Jolla brengt nieuwe Sailfish-smartphone uit in oplage van duizend stuks

Jolla heeft de Jolla C aangekondigd. De nieuwe smartphone van het Finse bedrijf krijgt een 5"-scherm, Qualcomm Snapdragon 212-quadcoreprocessor geklokt op 1,3GHz en 2GB ram. Het toestel is bedoeld voor ontwikkelaars en enthousiaste volgers van Sailfish OS.

De Jolla C moet vanaf juli verscheept worden naar degenen die er een weten te kopen. Dat kunnen gebruikers doen door zich in te schrijven voor het Sailfish Community Device Program. Binnen dat programma is er ruimte voor duizend leden, die allemaal een Jolla C toegestuurd krijgen. Lidmaatschap kost 165 euro op basis van het Nederlandse en Belgische btw-tarief. Hiervoor krijgen gebruikers ook ondersteuning vanuit Jolla bij bijvoorbeeld de ontwikkeling van apps. De eerste vijftig tot honderd leden krijgen een uitnodiging voor een speciaal community-evenement in juni in Helsinki. Ook voor andere evenementen kunnen ze uitnodigingen krijgen. Opvallend is dat gebruikers dus niet betalen voor de smartphone, maar voor een plek in het programma.

De Jolla C draait op Sailfish OS 2.0 en het 5"-scherm heeft een resolutie van 1280x720 pixels. De vervangbare accu heeft een capaciteit van 2500mAh en het opslaggeheugen telt 16GB, maar er is ook nog ruimte voor een microsd-kaart met maximaal 32GB capaciteit. Aan de achterkant zit een 8-megapixelcamera en voor een 2-megapixelcamera. Ook is er ondersteuning voor 4g. Het toestel doet in veel opzichten denken aan de Intex Aqua Fish. Mogelijk gaat het om dezelfde hardware en is alleen het logo aangepast.

Op de Jolla C zit beperkte garantie: als het toestel bij levering defect is, kunnen gebruikers deze zonder problemen terugsturen, maar Jolla biedt geen dekking voor defecten die zich op een later moment voordoen. Het bedrijf mikt dan ook niet op reguliere consumenten met het toestel.

Jolla C

Jolla heeft ook laten weten dat het inmiddels 80 procent van de terugbetalingen voor de Jolla Tablet heeft verricht. Het bedrijf heeft duizenden bestellingen voor het apparaat binnengekregen via Indiegogo, maar doordat veel componenten van de tablet op een gegeven moment niet meer leverbaar waren, was het Finse bedrijf genoodzaakt om klanten hun geld terug te geven. Door financiële problemen lukt het het bedrijf niet om dat in één keer te doen.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

26-05-2016 • 17:56

71

Submitter: Bongoarnhem

Lees meer

Jolla geeft kopers Tablet geld terug
Jolla geeft kopers Tablet geld terug Nieuws van 28 januari 2016
Jolla rolt Sailfish OS 2.0 uit
Jolla rolt Sailfish OS 2.0 uit Nieuws van 24 september 2015

Reacties (71)

71
68
49
3
0
9
Wijzig sortering
Als ze een beetje grond onder de voeten willen krijgen met hun platform, moeten ze er voor zorgen dat het OS op een aantal redelijk populaire android telefoons te flashen is als alternatief.
Ja dat levert ze zelf niet gelijk inkomsten op, maar geeft wel tractie aan het platform omdat men niet afhankelijk is van Sailfish en ook weer terug kan naar android.
Op dat moment zou ik het graag eens uitproberen, maar tot nu toe verknallen ze het steeds (van meego, maemo, tot het gedoe met de tablet) om betrouwbaar over te komen.
Anoniem: 690661 @gekkie26 mei 2016 18:27
Helemaal mee eens. Eigenlijk wat Xiaomi destijds heeft gedaan met MIUI, bekendheid krijgen met custom roms en vervolgens een eigen phone uitbrengen. We zien nu hoe groot dat bedrijf is geworden, dus wie weet...
Nope .. meende wel eens gelezen te hebben dat ze het van plan waren.
Sindsdien eigenlijk niets meer over vernomen.
Maar ik zie m'n (oude) telefoons er helaas niet tussen staan.
Ik vind het eerlijkgezegd ook niet de moeite waard. Het poorten naar andere toestellen is behoorlijk beperkt. Volgens mij waren ze het verst met de Nexus 5. Daar draait Sailfish OS soepel op...zul je alleen net zien dat je er geen android apps op kan draaien. Nee, geen enkele port werkt op dit moment 100%. Persoonlijk zou ik daar al moe van worden steeds bij elke nieuwe release van Sailfish (en ze releasen behoorlijk wat update per jaar) moet je weer opnieuw aan de slag.
Beetje werk er voor doen is op zich niet erg. Moet ik met cyanogen ook. Maar het is dan wel de bedoeling dat het dan inderdaad dus danig zou overtuigen dat een volgende telefoon native sailfish zou kunnen zijn, maar die kans is kennelijk niet heel erg groot.
Tsja best jammer, had graag een alternatief gehad voor android (en iOS en windows phone).
De groei van Xiaomi als telefoonfabrikant heeft weinig met MIUI te maken, maar betreft gewoon het slim inkopen/onder een consortium brengen van ontwerpkennis en fabricage infrastructuur van telefoons en andere zaken zoals de fabrikant van die hoverboarddingen (Ninestep, die ook Segway overgenomen hebben), audioproducten (1More), cameraproducten (Xiaoyi) en dingen als kabels en powerbanks (ZMi).

MIUI is feitelijk gewoon een androidskin met een iOS-insteek waar kater wat extra opties ingekomen zijn die ook weinig voorstellen als in dat het markt voor ze gewonnen heeft.

In tegenstelling tot MIUI is Sailfish echt een OS dat niet kan profiteren van de sterke backbone, nl. een gevulde appwinkel. Ja, er is de mogelijkheid voor het installeren van Androidapps, maar ideaal werkt het niet en voor de gewone gebruiker is het niet eens een optie.
16gb en 32gb micro. Niet voor wij weg gelegd. 64gb is al best weinig.
Je kunt er probleemloos een 128GB+ kaart in kwijt. Die 32GB "limiet" komt doordat de SD-standaard voorschrijft dat kaarten >32GB niet met FAT32, maar met exFAT geformateerd moeten zijn. En exFAT is een matig bestandssysteem van Microsoft, dat gepatenteerd is en waar licentiegeld voor betaald moet worden om te mogen gebruiken. Bij Jolla zijn ze gelukkig zo slim om níét voor te betalen voor een primitief bestandssysteem - dus jij hoeft er ook niet voor te betalen. Je kunt je 128GB-kaartje gewoon als EXT4 of btrfs formatteren met het toestel. Werkt prima.
Dan werkt ntfs niet neem ik aan?
Technisch mogelijk maar extreem onwaarschijnlijk.
Ik zou graag willen dat Jolla, Windows, BlackBerry, Firefox, Ubuntu etc. de koppen bij elkaar steken om een gezamenlijk App platform neer te zetten. Dan is er wellicht meer interesse vanuit ontwikkelaars om een App te maken. Nu trekt android en ios de gehele markt naar zich toe.
Deze besturingssystemen hebben opgeteld een marktaandeel van ongeveer 1% van de smartphone verkopen. Ik ben bang dat een gezamenlijk platform niet veel meer ontwikkelaars gaat trekken.
Er was een tijd dat Android of iOS ook maar een paar procent hadden. Misschien zijn Windows en Blackberry op hun retour, maar dat betekent niet dat andere OS'sen geen marktaandeel zouden kunnen veroveren. Door de koppen bijelkaar te steken wordt de kans groter dan minstens 1 van deze OS'sen kan groeien.
Maar niks doen helpt ook niet. Zo'n gek idee is het niet. En het zijn helemaal geen slechte OS-en. Alleen kan er meer verdient worden bij iOS en Android. Dus samenwerken en de gedeelde kennis en geld zou kunnen helpen. Hoewel een BlackBerry eigenlijk al gezwicht is voor het Android kamp, onderhouden ze nog altijd hun BB 10 OS. En die kan ook Android apps ondersteunen.
Het is de vraag wat wijsheid is voor de achterblijvers. Probleem is ook de zichtbaarheid in de winkels vaak. Vind nog maar eens een Windows of BlackBerry telefoon in de populaire winkels. Voor de fans wel te vinden, maar voor de gewone consument niet.
Haha, die post heb je eerder gedaan vandaag in het PayPal topic ;-)
Maar helemaal waar en eens!
Ik ben zeer benieuwd naar toestellen met Sailfish, ik ben niet echt te spreken over Android maar zit ook zeker niet vastgeroest aan iOS. Ik vraag me alleen af of instappen in een nieuw platform (welk dan ook) nu verstandig is. Is het over een paar jaar nog ondersteund is dan vrij snel de vraag.
Ik kan je vertellen dat Sailfish als OS echt superprettig werkt, extreem smooth is (Daar is het op gebouwd) en simpel in gebruik. Het grote nadeel op dit moment is dat de native Apps gratis zijn. Er is voor developers dus weinig incentive (hoewel je wel donaties kan doen) om apps te bouwen, naast het feit dat android apps ook uitstekend draaien op het toestel. Whatsapp hebben ze niet, maar Whatsapp van android integreert heel aardig in het OS, zelfs zo goed dat de notificaties netjes in het Sailfish notificatie scherm en op het lockscreen verschijnen.

Verder is het OS ingesteld op minimaal klikken en maximaal gebruik maken van 'gestures'..errug prettig. Net als bij Blackberry OS is er zo iets al 'Cards' wat een beetje vergelijkbaar is als de livetiles in Windows phone; dus applicaties in de vorm van tegels die ook interactief zijn..soort widgets.
Anoniem: 85014 @andrik127 mei 2016 08:08
Je hebt een native Whatsapp client genaamd Whatsup. Er is ook een native Telegram client genaamd SailorGram. Je hebt natuurlijk ook de Android versies via de Dalvik VM.
Whatsup wordt door Whatsapp zoveel mogelijk geblockt. Ook kans dat je Whatsapp account wordt geblockt. En sinds Whatsapp encryptie gebruikt werkt het steeds minder goed. wat betreft Telegram is er wel een native app die goed werkt, maar nog lang niet alle functies van Telegram ondersteund.
Anoniem: 85014 @richdb27 mei 2016 18:27
Mja, de mensen die aan Whatsup werken kunnen er natuurlijk ook niet aan doen dat je als consument gebruik maakt van een chat-dienst die de zaak gesloten houdt voor alles behalve de standaard client.

Daar hebben ze vermoedelijk een reden voor. Die reden, wat die ook is (vermoedelijk om nu of in de toekomst op allerhande manier je privacy te schenden), is niet compatible met mij als gebruiker.

Dus zolang Whatsup werkt, ok voor me dat bepaalde mensen me iets sturen via Whatsapp. Maar van zodra het niet meer werkt dan is het uitsluitend nog Telegram.

Maar iedereen moet doen wat hij of zij wil natuurlijk.
Klopt de makers van Whatsup kunnen hier ook niks aan doen, is allemaal Wahtsapp wat niks tolereert. Alleen ik ben hierdoor wel eens een week geblokt geweest, en dat is toch vrij lastig in een land als Nederland waar iedereen hoofdzakelijk Whatsapp gebruikt. Jammer voor creatieve Whatsup ontwikkelaars en Sailfish gebruikers.
Anoniem: 85014 @richdb27 mei 2016 21:28
Dan weet je wat je te wachten staat wanneer Whatsapp haar gebruiksvoorwaarden aanpast naar iets wat jij niet wil: vrij lastig in een land als Nederland waar iedereen hoofdzakelijk Whatsapp gebriukt.
Klopt, maar die Whatsupp client is nog lang niet volwassen. Wat dat betreft ben je beter af met de android whatsapp app.
Snapdragon 212 is wel heel magertjes imho. Ziet er verder wel leuk uit.
Heb je die prijs gezien? Dat rechtvaardigd de processor wel. Daarnaast draait Sailfish op een dualcore 1.2mhz nog steeds soepel.
Voor 100 euro heb je een vergelijkbare telefoon, 165 is ruim 60% meer ;)
Voor hetzelfde geld kan je bij andere merken makkelijk een SD 410 krijgen

http://tweakers.net/pricewatch/463956/microsoft-lumia-550-zwart.html
Anoniem: 312486 @bauke199426 mei 2016 19:42
Of nog beter:

http://tweakers.net/price...wileyfox-swift-zwart.html

SD 410 en 2 gb ram.
Top telefoon, super snel en miniaal bloatware!
Lijkt wel een mini-Nexus.
Wat ik me altijd afvraag bij al die coole specs van 'nieuwe' alternatieve smartphones wat is hier nou echt te meerwaarde van? Kijkt iemand echt net als dat je Computer hardware koopt of de hardware in the phone precies aan de wensen voldoet qua bv processor snelheid? Volgens mij is het behoorlijk nietszeggend. Applicatie makers moeten toch zorgen dat universele apps een beetje fatsoenlijk draaien op een gros van smartphones?

Je wordt om de oren gezwaaid met GB's en Type xxx processor, liefst OCTA core etc... Volgens mij is het echt niet extreem belangrijk bij zulke producten. Vormgeving, Accuduur, Kwaliteit beeld en connectiviteit / stabiliteit is toch veel belangrijker?

Mjah zal wel aan mij liggen, ik ga iedergeval niet om als ik dat allemaal hoor.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 26 juli 2024 19:09]

Uhm... ja? De zaken die jij zelf noemt zijn toch allemaal afhankelijk van de gebruikte hardware?

Ja ik wil graag weten welke processor er in zit omdat dit iets kan zeggen over de accuduur. Leuk als er een 5000mAh accu in zit, maar als de benchmarks laten zien dat de processor slecht terug klokt en dus veel stroom verbruikt is het direct minder interessant. Zelfde voor het beeldscherm, plus dat hardware daar ook veel uitmaakt. Is het een LCD? OLED? Welke maker en wat voor pixels zijn er gebruikt? MicroSD slot en/of Dual Sim? Zo kan ik nog wel even doorgaan.

En zeker hier op Tweakers.net verwacht ik eigenlijk wel dat het gros van de bezoekers er zo over denkt.

on topic:
Weet zelf nooit zo goed wat ik van Jolla moet denken. Ik wil het heel graag heel leuk vinden, maar telkens als ik er naar kijk krijg ik een 'net niet' gevoel. Positief dat ze er nog steeds mee bezig zijn. Ik hoop dat het in de toekomst mij kan overtuigen :)
Klopt maar een Iphone 5s werkt toch iets prettiger dan een iphone5 omdat hij simpelweg sneller is.

Iphones verliezen op papier zowat elke vergelijking en velen vinden de specs te laag: omdat hun cpu maar een duo-core is, de pixels minder zijn, de mAh minder en noem maar op. Maar in de praktijk zijn ze razend snel en efficient.

Jola zet hier wel een budget phone in de etalage en dat zal in depraktijk zijn effect wel hebben op de prestaties.
Ik lijk er over te kijken, maar werkt dit met The Other Half?
Nee. En hij is al uitverkocht.
Op de Jolla C zit beperkte garantie: als het toestel bij levering defect is, kunnen gebruikers deze zonder problemen terugsturen, maar Jolla biedt geen dekking voor defecten die zich op een later moment voordoen. Het bedrijf mikt dan ook niet op reguliere consumenten met het toestel.
Gelukkig gaat de wet boven de af en toe vreemde ideeën van bedrijven, en heb je dus gewoon minimaal twee jaar garantie.
Nee, want je betaalt niet voor het toestel. Je betaalt je lidmaatschapsgeld voor de community en daar krijg je een telefoon bij. Ze hoeven dus geen garantie te geven op het toestel.
Je betaalt je lidmaatschapsgeld voor de community en daar krijg je een telefoon bij. Ze hoeven dus geen garantie te geven op het toestel.
Ik vermoed niet dat zoiets lang zal standhouden als een rechtbank er zich over buigt...
En met maar 1000 toestellen voor 165 euro per stuk, is de kans klein dat ze daarvoor ooit aangeklaagd worden.
Het gaat om een developer program, niet om consumenten.
Ze krijgen een toestel cadeau... bijgevolg valt dit niet onder consumentenrecht en geen enkele rechter zal hier zijn handen aan vuil maken.
Nee, want je betaalt niet voor het toestel. Je betaalt je lidmaatschapsgeld voor de community en daar krijg je een telefoon bij. Ze hoeven dus geen garantie te geven op het toestel.
"Je betaalt voor je abonnement en de telefoon krijg je erbij!"

Als je dat in een telefoonwinkel wordt aangeboden, dan verwacht je ook dat je garantie hebt op het telefoontoestel. Natuurlijk kunnen ze (als ze slim zijn) eisen dat alleen bedrijven dat toestel kopen, waardoor er geen lastige consumentenrechten aan zitten. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 juli 2024 19:09]

tenzij dit een actie is voor professionelen, want die hebben die consumentengarantie niet ;). Dat zijn andere regelingen.

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 26 juli 2024 19:09]

Klopt, als ze hem alleen zakelijk verkopen (btw nr. verplicht) gelden andere regels.
Anoniem: 148406 @Aikon26 mei 2016 18:41
Gelden geen regels... Dan moet jij al voor een rechtbank kunnen hard maken dat dat toestel slecht ontworpen is waardoor het geen aannemelijke levensduur heeft gehaald... Dat is onbegonnen werk...

en zoals hieronder gezegd dan moet je nog een factuur hebben waar een telefoon op staat en geen lidgeld of wat dan ook...
Plus dat Nederlands recht leuk is, maar niet altijd van toepassing als je het online koopt in Finland.

Maar ik denk bovendien niet dat het als de koop van consumentenproduct aangemerkt wordt, maar meer een vergoeding is voor een proto/ontwikkel systeem. Op die manier omzeil je ook het consumentenrecht.
Plus dat Nederlands recht leuk is, maar niet altijd van toepassing als je het online koopt in Finland.
Als het om een 'normale' consumentenaankoop zou gaan, zouden de EU-richtlijnen (zichttermijn van minimaal veertien dagen en een garantietermijn van minimaal twee jaar) onverminderd van toepassing zijn. Finland is immers een EU-lidstaat.

[Reactie gewijzigd door 8088 op 26 juli 2024 19:09]

Klopt, doch het is dan de Finse interpretatie van die EU richtlijn, en niet de Nederlandse. Die zal op kernpunten zoals 14 dagen bedenktijd niet afwijken vetmoed ik, maar op details vaak wel.

Hoe dan ook, het is dan niet het Nederlands recht, maar het Finse recht.
En dat ligt er ook maar net aan waar je hem hebt aanschaft...
Nee hoor, je hebt een lidmaatschap waar je die telefoon bij krijgt. Je koopt dus geen product met bijbehorende garantie.

Gelukkig maar trouwens dat niet alles moet voldoen aan die garantieregelingen, dan zou innovatie een stevige halt toegeroepen worden...

Vind deze situatie ook anders dan bij een telefoonabonnement. Ontwikkeling en community is hier het punt

[Reactie gewijzigd door Arokh op 26 juli 2024 19:09]

Nee, want het is geen consumentenkoop van een artikel. Je koopt een lidmaatschap van de community.
Heeft Jolla niet gewoon een sterke partner nodig die voor de financiën en de infrastructuur kan zorgen om met een toestel te komen dat daadwerkelijk over komt als een volwaardige oplossing? Hoeft niet eens perse een volwaardig alternatief te zijn voor Android en iOS. Ik denk dat met MS en Blackberry wel redelijk gebleken is dat dit gewoon te lastig is.

Gewoon een high end apparaat waarmee je de basis zaken kan, maar die zaken ook echt goed doet. Dus een zeer goede DAC, een zeer goede camera, misschien iets met de batterij, misschien een sync met andere apparaten van die sterke partner, en de garantie van updates voor 4 jaar oid, plus de hoogst nodige apps zoals de messaging-apps. Misschien dat binnen dat netwerk van die partner ook wel de mogelijkheden zijn voor goede exclusieve apps zoals gamedevelopment.... Sony noemt hun topserie geen 'Z' meer omdat ze niet bijzonder genoeg konden zijn. Wellicht dat hier een kans ligt. Dat ze met hun game en overige media content plus apparatuur geen eigen platform hebben is sowieso al vreemd.
Ik dacht altijd waarom geen htc met SailfishOS, HTC krijgt volgens het nieuws hier al jaren klappen. Dan kunnen ze weer 50000 extra telefoons verkopen. De kwaliteit zit altijd wel erg goed...
HTC is een zwak merk. Geen andere zaken op op terug te vallen zoals andere producten en diensten en dus ook de mogelijkheid niet om daarmee een meerwaarde te vormen. En Sailfish is vooralsnog een niche-product. Tenzij het een markt is waar een degelijke hoeveelheid van afnemers voor te vinden is die ook daadwerkelijk geld opleveren, is dat geen beste strategie om meer verkopen te realiseren. Zeker niet voor een organisatie van de grootte van HTC.

De kwaliteit van de HTC toestellen is overigens slechts op het oog goed. De internals zijn altijd vrij matig. Als verkoper van oplossingen voor de zakelijke markt heb ik het merk in de ban gedaan en verkoop ik het alleen als mensen er specifiek om vragen. Het heeft me in het verleden te veel uit eigen zak gekost door de combinatie van onbetrouwbaarheid en slechte repareerbaarheid (merendeel van de reparatiecases liep op problemen uit). En ik ben niet de enige die dit besluit genomen heeft.
Een high end apparaat is ook geen oplossing. Kijk maar naar de Priv van BlackBerry.
De toekomst zit in midrange en lowrange telefoons als je aandeel wil winnen. Dat is wat BB dan ook gaat doen het komend jaar met hun nieuwe telefoons die Android (gaan) draaien.
Ik weet niet of het uitblijven van de beperkt beschikbare Priv überhaupt een bewijs is. Ten eerste heb je het over maar één toestel. Verder is de Priv juist een high end toestel waar velen alternatieven voor zijn, aangezien het op Android draait. En voor de generale gebruiker heeft het weinig meerwaarde tov andere opties die een betere naam hebben en beter verkrijgbaar zijn.

Het idee dat ik hier (toegegeven, gewoon lukraak en totaal niet gebaseerd op enige vorm van marktkennis in termen van bekendheid met een evt. bestaande behoefte) heb is meer in de vorm van een apparaat dat een beetje buiten de markt valt. Dus niet bedoeld als directe concurrent voor de Galaxy S of de iPhone, maar iets daarbuiten, gericht op de high-end Sony-ervaring.

Ik ben het overigens totaal niet eens met je ideeën over midrange-toestellen. Die markt zit al ontzettend vol. Veel voller dan die van de high end. Als je die markt weet te pakken, sure, dan kun je knaken binnenhalen. Maar de sterke (en zwakkere) merken zijn daar al goed aanwezig. Zeer lastig om je daar tussen te vechten, zeker met een OS dat geen goede appstore heeft.

Blackberry had hun BB10OS overigens beter moeten promoten als zijnde een toestel voor leaders of industry, waarbij ze de veiligheid en productiviteit benadrukten. Komt wat arrogant over, maar dat werkt het beste voor een OS waarin je geen goed gevulde appwinkel hebt met alle speel-apps die veel mensen gewoon willen.

Midrange-Android telefoons van Blackberry betekent dat ze gaan meevechten in een overvolle markt. Waar ze eerder met een onderscheidend toestel als de Priv het niet wisten te redden, willen ze het nu met een meer generaal toestel wèl gaan doen? Zelfs als ze zich wel onderscheiden met bijv. een toetsenbord zitten ze met het probleem dat mensen juist heel generale toestellen willen qua concept omdat ze hetzelfde willen kunnen als andere mensen, en er dus alsnog aan voorbij gaan.

De low-en en Midrange-markt met een eigen OS, dat is een interessante vraag. Zeker in de lagelonenlanden schijnt Samsung het met Tizen best goed te doen. Maar de Android-toestellen doen het daar ook steeds beter. Maar stel dat je voor een lage prijs een vlotte telefoon op de markt kan brengen... Waarom niet? Zeker wanneer je met die Snapdragon 200-serie kan bewijzen een beter werkend toestel neer te zetten dan iets dat op Android draait. Veel games en dergelijke draaien toch niet op dat soort toestellen. Is het doel niet. Dus dan gaat het vooral om messaging en internet.

Maar goed, dan is het nog steeds de vraag of je voor een lage prijs een dergelijk toestel op basis van Sailfish kan neerzetten.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 26 juli 2024 19:09]

Kan je niet modden, maar op zich een goed verhaal over de midrange telefoons. Dat verhaal gaat ook zeker op voor BB en hun BB 10 telefoons in lage lonen landen in oa Indonesië. Maar Nederland bijv. valt daar niet onder. En ook in lage lonen landen krijgen mensen meer te besteden en kijken ze meer naar Android.
Het probleem bleef en blijft voor alle niet iOS en Android telefoons de app gap.
Heb de tablet liggen, gebruik hem nooit. Apps op jaren 80 niveau, en Android compatibiliteit is uiterst mager. Voor iets simpels als het scherm in landscape vastzetten moet je diep de settings in. Idee van Sailfish is leuk, maar vraag me af of het ooit wat zal worden.

[Reactie gewijzigd door wpmhiag op 26 juli 2024 19:09]

Tsja, in dat stadium was, om maar een willekeurig voorbeeld te noemen, Android een jaartje of 10 geleden ook. Die ontwikkeling kan soms best snel gaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.