Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties, 18.796 views •

Zowel UPC als Telenet heeft het aantal klanten met een tripleplay-abonnement in het afgelopen kwartaal zien groeien. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van moederbedrijf Liberty Global. Het aantal klanten dat nog analoog kijkt, zakt verder.

Bij UPC neemt inmiddels 21,7 procent van de ruim 1,8 miljoen klanten een tripleplay-abonnement af, een stijging van 3,8 procent ten opzichte van het derde kwartaal in 2010. Bij het Belgische Telenet kiest inmiddels 34,7 procent voor tripleplay, een groei van 10 procent. Bij tripleplay-abonnementen betrekt een klant telefonie, televisie en internet bij één aanbieder. Het aantal doubleplay-abonnees bedraagt bij Telenet inmiddels 27,6 procent, terwijl UPC op 13,9 procent zit.

UPC meldt dat inmiddels bijna een miljoen klanten digitale televisie kijken via zijn kabelnetwerk. Het aantal analoge kijkers nam verder af en zou inmiddels op 864.000 liggen. Inmiddels bedient UPC 909.000 abonnees met zijn internetdiensten. Telenet telt 2,2 miljoen abonnees, waarvan 1.360.000 digitale televisie kijkt. Het aantal internet- en telefonieklanten bedraagt respectievelijk 1,2 miljoen en 864.000.

Voor volgend jaar heeft UPC hoge verwachtingen van zijn Project Horizon, waarbij een nieuwe settopbox de kijker nieuwe mogelijkheden moet bieden. Zo zal de Horizon Mediabox tv-content kunnen streamen naar tablets en smartphones, en het wordt mogelijk om apps te installeren op het apparaat van Samsung. De settopbox moet in het eerste kwartaal van 2012 beschikbaar komen.

Telenet ziet vooral groeikansen op de mobiele markt. De kabelaar, die als virtueel aanbieder al 231.200 mobiele abonnees heeft, verkreeg onlangs een 3g-licentie.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)

Reacties (43)

Reactiefilter:-143043+112+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
normaal ook, je kan op de (telenet) website met moeite nog een dual-play afsluiten, standaard pushen ze triple-play shakes dusdanig, en met de 50§ downgrade kosten gaan slechts enkele personen de downgrade aan gaan als ze beseffen dat ze de telefonie amper gebruiken

[Reactie gewijzigd door psygarden op 3 november 2011 15:03]

Ja, de tripleplay is niet echt nieuwswaardig gezien dit in vrijwel alle gevallen goedkoper is dan 2 losse producten.

Ik heb zelf tripleplay bij Ziggo maar heb de telefonie niet nodig. Zonder telefoon ben ik echter duurder uit en gaat mijn internetsnelheid van 120Mbps naar 50. Erg rare manier van koppelverkoop dus. Ze proberen je op deze manier alle producten bij hun te laten afnemen.

[Reactie gewijzigd door Team-RiNo op 3 november 2011 15:12]

Bij UPC heb je ten eerste geen echte dual-play pakketen meer, en daarnaast is het zelfs zo dat je met een triple-play / voordeelpakket amper meer kwijt bent als voor analoge TV + 1 extra dienst.

Analoge TV + 25mbit internet: 17,05 + 25,00 = §42,05

voordeelpakket: analoge TV + digitale TV (decoder in bruikleen van UPC) + 25mbit internet + telefonie: §44,00

Dus voor 1,95 meer krijg je digitale TV en telefonie...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 3 november 2011 15:52]

normaal ook, je kan op de (telenet) website met moeite nog een dual-play afsluiten
Dit vormt geen enkel probleem. Ik heb de voorbije maanden 2 dual-play abo's afgesloten (eentje voor mezelf Internet + DTV, eentje voor m'n schoonouders DTV + telefonie) en dat heeft me geen centje moeite gekost. Duidelijk aangegeven op hun site (staat gewoon mooi links in het menu, bovenaan triple-play en daaronder de door mij genoemde shakes), duidelijke bestelprocedure.

Ik snap dus je uitspraak niet zo goed.
Bovendien, afsluiten van dual-play was net zo duur als triple-play.

Waarom? Omdat bij UPC enige tijd geleden (toen ik het afsluit in februari 2011) een actie gold waarbij ťťn van de drie onderdelen gratis was inbegrepen.

Dus
(Analoge TV altijd nodig) + Digitale TV + Internet + Bellen
is voor mij vanwege de actie dus even duur als
(Analoge TV altijd nodig) + Digitale TV + Bellen
geweest zou zijn.

De keuze was snel gemaakt, er zullen meerdere hiervoor gekozen hebben denk ik.

NB: Iedereen die digitale tv van UPC heeft is nog steeds analoge abonnee, hoe lang nog dubbel betalen?

edit:
Typo's

[Reactie gewijzigd door moreasy op 3 november 2011 15:08]

dat geld is voor het hebben van een cable in huis die je gebruikt. niet zo zeer voor het analoge signaal.
NB: Iedereen die digitale tv van UPC heeft is nog steeds analoge abonnee, hoe lang nog dubbel betalen?
Wanneer analoog niet meer verplicht is gaat de prijs van digitaal omhoog zodat je uiteindelijk op hetzelfde bedrag uitkomt.
das niet geheel waar. Bij Ziggo is dit bijvoorbeeld niet het geval.
Daar betaal je voor digitaal en krijg je analoog erbij. Zou analoog helemaal wegvallen, dan blijf ik hetzelfde betalen voor mijn basispakket digitale tv.
Analoog is in dit geval nodig omdat ze via de kabel werken. Bij Belgacom heb je dit niet nodig omdat hun digitale Tv gewoon via ethernet werkt en niet via coax signaal binnenhaald.

Ben zelf overgestapt naar Belgacom hiervoor, en ook omdat het onbeperkt download bij telenet een limiet heeft van ca. 200Gb en bij Belgacom 500Gb en je dan nog een een tiental keren 20Gb kan bijbestellen (gratis).
Het aantal Triple-play klanten dat stijgt verbaast me niets, ik ben net klant bij hun geworden en alleen internet is gewoon net zo duur als hun triple play pakketen. Ik zou wel stom zijn om geen digitale tv erbij te nemen waardoor het pakket goedkoper wordt!

50 mb internet + digitale TV + telefonie + analoge tv = 49,- per maand
60 mb internet = 35,- per maand maar daar komt uiteindelijk nog 17,50 voor analoge tv verplicht bij en kom je uit op 52,50

en als je alleen digitale tv neemt + een telco als Tele2 dan ben je ook nog steeds dief van je eigen portomonee. Je wordt zo gedwongen naar een rianter pakket te gaan, in dit geval vind ik het dwingen niet eens een slecht iets maar goed :)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 3 november 2011 15:14]

Helaas heb je ook gemeentes die dit door je strot duwen en dat je niet veel andere keuze hebt. hier in aalst waalre kan je ALLEEN internet krijgen van UPC (ook alleen met de kosten van het basis TV pakket) en analoog / digitale televisie van ziggo. telefonie gaat nog steeds via de PTT doos in de muur. wij zitten hier als we een beetje vlug willen internetten al snel geboden aan een combie van ziggo en UPC Geloof mij dat brengt kopzorgen met je mee.
Wacht, internet alleen van UPC en televisie alleen van Ziggo? Normaliter heeft er toch ťťn partij een monopolie op de kabel op een bepaalde plek? En Ziggo/UPC bieden ook gewoon telefonie via diezelfde kabel aan, hoor...
Ik heb bewust gekozen voor geen tripleplay oplossing. Internet en telefonie gaat via glasvezel (XMS), terwijl ik een tv abonnement heb bij Ziggo. Zolang XMS geen HD streams over DVB-C stuurt, zal die situatie ook wel zo blijven. Ik heb namelijk geen zin in:

- Coax kabels te vervangen door utp kabels om IPTV mogelijk te maken
- Een losse decoder (Amino box) in plaats van een CI+ module rechtstreeks in m'n tv
Zoals hierboven al gemeld is het veelal goedkoper om 3 producten af te nemen dan 2. Interessanter zou het dan ook zijn als ze melden hoeveel abonnees daadwerkelijk van alle 3 de producten gebruik maken.

Ikzelf heb de telefoonlijn nog nooit gebruikt, ik weet het nummer niet eens. Ik vermoed velen met mij.
Dat had ik vroeger ook bij mijn vorige provider. Telefoon + internet. Telefoon in 2 jaar nooit gebruikt. Meer nog, na enkele maanden was hij afgekoppeld.
Het aantal klanten dat nog analoog kijkt, zakt verder.
Dit staat ongeveer bij al dit soort onderzoeken en cijfers. Volgens mij moet het zijn 'het aantal klanten dat alleen analoog kijkt, zakt verder. Ze kunnen zover ik weet helemaal niet weten of klanten analoog of digitaal kijken. En ze doen ook altijd alsof digitale klanten geen analoog meer kijken (tweede, derde, vierde TV?). Iedereen die digitaal heeft, heeft analoog, dus ze moeten een ophouden met te roepen dat de analoge klanten minder worden, want dat is pertinent onwaar (omdat alle klanten analoog hebben).
Ik zit ook in een UPC gebied en heb een HTPC.. altijd gebaald dat ik geen digale tuner er in kon stoppen...
Maar ze gaan hier glasvezel aanleggen (tenminste als 30% meedoet) :*) Eindelijk verlost van UPC
Beetje off-topic misschien.. sry :X

On-topic
UPC zegt een miljoen klanten op digitale televisie en analoog 864.000. Maar als je digitaal hebt krijg je ook analoog.. Gaan ze er maar vanuit dat iedereen met een digitaal abbo geen analoog meer kijkt? (ook niet op de TV op de slaapkamer oid?)
On-topic
UPC zegt een miljoen klanten op digitale televisie en analoog 864.000. Maar als je digitaal hebt krijg je ook analoog.. Gaan ze er maar vanuit dat iedereen met een digitaal abbo geen analoog meer kijkt?
Dat lijkt me wel, anders hadden ze ook minimaal een miljoen analoge klanten gehad...

[Reactie gewijzigd door plankton123 op 3 november 2011 20:22]

Ik ben pas klant bij UPC, maar ik heb Dual Play (Internet en TV). Vaste telefoon heb ik echt niet nodig. En voor de kosten maakt het vrij weinig uit, maar het is wel iets goedkoper zonder telefoon. Dat in tegen stelling tot veel verhalen boven mij! Dat is dus niet waar wat hierboven wordt gesuggereerd:

Dual Play (Internet 50mbit+Digitale TV): prijs per maand § 45,50
Triple Play (Internet 50mbit+Digitale TV+Telefonie): prijs per maand § 49,00

Dit zijn normale prijzen, dus zonder acties.
Wat ze er in BelgiŽ niet bijzeggen, is dat je bij je triple play prijs nog moet bijrekenen:
- §10 per maand aan analoog kabelabonnement, een noodzaak voor digitale TV (maar niet voor internet)
- Een verplicht HD zenderpakket van §10 per maand (in het geval van een beeldbuis en lichte bijziendheid niet echt een aanwinst).

Dus in feite komt zo'n Shake van inet en DTV §20 per maand duurder uit dan enkel internet. En er zal voor 3P wss ook wel zo'n addertje onder het gras zitten. Heb dan ook snel mijn TV-abonnement opgezegd en enkel internet behouden gezien mijn geringe TV-gebruik.

[Reactie gewijzigd door Bauknecht op 3 november 2011 16:32]

- Een verplicht HD zenderpakket van §10 per maand (in het geval van een beeldbuis en lichte bijziendheid niet echt een aanwinst).
Ikzelf zit momenteel bij telenet en betaal enkel mijn HD digicorder, Internet & Analoge TV. Geen 10§ aan verplichte zenderpakket hier.
Dat "verplicht" pakket is inderdaad onzin. Ik betaal mijn Shake-prijs (Internet + DTV) en de §13.33 kabelabonnement (of hoe het ook heet).
is bij UPC ook je ben verplicht analoge tv af te nemen (ze bedoelen eigenlijk een soort vastrecht voor de coax) maar in de achterhoek verliezen ze hard klanten aan de glasvezel... (gelukkig imho)...
In BelgiŽ ligt nog nergens glasvezel (en er is ook geen enkele provider die dit in de nabije toekomst wil implementeren, ze houden allen vast aan de bestaande infrastructuur).
Telenet heeft een monopolie op de kabel in Vlaanderen, in sommige gevallen kan je dus enkel bij Telenet terecht voor internet en televisie (en heb je simpelweg geen andere keus).

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 3 november 2011 23:41]

ik heb een tijdje bij belgacom gewerkt als student en heb gehoord dat ze overal glasvezel in belgiŽ aanleggen voor de consument. daarnaast kwam ik ook aan de lijn met iemand die deel uit maakte van een test voor glasvezelservices. Telenet heeft ook een glasvezel infrastructuur. kijk maar op hun site in de business afdeling. Helaas nog niet voor consumenten.
Er loopt inderdaad glasvezel tot aan de ROP's en er is al een tijd een testproject in Sint-Truiden geloof ik ('nergens glasvezel' moet een beetje genuanceerd worden). Probleem is dat het wel even zal duren vooraleer dit voor de consument beschikbaar wordt. Belgacom heeft aangekondigd dat het tegen 2014 snelheden wil aanbieden tot 100Mbit/s, nog steeds over de klassieke koperparen (vectoring). Telenet biedt op dit moment snelheden aan tot 100Mbit/s, in een van hun slides stond dat ze met channel bonding snelheden tot 500Mbit/s per klant willen leveren over hun coax netwerk.

Tenzij de markt wordt opengebroken en een nieuwe speler wordt geÔntroduceerd die zich enkel toelegt op glasvezel, verwacht ik dat we het als consument nog even met Docsis 3 en VDSL2 zullen moeten doen. Bewonersinitiatieven zoals ik Nederland al vaker heb zien opduiken zijn hier vooralsnog nergens te bekennen.

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 4 november 2011 00:23]

Je moet alleen de huur betalen van je decoder, HD basispakket is gratis. ik betaal 100 per maand voor Fibernet LAN
Het is niet alsof je nog echt de keuze hebt om het niet te nemen