Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Deus Ex: Human Revolution krijgt ondersteuning voor 3d en is geoptimaliseerd voor AMD's HD3D-platform. Ook zou ontwikkelaar Eidos Montreal hebben samengewerkt met AMD voor Eyefinity-optimalisaties op drie tot vijf schermen.

Donderdag gaf Eidos Montreal meer informatie over de pc-versie van Deus Ex: Human Revolution. De game krijgt ondersteuning voor DirectX11-features als realtime-tesselation, verbeterde depth of field, morphological anti-aliasing en schaduwfiltering in hoge kwaliteit. Daarnaast is samengewerkt met AMD bij het implementeren en optimaliseren van Eyefinity-ondersteuning voor weergave op drie tot vijf schermen, al wordt niet helemaal duidelijk waaruit de optimalisaties bestaan.

Deus Ex: Human Revolution PC Deus Ex: Human Revolution PC Deus Ex: Human Revolution PC

Deus Ex: Human Revolution wordt ook de eerste game die geoptimaliseerd is om de AMD HD3D-technologie van Radeons te gebruiken. AMD kondigde vorig jaar zijn open 3d-platform aan, waarbij gebruik wordt gemaakt van een 120Hz-scherm in combinatie met een 3d-bril. Met de komst van de Radeon HD 6000-serie grafische kaarten heeft AMD de technologie een upgrade gegeven en HD3D genoemd. Behalve deze technologie ondersteunt de Deus Ex-titel ook passieve 3d-weergave.

Volgens Eidos zijn er ook wat de interface betreft eigenschappen die bij de pc-versie van het spel afwijken ten opzichte van de consoleversies. Zo zijn numerieke toetsen en F-keys aan items en acties gekoppeld. "Er is een andere selectiebar om wapens te selecteren voor gebruik met keyboard en muis en er is een eenvoudige drag-and-drop-interface om items in je inventory aan specifieke toetsen te koppelen, zodat ze snel beschikbaar zijn. Met de mousewheel kan door deze items gescrolled worden", vertelt de Nederlandse Jurjen Katsman van de Nixxes-ontwikkelstudio uit Utrecht. Nixxes helpt Eidos bij de ontwikkeling van de pc-versie.

Nixxes is pas vrij laat bij de ontwikkeling betrokken geraakt, zegt Jean-Francois Dugas, gamedirector van de Deus Ex-titel: "De versie voor het pc-platform kost van nature het meeste werk en we hadden simpelweg niet de mogelijkheden om eigen ontwikkelaars aan een enkel platform te laten werken."

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Er zijn een hoop games die zonder ondersteuning van de maker in eyefinity gedraaid kunnen worden. Probleem is dan alleen dat de HUD vaak niet in het midden staat, of zelf compleet wegvalt in de randen van het scherm.. Ook ziet het er soms misvormd uit, omdat het beeld uitgerekt wordt.

Gelukkig zijn er sites als http://www.widescreengamingforum.com/forum/ waar een hoop hobbyisten zitten die vervolgens in allerlei config files gaan knutselen om het toch voor elkaar te krijgen. Zo is Fallout 3 bijvoorbeeld officieel niet ondersteunt, maar na wat geknutsel prima te spelen met Eyefinity.

Ik heb zelf een 5870 met 3 samsung monitoren (met hele dikke randen) en ik vind het echt wat toevoegen aan de gameplay. BFBC2 is eigelijk het beste voorbeeld, en ik hoop dan ook dat de engine van DE:HR net zo goed omgaat met eyefinity.

Wat er dus eigelijk gezegt wordt is dat ze de hud op het middelste scherm forceren en de aspect ratio aanpassen aan de hogere resolutie. Niet heel spannend maar wel prettig dat het native ondersteund wordt!
Met wat voor apparaten werkt dit dan? Moet je hier een speciale monitor voor kopen of werkt het ook met red/cyan glasses?
Je antwoord staat gewoon in het artikel, heb je uberhaupt wel meer gelezen dan alleen de titel?
AMD kondigde vorig jaar zijn open 3d-platform aan, waarbij gebruik wordt gemaakt van een 120Hz-scherm in combinatie met een 3d-bril. Met de komst van de Radeon HD 6000-serie grafische kaarten heeft AMD de technologie een upgrade gegeven en HD3D genoemd. Behalve deze technologie ondersteunt de Deus Ex-titel ook passieve 3d-weergave.

[Reactie gewijzigd door Obso op 5 mei 2011 18:00]

Uhm, voordat je zo reageert, moet je wellicht weten waar je over praat. Probeer maar eens een 120 Hz-monitor en een 3d-bril voor AMD's HD3D te kopen. Zie je ze ook niet in de pricewatch staan? En ja, de 3rd party drivers ondersteunen ook red/cyan (of andere kleurcombinaties) voor 3d-weergave op normale monitoren en een gekleurd brilletje naast 3D via stereoscopie of polarisatie.

Toen ik vorig jaar een nieuwe PC wilde aanschaffen, heb ik tevergeefs maandenlang gewacht op hardwareondersteuning voor deze "open" standaard. Uiteindelijk heb ik eind vorig jaar voor NVidia's 3D Vision oplossing gekozen en nog geen seconde spijt van gehad. Het werkt eenvoudig en perfect in alle DirectX-games en ook 3D films kunnen zonder gedoe in 3D bekeken worden.

Er wordt nu door AMD al meer dan een jaar gepraat over deze open 3D standaard, maar zonder hardware-ondersteuning zal het nooit iets worden.
http://www.amd.com/us/pro...s/supported-hardware.aspx

staat alle hardware die hd3d ondersteunt.

er zijn wel maar 3 monitoren bij.
er staat wel meer TV en projectors op.

en hier staan alle 120h schermen nu te koop
brillen zitten er bij de meeste al bij
http://tweakers.net/price...FKNHKieTXXlNsVLrNvarJzzCQ

[Reactie gewijzigd door Countess op 5 mei 2011 20:47]

Het is niet zo dat iedere 120 Hz monitor ondersteuning biedt voor AMD's HD3D... Alle monitoren die jouw selectie opleveren zijn uitsluitend geschikt voor NVidia's 3D Vision, behalve de ViewSonic V3D241WM-LED, maar die is niet beschikbaar in Nederland, uitsluitend te gebruiken met de bedrade (!) 3D-bril die aan de monitor vast zit (hoezo open standaard en keuzevrijheid?) en bovendien waren de reviews die ik ervan heb gelezen niet echt aanmoedigend.

Met AMD HD3D zul je je dus voorlopig moeten behelpen met een 3D TV. Voor 3D films is dat prima, maar voor games heb je toch echt last van HDMI 1.4a. Je bent namelijk beperkt tot 720p@60Hz, 1080i@50Hz of 1080p@24Hz en hebt (te) veel input lag voor bv. FPS-games.
Na Deus Ex leek men het spoor bijster te zijn. Na een flop (DeusEx:Invisible War) en een vervolg die niet eens de naam DeusEx mocht dragen pakken ze het nu wel *echt* goed aan. Kan niet wachten tot DeusEx:HR eindelijk uitkomt! Dit soort features gaat het momentum alleen nog maar groter maken!

Ik hoop nu alleen nog dat er voor DX:HR ook een SDK uitgebracht gaat worden, dat was toch wel na de gameplay de beste feature die DeusEx zelfs jaren later nog steeds geweldig maakt!

[Reactie gewijzigd door Elijan9 op 5 mei 2011 20:02]

Dat is de omgekeerde wereld, en Eidos was bij de voorgaande games slechts de uitgever, nu zijn ze de ontwikkelaar. Iedereen die ooit betrokken was bij Deus Ex heeft niets met Eidos Montreal te maken. Het is nog maar de vraag of deze game meer recht heeft op de naam Deus Ex dan Project Snowblind dat had, laat staan Invisible War.
Ik heb eerlijk gezegd de indruk dat deze developers de oorspronkelijke game beter begrijpen dan de makers van diezelfde oorspronkelijke game.
Hoe een game uiteindelijk ervaren wordt en wat de kern ervan was wijkt namelijk vaak af van wat de ontwikkelaar verwachte.

Deusex was wat mij betreft vooral een combinatie van complot verhaal met sterke raakpunten in de echte wereld, vrijheid in de manier van spelen, goed verstopte en overduidelijke alternatieven in het verhaalverloop, persoonsontwikkeling, maar bovenal het gevoel in een wereld te spelen die echt had kunnen zijn.

De game waar je het over hebt focused veel te veel op de combat, terwijl de combat wat mij betreft pas op de 2e plaats komt. DIW had dan weer het probleem dat het teveel versimpeld was en te weinig variatie bood, maar bovenal totaal geen verstopte alternatieven bood en o.a. daardoor niet het gevoel gaf dat je acties effecten hebben die je niet had voorzien. Het leefde niet echt.

Ik moet het uiteindelijk ook nog zien, maar wat ik er over gelezen heb is deze prequil op een beter spoor dan de andere waren.
een vervolg die niet eens de naam DeusEx mocht dragen
Welke game bedoel je daarmee?
"Project: Snowblind" was oorspronkelijk gepland als "Deus Ex: Clan Wars", maar dat durfde men niet meer aan na het tegenvallen van DX:IW. Zie o.a.:
http://games.slashdot.org...ars-Morphs-Into-Snowblind
http://www.gamespot.com/n...ind-was-deus-ex-clan-wars

[Reactie gewijzigd door Elijan9 op 5 mei 2011 20:04]

Ik vind de hele 3d oplossing van Nvidia eigenlijk wat beter, software en hardware van 1 producent (beetje apple achtig he;-))
Ik krijg mijn Ati kaart maar niet te werken met 3D.
En ik snap niet van wie je bij bv een 3d monitor zo'n brilletje moet kopen.
precies de reden dat ik niet fijn vind, en ook apple niks vind.
bij nVidia moet je slikken, bij AMD kan je kiezen.
duurde alleen iets langer tot je kon kiezen

maar en hier vind je alle 120hz monitoren waarbij de meeste een bril bijleveren

http://tweakers.net/price...FKNHKieTXXlNsVLrNvarJzzCQ
Zoals ik in mijn vorige reactie al heb aangegeven, zijn de door jou opgesomde montoren niet geschikt voor AMD's HD3D, maar wel voor NVidia's 3D Vision. Bij NVidia heb je dus veel meer keuze.

Je kunt bij AMD kiezen tussen twee leveranciers van 3D-drivers: DDD en IZ3D. Beide partijen laten het de laatste tijd afweten qua updates, terwijl NVidia onveranderd snel is in het bijwerken van hun drivers.

Op dit moment staat AMD's HD3D in de kinderschoenen en het is daarom IMHO onverstandig om nu hiervoor te kiezen.. Ik heb 9 maanden tevergeefs gewacht op een doorbraak van AMD's open standaard en uiteindelijk gekozen voor NVidia's 3D Vision en nog geen seconde spijt gehad.
Eigenlijk maakt het niet uit. In principe werkt 3dvision in elk Direct3D9 en hoger spel. Waar het vooral om gaat is dat alles op de goede diepte gerenderd wordt door het spel.

Vaak zijn bijvoorbeeld water en schaduwen een probleem omdat deze op schermdiepte worden getekend in plaats van in de wereld. Ook met UI elementen gaat wel eens het een of ander mis.

Wanneer het spel dus voor HD3D wordt ontwikkeld zou met deze dingen rekening gehouden moeten worden en het in principe ook op 3dvision goed moeten werken. Zolang tenminste hetzelfde renderpath gebruikt wordt.

Ik weet in ieder geval van 1 spel/applicatie die zelf een aantal 3d modes implementeert (anaglyph en DLP link in ieder geval) en bij deze modes ook alles op de goede diepte rendert, maar wanneer geen ingebouwde 3d modus wordt aangezet er een aantal dingen opeens niet op de goede diepte wordt gerenderd, wat weer zichtbaar is met 3dvision.
Goed voor de Nederlandse game industrie en heel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
In ieder geval veel optimalisaties voor de PC en geen loze woorden zoals tegenwoordig meer regel dan uitzondering is.
De baten voor de nederlandsche game industrie is maar zeer klein hoor. Het gaat op het moment zelfs erg slecht met 'onze' game-industrie. ;( De 1 na de andere studio valt om of heeft met grote tegenslagen te maken.
Het gaat fantastisch met de Nederlandse gamesindustrie, die een stukje groter is dan die paar studio's die AAA titles maken. Serious- en edu-games zijn in NL vrij groot.
De weinige studios die er überhaupt al waren...
Daarom is het ook zo belangrijk dat dit een goede "poort" word.
Ik vind het ook een beetje vreemd dat er nu pas fatsoenlijk 3D komt voor kaartjes van AMD. nVidia heeft dit nu toch al een paar jaar, en bij nVidia werkt het bij zo goed als elk spel!
AMD ook al een jaar.
de hardware support kwam alleen wat langzamer op gang.
vive la revolution daar rechts op de bank... goed, support voor eyefinity dus, maar was de grap van eyefinity niet dat je alleen je resolutie en aspect ratio goed moest hebben?

de 3d toestanden zullen nu wel wat vlekkelozer werken dan op nvidia kaarten, jammer dat het niet gewoon in directx gedefinieerd is o.i.d. dan zou het overal meteen goed gaan. Al zal nvidia ook wel wat optimizen voor zo'n grote titel.
Tja wordt er niet echt warm van, 10 jaar geleden heb ik ook de orginele Deus ex in 3d gespeeld. Toen had had ik een video kaart met een actieve bril (die best zwaar was) met een hi-tech CRT monitor van wel 120 Hz, wat erop neer kwam dat je alsnog op 60 Hz aan het gamen was.
In die tijd was het leuk voor een keertje, maar daarna snel weer in normale mode gespeeld. Ik denk dat het dit keer niet anders is.

Maargoed de 3 tot 5 schermen is denk ik wel een toegevoegde waarde voor de fanatiek gamers. Ik hoop dat het verhaal van hetzelfde niveau is als deel 1
Eerste game met full HD3D nice!

Deus Ex gaat echt een super spel worden
Goede graphics betekent niet altijd dat het spel goed is.
dat is niet wat er staat, HD =/= Goeie graphics.

OT : Misschien toch maar eens een 6xxx serie halen want ik wacht al een tijdje op deus ex en zou fijn zijn als ik die volledig in al zijn glorie kan spelen :) ben persoonlijk alleen niet zo een grote fan als games specifiek voor 1 partij iets ontwikkelen want dan benadeel je weer iemand anders. maar goed zolang het werkt is het altijd goed.
Moet de andere partij ook maar zoiets maken :).

Maar ik praat uit kennisloosheid. Ik weet niet of Nvidia ook iets heeft dat op eyefinity lijkt.
Maar gezien ik er niet van weet zal het wel niet.

En het is lasitg ontwikkelen voor iets wat niet bestaat, dus dan kun je maar bij 1 partij terecht.
Voor nVidia ben je verplicht om SLi te gebruiken om 3 schermen aan te sturen.

Bij AMD kan je van 1 tot 6 schermen gaan met één videokaart, en 24 met een Quad-CF opstelling. De meeste budget kaarten, zoals de HD6450, HD6650 en HD6670 zijn vaak gelimiteerd tot 3 schermen, maar dat is dus nog steeds genoeg om DX:HR via EyeFinity te spelen. De speelbaarheid is dan een stuk minder, want zelfs de HD6670 kan niet veel kracht tonen. Vanaf een HD6850 begint het dan wel al wat speelbaar te worden.

De beste EyeFinity opstelling is trouwens met Pivot schermen, oftewel 90 graden gedraaid. Monitoren met IPS panelen zijn dan het beste, omdat je dan namelijk met de vertikale inkijk hoek te maken hebt. Vele TN panelen zijn maar 160 graden, en dan begin je al snel donkere plekken te zien op de monitoren aan de zijkanten. Er zijn vele IPS panelen die zowel horizontaal als vertikaal 178 graden ondersteunen.

De response tijd van IPS panelen lopen echter wel weer wat achter, dus het is soms goed kijken naar de specificaties voor een goede monitor. Een 120Hz IPS paneel kan bijvoorbeeld zeer goed meelopen. Voor EyeFinity moet je dan ook nog met DisplayPort rekening houden, want je kan vaak maar 2 actieve aansluitingen gebruiken (DVI/HDMI), dus dat 3rde scherm heeft dan altijd DP nodig, of je moet met een actieve adapter aan de gang.

Uit eigen ervaring kan een 5ms GTG IPS paneel zeer goed gebruikt worden voor spelletjes, zonder input-lag ervaring, vergeleken met een 2ms TN paneel.

@Flippy, de 'HP ZR24w' is 12ms en 7ms GTG, en er zijn dus snellere modellen, maar hij kan inderdaad zeer goed meelopen. Het is tevens een S-IPS paneel met 1920x1200 resolutie wat nog meer helpt voor EyeFinity, omdat je dan op 3600x1920 uitkomt. En hij komt standaard met DisplayPort en een zeer dune bezel aan alle kanten. Echter de prijs is verre van zacht rond de $510, maar je krijgt natuurlijk waar je voor betaald. ASUS heeft een 23" 1080p IPS paneel zonder DP voor $215, want dan wat betaalbaarder is voor een 3-scherm EyeFinity opstelling, al moet je dan wel met een CF/SLi opstelling in de weer of met een actieve DP adapter. Als je echter bijna $700 aan monitoren gaat uitgeven, dan is een $300-400 CF opstelling vaak ook geen probleem :D

[Reactie gewijzigd door Ron.IT op 6 mei 2011 02:07]

HP ZR24w heeft een response tijd van 4ms, een van de snelste monitoren die te koop zijn en is ook nog eens een IPS monitor voor een zachte prijs. en TN panelen halen die 2ms ook neit hoor, mogelijk alleen met b2w maar niet met g2g waardes, die liggen vaak ver daarboven.

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 6 mei 2011 01:42]

Of je koopt voor 200 euro per stuk drie Dell U2311's. Weliswaar 8 ms, maar dat is naar mijn ervaring prima te doen. Misschien ben ik echter niet zo gevoelig voor ghosting, dat kan ook. In ieder geval is dit een betaalbaar alternatief. De U2311 heeft VGA, DVI en DisplayPort ingangen.

Edit: Hier een goede review van de U2311H.
U2311H is fast, however. It’s well suited for movie watching and for most gaming. I won’t call it a FPS gaming monitor and for very fast games you should stick with the 120 Hz monitors such as the Samsung 2233rz.

Another positive thing is that U2311H has virtually no input lag. I compared to some 120 Hz monitors and CRT monitors and only very rarely U2311H introduced a few milliseconds lag but U2311H is indeed very fast and performs very similar to the popular 2209WA monitor.

[Reactie gewijzigd door Buggle op 6 mei 2011 08:17]

En dat bestaat toch al véél langer (al sinds de GeForce 8000 of 9000 series).
En nVidia 3D vision is geen alternatief op eyefinity, maar op AMD's HD3D.

nVidia 3D vision surround is het alternatief op eyefinity. Het verhaal zonder surround is gewoon dat nVidia's kaarten monitoren met 120Hz kunnen aansturen om 3D beeld te genereren dat werkt met nVidia's brilletjes. Eyefinity berust op de mogelijkheid om 3 monitoren naast elkaar te kunnen zetten om te gamen.
Wel waar !
Mooie graphics is altijd WINING !
Gameplay is overrated, daarnaast is er sinds Crysis heb ik geen jawdrop meer gedaan tot de dag dat ik BFBC2 heb mogen spelen. Bugs,Lag,Meer Bugs,Meer lag ... maar zeg zelf.... het gevoel dat je weet waar je die Video kaarten voor heb gekocht !
<tikkeltje sarcasm applied>
offtopic:
Vroeger, toen je nog troll of flamebait kon moderaten :(


Ik heb mijn pc gebouwd alleen voor BFBC2, ik speel op ruim 100fps (fraps gemeten) en speel dit spel puur met genoeg vrienden op xfire voor de gezelligheid, gameplay en een hoop lol.
Dat je lag en bugs ervaart zegt meer iets over jouw gaming rigg en connectie.

Crysis was een mooie mix van gameplay en graphics, al vond ik de multiplayer wat saai na korte tijd.

Deus Ex had een relatief nieuw concept (ok leek een tikkeltje op o.a. systemshock) met oogstrelende graphics voor zijn tijd.

Tikkeltje sarcasme of niet, Deus Ex speel je niet alleen om graphics en gameplay, er zijn veel mensen die om het verhaal deze game gaan kopen.
Gameplay is overrated? Volgens mij speel jij dan alleen maar point & click games met mooie graphics..
En het valt nog te betwijfelen of dit goede graphics zijn. Ondersteuning voor Stereo-3D en meerdere schermen zegt vrij weinig; met uitzondering van enkele sterk verouderde engines die een ingebouwde limiet aan het aantal pixels stellen is dit in vrijwel elk spel in te bouwen. Ook zegt tesselation (en DOF?) an sich nog weinig omdat het helemaal afhangt hoe het toegepast wordt. Meestal is het zo overdreven aanwezig dat het storend wordt, daar komt nog bij dat DOF onzinnig is in games gezien het niet reageert op waar de speler echt naar kijkt, in games lijkt het meer op de soft-focus van een soap serie.

Niet dat Deus Ex games veel op graphics hoeven te leunen *als* het met de gameplay goed zit, maar vooralsnog lijkt het erop dat in vergelijking met deze game, Invisible War nog goed uit de verf zou komen. Het lijkt meer gemeen te hebben met Gears of War of Assasin's Creed dan met de originele game. De tijd zal het leren.
Stoer man. Genoeg mensen hebben een ATI kaart vanwege de fantastische prijs-prestatie verhouding.
Kuch... ATI is niet meer, is nu AMD :+

Maar verder ben ik het gewoon met je eens hoort. ATI heeft een betere prijs-prestatie verhouding, en helaas hou je altijd mensen die graag willen laten zien wat ze hebben.

Meestal om te compenseren voor iets anders O-) (nothing personal)

[Reactie gewijzigd door Roelofs-Hengelo op 5 mei 2011 18:35]

Wat dat betreft heeft hij dus wel gelijk...
Wie heeft er nu nog een ATI-kaart, zullen er niet veel meer zijn.
Moet wel zeggen dat iedereen die ik ken en zelf z'n zooi bouwt,
allemaal AMD-kaarten hebben draaien.
Zelfs ik, als voormalig nVidia-fanboy, stap inmiddels over op AMD...