Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

Adblock Plus heeft voor Android een bètaversie van een browser aangekondigd die standaard advertenties op websites blokkeert, behalve sommige 'niet-opdringerige' advertenties. De Adblock Browser zou het blokkeren van reclame op Android eenvoudiger moeten maken.

Adblock BrowserDe browser is gebaseerd op de mobiele versie van Firefox, om precies te zijn Firefox 37, waarin de Adblock Plus-extensie is geïntegreerd. Verder heeft het in de code van Firefox Mozilla's Sync-functionaliteit uitgeschakeld, evenals de mogelijkheid om andere add-ons te installeren in de browser. Standaard blokkeert de reclamefilter url's uit de zogeheten EasyList, maar sommige 'niet-opdringerige' advertenties worden wel getoond op basis van de Acceptable Ads-lijst. Deze kan echter ook uitgeschakeld worden waardoor vrijwel alle advertenties onzichtbaar worden gemaakt.

Adblock Plus heeft al een applicatie beschikbaar waarmee ook advertenties in Android-apps geblokkeerd worden, maar daarvoor moeten wel proxyinstellingen voor het betreffende wifi-netwerk worden gewijzigd. Ook is er een Adblock Plus-extensie voor de mobiele versie van Firefox beschikbaar, maar deze moet ook handmatig geïnstalleerd en ingesteld worden om correct te werken.

Met een eigen mobiele browser lijkt Eyeo, het bedrijf achter de advertentieblocker, de drempel te willen verlagen voor Android-gebruikers. Bovendien denken de makers dat Google, die in maart 2013 Adblock Plus uit de Play Store verwijderde, deze applicatie wel toe zal laten in zijn softwarewinkel omdat deze slechts reclame tegenhoudt binnen de eigen browseromgeving.

Volgens Till Faida, medeoprichter van Eyeo, is een adblock-functie voor mobiele besturingssystemen een logisch gevolg van het feit dat adverteerders in zijn ogen de gebruikerservaring hebben 'vernietigd' door gedachteloos ontworpen advertenties aan smartphone- en tabletgebruikers voor te schotelen. Ook zouden de achterliggende advertentienetwerken vol met beveiligingsgaten zitten. Verder claimt Faida dat een Android-gebruiker met de Adblock Browser websites sneller in kan laden, er minder data verstookt wordt en dat bovendien de accu het langer uit zal houden.

De bètaversie is momenteel alleen na een inschrijving via Google+ te verkrijgen, al zijn zij op moment van schrijven nog in afwachting van publicatie door Google van de apk. De makers verwachten in juli of augustus een eerste versie officieel uit te kunnen brengen, mogelijk met extra filters die trackingsites en malware beter moeten blokkeren. Ook wordt bekeken of de browser voor andere mobiele besturingssystemen beschikbaar komt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

De abp-browser is niet de enige manier om advertenties te blokkeren op je apparaat of telefoon.

Je kan advertenties op 4 5 niveau's blokkeren.]
  • Op het niveau van de Browser.
  • Op het niveau van je router/modem
  • Op het niveau van je firewall
  • Op het niveau van je dns server
  • Via een VPN of Proxy
Eigenlijk zou ik voor de mobiel, de laatste twee adviseren om vier redenen:
  • 1. Je kan gewoon je standaard browser blijven gebruiken.
  • 2. Het werkt cross platform op al je devices, er is geen speciale software of app nodig.
  • 3. Want dat levert mogelijk meeste data besparing op, blokkade via de browser levert dat ook op bij goede implementatie maar kan ook weer leiden tot extra verkeer.
  • 4. Ad-block laat betalende adverteerders, die aan bepaalde vormeisen toch door met hun advertenties en tracking cookies
Toch is het goed dat deze adblock Browser op basis van ff naar android komt. Android is het grootste platform, en voor veel non-tweakers is het moeilijk om zelf via een proxy/vpn/router een systeem op te zetten die advertenties filterd.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 20 mei 2015 12:20]

Die laatste drie zijn natuurlijk simpelweg niet voor de luie technobeet.
Ligt eraan, als je root hebt kan je AdAway gebruiken om je android host file aan te passen:
https://sufficientlysecure.org/index.php/adaway/
En leg jij die technobeet dan maar eens uit hoe hij zijn telefoon/tablet kan rooten. Voor jou en mij is het prima te doen, maar mijn moeder zal het toch echt niet lukken.
Hij zegt dan ook: "als je root hebt". In dat geval is het al stukken makkelijker, maar ben eens dat het dan nog een steile (leer)curve kan zijn. Zelfs op een al rooted device zie ik dat oma niet doen. :D

Vraag me nog wel af: doet deze methode van hostfile editing ook wat aan ads in andere apps of alleen in een browserapp?
Vraag me nog wel af: doet deze methode van hostfile editing ook wat aan ads in andere apps of alleen in een browserapp?
Dat werkt op alle apps op je telefoon, dus niet alleen in je browser. De host file heeft voorrang op DNS queries. Het is dus ook nog eens de snelste van alle door nul07 genoemde opties.

AdAway zit trouwens ook in de repository van F-Droid; makkelijk om updates te installeren!
Zeker dat er geen gethostbyname variant is die de hosts file omzeilt ?
Zeker dat er geen gethostbyname variant is die de hosts file omzeilt ?
"An ad blocker that uses the hosts file."

.. of bedoel je dat er apps zijn die de hostfile kunnen negeren en zelf DNS-queries kunnen versturen?

Als die er al zijn, zullen ze in de minderheid zijn.

[Reactie gewijzigd door haling op 20 mei 2015 14:44]

Ik als opa heb ik zelfs geen idee hoe mijn oneplus e te rooten. :9~
Ah maar je bent al ver, hebt in elk geval al Tweakers gevonden. Daar kan het allemaal mee beginnen... ;)
Je vindt gemakkelijk een stappenplan op internet. Als je de moeite niet wil doen, tja.
Voor veel dingen kun je een stappenplan op het internet vinden, dat betekend nog niet dat ik iedereen dat zomaar zie doen ;) .
Dank voor de tip werkt perfect! Ik gebruikte altijd abp maar die was echt superbuggy, stopte altijd zomaar met werken op de een of andere manier.
adguard werkt ook erg makkelijk.
het werkt via een lokale VPN en is daardoor stabieler dan ABP voor Android, en heeft de mogelijkheid internet rechten voor apps te beheren zonder root.
enige nadeel is dat je vrij veel moet betalen als je app-reclames wilt blokkeren, de gratis versie werkt wel voor de meeste browsers maar kan voor andere apps alleen internet volledig toestaan of blokkeren.
Jawel.
Bluhell firewall browser plugin/addon.
Voor Firefox (zowel desktop als mobiel) en voor Chrome. Zie betreffende browsers en zoek op plugin/addon 'bluhell'.

ABP maakt de boel trager. En tevens heeft de ontwikkelaar belangen bij advertentie bedrijven, uitermate verdacht dus. (gebruik dan 'disconnect')

[Reactie gewijzigd door 631029 op 20 mei 2015 12:42]

AdBlock maakt het laden van sites (op PC) inderdaad trager. Ik ben overgestapt op µBlock - als plugin voor (o.a.?) Firefox en Chrome beschikbaar.

Voordeel van blokkeren in de router is dat al mijn apparaten en browsers daar profijt van hebben, ik ben er alleen steeds te lui voor geweest :z In elk geval, onderdanks alles is AdBlockPlus voor Android een welkome aanvulling :P
Het gebruikt ook nog eens veel geheugen. uBlock veel minder.
Die laatste drie zijn natuurlijk simpelweg niet voor de luie technobeet.
Router/modem is soms verrassend simpel. Sommige modellen laten toe om een bestand up te loaden.
Om een of andere reden is adblock wat zwaar en ontstaat er vertraging.

Een andere mogelijkheid voor desktop is om de usr-agent van je browser veranderen naar een mobiele browser.
Je krijgt dan nog steeds ads, maar vaak al minder dan een desktop-site. Een andere leuke bijkomstigheid is dat op veel sites flash niet wordt gebruikt maar html5. Sommige sites zijn dan ineens een stuk overzichtelijker.
En veel minder functionaliteit. Die mobiele sites zijn veelal gewoon WAP sites die er bovendien niet uitzien.
Ik doe het andersom: op smartphone zet ik de UA op 'desktop'.
En websites die nog steeds Flash serveren, jammer dan. Die meuk hoef ik niet, ook niet op de PC.
Adblock doe ik gewoon via hosts. Nergens last van.
Hoe goed werkt iets als OpenDNS voor het blokkeren van advertenties en is het veilig in het kader van bijvoorbeeld privacy? En hoe zorg je ervoor dat OpenDNS ook van toepassing is op je mobiele verbinding?

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 20 mei 2015 12:03]

De openDNS servers op je modem/router instellen als DNS server, dan wordt alles via openDNS geresolved.
Met root kan je de host file op android ook aanpassen. 'k Gebruik al jaren AdAway

Voor Tweakers.Net heb ik desondanks een abonnement genomen om advertenties weg te laten. Daar zouden meer sites mee mogen komen.

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 20 mei 2015 11:56]

- Je (software)firewall kan het ook. Voor android kun je het bijvoorbeeld middels LBE Security.
Root benodigd.
Hij filtert het dan op traffic niveau.
Deze app kan ook de adds in games weghalen (simpelweg de app aanmelden en weg zijn de adds). Mogelijk doet hij dat op APK niveau.

(Chinese app https://play.google.com/s...id=com.lbe.security&hl=en , via XDA is een vertaalde engelse versie te krijgen)
Bij Firefox voor Android kun je zelfs ABP en Ghostery als extensie toevoegen. Voor Google Chrome op Android kan dat weer niet en zul je op andere manieren het moeten bereiken, zoals - mits je telefoon rooted is - met de tool AdAway. Ook is er een andere app (ook van ABP), die zich op de telefoon installeerd als een proxy, ik begrijp dus niet geheel het nut van deze app tov de app die ze al hebben.

VPN's of proxies blokkeren natuurlijk de proxies ook niet 'by default'.
Ik ben in ieder geval over op Firefox, alleen al omdat ABP en Ghostery werken op de mobiele browser. :)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 20 mei 2015 13:44]

Waar ik trouwens laatst ben achtergekomen is dat ABP elementen in de pagina blokkeert op basis van css-classes. Noem je een class 'advertorial' dan zal ABP die blokkeren.
enig idee hoe dit goed werkt op ios??
Mobiele advertenties zijn een draak van een fenomeen! Ze zijn erg log, maken je ervaring traag, zorgen voor een batterydrain en maken een website soms compleet onbruikbaar door niet goed mee te schalen. Een adblocker is het logische gevolg. Voor iOS is dit niet mogelijk, mits je jailbreaked, maar de Adblockers in Cydia zijn echt heel erg slecht en maken websites nog trager dan wanneer je advertenties aan hebt staan.

Kortom: Goed initiatief!
Wat irriteer ik mij altijd mateloos aan de advertenties die pas verschijnen nadat de webpagina al is geladen. Je drukt dan op een link op de site, maar op dat moment verschijnt de advertentie in beeld, 'toevallig' exact op de plek waar je de link had willen indrukken. Ik ben daarom ook erg blij met dit soort inititatieven.
sommige websites zijn ook zo ontworpen.

op torrent sites zie ik dat veel, de reclame wordt geladen in een pop-up zodra je ergens klikt.
ik vermoed dat dit pop-up blockers omzeilt.
Dat is inderdaad zo, maar op de t.net website gebeurt dit ook. Dan is de pagina al geladen en dan plopt er nog een ad precies onder de header tevoorschijn, dit kost ongeveer een seconde waardoor je dus precies op de verkeerde link(of op de ad ipv een review oid).
Onder iOS kan je de Mercury browser installeren: die blokkeert standaard ook advertenties. Die is er trouwens ook voor Android. Er staat dus al een browser in de stores welke standaard advertenties blokkeert.

[Reactie gewijzigd door displaciamento op 20 mei 2015 12:29]

Zolang je in iOS geen defaultbrowser in kunt stellen vind ik het nog geen volwaardige oplossing. Maar dat is Apple's fout, niet die van de developers.
Ik krijg soms zelfs op legitieme websites reclames die popups openen of advertenties als "UW WHATSAPP IS OUTDATED" fake malware reclames, gek word je ervan.

Of je wordt door een 10 malige redirect gestuurd waardoor het onmogelijk is weer terug te komen op de websites waar je was zonder het opnieuw in the typen 8)7
Ik vind het geen goed initiatief.

Ben het met je eens dat met name mobiele ads vreselijk irritant en slecht zijn voor de prestaties. Laat echter niet weg dat het doel wel redelijk belangrijk is voor veel websites. Als zeg een 50% van de gebruikers een Adblock oid zou gebruiken wordt het internet een saaie bedoening. Hoeveel sites die jij bezoekt gebruiken ads?

Een betere oplossing zou native en niet irritant adverteren zijn. Het hele online adverteren is veel te ver doorgeslagen. Een beetje als de advertorial artikelen hier op tweakers, maar dan ook binnen de andere vormen (banners en blocks e.d.).

Of iedereen die Adblocks heeft moet overstappen op betaalde abonnementen voor die websites, maar dat zie ik ze niet doen. We gaan vooral niet betalen voor andermans effort en werk.

//Edit: Natuurlijk is het af te vragen of mensen die een AdBlock installeren wél op ads zouden klikken als ze er staan :)

[Reactie gewijzigd door jannes_beterams op 20 mei 2015 12:34]

Prima, haal ze allemaal weg voor iedereen op Tweakers. Eens kijken hoelang jij als gebruiker deze site nog maakt :) Zo te zien doneer je zelf niets, dus vind je Tweakers waarschijnlijk geen geld waard?

Ads hoeven van mij echt niet hoor, maar het klimaat op internet is nog altijd gratis, gratis en nog eens gratis...
Klopt helemaal.. De waarde op deze site komt van zijn community.
En de bagger van sanoma.
Dus alle developers van Tweakers moeten voor nop werken... Servers moeten voor nop in de lucht gehouden worden en nieuwsartikelen voor nop geschreven worden. Ok. Jij werkt zeker ook voor nop?
Natuurlijk mogen/moeten websites geld verdienen. En dat mag ook met reclame. Maar maak dan je gebruikers a.u.b. niet helemaal gek met een kermis van knipperende banners, autoplay geluidsfragmenten, en eindeloze "remarketing" banners. Dat je een jas hebt bekeken op Zalando en dat die jas je dan eindeloos achtervolgt op de volgende websites. Zonder advertentieblokkers zijn veel websites gewoon niet-te-harden.
Dat zijn jouw woorden ;)
Je weet hopelijk wel dat tweakers ook meerdere verdienmodellen heeft? Zo verhuren ze ook onze klantgegevens aan listbrokers en plaatsen een hoop sponsor artikelen..
Tweakers is gratis of ze doen een paywall. Klaarblijkelijk kiezen ze voor gratis. Dan moeten ze ook niet zeuren als ik al hun trackers blokkeer.
Je krijgt dus een browser die wel reclame van Google en Microsoft door laat en "niet-opdringere ads" (zoals de advertenties in Youtube video's) accepteert. Thanks, but no thanks.

nieuws: 'Google en Microsoft betaalden AdBlock Plus om advertenties te whitelisten'

Daarbij vraag ik me af of die wildgroei aan browsers wel zo wenselijk is. Volgens mij is de helft nog niet eens gepatcht tegen de FREAK-backdoor; laat staan dat er op korte termijn patches komen tegen de LOGJAM exploit.

FREAK : nieuws: Android- en Apple-gebruikers kwetsbaar door oude backdoor in ssl

LOGJAM : nieuws: Onderzoekers vinden opnieuw problemen met ssl

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 20 mei 2015 13:12]

Ja maar wat gebeurt er als slechts Chrome, FF en IE overblijven?
Concurrentie is erg belangrijk, maar wat je nu krijgt is versplintering. Er moet een balans worden gevonden of een manier waarop deze browsers worden getoetst op veiligheid. Dat ze in de Play Store of App Store staan mag dan weliswaar een teken zijn dat de software normaliter geen malware bevat, maar of ze veilig in het gebruik zijn is een ander verhaal. Misschien dat Google / Apple potentieel onveilige en verouderde software uit de store moet knikkeren nadat de ontwikkelaar bericht heeft gehad dat een update wordt vereist om de software in de store te houden.

Webbrowsers zijn een belangrijk onderdeel van iedere computer, smartphone en tablet. Vooral bij 3rd party browsers weet je vaak niet hoe goed deze worden bijgehouden en hebben nogal eens last van ongepatchte exploits.
ironisch genoeg heeft maxthon voor android addblock+ al ingebouwd
Klopt, ik gebruik ook Maxthon en vind het prima werken zo :)
Voor Firefox is het nog beter geregeld hierbij kun je gewoon de lichtere uBlock addon installeren. Ik vind alleen Firefox zelf al snel aan de langzame kant in verhouding tot Chrome en stock Android browser.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 20 mei 2015 12:10]

ironisch is maxthon op mijn laptop (asus n76vz) sneller als crome als ik benchmarks moet geloven.

en dan gebruik ik nog niet een de nieuwere mx nitro
Het gaat om Android op telefoon/tablet, niet om een laptop.
Ik gebruik ook Fx (de beta) met uBlock. Ook op mijn laptop overigens.
Wat is daar ironisch aan?
Misschien dat hij Chrome er juist heeft opgezet om een "snellere" browser te hebben.
Maar het gaat hier om reclame.
Ja maar hij heeft het daar niet over reclame.
En die 'sommige niet opdringerige' advertenties zullen dan waarschijnlijk voor betaald worden aan Adblock Plus.
Klopt. Deze advertenties moeten wel aan strenge eisen voldoen.

https://adblockplus.org/nl/acceptable-ads#criteria

Overigens hoeft niet iedereen te betalen: https://adblockplus.org/en/acceptable-ads-agreements#payment

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 20 mei 2015 11:45]

Ik heb het steeds apart gevonden dat Google dit toelaat in hun browser extensions. Schaadt dat hun inkomsten via Google Ads dan niet? Misschien dat het procent van AdBlock users beperkt is (hoewel ik dat betwijfel) en dat ze het niet blokkeren omdat het dan het nieuws haalt. Negatieve publiciteit is ook publiciteit, en dat zou de bal dan doen rollen waarna heel wat bedrijven zitten springen om Google met de vinger te wijzen: "Een gebruiker moet toch kunnen beslissen wat hij ziet?" Enzoverder.

Weet iemand waarom Google dit toelaat? Zijn er cijfers beschikbaar van hoeveel personen AdBlock gebruiken in Chrome & FireFox, en eventueel de BlackLists in Internet Explorer? Schaadt dat het reclamemodel van Google niet?
Google wil ondertussen ook nog os'n verkopen natuurlijk..
Als ik geen abp kon installeren had ik nu geen android meer bijv.
Ze moetennwel een soort tussenweg zoeken want hun klanten zijn niet even hersendood als de gemiddelde ios klant.
Erg mooi, wil graag op mijn niet geroote phone een browser met adblock functie hebben. Vraag me wel af of deze in de play store opgenomen kan worden, Google heeft alle adblock apps eruit gehaald
https://adblockplus.org/android-install is alles dat je nodig hebt. Zonder root moet je dan per verbinding even de proxy (localhost, poort 2020) instellen, maar dat is eenmalig en kost niet eens een minuut.
Het voordeel is dat je geen aparte browser hoeft te installeren en dat deze niet de 'niet-opdringerige' advertenties ook blokkeert.
Kun je iets specifieker zijn voor deze newb...
Ghostery browser blokeert ook ads, en tracking opties... Bovendien is het (itt tot Chrome) enorm zuinig qua grootte (Chrome zat op 100+ mb, de Ghostery app is 5 MB). Ik kan het in elk geval aanraden :)
ghostery in zijn geheel is meer richting de 60MB.
Chrome is een complete web browser, ghostery is alleen een interface die gebruik maakt van de 55MB* webview engine.

*informatie uit Android app beheer, exacte grootte kan verschillen bij verschillende Android versies.
Sommige websites zijn door de advertenties niet te bekijken op een mobiel apparaat. Houdt deze browser ook de redirect naar advertenties tegen? Want dat is echt heel irritant op een mobiel als je geforceerd wordt naar een advertentie.
behalve sommige 'niet-opdringerige' advertenties
Moet natuurlijk zijn: behalve advertentie netwerken die ABP betalen

[Reactie gewijzigd door olivierh op 20 mei 2015 11:49]