Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

De verkoop van zakelijke pc's trekt voor het eerst sinds enkele jaren weer aan. Dat zegt Intel, dat het leeuwendeel van de processors levert voor dergelijke computers. De stop van de ondersteuning voor Windows XP zou een reden kunnen zijn.

Het zijn vooral bedrijven die meer pc's aanschaffen, zo zegt Intel in een aanpassing van zijn verwachtingen voor het tweede kwartaal. Vanwege de aantrekkende vraag verwacht Intel meer omzet. Het is voor het eerst sinds enkele jaren dat er positieve signalen komen vanuit de pc-markt, die juist een neergaande spiraal kende.

Een reden daarvoor kan zijn dat bedrijven vanwege het eindigen van de ondersteuning voor Windows XP nieuwe computers aanschaffen met een recentere versie van Microsofts besturingssysteem. Half juli belooft Intel meer te vertellen over op welke punten de verkoop precies is aangetrokken.

Intel-pc

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Zou wel kunnen meevallen dat het door XP komt, bij mij op het werk draaien we ook nog XP en die machine kwam wel met Windows 7 binnen, een core i5 zit er in, daar hebben ze gewoon XP overheen gezet...
Stukje efficiënt werken. Ook 4GB ram, waarvan je maar ~3.2GB kan gebruiken zeker?
800MB RAM kost een paar euro. En XP knalt erover op dergelijke machines dankzij de exponentieel toegenomen lees- en schrijfsnelheden van moderne opslagapparatuur. Zelfs een 2e installatie in een virtual machine maakt nog gehakt van latere Windows-versies die native op moderne computers draaien. Installatie in +/- 3 minuten en opstarten in zo'n 5 seconden is echt geen wereldrecord.
Uiteindelijk is het maar net wat je wil. Met XP kunnen een heel groot deel van de werkzaamheden nog steeds uitgevoerd worden en is er geen echte behoefte aan een nieuwe Windows. Dan zijn er nog de argumenten ondersteuning en security maar itt tot wat MS en een heleboel mensen beweren moet je die wel echt nodig hebben. Ondersteuning voor XP lijkt me nou niet bepaald nuttig meer. (bij niet goed functioneren gewoon opnieuw installeren en klaar) Security kan eventueel ook boven de betreffende PC geregeld worden. Btw, SP3 en de laatste "essentiele" updates kan je volgens mij beter vergeten. Die verdenk ik ervan dat ze het systeem het liefst alleen maar om zeep willen helpen.

[Reactie gewijzigd door blorf op 13 juni 2014 14:53]

Wat voor ict zit daarachter... Een quad core icm xp slaat helemaal nergens op. En zonde voor de vooruitgang.
Dat XP nu wel vervangen moet worden ben ik volledig mee eens, maar XP kan gewoon met multicore CPU's overweg hoor. En zelfs als de programma's zelf singlethreaded zijn kan je ze gewoon achter elke willekeurige core parkeren.

Dus dat het nergens op zou slaan vind ik nogal overdreven.
Is ook logisch. De OEM licentie die de fabrikant erop zet is niet de juiste versie van Win 7 dus dat is sowieso een format.

Of je dan een image deployed van XP of win 7 is de vraag heel simpel, zijn we al aan het overstappen, ja of nee?

Blijkbaar is die stap nog niet gezet. En als er nog niets gebeurd is inzake migratie zou ik er ook gewoon een XP op zetten. Je gaat immers niet 7 erop zetten enkel en alleen omdat er in enkele computers de hardware anders niet volledig benut word. Wat ga je doen als software X niet werkt? Een aankoop doen van software Y voor 3 computers? ICT kan enkel de juiste keuze maken en jouw I5 gewoon XP geven.

ICT zal zelf vast en zeker vragende partij zijn maar als de business niet wilt overschakelen blijf jij op XP zitten. Migratie kost geld en als zij vinden dat het niet nodig is dan zul je ze moeten overtuigen.

Overigens op hieronder met de opmerking van 3.2GB, mijn ervaring is dat de helft van de grote ondernemingen bij migratie blijven vasthangen aan de X86 versie van Win7. Ik vindt het kansloos omdat je een grootte complexe migratie hebt die vanaf dag1 al terug verouderd is. Maar X64 zou teveel problemen en teveel extra werk geven krijg ik dan als antwoord.
Eerlijk gezegd weet ik niet zeker of hij ook echt met een licentie is binnengekomen maar er zit wel een stikker met licentiecode op van Windows 7 Pro, vreemd dat dat gewoon op de kast geplakt zit maar goed.
Verder zijn ze wel bezig met overstappen heb ik begrepen ergens dit jaar nog waarschijnlijk.
Overigens heb ik 3,41 GB volgens Windows XP. Die i5 heeft ook een IGP die misschien een deel van het geheugen afsnoept.
Met PAE kan XP(en hoger) gewoon de volle 4GB gebruiken, dan moet je bios ook nog wel ondersteunen dat het "memory gap" gedicht word.

De keuze voor op 32bits software te blijven snap ik wel, gezien veel bedrijven vaak een hoop custom software hebben, waar ze geen vervanging voor hebben, en al dan niet is dit de schuld van de leverancier.

Bij een van mijn opdrachtgevers zijn er een tientallen tools en scripts rondom de oude ERP(1998) geschreven in Delphi2 door een oudbeheerder, en niets is gedocumenteerd. Deze programma's zijn incl. code naar een specialistische partij gegaan die ook aan de nieuwe ERP gaat sleutelen. Pas in 2015 verwachten we die te gaan testen binnen een testomgeving.

Ondertussen moet er wel verder gewerkt worden, dus hebben we gekozen om voor 32bits Win7 te gaan. Je kan (IMHO) beter alles native 32-bits houden en het merendeel van de issues vermijden, in plaats van per tooltje met compatibiliteitswizards aan de praat te gaan, en wekelijks een paar uur besteden aan waarom sommige batchscripts niet meer werken.

Voordeel wat er nu wel daar is, is dat alle 50 werkstations identitiek en "vers" zijn, in plaats van het ratjetoe van verschillende merken en de afgelopen 10 bouwjaren. De investering hierin is nu dit jaar al gedaan, en een overstap is later een stuk makkelijker, want je hoeft straks nog maar een enkel image te maken.

Overigens is het "Sticker van windows pro" wel weer of een vergissing van de leverancier, of van degene die het inkocht. Je kan zo zonder licentie kopen, of bij aankoop (voor ingebruikname) in laten trekken, want het is veel goedkoper om onder een VLK te draaien, zelfs al heb je maar 10-15 machines.
Ik zeg niet dat ze geen redenen hebben om 64bit nog links te laten liggen maar zeker als we spreken over de hele grote ondernemingen is een migratie gemakkelijk 2 tot 3 jaar tussen de beslissing we stappen over en dat effectief de eerste tot de laatste is overgezet.

En een van de redenen waarom migraties daar zolang duren is inderdaad die custom software. En die software is doorgaans altijd een ramp. Documentatie is er bijna nooit.
Ofwel is het geschreven door een interne maar de kans dat die er nog werkt is klein (IT'ers hebben nogal vrij veel verloop van job, ook veel outsourcing).
De code trekt zelden op iets, ik ben geen programmeur van beroep maar wat voor miskleunen ik al niet ben tegengekomen in zowel oude als nieuwe software. Stond ik bij mijn baas en zei ik "diegene die dit heeft geschreven inclusief diegene die dit goedgekeurd heeft mogen ze op staande voet ontslaan" waarop hij lacht en antwoord "het is te hopen van niet want anders hebben we niemand om het op te lossen"
Ofwel is het geschreven door een externe partij, uiteraard na opvragen van verschillende offertes en de goedkoopste krijgt het contract. Controle van code kwaliteit? onbestaand. Dan krijg je toestanden als een verwijzing in het register voor het x en y coördinaat voor het zoekvenster 8)7 (en ik maar zoeken waarom hij dat buiten het schermbereik plaatste)
En dan heb je ook nog de beste van allemaal, men heeft geen flauw idee wie het geschreven heeft of waar het vandaan komt. "Ooit heeft iemand dat hier is gemaakt denk ik" is het antwoord dan.

En dat soort tooltjes en software zijn dan diegene die een migratie zo moeizaam maken. Soms hebben ze er al gigantisch aan zitten klooien om het op XP werkend te krijgen laat staan dat je op 7 krijgt.

Heel het punt komt samen op mismanagement van inhouse software. Maar met een migratie komt dit pijnlijk naar boven waarop ze doorgaans wel actie ondernemen om alle software te documenteren en software owners aan te duiden. Of dit genoeg is betwijfel ik overigens ten strengste.

Echter om terug te komen op 32/64 bit, waarom draai je die oude software niet in XP modus? Virtuele box die zo in te stellen is dat de gebruiker het doorgaans niet eens opmerkt. De applicatie opent alsof ze op win7 geïnstalleerd is maar aan de icoontjes kan je zien dat het in werkelijkheid op XP aan het draaien is. Folders, printers en netwerklocaties worden doorgegeven dus dat is ook geen issue. Wel vraagt het iets meer resources maar met huidige prijzen ram en standaard overpowered CPU's is dat toch geen probleem?
Dan hoef je ook niet te klooien met wizards of custom compatibiliteit settings

[Reactie gewijzigd door sprankel op 13 juni 2014 14:46]

Omdat alles native in 32-bit direct en stabiel werkt, en ik dan geen omkijken meer naar de werkstations heb zolang de oude omgeving nog draait, als het nieuwe systeem ingevoerd word, rol ik gelijk nieuwe 64-bit images uit.

Ik heb het over tientallen tooltjes, scripts, maar van veel van de tools zelf weet ook alleen de gebruiker weet hoe ze precies werken(de verantwoordelijke is ook op staande voet ontslagen, ik ben er bijgehaald om het geheel op 1 lijn te krijgen), ik zou dus ook per tool(die 2/3 mensen gebruiken) met die mensen moeten gaan testen, en daar is simpelweg geen tijd voor. Er is een projectgroep voor het nieuwe ERP en het is aan hen dit in kaart te brengen en op te lossen.

Ook is er nog oudere printerhardware(HP 5000/8000, maar ook Lexmark/OKI tractorfeedprinters(douaneformulieren), grote labelprinters en andere logistieke rommel) waar geen 64-bits drivers voor zijn, en nog vervangen moet worden(het management heeft na 2 jaar nog steeds geen leverancier gekozen). De oude serveromgeving bevat ook nog veel van dit soort rommeltjes met auto-it en vb-scriptjes, exports via excel naar outlook, noem maar op. Oude desktopjes met een serverOS er op die bedrijfskritieke processen runnen, heb ik allemaal maar zitten virtualiseren.
Nou, op mijn werk worden dit jaar dell optiplex 760s vervangen in de trant van "ze zijn 4 jaar oud". Ja, maar voor die office applicaties is een dualcore met 4gb ram genoeg, geen i5 nodig..
Hangt ervan af. Je moet wel upgrademogelijkheden bieden in de trant van "8 Gb" en "een grotere harde schijf" voor mensen die het nodig hebben voor hun taken (dikke Excel-bestanden, foto's). Daarnaast moet je een restore to image aanbieden voor mensen wiens pc in de loop van de tijd te traag geworden is.

Anders komen er onvermijdelijk klachten binnen totdat management besluit om de "slechte pc's" dan maar te vervangen.
Natuurlijk gebeurt dit. Mensen die applicaties gebruiken die wat meer kracht nodig hebben, hebben dat dan ook. Dit gaat meer om vervanging wegens het verlopen vd garantie.

Een image wordt elke paar maanden of op verzoek op de systemen gezet. Maar ik zeg je eerlijk, er is helemaal niets mis met die oude 760s voor wat ze (leerlingen) er mee doen. Beetje googlen, youtuben, word, excel..
SSD'tje in zo'n machine en hij word super snel, al zou een i3 wel beter zijn. i5 is overkill.
SSD is wel een beetje duur om op elke computer te gooien. Zeker als het bedrijf externe harde schijven gebruikt voor de dataopslag - wat meeste bedrijven tegenwoordig wel doen.
Sterker nog , de nieuwe machines hebben een SSD. Wel dan 120gb, maar de opslag staat natuurlijk gewoon op de server. Natuurlijk zal dit de boottime van de machines aanzienlijk verlagen, wat alleen maar goed is!

Ik werk echter op een school, waarbij leerlingen nog wel eens systemen kapot maken, onderdelen stelen, etc etc. Dus of dit nou een slimme zet is weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door Jordientje92 op 13 juni 2014 14:23]

Precies. En dan kan je je afvragen of de snelle boottime zijn kosten in investering oplevert qua werktijd, in vergelijking met de hogere prijs voor de SSD.

Dan moet je dus verschil in boottijd * gemiddeld uurloon * tijd doen, en dan maar kijken of je de investering alleen al terug kan verdienen. En als dat al het geval is, hoe lang dat dan wel duurt.

Lijkt mij in ieder geval niet de beste optie om bij een bedrijf te implementeren.
Alsof alleen de boottijd beter wordt met een SSD,

Het opstarten van programma's en het openen of verplaatsen van bestanden gaat ook vele malen sneller.
Het zal inderdaad wel bepaalde aspecten versnellen. Maar de waarde van SSD in het bedrijfsleven wordt nogal overschat.

Bestanden worden meestal op externe schijven geplaatst, en de gekoppelde programma's in een bedrijf gaan meestal via een (externe) server. In beide gevallen is er dus weinig winst te behalen qua snelheid.

Bovendien, hoef je bij het openen van een bestand zoals Excel toch al niet echt te wachten op het laden ervan. Alleen bij de zwaardere programma's zoals photoshop en dergelijken zal je echt een merkbaar verschil kunnen ondervinden. In zulk soort Bedrijven is SSD dan mischien wel een optie. Maar in een standaard bedrijf is SSD hoogswaarschijnlijk overkill.
al zou een PC 20 seconden minder doen over het opstarten, dan scheelt dat na 3 jaar toch al zo'n 3 1/2 uur.
Als je personeel 20 euro per uur kost heb je een SSD dus alleen op de opstarttijd al terugverdient, uitgaande van een 120 GB model welke ongeveer 70,- kost.
Klopt. Maar vanuitgaande dat een werknemer bij het opstarten van zijn pc nou niet direct ook achter de pc zit om meteen te kunnen beginnen als hij aanstaat. Gaan een hele boel variabelen achter de berekening, maar je zou er wellicht best op kunnen besparen.

Maar laten we de theorycrafting maar achterwegen laten, en het een optionele aankoop noemen, zolang de prijzen van de SSD nog zo hoog liggen.
Minder frustratie vanuit de werknemer naar het systeem waardoor de prestatie op langer termijn verbeterd, buiten het feit dat een SSD In elk systeem zou moeten zitten op kantoor.

X maal aantal systemen maal aantal bespaarde secondes plus de verloren tijd door de gefrustreerde werknemer...
Tegenover de prijzen van de SSD in bulk aantallen, is dat alleen al een reden om een SSD, waar dan ook in te stoppen.

Zeg nee tegen een System HDD...
in die tijd wordt door de meesten toch koffie gehaald of een sigaretje opgestoken. pc opstarten gebeurt vaak eenmaal per dag. dus dit gaat niet op natuurlijk
mijn berekening is op basis van 1 maal per dag.
wij hebben recent hier de hdd (met XP) vervangen voor een SSD met Win7....op een systeem van 5jaar oud (wel 4GB mem)

echt een wereld van verschil, voor ongeveer 70,- per ssd....(en een win7 licentie a 80,-) maar nog steeds goedkoper dan een nieuw systeem!
Klopt. het zal inderdaad goedkoper zijn.
Maar er wordt elk jaar afgeschreven op de computers.
Die computers zijn in de verkoop waarschijnlijk niks meer waard.
Als je een nieuwe systeem koopt kost dat mischien duurder, maar je hebt diezelfde waarde wel in je inboedel, dus je verliest hier niks op.
Die 80 euro voor de lic is echter gebruikt, en heeft dus geen directe waarde meer. De SSD zul je wel kunnen verkopen op het moment. maar naarmate de nu nog nieuwe technologie vaker gebruikt word, zal ook dat heel snel in waarde dalen.

[Reactie gewijzigd door Kiyiya op 13 juni 2014 11:28]

hmmm volgens mij stijgt de boekwaarde van de "oude" pc 's gewoon met 150,- en dat kan je weer afboeken...maar das puur administratief....langer met een computer doen die al is afgeschreven is altijd goedkoper dan nieuw kopen! (op een nieuwe schrijf je meer af....) ;-)

ps. over de licenties...die zitten ook in de aanschaf van de nieuwe pc's....dus direct afgeschreven na aanschaf volgens jou.... :-( )

[Reactie gewijzigd door bArAbAtsbB op 13 juni 2014 11:30]

Maar een licentie op een nieuwe computer heeft in ieder geval garantie tot zolang dit word gedekt door de garantie van de computer.

Een nieuwe licentie plaatsen op een systeem dat 5 jaar oud is, en dus geen garantie meer heeft, brengt grotere risico's met zich mee.

Maar dat is inderdaad meer administratief, en hier op tweakers gaat het over de technologie. Dus we zijn iets wat afgedwaald hier. xD

[Reactie gewijzigd door Kiyiya op 13 juni 2014 11:34]

Licenties garantie!??!!??!?!?! wat zou er kapot kunnen aan een licentie waar überhaupt garantie op wordt verleend dan!?

En je kan toch voordat je gaat upgraden het systeem beoordelen, als er mogelijke problemen zijn...niet upgraden...maar das ter beoordeling van de IT'er die de upgrade doet!
En hoe zwart is die school van jou?
Ik werk echter op een school, waarbij leerlingen (vaak van buitenlandse afkomst) nog wel eens systemen kapot maken, onderdelen stelen, etc etc.
Dat is niet belangrijk in deze discussie en dat soort uitspraken mag je alleen maken als het door een recherche is vastgesteld.
Het aanhalen van deze stipulatie wekt bij mij dan ook het gevoel dat dit iets dieper gaat dan deze simpele opmerking maargoed, dat staat op zichzelf ook weer los van de discussie maar, ik vond wel dat dit even gemeld moest worden.

Verder is het een duidelijk voorbeeld :>
Je hebt helemaal gelijk, excuses. Het valt me alleen zo erg op dat ik het niet kon laten om dat erbij te zetten.
De stop van de ondersteuning voor Windows XP zou een reden kunnen zijn.
Zou? Kans is heeeel groot dat dat de reden is. Bij ons alleen al is 75% vervangen, zelfde geldt ook bij onze zusterbedrijven.
Probleem voor Intel en de PC markt is dat de ontwikkelingen/noodzak niet meer zo snel gaat als aan het begin van de eeuw. Waar we voor heen max drie jaar met een PC deden hebben we onlangs systemen vervangen die al 8 jaar oud zijn. En het waren niet eens stations die bedoeld zijn voor kantoor applicaties e.d. maar voor CAD applicaties!
Dit is iets dat je bij heel veel bedrijven ziet, men heeft geen zin om te leren met als gevolg dat de PC niet hoeft te worden vernieuwd want het personeel heeft geen zin om nieuwe dingen te leren!

Het is dan ook onbegrijpelijk dat men nog steeds 2D tekenpakketten gebruikt! Maar helaas zie je dit op héél veel plekken met oudere werknemers, die verzetten zich met alles dat ze hebben tegen 3D tekenen! Zonde want 3D bespaart zoveel tijd en kosten doordat gedenderd kan worden of alles wel goed op elkaar past waardoor er minder fouten worden gemaakt in de ontwerpfase!
3D hoeft niet altijd goedkoper te zijn. We kijken dan ook altijd per project aan welke software we in gaan zetten, dat is inderdaad meestal 3D. Grote voordeel van 3D is dat je niet allerlei aanzichten moet updaten bij een wijziging. 3D model aanpassen en je view updaten en voila (even simpel gezegd). Maar er zijn ook projecten die zo simpel zijn dat je het sneller goedkoper met 2D kunt leveren (we zijn een ingenieursburo).
Opleveren gebeurd bijna altijd in 2D omdat je geen maten in 3D kunt zetten voor fabricage. Al leveren we wel steeds vaker een 3D model bij zodat ze op de werkvloer kunnen zien hoe iets bedoeld is (2D tekening lezen is en blijft lastig voor velen).
Jij noemt als factor dat het personeel geen zin heeft nieuwe dingen te leren. Ik denk dat geld zoals vrijwel altijd een veel grotere rol heeft.
Het feit dat ze zeggen dat het "aantrekt" zegt eigenlijk al een beetje genoeg.
Als de computermarkt inderdaad echt had aangetrokken - zonder het hele windows XP idee, dan had er waarschijnlijk wel iets gestaan in de richting van "computerverkoop piekt omhoog"

Note dat dit natuurlijk wel enige speculatie is.
Al dat pessimisme is nergens voor nodig. Er is helemaal niets mis met de computerverkoop. Een aantal mensen die eigenlijk geen pc hadden gewild maar eerder iets als een tablet of een chromebook hebben nu de mogelijkheid om een tablet of chromebook te kopen. Dit betekent niet dat de pc "dood" is, in tegenstelling tot wat bepaalde media (ZDNet!) ervan maken.

Wellicht werden er minder treinkaartjes verkocht toen het vliegtuig opkwam, maar daarom was de trein ook niet "dood".
Inderdaad.

En bij veel van de zogenaamde onderzoeken is de verkoop van clones en onderdelen ook niet meegenomen en ik persoonlijk zie mensen afstappen van kant en klare dell pc's en HP's enz enz en clones bouwen.

En dat is zo gek ook niet meer hardware voor dezelfde prijs of combinaties die je elders niet kan krijgen.
veel kant en klare pc;s hebben bijvoorbeeld nog steeds geen ssd in het systeem.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 13 juni 2014 14:12]

Yup, door dat Windows XP nu echt is afgeschreven hebben wij nu ook allemaal nieuwe computers en laptops met Windows 7 Enterprise. Eigenlijk ben ik heel erg blij dat Windows XP niet meer word ondersteund, Want ik kan nu eindelijk effiecient achter de laptop werken, zonder dat het uren duurt voordat ook maar Windows is opgestart.
Geen idee waar jij het over hebt hoor....

Maar windows XP was zeker weten een zeer stabiel en snel systeem. Wat echter wel is ( en daar hebben meerdere OS'en last van ) is dat het vrij snel "vervuilt" raakt...

Heb jarenlang onder xp gewerkt thuis als zakelijk maar nooit problemen gehad met sloom opstarten of onefficient te zijn.
Ik bedoel meer het feit dat de nieuwe CPU's en eigenelijk alle componenten gewoon sneller werken. Wij hadden alleen onboard GPU's en dat op PC's en laptops van 6 jaar oud, waarvan youtube niet op 720P loopt. Ik zeg ook helemaal niet dat het om Windows XP zelf gaat, ik bedoel meer te zeggen dat door het aftreden van XP, wij nieuwe computers hebben. Daarom ben ik dus blij dat XP is afgeschreven.
Dat was al meteen duidelijk hoor. Geen idee waarom Casejunky geen idee had... :)
Youtube op het werk? vertel...
Het bedrijf waar ik werk maakt videos van produkten en handleidingen die wij verkopen. Dat alles word gratis op Youtube geplaatst. Daarnaast staat er nog veel meer film material op youtube.
Thuis startte XP redelijk op maar op het werk hadden we teveel slome machines met te weinig geheugen en inloggen op het netwerk duurde een eeuwigheid.
Daar was het computer aanzetten, koffie drinken, inloggen, nog een kopje en dan kon je wat gaan doen. Mail las ik op het laatst maar op mijn eigen telefoon.
"vervuilt"?

Lijkt me in een zakelijke omgeving toch niet aan de orde (mag ik hopen?)

Vervuiling vind plaats door veelvuldig installeren/deinstalleren van applicaties en plugins en rotzooi welke allemaal niet 100% verwijderd worden, fragmentatie van je HDD, grote TEMP mappen etc etc...
Als jou bedrijfscomputers correct geconfigureerd zijn (elke dag/week nieuwe OS image laden en enkel data opslaan op een file-server voor user data) heb je van vervuiling echt geen last hoor.

Overigens heb ik zelf nooit last gehad van vervuiling, zelfs niet terwijl ik (tegen beter weten in) geneigd ben om makkelijk 2 jaar met een installatie te doen (XP, vista, win7... ik weet niet hoe lang ik ze allemaal gedraaid heb). Gewoon een kwestie van netjes omgaan met je OS omgeving.
Zo, en of die aan trekken. We hebben nog nooit zoveel nieuwe pc's moeten vervangen blij klanten, in een relatief korte periode, als het afgelopen half jaar.

Leuke pleister in de crisis, voor kleine ondernemers zoals ons. :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True