Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Nissan is een samenwerking met NASA aangegaan voor de ontwikkeling van autonoom rijdende voertuigen. De te ontwikkelen technologie kan niet alleen nuttig zijn voor zelfrijdende auto's, maar ook voor bijvoorbeeld rovers die NASA inzet op Mars.

De samenwerkingsovereenkomst heeft een looptijd van vijf jaar. Nissan zal het onderzoek met name in Silicon Valley laten plaatsvinden, waar het een r&d-laboratorium heeft. Ook NASA is met zijn Ames Research Center in Californië actief. Daar wordt onder andere onderzoek gedaan naar robotica.

Nissan zegt veel te kunnen leren van de technologie die NASA heeft toegepast in de twee robotwagentjes die op het oppervlak van Mars zijn geplaatst, de Spirit en de Opportunity. De zogeheten Mars Rovers zijn zeer betrouwbaar gebleken. Bovendien heeft NASA de technologie ontwikkeld om de robotwagentjes over een afstand van miljoenen kilometers aan te sturen.

NASA op zijn beurt denkt te kunnen profiteren van het onderzoek dat Nissan uitvoert naar autonoom rijdende voertuigen. Nissan voert onder andere proeven uit met elektrische auto's die in stedelijke gebieden geheel automatisch hun weg kunnen vinden. Omdat het verkeer in steden vaak chaotisch en onvoorspelbaar is, is het voor bedrijven als Nissan een enorme uitdaging om technologie te ontwikkelen die een auto veilig door de stad te laten rijden. NASA hoopt dat de technologie van Nissan gebruikt kan worden om robotwagentjes op verre planeten meer autonomie te geven.

Mars-rover Curiosity

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Hoever is Nissan met ontwikkeling van autonome auto's? Denk dat ik iets gemist heb, weet alleen van Google en een ontwikkelprogramma van DARPA. VW, Audi volgens mij ook bezig.
Alle autofabrikanten zijn ermee bezig.

Google heeft er echter baad bij om hun vooruitgang in leuke filmpjes te tonen omdat hun imago een belangrijk deel van hun waarde is. Zij moeten immers nog een fabrikant vinden die met hun technologie aan de haal wil. Als Google continu mensen laat zien dat zij zelfrijdende autos hebben dan wordt een slogan als "Audi with Google" een stuk aantrekkelijker.

In werkelijkheid ligt Google niet voor op de rest. Sterker nog: hun techonologie voor zelfrijdende auto's is velen malen duurder dan die waar andere fabrikanten / onderzoekers mee bezig zijn. (bron: dat filmpje van Tweakers met Volvo (geloof ik, anders zoek ik wel ff).

Mercedes, VW et cetera houden hun innovaties over het algemeen liever geheim voor de concurrenten. Zij hoeven inmiddels niks te bewijzen aan andere fabrikanten maar moeten gewoon een goede zelfrijdende auto leveren.

edit: ik denk dat dit het filmpje is dat is bedoel.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 9 januari 2015 10:08]

lol @ het noemen van merken als Audi en VW en "hun innovaties". Sorry hoor, maar ze hollen wel degelijk ver achter Google (en Telsa ook) aan.

Het enige bestaansrecht van Tesla is het feit dat Audi, VW, BMW, etc extreem ver achterliepen op elektrische auto gebied en geen elektrische auto's op de markt durfden te brengen. Nog even los van het feit dat Audi nog met monochrome beeldschermpjes aan het kloten was in hun luxe-segment toen Tesla al full-size touchscreens in het dashboard had...

Er rijden al vele jaren Google auto's rond in Amerika in het gewone verkeer. Waar zijn die test-uren met technologie Audi, VW en BMW in "echt verkeer" dan?

En dan claimen dat Google niet voorloopt, laat me niet lachen. Google heeft hun systeem al uitontwikkeld en is 100% klaar voor productie, de Europese merken zijn nog niet eens begonnen met testen in echt verkeer en komen niet eens in de richting van de hoeveelheid Google test-uren. Sterker nog, ze hebben nog niet eens een autonoom rondrijdend prototype dat klaar is om getest te worden op de echte weg binnen echt verkeer op eenzelfde niveau als de Google autos. En dat alles JAREN nadat het Google systeem al lang uit ontwikkeld is. We lopen hier 10 jaar achter en jij claimt dat we voorlopen. Misplaatste trots...

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 9 januari 2015 12:16]

Onzin, je wil niet weten hoe ver Mercedes er al mee is. Ik denk wel een stukje verder als Google hoor. Helemaal geïntegreerd in de auto. Je ziet alle sensoren niet eens. En ze hebben ook al zelfrijdende trucks en busjes.

Google is aan het showen. Fabrikanten niet zo zeer in detail. Tevens willen ze niet afhankelijk zijn van Google. Als jij nog denkt dat de autofabrikanten hier mee achterlopen. Heb je het goed mis.

Mercedes rijdt allang met hun autonome auto's rond in Europa! Ga eens eerst je verdiepen in andere autofabrikanten voordat je dingen roept.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 9 januari 2015 12:59]

Geef me 1 bron waar uit blijkt dat Mercedes (net als Google) honderd duizenden kilometers met autonome auto's/trucks heeft rondgereden op de (niet afgezette) openbare weg met normaal verkeer zonder ingrepen van de chauffeur en ik geloof je. En in Europa volgens jou (waar de wet ook nog eens zwaar achterloopt op die van California)? Ik ben benieuwd naar je bron!

Google: 700.000 accident free miles

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 9 januari 2015 13:25]

https://www.youtube.com/watch?v=AihC5flC-38 100km rit in Duitsland op de openbare weg in steden zelf ook, september 2013

https://www.youtube.com/watch?v=RIe9gSRBQTk de truck

en ga nog maar even door... https://www.youtube.com/r...query=mercedes+autonomous

Zelf zoeken is moeilijk he!
Uhm... Daarmee bewijs je toch m'n punt dat Mercedes extreem achter loopt op Google?

Mercedes reed in 2013 100km in een eerste test op de openbare weg.

Google had in 2011 al honderd duizenden km gereden op de openbare weg. Bron:
Brown, Alan S. “Google’s Autonomous Car Applies Lessons Learned from Driverless Races.” Mechanical Engineering 133.2 (2011): 31. Computers & Applied Sciences Complete.

Mercedes loopt dus jaren (en heel heel veel test-kilometers) achter? Lijkt me duidelijk?
Dat was niet de eerste test, dat was de eerste 'grote afstandtest van 100km' daarvoor hebben ze ook al op de openbare weg gereden.
Daarnaast vind ik het een grotere vooruitgang dan bij Google vanwege de gebruikte technieken/sensoren die bij Mercedes betaalbaarder zijn en beter inzetbaar zonder een gigantische radar op je auto te hebben en laserbeams zoals bij google. Wel eens naar de prijs gekeken van een google-auto?

Btw, hoeveelheid gereden km geeft natuurlijk niets aan over hoe ver iemand is met bepaalde technieken. Als ik in een Fiat cinquecento uit '89 1 miljoen km rij, is de techniek van die auto dan verder dan die van een mercedes S-klasse van dit jaar? of heb ik alleen meer km's gereden?

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 9 januari 2015 15:11]

Inhoudsloze verdediging van je favo merk zonder bronnen.

Je hebt het over prijzen, maar er zijn niet eens prijzen aangezien er geen autonome auto's in productie zijn. Van Google niet en al helemaal niet van BMW.

En bij het aantal gereden kilometers gaat het niet over hoe lang de motor/mechanica het volhoudt. Het gaat om hoe lang het autonome systeem kan rondrijden en zichzelf kan "bewijzen" (aan het publiek/overheid) geen fouten te maken op de openbare weg. En daarin is het heel simpel: Google begint zichzelf te bewijzen en BMW is nog niet eens begonnen.
Mijn verdediging is niet inhoudsloos en als ik het over prijzen heb, dan heb ik het over de prijzen over wat een fabrikant per auto betaald om de functionaliteit toe te voegen. Ik geef toe, bij productie komen er andere prijzen kijken omdat er dan bulkafspraken worden gemaakt, etc. maar dat gebeurd hoe dan ook en als je dan kijkt naar de gebruikte technieken en de kosten die erbij komen kijken om deze technieken te gebruiken dan heeft Mercedes in dit geval (BMW hadden we het niet over) ten opzichte van Google een vergelijkbaar systeem met veel lagere onkosten. Ik weet de totaal gereden trajecten van Mercedes niet dus kan deze ook niet vergelijken met de totaal gereden km's van Google, maar wat ik wel weet is dat het aantal gereden km op de openbare weg niets zegt over hoe ver de ontwikkeling ligt van het systeem.

Voorbeeld, ik kan een code schrijven zonder daarbij heel veel te testen omdat ik weet hoe de taal werkt en hoe alles op elkaar reageert. Het kan zijn dat iemand met minder verstand van deze taal veel meer moet testen en uitproberen voordat diegene dezelfde uitkomst heeft. Bij Google en Mercedes ligt natuurlijk het verschil dat Mercedes al meer dan 100 jaar ervaring heeft in de autotechniek en de bijbehorende computersystemen hoewel Google daar 'slechts' een decenia ervaring in heeft.

Ik geef ook niet aan dat Google niet ver is met hun ontwikkeling, maar ik bedoel slechts aan te geven dat de gebruikte beredenering van jou een best wat minder uitgesproken conclusie mag bevatten gezien je het basseert op bronnen die enkelzijdig zijn of géén bronnen maar puur eigen ervaring en nieuwsgaring.
Om eerlijk te zijn heb ik geen bron zo direct. Maar ik weet wel dat Mercedes dit ook in Californië doet. (vanwege wetgeving die in de EU nog niet zo ver is)
En waarom zouden ze deze informatie vrijgeven. De enige klant van hun autonome auto's is intern. Ze hoeven geen externe bedrijven als klanten te werven. Het is voor hun zelf. Genoeg filmpjes iig op youtube van mercedes. En ze hebben voor andere system veel meer uren ervaring op echte wegen zoals het volgen van lijnen en assistance systemen. Deze systemen hebben allemaal daar mee te maken. Waarschijnlijk veel meer kilometers met de niet volledig geautomatiseerde systemen. Veel meer als Google.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 9 januari 2015 14:22]

Google heeft hun systeem al uitontwikkeld en is 100% klaar voor productie
100%? De sensor is blind als het hard regent, of als de zon achter een verkeerslicht zit. Hij is blijkbaar nog steeds niet getest op sneeuw, en ze hebben problemen met grote open parkings:

"If a new stop light appeared overnight, for example, the car wouldn’t know to obey it."

"Maps have so far been prepared for only a few thousand miles of roadway, but achieving Google’s vision will require maintaining a constantly updating map of the nation’s millions of miles of roads and driveways."

"Google has yet to drive in snow, and Urmson says safety concerns preclude testing during heavy rains. Nor has it tackled big, open parking lots or multilevel garages. The car’s video cameras detect the color of a traffic light; Urmson said his team is still working to prevent them from being blinded when the sun is directly behind a light. Despite progress handling road crews, “I could construct a construction zone that could befuddle the car,” Urmson says."

"Pedestrians are detected simply as moving, column-shaped blurs of pixels—meaning, Urmson agrees, that the car wouldn’t be able to spot a police officer at the side of the road frantically waving for traffic to stop."

"The car’s sensors can’t tell if a road obstacle is a rock or a crumpled piece of paper, so the car will try to drive around either. Urmson also says the car can’t detect potholes or spot an uncovered manhole if it isn’t coned off."

Bron: MIT Technology Review
"I could construct a construction zone that could befuddle the car,"
Dat lukt de gemiddelde wegafzetting ook regelmatig om automobilisten in de war te brengen, dus wat dat betreft zijn ze er bijna :+
Ik geloof dat je misschien wel een punt hebt, maar bronnen of bewijzen die jouw argument ondersteunen heb je uiteraard niet.
Dat is Google, die laat inderdaad heel veel zien. Maar omdat de VW groep (Dus Audi Mercedes e.d.) niets, of weinig laten zien betekent nog niet dat ze niet bezig zijn op dit vlak. We kunnen dan ook alleen maar inschatten hoe ver hun technische afdelingen zijn op dit gebied.

Tevens lijkt Google wel heel ver te zijn, maar schijn bedriegt want lees symphoon's reactie hieronder maar eens. symphoon in 'nieuws: NASA gaat met Nissan werken aan technologie voor zelfrijdende auto's'

Tevens staan er hier in de reacties ook een hoop links naar o.a. Volvo, Mercedes en BMW die het één en ander laten zien van hun sensoren.

En om ook Engeland erbij te betrekken; Land Rover stond laatst ook in een artikel hier op Tweakers, met de mooie camera's rondom die zorgden dat je door de dichte delen van de auto heen kunt kijken. Maar nog interessanter is het "Virtual Windshield" gedeelte, dat focus'd op de verschillende verkeerssituaties en voetgangers of objecten kon identificeren. Dat is ook al een belangrijke stap richting autonoom rijden.
nieuws: Jaguar Land Rover experimenteert met augmented reality

Bovendien geloof ik dat vooral de Europese autofabrikanten niet zo'n haast hebben met deze technologie. De verkopen lopen immers goed. Voor hun is het belangrijker dat ze intern zoveel mogelijk kennis vergaren en de technische mogelijkheden voor de implementaties ervan al bestuderen. Op het moment dat de technologie bij andere fabrikanten echt op de markt aan slaat hoeven zij het pas te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 10 januari 2015 11:56]

Je hebt met heel veel woorden bevestigd wat ik kort en bot eerder al zei: Europese auto fabrikanten zijn niet innovatief, hebben geen durf en lopen achter op het gebied van autonoom rijden.

Dat ze de technologie "binnenshuis houden" en we er daarom niet vanaf weten is een slecht argument als je het hebt over autonoom rijden. Ten eerste is het simpelweg niet waar (Mercedes en Volvo doen o.a. tests op de openbare weg, staan ook op youtube). Ten Tweede: er is op dit moment 0 vertrouwen in de politiek en maatschappij dat autonome auto's klaar zijn om de weg op te kunnen, dus de enige manier om acceptatie te krijgen is de Google aanpak: publiekelijk heel heel heel veel kilometers maken en bewijzen dat de technologie er klaar voor is en minder ongelukken maakt dan een mens. Dat weten de Europese automerken ook en die doen dan ook een poging om ook op de openbare weg te rijden, ze komen echter niet eens in de richting van het aantal kilometers dat Google heeft gereden. De Europese bedrijven zien het meer als mini marketing-stuntjes om te laten zien wat ze kunnen en niet als daadwerkelijke echte tests.

Dat de Europese bedrijven "misschien wel net zo ver zijn" maar de technologie "niet laten zien" is dan ook echt een kul-argument. Ze zijn gewoon nog niet ver genoeg om de technologie te laten zien en te testen; als dat wel zo was hadden ze er immers alle belang bij gehad om de technologie wel te laten zien en te testen en zelfs te verkopen (dit laatste is iets dat Google dus wel al probeert).

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 10 januari 2015 12:40]

Ik heb helemaal niet bevestigd wat jij zei. Nogmaals, omdat ze wat laten zien betekent niet dat ze alles laten zien wat ze weten. Ook heb ik gezegd dat het gewoon nog niet nodig is zolang het niet al bestaat. Waarom auto's met dure technologie produceren als niemand anders het doet? Google paradeert met de technologie omdat ze zelf geen auto's maken.

Je zult zien, zodra het één maal op de markt is en goed aanslaat dan volgen alle fabrikanten ineens. Uiteindelijk kopiëren ze ook heel veel van elkaar en dan is "achterlopen" niet eens meer een term van toepassing.

Hoe dan ook heb je recht op je eigen mening vanuit je perspectieven en speculaties, en misschien heb je wel compleet gelijk als je dat wilt horen.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 10 januari 2015 13:19]

Je zult zien, zodra het één maal op de markt is en goed aanslaat dan volgen alle fabrikanten ineens. Uiteindelijk kopiëren ze ook heel veel van elkaar en dan is "achterlopen" niet eens meer een term van toepassing.
Als het eenmaal als eerste door een bedrijf op de markt is en goed aanslaat (definitie van een innovatief product lanceren) volgen alle andere fabrikanten ineens.

Maar die andere fabrikanten lopen dan niet achter? En die zijn dan ook heus wel innovatief?

lolwut? Ik snap helemaal niet wat je hier bedoeld.

En waarom dure autos produceren als niemand anders dat nog doet? Is dat serieus een niet-retorische vraag? Lijkt me duidelijk toch? Juist omdat niemand anders het nog doet = monopolie = voorsprong = meer geld/winst + vooruitgang?
Nee maar als iemand die ook wel iets afweet van hoe je navigatiesoftware en dedicated toepassingen op autogebied bouwt - kan ik je verzekeren dat Japan alles behalve onderontwikkeld is als het gaat om navigeren. Hun navigatiesoftware loopt 10+ jaar voor op wat we hier hebben.

In USA maken ze kans dat in te halen op de gebruikelijke manier (samenwerkingsverbanden - kennis leegplukken - en mensen 2x hoger salaris in Silicon Valley bieden - werkt heel goed hoor).

Europa loopt ver ver achter op al deze gebieden.

You get what you pay for!
Vooral als het gaat om SALARISSEN van de mensen die dit soort software kunnen bouwen. Daar betalen ze in Duitsland iets meer voor dan in NL - maar dan krijg je dit soort werk niet te doen hoor.

Je kunt niet op tegen bedrijven die investeren IN DE TOEKOMST.

In USA als ze bepaald product willen - dan pompen ze er wel heel veel geld in, met name in salarissen van lui die iets kunnen. Natuurlijk zijn er dan ook veel projecten met enkel dorks erin die niks kunnen - maar dit is waarom USA de IT totaal domineert.
Je kan best een punt hebben (ondanks dat je geen bronnen hebt) maar zie mijn reactie hierboven aan GeoBeo. In USA investeren ze op de grote schalen zoals je opnoemt ook meestal pas op het moment dat de technologie al bestaat en vaker nog pas als het al aangeslagen is bij het publiek.

Arcticwolfx in 'nieuws: NASA gaat met Nissan werken aan technologie voor zelfrijdende auto's'

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 10 januari 2015 11:58]

FYI....
http://m.youtube.com/watch?v=bJwKuWz_lkE

En

https://www.media.volvoca...c-roads-around-gothenburg

Edit: gaat dus over Volvo :)

[Reactie gewijzigd door dickydick666 op 9 januari 2015 16:50]

Interessant, maar bevestigd nog steeds mijn punt dat alle auto fabrikanten achterlopen op de technologie die Google al bijna 10 jaar op de plank heeft liggen.
Het meest bizarre is nog wel dat de "gevestigde orde" (VAG, General Motors etc.) gewoon een decennium achterloopt op bijvoorbeeld de Prius, en dat een fabrikant als Tesla "uit het niets" state of the art elektrische auto's maakt.

Datzelfde geldt voor Google.... dat is ook geen autofabrikant.

Het is dat legio mensen op de automaat een VAG product kopen, anders zou het snel met ze afgelopen zijn. Qua innovatie (elektrisch rijden) en betrouwbaarheid (TSI-problemen en DSG-problemen) stellen ze niet veel voor.
Volgens mij zijn alle grote autofabrikanten bezig met autonome auto's. Zo zag ik laatst een mooi stukje over volvo, die proberen met zoveel mogelijk bestaande sensoren automatisch rijden mogelijk te maken (parkeer sensoren, camera's etc). Volgens mij hoefde ze slechts een klein aantal extra sensoren aan een bestaande volvo toe te voegen waardoor alles werkte.
Keep dreaming, 99% komt niet verder dan wat voor de buehne doen en al de AI in zo'n product kun je deduceren tot een projectje die enkel een beetje de parameters optimaliseert van een 2-dimensionale matrix. Zelfs niet van een multidimensionale.

Op die manier kun je natuurlijk snel iets claimen zonder dat je ooit tot een verkoopbaar product komt.

Investeren in software doet men niet zograag. Men wil miljarden betalen voor hardware, maar een salaris van zoveel ton voor de paar experts op de planeet die er zijn die echt iets voor elkaar kunnen krijgen in de AI, terwijl er paar duizendbankzitters daar zijn die hemel en aarde claimen in de AI - pik die paar er maar eens uit en durf die maar een paar ton te bieden. Dat zullen ze hier niet doen. Dus degenen die dat zouden kunnen bouwen kunnen meer verdienen als 'consultant'. Mensen lesgeven dus. 95 eurootjes in 't uur dokt de overheid daarvoor. Die gaan iets nieuws dus niet ontwikkelen.

Dat zie ik alleen die yanks doen. Die Japanners gaan hun voorsprong op navigatiegebied verliezen hoor!

Europa? HARD GELACH hier. Europa en INVESTEREN in mensen die IETS Kunnen? Laat me niet lachen joh.
Nissan had ook niet verteld dat ze met elektrische auto's bezig waren. Daar had ik laatst een hele documentaire over gezien.
Alleen maar goed dat er niks verteld is! Neem nou de Peugeot 107, de Toyota Aygo en de Citroen C1. Drie auto's van verschillende fabrikanten, maar toch lijken de auto's erg op elkaar, daarnaast hebben ze ook dezelfde prijs. Waar concureer je dan nog op, behalve de self proclaimed kwaliteit en het feit dat de auto's er iets anders uitzien.

Ik vind het wel grappig dat een Amerikaans bedrijf gaat samenwerken met een Japans bedrijf en daarnaast best veel, belangrijke info met elkaar gaat delen. De relatie is natuurlijk ook gewoon goed. Ik denk wel dat Noord Korea wel gaat flippen.
Die auto's zijn door die fabrikanten gezamelijk ontwikkeld... Ze lijken niet alleen op elkaar, het zijn dezelfde auto's |:(
Zou het niet logischer zijn als de NASA met een Amerikaans autobedrijf zou samenwerken?
Amerikaanse autobedrijven (m.u.v. het kleine Tesla) lopen technologisch achter. Het besef is er nog niet doorgedrongen dat we de V8 niet meer kunnen betalen.
Nja, lexus is bijv ook een amerikaans automerk maar die maken ook zuinige auto's zo zullen er nog wel meer autoberdrijven zijn die ook steeds zuinigere auto's gaan maken omdat ze anders straks geen marktaandeel meer hebben.
@andreetje - dat krijg je als Bill Gates pas gaat campaignen voor de komende presidentsverkiezingen in plaats van de vorige. Big mistake als je het mij vraagt.

Obama heeft er natuurlijk puinhoop van gemaakt - maar de durfinvesteerders zoals ze die kennen in USA, dat bestaat hier niet eens. Die durfinvesteerders daar - die durven OVERAL In te investeren. Vaak gaat dat mis, maar dat weegt niet op tegen de massaprojecten die echt slagen.

Als Google iets wil dan lukt het ze ook.

Japan loopt enorm voor op navigatiegebied natuurlijk, Dat doen ze al een decennium lang. Nu het haalbaar lijkt dat software daar meer kan betekenen dan het juiste adres vinden springen de durfinvesteerders erin in USA natuurlijk.

Eerste wat je dan wilt doen is die kennis uit Japan roven. Dat laten ze de professionele spionnen dan doen. N*SA heet dat. Daar gaat dit over natuurlijk. Japanners die moeten wel joh - hoe kunnen ze anders nog exporteren naar USA, nu de salarissen zo omlaag zijn in USA - terwijl er 0 redenen nog zijn om die rente nog zo laag te houden.
Welke Japanse fabrikant loopt voorop op navigatiegebied? En wat bedoel je daar mee?
Oh boy, where to start. Als het gaat om toegepaste prullaria voor je auto en de auto zelf dan doet Japan het heel erg goed. Over het algemeen als het gaat om metaalbewerking dan zijn ze geniaal.

De betere CNC's komen uit Japan - al is China/Taiwan enorme inhaalslag aan 't maken.

Als het gaat om navigatie - weer iets wat praktisch handig is voor hun autoindustrie - dan loopt Japan heel ver voorop.

Het werkt bijvoorbeeld al 10 jaar eerder prima voor hoogteverschillen+3d en de routes zijn beter die berekend worden.

Of gaat je tomtom nog steeds via de A1 (hoezo files?) vanuit Utrecht naar Amsterdam toe in plaats van over de A2 heen?

Als het gaat om die metaalbewerking praktisch - is het je nooit opgevallen dat Duitse auto's altijd MEER wegen dan Japanse als het gaat om de goedkope modellen?

Zet een Nissan Micra van begin deze eeuw eens naast een Opel Corsa van begin deze eeuw. Iets van 250 kilo verschil.

Die Japanners hebben bijvoorbeeld beter voor elkaar metalen aan elkaar hechten. Dat lukt ze gewoon niet zo goed in USA/Duitsland.

Wat niet wegneemt dat je nooit wat aan die Japanners verdienen kunt - wat het grote probleem is van Japan - ze willen alleen exporteren en zo min mogelijk importeren (ja GRONDSTOFFEN want die hebben ze niet) - op gegeven moment wreekt zich dat macro-economisch. Je ziet die Japanners nergens in Europa (als het om niet-toeristen gaat) - behalve op plekken waar wat te spioneren valt.

Betalen willen ze echter niks - kijk ook naar die 2e wereldoorlog. Duitsland heeft enorm gedokt - die Japanners bijna geen stuiver. Dat wreekt zich macro economisch.

Dit neemt niet weg dat ze op sommige gebieden ver voorop lopen. Dit verklaart ook waarom ze zo goed konden exporteren de voorbijgaande decennia. Vandaar dat dus spionageorganisatie nummer 1 in USA nu gaat samenwerken met Japan op een gebied waar US bedrijfsleven ook actief in wil worden. Japan zal wel moeten - ze exporteren grotendeels naar USA - importeren ho maar.

[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op 10 januari 2015 02:06]

Waarom ik specifiek naar navigatie vraag is dat nummer 1 meen ik TomTom is (Nederlands) en nummer 2 is Garmin (Amerikaans). Daar komt Japan imho niet aan te pas.
Op ergonomisch gebied vind ik Japan helemaal niet zo sterk.
Een Opel Corsa rijdt stukken beter dan zo'n Japans koekblikje. Mogelijk hebben Japanners het nu opgelost, maar vroeger kon ik met geen mogelijkheid rijden in zo'n zakjapanner puur omdat ze veel te klein waren. Ik zat met mijn hoofd tegen het dak en met mijn benen tegen het stuur. Logisch dat je dan lichter kunt bouwen.

Uit eigen ervaring weet ik wel dat Japan hele betrouwbare (analyse-)apparatuur maakt. Maar dan die prijzen van reserveonderdelen...
De Amerikaanse autobedrijven lijken me behoorlijk onbetrouwbare partners. Tenminste, als ik kijk naar de nieuwsberichten van de afgelopen jaren dan zijn de verhalen niet heel positief. Kiezen voor winst over kwaliteit, bekende problemen niet verhelpen, bailouts en daarna op dezelfde manier doorgaan.
in de nabije toekomst dus Nissan rovers op andere planeten :)
Paar x-trails in raket is wel goedkoper dan een rover :P

Wel grappig om te zien hoe alle technieken elkaar zoeken al zal het juridisch nog wel een strijd worden voor autonome auto's.

[Reactie gewijzigd door Qualixo op 9 januari 2015 09:57]

Ik dacht je maakt geintje met x-trails. Veels te groot. Maar zie nu pas de 2 personen bij de rover. Ding is huge! Dacht altijd dat het een gevalletje bureau model was :o
Je bent niet de enige hoor, ik dacht ook altijd dat het formaatje mammoet-skelter was.
ergens ook wel logisch natuurlijk, je wilt niet dat je karretje omwaait :)
Zolang de zichtbaarheid goed is werken die auto's prima. In slecht weer, met regen, sneeuw, mist, hebben ze problemen omdat de wegmarkeringen niet zo goed zichtbaar zijn. Misschien eens overwegen om in het wegdek een 'geleide' draad aan te brengen. Met een speciale machine zou dat toch snel en goedkoop kunnen.
Sensoren zoals die onder je infrarood/laser muis kun je ook onder de auto implementeren. Het draait allemaal om zoveel mogelijk sensoren met verschillende eigenschappen te combineren en de data te fuseren via regeltechnische algoritmen.
Ik denk dat ze veel van elkaar kunnen leren.
NASA heeft al iets gemaakt dat in zekere mate autonoom kan rijden, al valt het verkeer op Mars natuurlijk reuze mee :)
Mooie ontwikkelingen allemaal. Laatst ook al een filmpje gezien van een i3 die je met geen mogelijkheid tegen een muurtje aan kreeg: http://www.engadget.com/2...park-forgot-how-to-crash/
De technologie van Nissan wordt ook toegepast op dump trucks die in mijnen werken
https://www.youtube.com/watch?v=rW9jKZctesI