ik momenteel zelfs geen abbo, omdat ik het toch niet gebruik en nodig heb. :)
wat kosten jouw roaming MBtjes?
Niet, want momenteel maakt ik er toch geen gebruik van dat ik geen abbo meer heb. :) En op veel plaatsen waar ik kom is er gratis wifi. Ik heb momenteel geen altijd internet of telefoon nodig, dus de noodzaak voor een abbo heb ik niet.
Ik sluit niet uit dat ik later wel weer een abbo neem, maar dan nog is het voor mij niet noodzakelijk dat ik in het buitenland ook kan bellen, smsen en internetten. En voor die ene keer dat ik even iets moet doen zoek ik wel een gratis wifi, want dat is tegenwoordig toch bijna overal wel standaard aanwezig.

Edit: veel mensen die naar het buitenland gaan gaan toch veelal op vakantie, moet je dan echt altijd overal internet hebben of is de gratis wifi in je hotel oid voldoende? Dat is wat ik me afvraag, vandaar mijn stelling: Wifi, voip, messengerdiensten.. wie heeft er straks nog echt telefoon en sms nodig in het buitenland?
Laat de providers en eu maar lekker moeilijk doen, de consument zoekt gewoon gratis wifi op als het allemaal zo duur blijft.

[Reactie gewijzigd door Rudie_V op 15 april 2015 13:23]

Wat een poppenkast is dit weer. Een eerder voorstel waar 5mb genoemd werd werd terecht als ridicuul bestempeld en dan komen ze met dit evengoed ridicule voorstel. Waarom laten ze providers niet gewoon uitleggen exact waarom die internationale woekertarieven nog altijd van kracht zijn en vanuit daar kijken wat er moet en kan gebeuren? Ik geloof er namelijk geen reet van dat er een fundementeel juiste reden is dat die meuk uberhaupt nog zo duur moet zijn. Die prijzen zijn gewoon zo hoog omdat het altijd zo is geweest.
Waarom laten ze providers niet gewoon uitleggen exact waarom die internationale woekertarieven nog altijd van kracht zijn en vanuit daar kijken wat er moet en kan gebeuren?
De providers zijn irrelevant. Het zijn een aantal lidstaten die niet van die woekertarieven af willen. Laat die maar eens haarfijn uitleggen waarom ze hun inwoners willens en wetens op kosten gejaagd willen hebben.

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 15 april 2015 12:19]

Het zijn een aantal zuidelijke lidstaten. 95% van de Italianen spreekt alleen Italiaans en geen tweede taal. Die komen niet over de grens, en die hebben geen enkel belang bij roaming. Voor Italiaanse politici is dit dus een goed onderwerp om zich af te zetten tegen "Brusselse bemoeizucht".
Hypocrisie ten top in Brussel.

Ze verspreiden al jaren propaganda dat Europa bestaat maar op fiscaal en telecommunicatie gebied is er gewoon een grote ellende voor consumenten en bedrijven.

Europese Telecom providers moeten gestimuleerd worden om of samen te werken of samen te gaan en zo in heel de EU een dienst te kunnen bieden.

Het zou in 1 Europa niets uitmaken of je lokaal in je stad, provincie, staat zit te bellen te internetten of daar buiten.

Als ondernemer is het gewoon irritant om over de grens niet dezelfde diensten te kunnen gebruiken tegen dezelfde condities in Nederland en toch blijven ze beweren dat Europa de handel bevorderd.
De EU bestaat op specifiek benoemde gebieden. Vrij verkeer van goederen, personen en diensten. Expliciet uitgezonderd zijn bijvoorbeeld fiscaal recht, familierecht, strafrecht en defensie.

Je moet je ook afvragen of we dat wel willen samenvoegen. Het homo-huwelijk is Europees onhaalbaar, net zoals euthenasie.
Met alle respect ik vind homo-huwelijk en euthanasie geen prioriteit.

Fiscaal eenheid is noodzakelijk om excessen te voorkomen. Nu helpen wij Ierland overeind blijven terwijl die het vertikken hun belasting te verhogen en daarmee een direct concurrent is voor Nederland... Waarom zouden we een concurrent moeten helpen met garant stelling van miljarden?

Rechten bevatten cultureel bepaalde elementen maar uiteindelijk wil je naar een soort van universele wetgeving waar enige ruimte is voor lokale cultuur/gebruiken.

Defensie moet gewoon een groot EU leger. Die eenheid zorgt voor veiligheid en schrikt kwaadwillenden af.

In combinatie met buitenlandbeleid voorkom je verdeel en heers tactieken zoals Rusland nu toepast.

Op gebied van Europees asiel en immigratiebeleid valt ook vele mijarden te besparen terwijl er een factor 100 meer vluchtelingen geholpen worden (subsideren opvang in eigen regio)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True