Hoofdcategorieën
Device Settings

Gigabyte-moederborden met X79-chipset verschijnen

Door Willem de Moor, dinsdag 25 oktober 2011 16:35, views: 20.800

Gigabyte heeft zijn line-up van X79-moederborden getoond. Vanwege Intels embargo zijn de exacte specificaties nog niet volledig vrijgegeven, maar de moederborden zijn al wel op de foto gezet. Gigabyte heeft vier X79-borden op de rol staan.

De G1.Assasin 2 is een buitenbeentje in het Gigabyte-assortiment. Het bord is apart vormgegeven: zo heeft de heatsink op de dmi, ofwel de 'southbridge', de vorm van een pistool. Op het bord zijn drie pci-express-x16-slots, twee x1-slots en een pci-slot te zien. Verder is het bord voorzien van een Killer 2100-netwerkchip, X-Fi-audio en usb 3.0-poorten. Rondom de socket lga2011 zijn vier geheugenslots te vinden.

Ook de meer reguliere moederborden, die Gigabyte uitbrengt als de X79-UD3 en X79-UD7, zijn voorzien van vier geheugenslots, twee aan weerszijden van de socket. Alleen de derde variant, de X79-UD5, heeft acht slots gekregen, vier aan de beide zijden van de socket. Elk setje geheugenslots heeft zijn eigen, door digitale pwm's aangedreven spanningsvoorziening. De UD3 en UD7 hebben beide vier pci-express-x16-slots; de UD5 heeft er drie. Verder zijn op de UD3 en UD5 pci-slots en twee pci-express-x1-slots aangebracht, terwijl de UD7 geen pci-slot, maar wel drie x1-slots heeft.

De borden zijn verder uitgerust met usb 3.0-poorten, acht tot tien sata-poorten waarvan een deel sata-600-poorten zijn, gigabit-netwerkpoorten en overige aansluitingen. Uiteraard maakte Gigabyte nog geen prijzen bekend.

Gigabyte X79-moederborden Gigabyte X79-moederborden Gigabyte X79-moederborden Gigabyte X79-moederborden Gigabyte X79-moederborden Gigabyte X79-moederborden Gigabyte X79-moederborden Gigabyte X79-moederborden Gigabyte X79-moederborden Gigabyte X79-moederborden Gigabyte X79-moederborden Gigabyte X79-moederborden

Volgende 16:46 OpenSUSE brengt eerste release candidate 12.1 uit
Vorige 16:19 Internetgebruik via smartphone is in jaar tijd verdubbeld
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

die oranje is mooi

Dat is inderdaad een lekker flitsend kleurtje!

Geef mij die pistool op groen maar :D

ziet er cool uit :) ben benieuwd wanneer ze leverbaar zijn en wat de prijzen zijn

Release van X79 chipset is 11-15 November, dus met wat geluk zijn de X79 moederborden eind november redelijk leverbaar.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op dinsdag 25 oktober 2011 17:35]


voor het uiterlijk van deze http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1319550735.jpeg
zou ik bijna weer een pc gaan bouwen :D

[Reactie gewijzigd door nexhil op dinsdag 25 oktober 2011 16:41]


Ha! Die southbridge koeler! Ge-ni-aal. Alleen daarom al zou ik hem willen kopen :P

Tot nu toe de meest interessante X79 mobo die ik heb gezien. Ik wacht alleen nog maar op ASUS z'n definitieve versies, maar qua slots en plaatsing is dit het interessantst, imo. Kijken of dat qua prijs ook zo gaat worden :p

Die groene met de "Gun" lijkt wel kitcherig.
Denk dat de oranje de duurste wordt met OC knopjes op het MB...

Nu je het zegt. Hij heeft ook 2x8 voor stroom voor de cpu. de rest 1x8, of zie ik het nou verkeerd?

Inderdaad, zal het overclockmonster worden van de reeks denk ik zo.
(hoe kan ik nou offtopic gemod worden als ik over de afgebeelde moederborden praat? :P )

Omdat niet alle members intelligent zijn, spijtig. Mischien omdat je de gun noemde? Gelijk heb je, kitscherig.. maar dat is wat ik mooi vind, net zoals lelijke 4x4s :p

Als 'tweaker' weet je toch hoe Gigabyte zijn producttypes aanduidt ;)

UD3 is het kaalste bord, UD7 het allerluxe bord met alles erop en eraan en de UD5 is de mooie tussenweg. Vaak zie je ook nog een UD4 en UD6 en die vallen daar weer tussen.

Dat het oranje bord het mooiste is kan ook ik niet ontkennen, heb zelf een X58 systeem dat prima draait maar wel wat gedateerd begint te worden. Ik twijfel om over te stappen naar X79 nu ook ivy-bridge voor de deur staat.

*ziet nog eens naar de foto's*

Schaam me kapot als X58-UD4p gebruiker ^^

De oranje (UD7) zal inderdaad het duurst zijn, maar de G1.Assasin zal daar niet ver onder liggen met een relatief dure Creative X-Fi geluidsoplossing en dure Bigfoot Killer 2100 netwerk controller.

Ze hebben echter wel verschillende doelgroepen

UD7 -> de overklokker die zo veel mogelijk uit z'n systeem wil persen
Assasin -> Gamer die al z'n PCIe slots wil vullen met videokaarten maar ook goede netwerk en audio wilt hebben.

Ziet er goed uit! Die Assasin komt op mijn verlanglijstje te staan! Mooi dat ze nu ook voor de acht slots gaan, voor niet iedereen interessant, maar voor mij wel ;)

Alleen heeft de Assasin 2 'maar' 4 geheugensloten, dus kun je dan niet beter voor de UD5 gaan aangezien je 8 geheugensloten wel interessant vind...? ;)

Ik zat al te wachten tot Gigabyte kwam met hun line-up van X79 plankjes en hier zijn ze dan eindelijk! Moet zeggen dat ze veruit het meest interessante assortiment aan X79 borden hebben, of beter nog ze hebben een assortiment. Voor ieder wat wils, ondanks dat dit sowieso in het dure segment hardware valt.

Als ik overstap van een van mijn langst gebruikte setups (X58), dan wordt het waarschijnlijk een van deze. Denk aan UD5, want echt heftig overclocken doe ik niet (meer) en als de prijs van de Assasin vergelijkbaar word met de huidige varianten van Gigabyte wordt de prijs mij een beetje te gortig (300 á 400 euro). :Y)

Misschien onlogisch, maar het zou overigens wel een miskoop zijn mocht volgend jaar de Ivy Bridge deze gaan evenaren of zelfs overtreffen qua performance...

Als Ivy Bridge al een nieuwe chipset krijgt zal er niet heel veel verschil zijn. Waarschijnlijk alleen toevoeging van native USB3.0 support en Thunderbolt, en daarnaast nog wat kleine aanpassingen.

Leuk om te zien dat Gigabyte toch wat meer SATAconnectoren aan boord heeft als die MSI die laatst geshowed werd. Met de huidige ontwikkelingen wil je eigenlijk wel 1 of 2 SATA SSDs hebben, en de rest van de storage met HDDs doen. Als je dan nog een optical wil is 6 poorten wel vrij weinig, zeker voor een high-end platform zoals deze.

Ik ben erg benieuwd hoe deze bordjes gaan presteren ten opzichte van de huidige Sandy Bridges.

Als je 6 data poorten heb dan kun je bijvoorbeeld 2 SSDs, 3 HDDs en 1 blu-ray combodrive aansluiten. Hoeveel zou je nog meer willen aansluiten?

Ik heb 8 aansluitingen op mijn mobo...
1 ssd
1 backup schijf
4 raptor schijven in raid0
1 dvd-speler

en dan heb ik er nog eentje over :)

Ik vind de kleur accenten op deze moederborden wel vet... op deze manier laat gigabyte zich ook wat meer zien op de look van moederborden.
Ook zien ze er erg degelijk uit qua hardware moet ik zeggen. nu nog wachten op de specs 8-)

3 HDDs vind ik toch wat te weinig. Ik heb er momenteel 7 (waarvan 1 nog vervangen gaat worden door een SSD), maar het waren er eerst 15 toen ik nog niet alles naar een 2e systeem had gemoved. Een beetje storage is juist fijn.

Kijk, die UD 7 lijkt al meer op wat ik wil hebben, gezien de kleuren van mijn huidige build oranje/ zwart. Wil eigenlijk wel weten hoeveel fases gangbaar gaat worden voor s2011, gezien mijn "subzero aspiraties".

Mijn 1155 ervaring was met gigabyte niet zo best, gezien de rare implementatie van loadline calibration met veel Vdroop tot gevolg. Ik hoop dat dat probleem opgelost is, dan staat millman vooraan in de rij voor dat bord!

X79 FTW!

8x DDR3 banken? 8-) en alleen op de UD5 :o , dat is wel apart.
Keuze van geheugenbanken links rechts vind ik wel verontrustend.
Als je een beetje hoge geheugenbanken heb en een groot cpu blok, kan je wel eens problemen gaan krijgen.

Verder hoop ik dat de SATA3 aansluitingen van intel zijn, en niet die prut van Marvel.

Mijn interesse gaan iig uit naar de UD5, leuke opvolger van de EX58-UD5.

[Reactie gewijzigd door HellStorm666 op dinsdag 25 oktober 2011 16:51]


Inderdaad. Maar ik zou liever ook 8 DDR3 slots zien op een UD7, dat zou de keuze moeilijker maken, nu wint de UD5 duidelijk voor mij.

Waar heb je er 8 voor nodig? Alsof je echt 32GB gaat plaatsen?

4x4GB lijkt mij meer dan voldoende, daarnaast is de UD5 meer gericht op de standaard high-end gebruiker, en de UD7 meer op de overklokker, er is vanuit dat oogpunt wat voor te zeggen dat de UD7 maar 4 slots heeft.

wellicht wel een optie op uit te wijken naar watergekoelde oplossing? ben je in ieder geval van dat probleem af ;)

Ik draai al op vloeistofkoeling.
Was meer omdat 95% op lucht zit, en daar een groot deel een aftermarket blok pakt.

Je zou verwachten, en dat neem ik ook aan, dat daar wel rekening mee gehouden wordt,

De geheugenbanken aan beide kanten van de CPU is een onderdeel van de specificaties van Intel, moederbordfabrikanten kunnen hier niets aan veranderen. De reden hiervoor is dat als je alle 4 de memory channels aan één kant zou hebben, dan zou het verschil in baanlengte tussen channel 1 en channel 4 te groot worden, en lopen ze niet meer goed synchroon, zeker bij 8 dimms.

Ga er maar van uit dat ALLE X79 borden deze layout zullen volgen. Héél misschien is er een fabrikant zo gehaaid om gewoon twee channels weg te laten en vier slots aan één kant te zetten (dual channel), maar reken er maar niet op.

Dat kan makkelijk opgelost worden.

Ik vind trouwens dat Intel zich wel erg veel bemoeid tegenwoordig met wat een derde partij wel en niet mag...

Dat deden ze al bij de netbooks en nu ook weer...

Jammer dat AMD geen high end concurentie levert. (al is de concurentie op normale consumenten PC eigenlijk groot genoeg, als winkels / oem's ze maar verkopen).

Makkelijk? Zo makkelijk is dat niet hoor. Er moet al heel veel met sporen gezigzagd worden om de looptijden gelijk te houden. JEDEC schrijft voor (voor DDR3-1333) dat de lijnen niet langer dan 114 mm mogen zijn, en dat ze niet meer dan 0,5 van elkaar mogen afwijken. Met 8 banken aan één kant zit je al heel snel richting die 114mm maximale signaalengte, en om een kleine 1000 (lange) sporen tot op 0,5mm gelijk te houden heb je al snel een 10 laags print nodig.


Daarnaast is het volgens mij geen verplichting vanuit Intel, maar recommended, en natuurlijk doen alle fabrikanten het gezien er anders veel meer ontwerp tijd in gaat zitten en de borden duurder worden.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op woensdag 26 oktober 2011 15:59]


Fabrikanten kunnen hier inderdaad van afwijken als ze dat willen, maar verstandig is het niet, het kost ze bakken met ontwikkeltijd en testtijd, en dan moeten ze maar hopen dat het nog werkt.

Ten eerste zijn het sloten, niet de banken (die nemen immers niet echt ruimte in), maar dat ze links en rechts staan is nu eenmaal een design van Intel, daar is weinig aan te veranderen door de moederbord fabrikanten, die moeten zich aan de specs houden, en daarmee is het heel lastig om de geheugensloten te verplaatsen, omdat dan latencies te hoog worden etc.

Verder maakt het weinig uit, veel koelers zullen toch niet groter zijn dan de socket, want deze socket is best gigantisch in vergelijking met een s1155 of s1366 (toen ik een tijd geleden zo'n ding in handen had kreeg ik spontaan so8 flashbacks :P)

Waarom zit er een SATA Power connector (tweemaal zelfs) naast de SATA poorten op die UD7?

Waarschijnlijk om de PCIe poorten van extra stroom te voorzien bij 4-way SLI/Crossfire. Daar gebruiken ze normaal een Molex-poort voor (zoals op deze foto, in het midden en aan de onderkant). Maar een SATA-poort kan net zo goed, ziet er wat netter uit en is natuurlijk handiger voor de mensen die geen aparte Molex-kabel aan hun modulaire voeding willen hangen.

[Reactie gewijzigd door TheGreatAtuin op dinsdag 25 oktober 2011 17:18]


e-sata poort?

Nee, geen eSATA poort. powered eSATA heeft geen losse molex nodig, maar trekt het gewoon uit het moederbord (wordt daarom vaak gecombineerd met een USB poort).
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:46 OpenSUSE brengt eerste release candidate 12.1 uit
Vorige 16:19 Internetgebruik via smartphone is in jaar tijd verdubbeld
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011