Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Acer-topman J.T. Wang is opgestapt bij het bedrijf als gevolg van de slechte financiŽle resultaten van de Taiwanese computerfabrikant. Acer zag zich onder andere genoodzaakt een groot deel van de waarde van dochtermerken Packard Bell en Gateway af te schrijven.

J.T. Wang AcerJ.T. Wang was sinds 2000 voorzitter bij Acer en sinds 2005 bekleedde hij de positie van directeur. Al in 1981 werkte hij bij Multitech, dat later Acer zou worden. Dinsdag legde hij zijn functie neer na het bekendmaken van recordverliezen bij Acer. De huidige voorzitter, Jim Wong, neemt het stokje vanaf 1 januari van hem over. De oprichter van Acer, Stan Shih gaat een commissie leiden om herstructureringen te onderzoeken, schrijft Engadget.

Acer heeft een kwartaalverlies van 13,1 miljard Taiwanese dollar geleden, omgerekend 328 miljoen euro. Het concern heeft onder andere 99 miljard Taiwanese dollar afgeschreven op de waarde van Gateway, Packard Bell en andere dochterondernemingen. Acer nam Packard Bell in 2007 over. Acer heeft last van de slechte verkopen van traditionele desktops en laptops. Het bedrijf heeft ook moeite om een succesvolle positie op de smartphone- en tabletmarkt te verwerven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Acer is een prima prijs/kwaliteit merk, dus beter schaffen ze packard bell af en gaan ze verder met verbeteren van kwaliteit, want laatste paar jaar zjn ze erg vooruit gegaan
Van Packard Bell hebben ze alleen wat personeel de merknaam en logo's overgenomen, gateway idem. Zeker gateway was zo goed als van de markt af.

Packard Bell was voor mening computerenthousiasteling en computerwinkel een regelrechte nachtmerrie om mee aan de slag aan te gaan; Maar Packard Bell en Gateway hadden als kant- en klare machines een behoorlijk goede reputatie, en waren heel wat beter gebouwd en ondersteund als de gemiddelde whitelabel-PC uit de jaren 90, dus bij jan-met-de-pet die een merk-PC wilde maar geen compaq kon betalen deden deze dingen het prima.

Ook had gateway een deal met KPN en een compleet pakket ADSL+PC+ondersteuning was best makkelijk.

Veel mensen zijn merkentrouw, ook soms voor onlogische redenen richting slechte merken.
Inderdaad, als 13 biljoen Taiwanese dollar al gelijk is aan 328 miljoen euro, dan is de waarde van alleen hun afschrijvingen met 99 biljoen Taiwanese dollar al gelijk aan 2,5 miljard euro. En waaraan? Aan namen die toch al lang vergeten waren omdat ze langzaam te gronde gingen. Ik zou het eerder antireclame vinden als die namen aan je bedrijf hangen.

Dan was de aankoop van Hyves met 44 miljoen nog peanuts. :)

En nu een beetje hetzelfde als met Blackberry. Niemand schijnt er meer eentje te willen, dus als je dit bedrijf nu opkoopt dan ben je toch niet goed wijs?

Ik dacht laatst trouwens vrij vaak te lezen dat Acer producten inmiddels best okee zijn. Dat de kwaliteit wat beter wordt. Qua laptops zijn ze met de Haswell series wel beter beschikbaar dan de concurrenten en de schermen zijn zo te lezen uit ervaringen ook best okee. Maar goed, ik heb zelf nooit een Acer gehad. Wel om me heen altijd die dingen kapot zien gaan, vaak scharnieren, bol staan of dat er helemaal niet meer gebeurde met het apparaat. Dus ik hield het zelf altijd maar bij Asus. En daarvan is er bij mij nog nooit eentje kapot gegaan. (klopt af)
Afgelopen 4,5 jaar een Acer Travelmate 7730 gehad. Super degelijk en zag menig laptop rond mij defect gaan aan grafische kaart danwel scharnieren die brak waren. Ik droeg de laptop dagelijks mee naar school en ben er nooit heel erg zuinig op geweest. Apparaat was dagelijks meer dan 5 uur in gebruik. Toen ik een nieuwe ging kopen afgelopen maand kwam ik tot ontdekking dat alle modellen nu zo goedkoop aanvoelen. Helaas dan neem ik wat anders, mijn mening is dat ze wel iets goeds maakten vroeger maar dat is geweest helaas.
Dat klopt, ze hebben een hele tijd andere scharnieren gebruikt(begon met de blue-gem), die het "afscheurprobleem" niet hadden. Zo rond 2004-2006 was het scharnierenprobleem, waar met name acer mee te kampen had overheersend(Toshiba had dit ook met de Tecra en Sattelite-pro, maar die zag je minder), en toen zijn ze net als MSI en ASUS een ander soort scharnier gaan gebruiken.

In 2010 zijn ze gewoon weer voor de goedkope modellen de bekende "deurscharnieren" gaan gebruiken die losbreken of de flatcables die erdoorheen lopen gaan kapot.
Klopt. Ik heb zelf nog steeds een 5920. Die met de witte binnenkant. Videokaart (ati 3450) heeft soms wat overheating problemen gehad, maar voor de rest een solide laptop.

Ik heb zo'n 3,5 jaar voor Acer gewerkt en in die tijd ('99-2003) was de uitval van laptops best wel groot. Er was goeie wil bij Acer alleen hebben ze veel verkeerde beslissingen genomen in de NL/EU. Ze hebben ook wel goede tijden gekend met mooi ontwerpen (timeline serie) en ze hebben best een leuke tablet tegenwoordig.

Waar ze nu de focus moeten leggen weet ik niet. Misschien toch richting tablets en lichte laptops (11-13 inch) gaan wellicht?
Ik was engineer bij Apacer(hun geheugentak) van 2005 t/m 2007. Er is zeker een hoop leuk spul langsgekomen, maar de bulk van de laptops blijft het goedkope spul. Het kan natuurlijk altijd goedkoper, de Extensa series, die niet op de NL markt in de winkels komt want te goedkoop.

Er is goede wil, maar je moet ook flink willen investeren, en zoals je waarschijnlijk ook wel gemerkt hebt, is de Acer groep niet de best betalende partij in de markt.
Ik heb blijkbaar ook nog een serie die niet kapot te krijgen is, een Acer TravelMate 5730 van eind 2008, begin 2009. Ik heb hem jaren overal naar toegesleept (reizen met openbaar vervoer) en stopte hem simpelweg in mijn rugzak (niet eens een laptoptas). Hij is ook al een keer of twee/drie vanaf minimaal een meter hoogte op de grond gevallen. Het enige minpunt was denk ik de mechanische harde schijf, maar die heb ik na een jaar of twee vervangen door een SSD. En door mijn eigen fout ben ik een keer blijven hangen achter mijn voedingskabel, waardoor die niet meer goed contact maakte. Die heb ik vorige week vervangen voor 25 euro. Ik gebruik de laptop momenteel nog steeds en hij voelt niet langzaam aan voor het werk wat ik doe.

Toentertijd dus wat mij betreft goede prijs-/kwaliteitverhouding voor wat je kreeg en heeft in al die jaren echt wel zijn kwaliteit bewezen wat mij betreft.

Maarja, n=1. Het kan natuurlijk best zo zijn dat het ondertussen (blijkbaar) niet meer is zoals het was.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 5 november 2013 14:04]

Klinkt alsof het hetzelfde model is maar dan de 15". Ik heb gezien dat die 2 modellen heel lang geleverd zijn met veel hardware variaties. Jammer dat ze toch gestopt zijn daarmee.

Ze kunnen beter weer wat degelijks maken wat mij betreft.
Waarom bestaan die merken nog??? als ze deze zouden op heffen en Acer ook in het lagere segment meer kwalitatieve producten neerzet heeft het een kans om de weg omhoog te vinden.
Ze bestaan omdat mensen het nog kopen.

Overigens is het al lang niet meer zo dat acer alleen troep maakt. De Acer V7 is met afstand de beste laptop met dedicated GPU die je kan krijgen onder de 2KG, met een scherm wat nog beter is dan op de rMBP's qua color gamut. Dell, HP en asus verkopen ook genoeg troep.
Ik refereer met die merken naar hen dochter ondernemingen, aangezien daar de meeste verliezen vandaan komen. Voornamelijk de reden achter het gebruik van het merk Packard Bell ontgaat mij volledig, Ik ken niemand die ook maar 1 goed word over heeft voor dit merk en haar producten laat staat de support. Jah ze verkopen nog steeds, maar gelukkig wordt dit meer en meer afgeraden en zal dat merk hopelijk verdwijnen.

De producten die onder de naam Acer uitgebracht worden verschillen enorm van kwaliteit, al moet ik idd toegeven dat since 2011 hef oogt dat zij meer kwalitatieve producten op de markt hebben gezet, maar ik denk dat dit zeker nog beter kan.

Ik beweer overigens ook niet dat dit niet het geval is bij andere grote merken maar we hebben het nu over Acer.
Met toestellen als de E350 vind ik het niet zo vreemd dat ze verlies leiden. Wat een rommel was me dat, en dat toestel zorgt er toch nog wel een tijdje voor dat ik heel sceptisch tov Acer blijf staan.
Geen moeite mee, Sterker nog erg blij. Dual-Sim, Erg goed LCD scherm. Prestaties: Beter dan mijn HTC Wildfire en HTC Legend.

Tja het is maar wat je er van verwacht.

Geen/Nauwlijks Custom ROM in het vooruitzicht dat dan weer wel. MediaTek begint nu pas een beetje in trek te komen en dual sim ook nog maar net.
Tja, na 9 maanden was ik het toestel zo beu (slecht reageren, een eigen leven leiden, batterijduur, geluidskwaliteit bij het bellen, smsjes 15X ontvangen,...) Dat ik me een Nexus 4 gekocht heb, dat is nu eens een toestel waar ik tevreden van ben. Zelfs nog meer dan van mijn eerste HTC Desire.
Daar moet ik dan wel bijzeggen dat ik mijn nexus nog geen 9 maanden heb en dus nog niet volledig de vergelijking kan maken.
Lenovo is een voorbeeld hoe het bijvoorbeeld wel kan.

Ik denk dat ze bij acer te lang hebben zitten slapen en de vraag is of ze het verloren marktaandeel wel terug kunnen krijgen.
En wat te denken van al die laptops die geproduceerd zijn met verkeerde soldeer die nu allemaal stuk gaan, als acer dat onder service had gerepareerd dan zouden ze er veel beter voor staan.
Service is slecht !
als hun servicegoed was, waren ze al jaren failliet denk ik; zo'n rommel dat ze maken..

gemiddelde levensduur laptop toshiba/asus: 6-7 jaar (af en toe uitzonderingen tot 9-10 jaar)
gemiddelde levensduur laptop acer: 3-4 jaar (zeer soms uitzonderingen tot 6 - 7 jaar)

acer toestellen: gemiddeld komen 15/100 toestellen binnen het eerste jaar al terug voor garantie
bij andere merken ligt dat meestal tussen 6 ŗ 9/100
binnen garantieperiode: mijn werk bij de grootste retailer (op de dienst na verkoop) van de benelux waar ik een jaarjte heb gewerkt en waar ik nu een repaircontract mee heb voor hun herstellingen van laptops

buiten garantie: mijn 10 jaar als zelfstandig hersteldienst
Over de hele lijn kan ik heel Acer niemand met droge ogen aanraden. Ik heb schermen voorbij zien komen die bij normaal gebruik uit elkaar vielen, laptops waar keer na keer problemen mee waren (toetsenbord sprong eruit), netbooks die van ellende open gingen staan, desktops waar weinig goed aan was.

Nooit, nooit, nooit een Acer.
Ik heb nog steeds nachtmerries van de kwaliteit laptops die ze enkele jaren geleden op de markt brachten.

Niet raar dat ze niet zo'n goed imago hebben als merk.
Heb je hier voorbeelden van?
En je hebt in NL een aardige garantieperiode op laptops, dus als er iets stuk gaat hoeft dat niet erg te zijn.
Heb zelf nog een Acer liggen, niks mis mee, en was goedkoop.
Precies, 2 jaar garantie. Als ineens een paar toetsen afbreken door normaal gebruik op de optische drive defect raakt heb je gewoon garantie.

Omdat ineens de behuizing scheurt als die van 10 centimeter op de grond valt is het gewoon je eigen schuld. Het mag dan een goedkoop merk zijn, maar om dan gelijk altijd maar de kwaliteit af te kraken. Ik heb er nooit problemen mee gehad, maar sommige mensen gaan echt slecht met hun spullen om en dan verwachten dat het 10 jaar mee gaat.

Als als je 5 jaar met een laptop wilt doen moet je ook geen acer kopen, En anders gewoon 2x 400 euro ipv 1x 800 euro.
Ik doe inmiddels al 5 jaar met mijn acer laptop, los van een kapotte accu, wat normaal is na 4 jaar, heb ik alleen de adapter moeten vervangen. De laptop werkt nog steeds prima. Dus ja, het kan wel.
Natuurlijk kan het wel. Maar het gaat om de statistieken. Als je binnen een jaar een hoop uitval krijgt, dan kan je het gewoon vergeten. Vergeet niet dat als van een groot aantal verkochte laptops een klein percentage sneuvelt, dat het nog steeds grote aantallen zijn. En bouwkwaliteit is een duidelijke maatstaf of iets na verloop van tijd sneuvelt.
Klopt, daar heb je gelijk in. Mijn reactie is ook meer een tegengeluid om de boel ietwat te nuanceren, omdat acer zeker niet alleen slechte producten heeft geleverd. Neemt niet weg dat Acer over het algemeen geen kwaliteitsproducten levert. Dat had ik er even bij moeten zetten. :)
Ik kan ook niet negatief zijn over mijn Acer laptop. Dat ding draait al 4 jaar top. Hij is best abused en ik heb nog geen onderdeel hoeven te vervangen. De accu houdt het ook nog steeds een uur of 3 vol.
Niks te klagen over het apparaat. Wellicht heb ik mazzel. En statistieken boeien me niet in dit geval.
2 jaar is wel wat genuanceerder. Daarnaast moet je na 6 maanden aantonen dat het defect niet door jezelf komt.
Bij normaal gebruik komt het nooit door de gebruiker. Zeker met defecten aan de binnenkant zullen ze niet moeilijk doen. Als het scharnier doorgescheurd is en de rest daardoor gevallen en de behuizing zwaarbeschadigd, krijg je bij een andere fabrikant net zo min garantie.

Met ruikbaar doorgebrande electronica bv. is mij nog nooit garantie geweigerd, niet bij Acer, maar ook niet bij HP of Fujitsu.
Het mag dan een goedkoop merk zijn, maar om dan gelijk altijd maar de kwaliteit af te kraken. Ik heb er nooit problemen mee gehad, maar sommige mensen gaan echt slecht met hun spullen om en dan verwachten dat het 10 jaar mee gaat.
Hoe je het ook wendt of keert, de meeste Acer hardware is gewoon troep van de bovenste plank, daar kun je nog zo voorzichtig mee zijn en dan gaat het misschien niet kapot, maar dat maakt de bouwkwaliteit er nog niet beter op. Wel eens een typische Acer laptop uit elkaar gedraaid? Ik wel, een stuk of 3, en dan snap je meteen waarom die rommel zo vaak kapot gaat, echt op elk soort kwaliteit je kunt verzinnen is beknibbeld. Goedkope materialen, slecht afgewerkte soldering, veel pielerige draadjes die met plakbandjes vastzitten, allerlei kleine dochter-PCB'tjes die met draadjes aan het mobo vast zitten en duidelijk op de meest goedkope manier geproduceerd zijn, goedkope fans, enzovoorts. Het mooiste wat ik ooit ben tegengekomen was een behuizing waarvan de gaten voor de case fan niet eens open gemaakt waren, die stond dus lekker warme lucht tegen een dichte behuizing te blazen.

De laatste jaren hebben ze krampachtig geprobeerd ook wat duurdere high-end producten te maken, die zullen vast wel beter in elkaar gezeten hebben, maar als het zo diep in je DNA om alles zo el-cheapo en in zo groot mogelijke volumes de markt op te shovelen dan leg je het alsnog af.

Snap niet waarom iemand Acer zou willen verdedigen als het om kwaliteit gaat in ieder geval...
Ligt eerder aan de prijsklasse waarin acer zit. Voor 500 euro koop je bij acer een prachtige laptop met goede specs, maar stevigheid laat te wensen over.
Kijk eens wat voor rotzooi merken als HP, Toshiba en Samsung aanbieden voor rond de 500 euro: dezelfde slappe troep. Ooit een HP laptop opengeschroefd om het falende koelsysteem te fixen?
Jazeker, twee acer laptops, precies hetzelfde model, binnen 1 jaar en 3 maanden al 2 keer moederbord stuk. ofwel in totaal 4 moederborden. Ga je op zoek naar dit probleem blijkt het veel vaker voor te komen, kapotte moederborden. Je kan uiteraard ook geluk hebben, maar de kwaliteit van Acer producten is ver te zoeken helaas. Ik zal er zelf nooit een kopen en ook niet aanbevelen aan kennisen
Datzelfde kan ik weer zeggen van HP: mobo defect binnen 9 maanden, en 3 x gerepareed. (steeds mobo en accu vervangen)

Ik heb hier 4 acer laptops, en deze zijn 3, 4 en 5 jaar oud. Geen enkel probleem
Ook hiervoor een laptop gehad (met desktop onderdelen erin) welke het 5 jaar vol hield (totdat ik m liet vallen)

Maar Gateway en PB vond ik echt bagger producten. Verbaast me niets dat ze daar op moeten afschrijven
Datzelfde kan ik weer zeggen van HP: mobo defect binnen 9 maanden, en 3 x gerepareed. (steeds mobo en accu vervangen)
HP is ook troep wat laptops betreft, in ieder geval de wat goedkopere. Dat bevestigt noch ontkracht iets over de kwaliteit van Acer laptops dus ;-)

Ik wordt vrij regelmatig om advies gevraagd wat laptops betreft, en ik vertel altijd hetzelfde: koop absoluut niks onder de 600 euro, spaar ff door en koop een nieuwe midrange laptop, of desnoods een 2e hands high-end laptop, want alles in het budget segment is gewoon rotzooi waar je hoe dan ook vroeger of later spijt van krijgt. Als het al niet kapot gaat, dan wel omdat het gewoon over het algemeen geen fijne laptops zijn om mee te werken, lomp, lawaaiig, warm, vol met crapware, slecht toetsenbord en trackpad, slecht scherm, etc. De behuizingen zijn dan meestal wel flashy en glimmend zodat het een soort van kwaliteit uitstraalt, want dat is meestal het enige waar typische kopers naar kijken (naast de prijs).

Dan liever iets meer uitgeven zo dat je langer en met meer plezier een fatsoenlijke laptop kunt gebruiken.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 5 november 2013 15:03]

HP levert iets meer kwaliteit dan Acer maar wat ik echt raar vind aan HP is hun stroomstekker, die doe je aan de zijkant erin en het steekt er bijna 10 centimeter uit.

Het is geen gezicht, echt een ongelooflijk designkeuze van die PHD'ers 8)7
Je komt bij veel mensen niet zomaar weg om iets te adviseren wat anderhalve keer zo duur is. Ik ben het wel helemaal met je eens dat je beter een gebruikte high-end laptop kan kopen dan een gloednieuwe budgetmachine vol met stickers.

Goedkope laptops zijn net als goedkope tablets vaak ook impulsaankopen, en meestal is het kwaad al geschied. "Wij" denken iets langer na over zo'n aanschaf en trekken niet op koopavond naar de mediamarkt voor "een leppie"
Mwah, ik kan met je meegaan idd. Echter, mijn Dell Inspiron 1501 was 7/8 jaar geleden de goedkoopste Dell (618 euro, dus net op jouw grens ;) ) en staat al deze tijd zeker 12 uur per dag aan (staat meestal gewoon aan zonder dat ik erachter zit). Ding doet het nog perfect, niets mee aan de hand. Dus ook goedkoop kan het prima jaren lang mee. Is ook afhankelijk van het merk natuurlijk :)

[Reactie gewijzigd door marhalm op 5 november 2013 17:32]

De goedkoopste Dell van 7/8 jaar geleden was een Vostro van onder de 300 euro...
Een Vostro is zakelijk, een inspiron 1501 niet ;)
HP is ook troep wat laptops betreft, in ieder geval de wat goedkopere. Dat bevestigt noch ontkracht iets over de kwaliteit van Acer laptops dus ;-)
mee eens. Ik heb voor mijn werk een dure HP laptop van rond de 4.500 euro. Uitstekende kwaliteit, maar ik begrijp ook wel dat je niet hetzelfde kan verwachten van een laptop van 450 euro.
HP scoort ook niet goed qua kwaliteit. De beste laptops zijn toch ASUS, Dell en wellicht Samsung, alhoewel die wat korter echt actief zijn in NL..
Ik heb hier 2 defecte HP's liggen in de kast, AMD APU's goedkope modellen, eigenaresse wist niet dat ze 2 jaar fabrieksgarantie had en heeft het dus laten verlopen. Geen kapotte behuizingen, bordjes zijn gewoon gaar. De een was een pavillion, de andere een pavillion verkocht onder het "Compaq" label, maar de preload erop was nog steeds van een HP pavillion. Beiden een dood moederbord, vervangend bordje kopen om in een van de 2 te steken is 150+ euro en dat zijn ze gewoon niet waard. Dat houd niet in dat ik nooit meer een HP koop, maar dat ik haar of iemand anders nooit meer de allergoedkoopste HP met AMD APU aanraad.

Ik heb hier ook een Acer in gebruik die ik dagelijks meeneem, en ik ben redelijk lomp met mijn apparatuur, na drie jaar werkt deze nog steeds naar behoren.

De wat duurdere modellen van Acer zijn wat degelijker dan de goedkoopste. Koop maar eens de goedkoopste DELL en de bouwkwaliteit is, als het mogelijk is, nog slechter. Voor de prijs die Dell dan wel vraagt kun je extra geheugen in die Acer bijprikken of voor een iets duurder(beter) model kiezen.

Zoals iemand anders hier ook al opmerkt, van een laptop van 300-400 euro moet je niet verwachten dat die langer dan 2 jaar meegaat(specs zullen zowiezo al niet denderend zijn op het moment van aanschaf), en binnen die 2 jaar heb je gewoon garantie op je hardware.

Nog een leuke toevoeging, de eigenaresse van de dode 2HP's heb ik een nieuwe laptop voor uitgezocht, dit werd, jawel, een Acer. Niet zozeer om het merk, maar met het budget was icm de eisen was er niet veel mogelijk. Na lang zoeken en een telefoontje met Acer zelf werd ik richting een model(E1-532 notebook NX.MFVEH.001‏) gestuurd met een glossy scherm, intel CPU, gladde touchpad, volledig zwart uitgevoerd en windows 8 pro, specs opgevraagd van de geheugenmodule(1 slot bezet, 1 vrij), uitbreiding naar 8 GB dus gedaan, en het geheel was in totaal voor om en rond 400 euro rijklaar, nadat ik hem geherinstalleerd had zonder bloatware. In die prijsklasse bied geen enkele concurrent dergelijke features.
Apparaat voelde overigens best degelijk aan.

[Reactie gewijzigd door Maikel_1976 op 5 november 2013 15:11]

De Acer Aspire 7720 is een pure verschrikking. Ik werk in een kleine computerwinkel en daar hebben we stapels van dit type. Ander types uit die tijd ook, maar dit type spant de kroon. Veel kapotte moederborden, maar kapotte harde schijven en beeldschermen zijn ook aan de orde. Nee, met Acer heb ik alles behalve goede ervaringen.
Volgens mij zijn de meeste schermen in Acer laptops niet door Acer gemaakt en Acer fabriceert ook geen hardeschijven. Blijft alleen moederborden over die wel van hunzelf zijn.

Trouwens ik heb een Acer laptop van 2006 waar ik net een oude SSD in gezet heb en ik had nog wat geheugen liggen. Dat beestje gaat nu als een speer. Verder werk ik elke dag op een Acer monitor van al een paar jaar oud welke het ook nog prima doet!

Wat ik wil zeggen is dat echt niet alles van Acer goed hoeft te zijn, maar er zijn zeker degelijke producten bij en over hardeschijven zullen we het maar niet hebben want die vallen ook wel uit zonder dat Acer er wat aan kan doen, evenals monitoren/schermen.
Mainboards zijn uit de fabrieken van Foxconn of ECS. Dit geld trouwens voor nagenoeg ALLE merken, voorgenoemde fabrieken bakken in opdracht van. Het is alleen de kwaliteitscontrole waar het zich in onderscheid.

Als je een HP zakelijke desktop koopt, zit hier een moederbord in gebakken door Foxconn in opdracht van MSI, met een MSI typenummer. Als je een Acer of Medion desktop koopt, zit hier een ECS bord in. ECS bakt bijvoorbeeld ook met regelmaat in opdracht voor ASUS.

Idem met geheugenmodules, Kingston zelf bakt ook geen geheugenchips, maar labelt ze alleen maar en keurt de specificaties van de SPD en het PCB goed om van hun markeringen te voorzien. Ook maakt Renault de motoren voor volvo, etc, etc.
Dat doen ze nog steeds.
Ik zat eerder te hopen dat de Nederlandse supportafdeling eens opstapt.

[Reactie gewijzigd door Pathogen op 5 november 2013 13:47]

Klopt, en voor de prijs hoef je het ook niet te doen, want goedkoper dan Asus zijn ze niet.
Maar dat is niet alleen enkele jaren geleden, want de kwaliteit laat nog steeds sterk te wensen over.
Verbaast me eigenlijk niet zo. Als ik naar de kwaliteit van de ACER producten kijk dan is er vaak wat mis. Als iemand mij vraagt wat voor merk laptop ze moeten aanschaffen dan is het toch meestal Toshiba, Asus en Sony, maar absoluut afblijven van ACER. Acer is lekker goedkoop en dat merk je ook in het aantal storingen. Volgens mij heeft hier bij Tweakers ook al een tijd geleden een grafiek gestaan met de storingsgevoeligheid van de verschillende merken. even zoeken....ja, hier is het :)

nieuws: 'HP-laptops gaan vaker stuk dan die van Asus en Toshiba'
Deze cijfers heb ik ook meermaals gebruikt! Helaas zijn ze uit 2009 en ik zou erg blij zijn als ik meer recente cijfers tot mijn beschikking krijg.
Ik baseer mijn aankopen graag op harde cijfers.
Hier heb ik een wat recentere lijst van 2012 en van 2013. Sony blijkt een stuk minder betrouwbaar dan vroeger. Samsung topper in 2013 en Lenovo topper in 2012. Ben ik blij dat ik een Lenovo voor mijn moeder heb gekocht :)

Betrouwbaarheidslijst 2012

Betrouwbaarheidslijst 2013

edit: lijst van 2013 toegevoegd

[Reactie gewijzigd door david-v op 7 november 2013 08:40]

Kwaliteit van de Acer produkten heeft hier niets mee te maken, als je dit nieuws leest komen de verliezen niet door Acer's laptops maar door de veel te hoge aankoopprijzen voor Gateway en Packard Bell.
Lenovo doet het ook wel goed moet ik zeggen. Laatst een budget-ding gekocht ( van een oude BBG volgens mij) en die heeft me in elk opzicht positief verrast.
Dat heb ik ook begrepen. Ik heb gisteren een Lenovo voor mijn moeder gekocht, dus ik hoop dat je gelijk hebt. Lenovo heeft wat mij betreft wel een streepje voor als je kijkt naar hoe het bedrijf geleid wordt. De topman gaf onlangs 75% van zijn bonus weg aan de werknemers, wat bijna op 250 euro per werknemer neerkwam. Kijk, daar kunnen sommige topmannen bij andere bedrijven nog eens wat van leren :D
100% true
ik heb zelf een y510p aangeschaft voor mijn studies en ben zeer tevreden over de laptop(over windows 8 die erop staat iets minder maja dat ligt niet aan de laptop)
Ik zou ook een Toshiba aanraden, als ze niet de backslash tussen de KLEINE shift en de Z hadden geplaatst. Hebben alle Toshiba's helaas last van. Dan maar een Asus, Samsung of Sony (wel vaak wat meer design voor een hoger bedrag) of een duurder model HP (geen Compaq).
Het ligt er maar net weer aan hoeveel pech je hebt met deze apparatuur, ik heb absoluut geen positieve ervaringen met Acer, Packard Bell e.d. Terwijl mijn ervaring met Sony, HP en Asus absoluut top is!
en inderdaad, de meeste laptops komen uit dezelfde fabriek :)
Natuurlijk zat het er wel aan te komen dat Acer steeds minder winst ging maken en zelfs uitkwam op verlies. Veel mensen met een Acer in mijn omgeving klagen over de producten van Acer, altijd is er wel iets mee maar besef wel dat de meeste Acer laptops die je ziet budget laptops zijn.. Zo hoe je het ook zegt; Kost wat, heb je ook wat! :)
Mensen klagen altijd. Ik heb nog nooit iemand terecht horen klagen over een product waar die zelf niet mee hoeft te werken.
Acer laptops zijn inderdaad niet bekend om hun kwaliteit, maar ik heb daarentegen wel een monitor en beamer van Acer welke prima bevallen...
Heb zelf een Acer, 3 jaar in bezit nu, niets op aan te merken, allen de bouwkwaliteit kan hier en daar beter, alles is plastic. De schanieren zijn nog stroef genoeg om het scherm omhoog te houden, de toetsen, vooral de WASD omgeving is wel allemaal versleten :P
Wat mij bij Acer opvalt is dat de kwaliteit altijd slechter is dan de concurrentie. Niet dat het altijd slecht is maar in de prijsklassen van hun producten vindt je gewoon altijd beter. Alleen als je echt voor het aller goedkoopste wilt gaan kies je Acer maar als je wat verschillende producten vergelijkt dan merk je al snel dat voor een paar euro je beter voor de concurrent kan kiezen waarvan je toch van tevoren al wist die beter zou zijn. Het is bij Acer niet alleen het vooroordeel maar de realiteit bevestigd ook echt wat je toch al wist. Dat breekt je op. Ook andere merken hebben goedkopere producten en zijn niet in elk segment even goed vertegenwoordig maar hebben vaak wel goede producten, als je echter in elk segment onderaan de lijst blijft bungelen dan gaat dat klanten opvallen en die lopen weg. Je mag best eens ergens een minder product hebben maar je moet ook topproducten leveren die jou naam uitdragen naar de klant, ook als dat iets wat klanten niet kopen, het gevoel van dat het merk in duurdere segmenten het heel goed doet is voor de klant bevestiging dat ze iets goeds kopen en hebben ze vertrouwen in het merk. Bij Acer is dat zoals in bijna elke reactie hierboven niet het geval, bijna iedereen spreekt van matige of slechte kwaliteit. Dat kun je niet blijven volhouden als bedrijf.
Aan de andere kant kun je tegen de prijs van een concurrent een Acer kopen met iets hogere specs.. Als ik een Dell(ook een prijsvechter aan de onderkant) laptop zie, kan ik een Acer kopen die net iets ruimer bemeten is, of de acer voorzien van extra geheugen, een beter scherm of een zwaardere batterij. Hoewel dat prijsverschil langzaamaan aan het verdwijnen is.
Hier een oude Acer staan. Hij doet het nog wel, maar man wat werd dat ding geleverd met een bende bloatware en hij was ook nog eens retetraag (ook toen hij nieuw was.) Dan verkoop je ook niet zo lekker nee, geen Acer meer voor mij.

Kunnen ze wel Packard Hell overnemen, maar dat maakt net zo goed troep. Dat helpt niet echt dus.

[Reactie gewijzigd door mincedmeat op 5 november 2013 13:52]

Ach, 1 clean install en hij is wel goed toch? Op mijn oude 14" Asus laptop had ik vanaf de fabriek ook een trojan erop staan en een zooi party foto's van een blije Koreaan. Dus dat kan je altijd houden. Ik doe altijd een clean install.
Heb ik gedaan, maar zelfs dan was het ding niet vooruit te branden. En het was voor zijn tijd geen erg slecht ding. Ook niets flitsends, maar het had beter moeten draaien dan het deed.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True