Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 44, views: 10.686 •

Nixxes Software, een ontwikkelaar uit Utrecht, maakt de Windows-versie van Thief. De game van uitgever Square Enix verschijnt in 2014. Behalve voor Windows verschijnt de game ook voor de Xbox One en PlayStation 4. Die versie wordt gemaakt door Eidos Montreal.

Jurjen Katsman, oprichter en directeur van Nixxes Software, kondigde de samenwerking met Eidos Montreal aan tijdens de Computex in Taipei, waar hij te gast was tijdens de persconferentie van AMD. Eidos Montreal maakt Thief, de game die eigenaar Square Enix in 2014 op de markt wil brengen. De studio, bekend van games als Deus Ex: Human Revolution en Tomb Raider, maakt de versie voor de Xbox One en PlayStation 4. Nixxes is door Square Enix ingehuurd om op basis van het werk van Eidos Montreal de versie voor Windows te maken.

Het is niet de eerste keer dat Nixxes en Eidos Montreal samenwerken. De studio uit Utrecht verzorgde ook de Windows-versie van zowel Deus Ex: Human Revolution uit 2011 en Tomb Raider uit 2013. Dat Nixxes de samenwerking aankondigt tijdens een persconferentie van AMD is ook niet toevallig. De studio kondigde eerder dit jaar aan voor Tomb Raider samen te werken met AMD. Nixxes maakte gebruik van de DirectCompute-api om het haar van hoofdrolspeelster Lara Croft extra detail te geven. Nixxes werkte daarin samen met technici van AMD.

Nixxes kondigt Thief aan

Jurjen Katsman tijdens de AMD-persconferentie in Taipei

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)

Reacties (44)

Waarom eigenlijk per platform een andere ontwikkelaar? Misschien heeft Eidos capaciteitsgebrek,
maar dan kun ze toch zelf beter extra mensen in dienst nemen en alles zelf onder een dak ontwikkelen?
Omdat je soms beter het uit kan besteden aan mensen/bedrijven die er verstand van hebben. Beide versies waren goed waar ze aan gewerkt hebben en beter dan mening port dus ik zelf zie daar wel vertrouwen in. Mensen inhuren is ook erg prijzig namelijk en vraag me af of dat daad werkelijk goedkoper is.
Mensen inhuren is ook erg prijzig namelijk en vraag me af of dat daad werkelijk goedkoper is
Er is een verschil tussen mensen inhuren en mensen in dienst nemen he ;-) Ze in dienst nemen is veel goedkoper *indien* je ze constant aan het werk weet te houden. Dat heeft geen nut dus als je maar 1 game ontwikkeld en dat betekend dat die mensen 3/4 van de tijd niks te doen hebben. En dan is het al gauw goedkoper om een externe speler er bij te betrekken, ze zjin dan ook een stuk duurder net zoals inhuren, maar alsnog goedkoper omdat ze zich er echt in kunnen specialiseren.
Ja oké dat is natuurlijk ook zo. Maar als je mensen in dienst neemt die zijn over het algemeen ook niet goedkoop helemaal niet als ze gespecialiseerd zijn in een bepaald iets. Dus in dat opzicht snap ik wel waarom ze een derden in huren om dit werk te doen en zoals ik al aangaf beide versies waren echt prima op de pc.
Het probleem is dat je die mensen niet continu aan het werk kunt houden tijdens alle fasen van de game. Om dat echt goed te kunnen moet je minstens 3 tot 4 games tegelijk ontwikkelen. Het is dan veel handiger om een derde partij in te schakelen waarmee je sowieso al een goede relatie hebt. Die kunnen dan kortstondig het personeel "uitlenen", en dan hoef je zelf ook niet te investeren in het verkrijgen van in-depth kennis van het platform.
Het is een klassieke fout om mensen aan te trekken op het moment dat je te weinig capaciteit hebt. Nieuwe mensen zijn niet direct productief en moeten bovendien worden ingewerkt door bestaande medewerkers. In de praktijk heb je dus per saldo minder capaciteit dan daarvoor!
ben hier juist blij ipv dat je de zoveelste port koopt. De pc kan namelijk nu al meer dan de next gen consoles. Tombraider zag er prachtig uit op de pc namelijk en hopelijk gebruiken ze ook in Thief de volle potentie van de pc hardware. Daarnaast kunnen ze ook dingen zoals het menu en controllers / keyboard etc beter afstemmen.
Het ontwikkelen van de PC versie kan pas wanneer er al grote stukken van de console versies zijn ontwikkeld. De basis van de console versie moet al af zijn en dat kost tijd. Dus daarom uit besteden aan externen.
De studio uit Utrecht verzorgde ook de Windows-versie van zowel Deus Ex: Human Revolution uit 2011 en het multiplayer-gedeelte van Tomb Raider uit 2013
Het staat hier een beetje raar, we hebben de PC versie van geheel Tomb Raider gedaan (alsmede de core 3d engine voor alle platforms en tools etc.). Eidos Montreal was verantwoordelijk voor de multiplayer in het algemeen (de rest van de game is ontwikkeld door Crystal Dynamics), dus in dat opzicht hebben we kwa samenwerking met Eidos Montreal alleen het multiplayer gedeelte gedaan ja ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 juni 2013 10:06]

Je mag "* Currently working on * - A yet to be announced game title." wel updaten op je profiel ;)
Nee, want ík werk niet aan Thief :P
Aha interessant, je werkt dus aan de nieuwe Deus Ex? *vis vis*
Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk het ontwikkelen van een PC versie? Krijgen jullie bijvoorbeeld de broncode van het spel en dan herschrijven jullie het voor de PC? Of bouwen jullie een extra laag tussen de engine en PC die alle instructies van de engine omzet in PC instructies?

Aangezien de Xbox One en PS4 gebruik maken van x86 architectuur, zal het ontwikkelen van een PC versie makkelijker worden? Of maakt dat geen verschil?
Krijgen jullie bijvoorbeeld de broncode van het spel en dan herschrijven jullie het voor de PC?
Ja, de componenten die platformspecifiek zijn dan, de rest wordt gewoon 1:1 overgenomen. Denk aan OS calls voor timing, input, files, network, audio en rendering. Voor de rest heb je natuurlijk in het specifieke geval van de PC te maken met het feit dat sommige dingen traditioneel anders werken. Menu's navigeert men typisch met de muis en niet met toetsenbord, en als de originele ontwikkelaars daar geen rekening mee hebben gehouden (meestal niet, "lekker makkelijk" :/) moet je dat natuurlijk aan gaan passen. Ook wil men graag met graphics settings kunnen tweaken, en als je gezeik omtrent "slechte ports" wil voorkomen bouw je beter ook maar wat extra effecten in voor de mensen met high-end graphics hardware ;). Textures worden tegenwoordig gelukkig vaak sowieso al in een hogere resolutie gemaakt dan dat ze in de game verschijnen dus dan is het relatief eenvoudig om de PC higher res textures mee te geven.

Ook de gameplay zal soms iets moeten worden gewijzigd, je kan je voorstellen dat in een shooter als Deus Ex het met muis+tobo het een stuk makkelijker is om raak te schieten. Of andersom, dat een specifiek gameplay element gebruik maakt van een analog stick waarvoor geen duidelijk alternatief is op de PC. Dit gebeurt natuurlijk vaak in goed overleg en soms ook met nauwe samenwerking met de originele developer.

Daarnaast heb je per platform natuurlijk een andere infrastructuur met soms unieke features. Zo is het op Steam gebruikelijk dat men ook een andere taal kan downloaden, iets wat je op de consoles nooit terugziet; dan moet je het doen met de talen die op disc zijn geleverd. Al dat soort dingen moeten ook geregeld worden.

Overigens ontwikkelen we ook gewoon technologie voor met name Crystal Dynamics (wat overigens wel geshared kan worden binnen Square, vandaar dat Deus Ex dat door Eidos Montreal is ontwikkeld op die tech draait), en dan is een conversion al een stuk minder werk omdat de hele infrastructuur voor alle platforms al bestaat. Dan hoeven we bijv. relatief weinig moeite te doen om de game draaiende te krijgen op PC - simpelweg even compilen voor de PC en een console controller pakken en gaan. Wat niet wegneemt dat er dan nog steeds wel een hoop te doen is ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 juni 2013 12:58]

Leuke nieuwe klus, heren!
Respect.
Jullie werk zal wel makkelijker worden nu PC, XBone en PS4 naar elkaar toe trekken. En allemaal AMD zal ook makkelijker zijn neem ik aan.

edit: n.v.m. , wat AquaSheep zegt

[Reactie gewijzigd door BasNation op 6 juni 2013 10:47]

...we hebben de PC versie van geheel Tomb Raider gedaan (alsmede de core 3d engine voor alle platforms...
Ok, je bedoelt Windows, xbox en playstation. Nu de rest nog :+
Staat er idd gewoon fout. Er stond eerst een langere passage over de samenwerking tussen Eidos Montreal en Nixxes, waar ik iets te lichtzinnig in geschrapt heb, zodat er iets fouts overblijft... Aangepast.
Dat is wel goed nieuws. naar mijn mening hebben ze in ieder geval goed werk geleverd met Deus Ex: HR
Nixxes heeft sowieso een prima track-record qua conversies van console-titels naar PC. Dit zou ik dan ook omschrijven als goed nieuws voor Thief fans op de PC.
Bij Deus Ex was er nogal wat kritiek in het begin na de aankondiging dat het een console titel zou worden met een matige PC port (zoals Call of Duty bijvoorbeeld) maar dat is absoluut niet het geval gebleken.
Zeker goed nieuws. Ik had niet eens door dat Human Revolution een port was. zo lekker werkte het met muis en tobo. plus alle instellingen die mogelijk waren

Tomb Raider was ook erg lekker, maar dankzij de quicktime events die erg moeilijk werken met muis en tobo heb ik toen toch een xbox360 controller gehaald om het spel daarmee te spelen, dat werkte wel namelijk.
Geen PS3?
PS4 is nog niet eens uit, en men laat de huidige PlayStation al achterwege. Heel triestig...
Game komt pas ergens in 2014, dan is ps4 als het goed is allang uit. ;)
Ik weet dat het grappig bedoel is van je, maar wil er toch nog even op reageren.

Als je een console koopt, hoop je dat je hier heel wat jaren mee verder kunt. De PS3 lijkt me nog steeds krachtig genoeg om nog een hele tijd games voor te laten ontwikkelen.

Gezien de prijs van het toestel (en van zijn opvolger) is het niet iets dat je om de paar jaar op zolder wil gooien & meteen maar de nieuwste kopen. En dan maar hopen dat je oude games hier nog op draaien (niet dus)...

Maar als er ineens geen games meer worden gemaakt voor je huidige console, heb je precies niet veel keuze...

[Reactie gewijzigd door bvanaerde op 6 juni 2013 11:00]

De PS3 is al 5,5 jaar uit, 6 tegen de tijd dat de PS4 er is, 6,5 tegen de tijd dat deze game uit komt. Om de paar jaar een nieuwe kopen is dus enigszins overdreven.
Daarnaast betekent het feit dat deze game wellicht niet meer op de PS3 uit komt natuurlijk niet dat er gelijk helemaal niks meer op de PS3 uit komt.
Tot slot, ik snap nooit zo waarom je je oude console meteen op zolder moet gooien (zoals jij het zegt) als je een nieuwe console koopt. Heb je werkelijk zo weinig plek in je TV meubel dat je er niet een tijdje twee consoles in kunt hebben staan tot je besluit dat je eigenlijk toch nooit meer met de oude speelt?
Of je hebt net een PS3 gekocht, omdat hij nu zeer goedkoop is en de laatste variant relatief net uit is ;)

In dit geval zet je hem zeker, voor het gevoel, meteen weer op de spreekwoordelijke "zolder''.

Neemt niet weg dat als je net een PS3 hebt gekocht dat je ook wel even goed had kunnen nadenken als de bovenste situatie van kracht is. Heb je dit niet gedaan en gewoon een PS3 heb aangeschaft mag je eigenlijk niet klagen. maar goed klagen vinden NL'ers nu eenmal fijn! :D

Met dit gezegd te hebben komt er natuurlijk nog zat uit op de PS3 de aankomende jaren alleen moet je jezelf er wel bij neerleggen dat de support op huidige games sneller zal gaan afnemen.

Verkopen van je PS3 is altijd ook nog een optie :+ als je dit nu doet krijg je er misschien nog wel een goede prijs voor en heb je een lekker start budget voor de 4. dDoe je dit pas na het uitkomen van de PS4 dan kan je hem beter op ''zolder'' zetten want dan krijg je er niets meer voor.
Ik weet dat het grappig bedoel is van je, maar wil er toch nog even op reageren.

Als je een console koopt, hoop je dat je hier heel wat jaren mee verder kunt. De PS3 lijkt me nog steeds krachtig genoeg om nog een hele tijd games voor te laten ontwikkelen.
Ik denk niet dat dat grappig bedoeld was.
Als je een console koopt kan je uit het verleden afleiden dat er op een gegeven moment geen games meer gaan voor ontwikkeld worden. Anders moet je maar een PC kopen - al moet je daarbij ook af en toe eens een nieuwe grafische kaart kopen als je het nieuwste en het mooiste wil blijven spelen.

Er zijn hopen PS3 games uitgebracht in z'n 7 jarig bestaan. En die kan je allemaal nog spelen op je huidige console. Als je het nieuwste van het nieuwste wil hebben, dan ga je binnenkort eens extra moeten investeren. Zo gaat dat vaak.

[Reactie gewijzigd door T-CM11 op 6 juni 2013 11:53]

Ik weet dat het grappig bedoel is van je, maar wil er toch nog even op reageren.

Als je een console koopt, hoop je dat je hier heel wat jaren mee verder kunt. De PS3 lijkt me nog steeds krachtig genoeg om nog een hele tijd games voor te laten ontwikkelen.
De PS3 heeft een uitgekleedde GeForce 7950GT als GPU. Het hele ding stamt van voor Windows Vista. Niemand neemt een 7950GT nog serieus als GPU, een 8800GT is tegenwoordig de norm als minimum.

De PS3 is al jaren niet meer krachtig genoeg om als meer dan een casual gaming platform dienst te kunnen doen. Het ding is al 7 jaar oud en al dik 5 jaar achterhaald qua wat het grafisch kan.

Vrienden van mij zaten helemaal te hypen op COD:BO2 voor de PS3, dat het zo mooi was en ga zo maar door. Voor een spel dat eind 2012 is uitgekomen op de PS3, vind ik het echt zo lelijk. Je kan gewoon zien dat er geprobeerd is om met sterk verouderde hardware een redelijk uitziende game neer te zetten.
Helaas voor alle tijd en moeite die er in gestoken is, als je GPU al bijna 6 generaties achter loopt (NV47 > G80/92 > GT216 > GF104 > GF116 > GK104) is er gewoon niet zo veel eer meer te behalen.
Je kan gewoon zien dat het een "DX9" engine is en hoe groot het verschil is met DX10 en 11.

En bedenk je daar bij dat DX10 uitkwam, nog geen jaar na de PS3. De enige reden dat de afgelopen generatie consoles nog redelijk kon concurreren is in mijn optiek omdat veel PC gamers halstarrig vasthielden aan Windows XP, waardoor DX9 veel te lang de norm is gebleven.
Nu DX9 in de PC wereld toch echt gaat verdwijnen en DX11 de standaard begint te worden, is het gewoon bijna pijnlijk om te zien hoe erg de consoles wel niet achter lopen. Zelfs een laag mid-end GPU van tegenwoordig loopt rondjes om de GPU in een PS3 of X360.

Wij hebben een maat van ons die al jaren op brakke oude tweedehands hardware speelde een jaar terug een 550Ti cadeau gedaan, onder de voorwaarde dat hij WXP overboord zou zetten. Via via een OEM van W7-64 op de kop getikt en die gozer wil gewoon geen console meer sinds hij DX11 ontdekt heeft. Zo veel verschil maakt het.
Hangt de kwaliteit niet ook wat af van de ontwikkelaar zelf? Ik heb soms het gevoeld dat het rap goed is, om sneller een game uit te kunnen brengen.

Zowel voor de PS2 als voor de PS3 heb je een aantal games die de limieten van de console proberen af te zoeken wat graphics betreft. Ik denk dan bijvoorbeeld aan God of War 3, GT5, Heavy Rain, Mortal Kombat... maar er zijn er zeker nog een aantal andere games die zeker niet moeten onderdoen.

Aan dit kaliber mogen er wat mij betreft nog heel wat games uitkomen op de PS3 ;)
De PS3 lijkt me nog steeds krachtig genoeg om nog een hele tijd games voor te laten ontwikkelen.
Ik hoop toch dat dit sarcastisch bedoeld is.
Ik vind dit (zoals ik het interpreteer) een goede ontwikkeling.
Hierdoor krijgen we een Thief die geoptimaliseerd is voor de PC.
Voor AMD dan wel, maar toch ;)
Thief bestond toch al op de PC vele jaren geleden ? Ik zie nergens dat het om een nieuwe versie gaat; het lijkt of het wiel weer is uitgevonden.
het gaat om een nieuwe versie

http://en.wikipedia.org/wiki/Thief_%28video_game%29

Moeilijk hé googleen
Het gaat inderdaad om een "nieuwe" versie
Thief is an upcoming video game developed by Eidos Montreal and published by Square Enix. It is a reboot of the Thief series of stealth video games.

Ben benieuwt wat het te bieden heeft met graphics anno 2014, gameplay was sowieso tof.
Wist niet eens dat een Nederlands bedrijf betrokken was bij Deus Ex en Tomb Raider. Beide waren zeer degelijk op de PC en voelde niet aan als een port. En dan heeft Tomb Raider gameplay die je vaker op consoles ziet dan op de PC, naar mijn idee.

Komt wel goed met die PC versie van Thief, zo te zien. :)

Wel nice dat ze zoveel old-school titels onder handen krijgen. Deux Ex en Thief vond ik vroeger echt geniaal....Nouja, nog steeds eigenlijk. :P
Goed om te horen dat het steeds beter gaat met de Nederlandse games industrie:
- Nixxes die dus de pc versie van Thief 4 mag maken;
- Vanguard Games die Halo: Spartan Assault maakt voor Microsoft;
- Guerilla Games dat Killzone 4, de showcase en lauchtitel voor de PS4 maakt.
En Nederland kent ook uitstekende indies! De Blob, Super Crate Box, Fingle en laatst nog Reus. Hoge kwaliteit voor weinig geld :)
Vergeet niet Two Tribes (hebben Toki Tori 2 gemaakt voor de Wii U, PC-versie komt begin juli uit)
Age of Wonders, Toki Tori en classics als Jazz Jackrabbit.
De Blob is geen indie game, maar een concept wat door THQ over is genomen van Nederlandse studenten (die GD&D studeerden aan de HKU). De game zelf is from scratch opnieuw gemaakt door twee dependent developers voor respectievelijk de Wii en Nintendo DS. Niet dat ik dat succesverhaal verder wil downtalken overigens, maar de stelling dat De Blob (de Nintendo games, niet de originele edugame) door een Nederlandse indie gamedeveloper is gemaakt is mijns inziens onjuist :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 juni 2013 13:08]

voor nu heel goed nieuws dit. Hoop dan ook dat ze er een volwaardige pc game van maken en vooral van de nieuwste pc hardware gebruik gaan maken. Tombraider is prachtig en speelde heerlijk. Zou zonde zijn als men Thief verpest op de pc. De zoveelste pc game die anno nu wordt verkracht, maar ik heb het volste vertrouwen in deze club!
Nice, was best te spreken over de pc versie van DX:HR, goed om te lezen dat dezelfde partij Thief naar pc gaat brengen.

Maar, erg sneu eigenlijk (vond ik bij DX:HR ook al) dat er een apart bedrijf word ingehuurd om een PC versie te maken, er zijn nog steeds geen nieuwe consoles, PC is nog steeds koning kwa hardware, en kijkend naar de specs van de nieuwe consoles blijft de PC king. Dus ja, hou eens op met dat console gehannis, bouw (wederom, met oog op de nieuwe consoles) gewoon een pc game en port die naar consoles.
Console games leveren nou eenmaal meer winst op. Duurdere aanschafprijs en minder piraterij.

Ik ben al lang blij dat het nog rendabel is om OOK een PC versie uit te brengen.
Een console is voor een deel anders van opbouw dan een PC. De componenten die er in zitten mogen misschien afstammen van dezelfde hardware als in een PC. Hoe ze samen werken kan volledig anders zijn. Ook zal het platform volledig geoptimaliseerd zijn voor enkel die configuratie van componenten. De software stack die erop draait is ook gemaakt specifiek voor dat toestel met één primair doel "games". Zelf een "oude" Xbox 360 doet meer draw calls dan een moderne pc met DX9/10 gpu. Met DX11 is dit gelukkig niet zo een probleem meer?

Toch blij dat er hopelijk een degelijke PC port komt van Thief. De port van Deus Ex HR werkte ook vlot zonder echt problemen op mijn desktop.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013