Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 149 reacties

De Europese Commissie, het Europees Parlement en de Europese Raad hebben overeenstemming bereikt over het afschaffen van roamingtarieven. Dat gebeurt in juni 2017. Vanaf volgend jaar april is het maximale roamingtarief voor MB's op 5 eurocent gezet.

De overeenstemming is gemeld door Günther OettingerEuropees commissaris voor Digitale economie en samenleving. Hij spreekt van een doorbraak. Per april 2016 worden de roamingtarieven verlaagd naar 5 eurocent per minuut voor bellen, 2 eurocent voor sms'jes en 5 eurocent per MB voor data.

Met het voorlopige compromis komt een einde aan jarenlang onderhandelen over het afschaffen van roamingtarieven. De Europese Commissie en het Europarlement wilden roaming zo snel mogelijk afschaffen, maar de lidstaten vonden dit te ver gaan en stelden alternatieven voor.

In april stelden de lidstaten voor dat Europese burgers minimaal een week per kalenderjaar moeten kunnen profiteren van een laag tarief voor grensoverschrijdend telefoongebruik. Ze zouden dan zonder extra kosten ten minste vijf minuten per dag over de grens moeten kunnen bellen en minimaal 10MB aan data moeten kunnen verstoken. De Europese Commissie en het Europees Parlement zagen niets in dat voorstel.

Daarvoor was al duidelijk dat de lidstaten pas in 2018 tot afschaffing wilden overgaan terwijl gebruikers vanaf 2016 tot maximaal 5MB per dag zouden mogen roamen vanuit de eigen bundel. Het Europarlement wilde aanvankelijk al eind 2015 een einde aan roamingkosten. Het voorlopige compromis dat nu bereikt is, zet die datum nu dus op juni 2017.

Update, 9:05: Oud-Eurocommissaris Neelie Kroes zegt tegen BNR Nieuwsradio dat ze teleurgesteld is in de overeenkomst. "Het komt veel te laat, we hebben Europese burgers beloofd roamingkosten eerder af te schaffen. Dat het zolang op zich laat wachten, komt vooral door grote partijen in de industrie, de telco's, die hier grote winsten mee behalen." Kroes zegt dat die telecomproviders allang doorhadden dat roamingkosten iets van het verleden zouden zijn. "Dat zeiden ze tegen mij ook al in een 'bilateraal', 'we weten dat het ouderwets is, maar we gaan ervoor vechten tot het laatste moment'. Daarom duurde het zo lang voor deze overeenkomst is gesloten."

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (149)

5 cent per minuut om te bellen binnen de EU, geldt dat ook als je gebeld wordt ? Dat kan ik zo niet terug vinden.

Of het een vooruitgang wordt valt nog te bezien. Het is nog veel te vroeg om ons rijk te rekenen. Je hebt dik kans dat telco's hun abonnementen duurder maken en/of versoberen qua inhoud. Dit om te compenseren voor misgelopen inkomsten uit roaming. Het zou me niet verbazen als juist mensen die zelden of nooit de grens over gaan uiteindelijk de rekening gepresenteerd krijgen.

Neem het me dus niet kwalijk, maar ik wacht nog even geduldig af tot 2017 voordat ik prematuur begin te juichen.
Helemaal mee eens, hoe naïef is het te denken dat commerciële organisaties dit niet op een ander manier gaan compenseren. Voor die paar weken dat men op vakantie gaat wordt het waarschijnlijk goedkoper, maar lokaal waar je de rest van het jaar bent ga je hoofdprijzen moeten betalen...

Dank Europa!

offtopic:
ik heb het ook nooit begrepen dat we lokaal iban moeten gebruiken.. we bellen toch ook niet ieder keer met (landnummer)(netnummer)(telefoonnummer) als we lokaal bellen...
Dat staat natuurlijk net zo goed te bezien. Voor die telco's is hun marktpositie in de thuismarkt veel belangrijker dan de roaminginkomsten. Ze zullen die echt niet achteloos verhogen en de kans lopen dat ze daarmee groot marktaandeel verliezen. Dus, tenzij er verboden prijsafspraken worden gemaakt, zullen de prijzen de kosten gaan benaderen. En aangezien roaming nauwelijks kosten meebrengt voor de telco's kan de impact best wel eens meevallen.

Een voordeel is in ieder geval dat de kosten transparanter worden. Nu ben je misschien aan het kiezen tussen abo's met ¤3 verschil per maand, terwijl je die 'winst' met een vakantie alweer kwijt bent.
Met een oligopolie waar wij in Nederland te maken hebben heb je geen prijsafspraken nodig, wanneer de eerste om is zullen de die andere 2 meegaan of geschiedenis moet zich niet herhalen, maar hier heb ik een hard hoofd in.
En daarom zijn geen roamingkosten helemaal mooi. Als we in NL alleen KPN/Vodafone/T-Mobile hebben die samen de kosten lekker hoog houden, dan neem je toch gewoon een abonnement bij een of andere Italiaanse provider.

Aangezien ze geen roamingkosten mogen rekenen betaal je dus gewoon Italiaans lokaal tarief. Zodra ze dat doorkrijgen kan elke Europese provider dus gewoon gaan adverteren in alle Europese landen en is er van een oligopolie al snel geen sprake meer.

Yay voor de EU ^^
dan neem je toch gewoon een abonnement bij een of andere Italiaanse provider.
FyraTel voor hoge snelheid internet?
onbeperkt roamen wordt bemoeilijkt:

http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-15-5275_en.htm

Er komt dus een fair use safeguard om excessief gebruik van goedkope buitenlandse abonnementen tegen te gaan !
Oooohhh, hij is niet relevant maar wel erg goed! _/-\o_
Geen karma, wel mijn petje af.
Ik gok zo dat regulering zo wordt opgezet dat dit niet mogelijk is. Zelfs in de huidigige roaming regulering is opgenomen dat de regels alleen gelden voor aangeboden roamingdiensten ten behoeve van eigen klanten die reizen.
Dan koop je toch gewoon een duits abonnement voor in NL zonder roaming te bellen :) Dat is nu eenmaal het voordeel van een open telecom markt. Locale monopolies verliezen dan hun macht en moeten tegen lage tarieven hun netwerk beschikbaar stellen. Vragen ze zelf te veel aan hun andere EU collega's dan betalen ze over heel EU zelf ook te veel en dat is voor hen niet houdbaar. En in regio's waar de prijzen heel duur zijn, is het voor anderen die op europese schaal gaan werken net heel interessant om dan de concurrentie aan te gaan met een eigen (overgekocht) netwerk.

Kortweg dit komt wel goed, zie naar de Verenigde Staten als voorbeeld.
Om een abonnement in Duitsland af te sluiten heb je een Duits woonadres en bankrekeningnummer nodig. Ook mag je geen vermelding hebben bij de "Schufa" (soort BKR registratie).

Zover ik weet geldt dit ook voor SIM-only. Je zult hoogstens een prepaid kaartje kunnen kopen, maar denk niet dat je daar financieel veel profijt van hebt.
Of België dan, daar kan je nu voor 59¤ al voor 600 minuten, 600MB en 600smsen naar/in heel europa mee bellen:
https://www.base.be/nl/mobiel/abonnementen/base-59.html (zie rechter kant op die pagina)

Dit is uiteraard nog niet veel, maar wel al een mooi begin.

[Reactie gewijzigd door xp65 op 30 juni 2015 11:42]

[Ervaringen] Choozze
Choozze, niet zo'n topper qua service en kwaliteit maar bied wel maandelijks 5 GB data in Nederland, 500 MB data in de EU, 500 belminuten en sms’jes gebruiken voor 30 piek.

Denk dat deze EU regel aardig wat teweeg brengt en er nog wel wat hervormingen/overnames gaan plaats vinden in telecom land.
Je hoeft helemaal niet het duurste abbo hiervoor te nemen bij base (als je het voor de data doet tenminste)
Roaming optie: 25¤ voor 1GB in de EU. Jawel.

https://www.base.be/nl/mo...iensten/data-roaming.html

[Reactie gewijzigd door egnappahz op 30 juni 2015 13:26]

Of je neemt Three UK en kan in een hoop landen gratis roamen. Zoals Frankrijk, Zwitserland, Spanje, Amerika etc. Max 25GB traffic per maand meer dan genoeg :) Ik zit nu lekker gratis te internetten in Frankrijk. Hotspots werkt alleen niet.
Neen, je zal niet gewoon een Duits abonnement kopen. Er komt een 'fair use policy'.
Om te vermijden dat consumenten misbruik maken van de situatie door in het buitenland goedkopere abonnementen of pakketten aan te kopen komt er een zogenoemde "fair use policy". Dat verhindert het gebruik van roamingdiensten voor andere doeleinden dan tijdelijke en reisgebonden.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2380069

Ik heb de indruk dat het modereren niet zo vlot verloopt... Een +3 kan ik niet snappen... Gewoon even een bron opzoeken voordat je iets neerschrijft... Stel je zelf voor, je mag meebeslissen over deze wetgeving. Je gezonde verstand zegt je dan toch 'We moeten voorkomen dat een Belg die zijn abonnement duur betaalt lekker goedkoop in Polen zijn abo afsluit, want zo gaat de Belgische markt op 1, 2, 3 failliet (denk aan de werklozen, 't zou misschien goed zijn voor de consument, maar niet voor de werkgeving...) en zitten we binnen 5 jaar met x aantal grote spelers op de markt, die de prijzen stelselmatig kunnen verhogen.
offtopic:
ik heb het ook nooit begrepen dat we lokaal iban moeten gebruiken.. we bellen toch ook niet ieder keer met (landnummer)(netnummer)(telefoonnummer) als we lokaal bellen...
Niet helemaal off topic denk ik. Ik heb in mijn telefoon wel degelijk alle nummers staan als +31 10 51 xxxxxxx. Als je dat niet doet kan je rare dingen krijgen als je over de grens gaat. Bijvoorbeeld Beijing heeft als netnummer 010 Dan sta je toch raar te kijken als je op vakantie bent en je kan plotseling tante Marie niet meer verstaan omdat je meneer Mah Ri aan de lijn krijgt.
Dat geldt dus voor de Iban ook. Niemand weerhoudt je om een Duitse bank te gebruiken. En die kan wel degelijk hetzelfde rekeningnummer hebben als een Nederlandse bank. Ik ken meerdere mensen die ook prive om verschillende redenen Belgiesche of Duitse en zelfs eentje een Chinese bankrekenig hebben. Dat zal in de toekomst steeds vaker gaan voorkomen. Net als mensen die bv in Nederland een Italiaans telefoonnummer nemen omdat dat goedkoper is
Je hebt helemaal gelijk als je in het buitenland zit of met het buitenland belt, maar je moet het meer zo zien stel je bent in amsterdam en je wilt een amsterdamse vaste lijn bellen dan ga je niet 0031201234567 bellen neem ik aan maar 1234567 :)

Dat is mee mijn punt, vroeger kon je ook iban gebruiken als je geld ging overmaken naar het buitenland. Wat er bij is gekomen is dat je ook lokaal iban moet gebruiken en hier heb ik persoonlijk echt geen logisch antwoord op..
Je hebt helemaal gelijk als je in het buitenland zit of met het buitenland belt, maar je moet het meer zo zien stel je bent in amsterdam en je wilt een amsterdamse vaste lijn bellen dan ga je niet 0031201234567 bellen neem ik aan maar 1234567 :)
Dat doe ik dus wel...als je dat niet consequent goed doet gaat het een tijdje goed...tot het fout gaat. Van vaste lijn naar vaste lijn hoef je de 020 niet in te tikken. Maar met een mobieltje wel. Die weet immers niet of je in Amsterdam, Groningen of Beijing zit. Dan gaat het nog wel goed als je in de randstad woont, maar als jij in een van onze vele grensstreken woont kan je zomaar op een buitenlandse provider springen en bel dus in een keer bv een Duitser of een Belg op als je landen of netnummer weg laat
Dat is mee mijn punt, vroeger kon je ook iban gebruiken als je geld ging overmaken naar het buitenland. Wat er bij is gekomen is dat je ook lokaal iban moet gebruiken en hier heb ik persoonlijk echt geen logisch antwoord op..
Bij IBAN dus hetzelfde. Als ik Rekeningnummer 123456789 geef, weet jij echt niet of dat van de ING, De Landesbank in StGoar Duitsland of de Thai Farmer Bank is

We kopen onze spullen over de hele wereld via internet en we hebben dus ook te maken met banken over de hele wereld. Voor telefoons geldt hetzelfde, we reizen de hele wereld over en we bellen met de hele wereld.

[Reactie gewijzigd door Ortep op 30 juni 2015 13:56]

offtopic:
ik heb het ook nooit begrepen dat we lokaal iban moeten gebruiken.. we bellen toch ook niet ieder keer met (landnummer)(netnummer)(telefoonnummer) als we lokaal bellen...
Ik dacht dat dit trouwens al perfect mogelijk is, al mijn nummers staan via de internationale schrijfwijze.
Zou ik nochtans heel graag hebben dat dit in gebruik komt, dan wordt ik niet meer opgebeld door mensen die niet door hebben dat ze
a: toevallig op de telco van over de grens zitten en dus in het verkeerde land aan het bellen zijn.
b: iedereen gewoon zou zijn om de +3x yyy.... notatie te gebruiken.
Moet ik zeggen dat ze een verkeerd nummer hebben in het verkeerd land. dat ik geen winkel ben en ook geen uitstapjes organiseer voor wild vreemde mensen.
maar om dan terug on topic te komen: dit zou ook mogelijk maken op pan Europese providers te lanceren. "nu/dan" we toch zonder roming kunnen werken kan een Spaanse operator hier ook abbo's verkopen tegen Spaanse tarieven en KNP/Proximus/Base/.... zo ook concurentie aan doen. gedaan met de olipolies.
spijtige van de dual en tripple paketten, maar Sim only zou dat een goede zaak zijn.
Wat ik begrepen heb bij vorige keren dat dit onderwerp in het nieuws is geweest, is dat het vooral de 'vakantielanden' (zuid-Europese landen) waren die dwars lagen bij deze afspraken. Dit omdat roaming juist voor hun providers veel oplevert en ze bang zijn dat met het wegvallen van de roamingtarieven de abbo's voor de eigen bevolking omhoog gaan.

Op basis van dat argument zou ik denken dat de impact op de Nederlandse providers relatief mee zou moeten vallen... Maar je hebt gelijk, eerste zien, dan geloven :)
Dan denk ik dat het vooral voor KPN mee moet vallen... de andere 2 "nederlandse" providers, Vodafone en T-mobile (en gedeeltelijk Tele2) hebben in meerdere landen vestigingen..

Heck... Het zou me niets verbazen als relatief gezien Vodafone bijv. flink schaalvoordelen kan behalen als VF NL, VF DE enzo gewoon Vodafone EU wordt..., nu is het bijna dat de ene afdeling de andere een factuurtje voor een dienst vraagt....
Ik denk dat het voor iedere provider niet tegenvalt. KPN koopt zijn tegoeden echt niet heel duur in. Andersom geldt dat ook namelijk. Verkoop je als Vodafone DE je data duur aan KPN NL, dan doet KPN dat andersom terug.

Het is goed te zien hoe verdorven het management is: winstbejag gaat voor eerlijke handel.
nu is het bijna dat de ene afdeling de andere een factuurtje voor een dienst vraagt....
Dat is niet onwaarschijnlijk want zo werkt dat ik wel meer grote bedrijven.
Ik denk dat het ook voor Nederland wel mee zal vallen. In Nederland zijn de abonnementen voor Europese begrippen relatief duur. In Oostenrijk bijvoorbeeld heb je al een goede bundel met nieuw toestel voor 12,50 per maand. Het zal juist in deze landen duurder worden voor hun abonnee's omdat ze dan meer richting de Nederlandse prijs (Noord-Europese prijs) zullen moeten.
Als ze bang zijn dat ze de abo's voor hun eigen klanten moeten verhogen kunnen we ze wel een tip geven denk ik: zorg dat je boekhouding niet in de soep loopt zodra je 1 soort inkomsten mist. Lekker makkelijk: cashen op buitenlanders en dan zeuren als je melkkoetje het uitgebuit worden beu wordt. Innoveren hoort erbij, andere bronnen aanboren :)
Het rare is dat Vodafone nog steeds ¤0,30 p/m rekent voor bellen in Nederland.
Het is nu al voordeliger om met je pre-paid kaartje in Duitsland te gaan bellen.

Er zit een gat in die Europese regelgeving dat bellen in je eigen land duur blijft.
Het rare is dat Vodafone nog steeds ¤0,30 p/m rekent voor bellen in Nederland.
of dat het duurder is om in Nederland naar het buitenland te bellen (+80 ct/min) dan van het buitenland naar een ander buitenland (+/- 23 ct/min)...
of dat het (straks) duurder is om met een vaste lijn te bellen binnen Nederland (10ct/min) dan met een mobieltje...
Gewoon, bellen naar een nummer in Nederland.
Kost bij Vodafone p/m 23ct in Duitsland en 30ct in Nederland.
Zelfde prepaid kaartje.

Dat de vaste lijn ook veranderd, zie je aan XS4ALL die voorheen een laag tarief had voor bellen naar vaste nummers en een hoog tarief naar mobile nummers.
Nu is dat, 1 tarief van 10ct
Das nu toevallig, dat Ziggo dat nu ook heeft.

Of de schurken van Tele2 die nog steeds 'tegen de regels in' een hoog tarief rekenen voor het bellen naar een 085 nummer.
Als er geen roaming kosten meer zijn, wat let je dan om vrolijk over te stappen naar een veel goedkopere provider uit het buitenland?

In Nederland hebben we misschien dan wel een kartel die onder 1 hoedje speelt met de slapende telco waakhond maar die kunnen niet met iedereen afspraken maken om de prijs kunstmatig hoog te houden.

Diverse papers op collusie stellen dat kartel afspraken voornamelijk in stand gehouden kunnen worden op lokale markten, bij te grote markten wordt het steeds riskanter en moeilijker partijen die tegen het kartel in gaan te straffen.

Geen roaming kosten zou betekenen dat klanten niet meer tot 1 land veroordeeld zijn en door de hele EU kunnen shoppen voor in telco. Op dat punt zou een kartel niet meer in stand te houden zijn en zouden de prijzen juist omlaag gaan imo.

P.s. geen roaming kosten zou betekenen dat er pan Europese prijsvechters op de markt zouden kunnen komen.
Als er geen roaming kosten meer zijn, wat let je dan om vrolijk over te stappen naar een veel goedkopere provider uit het buitenland?
1) Het niet hebben van een woonadres in het land waar ik het abonnement wil afsluiten.
2) Het niet hebben van een geldig bankrekeningnummer in het land waar ik het abonnement wil afsluiten.
Ik heb een lat relatie heb en daarmee een buitenlandse sim abbo en mijn adres is nooit een probleem geweest.

Wbt die bankrekening; we hebben allemaal een universeel Europees bankrekening nummer die iedereen gebruikt. Geen enkel probleem dus.

Edit: en mijn vriendin heeft ook twee Nederlandse sims. En ik ken een stuk of 5 mensen die ook door Europa wonen/werken met abbo's in verschillende landen. Echt geen probleem.

Als er ergens een vage wet is die dit zou moeten blokkeren dan wordt het naar mijn ervaring niet gehandhaafd.

[Reactie gewijzigd door actionInvoke op 30 juni 2015 17:13]

Nagel op de kop wat mij betreft. De telco's (of hun aandeelhouders) gaan echt niet met minder winst tevreden zijn, dus laat ons maar wachten op de angel. En ik deel je vermoeden dat nu iedereen zal opdraaien voor de mobiele datahonger voor die paar dagen/weken op een jaar dat de gemiddelde Europeaan in het buitenland is. En of dat "binnen proportie" is, valt heel hard te bezien.
5 cent per minuut om te bellen binnen de EU, geldt dat ook als je gebeld wordt ? Dat kan ik zo niet terug vinden.
Zoals ik het lees, is die 5 cent een toeslag en niet het tarief.

http://www.politico.eu/ar...d-continent-deal-reached/
uggg altijd dit soort ongegronde pessimistische opmerkingen op tweakers. je verzint gewoon dingen die fout kunnen gaan zonder enig bewijs. lekker makkelijk! dit is een stap in de goede richting, als je het mij vraagt te weinig en te laat, maar het is iig een stap.
Dus: ik sluit een abonnement af in een ander Europees land: vervolgens kan ik in NL kosteloos* kiezen welk netwerk ik gebruik voor het bellen? Of mis ik iets?

*wel de reguliere abonnements kosten natuurlijk

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 30 juni 2015 08:04]

Precies, ik neem een abonnement in een Europees land met lage arbeidslasten voor bijvoorbeeld 20e onbeperkt voice, data en sms en belast dan het dure netwerk in UK, DE of NL? Als ik dan een hongaars nummer heb met 50% korting maakt me dat niet uit.

Kan iemand een rekenvoorbeeld laten zien hoe dit in de praktijk moet werken?

[Reactie gewijzigd door maxkranendijk op 30 juni 2015 08:17]

Als jij wilt bellen naar een Nederlandse nummer dan lopen de kosten natuurlijk wel op. Want je moet nog wel extra betalen als je een buitenlandse nummer belt. Daarnaast denk ik dat anderen ook niet blij zullen zijn om extra te betalen wanneer ze je telefonisch willen bereiken.

[Reactie gewijzigd door D3x1l op 30 juni 2015 08:32]

Die had ik nog niet bedacht.

Aan de andere kant: Bellen doe ik nauwelijks: alles draait om data tegenwoordig. Desnoods neem je een NL-sim voor alleen bellen ernaast. Genoeg dualsim toestellen op de markt.
Dat maakt jou niet uit, maar die buitenlandse provider zal hier waarschijnlijk wel voor moeten gaan betalen. Volgens mij stelt deze overeenkomst alleen dat dit niet direct aan consumenten doorgerekend mag worden. Dit zal in ieder geval de markt egaliseren; precies de (terechte) doelstelling van de EC.
Dus: ik sluit een abonnement af in een ander Europees land: vervolgens kan ik in NL kosteloos* kiezen welk netwerk ik gebruik voor het bellen?
Denk er wel aan dat je niet noodzakelijkerwijs de keuze hebt tussen verschillende netwerken.

De meeste van mijn buitenlandse simkaarten kunnen niet op alle Nederlandse netwerken inloggen, en soms kun je alleen bellen maar heb je geen data.
Dat is ook een beetje een probleem als er geen roamingkosten zijn.
Dan krijg je een stuntprovider in land x en vervolgens kan je ook op premium netwerken gaan zitten zoals KPN. Winst maken en je onderscheiden op kwaliteit in plaats van kwantiteit wordt dan een behoorlijk probleem...

Wat dat betreft vind ik minimale kosten niet zo'n mega ramp, zolang de providers maar goede bundels blijven aanbieden voor grootverbruikers; of gewoon een bundel aanbieden waarmee je in de gehele EU uit je eigen bundel mag spelen.
Werd eens tijd!

Al gebruik ik nu, de blox van Vodafone: 20minuten bellen, 20minuten gebeld worden, 20 sms en 35mb internet voor 2 euro per dag..

Valt nog te overzien
Als zakelijk klant heb je
  • Voor 1,68 per dag 40 minuten bellen + 40 minuten gebeld worden + 40 sms berichten + 40 MB
  • Voor 3,36 per dag 100 minuten bellen + 100 minuten gebeld worden + 100 sms berichten + 100 MB
Dat is wel nice inderdaad..
Maar voor die 2 weken dat ik in het buitenland zit per jaar, als prive gebruiker.
Is 28 euro wel te overzien :)

Maar elke besparing is er 1 !
das 730 euro per jaar wat vervalt in 2017 persoonlijk vind ik dat best een hoop geld
Dat heeft lang geduurd... En gaat nog even duren.
De kosten waren on betaalbaar hoog, als je van vakantie terug kwam na een paar keer alleen je mail of ap te beantwoorden.
Er is nu tenminste vooruit gang te zien, of het in de toekomst er zo daad werkelijk uit gaat zien zoals word beschreven is nog maar de vraag ;-)
Dat heeft lang geduurd... En gaat nog even duren.
De kosten waren on betaalbaar hoog, als je van vakantie terug kwam na een paar keer alleen je mail of ap te beantwoorden.
Er is nu tenminste vooruit gang te zien, of het in de toekomst er zo daad werkelijk uit gaat zien zoals word beschreven is nog maar de vraag ;-)
Dat was alleen maar als je GEEN vooronderzoek deed.
De telecomproviders boden ( en bieden ) allemaal buitenlandpakketten aan.
Ze waren niet heel ruim, toegegeven, maar KPN had 2 jaar geleden al internet in buitenland, 100MB á 10¤
Dat is voldoende voor 'die paar mailtjes en antwoorden" op messengers.
Ga je onvoorbereid op reis, en 'vergeet' je een buitenlandbundel te activeren, dan betaalde je inderdaad véél te veel.
Maar dat was in het verleden met geld wisselen ook zo, als je lukraak een cafe instapte kon je ook buitenlandse valuta krijgen, maar ook daar betaalde je grof voor.

Je gaat er voor het gemak maar vanuit dat het vanaf 2017 uit de bundel gaat, maar ik blijf erbij, dat het straks nog steeds los afgerekend mag worden.
( het huidige tarief bij KPN buitenland is nu al 5ct/mb mits je vooraf aansluit )
Psies... je zegt het zelf al, ¤10 voor 100mb. Daar word niemand gelukkig van natuurlijk. Zit je de hele tijd op hete kolen en als een havik je mb'tjes in de gaten te houden.
Pak de wifi van het hotel wel, dan maar aan het begin en einde van de dag ff checken. Of een terras zoeken met wifi.
Je zegt het zelf al je ben op vakantie, dan is die 100mb zat voor af en toe een whatsapp.
Je ben in buitenland om dinge te doen, je kan dan makkelijk wel zonder internet.
Je bent in het buitenland omdat je chauffeur bent
Je bent in het buitenland omdat je op zakenreis bent
Je belt via het buitenlandse net omdat je net over de grens woont.
Je belt in het buitenland omdat je daar een dagje bent
genoeg reden dus.

Kroes heeft gelijk het duurt veel te lang.
Roaming is 1 van de voorbeelden waarom Europa nog niet werkt.. Het had al veel langer 1 telecom markt moeten zijn.

Roaming is niet het enige dat europa remt. Neem pakketten versturen.Je heb nog steeds tarieven voor verschillende landen, verder is duurder. In de USa
even groot als de EU 1 tarief. Dit feit alleen al remt economische ontwikkeling.

Europa klinkt leuk maar het is een slap aftreksel waarbij met nutteloze zaken vastlegt en voor ondernemers voor een boel papaierwerk zorgt maar zaken die echt gedaan moeten worden doet men niet.
Als ik ergens graag mobiel internet heb, dan is dat wel in het buitenland.
Juist daar moet ik vaak dingen opzoeken, omdat ik er minder bekend ben.
Bovendien ben ik daar juist vaak niet in de buurt van mijn vrienden/familie, waardoor ik dus op een andere manier moet communiceren.
Ook heb ik juist vanuit het buitenland geen toegang tot mijn internetverbinding thuis.
Genoeg reden dus om graag mobiel internet te hebben in het buitenland.

Bovendien, als je graag wilt dat de Europese binnengrenzen geen belemmering vormen voor de economie. Dan is het wel erg fijn als je in het ene land kan wonen en in het andere werken, of in twee verschillende landen kan werken, zonder dat je meteen een dubbel mobiel abonnement nodig hebt.

De kop van het artikel is trouwens wel enigszins misplaatst. Beter was geweest: "De EU vertraagt afschaffing roaming kosten met anderhalf jaar".
Bepaal jij dat? Waarom zou ik geen leuk YouTube filmpje kunnen bekijken als ik op een terras zit? En waarom kan ik geen foto's sturen naar het thuisfront als ik daar behoefte aan heb?

100mb, zelfs 50mb bij sommigen, voor die belachelijke dagprijzen à 3-5 euro, slaat nergens op en is gewoon een melkkoe.

Ik vind het bijvoorbeeld fijn als ik Google/Apple kan gebruiken wanneer ik dat wil zonder dat ik me continu zorgen moet maken om m'n bundel. Vergeet niet dat je al grof geld betaald voor je abonnement tegenwoordig..

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 30 juni 2015 08:28]

het WAS 100MB, tegenwoordig is het 200MB.

Ik had een paar dagen Londen, en op dag 4 gewoon 40MB over.
Het maakt geen verschil met de 'aankomende' tarieven, want je kan gewoon meer bundels activeren, als je nodig hebt.
Iedereen is in halleluja stemming, wat er "verdwijnen" tarieven ....
Nee, er verdwijnt niets, er wordt gewoon geschoven / gegoocheld met cijfers.

Je kan ( in mijn geval ) KPN tot 10x een maandbundel activeren, 10 x 200MB á 5ct is 2000MB voor 100¤
in 2017 kost 2000MB in het buitenland ?

Juist, ( aan de huidig vastgestelde prijs ) OOK 100¤
Het voordeel in 2016 is dat je geen duur bundel hoeft te kopen als je een dagje in het buitenland bent en alleen 3 mb wil gebruiken voor een mailtje en wat whatsapp.

Je betaalt gewoon per mb dus 15 ct totaal.
Nu is dat 75ct voor eu tarieven en 2eur voor het goedkoopste bundel.
( ik heb alleen tarieven van KPN hier )

Je kan alles door discussieren natuurlijk, en mijn zegen heb je daarin.
KPN biedt aan 50MB á 2,50¤ per dag, 100MB voor 7 dagen á 5¤ en 200MB voor 30 dagen á 10¤

Het ENIGE wat veranderd in bovenstaande verhaal, is dat er geen bundels meer hoeven worden afgesloten.
Denk je werkelijk dat de providers dit als 'kado' gaan schenken ?
Ik ben bang dat de abonnementen 2 of 3¤ omhoog gaan, en dus Jaap de loodgieter uit lutjebroek die nooit naar het buitenland gaat, gaat dus gewoon hard meer betalen.

Niets is gratis in de dienstverlening
Maar er zal meer gebeld, gemailed en gesurft worden in het buitenland.
Dus wat ze verliezen aan bundels maken ze vast meer dan goed met het extra verbruik.
De abonnementen gaan in prijs ook omhoog, dit zie je terug in vele andere zaken die in het nadeel van de telecom aanbieder maar het voordeel van de consument zijn doorgevoerd (al dan niet verplicht door de Nederlandse overheid of de EU).

Mensen denken nu vooral dat de kosten omlaag zullen gaan, maar in totaal gaan ze er juist op achteruit het verlies op bellen/smsen/internet in het buitenland wordt straks gewoon verspreid over de abonnementstarieven over één heel jaar waardoor je zelfs meer zult gaan betalen dan die paar keer dat men op vakantie gaat en mensen die dit echt als voordeel (positief zien) hebben blijkbaar niet geleerd van het geen zich in het verleden heeft afgespeeld.
Als een MB zonder bundel net zo duur is als met bundel maakt het voor de provider dus ook niet zo heel veel uit. Als je een bundel koopt maak je hem vaak ook op zodat het de provider meer kost aan roaming.

Juist omdat het MB tarief zo laag is gaan mensen veel meer internet gebruiken, wat voor meer inkomsten zorgt.

Bij jouw voorbeeld bij kpn ben je met bundel dus idd veel te duur uit als je maar een paar MB nodig hebt.

Bovendien betekent dit 5ct tarief dat je met elk willekeurig goedkoop abonnement tegen dit tarief kan internetten.
ik lees dat 2000MB in april 2016 100 Euro kost, in 2017 evenveel als wat je in eigen land betaalt.
En wat kost een MB nu dan ?
Want KPN geeft dat niet meer aan op hun tarievenlijst ( abonnementen )
Men werkt met bundels, en daarna 'onbeperkt' op 64KB

Zou je Prepaid tarief moeten betalen, gaat dat duurder worden.

Dan de volgende, gaat het uit de bundel, of buitenbundel kosten ( wat ik wel vermoed )
wat levert meer geld op? Buitenland uit de bundel, of apart afrekenen op je factuur en die 200 minuten die overhoud uit je bundel zeg je lekker gedag......

Een telco zal nooit de meest consument vriendelijke oplossing kiezen. Er moet geld binnen komen.
Juist. Want het zijn commerciële partijen. En daar zit de fout.

Waar ik nl. het meest over val is dat dit wordt gebracht als iets moois dat de landen van 'Europa' voor de burger doen terwijl het probleem alleen maar eerst door diezelfde landen veroorzaakt is door die (mobiele) telecom te privatiseren. Als men, zoals het zou moeten, telecom als een utilitaire voorziening zou hebben gezien die gewenst en noodzakelijk is voor een goed functionerende samenleving en economie en waarvan je de drempel dus zo laag mogelijk moet houden zodat die maximaal benut kan worden in die ondersteunende rol dan had men de telecom in publieke handen gehouden. Het geld moet voornamelijk verdiend worden met de zaken die je kunt doen o.a. met behulp van die goede telecomvoorziening. Niet met de telecom zelf.

Maar ja... dat vereist visie. Een nogal schaars goed in bestuurlijke kringen. ;(
Onbetaalbaar hoog dat ware2ze tien jaar geleden.
Ik was in mei een week in Wallonië, af en toe weerbericht bekijken, e-mail, w'app en een paar keer nieuws checken: ruim over de 100 MB heen.

En dan deed ik dus haast niets, en was af en toe in een WiFi-zone.

Navordering KPN: ruim ¤ 27,-

Dat is equivalent aan een half abonnement. En absurd veel geld, als je nagaat dat ik daarin 5 GB heb zitten, 100 SMS en bellen 100 min.

@Bonazzo
Waar het om gaat, is dat de mate van data verstoken zo goed als onbeheersbaar is, ik deed nog niet 1/10 van wat ik normaal doe, in een week, met mijn maandelijkse verbruik van max. ong. 1,2 GB.

Extra data? Waar komt dat vandaan dan? Niet na te gaan.

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 30 juni 2015 13:43]

Dat had je zelf kunnen voorkomen door een week bundel a ¤5 (100 mb) of ¤10 (maandbundel 200 mb of 2x 100mb) aan te schaffen. In elk land krijg je ook tarief info, dus wie beïnvloed nou die 'navordering'? Jij zelf toch zeker?

Voor niks gaat de zon op.
Hopelijk is het dan ook geen probleem meer als we een buitenlandse provider kiezen.
Zoals deze in Oostenrijk 1000 min/sms en 3000 mb data (voor 10 euro) :9

[Reactie gewijzigd door Von Henkel op 30 juni 2015 08:48]

Of zoals in Slovenie, 1Gb/24u voor 1¤.
Op een bepaald moment ben je aan t slapen en dan stel je de internetconnectie even uit en schyift alles 7 à 8u op.

In t buitenland koop ik meestal een lokale prepaidkaart indien mogelijk met veel goedkope data. Zoniet enkel om bereikbaar te zijn op dat nummer.
Via een dellmont(ex-betamax) laat ik me opbellen en worden de gesprekken en smssen heel goedkoop verrekend. Gsm FR naar GSM BE kost dan voor 1u bellen 0,5¤.
Ik ben even benieuwd hoe jij je laat bellen op een dellmont (ex-betamax) ? Op je mobiel neem ik aan.
En dat grapje gaat dus niet op aangezien je ten alle tijden een ingezetene dient te zijn van het betreffende land. Anders zou de Nederlandse werkeloosheid wel erg groot worden. Iedereen massaal abonnementen e.a. zaken afsluiten/kopen in het buitenland.

Verzekering in land X
Mobiel abonnement in land Y
Alles-in-1 abonnement in land Z

Plotseling zie ik een paar duizend extra werkelozen erbij komen hier in Nederland met alle gevolgen van dien :+
En dat grapje gaat dus niet op aangezien je ten alle tijden een ingezetene dient te zijn van het betreffende land. Anders zou de Nederlandse werkeloosheid wel erg groot worden. Iedereen massaal abonnementen e.a. zaken afsluiten/kopen in het buitenland.
Dit is toch juist de gedachte van de gemeenschappelijke EU markt? Vrij verkeer van mensen, goederen en diensten. Het idee van meer concurrentie: lagere prijzen voor de consument.

Het is eigenlijk raar dat we in Europa allemaal nationale telecoms hebben, in plaats van 3 of 4 voor de hele EU-zone.

Dat hoeft niet negatief te zijn voor de werkloosheid: betekent vooral dat er zowel arbeid als kapitaal beschikbaar is voor andere economische activiteiten, in plaats van dat het opgaat aan de inefficientie van al die kleinere marktjes.
Maar wel voordelig mobiel gebruikt :+
In de tussentijd betaal je bij Ziggo met een vaste telefoon gewoon 10 cent per minuut ...

Het was iets van "We willen het voor de klanten makkelijker maken, en 1 tarief hanteren", en dus kost bijv. nu bellen ook 10 cent per minuut, in plaats van 4 cent. Fijn hé? Gaan deze tarieven nu dan ook mee, naar beneden?

Dat ze mij niets gevraagd hadden, was niet echt een argument. Dus aan de VOIP :)
Dat is al meer dan een jaar zo hoor (was 9 cent, nu 10 cent). Ik ben daarom al anderhalf jaar over op VoIP.
Klopt, maar bij UPC was het 1 cent en dat is dus een flinke stijging! En dan inderdaad te beseffen dat bellen in je eigen land dus duurder is dan vanuit het buitenland is behoorlijk absurd. 8)7
Er is inderdaad een scheve situatie ontstaan. Met Simyoy (en talloze anderen) ben je nu in het buitenland al beter af dan in Nederland met SMS. Hier kost dat 10ct, de zelfde SMS kost vanuit het buitenland voortaan 2ct.

Wie dus in Nederland goedkoop wil SMSen koopt een simkaart in een ander EU land en gebruikt hem hier :P
Ik ben wel benieuwd of je in landen als Zwitserland en Noorwegen dan straks ook onbeperkt kan roamen. Weet iemand daar meer over?
Nou ja, een EU-richtlijn geldt natuurlijk alléén binnen de Europese Unie (Zwitserland en Noorwegen zijn hiervan géén lid), dus in principe niet.

Sommige providers hanteren nu in de praktijk voor Zwitserland en Noorwegen lagere tarieven die gelijk zijn aan de EU-bundels, dus het zou kunnen. Maar je hebt er geen recht op.
Correctie: richtlijnen betreffende de interne markt zijn over het algemeen geldig in de gehele EER, niet alleen in EU-lidstaten, dit zal dus ook gaan gelden in Noorwegen. Zwitersland is een ander verhaal en zal afhankelijk zijn van de gesloten verdragen.
Nog even lekker 2 jaar cashen :z

De lobbyisten hebben een puik stuk werk afgeleverd. Vraag me af wat de volgende melkkoe gaat worden.
De lobbyisten wilden helemaal geen afschaffing van de roaming tarieven en de lidstaten wilden het pas per 2018....

Ik zie hier een enorme overwinning voor de consument. Eindelijk eens duidelijkheid in de eenheid van Europa, als het om mobiel telefoon verkeer gaat. En of dat nu per onmiddelijk of over 2 jaar is; het is nog altijd een stuk sneller dan alle andere partijen bedacht hadden.

Maar wellicht nog veel belangrijker: De draak van een compromis die door "de lobbyisten" was voorgesteld is van tafel. Het aftoppen van de tarieven per volgend jaar is een veel betere oplossing dan dat hele "10MB per dag" verhaal waar niemand op zat te wachten (behalve, uiteraard, de lobbyisten)
Netneutraliteit. :)
Erg fijn nieuws! Maakt het op vakantie en andere buitenlandse trips toch een stuk makkelijker, even iets leuks opzoeken kost straks geen kapitaal meer :)
even iets leuks opzoeken kost straks geen kapitaal meer
Reken je niet rijk, dit houdt gewoon in dat er nu moet worden uitgerekend wat het gemiddelde bedrag is dat mensen in het buitenland verbruiken en dus zal dit boven op je maandbedrag terecht gaan komen + een beetje extra.

Stel dus dat de meeste mensen in het buitenland ¤ 25,00 extra kosten maken, dan gaat er niet ¤ 2,08 boven op het maandbedrag komen maar gaat het abonnement gerust met ¤ 4,00 omhoog. Dus nog meer winst, nog nadeliger voor 'de consument' terwijl men juist dacht dat het in het voordeel zou zijn.
De aanname hier is dat die ¤25 extra kosten ook daadwerkelijk kosten zijn. In mijn optiek is van die ¤25 ongeveer ¤24 pure extra winst, en de rest kosten.

De consument zou er alleen bij inschieten als de telco's gezamenlijk afspreken de gemiddelde buitenlandkosten + gederfde winst door te berekenen in de tarieven, maar dat is een prijsafspraak en dat is verboden.
Ik koop altijd een buitenlandse Prepaid SIM voor op vakantie meestal veel goedkoper...Ik stop zo'n sim in mijn oude Android telefoon maak ik en wifi hotspot - kan gewoon internetten met mijn huidige telefoon. Meeste prepaid bundels zijn iets van 10¤ - 1GB
NL Vakantie bundel 10¤ - 100MB is een diefstal.

Goed dat roaming kosten verdwijnen jammer dat nog 2 jaar moet ik prutsen met 2 telefoons en simkaarten :(

[Reactie gewijzigd door iyanic op 30 juni 2015 10:16]

Daarom ben ik blij dat ik niet zo afhankelijk ben van mijn mobiel (in binnen- & buitenland) en de abonnementen tegen die tijd ongeveer een tientje duurder zijn per maand. De komende jaren zullen de kosten voor abonnementen nog verhoogd worden en dan lijkt het alsof roaming goedkoper is geworden maar wordt het verlies dat men tegen die tijd heeft dubbel en dwars terugverdiend via de normale abonnementskosten.

Wie nog in sprookjes gelooft, gelooft dus ook in afschaffing van de roamingtarieven :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True