Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 43, views: 18.747 •

Zowel UPC als Telenet heeft het aantal klanten met een tripleplay-abonnement in het afgelopen kwartaal zien groeien. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van moederbedrijf Liberty Global. Het aantal klanten dat nog analoog kijkt, zakt verder.

Bij UPC neemt inmiddels 21,7 procent van de ruim 1,8 miljoen klanten een tripleplay-abonnement af, een stijging van 3,8 procent ten opzichte van het derde kwartaal in 2010. Bij het Belgische Telenet kiest inmiddels 34,7 procent voor tripleplay, een groei van 10 procent. Bij tripleplay-abonnementen betrekt een klant telefonie, televisie en internet bij één aanbieder. Het aantal doubleplay-abonnees bedraagt bij Telenet inmiddels 27,6 procent, terwijl UPC op 13,9 procent zit.

UPC meldt dat inmiddels bijna een miljoen klanten digitale televisie kijken via zijn kabelnetwerk. Het aantal analoge kijkers nam verder af en zou inmiddels op 864.000 liggen. Inmiddels bedient UPC 909.000 abonnees met zijn internetdiensten. Telenet telt 2,2 miljoen abonnees, waarvan 1.360.000 digitale televisie kijkt. Het aantal internet- en telefonieklanten bedraagt respectievelijk 1,2 miljoen en 864.000.

Voor volgend jaar heeft UPC hoge verwachtingen van zijn Project Horizon, waarbij een nieuwe settopbox de kijker nieuwe mogelijkheden moet bieden. Zo zal de Horizon Mediabox tv-content kunnen streamen naar tablets en smartphones, en het wordt mogelijk om apps te installeren op het apparaat van Samsung. De settopbox moet in het eerste kwartaal van 2012 beschikbaar komen.

Telenet ziet vooral groeikansen op de mobiele markt. De kabelaar, die als virtueel aanbieder al 231.200 mobiele abonnees heeft, verkreeg onlangs een 3g-licentie.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)

Reacties (43)

normaal ook, je kan op de (telenet) website met moeite nog een dual-play afsluiten, standaard pushen ze triple-play shakes dusdanig, en met de 50¤ downgrade kosten gaan slechts enkele personen de downgrade aan gaan als ze beseffen dat ze de telefonie amper gebruiken

[Reactie gewijzigd door psygarden op 3 november 2011 15:03]

Ja, de tripleplay is niet echt nieuwswaardig gezien dit in vrijwel alle gevallen goedkoper is dan 2 losse producten.

Ik heb zelf tripleplay bij Ziggo maar heb de telefonie niet nodig. Zonder telefoon ben ik echter duurder uit en gaat mijn internetsnelheid van 120Mbps naar 50. Erg rare manier van koppelverkoop dus. Ze proberen je op deze manier alle producten bij hun te laten afnemen.

[Reactie gewijzigd door Team-RiNo op 3 november 2011 15:12]

Bij UPC heb je ten eerste geen echte dual-play pakketen meer, en daarnaast is het zelfs zo dat je met een triple-play / voordeelpakket amper meer kwijt bent als voor analoge TV + 1 extra dienst.

Analoge TV + 25mbit internet: 17,05 + 25,00 = ¤42,05

voordeelpakket: analoge TV + digitale TV (decoder in bruikleen van UPC) + 25mbit internet + telefonie: ¤44,00

Dus voor 1,95 meer krijg je digitale TV en telefonie...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 3 november 2011 15:52]

normaal ook, je kan op de (telenet) website met moeite nog een dual-play afsluiten
Dit vormt geen enkel probleem. Ik heb de voorbije maanden 2 dual-play abo's afgesloten (eentje voor mezelf Internet + DTV, eentje voor m'n schoonouders DTV + telefonie) en dat heeft me geen centje moeite gekost. Duidelijk aangegeven op hun site (staat gewoon mooi links in het menu, bovenaan triple-play en daaronder de door mij genoemde shakes), duidelijke bestelprocedure.

Ik snap dus je uitspraak niet zo goed.
Bovendien, afsluiten van dual-play was net zo duur als triple-play.

Waarom? Omdat bij UPC enige tijd geleden (toen ik het afsluit in februari 2011) een actie gold waarbij één van de drie onderdelen gratis was inbegrepen.

Dus
(Analoge TV altijd nodig) + Digitale TV + Internet + Bellen
is voor mij vanwege de actie dus even duur als
(Analoge TV altijd nodig) + Digitale TV + Bellen
geweest zou zijn.

De keuze was snel gemaakt, er zullen meerdere hiervoor gekozen hebben denk ik.

NB: Iedereen die digitale tv van UPC heeft is nog steeds analoge abonnee, hoe lang nog dubbel betalen?

edit:
Typo's

[Reactie gewijzigd door moreasy op 3 november 2011 15:08]

NB: Iedereen die digitale tv van UPC heeft is nog steeds analoge abonnee, hoe lang nog dubbel betalen?
Wanneer analoog niet meer verplicht is gaat de prijs van digitaal omhoog zodat je uiteindelijk op hetzelfde bedrag uitkomt.
das niet geheel waar. Bij Ziggo is dit bijvoorbeeld niet het geval.
Daar betaal je voor digitaal en krijg je analoog erbij. Zou analoog helemaal wegvallen, dan blijf ik hetzelfde betalen voor mijn basispakket digitale tv.
Analoog is in dit geval nodig omdat ze via de kabel werken. Bij Belgacom heb je dit niet nodig omdat hun digitale Tv gewoon via ethernet werkt en niet via coax signaal binnenhaald.

Ben zelf overgestapt naar Belgacom hiervoor, en ook omdat het onbeperkt download bij telenet een limiet heeft van ca. 200Gb en bij Belgacom 500Gb en je dan nog een een tiental keren 20Gb kan bijbestellen (gratis).
dat geld is voor het hebben van een cable in huis die je gebruikt. niet zo zeer voor het analoge signaal.
Het aantal Triple-play klanten dat stijgt verbaast me niets, ik ben net klant bij hun geworden en alleen internet is gewoon net zo duur als hun triple play pakketen. Ik zou wel stom zijn om geen digitale tv erbij te nemen waardoor het pakket goedkoper wordt!

50 mb internet + digitale TV + telefonie + analoge tv = 49,- per maand
60 mb internet = 35,- per maand maar daar komt uiteindelijk nog 17,50 voor analoge tv verplicht bij en kom je uit op 52,50

en als je alleen digitale tv neemt + een telco als Tele2 dan ben je ook nog steeds dief van je eigen portomonee. Je wordt zo gedwongen naar een rianter pakket te gaan, in dit geval vind ik het dwingen niet eens een slecht iets maar goed :)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 3 november 2011 15:14]

Helaas heb je ook gemeentes die dit door je strot duwen en dat je niet veel andere keuze hebt. hier in aalst waalre kan je ALLEEN internet krijgen van UPC (ook alleen met de kosten van het basis TV pakket) en analoog / digitale televisie van ziggo. telefonie gaat nog steeds via de PTT doos in de muur. wij zitten hier als we een beetje vlug willen internetten al snel geboden aan een combie van ziggo en UPC Geloof mij dat brengt kopzorgen met je mee.
Wacht, internet alleen van UPC en televisie alleen van Ziggo? Normaliter heeft er toch één partij een monopolie op de kabel op een bepaalde plek? En Ziggo/UPC bieden ook gewoon telefonie via diezelfde kabel aan, hoor...
Het is niet alsof je nog echt de keuze hebt om het niet te nemen
Ik heb bewust gekozen voor geen tripleplay oplossing. Internet en telefonie gaat via glasvezel (XMS), terwijl ik een tv abonnement heb bij Ziggo. Zolang XMS geen HD streams over DVB-C stuurt, zal die situatie ook wel zo blijven. Ik heb namelijk geen zin in:

- Coax kabels te vervangen door utp kabels om IPTV mogelijk te maken
- Een losse decoder (Amino box) in plaats van een CI+ module rechtstreeks in m'n tv
Zoals hierboven al gemeld is het veelal goedkoper om 3 producten af te nemen dan 2. Interessanter zou het dan ook zijn als ze melden hoeveel abonnees daadwerkelijk van alle 3 de producten gebruik maken.

Ikzelf heb de telefoonlijn nog nooit gebruikt, ik weet het nummer niet eens. Ik vermoed velen met mij.
Dat had ik vroeger ook bij mijn vorige provider. Telefoon + internet. Telefoon in 2 jaar nooit gebruikt. Meer nog, na enkele maanden was hij afgekoppeld.
Het aantal klanten dat nog analoog kijkt, zakt verder.
Dit staat ongeveer bij al dit soort onderzoeken en cijfers. Volgens mij moet het zijn 'het aantal klanten dat alleen analoog kijkt, zakt verder. Ze kunnen zover ik weet helemaal niet weten of klanten analoog of digitaal kijken. En ze doen ook altijd alsof digitale klanten geen analoog meer kijken (tweede, derde, vierde TV?). Iedereen die digitaal heeft, heeft analoog, dus ze moeten een ophouden met te roepen dat de analoge klanten minder worden, want dat is pertinent onwaar (omdat alle klanten analoog hebben).
Was vandaag nog even in de locale UPC-winkel. Nu ik toch mijn HTPC / mediacenter aan het bouwen ben wil ik eigenlijk gelijk 2 TV-kaarten inbouwen zodat ik verlost ben van de settopbox, dacht dus ik ga eens informeren naar de CI+ module.
:(
Nu hoef je deze winkel al niet in te lopen voor een klantvriendelijke behandeling (ik zal mijn ongenuanceerde mening over de mensen daar maar verder voor mij houden :X ), maar mijn vrij simpele vraag viel zeer duidelijk niet in goede aarde en het werd nog schrijnender toen de betrokken medewerker het nodig bleek te vinden om maar de aanname te doen dat een dergelijk mediacenter alleen maar met illegale software gemaakt kan worden. :(
Vraag me af hoe ze daar bij DVBLogic over denken?

Ok, een beetje off-topic... maar het ging toch over UPC O-)

edit... heb op dit moment Triple play, 120Mb, HD met DVR en tel

[Reactie gewijzigd door RR6 op 3 november 2011 17:30]

ha ha typisch UPC
Typisch UPC inderdaad. Wat een vreselijk bedrijf is het toch.
Dat die malafide praktijken als smartcard pairing hier in Nederland nog toegestaan zijn verbaast me.

Overigens is het bij Telenet in België (ook Liberty Global) net zo erg.

Van dat hele Liberty Global concern moeten we eigenlijk af hier in Europa. Die huidige bedrijfsvoering en bedrijfscultuur van ze wordt echt niet meer gewaardeerd in deze tijd.

[Reactie gewijzigd door Alexander01 op 3 november 2011 19:13]

Als contentafnemer wil ik zelf de keuze kunnen maken wat ik kijk, wanneer ik het kijk en op welk apparaat (tv/pc/laptop/mobiel) ik het bekijk.
Daarbij wil ik ook niet gelimiteerd wil worden in opslagruimte (settopbox max 160GB).
Ik wil de mogelijkheid hebben om datgene wat ik heb opgenomen (en voor heb betaald) te kunnen bewerken en opslaan in een bestandsformaat naar keus.

That's all
Tipje voor je: Neem CanalDigitaal en een paar Satelliet TV kaarten. MediaPortal erop en gaan met die banaan. Werkt subliem en je kan over IP door je hele huis streams aanbieden vanuit MediaPortal om overal in huis (HD)TV te kunnen ontvangen. Ik ben blij met CanalDigitaal, UPC never ever again!

www.team-mediaportal.com

[Reactie gewijzigd door wouter1971 op 3 november 2011 23:31]

Ik zit ook in een UPC gebied en heb een HTPC.. altijd gebaald dat ik geen digale tuner er in kon stoppen...
Maar ze gaan hier glasvezel aanleggen (tenminste als 30% meedoet) :*) Eindelijk verlost van UPC
Beetje off-topic misschien.. sry :X

On-topic
UPC zegt een miljoen klanten op digitale televisie en analoog 864.000. Maar als je digitaal hebt krijg je ook analoog.. Gaan ze er maar vanuit dat iedereen met een digitaal abbo geen analoog meer kijkt? (ook niet op de TV op de slaapkamer oid?)
On-topic
UPC zegt een miljoen klanten op digitale televisie en analoog 864.000. Maar als je digitaal hebt krijg je ook analoog.. Gaan ze er maar vanuit dat iedereen met een digitaal abbo geen analoog meer kijkt?
Dat lijkt me wel, anders hadden ze ook minimaal een miljoen analoge klanten gehad...

[Reactie gewijzigd door plankton123 op 3 november 2011 20:22]

Ik ben pas klant bij UPC, maar ik heb Dual Play (Internet en TV). Vaste telefoon heb ik echt niet nodig. En voor de kosten maakt het vrij weinig uit, maar het is wel iets goedkoper zonder telefoon. Dat in tegen stelling tot veel verhalen boven mij! Dat is dus niet waar wat hierboven wordt gesuggereerd:

Dual Play (Internet 50mbit+Digitale TV): prijs per maand ¤ 45,50
Triple Play (Internet 50mbit+Digitale TV+Telefonie): prijs per maand ¤ 49,00

Dit zijn normale prijzen, dus zonder acties.