Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Jolla gaat na twee jaar mogelijk backers terugbetalen voor geannuleerde Tablet

Door , 40 reacties, submitter: mpol

Het Finse Jolla is van plan om deze zomer backers terug te betalen voor de geannuleerde Jolla Tablet. Het bedrijf beloofde de terugbetaling een jaar geleden en zegt dat het vanaf juli van dit jaar backers gaat terugbetalen als het bedrijf geld daarvoor heeft.

Jolla annuleerde de tablet, toen na uitstel veel componenten niet meer in massaproductie bleken en het bedrijf slechts rond vijfhonderd van de duizenden bestelde tablets kon uitleveren. De directeur van het bedrijf zegt in een blogpost dat bij een 'positieve cashflow' de uitbetalingen in willekeurige volgorde zullen beginnen.

Als Jolla inderdaad alle klanten geld terugbetaalt, komt er een einde aan een jarenlange zaak rondom het apparaat. Jolla haalde vanaf eind 2014 geld op voor de ontwikkeling van de Tablet via een campagne op Indiegogo. Er waren in totaal 21.633 backers van het project op de crowdfundingsite.

In 2015 kondigde Jolla aan zich te richten op de ontwikkeling van zijn besturingssysteem Sailfish OS en niet langer eigen hardware te ontwikkelen. Desondanks was het bedrijf van plan zijn Tablet aan alle backers uit te leveren, maar in 2016 bleek dat niet langer te lukken. In maart 2015 heeft Tweakers een preview gepubliceerd van de tablet.

Jolla heeft sindsdien deals gesloten met de Russische en Chinese overheid voor het ontwikkelen van zijn mobiele besturingssysteem Sailfish OS met aanpassingen voor die overheden.

Reacties (40)

Wijzig sortering
Jolla is al tijden aan het terugbetalen, maar dat gaat maar heel langzaam en met vlagen. Het nieuws is dat ze dat nu maandelijks/gestructureerd willen gaan doen.

De grote problemen met de tablet waren dat de ontwikkeling/productie te langzaam ging waardoor sommige onderdelen niet meer leverbaar waren in de volgende produktiebatch en er steeds wijzigingen gemaakt moeten worden in de hardware. Daarbovenop kwam dat de chinese fabriek in plaats van tablets aan Jolla te leveren, de tablets (compleet met Jolla opdruk maar met android OS) zelf ging verkopen en Jolla achterliet met leveringstekorten.
volgens mij is die chinese fabriek reeds geproduceerde tablets gaan verkopen nadat ze met jolla overhoop lagen.

dat de onderdelen niet leverbaar waren is onzin, want ze zijn nog steeds leverbaar 2 jaar later.
Niet geheel onbelangrijk:

Jolla heeft aangegeven backers in 2 rondes terug te betalen. De eerste ronde heb ik, en velen met mij, in mei 2016 al ontvangen. Dit was precies de helft van het bedrag wat je gebacked had.
Na een tijdje ben ik gestopt met het nieuws te volgen maar blijkbaar hebben ze dus beloofd om dit plan verder op te pakken nu de toekomst er iets rooskleuriger uitziet met de nieuwe deals met China en Rusland.
Zéér klantvriendelijk om dit na zo'n lange tijd alsnog verder op te pakken en ik zou zeggen dat dit iets is waar meer bedrijven van kunnen leren. Hierdoor houd je je klanten tevreden en ben ik eerder bereid om in de toekomst weer een Jolla product te kopen (mits een keer goede hardware uitkomt met Sailfish OS als primair OS).
Voor de mensen die nog wel een Jolla tablet willen...
Er is sinds dit jaar een indie project. De originele designer van de hardware en een actief iemand zijn bezig dit toestel opnieuw te laten maken en leveren.
De licentie van Sailfish OS schijnt al geregeld te zijn. Plan is binnenkort een eerste batch te leveren met hardware die zoveel mogelijk identiek is aan de Jolla tablet. Later komen er eventuele hardware updates.
http://talk.maemo.org/showthread.php?t=99214

Verder vind ik het goed te lezen dat de cash-flow blijkbaar positief is. Na het tablet debacle en de ontslagrondes was ik best wel bezorgd over het voortbestaan. Dat lijkt nu goed te gaan. Wel zijn ze van hun piek van 250 personeelsleden teruggegaan naar ongeveer 50 personeelsleden, wat ik begrijp. Dat is nogal een verschil.
Uit de review van de Jolla Tablet:
Jolla maakte Sailfish en een telefoon die de naam van het bedrijf droeg: de Jolla. Die kwam eind 2013 uit. De review op Tweakers bleek razend populair en ook in thuisland Finland was het toestel in trek, maar daarna viel het stil. De Jolla bleef updates krijgen, maar cijfers over verkopen kwamen er niet en ook voor de rest bleef het stil vanuit Finland.

(...)

Sailfish 2.0 is nog verre van af en Jolla zal nog hard aan de slag moeten om het in de komende maanden klaar te krijgen voor release. De ideeën van de interface blijven, net als bij versie 1.0, in orde. Het ziet er mooi en modern uit.

De Tablet is een mooi stukje hardware. Hij draait nog lang niet zo goed als zou moeten, maar het ontwerp is prima en het scherm ziet er goed uit. Jolla wil van Sailfish een volledige Android-concurrent maken, maar zover is het nog niet. Toch blijft het interessant om de Finnen te volgen, want ze zitten vol goede ideeën en hebben met hun eerste telefoon al bewezen dat ze die ook in de praktijk kunnen brengen.
Uit dit artikel:
Jolla heeft sindsdien deals gesloten met de Russische en Chinese overheid voor het ontwikkelen van zijn mobiele besturingssysteem Sailfish OS met aanpassingen voor die overheden.
Als het besturingssysteem zo goed was, waarom faalde het dan en wordt het nu 'afgedankt' naar China en Rusland? Had het als Europees (Fins) ontwikkeld besturingssysteem geen subsidie kunnen krijgen als het opstarten nogal ruig ging?

Het is jammer dat Nokia Maemo/Meego/hoe ze het ook noemde overboord gooide voor Windows Mobile. Dat zijn nu twee series van mobiele besturingssystemen die het niet hebben gehaald, met een duopolie tot gevolg. Volgens mij had Android ook een haperende start, en werd het toch een succes mede door langetermijnvisie en -investeringen.

Windows 10 Mobile heeft het niet gehaald door de lakse houding van Microsoft met oudere versies. Te veel beloftes waarbij naar de volgende versie werd gerefereerd, missende functies door gebruikers (met name in het begin), en het tot drie keer aan toe dumpen van een grote groep early adopters (Windows Phone 7, Windows RT, Windows Phone 8.1). Geld alleen is dus niet voldoende om een mobiel besturingssysteem een succes te maken.

Veel oude reviews spreken over hoe goed Sailfish OS was. Andersom is het hebben van een goed besturingssysteem dus ook niet voldoende. Had dit OS het wel gehaald als de financiële adem net zo lang ingehouden kon worden?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 juni 2017 07:48]

Als het besturingssysteem zo goed was, waarom faalde het dan en wordt het nu 'afgedankt' naar China en Rusland?
Het wordt helemaal niet afgedankt. Er zijn duizenden gebruikers die Sailfish van Jolla willen gebruiken. De belangrijkste reden dat Sailfish niet van de grond komt, is hardware. Na de "Jphone", het eerste toestel wat Jolla uitbracht, kwam de tablet, die helaas faalde. Maar de animo was er.
Daarna bleef het een tijd stil totdat in India de Intex Aqua fish uitkwam, een low end toestel met dito prijs. Jolla bracht deze ook kort uit voor de Europese markt, in de vorm van enkele batches, die binnen no time waren uitverkocht. Tegen de tijd dat ik doorhad dat er een batch was, was ik al enkele uren te laat.

Kan ik nu een nieuw toestel aanschaffen met Sailfish? Ik kan een toestel kopen met communityport, waar (belangrijke) elementen ontbreken en niet door Jolla zelf ondersteunt wordt.
Ik kan de Aquafish gaan importeren, waarbij ik er onvoldoende op vooruitga op mijn huidige Jolla telefoon. Nu komt er binnenkort nieuws over de Sony Experia Z (21 juli):
[quoteShortly also about the Sony Xperia X project, as we realize many are waiting for news about it: we’re working on the project and we will update you next week about the next steps.[/quote]

Sailfish is nog niet populair. Ik durf zeker te stellen dat het beter is dan iOS en Android. Ik zal de redenen noemen:
1 Updates: na 3,5 jaar krijg ik nog steeds updates voor mijn toestel.
2 Bloatware: ik kies zelf wat ik wil.
3 Reclame: native apps of het OS bevatten nul reclame.
4 Privacy: wordt beschermd, niet geschonden.
5 Mogelijkheid tot Android-apps via Alien Dalvik: hiermee kun je toch Whatsapp gebruiken.
6 Root: met een paar klikken kan ik roottoegang krijgen (dit staat niet standaard aan).
7 Alle (native) apps zijn gratis.

Veel beseffen zich niet dat Google meer dan 70% winst op Android maakt. Dat gaat ten koste van jullie privacy, de overdaad aan reclame, het betalen van apps en de bloatware en slechte skins.
Ik ga niet meer terug naar Android, iOS is hetzelfde laken een pak, al vertrouw ik Apple nog minder vanwege de onverantwoorde hardwarekeuzes, zoals het niet ondersteunen van extern geheugen en het weghalen van de 3,5mm aansluiting, onder het mom van "kwaliteit". Maar goed, dat heeft weinig met het OS te maken.

Mocht je je als consument wel eerlijk behandeld worden: Sailfish. Dan heb je de kans dat Jolla daardoor failliet gaat ;), maar dat heb ik nog steeds liever dan de concurrenten.

Daarbij kan ik het me ook voorstellen dat weinig fabrikanten zitten te wachten op Sailfish, laat staan providers. Sailfish is onafhankelijk, open-source. Wat valt er voor fabrikanten aan te verdienen? Weinig.

Ik hoop dat de Sony Experia Z toestellen binnenkort uitkomen met Sailfish, en dat jullie dan nog dit hebben gelezen en de overstap durven wagen. Er zijn een aantal mensen die toch weer terug zijn gestapt op Android/iOS, omdat ze niet het geduld hadden te wennen aan het nieuwe OS, maar ik denk dat de mensen die zich binnen een week niet bedacht hadden, allemaal nog steeds een telefoon hebben met Sailfish, of er een willen.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 27 juni 2017 10:24]

Sailfish is nog niet populair. Ik durf zeker te stellen dat het beter is dan iOS en Android. Ik zal de redenen noemen:
1 Updates: na 3,5 jaar krijg ik nog steeds updates voor mijn toestel.
2 Bloatware: ik kies zelf wat ik wil.
3 Reclame: is er niet.
4 Privacy: wordt beschermd, niet geschonden.
5 Mogelijkheid tot Android-apps via Alien Dalvik: hiermee kun je toch Whatsapp gebruiken.
6 Root: met een paar klikken kan ik roottoegang krijgen (dit staat niet standaard aan).
7 Alle (native) apps zijn gratis.
1 Met iOS krijg je na 4 jaar ook nog steeds updates voor je telefoon. De vraag is echter hoe lang je dat vol wilt houden. Want op een gegeven moment ben je alleen maar jezelf in de vingers aan het snijden door je software voor een (tegen die tijd) 6 of 8 jaar oud toestel (wat in de tech al bejaard te noemen is) waardoor je geen échte vooruitgang kan boeken.
2 Bloatware is op iOS geen sprake van
3 Reclame is er in het OS niet. Dat het in apps of websites van derden zit kan anywhere gebeuren en valt niet uit te sluiten.
4 Apple waarborgt de privacy van haar gebruikers en verkoopt deze data niet door.
5 Teken van een slecht OS als je het mij vraagt; een ander platform moeten simuleren om relevant te kunnen zijn
6 Root access, whoopty doo. En nu?
7 De meeste (productieve) apps van Apple zijn gratis. Verder betekent gratis betekent niet beter, vaak betekent dat zelfs het tegenovergestelde

Dus Android even buiten schot gelaten, zie ik werkelijk geen enkel punt waarmee sailfish 'zeker' beter zou zijn.
3 Reclame is er in het OS niet. Dat het in apps of websites van derden zit kan anywhere gebeuren en valt niet uit te sluiten.
Reactie aangepast. Alle native apps van Sailfish laten geen reclame zien.
5 Teken van een slecht OS als je het mij vraagt; een ander platform moeten simuleren om relevant te kunnen zijn
Teken van naïviteit, als je het mij vraagt ;). Misschien stelt Jolla wel eisen aan de apps die toegelaten worden tot de store, met betrekking tot privacy, waar bepaalde apps niet aan toe willen geven...
Daarbij: je kan, mocht je dat willen, het compleet verwijderen/uitschakelen. Dus de keuze ligt bij de consument. Had Apple niet iets weggelaten op de telefoon, omdat het alternatief "beter" was? ;) Waarom laten zij de keuze niet aan de consument? Als laatste in mijn reactie hierover nog meer.
6 Root access, whoopty doo. En nu?
Kan er aangepast worden wat jij wil en niet wat de softwaremaker wil.

Lang geleden (>10 jaar geleden) zocht ik een mp3-speler, een iPod was een kanshebber. Totdat bleek dat (zonder itunes) je het ding niet als mass--storage (als een usb-stick) kon benaderen, terwijl de concurrenten dit wel konden. Daardoor zou ik nog steeds een aparte USB-stick moeten kopen. In die jaren ertussen zie ik dat Apple hetzelfde doet: de lightning connector, een antwoord op een niet gestelde vraag en meest recent het weglaten van de 3,5mm aansluiting. Allemaal onder het mom van dat het beter is, maar uiteindelijk betaalt de consument toch meer.

Als fabrikant heb je dan de verkeerde intenties. Ik maak de keuze om bedrijven met de verkeerde intenties links te laten liggen (Google deels, Samsung, Apple, Microsoft, Volkswagen, Facebook). Op het moment dat mijn privacy moet worden geschonden om méér winst te maken (idem voor reclame), op het moment dat tests worden genept om beter uit de verf te komen, dat er designkeuzes gemaakt worden onder valse voorwendselen en dat we zelfs voorgelogen worden, dan houdt het voor mij toch wel op.

We worden massaal misleid en als ik daar op reageer, is de reactie vaak verdedigend: "Ja, maar dat doen ze allemaal". "Ja, maar ze moeten ook winst maken."
Dat verbaast me, omdat ik verwacht dat Tweakers juist kritisch zijn en verstand van zaken hebben.

Ik val Apple nu aan op hun beleid, terwijl ik ook wel snap dat ze mooie producten maken, maar wel tegen een prijs. En dat hoeft niet. Dat je alsnog in Apple blijft geloven, prima :), maar ik hoop ook dat je inziet waarom ik in Jolla vertrouw: die hebben zuivere intenties. Eerlijk duurt het langst, toch?

[Reactie gewijzigd door Nas T op 27 juni 2017 10:49]

We worden massaal misleid en als ik daar op reageer, is de reactie vaak verdedigend: "Ja, maar dat doen ze allemaal". "Ja, maar ze moeten ook winst maken."
Verwijderen van de 3,5mm jack doel je op denk ik? Is hun goedrecht. JIJ als consument hebt daar zeker wat over te zeggen door het NIET te kopen als je het er niet mee eens bent. 3,5mm jack heeft z'n tijd gewoon gehad en ik heb het nog geen dag gemist. En Google, die een half jaar geleden Apple er nog belachelijk om maakte, gaat nu hetzelfde doen.
Je reactie is verdedigend, plus je noemt het argument "de concurrentie doet het ook", precies zoals ik opnoemde...

Hoezo, "goedrecht"? Apple gebruikt het design om meer winst te genereren ten nadele van consumenten, is dat goedrecht? Misschien ben ik er niet slim genoeg voor, maar mijn gezond verstand noemt dat geen goedrecht. Eerder misleiding.
Ja, ik kan het niet, hoef het niet te kopen. Miljoenen anderen doen het wel, dus we blijven dit gedrag belonen. Dat vind ik jammer, want het komt over alsof we als individuen het grotere geheel niet overzien.

Met native apps bedoel ik apps die native voor het besturingssysteem zijn ontworpen. Dus alles wat je via iTunes aan apps kan krijgen en in mijn geval de Jolla store.
Via iTunes kun je iets aanzetten om opslag op het apparaat mogelijk te maken, klopt. Maar op werk/school en op mijn autoradio is geen iTunes en kan ik het apparaat niet als opslag gebruiken. En ik ga ook geen data meenemen naar een vriend en hem vragen of hij iTunes wil installeren, zodat ik mijn apparaat als usb-stick kan gebruiken.
En naïviteit om te zeggen dat het een teken is van een slecht OS? Neen. Als je een ander OS moet simuleren om relevant te kunnen zijn, is er iets niet in orde. Er is een reden waarom WhatsApp en (probably meer grote partijen) geen app voor dit platform ontwikkelen.
Er is ook iets niet in orde, maar je impliceert dat Sailfish/Jolla de oorzaak is, vandaar de naïviteit die ik noemde. Ik denk dat Jolla bekende apps in hun huidige vorm niet wil toelaten tot de store, vanwege de reclame en/of schending van privacy. Andersom: waarom zou Facebook een app maken voor Sailfish, wanneer ze Jolla's klanten niet mogen overladen met reclame en al hun privacy mogen innemen?

Mijn stelling met wat er mis is, is dat de complete markt is verziekt door reclame en schending van privacy. Zelfs televisies geven reclame weer als ze aan het internet hangen, zonder kabelabonnement.
Tot op het punt dat ze een ruim 7 jaar oude macbook hebben vervangen met een compleet nieuwe zonder dat het me ook maar een cent gekost heeft.
Heeft dat je geen cent gekost of zijn de marges zo hoog dat Apple dat wel kan lijden, en zelfs dan nog 45 miljard dollar winst maakt in 2016? ;)

[Reactie gewijzigd door Nas T op 27 juni 2017 17:36]

Het grote probleem van Jolla is dat er geen payment optie voor app bouwers is. Ze verwachten dus dat app ontwikkelaars gratis hun apps gaan ombouwen zonder dat ze daar voor betaald gaan krijgen? Windows Phone faalde zelfs mét payment optie. Ook mist Jolla zo een marge die ze nu niet kunnen afromen.
Verder lees ik in je reactie veel verwijzingen naar oude technologie. Verwisselbaar geheugen (al 10 jaar niet meer gedaan, cloud en externe storage), 3,5mm (Bluetooth iemand?), mass storage (downloaden is ouderwets) enz. Ik stond in het begin ook wat afwachtend tegenover Apple devices (geen file tee bijvoorbeeld) maar ik mis ze niet in mijn huidige workflow. Als je zelf stug vasthoudt aan het bestaande, dan is dat je goed recht, maar val een bedrijf wat dingen wil veranderen niet aan op het feit dat ze het niet bij het oude houden.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 27 juni 2017 11:40]

Het grote probleem van Jolla is dat er geen payment optie voor app bouwers is. Ze verwachten dus dat app ontwikkelaars gratis hun apps gaan ombouwen zonder dat ze daar voor betaald gaan krijgen? Windows Phone faalde zelfs mét payment optie. Ook mist Jolla zo een marge die ze nu niet kunnen afromen.
Klopt
Verder lees ik in je reactie veel verwijzingen naar oude technologie.
Oude technologie? Ik zie geen oude technologie. Ja die iPod is een voorbeeld uit het verleden.
Functioneren als usb-stick kon niet.

[quote]Verwisselbaar geheugen (al 10 jaar niet meer gedaan, cloud en externe storage),[/.quote]
Verwisselbaar geheugen is in desktops (dimm's) en de meeste laptops (so-dimms) nog steeds gebruikelijk. In tablets en telefoons inderdaad niet, maar volgens mij doelde je daar niet op.
Cloud is leuk als je kunt leven met inzage van jouw gegevens door derden. NSA, GCHQ, CSE, ASD, GCSB en bij cloud-storage in Nederland AIVD hebben in principe allemaal toegang. Ook uit de statistieken van hacking en datalekken blijkt dat data online nooit 100% veilig is.

Daarnaast, we hebben het hier immers over mobiele apparatuur, zijn er veel plaatsen waar je geen toegang tot internet hebt, of vanwege gebrek aan bereik (heb ik hier in NL last van), of vanwege te duur (als je buiten Europa komt) en voor veel mensen simpelweg omdat ze geen data-abonnement hebben. De meeste tablets hebben trouwens ook geen sim en zijn dus afhankelijk van plaatsen waar WiFi is.
3,5mm (Bluetooth iemand?), mass storage (downloaden is ouderwets) enz.
Als in de praktijk blijkt dat bijna niemand het meer gebruikt is het prima om het weg te laten. In het verleden is dat gebeurd met o.a. de din-aansluiting (toetsenborden), parralelle poort (printers), en floppydrives. Op dit moment zien we die trend bij optische media (dvd/blue-ray) die ontbreken in ultrabooks, verdwijnen uit laptops en zelfs desktops.

Het verschil is dat Apple probeert mensen te forceren naar nieuwe connectoren (usb-c) die naast duur ook nog eens propriëtair en merkspecifiek (lightning-connector) zijn waardoor ze een vendor-lock-in creëren.
1) het is niet omdat de corporaties graag aan 'planned obsolescence' doen dat we daar als consument zomaar moeten achter hollen.
De n900 bv is een toestel uit 2009 waarmee je dingen kon die je met de nieuwste toestellen vandaag nog steeds niet kan. Ja, het is ondertussen een traag toestel, maar als je geen ultraperformance nodig hebt.. is dat dan zo een issue? Overgaan op een nieuwer toestel geeft je wel meer rauwe snelheid, maar in andere opzichten is alles wat nu op de markt is achteruitgang.
Het grote nadeel van de n900 is dat de software al lang geen grote updates meer krijgt en je dus op een oude kernel vast zit, hardware is nog prima hoor.
En dat is de crux, jolla houdt zijn software up-to-date, met de laatste kernels en nieuwste snufjes.
Het toestel is misschien minder grandioos als de n900 was in zijn tijd, maar het os is wel up-to-snuff.

2) ios is het tegengestelde van 'ik kies wat ik zelf wil', standaard apps die je niet kan verwijderen = bloatware.
als er op ios al alternatieven voor standaard apps toegelaten zijn... dat is lang niet het geval geweest.

4) zeker van?

5) ik wil het je op ios anders wel eens zien doen.
alien dalvik is trouwens volledig optioneel, nogal wat mensen willen immers niets met android van doen hebben, zelfs als dat hun keuze aan apps beperkt.
er zijn trouwens al enkele moedige zielen geweest die een native app voor whatsapp maakten, maar whatsapp blokkeert 3rd party apps telkens, ongeacht of het voor een platform is waar ze zelf een app voor voorzien of niet.
ze spreken wel eens van de 'app-gap' maar ze zouden eens wat aandacht mogen besteden aan de 'api-gap'.
je word als 'alternatief os' wel verplicht om met android-compatibility te komen, hell, zelfs windows phone doet er aan mee.

6) volledige controle over het eigen toestel, jij?
en een mooie invulling voor punt 1), want je hebt om sommige dingen te kunnen doen met je toestel immers wat meer rechten nodig, en het zijn dikwijls dit soort dingen die het meest vernieuwend zijn, die bv ui/ux aanpassen en veel efficienter werken met je toestel mogelijk maken, echter niet mogelijk in de standaard store (want root vereist voor installatie) maar daar hebben we openrepos voor.


7) het gaat niet eens over jolla's eigen apps, alle apps, ook 3rd party apps zijn gratis.
is eigenlijk wel een nadeel, enige manier om geld te verdienen aan sailfish apps is via donaties (flattr integratie) of ads, dus sommige app-makers hebben wel een sailfish app klaar maar brengen deze niet uit omdat jolla geen paid apps wil in hun store.
Je bent ook niet verplicht om iets te kopen wat je niet wilt. Maar feit is wel dat software steeds meer van een apparaat vraagt. 4+ jaar vind ik zelf al heel lang, te lang zelfs. Nog langer en we zouden nooit kunnen experimenteren met nieuwe functies/doelen die zo'n telefoon mogelijk maakt.

Verreweg de meeste standaard apps kan je verwijderen, en bij apps waar dat niet bij kan maakt dat niet direct bloatware wanneer het een intergraal onderdeel van het OS is.

Absoluut zeker van.

Waarom? iOS hoeft geen Android te simuleren om relevant te zijn. iOS heeft te toon gezet voor de app economie die we vandaag kennen.

99,9% van de gebruikers kan dit niet, en als ze het da toch doen verneuken ze meer dan ze lief is. en de 0,1% die het wel kan, kan het op iOS ook. Dat het niet aangeboden wordt voorkomt meer dan het veroorzaakt.

Je bewijst hier mijn punt... Dus, dankjewel?
Welk OS op technische gronden het beste is, Sailfish, iOS, Windows Phone 8.1, Windows 10 mobile, BlackBerry OS 10, Ubuntu Touch, Android, WebOS, ChromeOS (of een van de vele anderen) kan ik niet met zekerheid zeggen. Wel weet ik dat WebOS volledig webbased is. Dat betekent dat de interface en de hardware-aansturing op een ander niveau plaatsvinden. Ik heb twijfels of dit bevorderlijk is voor de integratie en de consistentie. Wel waren de palm-toestellen voor die tijd behoorlijk goed. Tegenwoordig wordt het OS voor televisies gebruikt.

Uit wat ik gelezen heb, voornamelijk hier op tweakers (artikelen, reviews, lezersreviews, reacties) is Blackberry's QNX-gebaseerde OS10 heel mooi en mijn stem voor beste mobiele OS zou dus hierop vallen, echter ook dit wordt enkel nog gebruikt in een andere branche, één waar de real-time-eigenschappen nog belangrijker zijn als bij telefoons, laptops, desktops of workstations namelijk auto's. Ik hoop dat het hier een glorieuze toekomst tegemoet gaat want een ander technisch heel mooi besturingssysteem is 17 jaar geleden al toepassingsloos geëindigd; BeOS.

Op nummer twee en drie, technisch gezien komen volgens mij Windows Phone 8.1 en Windows 10 mobile, en ja ik plaats 8.1 hier dus bewust hoger dan Windows 10. Toch mis ik hier kleine maar cruciale dingen die o.a. Android (ik heb ervaring met 2.1, 2.2, 3.0, 5.0 en heel kort met 6.0 en 7.0) wel heeft. Plaats nummer vier is dan vermoedelijk voor iOS maar ook daar zijn bepaalde dingen in de interface niet te vinden en met name het niet beschikbaar zijn van fatsoenlijk bestandsbeheer is volgens mij een hoofdzonde die het OS kreupel maakt. iOS heeft echter weer wel native print-support (via airprint, al ondersteunen apps het nauwelijks), iets dat in Windows Phone 8.1, Windows 10 mobile, Android en ChromeOS ontbreekt.

Android, Chrome, Ubuntu Touch en Sailfish zijn daarbij gebaseerd op de Linux kernel. Omdat deze monolithisch is, moeten drivers meegecompileerd worden met de kernel (al is er sinds 2002/2005 Fuse) wat upgraden lastiger maakt. Ook betekent dit dat voor iedere hardwarecombinatie de kernel (met dus alle drivers) opnieuw gecompileerd moet worden. Op het moment dat één hardwarefabrikant geen nieuwe driver meer beschikbaar stelt (Qualcomm) eindigt het upgradepad doodlopend. Je kunt als bezitter immers niet even die component vervangen door een ander nog wel ondersteund exemplaar, wat op een desktop of server wel kan.

Daarnaast ligt bij de developers van de Linux-kernel, bij het optimaliseren van die kernel, de focus al jaren op servers en andere high-end multicore workstations/desktops. In die zin is Linux dus minder geschikt voor een toch niet_zo_krachtig* systeem als een telefoon.

*Hoe krachtig ook een Snapdragon 835 ook is, vergeleken met een i5, AMD FX of i7 stelt het niets voor, laat staan vergeleken met 6 of 8-core i7 (i7-3930X, i7-3960X, i7-3970X, i7-4930X, i7-4960X, i7-5820K, i7-5930K, i7-5960X, i7-6800K, i7-6850K, i7-6900K, i7-6905X, i7-7800K, i7-7820X) daarmee vergelijkbare Xeon, een Threadripper, i9 of Xeon met 10 of meer cores. De midrange, mainstream en budget-Snapdragon, Exynos, Mediatek, Kirin, .. helemaal daargelaten.

Het voordeel van Android was dat het opensource en open was. Voor Sailfish geldt dat nog steeds.
Voornamelijk om deze reden zou ik het nog boven Blackberry willen stellen.
[...]

1 Met iOS krijg je na 4 jaar ook nog steeds updates voor je telefoon. De vraag is echter hoe lang je dat vol wilt houden. Want op een gegeven moment ben je alleen maar jezelf in de vingers aan het snijden door je software voor een (tegen die tijd) 6 of 8 jaar oud toestel (wat in de tech al bejaard te noemen is) waardoor je geen échte vooruitgang kan boeken.
Zolang het toestel werkt en doet wat je wilt mag het bejaard zijn maar voldoet het nog prima. Veel Android-toestellen voldoen nog prima voor de gebruiker maar worden onveilig door het ontbreken van updates.

Apple heeft een andere strategie. Zij willen vooral hardware verkopen en zij zijn er diverse keren van beschuldigd bewust wijzigingen in MacOS en in iOS in te bouwen waarmee de oudere hardware langzamer wordt om zo mensen aan te zetten tot tot het kopen van nieuwe hardware. Bekend is dat veel Apple toestellen bij de laatste update die ze krijgen zo ontzettend traag worden dat ze praktisch gezien onbruikbaar zijn. Als Apple-gebruiker doe je er dus goed aan die laatste major-version-update niet te installeren, echter welke dat is, voor jouw toestel is ook niet altijd duidelijk.

Daarbij beschouwd Apple in principe 5 jaar als de maximale levenstijd van een toestel. Dan zou het in hun ogen zeker vervangen moeten worden.
2 Bloatware is op iOS geen sprake van
Daar ga ik geen uitspraken over doen aangezien ik iOS niet goed genoeg ken.
3 Reclame is er in het OS niet. Dat het in apps of websites van derden zit kan anywhere gebeuren en valt niet uit te sluiten.
Dat valt voor apps wel uit te sluiten als de policy van de store dat niet zou toelaten. Of dat gewenst is, is punt twee.
4 Apple waarborgt de privacy van haar gebruikers en verkoopt deze data niet door.
Helemaal niet? En ze geeft NSA, GCHQ, CSE, ASD, GCSB ook geen inzage?
5 Teken van een slecht OS als je het mij vraagt; een ander platform moeten simuleren om relevant te kunnen zijn
Een platform valt of staat met het beschikbaar zijn van apps. Dat is de reden dat Blackberry OS 10 is gefaald. Niemand kocht het omdat er geen apps waren en er waren geen apps omdat de developers het lieten afwegen. De developers lieten het afweten omdat niemand het kocht. Zo zit je in een cirkel, een negatieve spiraal waar niet meer uit te komen is. Als de iPhone niet zo duur geweest was, als Apple vanaf de 3G of vanaf de 3GS twee of beter nog drie modellen had uitgebracht, dan had Android nooit van de grond gekomen. Echter omdat de prijs zo hoog lag was er ruimte aan de onderkant van de markt. Ook het gesloten karakter van iOS en van de App-store droeg daaraan bij.

Het kunnen draaien van apps van een ander platform kan helpen het platform levensvatbaar te houden tot de app-gap is opgevuld. Microsoft heeft ervan af gezien (al mikten ze met compatibiliteit met iOS-apps volgens mij op het verkeerde paard) en voor Blackberry heeft het niet geholpen.
6 Root access, whoopty doo. En nu?
Jij vindt dat niet belangrijk blijkbaar. Vele anderen ook niet en hoewel ik mijn toestel ook nooit geroot heb, ben ik in het verleden wel al tegen beperkingen aangelopen die ik door te rooten zou hebben kunnen verhelpen. Ook zijn er heel veel iPhone-gebruikers die hun toestel jailbraiken om het te kunnen rooten.

Dat er ook zeker argumenten tegen het rooten zijn, ontken ik ook zeker niet.
7 De meeste (productieve) apps van Apple zijn gratis. Verder betekent gratis betekent niet beter, vaak betekent dat zelfs het tegenovergestelde
Basis-apps die op ieder toestel voorgeinstalleerd staan (zelfs op stock-Android) zijn in principe allemaal gratis. Zonder die heb je geen volledig functioneel toestel. Daarnaast is Sailfish gebaseerd op Maemo en dus op Debian en zijn er dus in principe alle apps uit de repository van Debian-arm bruikbaar. Dat zijn allemaal open source en gratis apps en daar zitten hele goede bij.
Dat gratis bij commerciëel gemaakte apps betekend dat er of reclame in zit en dat het daarnaast toch vaak niet veel soeps is ben ik met je eens. Echter juist Sailfish is een platform waarop je goede gratis software kunt verwachten. In hoeverre er ook goede commerciële software op komt is afwachten. Voorlopig is het aantal gebruikers te laag om het platform voor de meeste commerciële developers interessant te maken.
Dus Android even buiten schot gelaten, zie ik werkelijk geen enkel punt waarmee sailfish 'zeker' beter zou zijn.
Android bestaat volgens mij enkel door het gesloten karakter van iOS, het weglaten van bepaalde onderdelen op iPhones (3,5mm jack, (µ)SD-kaartlezer (ik zou er graag twee in mijn telefoon hebben) de hoge prijs (vooral voor de varianten met een bruikbare opslaghoeveelheid, niet iedereen heeft een data-abonnement en niet overal heb je dekking dus bij mij staat alles lokaal).

Ook dual-sim-functionaliteit ontbreekt bij Apple terwijl er al Androids met triple-sim zijn uitgebracht.
(De dual-sim Blackberry Bold uit China was ook geniaal)
Veel beseffen zich niet dat Google meer dan 70% winst op Android maakt. Dat gaat ten koste van jullie privacy, de overdaad aan reclame, het betalen van apps en de bloatware en slechte skins.
'Joke is on them'. Ik draai AOSP zonder gesloten Google code. Veel opties voor privacybescherming, geen reclame, en ik betaal niets voor apps omdat ik F-Droid (alleen open-source software) gebruik. ;)

Maar goed, ik ben een enkeling. Ik denk dat een derde grote speler in de markt alleen maar goed kan zijn, en hoop dat Sailfish OS kan worden wat Windows 10 Mobile had moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 juni 2017 09:12]

[...]
...en hoop dat Sailfish OS kan worden wat Windows 10 Mobile had moeten zijn.
Ik denk het wel. Ik volg dit al vanaf Maemo 5 (de Nokia N900) en was toen al onder de indruk. Heb daarna, doordat de nokia N9 (MeeGo) direct niet meer werd ondersteund (de grootste fout van Nokia), gekozen voor een Galaxy S3. Daar kreeg ik toch wel buikpijn van. Het gedoe om te rooten, het gedoe met niet kunnen updaten omdat je hem hebt geroot, het gedoe rondom updates die wel of niet kwamen. En dan heb je het "beste" toestel van een fabrikant ;).

Wat Maemo/MeeGo/Sailfish altijd heeft geplaagd, zijn toestellen. Wat Nokia heeft bewogen om aan het begin van een succes de stekker uit het MeeGo project te trekken, blijft voor mij een raadsel. Maar het zou me niet verbazen dat er van achter de schermen niet van alles is gebeurd (zoals Elop die vanuit Microsoft naar Nokia ging, die ook de stekker uit MeeGo trok. Toeval?).

Als je kijkt naar de pech die Nokia en Jolla heeft gehad (verandering van koers, het tablet-fiasco) en het feit dat ze nog steeds bestaan, spreekt ook wel weer boekdelen, wat mij betreft.
Toeval? MS manager wordt nokia manager, en het eerste wat ie doet is aankondigen dat de nieuwe versie van hun linux besturingssysteem een doodgeboren kindje wordt..., en dat ze overgaan op een MS os.

Daarnaast kondigt ie in een adem mee dat nokia een brandend platform is, terwijl ze het jaar voordien nog record-winsten maakten, het jaar na die aankondiging maakten ze record-verlies, om een jaar later, na introductie van hun wp-toestellen dit record-verlies nog eens breken.
Wat later kan nokia's mobile afdeling voor een schijntje verkocht aan MS, inclusief 25M$ bonus voor Elop zelf, opdracht geslaagd.

Zeg nu zelf, als men in je contract een clausule zet dat je 25M krijgt als je het bedrijf kan verkopen aan MS... dan is de waarde van het bedrijf doen kelderen een smart move voor je eigen portemonnee. Fuck werknemers en klanten, show me the money!!!
[...]
Ik hoop dat de Sony Experia Z toestellen binnenkort uitkomen met Sailfish, en dat jullie dan nog dit hebben gelezen en de overstap durven wagen. Er zijn een aantal mensen die toch weer terug zijn gestapt op Android/iOS, omdat ze niet het geduld hadden te wennen aan het nieuwe OS, maar ik denk dat de mensen die zich binnen een week niet bedacht hadden, allemaal nog steeds een telefoon hebben met Sailfish, of er een willen.
Eens met jouw hele verhaal en top om te horen dat de Sony Experia toestellen wellicht met Sailfish geleverd kunnen worden. Ook ik heb een Jolla telefoon liggen (met "the other half") maar helaas schiet de hardware hiervan te kort. Te weinig RAM en een slecht leesbaar scherm zijn de voornaamste minpunten. Ook had het systeem in het begin nog veel moeite met een goede koppeling te maken tussen de rechten van Android apps en de Sailfish omgeving. Zo was het bijna onmogelijk voor een leek om je contacten met Whatsapp te syncen of om fatsoenlijk media te delen. Ondanks dat ik de ontwikkeling niet meer helemaal close gevolgd heb zijn veel van deze punten inmiddels opgelost voor zover ik weer en lijkt het me heerlijk om weer gebruik te kunnen maken van dit OS op fatsoenlijke hardware. :)
Afgedankt naar China en Rusland? Lezen is ook een vak. Russische en Chinese overheid. En wel om de reden dat alle Android apps in een sandbox draaien. Je kunt niet zomaar een foto van het foto toestel of bestand van de verkenner naar Whatsapp sturen. Wat kwa spionage en virussen ook de boel wat veiliger maakt.
Kan iemand uitleggen hoe een crowdfunding actie werkt? Ik zie op kickstarter leuke projecten waar ik in zou willen investeren, maar wat gebeurd er met het geld als het minimale bedrag niet wordt gehaald? pech voor de backers, of krijg je je geld terug.

allemaal bedankt voor de antwoorden, het eerste linkje kende ik al, maar beantwoorde niet al mijn vragen

[Reactie gewijzigd door pandit op 27 juni 2017 07:19]

Heel simpel gezegd is dat je het geld "investeert" zodat het bedrijf achter de crowdfunding bv. een productielijn kan opstarten. In tegenstelling wat veel mensen denken koop je dus niet een product. Het is wel gebruikelijk dat je voor je "investering" een beloning krijgt (vaak is dit het product in kwestie) maar als de productie ondanks de investeringen niet van de grond komt dan heb je helaas pech.
Alleen zit er bij Kickstarter wel een minimum aan. Als het doel niet gehaald wordt, investeer je dus niks. En wordt je creditcard niet belast/krijg je je geld terug.

Ik snap overigens wel dat mensen denken een product te kopen omdat je bij heel veel categorieen gewoon het product krijgt, vaak met korting. Maar er staat niet "buy" en "product" maar "pledge" of "reward".

[Reactie gewijzigd door iAmRenzo op 27 juni 2017 10:28]

Bij Indiegogo moet je goed kijken naar het soort crowdfunding, aangezien je daar ook de mogelijkheid tot "Flexible Funding" hebt. Hierbij krijgt het bedrijf wel het bedrag, ook al wordt het doel niet behaald.
Oh echt? Ik vind IndieGogo sowieso niet heel overzichtelijk. Maar dat zijn wel belangrijke dingen om te weten inderdaad.
Zodra het minimale bedrag gehaald is moet je betalen, en het gebeurt vaak genoeg dat er daarna niet geleverd wordt.
Je koopt dan ook niets maar ondersteund de ontwikkeling van een project.
Ze beloven echter wel een reward, waar ze zich dus niet aan houden.
Dat is toch ook zo als je investeert in een product/bedrijf? Ze beloven je een deel van de winst uit te keren als je aandeelhouder bent, als hun product niet van de grond geraakt ben je evenzeer je geld kwijt. Kickstarter is uiteindelijk geen marktplaats waar je afgewerkte producten koopt, maar een plaats waar je investeert in een potentieel interessant product, maar nog steeds met het risico dat het product uiteindelijk niets wordt.
Je hebt gelijk, alleen dat besef is er niet. Ik heb ook meegedaan aan een crowdfunding actie, waarbij het product is geleverd maar de kwaliteit discutabel was. Op dat moment geeft de organisator niet thuis en ben je teleurgesteld.

Ik ben er geen fan van, ik zeg anderen dat ze nul rechten hebben, om het enthousiasme van een lage prijs wat te temperen, want de negatieve publiciteit komt vaak terug. Gelukkig neemt Jolla zichzelf wel serieus, al zullen sommige versteokte gedupeerden van de tabletactie het daar niet mee eens zijn, dat laat wel (weer) zien dat de intentie van het bedrijf de juiste is. Ze hadden misschien ook kunnen zeggen: sorry, het was een crowdfunding-actie, dus je hebt geen recht op geld terug. Jolla heeft het financieel ook niet breed, maar geven zelfs dán nog de intentie om het wel te doen.
Als investeerder sta je wel iets steviger in je schoenen, als je aandelen hebt in een bedrijf kun je ook naar de aandeelhoudersvergaderingen etc.

As backer ben je meer aan liefdadigheid aan het doen imo. Je bent vrijgevig, eventueel krijg je iets terug uit dankbaarheid, of niet.
Maar het is anders dan een koopovereenkomst.
Nee... Ze beloven helemaal niks... Ze geven aan dat ALS het allemaal daadwerkelijk van de grond komt, mede door jouw investering dat je dan als 'rendement' op je investering die reward krijgt.
https://www.kickstarter.c...starter+basics?ref=footer

Kijk eens zo maar eens op kickstarter waar je al zat gevonden, kostte wel 0.3 seconden van mijn tijd, maar ben blij dat ik je daar mee geholpen heb. Time wel spent zeg maar.

In principe hoef je bij Kickstarter er niet vanuit te gaan dat je moet betalen totdat het project zijn doel haalt. Haalt het zijn doel en gaat het daarna faliekant mis, tja das dan jammer voor je.

Dat zijn de risico's
Heeft KS/IG cijfers van de gefaalde projecten die wel hun pledge doel hebben gehaald? Krijg de indruk dat er meer falen dan die het halen.

Laten we falen definiëren als het niet binnen 3 jaar na bereiken doel uitleveren van het beloofde product/dienst
Als het minimum niet gehaald wordt dan wordt er niks uitgekeerd aan de project starter, ik weet even niet zeker of KS nou wel al geld af houdt of reserveert en het terug geeft, of dat ze pas gaan incasseren als het doel gehaald is, maar dan krijg je je geld in ieder geval terug.
Als het doel wel gehaald is dan gaat het geld naar de project starter, en dan is het afwachten. Je hebt geen garanties, als het project mislukt maar het geld is op dan heb je pech, geen product en geen geld terug. Zie het dus meer als een investering waar je misschien een product voor terug krijgt (en geen rendement, het is niet zo'n investering).
Kickstarter incasseert pas als het doel gehaald is en de countdown voor de aangegeven periode voor funding is afgelopen.
Eerder wordt er geen geld bij de backers opgehaald, echter heb ik al een keer gehad dat een project nooit op de markt is verschenen "ZNAPS"
en een aantal projecten die wel zijn uitgekomen "thimble weed park" en "Mighty no 9"
het is dus altijd een gok als je je geld er in stopt
Dat hangt van de site af. Op Indiegogo krijgt het project het geld sowieso, ook als het doel niet behaald wordt. Op Kickstarter moet je het doel halen, anders krijgt het project het geld niet. De creditcards van de backers worden dan ook niet belast, en het kost ze dan ook niets.

Het blijft een risico natuurlijk, ook genoeg projecten die tienvoudig hun doel gehaald hebben gaan over de kop waarna je als backer geen geld en geen reward hebt.
Zoals al aangegeven.

Indien het minimale bedrag niet opeghaald wordt wordt de actie geannuleerd en krijg je het geld terug.
Wordt dit bedrag wel opgehaald, dan gaat de actie door! Echter - het is nog geen garantie dat het bedrijf het middels de funding daadwerkelijk allemaal van de grond krijgt! Het is dus inderdaad een investering. Het mogelijke rendement zit in het feit dat je een nieuw product voor minder geld krijgt dan de uiteindelijke prijs bij release voor het grote publiek. Je hebt het dus als eerste én ook nog eens goedkoper.
Het risico is echter dat het product er uiteindelijk helemaal niet komt - en ja - dan ben je in principe gewoon je geld kwijt... Jammer helaas!

Verschil tussen Kickstarter en Indiegogo is dat Kickstarter een strenge selectie heeft op de projecten waardoor de kans op succes groter is. Als gevolg hiervan hebben de echt leuke start-ups meer kans bij IndieGogo en zie je daar dus veel leuke dingen voorbjikomen die Kickstarter mist. De keerzijde is wel dat er bij IndieGogo dus ook relatief veel oplichters zitten. En IndieGogo trekt daar de handen vanaf! Dus wordt je via IndieGogo opgelicht (een campagne waarbij het achterliggende bedrijf met het geld met de noorderzon verdwijnt) dan heb je pech en ben je je centen kwijt. Ook via Credit card of Paypal kun je dan niks meer beginnen omdat de termijn waarbinnen je oplichting moet melden dan ondertussen al lang verstreken is... Dus zeker bij IndieGogo moet je goed opletten welke campagnes je wel en niet vertrouwd. En altijd rekening houden met het feit dat je het geld ook kwijt kunt raken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*