Apple trekt alle HealthKit-apps terug uit de App Store wegens bug

Apple heeft alle HealthKit-apps weer uit de App Store gehaald. Door een bug is het elektronicabedrijf naar eigen zeggen niet in staat om de toepassingen beschikbaar te maken. Het probleem zou aan het eind van deze maand moeten zijn verholpen.

Apple heeft woensdag versie 8 van het besturingssysteem iOS voor iPhones en iPadApple logos vrijgegeven. Een van de vernieuwingen is de nieuwe Health-app die, later in combinatie met de Apple Watch, gezondheids- en fitnessgegevens moet bijhouden. Er zijn al verschillende apps ontworpen die gegevens met elkaar kunnen uitwisselen, waardoor er een completer overzicht van de gezondheidsgegevens kan worden gemaakt. Maar de apps van derde partijen kunnen door de bug echter nog niet worden gebruikt.

Over de toedracht van de bug is niets bekendgemaakt. Wel valt een aanzienlijk deel van de nieuwe Health-functie direct in het water. Verschillende apps zijn volgens The Next Web uit de App Store gehaald. Het elektronicabedrijf heeft in een verklaring laten weten dat het werkt aan een software-update, waardoor de HealthKit-apps zo snel mogelijk alsnog beschikbaar komen voor iOS 8. De bugfix laat echter op zich wachten, want de update wordt pas aan het eind van deze maand verwacht.

iOS 8 is geschikt voor iPhones vanaf het 4s-model, iPads vanaf de tweede generatie en de iPod touch vanaf de vijfde generatie. Oudere apparaten komen niet in aanmerking voor Apples nieuwste systeemupdate en dus ook niet voor de HealthKit-toepassingen.

Door Kay Korevaar

Stagiair

18-09-2014 • 17:59

76

Reacties (76)

76
66
40
4
0
16
Wijzig sortering
Dit doet vermoeden dat er òf een heftige SDK bug in zit die voor crashes of andere problemen zorgt òf dat er wellicht een mogelijkheid is dat health informatie uitlekt naar / via de third party apps wat niet de bedoeling is.

Ben wel benieuwd wat de echte reden is.

[Reactie gewijzigd door Zyphrax op 23 juli 2024 16:18]

Ik heb de dev beta gehad...
en in de laatste dev beta zat nog een bug waarbij health de "show all data points" niet kon uitvoeren (althans in een endles zandloper bleef hangen). Dit lijkt nu (best wel last minute) gefixed en ik vermoed dat ze daarbij (omdat deze ook niet naar alle testers is uitgerold) een fout hebben gemaakt waardoor er nu een bug in zit...

Ik vermoed dat daardoor ineens sommige apps bij data kunnen waar ze geen toegang tot zouden moeten hebben...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 256409 op 23 juli 2024 16:18]

Of verkeerde en valse waardes omtrend de gezondheid is ook best lullig
En gelukkig is het een gadget functie en word het daarom niet verkocht als medische apparatuur.
Dat neemt niet weg dat mensen dat anders gaan/kunnen interpreteren. Mensen spelen nu ook voor eigen dokter met de kennis die ze op internet vinden.
On the internet, if you search long enough, you die horribly.
Ik zie al een nieuwe op komst in de trant van:
Health apps, if you spend too much time on all of them, will kill you.
Maar je hebt wel gelijk, en soms kan dat lelijke gevolgen hebben.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 23 juli 2024 16:18]

Ik gok eerder op privacy lek.
vraagje... Zijn Health app(s) van Apple ook voor iPad Air beschikbaar?
Nee, want de Health app is alleen voor de iPhone. Zie de Apple website
Nu in ieder geval niet meer:
Apple heeft alle HealthKit-apps weer uit de App Store gehaald
Er staat uit de App Store gehaald, maar iOS heeft toch standaard al een health app? Die kunnen ze toch niet zomaar verwijderen? Of begrijp ik het verkeerd?
Ja als die tenminste ios8 draait.
Lekker nog afwachten dus. Met de GM had ik al het idee dat de release niet veel soeps ging zijn. Launch van iOS8 was te gehaast. Dat er zo'n grote bug in de Healthkit-apps zit zou gewoon niet mogen kunnen, zeker niet als het een van de USP's van iOS8 is.
Ligt het aan mijn ogen of wordt er nergens in het artikel aangegeven wat de bug is?

Als je weet wat de bug is, ben ik wel benieuwd.
Ja, als je goed leest weet de reporter het nl ook niet:
Over de toedracht van de bug is niets bekendgemaakt.
wat in ABN betekent: Apple zegt niet wat voor bug het is en wat er precies fout gaat.
Schijnt dat de iMovie update ook al uit de appstore is gehaald

http://www.macrumors.com/2014/09/17/apple-updates-apps-ios8/

Lijkt er toch op dat iOS 8 toch wat te snel is gelanceerd
Zoveel fouten in zo'n magere update. Dat is niet Apple zoals ik ze ken..
Ik ben tot nu toe niet blij met iOS 8, ook al heb ik de GM draaien, kan dat nog verschillen van de "officiele" update? Apps lijken vaker te crashen in ieder geval.
Als het iets betekent: ik heb nog geen enkele crash ervaren. Misschien even je device schoon installeren?

En ik kan dit niet een magere update noemen. Naast het cosmetische verschil met iOS7, kan je nu third-party keyboards installeren, zijn er API's om de apps binnen iOS8 veel meer met elkaar te laten communiceren, kan je widgets installeren in Notification Center, is de mail client een stuk uitgebreider geworden (je kan nu heel makkelijk snel iets weggooien of als gelezen markeren), kan je bij een notificatie naar beneden swipen en gelijk reageren in de "banner" (zo genoemd in de Settings van iOS), kan je foto's hiden, krijg je gelijk vanuit je mail client de vraag of je de persoon met wie je mailt in je Contacts wil opslaan, etc.

Wat had jij een grote update genoemd, als ik vragen mag?

[Reactie gewijzigd door Volkan1984 op 23 juli 2024 16:18]

Apps die data verzamelen over je gezondheid moet je niet gebruiken. We zijn het er bijna allemaal over eens dat er geen centraal EPD moet komen, maar gegevens over je gezondheid via zo'n app opslaan is net zo link.
Helaas gaat de gezondheidszorg daar wel naartoe. Het is financieel gewoon niet meer haalbaar om zorg op locatie voor iedereen aan te bieden. In 2017 is 50% vd Nederlandse bevolking ouder dan 50 jaar. Zorg op afstand is dan noodzakelijk. En initiatieven als Health-kit gaan hier heel belangrijk in worden.
Anoniem: 621536 18 september 2014 18:05
Erg jammer. Dat was voor mij 1 van de belangrijkste dingen van iOS 8!
Dus jij hebt nú al app's welke er mee kunnen werken ondanks een mogelijke bug in iOS 8?

Apple haalt de app's terug welke er mee zouden kunnen moeten werken, ze halen iOS 8 niet offline om daar aanpassingen aan te kunnen maken (al zal iOS 8.0.1 er waarschijnlijk redelijk snel zijn).

Aanname: De betreffende 'third-party" app's komen gewoon weer online als Apple een aanpassing in iOS gemaakt heeft en(/of) de app's aangepast zijn.
Anoniem: 621536 @Will_M18 september 2014 18:51
Health kit heeft ook stand alone functionaliteit. Zoals het medic ID.
Die functie blijft toch gewoon werken. Het is niks anders dan het kunnen bellen van 112 waarbij die pagina/app lokaal gewoon bereikbaar kán blijven (en ook dát kun je voorkomen door de standaard keuze "Toon bij vergrendeling" uit te zetten in die App.). 112 bellen gaat zelfs zonder SIM.

Als je ónder in die "App" even leest: "Deze informatie bevind zich niet in uw gegevens en wordt niet met andere apps gedeeld".

[Reactie gewijzigd door Will_M op 23 juli 2024 16:18]

Het grootste probleem dat ik sinds iOS 8 heb is dat Safari regelmatig "bevriest" en opnieuw moet worden opgestart. Ook ben ik er niet zo gelukkig mee dat die menubalk automatisch verschuifd tenzij je bovenaan de pagina bent of heel snel omhoog scrollt.
Blijkbaar dachten ze dat het slim zou zijn om de menu balk te verbergen als je aan het browsen bent. Ik vind het niet zo geslaagd.
Was dat in iOS7 ook al niet het geval?
Was in iOS 7 idd ook al zo
Dat was op de iPhone al zo in iOS 7 maar bij de iPad is het nu sinds iOS 8 geïntroduceerd. Op de iPad bleeft deze in iOS 7 staan zonder kleiner te worden.

Het is even wennen op de iPad ze hebben ook het tabblad gebeuren iets gewijzigd waardoor je niet meer alle tabs kunt sluiten en er altijd "één tab" blijft bestaan met de pagina welke je aan het bezoeken was. Dat vind ik zelf minder prettig dan dat de menubalk kleiner wordt dat vind ik dan nog wel handig zodat je wat meer website ziet.
Bij mijn weten niet in de laatste iOS 7 versie.
Errr. Dat zat toch ook al iOS 7? Hiervoor verdween mijn onderste menu balk ook gewoon. :X

Oh de bovenste balk?! Ik vind het wel handig. Zo heb je nog meer ruimte voor de pagina.

[Reactie gewijzigd door dadaemon op 23 juli 2024 16:18]

Ja, maar als ik halverwege de pagina terug wil naar de vorige pagina of naar een van de pagina's in mijn bladwijzers wil gaan, moet ik twee keer op de menubalk klikken. Dat is best irritant. Ben nu aan het overwegen om een andere browser te gebruiken.

Vind het sowieso irritant dat tabbladen op de achtergrond vaak automatisch worden ververst. Zo heb ik al diverse keren gehad dat ik een berichtje aan het typen was op Tweakers en ik via een 2e tabblad een link aan het zoeken was die ik wilde invoegen in mijn bericht. Plots werd de Tweakers-pagina zonder reden ververst en kon ik het hele stuk tekst weer opnieuw typen.

Safari is in mijn beleving toch een van de mindere producten die Apple op de markt heeft gezet ...
Dat automatisch verversen is geen functie of iets dergelijks, maar komt simpelweg omdat er dan te weinig werkgeheugen beschikbaar is. Wat bij mij veel helpt is om de apps die in de achtergrond in slaapstand staan te sluiten. Dat ga je met andere browsers dus ook krijgen. Het is gewoon jammer dat Apple daar nog steeds niks voor heeft verzonnen. Ik bedoel, zo moeilijk is het toch niet om een temp html file te maken met daarin de hele pagina en die dan wordt opgeslagen op het flashgeheugen i.p.v. het werkgeheugen? Ik wacht liever iets langer met laden dan dat de hele pagina ververst.
Ik denk niet dat het iets met te weinig geheugen te maken heeft.
Elke pagina neemt aantal geheugen in beslag en wanneer het inactief is zal het wel gecashed worden. Op het moment je het weer actief maakt wordt het geheugen weer opnieuw geactiveerd en de pagina gerefreshed.

Het hoeveelheid geheugen dat in beslag genomen wordt per website ligt puur aan de website zelf (bijv als ze 1000 foto's inladen van hoge kwaliteit ... dat werkt niet vriendelijk).

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 23 juli 2024 16:18]

Kleine tip, door middel van een swype van links naar rechts ga je naar de vorige pagina. Daarvoor heb je de menubalk niet nodig.
Ik veeg me suf van links naar rechts, maar er gebeurt niks (behalve dat ik een gedeeltelijk wit vlak te zien krijg dat weer terug springt).
Je kan ook onder klikken waar normaliter de menubalk zit, dan komt deze tevoorschijn, en swipes inderdaad om terug/vooruit te gaan

[Reactie gewijzigd door n8n op 23 juli 2024 16:18]

Menubalk kun je ook zichtbaar maken zonder te scrollen, simpelweg door op de tijd te drukken:

1x drukken = menu balk terug
2x drukken = helemaal naar boven

Tijdelijk downgraden naar iOS7 wellicht een optie?

[Reactie gewijzigd door Mick1990 op 23 juli 2024 16:18]

Uiteraard is dit erg jammer, maar gelukkig komt het later gewoon weg weer terug. :)
Zelf heb ik niet `actief` als eerste deze apps gedownload. ik neem aan dat het om apps ging die niet met ios 8 meegleverd werden. want ik mis er nog geen enkele op mijn iphone. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Dat dit nu pas naar buiten komt, en niet bij alle vele beta's vind ik erg raar. Misschien zijn deze dingen pas in beta 6 toegevoegd. Omdat deze alleen getest konden worden door een geselecteerd gezelschap, waardoor ze niet goed getest zijn.
Voor degenen die zich het ook afvroegen, integratie tussen Health en bijvoorbeeld Endomondo werkt in ieder geval wel.

[Reactie gewijzigd door STING op 23 juli 2024 16:18]

Anoniem: 301518 18 september 2014 23:00
Staat er nog op bij mij. Kan er alleen nog weinig mee ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.