Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 298 reacties, 77.982 views •

Op zijn Build-ontwikkelaarsconferentie heeft Microsoft meer informatie prijsgegeven over zijn nieuwe besturingssysteem Windows 8. Grootste verandering in Windows 8 is de Metro-interface, die de traditionele desktop moet vervangen.

Tijdens de keynote op Microsoft Build hebben leider van het Windows-team Steven Sinofsky en hoofd van het Windows Experience-team Julie Larson-Green meer informatie over Windows 8 prijsgegeven. Tijdens Build, waar Tweakers.net aanwezig is, onthulde Microsoft onder andere meer informatie over Windows 8. De nieuwe Metro-interface, waarover eerder al een en ander bekend werd, blijkt niet alleen te zijn bedoeld voor tablets. Het is de bedoeling dat Metro het startpunt wordt voor iedere Windows 8-gebruiker. Ook desktop- en laptop-gebruikers krijgen dus met Metro te maken, zelfs als hun device niet over een touchscreen beschikt; Metro kan ook met muis en toetsenbord worden bediend.

De ‘traditionele’ Windows-interface is nog wel bereikbaar, maar is niet veel meer dan een ‘live tile’ binnen de Metro-interface, net als bijvoorbeeld de webbrowser of de weerapplicatie. De traditionele interface lijkt enkel nog te zijn bedoeld om bestaande applicaties op Windows 8 te kunnen draaien, evenals applicaties die te ingewikkeld zijn om als Metro-applicatie te worden weergegeven.

Samen met de nieuwe interface introduceert Microsoft ook een nieuw applicatiemodel met bijbehorende api’s en ontwikkeltools. Metro-apps draaien in het volledige scherm en maken gebruik van hetzelfde uiterlijk als de nieuwe interface. Deze apps kunnen geschreven worden in verschillende .Net-talen, zoals C# en C++, maar ook met een combinatie van html5, css en javascript.

Windows 8 krijgt een ingebouwde applicatiewinkel, waar gebruikers applicaties kunnen testen en aanschaffen. Het is nog niet bekend hoeveel Microsoft wil afromen van de inkomsten die ontwikkelaars uit betaalde applicaties krijgen; bij de Windows Phone Marketplace is dat 30 procent.

Tweakers.net is de hele week aanwezig op Build en kon een demonstratie van het nieuwe besturingssysteem bijwonen. Hierover verscheen een uitgebreide preview. Later deze week volgt ook een hands-on van Microsofts nieuwste besturingssysteem.

Steven Sinofsky op BUILD

Leider van het Windows-team Steven Sinofsky op BUILD.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)

Reacties (298)

Reactiefilter:-12980273+1153+218+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 12
Tjonge jonge jonge, wat een inhoudsloze bash posts weer...

Niemand hier heeft nog met W8 gewerkt, dus je kunt er ook geen oordeel over hebben. De Metro interface is op statische plaatjes gewoon niet representatief. De levendigheid en de personalisering die Metro biedt is een ware revolutie als het gaat om de UI. Microsoft breekt voorgoed met de statische icoontjes die al zo oud zijn als de weg naar Rome. Alle andere merken blijven stug doorgaan met hun interfaces met deze ongebruiksvriendelijke en onoverzichtelijke grids met icoontjes.
Microsoft is momenteel de enige die innoveert als het gaat om de User Interface. Kijk naar Windows Phone 7; Een absoluut topproduct die zeker grote ogen gaat gooien juist door zijn UI. De Metro interface met de live tiles zijn persoonlijk en gewoon zeer gebruiksvriendelijk en bovendien nog eens zeer informatief en actueel. Ik vind het een zeer logische en sterke beslissing van Microsoft om deze interface door te ontwikkelen en te implementeren in Windows 8.

Smaak is persoonlijk natuurlijk, maar open deze screenshot van Windows 8 maar eens fullscreen op je tablet. Dat zier er toch briljant en keurig uit!

Bovendien worden de tools voor de developers in bijna alle talen ondersteund. Metro-applicaties kunnen worden geprogrammeerd in talen als C++, Silverlight of Visual Basic, die nu onder Windowsontwikkelaars populair zijn, maar ook met behulp van HTML5, Javascript en CSS. Wat wil je nog meer?

Ik zie Windows 8, samen met een paar mooie tablets een grote concurrent worden voor bijv. de iPad en de Galaxy Tab. Het grote voordeel van een Windows 8 tablet is ook nog eens dat je een volledig Windows OS tot je beschikking hebt op je tablet. Dit zal voor o.a. bedrijven zeer interessant gaan worden.

Zoals ik zeer positief ben over Windows Phone 7, ben ik dit ook over Windows 8. Ik denk dat Microsoft de juiste keuzes maakt en een grote troef in handen heeft met W8 en de Metro-interface.
Dit is ook ideaal op een tablet maar op mijn desktop zit ik hier echt niet op te wachten. dit is echt zo'n feel ding.
Nou inderdaad, men moet toch tot de conclusie komen dat touch, front/rear camera's en al die nieuwe sensoren en technologie een bepaald doel dienen. Anders zou niemand het kopen. Microsoft kan als marktleider niet achterblijven in de ondersteuning van al die nieuwe hardware, dus wat doen ze? Ze brengen een softwareproduct dat geschikt is voor alle type consumenten die ze kunnen bedenken en al die. Door een gepatenteerde interface die iedereen met of zonder computer kennis in een dag kan leren bedienen te introduceren. Alle hardware wordt via één gebruikssysteem te bedienen. Lijkt mij erg slim.

Je leest hier dan dingen over smaak, maar je moet je wel afvragen of je jouw eigen esthetische gevoelens wel op de wereld moet los willen laten. Metro 'gets the job done'. Zo is het ontwikkeld, het is alleen functionaliteit en daaruit ontstaat dan weer iets moois. Bovendien kan je het helemaal aanpassen, het duurt niet lang en het kan rond, lichtgevend, whatever.

Ik snap het pessimisme in ieder geval niet. Door de nieuwe kernel en ARM support owned dit. Door Metro kan iedereen het gebruiken. Maak je in je vrije tijd een stukje software, zet je het op de marketplace en verdien je een leuke vakantie. Met windows 8 wordt computeren denk ik echt wel leuker.
Alleen zijn de icoontjes gigantisch. Op een tablet is dat wel goed, maar op een desktop heb je een muis voor echt precisie werk. Je kan op een oppervlakte van enkele millimeters klikken, dan hoeven de icoontjes niet zo belachelijk groot te zijn.

Als je je muis 1 derde van het scherm moet bewegen om naar het volgende icoontje te komen, dan lijkt dat me echt vervelend. Als dat aan te passen is, en het OS echt actie/reactie is zoals OS-X (als je in Windows bijvoorbeeld op een applicatie klikt, dan kan het wel 5 seconden duren voordat er iets gebeurt op het scherm, als het faalt dan zie je het helemaal niet) dan geef ik het zeker een kans, en word het voor mij misschien een volwaardige vervanger voor OS-X.

Goed, ik geef het een kans, ik ga het proberen, maar heb er nog zo mijn twijfels bij.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 13 september 2011 21:28]

Dus volgens jouw is het zo, dat omdat de icoontjes oud zijn ook meteen slecht??
Wat een ontzettende gadget freak reactie zeg, alleen het nieuwste is goed genoeg en daarbij denk ik alleen aan mijzelf.

Die screenshot, is niet mooi, het is druk, druk, druk. veel te druk.

Een desktop moet rustig zijn als ik begin en geen kermistractie zijn die je verschrikkelijk tegemoet komt.

Dit gaat het voor heel veel mensen niet worden, let maar op. Alleen technofreaks zullen dit wat vinden.
Offtopic: Vind het toch uitermate jammer dat mensen gaan oordelen zonder ook maar de keynote te hebben bekeken of het hebben geprobeerd. Ze weten blijkbaar al dat het niks is met grote details over wat er mis is, terwijl dat vrij voorbarig is. Ook als ik geen fan zou zijn van de Metro UI zou ik dezelfde mening hebben daarover... Wacht toch eens met oordelen ;)

Verder vind ik het erg leuk dat Microsoft deze kant op slaat. Heb weinig ervaring met de Metro UI, maar wel met Xbox dashboard, Zune player en af en toe rommelen met WP7 (erg zelden).
Mensen hebben blijkbaar niet door dat wat gezien wordt op screenshots gewoon het nieuwe Start menu is. Denken jullie nou serieus dat Microsoft ZÓ'N ingrijpende verandering door zou voeren in één keer? Zelfs dat gaat te ver voor het bedrijf wat hier klaarblijkelijk nog steeds door het overgrote deel haat opwekt ;)

Ook haalde Microsoft ook uit naar Apple door (althans, zo interpreteerde ik het) door te zeggen dat de Windows Store een toevoeging is op het verkrijgen van apps, terwijl ik het idee heb dat Apple juist uiteindelijk over wil stappen naar een veel geslotener systeem. Puur en alleen gedachtenspinsels van mij, reken me er niet op af maar ga gerust in discussie :-)

Ik raad mensen aan om de keynote te kijken (desnoods in sneltreinvaart), daar valt namelijk te zien dat met één druk op de Win-toets er gewisseld wordt tussen Metro en normaal. En uiteraard, alles staat nog in de steigers (niet voor niets developer preview), maar Microsoft slaat een nieuwe weg in en mensen zouden eens ervoor open moeten staan in plaats van het conservatieve (en dus degressieve, stilstand is achteruitgang) en het progressieve gedrag van Microsoft alleen maar af te katten :-)

Overigens vind ik de kwaliteit van dit nieuwsartikel niet geweldig, het artikel in de Windows Build rubriek daarentegen vind ik wel al een stuk duidelijker.

Kleine toevoeging: draai al anderhalf jaar alleen nog maar OS X op mijn desktop en onlangs nieuw aangeschafte Macbook Pro. :+ Heb altijd uitgekeken naar nieuwe Windows en OS X releases, heerlijk die concurrentie!

[Reactie gewijzigd door joostverkaik op 14 september 2011 00:18]

Waarom wachten met oordelen om hoe het er uit ziet? het ziet er te kleurig en druk /onoverzichtelijk naar mijn mening uit.
Anderen die dit ook vinden geven dat al aan, voor deze mening hoef je niet eerst er mee gewerkt te hebben?

Ik wacht verder ook af of het mijn gedachten nog kan omdraaien, wellicht dat als er meer informatie bekend is ik er meer enthausiast van word dan nu het geval is, en het is zo dat alles wat nieuw is wennen is zeker zoiets drastisch als dit maar het moet geen kermis worden en dat lijkt het nu wel.. krijg er bijna hoofdpijn van als ik er te lang naar kijk.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 14 september 2011 00:29]

No shit sherlock, oordelen over uiterlijk mag, maar over de werking vind ik gewoon vrij vreemd als je er nog niet mee gewerkt hebt. Ik heb het over functionaliteit, en je weet ook helemaal niet hoe customizable het uiteindelijk zal zijn, dus waarom meteen zo'n uiterste afkeer?

Ik denk dat het inderdaad zeker een kwestie van gewenning is, maar als men niet bereid is om het een kans te geven om te gewennen, dan moet men ook de mond niet openen erover zonder het te proberen. Ik vind het al heel wat dat jij toe geeft open te staan hiervoor, dat kan ik van vele hier niet zeggen. ;-)
Hier staat nog een mooie Hands-on van Windows 8 (Metro interface)
http://www.winrumors.com/...w-metro-experience-video/ :)
Hier nog een video van Windows 8 op een tablet.
http://www.youtube.com/wa...p;feature=player_embedded

Ik weet het is een beta en tablet hardware wordt ook wel beter maar als ik die mensen op de video zo bekijk is het gebruik nu niet echt gemakkelijk. Je hebt Metro, maar toch weer een echte desktop, het geeft mij geen goede indruk en ik denk dat het erg verwarrend is.
Enerzijds vind ik het goed nieuws, anderzijds zijn er nog heel wat vraagtekens die hier (terecht) bij geplaatst worden.

Het is goed dat Microsoft als één van de weinige momenteel innovatief doet. Ze hebben nooit echt een imago verkregen van grote vernieuwer, en men kan niet ontkennen dat ze de laatste tijd goed aan de weg timmeren, in tegenstelling tot de trend in entertainment-land. De Metro-interface is een sterk en uniek selliing point van Windows Phone, zoals iemand het hier eens zei: de eerste interface die meer is dan een berg icoontjes. Persoonlijk vind ik het ook zeer mooi en vloeiend werken. Qua integratie en totaalbeleving kan dit zeker een stap vooruit zijn, nu blijkt dat de smartphones en tablets eindelijk populair worden, en steeds meer naar elkaar toegroeien (waar onmiskenbaar naar het succesvolle Apple-concept is gekeken). Het is afdoende voor de simpele gebruikers, en de samenwerking met phones en tablets kunnen het tot het ideale plaatje maken. Het kan een verademing blijken qua snelheid en vlotheid voor alledaagse computertaken, en hoewel iedereen uiteraard sceptisch is, kan het uiteindelijk prachtig uitdraaien (getuige WP7). Het getuigt van lef en ballen bij Microsoft, en dat is wat nodig is om vooruit te geraken!

De vraagtekens die gezet worden betreffen voornamelijk de power user. Wij willen controle over ons systeem, en Metro ziet er uit alsof het allesbehalve controle overlaat aan de gebruiker. (Verplichte) uniformiteit kan storend blijken voor ons die gewend zijn iedere pixel te kunnen aanpassen, desnoods via de krochten van een eeuwenoud verborgen configuratiemenuutje. De gemiddelde gebruiker heeft misschien genoeg aan mail, weer en muziek, wij willen iedere mogelijke optie gebruiken. Het is dan ook heel, heel belangrijk dat het gebruik van Windows 8 zich niet beperkt tot de computeranalfabeten op deze wereld, want de (terechte) kritiek, tegenstand, en onwil van geavanceerde gebruikers zullen het dan doen mislukken. Zoals Metro nu is op WP7 is het niet afdoende voor deze groep, maar dat betekent niet dat W8 krek hetzelfde is.

Ten tweede is er ook een uitermate belangrijke factor aan het succes van Windows; compatibiliteit. Er is een plethora aan programma's, oud en nieuw, voor ieder wat wils. Ik vraag mij af wat dit zal geven nu Microsoft wil overschakelen naar een nieuwe formfactor voor programma's. Dan denk ik bijvoorbeeld aan professionele software. Photoshop op een Metro-manier? Ik denk dat ik pas ... De manier waarop alle huidige foto-, film- en muziekeditingsoftware eruit ziet, past helemaal niet in het plaatje van Metro. Het is geen sinecure om de softwarereuzen snel even een nieuw dergelijk gepast programma te laten schrijven, laat staan de jarenlange trouwe gebruikers die het gewoon is. Ook gebruik ik niet de standaard browser, muziekspeler en mediaspeler. Voor elke taak heb ik mijn eigen favoriete programma, en elk van de keuzes die er zijn heeft specifieke features die een deel van de gebruikers naar zich toe trekken. Dit scenario komt echter niet echt overeen met de Metro-filosofie van standaardisatie.

Samengevat komt het erop neer dat ik Microsoft hard toejuich voor deze innovatie (en in het algemeen met hun huidige bedrijfsvoering), maar toch met enkele voorwaarden. Metro ziet er mooi uit en kan goed werken (getuige WP7), is afdoende voor jan met de pet, en kan het huidige Apple-concept in Windows integreren. De huidige vorm is echer niet genoeg voor de power user, en software (absoluut het belangrijkste is al gebleken) zal niet in één-twee-drie Metro-ready zijn. Ik kan uiteraard moeilijk geloven dat Microsoft hier nooit aan gedacht heeft, en ze hebben echt wel onderzoek gedaan, weten waar het aan begint en waar het zich aan kan verwachten.

Ik ben benieuwd =)
Als je kijkt naar het laatste stuk van de keynote kijkt, na de aankondiging dat 5000 Samsung tablet PC's uitgedeeld worden, dan zie je dat de poweruser heel goed tot z'n recht komt.

Uiteraard is de focus op de nieuwe UI, maar de vertrouwde UI is ook gewoon aanwezig en ook daar zijn verbeteringen gedaan. Kijk alleen al bijvoorbeeld naar de nieuwe Taskmanager met ingebouwde "msconfig".
De preview van Windows 8 zal vannacht te downloaden zijn via http://dev.windows.com/

Unexpectedly, Microsoft is making the Windows 8 developer preview available to the public today, starting at 8pm PT today. This includes 32-bit (x86) and 64-bit (x64) versions of the OS, with or without development tools, but not any ARM versions, which are chipset specific. Only clean installs are supported, not upgrades from Windows 7.

Bron: http://www.winsupersite.c...review-build-today-140553
Het overgrote deel van de reacties hier is negatief, wat raar is, want de meeste mensen hier hebben nog nooit met Windows 8 gewerkt. Zegt veel over de gemiddelde tweaker, houd niet van verandering kennelijk.

De doorsnee tweaker is niet de doelgroep van Microsoft, Google of Apple. Dat is de normale mens, je moeder of kleine zus. Die willen niet weten hoe software in elkaar steekt. Ze willen een taak uitvoeren, zonder dat ze door onkunde worden gehinderd. De metro interface is voor normale mensen ontworpen. Niet voor jou!

Wat ik heb begrepen is dat de Metro api naast de Win32 api draait en dus direct met de kernel praat. Dit is meer dan een cosmetische verandering, zoals hierboven wordt gesuggereerd.

Ik hoop dat de mensen hun reactie hier onthouden, en bij Windows 9 of Andriod versie X minder snel een oordeel klaar hebben.
Na het bijwonen van de presentatie van vandaag, moet ik zeggen dat Windows toch wel erop vooruitgaat. Verscheidene keren gelachen met de kleine dingen die als groots werden voorgesteld, maar toch ook een paar keer stilzwijgend geknikt en gedacht "ja, dit is progressie".

Kleine dingetjes die het hem al maken:
- Opstarttijd is kort. Gewoon KORT.
- Voor developers op het Windows-platform, wordt het vele makkelijker. XAML, Silverlight en de mogelijkheid om C# te gebruiken, maar evengoed HTML 5... Knap !
- Windows Verkenner waarmee je eens een bestandsopdracht (plakken of kopieren) kan pauzeren. Windows Taakbeheer is grondig op de schop genomen.

En de nieuwe Internet Explorer, zonder al teveel franjes and completely chromeless. Het zag er netjes uit, maar de lite versie en de integratie in en op het nieuwe WIndows 8; zeer knap.

Negatieve punten? Dat er verscheidene zaken EINDELIJK in het OS zijn geraakt waar veel mensen al jaren andere bijkomende software voor gebruiken. Euhm... verscheidene zaken zijn goed afgekeken van de concurrentie.
Maar, u hoort mij niet klagen... het is volgens de zegswijze: beter goed gepikt, dan slecht bedacht.
Pff, wat zijn die servers van microsoft traag. Gaat het nog even een uur duren om één iso'tje van 2.8 gb te downloaden.
Wat zijn eigenlijk de precieze systeemvereisten?
Je kunt merken dat het ochtend is.
  • Windows Developer Preview works great on the same hardware that powers Windows Vista and Windows 7:
  • 1 gigahertz (GHz) or faster 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor
  • 1 gigabyte (GB) RAM (32-bit) or 2 GB RAM (64-bit)
  • 16 GB available hard disk space (32-bit) or 20 GB (64-bit)
  • DirectX 9 graphics device with WDDM 1.0 or higher driver
  • Taking advantage of touch input requires a screen that supports multi-touch

[Reactie gewijzigd door Lorem_Ipsum op 14 september 2011 06:37]

Pff, wat zijn die servers van microsoft traag. Gaat het nog even een uur duren om één iso'tje van 2.8 gb te downloaden.
Hier 7 minuten dus dat valt best mee. ( rond 11.00uur)
Elke tweaker ter wereld wil dit ding hebben, het dataverbruik zal giga zijn.
Half uurtje...binnen...
Sorry maar welke pc windows gebruiker zit hier nou op te wachten. Ze hopen natuurlijk op een synergy met hun telefoons, tablets en misschien ook wel xbox live.

Ik blijf voorlopig lekker op windows 7 zitten.
Ik zie dat jullie allemaal al een beta versie van Windows 8 in bezit hebben? Kan iemand er mij ook een bezorgen, dan kan ik het ook eens uitproberen... :P

Normaal wordt Microsoft bekritiseerd omdat ze aartsconservatief zouden zijn, Apple imiteren, de tablet boot gemist hebben, ...

Nu komen ze met een nieuwe interface - en mogelijk een uniforme gebruikerservaring welk apparaat je ook gebruikt (phone, tablet, PC) - en worden ze door 9 van de 10 tweakers afgeschoten zonder dat ze Windows 8 uberhaupt hebben kunnen proberen.

Sterker nog: degenen die Windows Phone 7 gebruiken (de enigen die ook maar enig recht van spreken hebben) zijn over het algemeen enthousiast.

Ik zou zeggen, wacht het eens af en probeer het uit voordat je het afkraakt.
Support, this.

Ik ben ontzettend benieuwd en kan niet wachten om zelf zo'n tablet te mogen proberen.

Tegelijkertijd ben ik ook benieuwd naar de reacties van de tientallen non-techies om me heen. Nog steeds heeft de meerderheid geen smartphone, en de ipad vinden ze mooi, maar de meerderheid heeft er nog geen. Dus daar ligt markt, en Windows kennen ze allemaal.

De mogelijkheid om met 1 uniforme gebruikerservaring op tablet, pc en smartphone te werken lijkt me voor hen een geweldige uitkomst. Integratie met Office etc is geen issue. Cloud is beschikbaar via Office365. Als je dan ook nog eens eenvoudig met een enkele login overal de mailbox etc geconfigged krijgt, bookmarks gesynced, etc etc. Lijkt me geweldig. Mits veilig.

Hopelijk komt er binnenkort een quad core tablet op Win8 in deze format: http://www.slashgear.com/...droid-honeycomb-04123053/.
En als het 12 inch is, passen mijn vingers ook op het toetsenbord :-) ! (netbook 10inch is net te smal toetsenbordje)

Ik liet die format aan een paar non-techies zien. Die waren erg onder de indruk; vooral dat je snel even wat kunt surfen, en ook in de trein nog wat typewerk kunt verzetten. Het argument was tot nu toe:
zit er ook office op? Nee? Dus ik kan niet lokaal werken? Of iets voor mijn voetbalclub / andere hobbies? En kan ik daar ook lange stukken op typen? Zonder toetsenbord? Hmm. Kweet niet.

Ik vind het dapper van Microsoft; alleen al daarom verdienen ze lof en wat tijd om eerst hands on ervaringen op te doen. Het vergt nogal wat ballen (en afnemende omzet op met name mobiele markt) om je miljardenproduct zo drastisch om te gooien.

Dat we hier weer lekkere discussies krijgen als: willen we dit, wat is dit lelijk/mooi, etc. Er gebeurt weer iets! En dat was de laatste tijd toch vooral voorbehouden aan Apple.

[Reactie gewijzigd door Batje4 op 13 september 2011 21:44]

Een fiets, scooter, auto, bus en vrachtwagen zijn ook geen uniforme gebruikerservaring.
Ze hebben wel allemaal een fundamentele basis: aandrijving + wielen

Elk middel heeft zijn eigen doel en daar is transport een heel goed voorbeeld van. Ik snap dus niet hoe Microsoft dat zo even 1,2,3 in één jasje kan gieten zonder dat je er bepaalde gebruikers mee voor het hoofd stoot die geen scootmobiel gebruiken.
Ik snap dat wel, want je metafoor klopt niet helemaal.

In de IT kan je allang je fiets als vrachtwagen gebruiken, en de bus als scooter.
Ofwel: je kunt bellen met je computer, en filmpjes kijken met je mobiel.

MS levert met Windows 8 de aandrijving + wielen, én je mag zelf weten of je er een fiets, scooter, auto, bus of vrachtwagen van maakt, waar het jou geschikt lijkt.

edit 10.34: zin afgemaakt
Sterker nog: degenen die Windows Phone 7 gebruiken (de enigen die ook maar enig recht van spreken hebben) zijn over het algemeen enthousiast.
Maar je kan een touchscreen van 4" niet vergelijken met een PC met monitor van 22" waarbij je muis en toetsenbord gebruikt.

Dat Metro zeer bruikbaar is op een touch device zal niemand ontkennen, maar op de PC zal het toch echt afwachten zijn.

Een uniforme interface is niet noodzakelijk beter wanneer de bediening van apparaten totaal anders is. Mensen gebruiken vandaag ook geen Android op hun PC hoewel het perfect mogelijk is.
Verwonderd mij hoe iedereen zo tegen deze verandering is.

Maximale integratie, apps draaien op elk systeem, overal dezelfde interface, dezelfde data overal beschikbaar. Ik zie alleen maar voordelen.

De metro interface gebuik ik nu op mijn phone7 en ben er zeer tevreden over. De interface in Zune, Media center en andere losse apps zijn een stuk prettiger doordat je alleen maar elementen ziet die er ook daadwerkelijk toe doen.
Dat maakt het ook voor de niet-tweakers en niet-power users vele malen makkelijker om te besturen. Zeker als op je tablet, xbox, phone en pc dezelfde apps er hetzelfde uitzien.
Veranderingen bij Windows zijn alles behalve vlekkeloos verlopen. Ik vind de interface van Phone7 écht vreselijk. Je mag het dan wel over maximale integratie hebben, maar ik heb niet de behoefte om Microsoft hard- en software in iedere hoek van de huiskamer te hebben.

Windows 7 heeft zich ondertussen bewezen als een waardige opvolger van Windows XP, die het ook vele jaren heeft uitgehouden. Er zijn nog steeds veel XP gebruikers die de overstap op Windows 7 nog niet eens durven te maken. De meeste mensen die op Windows 7 zijn overgestapt zullen Windows 8 voorlopig links laten liggen. Ik hoor daar ook bij.

Er zullen beslist mensen zijn die baat hebben bij de nieuwe functies van Windows 8, maar ik denk dat de massale overstap zal uitblijven.

Daarbij schrikt het ook af dat je weer hardware-upgrades moet aanschaffen om het OS lekker te laten draaien. Vergeet niet dat het OS ervoor moet zorgen dat de hardware functioneert en niet dat JIJ moet zorgen dat je hardware in staat is het OS te laten functioneren. Het is een omgedraaide wereld. En zeg nou zelf; een dual-core, SSD, vlotte GPU en 4 GB om ervoor te zorgen dat je OS fatsoenlijk opstart ? Ik vind de huidige systeemeisen belachelijk. Dergelijke eisen verwacht je bij games; niet bij iets wat je computer laat werken.
Je hebt de keynote niet gezien dus...

De huidige build MET metro EN oude win7 interface samen gebruikt MINDER geheugen als windows 7. Ik denk dat dit prima gaat draaien op je huidige win7 machine
De minimum eisen zijn gelijk aan die van Windows 7 en ze hebben hem nóg beter geoptimaliseerd...
  • 1 gigahertz (GHz) or faster 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor
  • 1 gigabyte (GB) RAM (32-bit) or 2 GB RAM (64-bit)
  • 16 GB available hard disk space (32-bit) or 20 GB (64-bit)
  • DirectX 9 graphics device with WDDM 1.0 or higher driver
  • Taking advantage of touch input requires a screen that supports multi-touch
NB waar vind je tegenwoordig nog een PC zonder Dual-core ? Daarnaast; dit OS komt in 2012 uit; tegen die tijd zijn SSD's nog meer mainstream dan ze nu al zijn en 4GB geheugen (wat niet eens nodig zal zijn !) kost tegen die tijd ook nauwelijks meer dan 2GB nu.
sja, als je iets nieuws gaat ontwikkelen, dan ga je natuurlijk niet uit van de hardware van 5 jaar geleden. ALs jij oude hardware hebt, dan gebruik je toch lekker een oude versie van windows.
Tijdens de release van windowsXP had de standaard off-the-shelf PC die je nieuw in de winkel kon kopen 64MB werkgeheugen en een videokaar met 8 tot 32 MB(eind 2001). XP, in combinatie met office draaide pas lekker met 512MB geheugen.

Vista draaide pas lekker met 2GB, wat eind 2006 toch echt niet de standaard was, Windows7(zowel de 32-als 64bit versie) draait vlotter goddank.

Wat windows8 daadwerkelijk doet prestatiegewijs weet je pas bij de eerste release en als je er een beetje programma's op draait, en niet bij de Beta-versies.

Als je in de afgelopen 2 jaar al je desktops vervangen hebt, blijf je er echt nog wel een jaartje of 2 langer mee doordraaien, en idd onder een oudere windows versie.. Om alleen alles gelijk te houden(binnen bepaalde afdelingen), downgrade je je nieuwe machines ook.
Intergratie zorgt wel voor 1 groot probleem en dat is iets waar MS vaak mee achteraan loopt namelijk: beveiliging! Virus op je pc zit dan binnen notime ook op je laptop mobiel en xbox.

Ik hoop dat de windows vervanger daar verandering in brengt!
Zelf even uitproberen ?

De dev versie komt vanavond beschikbaar:
http://www.zdnet.com/blog...loper-preview-today/14737
Wat een geblaat. Windows loopt daar al lang niet meer meer achter dan linux. Beste voorbeeld is dat kernel.org down is. Beveiliging is bij linux niet beter.
Het enige verschil: 2 miljard PCs met 90% onervaren gebruikers zijn een veel aantrekkelijker doelwit dan 50miljoen die door nerds worden gebruikt.

En voor wie klaagt over de metro UI:
Gebruik eens de Zune media player for windows. Die speler is kwa UI de beste die er voor welk OS dan ook bestaat. Geen andere speler kan daar aan tippen.
Het enige verschil: 2 miljard PCs met 90% onervaren gebruikers zijn een veel aantrekkelijker doelwit dan 50miljoen die door nerds worden gebruikt.
Hoezo generaliseren. Alsof Linux alleen maar door nerds wordt gebruikt. Android draait ook op een Linux kernel en zo zijn er nog honderden voorbeelden van allerlei consumenten elektronica, vooral bedoelt voor de niet-nerd, die op Linux draaien.

En ja ook Linux is niet onkwetsbaar, maar wel veel veiliger dan Windows. Dat kernel.org gehackt was is een domper maar bij Windows hebben we al meerdere malen zware security leaks gehad die grote gevolgen hadden, grotere nog dan kernel.org want daar was maar één server gehackt en niet miljoenen Linux systemen (Die hack had ook vrij weinig met Linux te maken maar omdat de Linux kernel daar wordt gehost haal je die onterecht aan als voorbeeld).
Aanhalen dat Linux veel veiliger is dan Windows is onzin. Wat denk jij dat er zou gebeuren als Linux 90% van de markt in handen zou hebben? Ik ben benieuwd hoelang het nog zou bestaan. Het team achter Linux heeft hetzelfde probleem als Apple: Als er grote problemen optreden zijn ze niet snel genoeg met het uitbrengen van een patch. Bij Linux is het zelfs nog groter, want die aangepaste code moet dan ook nog eens in Ubuntu en alle andere Linux-based OSen worden ingebouwd.

Microsoft heeft dat probleem niet, zij brengen al jaren patches uit en zijn het gewent snel een groot probleem op te moeten lossen, al komt dat steeds minder vaak voor, zo'n groot probleem op Windows. Wat veiligheid en het patchen van lekken en bugs betreft zouden Apple en Linux nog veel kunnen leren van Microsoft.
je gaat nu opeens een desktop os vergelijken met gesloten mobiele/embedded toepassingen. voor de laatste blijft het OS verborgen, voor de eerste niet.
dan nog blijft linux een niche-markt en wil je altijd de grootste doelgroep bereiken
dan nog blijft linux een niche-markt en wil je altijd de grootste doelgroep bereiken
Niche-markt wat desktops/laptops betreft dan.
hij heeft wel gelijk. Linux is nog steeds een Os, let op ik zeg niet dat hij slecht is in tegendeel zelfs, die door de minima wordt gebruikt. Windows zal nog jaren en jaren het besturingssyteem blijven. Puur omdat het zo ingeburgerd is.
Echt ? Is de webserver van MS.com wel eens gehackt en zijn er trojans geplaatst of SSH bestanden aangepast ?
En wat bedoel je precies met dat die hack vrij weinig te maken had met Linux ? kernel.org draait op IIS ?
Je komt er gewoon niet onder uit dat beide OS-en vatbaar zijn exploits, de 1 heeft er wat meer dan de andere omdat het ene OS wat populairder is, voor de rest VMS FTW ! , zouden mn collega's roepen ! :)
VMS? Waar werk jij dan? 1982?
(grapje, ik vind 't wel gaaf, hoor! ;))
Of het ene besturingssysteem veiliger is dan het andere systeem is lastig te zeggen. Feit is wel dat er op dit moment simpelweg minder virussen voor OSX en Linux geschreven zijn. Daarnaast is het voorbeeld dat je geeft; het hacken van kernel.org, geen goed voorbeeld van de onveiligheid van Linux. Geen enkel besturingssysteem is bestand tegen een hacker die simpelweg inlogt met het correcte root password.

Verder toont Windows 8 een voordeel van Linux: KEUZE. Je wordt simpelweg geforceerd om Metro te gebruiken. Onder Linux kan je met een kleine handeling een compleet andere user interface installeren.
Verder toont Windows 8 een voordeel van Linux: KEUZE. Je wordt simpelweg geforceerd om Metro te gebruiken. Onder Linux kan je met een kleine handeling een compleet andere user interface installeren.
Dat is natuurlijk BS. Voor Windows zijn er ook alternatieve user interfaces ... zoals:

Litestep http://litestep.net/
en Cairo http://cairoshell.github.com/

edit: hier staan er nog wat meer http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_shell_replacement

dat (vrijwel) niemand ze gebruikt betekend niet dat ze niet bestaan of dat het niet gebouwd kan worden.

Dat argument valt dus weg ... wat is je volgende argument?

Linux worden vaak (net als Kim Jung Il) bijzondere eigenschappen toegemeten ... Linux is helemaal niet zo bijzonder, op geen enkel vlak ... behalve dat het open source is (wat niet per definitie een voordeel is, er zitten ook nadelen aan) en een zeer gering aantal desktop gebruikers heeft. Linux is ook gebouwd door mensen, kan ook niet alles volledig dichtspijkeren en wordt ook steeds complexer. Hoe populairder Linux wordt hoe meer hacks en exploits er zullen komen ... zie nu ook de recente hack kernel.org.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 14 september 2011 09:43]

Maar Linux is toch al vrij populair in het webserver segment? In ieder geval populairder dan IIS , dus snap niet waarom er dan meer IIS hacks zijn....

en kom niet aanzetten met kernel.org is ook gehacked, want ik stel nergens dat Linux onfeilbaar is... , maar IIS is minder populair onder gebruikers, maar populairder onder hackers... Leg dat eens uit?

Bovendien de 'alternatieve user interfaces' zijn simpelweg een repalcement van de shell, explorer.exe.... Da's nog heel wat anders dan gnome vs kde vs xfce vs whatever
> Geen enkel besturingssysteem is bestand tegen een hacker die simpelweg inlogt met het correcte root password.

En zo zie je maar weer dat met het hacken de problemen vaak tussen de stoel en het scherm ontstaan... Gebruik je een sterker wachtwoord, dan wordt het hacken al een stuk lastiger en als je het wachtwoord regelmatig veranderd dan wordt hacken niet zomaar meer met een brute-force te doen.
Ik lees juist in het artikel dat je gewoon de standaard desktop kunt pakken. En zoals HerrPino zegt is het ook vrij simpel om een compleet andere UI te kiezen.Je word helemaal niet geforceerd, het is gewoon wat er standaard in zit.

In Ubuntu zit bijvoorbeeld tegenwoordig ook standaard Unity, word je daar dan ook voor geforceerd?
En voor wie klaagt over de metro UI:
Gebruik eens de Zune media player for windows. Die speler is kwa UI de beste die er voor welk OS dan ook bestaat. Geen andere speler kan daar aan tippen.
Misschien heb je gelijk, en voor de consument die een beetje surft, e-mail leest, spelletje speelt en af en toe een briefje typt in Word zal het best voldoen, echter het sluit totaal niet aan bij hoe PC's in kantoren gebruikt worden, waar de startmenu's uitpuilen van de tientallen programma's die allemaal door de gebruikers benaderbaar moeten zijn, niet alleen de office-applicaties (word, excel, access, outlook) maar ook de boekhoudprogramma's, jaarrekeningprogramma's, aangifteprogramma's (zowel zakelijk als particulier), ondernemingsplan-programma's, hypotheekprogramma's, assurantie-programma's, enzovoorts, van ieder soort wel enkele.
Maximale integratie, apps draaien op elk systeem, overal dezelfde interface, dezelfde data overal beschikbaar. Ik zie alleen maar voordelen.
'One size fits all' werkt niet voor kleding, dus waarom zou het wel voor technologie werken ? Een pc is nou eenmaal geen telefoon en ook geen tablet.
Kleding is gemaakt van katoen, dus laten we computers ook van katoen maken...

Ik ben het eens met je conclusie, maar je redenering slaat kant nog wal... :P
Een vergelijking die als bewijs moet dienen?
Goede integratie ben ik voor, maar overal dezelfde interface niet. Op een PC werk ik met toetsenbord en muis. Op een telefoon/tablet met een touchinterface. Dat vereist een andere GUI. Maar de oude interface blijft echt wel (ondanks dat ze roepen van niet), want het bedrijfsleven wil echt niet zomaar helemaal een compleet andere interface. Die markt is veel te belangrijk voor MS.
Krijgen we dezelfde situatie als met xp: bedrijven blijven op win7 en weigeren te upgraden. Helemaal als oude applicaties niet meer werken. Zie je SAP hun applicatie al opnieuw schrijven? Wellicht zullen ze het ervoor geschikt maken, maar dat hangt helemaal van de klus af.
nee, bedrijven blijven op XP :-) (merk ik hier toch)
ze beginnen eindelijk overstag te gaan, naar 7 niet vista, en in dat opzicht kan ik ze niet echt ongelijk geven.
hoewel ik alle 3 de systemen wist te appreciëren, was vista toch een overbodige stap voor de gebruikers, niet voor MS om een goede 7 ervaring op te zetten.
De metro interface op de PC kan heel erg handig zijn, maar als bijvoorbeeld een zakelijke klant of techie heb je liever je applicaties op de klassieke desktop denk ik zo...

Ik zie de voordelen, maar ook de nadelen, we zullen zien wat het wordt.
Ik vraag me af of ze het niet allemaal iets te gehaast doen.
Ik ben er niet tegen, maar ik noem het verder ook niet echt verandering.
Sinds 2006 heeft Apple integratie van hardware en software toch aardig onder de knie.
Maar ik weet gewoon niet of dat is wat ik wil van mijn windows. Windows 7 lijkt me veel meer "hands-on" en costumizable in vergelijking met 8. Maar ik ben zeker benieuwd!
Alles gaat ook gehaast op dit moment bij MS. Omdat ze opkomende markten hebben laten liggen en er nu een graantje van willen meepikken en eigenlijk het liefst dominant willen worden. Ze zijn de telefoon en tablet markt misgelopeb waar ze nu helemaal waren weg gevaagd... En dat terwijl daar veel geld ligt...
Ik denk dat een deel van het probleem ook wat dieper ligt: namelijk het verlies van controle. Natuurlijk, we weten het fijne nog niet van W8, maar er zijn wel aanleidingen die de vrees rechtvaardigen, zoals ook de iPhone ed. Als je data bijvoorbeeld in "the cloud", kan jij dan na gaan wie er allemaal een kopie van heeft? En als je iets delete, of die bestanden dan aan het andere eind ook echt weg zijn? Of wat simpeler - kun je die interface nog wel aanpassen als je hem maar niks vindt? En dit zijn natuurlijk maar voorbeelden, de ontwerp filosofie zal zich in al het nieuwe wel laten zien. Hopelijk heeft Microsoft nog oog voor de poweruser en de control freak.
wat naar mijn mening voor geen meter gaat op deze interface (zelfde probleem met android en ios) is multitasken.
Ik gebruik vaak veel programma's tegelijk, en ik wil kunnen switchen tussen schermen met een klik van de muis, ik wil alle programma's die open staan in een balk hebben staan.
Zodra ik daar voor door menu's moet gaan klikken werkt dit productiviteit extreem tegen.
Om die reden ben ik zeker geen fan van deze interface.
Het mag dan makkelijk zijn voor een bejaarde, maar niet voor mensen die meer doen dan youtube en buienradar bekijken.

Een app store is prima, het is makkelijk om populaire programma's eenvoudig te kunnen installeren, maar de interface van windows 7 is uitstekend en heeft geen radicale aanpassingen nodig.
Ik denk uw productiviteit nog omhoog zal gaan als je keyboards shortcuts leert gebruiken. Er ligt toch altijd 1 hand op je keyboard. Met 2 handen 1 muis besturen gaat nogal moeilijk.

e.g. alt-tab
alt-tab is leuk en aardig als je een paar applicaties open hebt staan. Echter als dat er 20 worden, dan is alt-tab niet echt een handig alternatief voor even snel het juiste icoon in de taskbalk aanklikken.

Waar ik mij persoonlijk trouwens meer zorgen over maak is het feit dat alle applicaties full-screen gaan werken. Nu begin ik zelf erg gehecht te raken aan mijn breedbeeld waar ik graag twee documenten naast elkaar open heb staan en dan afwisselend in het ene en het andere document zit te werken, of bijvoorbeeld een document naast een spreadsheet of naast iets even mijn mail open hebben staan.

Dan heb ik het nog niet eens over de vraag hoe dit gaat werken als je twee of meer schermen aan je PC hebt hangen.
Ik heb best wel wat programma's openstaan soms maar toch alt-tab ik vaak. Ik blijft alt wat langer ingeduwd zodat ik wat langer het overzicht hou voor ik er naartoe tab. Je kan natuurlijk overdrijven. Er zullen vast wel enkele mensen zijn die 20 vensters hebben open staan, maar ik kan nu momenteel geen situatie verzinnen waarbij ik 20 vensters heb.

Browser (met tabs)
Media player
Chat venster (met tabs)
Een remote support scherm (teamviewer) (2 vensters)
Excel met 3 bestanden open
Een PDF
Het mailprogramma (met tabs)

Ik zit al aan 10, om dubbel zoveel te hebben moet ik al zot gaan doen. Je kan echt niet nóg meer vensters open hebben en met alles tegelijk bezig zijn/weten waar je mee bezig bent. Dan kan je beter wat sluiten. Ik heb soms wel wat teveel vensters openstaan in Excel, maar die sluit ik van zodra ik besef dat ze open staan zonder reden of dat ik er het volgende uur niet in moet zijn.

[Reactie gewijzigd door !nFerNo op 13 september 2011 20:05]

Op het werk zit ik regelmatig tegen de 30 windows open (gelukkig wel dual-monitor). Ik "multi-task" dan ook bijzonder veel in mijn bezigheden. En ik kan nu dus al absoluut niet meer zonder de veel betere window-management features van Windows7. Alt-tab, alt ingedrukt houden en dan met je muis over de icoontjes 'hoveren' maakt zelfs de grootste windowsbrei eenvoudig.

Ik verbaas me sowieso altijd nogal over hoe erg mensen tegen verandering zijn. Ja het is even wennen maar zodra je de nieuwe stijl gewend bent wil je niks anders meer. Briljant voorbeeld vind ik het nieuwe configuratiescherm. Legio figuren zie ik dat nog steeds op classic-view zetten, om vervolgens met de muis weeeeer alle icoontjes na te lopen omdat ze niet goed weten wat ze zoeken. Nieuwe 'default' stijl: alles netjes gecategoriseerd en mocht je het dan nog niet kunnen vinden even een trefwoordje rechtsboven typen et voila.

Ook zie ik nog steeds mensen hun venster handmatig langzaam onder en boven een beetje groter maken als ze meer verticale ruimte willen. Zonde van de tijd dus...

Ik heb zelf nog geen ervaring met Metro maar het eerste wat ik ga doen is goed alle features bekijken en er mee leren omgaan. M'n overhead bij het gebruik van de PC is met sprongen naar beneden gegaan sinds Vista.
virtual desktops om je apps te ordenen is ook superhandig. Ik heb geen recente ervaring met windows, maar er zijn vast manieren om dat daar ook aan te praat te krijgen. Ik heb echt geen muis nodig om naar het juiste programma te switchen, en 20 open programma's heb ik vaker wel dan niet.
ik ben zeker te spreken over de win 7 interface, maar het nieuwe controlpanel is toch echt wel een nachtmerrie.
sorry maar 90% van de dingen die ik nodig heb staan er gewoon niet in.
Het gebeurd

Firefox met 10 tabs
Filezilla
Notepad++ met 20 tabs
Xfire
Xfire chat venster
Xfire chat venster
Windows explorer meestal 2x
PDF
Winamp
Winrar
Notepad
Excel
Mail

Natuurlijk werk ik dan wel met 2 schermen.
Maar als je eenmaal een beetje multitask kan het best wel veel worden
Maar eigenlijk hadden ze metro als achtergrond moeten gebruiken
Dus eigenlijk moet er een taakbalk eronder zo kan je er boven op alles neer zetten.
En is metro je bureaublad.

[Reactie gewijzigd door encryped op 13 september 2011 21:05]

Dat zijn maar 13 schermen.. Ik heb ook met momenten 20 schermen open, maar toch niet constant! Ik werk ook dual monitor fyi.
Twee schermen is verbeterd ten opzichte van Win7, je wallpaper wordt uigesmeerd over meerdere bureaubladen, en de taakbalk laat per scherm de programma's zien die in dat scherm open staan. Je kan in metro nog steeds gebruik maken van de single split screen. Ik zou me niet zo zorgen maken als ik jou was :).
Dan is CTRL+CLICK op de programma's uit je taskbar meestal een stuk effectiever.
Heb je hem al geprobeerd dan??
Er komt een soort startmenu/pinmenu beschikbaar en uit de screenshot die ik heb gezien, stonden er ook draaiende pogramma's op.
In de review wordt gesproken over twee vensters tegelijkertijd waarbij er een dan ook nog standaard klein is. Ikzelf heb op dit moment 5 vensters openstaan en dat kunnen er met gemak ook 20 worden als ik het nodig heb (is wel tripple display setup though). Dan lijkt mij deze manier van multitasken toch niet echt geschikt. Tevens denk ik ook niet dat die gestures met je muis lekker werken om je venster te selecteren. Ik wil gewoon klikken en direct kunnen werken. Desondanks ben ik wel van plan Win8 even uit te gaan proberen op m'n laptop. De download daarvoor zal al binnen enkele uren worden vrijgegeven door MS. ( http://msdn.microsoft.com/en-us/windows/home/ )

[Reactie gewijzigd door i7x op 14 september 2011 01:23]

Je zou het kunnen proberen op OS X Lion.

Zelf heb ik maar twee apps in full-screen modus draaien, Apple mail en Calendar, en ik loop inderdaad tegen dit soort bazale dingen aan. Als je een mailtje aan het typen bent, en je wilt copy/pasten uit een ander mailtje moet de ene eerst opslaan als draft het andere mailtje openen, tekst selecteren, kopiëren, mailtje sluiten, draft weer openen, plakken. Als mail niet in de full-screen modus is gaat dat veel makkelijker. Ook met het openen van attachments gaat het soms mis.

De full-screen modus is ook vrij nutteloos als je een dual-screen opstelling hebt. Wanneer je dan naar de full-screen app gaat, is je secundaire scherm grijs.

Dus heel leuk dat full-screen in Lion, maar voor heel veel dingen onpractisch.

Ik vraag me af hoe ze dit voor Windows 8 dit gaan implementeren. Ze zouden een hoop kunnen leren van de use-cases van OS X Lion.
De metro interface is een mooie interface voor het doel waar het voor ontworpen is: handicap interfaces. Dwz, tablets, phones, etc. De PC heeft de volle mogelijkheid om lekker net zo complex te zijn als nodig is. Dat is waar alle OSen tot nu toe op ontwikkeld waren.

Nu lijken ze te gaan voor form over function.

Ik zie dit echt niet werken voor iemand die meer doet dan wat mailen en browsen. Htf gaat dit werken voor iemand die allemaal super specialistische pakketten draait. Het lijkt wel alsof ze letterlijk een tablet op de pc willen maken en alle voordelen van de pc uit het raam gooien voor wat mooie fonts.

Nee, niemand is tegen verandering (goede veranderingen zijn in het verleden meestal goed omarmd). Waar mensen wel tegen zijn is geforceerd te werken met een slechtere interface. Verandering omdat het er mooi uitziet in PR spots en screenshots.
"Ik zie dit echt niet werken voor iemand die meer doet dan wat mailen en browsen."

Een vereenvoudigde interface welke het bovenstaande juist makkelijker maakt.
Your argument is invalid.

Bovendien mag je nog helemaal geen oordeel zoals de jouwe vellen. Hoe weet je dat de interface slechter is? Je hebt em nog niet eens gebruikt! En hier een kleinigheidje aangezien je ongetwijfeld veel te weinig basiskennis over Windows 8 hebt: De Desktop-interface blijft bewaard.
Nu lijken ze te gaan voor form over function.
Heb je het al geprobeerd dan? Heb je de Keynote eigenlijk wel gezien?
Wat ik mis in die maximale integratie is het niet kunnen mergen van mijn xbox live account, mijn hotmail account en mijn zune/wp7 user id... ik vind het onbegrijpelijk dat MSFT dat nu nog steeds niet heeft opgelost/aangeboden. Op papier is het leuk, in de praktijk zuigt imho het grootheid.
kortom je hebt de keynote gemist ?
daar staat je wen nl in.
Heel leuk dat "overal" alles hetzelfde werkt en eruit ziet.

voor mij als iphone/macbook gebruiker is dit natuurlijk niet zo prettig. Voor mij zou de stap juist hierdoor kunnen zijn om over te gaan op een imac etc. (waar ik al aan zat te denken)

Zou MS wat trouwer zijn aan het huidige zou ik kunnen blijven doordat ik het gewend ben.

Niet dat ik tegen veranderingen ben, zeker niet. Het schept wel een situatie die misschien niet alleen voor mij geld, maar velen met mij...
De desktop blijft bewaard, de universele INTERFACE is alleen maar goed. Waarom zou je dit niet prettig vinden? Bovendien is Metro erg makkelijk om gewend aan te raken, het probleem met overgangen vind je vooral bij de enterprisegebruikers, die waarschijnlijk pas met Windows 9 overstappen zoals ze Vista ook overgeslagen hebben.
Dezelfde data kan evengoed overal beschikbaar zijn.

Ik vind die Metro interface op Phone7 er uit zien als iets wat cool was in zeg 2000, niet anno 2011...

Simplistisch gedoe dus en dat ga ik 100% zeker niet op m'n desktop gebruiken.

MS doet maar lekker, als dat ugly metro ook uit kan, dan prima.
Anders blijft Windows 7 hier gewoon wat langer, niks mis mee.
Ik sta steeds open voor verandering, maar ook ik word hier niet direct wild van. Zal het uiteraard eerst eens zelf moeten uitproberen voor ik een definitieve mening weet te vormen, maar MS neemt hier een zeer groot risico en riskeert een nieuw Vista fiasco wanneer Metro toch niet handig blijkt te zijn op de desktop.
Ik heb nochtans het zelfde gevoel als nintendo_freak.

Mijn W7 heeft met moeite icoontjes staan, laat staan dat het een ganse WP7 interface moet gaan krijgen. Ik heb zelf trouwens de test eens gedaan met die metro-ish skin voor rainmeter (gratis btw), en hoewel het erg fancy is ben ik toch snel teruggestapt op een sobere desktop.

Als ik programma's snel wil opstarten doe ik win+appnaam, en als ik info wil krijgen open ik opera...

Nu ik dacht dat ik de windows 7 startbalk ook niet ging appreciëren, dus wacht ik wel nog ff af :)

[Reactie gewijzigd door pieterdebie op 13 september 2011 18:59]

Wat een enorme hoeveelheid argumenten! Nu ga ik zeker een Apple kopen! :O

Deze discussie is en wordt duizenden keren gevoerd, alleen al hier op T.net. Daar kom je niet uit. Elk OS heeft zijn voor- en nadelen en Windows 7 en OSX ontlopen elkaar m.i. niet zoveel qua gebruiksgemak en veiligheid tegenwoordig. Je moet bij veiligheid vind ik ook meenemen dat er nu eenmaal meer virussen / malware wordt geschreven voor Windows dan voor OSX, omdat het simpelweg nog steeds de meeste gebruikers heeft, zeker zakelijk.

Ikzelf pluk de vruchten van de drie grootste en beste OS'sen en ben over alle drie zeer tevreden op de manier waarop ik ze gebruik: Op mijn desktop draai ik Windows 7, vooral vanwege gaming, maar ook vanwege comptabiliteit met mijn werk. Mijn macbook draait OSX Lion (magistraal) en mijn thuis-server Linux (Ubuntu Server - apache+mysql+php, file/backup en mail: dat kan Linux beter dan alle andere). Oke, ik ben misschien geen alround computeraar, maar ik heb alles wat ik nodig heb. Hulde aan Mircrosoft, Apple en de Linux-community hoor!

[Reactie gewijzigd door Jack Flushell op 13 september 2011 21:46]

Iemand probeert z'n aankoop te verdedigen.. Het geeft niets hoor, iedereen maakt wel eens de verkeerde keuze. Maar je snapt dat reacties als deze gedownmod worden.
ook dat is een kwestie van smaak.

Vermeld je ook hoeveel meer je moet betalen om OSX te draaien? Even legaal sprekend. Een Mac met dezelfde prestatie als een W7 bak kost 2x zoveel.
Off topic: kom dat eens tegen mijn oudste windows machine zeggen dat die niet zo lang kan meegaan als een mac... Sterker zelfs, die heeft al menig mac computer overleefd... Denk je nu echt dat men in een windows machine slechtere hardware steekt en dat apple daarom duurder is? Daar zit exact dezelfde hardware in hoor.

On topic: Windows 8... Ik weet het zo niet, ik heb het een hele dag getest en ik loop gewoon niet warm voor het concept. Het is volgens mij wel leuk om mee te werken met een touch toestel maar met de muis werkt het helemaal niet lekker. Je moet handelingen doen die typisch zijn voor tabletten (bv. click and drag voor je log-in scherm als dat vergrendeld is) en dat is nu eenmaal niet leuk met een muis.

Verder dringen ze hun metro UI wel behoorlijk fel op en ik zie er geen voordelen in tov. de huidige UI. Het werkt omslachtig en imo niet professioneel. Ik mis het start menu waar je al uw programma's overzichtelijk in ziet staan, het zoekveld. Hell ik mis zelfs de oude manier van afsluiten. Daar heb ik vijf minuten achter kunnen zoeken!
Ik denk dat het wel handig is. Sinds Windows Vista kom ik toch al niet meer in het start menu. Zoek werkt veel sneller. Mijn applicaties staan nu in de startbalk, best klein en even kijken af en toe.

Zolang het zoeken blijt werken (uiteraard) en de tiles handig zijn in te delen zie ik het wel zitten.

verandering is goed! :-)
Wat jij vergeet, en dat is uiteraard wel te verwachten onder bezoekers van tweakers.net, is dat niet iedereen een power-user is. Wat je hier ziet, is een ideale modaliteit voor heel veel gebruikers, en die zullen, net als bij iOS/Android/(Smartphone-)Windows, inzien dat computers ook gemakkelijk en overzichtelijk kunnen blijven. Het is nu even aan Microsoft om dat bij mensen zoals jij (die bijvoorbeeld ook werkzaam zijn bij de pers) aan het verstand te brengen.

En denk je echt dat Microsoft zijn belangrijke product niet even voorziet van wat instellingen, zodat je veel legacy terug kan krijgen? Maar goed, wellicht is de interface goed genoeg om echt iedereen prima te bedienen.
Inderdaad. Afschuwelijk dit. Ik zie mij hier echt niet in werken. Ik vond Windows Phone 7 al een draak van een OS. Alles in die stomme tegels. Ik wil gewoon duidelijk en heldere APP-schermen en een handig "Homescreen". Dan laat dit maar een taakbalk zijn of dock. Ik vind het wel zo het prettigst werken.
Mag ik vragen welke WP7 telefoon je gehad hebt?
WP7 lijkt mij juist geweldig. Zeg nou zelf, hoe vaak gebruik je je homescreen nou? Je gebruikt je phone vooral voor mail/web/apps etc. Je zit niet de hele tijd door je energieslurpende widgets te bladeren. En met WP7 kan je in een oogopslag zien hoeveel ongelezen mails je hebt, hoeveel gemiste berichten, enz.
Sorry maar welke pc windows gebruiker zit hier nou op te wachten. Ze hopen natuurlijk op een synergy met hun telefoons, tablets en misschien ook wel xbox live.

Ik blijf voorlopig lekker op windows 7 zitten.
Ik hou zelf niet zo van die metro GUI.Maar ik zie het doel dat ze voor ogen hebben wel.Alles hetzelfde houden en beter op elkaar afgestemd, @home en Mobile.En toch onderscheidend zijn/blijven.
Er zou een keuze zijn in desktop, Metro, Oud of beide.
http://blogs.microsoft.nl...r-nieuw-oud-of-beide.aspx

Video-tje van wat je van het GUI mag verwachten:
http://www.youtube.com/wa...w88I&feature=youtu.be

Dat alles werkt hetzelfde als WP7 alleen op een groter scherm.
offtopic:
Nog een andere tip:www.justuselinux.com ;)

[Reactie gewijzigd door Dutchphoto op 13 september 2011 19:15]

Hoewel ik zelf geen WP7 heb en ook geen hands-on ervaring vind ik Metro er goed uitzien voor gebruik op kleinere touch devices. Een zeer vingervriendelijke interface. Maar ik zie niet goed in hoe deze interface zich zal gedragen op een PC met muis en toetsenbord. Lijkt mij maar vreemd
Sorry hoor, maar ik denk dat microsoft hier echt de plank heeft misgeslagen.
Ik vindt windows 7 hier prima draaien, en ik heb echt geen behoefte aan tiles op mijn desktop.
Leuk idee voor op tablets met touchscreen, maar dit brengt veel nadelen met zich mee, vooral op het gebied van multitasking (geen twee schermen naast elkaar).

Daarnaast zou je de hele naam windows voor schut zetten.
Je noemt het windows, maar alles draait in fullscreen en er zijn geen "windows" (venstertjes) meer.

Ik denk dat ik het maar op Windows 7 houd tot ze hun fout inzien en ze windows 9 maken met dingen die nuttig zijn, inplaats van compleet onhandig.
Hebben jij en al die anderen hier die windows 8 afkraken,
zonder het ooit gebruikt te hebben, wel eens goed naar de specificaties gekeken?

In het artikel van Tweakers.net nota bene staat al dat er altijd nog de klassieke modus is die veel weg heeft van het vertrouwde 'windows' gevoel dat jij zo denk te gaan missen:
Windows 8: een nieuwe Start

Kijk ook eens deze introductie van microsoft zelf:
Building "Windows 8"

De Metro UI kan juist er handig om je dagelijkse sociale/browse achtige dingen wilt doen of inderdaad op een tablet bezig bent. Mocht je een 'poweruser' zijn en bijvoorbeeld in een adobe programma gaan werken, dan switch je toch heel simpel weer naar klassiek?

edit: youtube linkje toegevoegd

[Reactie gewijzigd door amoen op 13 september 2011 23:27]

Goed dat je het zegt, ik had me zelf nog niet bedacht dat alles full-screen zou worden.

Dat zou ik dus echt nooit willen he, je wilt niet weten hoe vaak ik nu 2+ vensters naar elkaar/over elkaar open heb staan. Op Linux Mint werkt dat nog net iets beter, omdat je dan gewoon een venster open kan laten staan en dan in het venster erachter scrollen. Hartstikke handig als je in gesprek bent met iemand en een artikel aan het lezen bent, heb je bovendien ook nog 70% van je scherm voor dat artikel ook.

Maar op Windows zit ik vaak gewoon met 2 vensters op een gesplit scherm, en ik denk heel veel met mij. Dat werkt gewoon fijn, nog net wat fijner dan alt+tab. Scheelt toch weer 2 toetsen, en bovendien heb je regelmatig dat je van 1 moet lezen en de ander moet typen. Dan is switchen echt totaal niet fijn.


Maar goed, als hij uit komt zal ik hem wel testen.
Als je naar de voorbeelden kijkt, dan zie je dat je meerdere apps op je desktop naast elkaar kunt draaien in door je zelf te keizen schermen (qua grootte)...
Touchscreen is leuk, maar als ik zie hoe vaak je bij je mobiel al je scherm aan het schoonmaken ben, dat wil ik echt niet met een 20+ inch beeldscherm. Ik snap dat ze enthousiast zijn, maar voor mij is t niks.
1 2 3 ... 12

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True