Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 106 reacties
Submitter: williamvdh

De Europese lidstaten lijken ermee in te stemmen om providers nog tot 2018 roamingkosten te kunnen laten factureren. Dat is drie jaar later dan het Europees Parlement eerder heeft voorgesteld.

Dat meldt althans het Belgische persbureau Belga dinsdag, zo schrijft De Morgen. Dat heeft naar eigen zeggen het compromis van de Europese lidstaten, dat naar verluidt woensdag openbaar zou worden, ingezien. Volgens Belga staat er in de overeenkomst dat providers nog tot 30 juni 2018 roamingskosten mogen verrekenen.

Als de berichtgeving van Belga klopt, gaan de Europese lidstaten met hun besluit in tegen het Europees Parlement. Dat besloot vorig jaar dat er dit najaar een einde moet komen aan roamingtarieven. Daardoor mogen providers vanaf dan geen extra geld meer berekenen voor het gebruik van telefonie, sms en mobiel internet in andere EU-landen dan het thuisland.

Volgens Belga is het Europees Parlement furieus nu de Raad de deadline met drie jaar wil opschuiven. Sommige parlementsleden vinden het een 'anti-Europese houding', die vooral voor de telecomlobby voordelig zou uitvallen.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (106)

Nog een paar jaar cashen. Is er enige indicatie op basis van welke gronden er beoogd wordt om invoering van deze regel zomaar enkele jaren op te schorten? "Technische beperkingen", wellicht?
Ik denk dat het wel meevalt, mensen gebruiken gewoon minder data, zetten roaming uit, doen we al jaren dus zoveel zullen ze niet vangen.
De meeste providers hebben ook Europa bundels, die ook wel voordelig kunnen zijn.
Het is niet alsof je verplicht bent je thuis-provider in het buitenland te gebruiken.
Het is maar wat je voordelig vind, je data die voor "thuis" is gereserveerd word immers ook betaald maar niet afgenomen. Dubbel cashen dus.
Mijn laatste vakantiebundel was 250MB voor 25 euro, daarna gecapped op 6kb/s onbeperkt.
Niet iets wat ik heel goedkoop vind.

Roaming is gewoon een melkkoe. De mb heeft het sms vervangen als kip met de gouden eieren.
En ik lees nog altijd nergens dat het non-profit organisaties zijn.

Het valt trouwens wel op.... zodra een prijs hoger is dan een consument wilt betalen, dan roept men massaal dat het een melkkoe is en zijn de geen die dergelijke prijzen hanteren de gebeten hond maar als ook maar voldoet aan de prijzen, of iets te goedkoop is verneemt men zelfs geen positief bericht over een dergelijke toko.

Laten we wel even realistisch zijn "iets dat men helaas nauwelijks blijkt te zijn". Zodra roaming tarieven eruit geknikkerd worden, gaan in ons heerlijke landje gewoon de maandelijkse kosten weer omhoog. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar kijk maar eens terug naar vorige 'voordelen voor de consument' en 'nadelen van een bedrijf'....

Netneutraliteit = abonnementen in prijs verhoogd.
Teveel dataverkeer = datalimieten ingesteld
Verlaging roaming tarieven = verhoging abonnementsprijzen
Verlaging prijs per minuut = wegvallen van afrekenen per seconde
(later is dit laatste weer ingevoerd maar wederom met prijsverhogingen)

Zonder dat consumenten het maar door hebben in Nederland, zijn diezelfde klagers juist door het geklaag de reden waardoor nieuwe abonnementen met hogere tarieven worden ingevoerd waarvoor complimenten! Menigeen ziet blijkbaar liever de maandelijkse kosten gewoon met ¤ 5,00 verhoogd worden i.p.v. 1x per jaar die ¤ 25,00 voor 250MB betalen let wel... 12 * ¤ 5,00 is ¤ 60,00 dus nog beter voor telco's. dus die hoor je niet klagen.
En wat let mij een voordeling abonnement bij een provider in een ander land te nemen zodra de roaming tarieven vervallen? Dan kijkt die Nederlandse provider echt wel uit met de maandelijke tarieven omhoog te gooien!

Je gaat ook voorbij aan het feit dat binnen Europa er al een paar grote spelers zijn zoals T-Mobile en Vodafone. Die zijn in vrijwel alle landen aanwezig.
Ik ga er vooralsnog niet vanuit dat een 'abonnement' afsluiten in een ander land er (op korte termijn) doorheen gaat komen. Dit is administratief zo goed als onmogelijk te realiseren.

In een land als Nederland kennen wij diverse wetten die de consument moeten beschermen. Niet ieder land heeft dezelfde wetten. Daarnaast worden veel zaken in een dergelijk geval ook nog eens moeilijk controleerbaar. Vergeet niet, het maken van een fotokopie van een id, rijbewijs etc. is niet toegestaan. Bedrijven in het buitenland hebben geen gerechtelijke middelen om jou persoonsgegevens te verrifiëren etc. zo ook de gang naar een rechter om bijvoorbeeld een deurwaarder op een case te zetten "iets wat vrij gecompliceerd ligt juist door o.a. die wetten".

Dan nog niet te vergeten, als consumenten zo slim "of juist dom" zijn om dit te doen, gaan we dit via een omweg gewoon alsnog betalen. Vodafone kan haar tarieven n.l. moeilijk omlaag gooien omdat werknemers hier eveneens beschermd zijn, en de overheid zal echt niet voor deze werknemers met een zak vol geld staan om ze even wat toeslagen toe te schuiven. Onze economie staat dit gewoonweg niet toe. Of wel, enorm veel ontslagen bij deze toko's en dus meer uitkeringen. En ik weet zoals iedereen dat jij, ik en ieder ander deze uitkeringen mogen gaan ophoesten en dus via deze weg gewoon netjes het verschil gaan betalen.

Ook nu geldt dus weer, links of rechtsom... het geld gaan we hoe dan ook kwijtraken. De vraag is niet hoe, maar wanneer. Het is n.l. een vicieuze cirkel waarbij er ten alle tijden één verliezer is.... 'de consument'.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 3 maart 2015 23:41]

Dit lijkt me onzin. Ik kan winkelen on en offline in het buitenland, ik kan er contracten met leveranciers, werknemers, werkgevers sluiten, zaken doen met banken, studeren aan universiteiten en geldige diploma's halen, ik kan er voor ziekenhuisbehandelingen naartoe die door Nederlandse verzekeraars worden vergoed. Ik kan er zeker ook een telefoonabonnement afsluiten.
Zeker niet overal... in Italië bijvoorbeeld heb je voor een telefoonabonnement (én voor prepaid, ja mag daar vanwege de maffia geen anonieme telefoonkaarten kopen) een geldig italiaans burgerservicenummer nodig , en die krijg je alleen als je in Italië woont of ooit gewoond hebt. Hier in Finland hetzelfde, als je géén finse BSN hebt, mag je alleen een prepaid kopen, maar zeker geen abonnement nemen.
Dat is niet correct.. Io heb hier een keurig noverca sim liggen voor de vakantie, gewoon besteld.
Jammer alleen dat Noverca sinds begin dit jaar geen diensten meer verleent... je hebt tot 2 mei de tijd om je sim over te zetten naar een Telecom (TIM) sim:

http://www.noverca.it/

Daarvoor moet je naar een TIM verkooppunt gaan en o.a. je ID, je BSN en je Noverca sim meenemen....
Nee hoor.. Website van een tussenverkoper, wel kopie paspoort opsturen.
Dat zal snel veranderen zodra de roamimgtarieven zijn afgeschaft.
Hum? Een copie maken van een id is wel degelijk toegestaan. Wel zijn er verschillende regels: banken mogen wel een copie met BSN eisen, een hotel mag dat BSN weer niet. Overigens heeft onze eigen overheid boter op het hoofd: het BTW-nummer van ZZP-ers bestaat uit het BSN. En laat je nu verplicht zijn als ZZP-er dat BTW nummer op je facturen te zetten...

Ik heb diverse abonnementen in diverse landen. Mijn creditcard is meestal goed genoeg. Ik krijg netjes een mail als mijn creditcard verloopt.

En dat er ontslagen zullen vallen lijkt me sterk. In omliggende landen zijn de uurlonen niet veel anders en de mobiele tarieven vele malen lager. Die providers maken daar echt geen verlies dus waarom zou dat in Nederland niet mogelijk zijn?
Abbo afsluiten in het buitenland kan wel. :)

Ik woon momenteel ook in Belgie en heb een 06'je afgesloten, is geen probleem. Andersom werkt het ook. :) Er is in theorie dus - vrije markt - aangezien je zelf kan kiezen welk land je het neemt. (Tot op een bepaald niveau).
Wacht even: omdat de markt dus gezonder wordt gemaakt, moeten telco's werknemers ontslaan en gaan burgers via die weg hun lagere telefoonkosten terug betalen?

Volgens mij zei men dat ooit ook over internet. En over robots. En nog tachtig andere ontwikkelingen die onvermijdelijk, ontzettend logisch en rechtvaardig zijn.

Die ontslagen werknemers vinden heus wel nieuw werk. Net zoals met de komst van internet talloze mensen zich moesten herorienteren.
Het is écht heel simpel: de provider die de laagste prijs biedt gaat klanten winnen. Die provider kan door die schaalvergroting zijn prijzen laag houden.

Door roaming gelijk te stellen aan binnenlandse tarieven wordt de markt effectief opengebroken. Een kartel tussen ALLE providers in de EU is redelijk ondenkbaar, in elk geval een stuk minder dan 'onderlinge banden' tussen de grote drie in Nederland. Want dat die er zijn is niet bewezen maar waar rook is, is vuur. Ze volgen elkaar wel héél erg goed en hanteren allemaal dezelfde strategie en ook nog eens op vrijwel hetzelfde moment. De Nederlandse markt kent alleen nog concurrentie in de marge, jij een procentje meer, ik een procentje minder.

Aan die vastgelopen situatie komt met het gelijkstellen van roamingtarieven in één klap een einde. Het wordt tegelijkertijd een stuk makkelijker om toegang te verlenen tot elkaars netwerken: het volume is potentieel een stuk hoger dus dit wordt zelfs noodzaak. De markt wordt te volatiel om lui af te wachten tot volgend jaar of een betere tijd. Telco's worden gedwongen om flexibel te zijn in het toekennen van capaciteit omdat klanten ook flexibeler zijn in hun keuze. Daarnaast worden ze gedwongen om meerwaarde te creeren want er zijn veel meer kapers op de kust. Dat kán alleen maar uit de huidige marge komen, en dat is alleen maar goed. Ontslagen? Ik zie eerder dat er meer mensen door aan het werk kunnen, want mobiel gebruik wordt toegankelijker op alle plekken in de EU.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 maart 2015 10:04]

"Het valt trouwens wel op.... zodra een prijs hoger is dan een consument wilt betalen, dan roept men massaal dat het een melkkoe is en zijn de geen die dergelijke prijzen hanteren de gebeten hond maar als ook maar voldoet aan de prijzen, of iets te goedkoop is verneemt men zelfs geen positief bericht over een dergelijke toko."

Een melkkoe is wanneer een consument genaaid wordt met prijzen die niet meer in relatie tot het gebodene staan. Roaming is onredelijk duur.

SMS is ook zo'n voorbeeld. Iemand had berekend dat een SMS per kb duurder is dan de communicatie van NASA met hun ruimtestation. Sinds het whatsapp tijdperk kan het ineens bijna gratis.

We worden afgezet door telecom providers en blijkbaar is regelgeving nodig om dat te beëindigen. En voor de rest kan de markt haar werking doen.
Een melkkoe is wanneer een consument genaaid wordt met prijzen die niet meer in relatie tot het gebodene staan. Roaming is onredelijk duur..
Prijzen die niet vastgesteld kunnen worden omdat er enorm veel factoren meespelen waarmee zelfs consumenten geen rekening houden.
SMS is ook zo'n voorbeeld. Iemand had berekend dat een SMS per kb duurder is dan de communicatie van NASA met hun ruimtestation. Sinds het whatsapp tijdperk kan het ineens bijna gratis.
Dat is (meen ik) een berekening geweest op basis van tarieven in het buitenland. Met de daar geldende salarissen, daar geldende verzekeringen. Misschien krijgen de toko's aldaar de frequenties gratis aangereikt door de overheid aldaar. Misschien kent men daar slechtere sociale zekerheden. Dit zijn zaken die consumenten hier ten alle tijden vergeten.

En toch blijft dit een enorm mooie uitzending waarbij na 3 jaar zelfs nog steeds geen exacte rekensom bekend is van wat een belminuut waard is (laat staan een sms'je). Als de media, consument, overheid etc. deze berekening al niet kunnen maken omdat volledig onbekend is wat bijv. de waarde van gebruikte apparatuur is... is het dus ook onmogelijk vast te stellen of een bedrijf teveel vraagt voor haar diensten. Het enigste wat consumenten 'misbruiken' is de winsten die jaarlijks worden gepubliceerd en zodra deze bij een telecom aanbieder te hoog zijn begint men te klagen en is alles wat ze aanbieden een z.g.n. melkkoe. Ondertussen hoor je niemand over andere beursgenoteerde toko's met dergelijke jaarcijfers.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 4 maart 2015 09:46]

Roaming is een administratieve handeling. SMS was absurd duur.

Je hoeft geen helderziende te zijn om te weten dat de prijs niet meer in relatie staat tot het gebodene.

Vroeger zat ik in de service. Van een heel duur Japans apparaat ging de 5,25" floppydrive stuk. Het bedrijf vroeg 10.000 gulden voor een nieuwe drive.
Uiteindelijk vonden we dezelfde drive bij een Nederlandse leverancier voor 800 gulden.

Soms weet je gewoon dat je genaaid wordt. En dan moet je stappen ondernemen.
Zal het bedrijf nou alle onderdelen wat duurder maken omdat wij hun drive niet afnamen? Mogelijk, maar we hebben wel 9.200 gulden bespaard.
En ik lees nog altijd nergens dat het non-profit organisaties zijn.
Ik ben het met je eens dat de prijs die betaald wordt altijd een "gulden middenweg" zal zijn tussen wat de consument wil betalen en wat de telco kan krijgen. Wordt het te duur, dan nemen we het niet. Is de consument niet bereid genoeg te betalen, dan worden de diensten niet eens aangeboden.

Maar ik ben wel groot voorstander van logisch verklaarbare kosten en wat dat betreft moet iemand mij toch eens uitleggen waarom het versturen van elektronen vanuit Frankrijk naar Nederland ineens zoveel duurder is dan vanuit Nederland naar Nederland. Ik snap dat er ergens wat verrekend moet worden, immers wordt er gebruik gemaakt van andermans netwerk, maar dat kan nooit zoveel zijn in deze tijd van computers die de administratie regelen.

Vergelijk het met de automobielindustrie (maakt het altijd duidelijk): als het monteren van winterbanden 200 euro zou kosten en het monteren van zomerbanden 50 euro, gaat de consument ook (terecht) vragen stellen. Het is beiden exact hetzelfde werk, kost praktisch evenveel tijd, dus waar komt die factor 4 in prijsverschil vandaan? Hoe wordt dat niet geaccepteerd, maar hoge roamingtarieven wel?
Roaming is gewoon een melkkoe.
Niet alleen roaming, de hele tariefstructuur van (mobiele) telefonie is zo opgezet om zoveel mogelijk geld binnen te harken.
Dat is niet meer dan logisch. Dat is kapitalisme.
En dus wil het EP dat ze samenwerken om de Europese consument beter te kunnen bedienen ipv uitknijpen. Daar hebben we Europa voor verenigd. De pure kapitalistische benadering maakt namelijk alleem de telcos rijker.

Nu levert het de consument weer niets op en lijkt Europa alleen maar een extra platform voor de lobbyisten.
Telco's en andere beursgenoteerde bedrijven zijn wettelijk verplicht de winst voor hun aandeelhouders zo veel mogelijk te verhogen.

Die Europese droom ziet er leuk uit, maar het is gebouwd op wetten als deze.
Wat een kul. Bedrijven zijn niet wettelijk verplicht de winst te verhogen.
Het is de marktwerking door de beursnotering die bedrijven er toe aanzet zoveel mogelijk winst te maken.
Winst maken is echter niet verplicht, maar als je het niet doet verlies je waarschijnlijk je aandeelhouders want die gaan verkopen, dit leid weer tot een lagere waardering van je bedrijf etc. etc.
Het is perfect mogelijk voor een bedrijf om gezond te zijn en toch failliet te gaan in deze "beurs" wereld.
Het is juist het korte termijnsdenken (oa van aandeelhouders) dat ervoor zorgt dat bedrijven failliet (kunnen) gaan.
't Zijn overigens de aandeelhouders die er beter van worden en je weet dat veel pensioenfondsen in beleggingen zitten, (waarschijnlijk ook jouw pensioenfonds) dus komt 't geld vanzelf weer terug bij jou.
Tja, en dat zou veboden moeten worden!!!
Pensioengelden zijn algemene fondsen waar je particulieer voor inlegt maar welke gezamelijk worden beheerd door een semi-particuliere instantie.
Je hebt hier in Nederland namelijk geen keus waar je je pensioenverzekering wil onderbrengen.
Daarom misdadig dat je geld kan worden verkwanseld door beleggen van derden!

[Reactie gewijzigd door digifan op 4 maart 2015 13:29]

Kapitalisme en overheidsregulering om de consument te beschermen moeten samengaan.

Het alternatief is een PTT. Dan zaten we nu op 200 euro per maand voor een 2g abonnement met 10 MB datalimiet.
Trek die analogie eens door naar het Nederlandse Spoor of de zorg...

waar de prijzen explosief zijn gestegen sinds privatisatie terwijl de punctualiteitscijfers/kwaliteit jaren achter elkaar onder de maat zijn.

Ik denk dat je je wel kunt afvragen tegenwoordig of we niet beter af waren met een sterk overheids'merk' dat in het buitenland acquisities doet, ipv buitenlandse giganten die in Nederland marktaandeel vergroten. Door alles te vermarkten gaan we in Nederland naar een situatie waar we alles uit handen moeten geven en we steeds afhankelijker worden van buitenlandse investeerders en bedrijven. We zitten al jaren in die trend, en de effecten zijn overal merkbaar. De lobby is sterker dan ooit. De uitverkoop is bijna compleet.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 maart 2015 09:45]

Het pakt bij sommige branches goed uit, bij andere juist slecht.

Bij telecom, tv en kadaster is de kwaliteit gestegen en de prijs gedaald.

Bij de NS gebeurt het omgekeerde. De marktwerking in de gezondheidszorg pakt ronduit rampzalig uit: prijsexplosie i.c.m. steeds slechtere voorwaarden.

Je moet blijkbaar per branche kijken of het kan. De privatisering van spoor en zorg kan imho beter teruggedraaid worden.
Zijn daar plannen voor eigenlijk? Want de zorg draait nu alleen maar om het zoveel mogelijk uitpersen van de klant, wat natuurlijk absurd is. Zorg moet een recht zijn, geen last. (sommige mensen gaan gewoon niet naar de dokter, omdat ze geen zin hebben om een dikke bijdrage te moeten betalen).

[Reactie gewijzigd door Dennahz op 4 maart 2015 10:17]

De weerstand tegen het systeem groeit. Ik las net dit artikel:
http://www.vphuisartsen.n...humanisering-van-de-zorg/

In het algemeen ben ik voor marktwerking, maar niet voor de zorg. Wat mij betreft mogen de zorgverzekeraars afgeschaft worden en komt er een volksverzekering zonder eigen risico. De DBC, een van de pijlers van het kwaad, moet ook afgeschaft worden.

Mensen ontwijken zorg omdat ze het niet meer kunnen betalen (almaar stijgend eigen risico naast stijgende premies). Minister Schippers faalt volledig. De zorglasten stijgen, de voorwaarden verslechteren.
Ik denk dat hier niemand tegen kan zijn. Het was een 'goede' poging, maar ze hebben gefaald.

Het "eigen risico" gaat elk jaar maar omhoog, zodat mensen zoiets hebben van: bekijk het maar, ik ga wel niet naar de dokter. Er zijn ook mensen die geen 3k in de maand verdienen en waar een bedrag van 300 euro eigen risico er flink inhakt.

Hoop dat ze het uiteindelijk gewoon weer gaan afschaffen. (hoeft er ook geen zorgtoeslag meer te zijn :) ).

Voor niks gaat de zon op, maar een premie van >100 EUR per maand en dan nog eens een hoog eigen risico is gewoon te gek.
Volledig mee eens. Het eigen risico is inmiddels opgelopen tot 375 euro.
Geen idee wat de gedachte hier achter is; het plan is in elk geval mislukt.

En als je niet uitkijkt kun je met duizenden euro's kosten worden geconfronteerd. Niemand die jou in het ziekenhuis vertelt dat ze geen contract hebben met de zorgverzekeraar voor de specifieke operatie die je moet ondergaan. En dan ben je mooi de Sjaak.
¤ 375,-? Damn. Woon zelf niet meer in Nederland, maar hoor m'n familie toch regelmatig klagen over die hoge bedragen.

Hopelijk komt er snel een oplossing hiervoor...
Wat is er mis met de NS dan?
ProRail != NS
Dat is precies onderdeel van het probleem. De privatisering van het spoor is net zo'n halfbakken oplossing als de privatisering van de zorg: keuze willen creeren waar eigenlijk geen keuze hoeft te zijn. Beide zijn basisvoorzieningen die volledig en goed moeten zijn.

De problemen bij NS ontstaan omdat ProRail volgens een eigen agenda werkt, en de NS volgens een eigen agenda werkt. De één heeft commerciele achtergrond gekregen en de ander niet. Waar de twee eerder naadloos konden samenwerken, is er nu sprake van allerlei tegenstellingen en verschillen in visie.

Ik heb dit al eerder benoemd toen de NS negatief in het nieuws kwam. Een machinist heeft mij verteld dat wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een bevroren wissel, de machinist vroeger met de gasbrander uit de cabine sprong om de wissel te ontdooien. Nu belt de machinist met de meldkamer, de meldkamer registreert het, deze melding komt bij ProRail, en ProRail moet vervolgens EEN AANNEMER laten komen die de wissel ontdooit. Efficiency? Juist :P

Dit alles uiteraard heerlijk offtopic, maar dat houdt het leven spannend.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 maart 2015 14:27]

Bij mobile vikings in Belgë kan je paketten bestellen via een smsje.
Je hebt dan volgende opties:
• Dagpakket: koop dit pakket voor ¤ 2 met je bestaande belwaarde en ontvang 25 MB. Geldig voor 24 uur en onmiddellijk beschikbaar. Je surft dan aan ¤ 0.08/MB.

• Weekpakket: koop dit pakket voor ¤ 10 met je bestaande belwaarde en ontvang 150 MB. Geldig voor 7 dagen, te tellen vanaf middernacht op de dag dat je het pakket aankocht. Het pakket is wel onmiddellijk beschikbaar. Je surft dan aan ¤ 0.067/MB.

• Maandpakket: koop dit pakket voor ¤ 20 met je bestaande belwaarde en ontvang 350 MB. Geldig voor 30 dagen, te tellen vanaf middernacht op de dag dat je het pakket aankocht. Het pakket is wel onmiddellijk beschikbaar. Je surft dan aan ¤ 0.06/MB.

Geldig in volgende landen: https://mobilevikings.be/...ountries-I-can-data-roam/

Iets wat naar mijn mening wel vrij goed georganiseerd is en vrij goedkoop. Niet de goedkoopste maar voor Belgisch te zijn, prima in orde :D
Praktisch, maar inderdaad niet de goedkoopste want Mobistar en BASE duiken voor wat betreft roaming binnen de Europese Unie nog onder de prijs van Mobile Vikings.

Als voorbeeld hier de tarieven voor Frankrijk: http://123mobielinternet.be/roaming/vergelijking/calculate.php?country=frankrijk&show=bundels

Voor alle landen kun je trouwens de prijs per MB opvragen via een calculator voor roamingtarieven op http://123mobielinternet.be/roaming/vergelijking-tarieven-buitenland.php.
In sommige landen is het alleen wel lastiger om aan een prepaid kaartje te komen. In Hongarije moet je bijvoorbeeld met je paspoort langskomen en een contract ondertekenen voor een prepaid kaartje, niet iets wat veel mensen snel zullen doen als ze op reis zijn in een onbekend land.

Gelukkig is het wel bijna overal zo dat je gratis wifi spots hebt, maar of je die altijd kan vertrouwen blijft ook maar de vraag.

[Reactie gewijzigd door YoghurtO_o op 4 maart 2015 00:02]

Op je eigen router een VPN instellen. Dan heb je vanaf overal ter wereld een beveiligde verbinding met je thuislijntje. Simpel te doen met de meeste routers die je niet van je provider hebt gekregen. Toch iets om over na te denken als je toch een router koopt die degene van je provider moet vervangen omdat je daar vaak te weinig opties op hebt. Maar ik dwaal af, sorry.....
Ze zijn bang de lokale tarieven dan omhoog gaan omdat er aan de roaming niet meer extra kan worden verdient. Plus lokale markt beschermen. Zonder roaming kosten maakt het niet uit of je een Nederlandse of Spaanse provider hebt....
Men verhoogt zoals in voorgaande jaren gewoon de abonnementen met een paar euro. Betaal je normaliter ¤ 25,00 meer als je op vakantie bent... dan betaal je gewoon bijvoorbeeld 6 tientjes meer op jaarbasis. Levert een telco meer op en dat is waarom telco's ook nauwelijks tegengas geven met wat door EU of lokale overheden wordt bepaald links of rechtsom.... verdienen zullen ze het wel.
Als dit zo dit zijn, dan hadden telco's dit allang gedaan. Het invoeren per minuut was ook zo gepiept want als het zogenaamde uitmiddelen betekende voor mij gemiddeld 15% extra en toen was ik ook klaar met Vodafone.

Telco's zoals Vodafone die internationaal opereren, die hebben het meeste last van het afschaffen van roamingkosten. Technisch hoeven ze heb bal te doen, financieel kunnen ze minder binnenharken. Wedden dat zij oa achter deze lobby zitten en oud politici flink betalen om te lobbyen.
Wat gaat dit behalve meer geld naar de providers voor een verschil maken?
De forse verhogingen van abonnementen en Prepaid worden met drie jaar uitgesteld.
Onzin. De marges zijn al torenhoog. Het is juist het gebrek aan concurrentie en de bescherming van markten die ze deze hoge prijzen laat handhaven.
Dit komt natuurlijk niet geheel onverwacht omdat doorgaans de lobby's het wel winnen in Brussel. Allesbehalve zuiver maar helaas legaal. En zo blijkt het gebrek aan macht maar weer van het EP: die hebben dus amper wat te vertellen, de lidstaten overrulen het wel. Waarom zitten ze er dan? En waarom kiezen we ze dan? Vrij nutteloos lijkt het.

Zo blijf ik de komende jaren dus maar SIM kaarten kopen in het buitenland om tegen normalere tarieven gebruik te kunnen maken van internet etc.

[Reactie gewijzigd door Bastien op 3 maart 2015 22:55]

Het Europees Parlement is niet de enige die bepaalt wat er gaat gebeuren, de lidstaten moeten ook mee willen doen. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de Tweede Hamer, besluiten van de Tweede Kamer kunnen worden teruggedraaid door de Eerste Kamer, de Raad van State en de Koning. En dat gebeurt ook regelmatig, laatst nog werd de inperking van vrije artsenkeuze tegengehouden, maar niemand die vindt dat de Tweede Kamer daardoor overbodig is.
Een kleine correctie, het zijn niet de landen die uiteindelijk beslissen, het is hoeveel de lobby betaald krijgt. Ben jij gevraagd, of is ons kabinet hiervoor in conclaaf gegaan, nee en of andere vage soepkip die goed beurt voor weinig inspanning die een leuk netwerk aan het opbouwen is voor zijn vervolgcarriere genaamd lobbyen.
Dat klopt niet. De Tweede Kamer heeft hier over vergaderd en het Nederlands standpunt bepaald. Het besluit wordt uiteindelijk genomen door de 28 ministers en in dit geval zal Henk Kamp namens Nederland voor het snel afschaffen hebben gestemd.

Er zijn echter nog 27 andere parlementen met hun eigen mening en belangen. Er waren onder de 28 simpelweg niet genoeg andere voorstanders, zo gaat dat in een democratie.
Werkt het lobbyen van de telco's toch weer, en in 2017/2018 zullen ze er natuurlijk weer alles aan doen, om ook dat weer uit te stellen. Triest gewoon.
En buiten dat telcos geld liever spenderen aan lobbyisten dan iets leuks doen voor klanten, doen ze dit ook levert aan social media specialisten die oa dit soort fora in de gaten houden om een 'evenwichtiger' beeld te schetsen waarom het goed voor ons als klant is dat telcos geen reductie in roamingkosten doorberekenen.
... dan iets leuks doen voor klanten
Vind ik nog mild, ik heb liever dat ze het geld in een stabiel netwerk stoppen met voldoende capaciteit.
Dan ben ik benieuwd of dat Parlement nog iets anders kan doen dan furieus zijn, want hoewel ze de grote controlerende factor zouden moeten zijn, lijkt het toch dat heel veel dingen langs ze heen glippen. De uitvoerende commissies en clubs doen heel veel op eigen houtje, en zonder het parlement daarover te informeren (zie ook ACTA en andere verdragen). Graag tekenen bij het lijntje, en that's it.
Het probleem is dat je de structuur van de EU en de nationale structuur niet zomaar kunt vergelijken. De verwarring ontstaat doordat er eigenlijk een soort dubbele democratische controle is met één centraal parlement én de 28 nationale parlementen. Daarnaast worden de uitvoerders (De Europese Commissie) ook nog eens gekozen. In Nederland kiezen wij bijvoorbeeld niet wie de Directeur-Generaal op een ministerie wordt, in EU verband is de Europees Commissaris óók een gekozen positie.

Het Europees Parlement heeft een groeiende reeks bevoegdheden maar het is nog steeds niet het hoogste orgaan. Alle besluiten moeten nog steeds genomen worden door de Raad van Ministers (ofwel de ministers van de deelstaten) en de Europese Commissie is niets anders dan een uitvoerder.

In dit geval kan het Europees Parlement dus dit wel snel willen invoeren, als de Raad (de feitelijke regering van de EU) het niet wil dan gebeurt het niet. En de Raad bestaat uit nationale Ministers dus dat vindt men het meest democratisch aangezien de Raad gecontroleerd wordt door de 28 nationale parlementen. Wil je dit dus er tóch doorkrijgen zul je de meerderheid van de 28 parlementen zover moeten krijgen hun ministers te dwingen anders te stemmen.

Een eventueel alternatief zou kunnen zijn om van de EC een regering te maken en van het Europees Parlement het hoogste orgaan maar dan staan veel op hun achterste benen omdat het een verlies van soevereiniteit zou betekenen. Nu ligt de macht nog in Den Haag, Parijs, Berlijn, Madrid etc. Dan zou de macht pas écht naar Brussel verhuizen en zouden nationale parlementen hun macht verliezen. En drie maal raden wie dat verlies van macht moet goedkeuren. Precies, diezelfde nationale parlementen...

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 3 maart 2015 23:46]

Dat besloot vorig jaar dat er dit najaar een einde moet komen aan roamingtarieven.
Dit moet zijn: Dat besloot vorig jaar dat het van mening is dat er dit najaar een eind moet komen aan roamingtarieven.

Het Europees Parlement kan namelijks zelf niets voorstellen of besluiten. Het mag enkele Ja of Nee zeggen tegen voorstellen van de Europese Commissie.
Klopt, en de Europese Commissie mag op hun beurt weer niet beslissen, dat mag alleen de Raad van Ministers.

In dit geval is het dus de vraag wat Henk Kamp heeft gestemd op dit punt. De Nederlandse Tweede Kamer heeft zich uitgesproken voor versnelde afschaffing van de roamingkosten en daarmee kun je er vanuit gaan dat Kamp volgens die lijn gestemd heeft. Maar, kennelijk heeft snel invoeren niet voldoende meerderheid gehad.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 4 maart 2015 00:00]

En als ze het dan invoeren mag je zeker b.v. 5MB/dag uit je bundel gebruiken zoals ik laatst las?.
Ik vind het sowieso vreemd dat anno 2015 - of eigenlijk sinds de geboorte van VoIP - er kosten verbonden zijn aan het verbruik van communicatie die via het internet gaat, zij het SMS, telefonie of mobiel internet.

Uiteraard begrijp ik dat het allemaal in verband met kapitalisme gaat en providers aangeven dat er hoge kosten verbonden zijn bij het onderhouden en ontwikkelen van technologie; Maar dit is met vast internet niet anders.

Vast internet kan het allemaal wel met een standaard abonnement (In Nederland in ieder geval, en FUP uiteraard), mobiel niet.
Vast internet kan het allemaal wel met een standaard abonnement (In Nederland in ieder geval, en FUP uiteraard), mobiel niet.
Er is een subtiel verschil tussen vast en mobiel internet. Vast internet wordt geleverd in één huis. Mobiel internet moet beschikbaar zijn in alle 100 miljoen huizen in de EU, én daarbuiten, én ook in huizen buiten de EU. Ik kan me goed voorstellen dat het dan een beetje duurder uitvalt.

Maar eigenlijk een interessant punt. Moeten providers van vast internet ook roaming aanbieden? Dus stel ik ga naar Spanje, dan kan ik mijn modem inpluggen en dan heb ik internet, zonder kosten. Indien niet, waar hebben die providers de uitzonderingspositie aan te danken? Boeiende materie.
Vast internet neem je af op je domicilie of eventueel op je werkplek, het is nooit roaming.
Plug in bij iemand thuis en je kunt los. Hoeveel mobiele internet providers staan hotspots toe?

Een uitzondering is robinmobile, maar die heeft geen data roaming.
Zoveel invloed heeft het Europees parlement dus...
Toch jammer, bij het eerste media bericht over het verdwijnen van de roamingskosten was iedereen laaiend enthousiast, nu is dat wel over.
Het europeese unie is alleen bedoeld om het bedrijven makkelijker te maken. Voordeel voor burgers zitten er helaas niet in. Want zoveel dingen zouden beter geregeld zijn onder een europeese vlag. Triest, maar aan de andere kant, had ik het ook zien aankomen.
De Europese gedachte is dat "alle bedrijven" een gelijk speelveld hebben binnen de gehele EU. Dan kunnen we als geheel beter concureren met andere grote economieën.

Als bedrijf, zelfstantige zonder personeel, maak ik voor mijn gevoel op dit moment onnodig veel kosten voor communicatie omdat ik voor mijn werk toevallig veel in de grensstreek werkzaam ben.

Mijn Vodafone bundel is niet geldig buiten Nederland. Dat is dus iedere dag of ieder gedeelte van een dag 2 euro extra voor een Alles-in-1 op Reis BloX, dat zijn kosten die bovenop het normale abonnement komen.

Een ander bijzonder nare bijwerking van roaming is het belabberde bereik rond de landsgrenzen, daardoor zijn in het verleden al verschillende doden gevallen doordat wegens onvoldoende dekking het alarmnummer 112 niet gebeld kon worden. Hier zijn ook al verschillende malen kamervragen over gesteld.

Misschien kunnen de 28 ministers van Volksgezondheid zich ook even mengen in deze discussie. De ministers van Werkgelegenheid mogen wat mij betreft dan ook meteen aan tafel aanschuiven want het raakt ook hun portefeuille.

Edit gebe(l)d

[Reactie gewijzigd door FrankHe op 4 maart 2015 11:15]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True