Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Hardwarefabrikant Samsung presenteert misschien volgende week een tablet die draait op het nieuwe besturingssysteem van Microsoft, Windows 8. De tablet zou op de Build-ontwikkelaarsconferentie voor het eerst getoond worden.

Windows logo (90 pix)Technische specificaties ontbreken vooralsnog. Wel zou de tablet beschikken over een ARM-chip en 'verschillende sensors waarvan Windows 8 gebruik zal maken'.

Een anonieme bron beweert dat Samsung de Windows 8-tablet volgende week presenteert. Het is niet de eerste keer dat het bedrijf samenwerkt met Microsoft op het gebied van tablets. Onlangs introduceerde Samsung op de IFA tablets met Windows 7, om zo minder afhankelijk te zijn van Android. De Koreanen zouden hun positie als hardwarefabrikant willen versterken, omdat Google onlangs concurrent Motorola overnam. Samsung wil echter niet op het gerucht ingaan.

Windows 8 wordt de opvolger van Windows 7. Het nieuwe besturingssysteem van Microsoft gaat ook werken op ARM-chips en krijgt een andere interface, waardoor het beter geschikt zou zijn voor tablets. De tabletinterface van Windows 8 is gebaseerd op Metro, de interface die ook de basis vormt voor Windows Phone 7. Microsoft toonde delen van de nieuwe vormgeving voor het eerst op elektronicabeurs Computex. Op Build worden waarschijnlijk meer details bekendgemaakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Lijkt me ook wel logisch, Microsoft wil met Windows 8 een echte concurrent voor de iPad. Ze zullen dus ook gelijk hardware willen aankondigen, zodat ze kunnen laten zien wat er mogelijk is met Windows 8, en dat er interesse van fabrikanten in is.
Het zou de eerste keer zijn dat het bedrijf samenwerkt met Microsoft, om zo minder afhankelijk te zijn van Android.
Slim van Samsung, zo worden ze minder afhankelijk van Android, net zoals de Zuid-Koreaanse overheid wil. Al denk ik dat Android wel het mainstream platform op tablets gaat worden. Maar ik denk dat Windows 8 zeker kans van slagen heeft op tablets. Microsoft heeft mee dat vrijwel iedereen Windows wel kent, dus daar hoeven ze niet aan te werken.

@Mellow Jack: Ik bedoel dan ook op tablet-gebied, op het moment heeft Samsung alleen Android-tablets.

[Reactie gewijzigd door Chris7 op 8 september 2011 17:51]

Slim van Samsung, zo worden ze minder afhankelijk van Android, net zoals de Zuid-Koreaanse overheid wil. Al denk ik dat Android wel het mainstream platform op tablets gaat worden. Maar ik denk dat Windows 8 zeker kans van slagen heeft op tablets. Microsoft heeft mee dat vrijwel iedereen Windows wel kent, dus daar hoeven ze niet aan te werken.
En alsnog vind ik het de grootste onzin die er bestaat dat dit in het verhaal wordt opgenomen.
Dit omdat Samsung allang een partner is van Microsoft of het gebied van Windows. Niet alleen gebruiken ze Windows zelf op hun producten, ook hebben ze WP7 telefoons. Volgens mij was Samsung zelfs ook 1 van de eerste die met een WP7 telefoon is gekomen (volgens mij gelijk met HTC). Samsung is gewoon een bedrijf wat zich liever niet focust op 1 specifieke third party product.... Dus nee ik zie dit niet als minder afhankelijk zijn van Android, nee dit is gewoon de normale manier van werken voor Samsung :)

Maar ja de Android strijd is natuurlijk heel populair dus probeert iedereen dit te verweven in hun stukjes om zo wat meer populariteit voor de artikelen te genereren. Ik vind het gewoon bullshit, het is gewoon Windows dus als je Android erbij betrekt doe dat dan ook met de andere OS'en ;)

Ik zeg dit omdat Samsung nooit afhankelijk van een partij zal willen zijn, zo zit het bedrijf gewoon niet in elkaar en ze zitten in de positie om hun krachten te spreiden

Edit: Iets aangepast om duidelijk te maken dat hetgeen wat ik zeg maar een mening is en geen feit :)

OT: Ik ben erg geïnteresseerd in Windows 8, ik had hier ook wel iets meer informatie over verwacht in dit artikel. Ik zal de presentatie zeker gaan volgen! Vooral de werking van Apps en de Metro interface op een normale desktop (zal de implementatie worden zoals in OSx of compleet anders?)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 8 september 2011 16:51]

Helemaal mee eens, Ik vind de stelling:
De Koreanen zouden hun positie als hardwarefabrikant willen versterken, omdat Google onlangs concurrent Motorola overnam. Samsung wil echter niet op het gerucht ingaan.
Ook erg raar in dit artikel, alsof Samung na die overname ineens besloten heeft om de hardware voor die Windows 8 tablet te willen gaan maken. Ik ga er vanuit dat als ze over een week al iets willen presenteren, Samsung en Microsoft al veel langer bezig zijn.
De Koreanen zouden hun positie als hardwarefabrikant willen versterken, omdat Google onlangs concurrent Motorola overnam. Samsung wil echter niet op het gerucht ingaan.
Sterker nog dit is gewoon propogana erg triest om op een (blijkbaar zogenaamt) onafhankelijke tech-nieuws-site tegen moet komen :)

Zoals je zegt is dit sowieso niet niet iets van NA de overname van Motorla.
Zou het omgekeerde ook kunnen iedereen kent Android op de telefoons, tablets en straks ook op de dekstop :) ?

Ontopic.

Ik ben erg tevreden gebruiker van Android zowel op mijn mobiel als tablet. Ik heb ook Apple geprobeerd maar doet in mijn optiek het zelfde voor meer geld $$

Ik vraag mij af wat Microsoft nog kan toevoegen aan de markt behalve dan goeie exchange integratie en office pakketen.
Tja laten die office pakketten en in mindere mate exchange integratie nu net een ijzersterke reden zijn om voor MS te gaan.
Ik kan met elke tablet browsen e-mailen en met de beter ondersteunde ook een spelletje spelen..... fijn!

Met de windows tablet kan dat ook, maar je kunt daarnaast een rapport doorlezen (en een beetje editen) een powerpoint enz. dat is een echte plus.

Tenzij het mis gaat door b.v.: slechte UI, slechte performance, slecht batterijleven, hoge prijs, lomp, zwaar is er weinig tot geen reden om deze tablet niet te prefereren...... boven alle andere.
Mja, de vendor lock-in mag dan als voordeel worden gezien, toch is deze niet meer zo relevant als vroeger.
Exchange mail werkt ook heel goed op een iPhone of iPad!
Wat dacht je van de vele mediaplayers op de diverse websites en silverlight.

Ik zou zeker overwegen om als windows 8 (en dat zal wel) flash, silverlight & mediaplayer ondersteund deze boven de tab en ipad te zetten. Al is het maar omdat filmpjes/tv kijken veel makkelijker gaat dan.
Android op desktops? lol.

Android = linux based

dus dan krijgen we nog een extra linux versie op de markt ?
Weinig kans.
De meeste computer en telefoon gebruikers werken met Windows, iets wat inderdaad iedereen kent.

Daarentegen heeft Windows wel wat hogere systeem eisen, die voor veel telefoons niet haalbaar is, vandaar een lichter OS, zoals Android, dat op de div. smartfones en tablets gebruikt wordt.

De tijd zal het uiteindelijk leren.
jij bent jezelf toch niet aan het afvragen wat de verschillen zijn tussen het O.S van je desktop en je mobiele telefoon.Slimpie :)

Tablets =/= notebooks.
Microsoft snapt het, apple volgt met steeds uit breidende ios, wat op ten duur gewoon osx is.
Mijn prognose

[Reactie gewijzigd door CozNL op 10 september 2011 06:57]

Ik denk niet eens dat Microsoft een concurrent voor de iPad wil, als specifieke basis voor het maken van Windows 8. Microsoft wil zichzelf neerzetten in de voor hun nieuwe markt van tablets met touchscreens, en alle tussenvormen richting de laptop en desktop. Verder is hun designaanpak ook drastisch veranderd, wat erop duidt dat ze de wens van simplisme en minimalisme serieus nemen.

Als Windows 8 eenmaal uit is en OEMs genoeg vrijheid hebben om goeie devices te maken, is het niet eens meer een kwestie van concurreren met de iPad, omdat deze ver achter ligt met software op een volledig Windows besturingssysteem. Of kort gezegd, maakt de iPad geen schijn van kans.
toch, dit betreft toch de arm port, ik neem dan aan dat er zeker nog wel met een soort UB systeem gewerkt wordt en dat je nog steeds zit met het probleem dat de UI van al die apps zonder aanpassing niet tablet vriendelijk is, kwa tablet apps loopt iOS (en android) al ruim voorop, dat ze hun office lock-in ook naar hun tablets brengen is voor sommige mensen een plus maar echt een sterk selling point voor thuisgebruik is het niet en ook bedrijven (zeker buiten nederland) eisen steeds meer compatibiliteit voor dergelijke data, iets wat toch nog een pijnpuntje is voor hun software.
Dacht iets te hebben gelezen dat apps voor Win8 in HTML zouden kunnen. Dan halen ze android binnen een week in.
Samsung lijkt me idd de grote winnaar hiervan, én die versterken hun positie als 'partner' voor mobiele OSen, en ze kunnen natuurlijk ook nu direkt meespreken om de besturingsoftware specifiek op hun hardware te laten afstemmen....

vroeger was een aanbieder van een Besturingssysteem eigenlijk de 'machthebber' op de PC-markt maar nu lijken de hardware-fabrikanten duidelijk een steeds betere positie in te nemen, en worden besturingssystemen specifiek aangepast aan bepaalde hardware-modellen.
Misschien de iPad 3 met OSX Lion (of opvolger 10.8 / 11) er op ?
Hoef je niet meer te jailbreaken :D
Persoonlijk is dat wel waar ik naar uitkijk een tablet Mac. Heb al een onderzetter annex presse-papier aka iPad 1 en ik denk dat pas wanneer er een tablet met OSX (of OSIX) uitkomt ik een nieuwe tablet zou overwegen.

Maar als de Windows 8 based tablets meer de kant op gaan van een laptop/desktop replacement dat ik zo een nog zou willen overwegen.
Ik ben héél benieuwd, tot nu toe heeft MS zich behoorlijk afzijdig van de tablet weten te houden. Ik hoop dat ze goed hebben afgekeken en een lekker sausje van herkenbaarheid en functionaliteit aan de tabletmarkt gaan toevoegen met Windows 8.
Gebruik toch al bijna 10 jaar een tablet (vanaf XP Tablet edition). Schrijven met een pennetje om aantekeningen te maken tijdens meetings, etc. Geen papier meer in mijn tas de afgelopen jaren.
Schrijven met een pennetje. Dat is vernieuwing bij Microsoft. De huidige generatie typt met twee duimen nog sneller dan dat een pennetje schrijft. Dat zijn nou de simpele dingen die Apple/Jobs wel begrijpt en Microsoft nog steeds niet. Steeds maar weer vasthouden aan dat wat we al kennen en dat dan bijslijpen of nog erger wachten tot de rest de vernieuwing heeft ingezet en dat proberen te integreren zonder keuzes te maken (HTML5?, Silverlight?).
Persoonlijk vind ik het invoeren met een pennetje (wel met handschrift herkenning) veel fijner als tikken op een virtueel keyboard. Heb zelf een iPad 1, maar het gene wat ik het beroerdst vind is het tikken op het scherm. Het geeft niet mee en is net zo fijn als continu op een tafelblad tikken. Het liefst zou ik de ipad neerleggen en een beetje nonchalant kunnen schrijven tijdens een vergadering ... ff snel een krabbeltje maken ... misschien een klein tekeningetje erbij ... ach ja je kent het wel.

En HTML5 is leuk maar absoluut niet zaligmakend. HTML5 noem ik nou zoiets als "iets wat broken is proberen te fixen". Persoonlijk zie ik dan ook het liefst een alternatief voor HTML komen. Grootste probleem met HTML is dat je te vaak de semantiek moet laten varen en je veelal bezig bent om middels vreemde constructies het gewenste resultaat te krijgen.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 8 september 2011 23:54]

Ik weet niet hoe hard jij op die tablet typt hoor, maar daar zou je geen zere vingers van moeten krijgen. Ik denk dat je er niet eens eelt van krijgt als je het 10.000x per dag doet.

Verder vind ik het niet heel erg verrassend dit bericht. Ik denk alles wat ooit met microsoft heeft gewerkt er wel banden mee onderhoudt. ;)
Het zou de eerste keer zijn dat het bedrijf samenwerkt met Microsoft, om zo minder afhankelijk te zijn van Android.
Que? Ok, als PC bouwer hoef je geen intensieve relatie te hebben met MS, maar volgens mij had Samsung ook al Windows Mobile mobieltjes en Windows Phone mobieltjes. Ik kan me best voorstellen dat Samsung niet alleen op Android wil wedden, maar de FUD die ik voorbij heb zien vliegen sinds de overname van Motorola had ik niet op Tweakers verwacht.
minder afhankelijk te zijn van Android
Als motivatie om zaken te doen met Microsoft, eerder was dat alleen vanuit markt positie en commercieel belang, blijkbaar. Ze hebben ook allang Windows Phone 7 telefoons uitgebracht. ;)
Het lijkt me ook sterk dat Samsung en MS nu al een tablet klaar hebben liggen omdat een paar weken geleden Google Motorola overnam.

Maarja, speculatie en sensatie leveren hits op (en comments zoals deze :) )
Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Blij dat ik er live bij ben volgende week.
Een kleine correctie: in het artikel staat (overgenomen van andere sites, waar ik dezelfde fout zag) dat dit de eerste samenwerking op gebied van hardware is tussen MS en Samsung. Dit klopt niet: de eerste samenwerking is met de Samsung SUR40 For Microsoft Surface: http://www.microsoft.com/surface/en/us/WhatsNew.aspx
Blij dat ik er live bij ben volgende week
Misschien delen ze de tablets wel uit aan de bezoekers.
Dat hoop ik ook :-)
Ik denk niet dat Tweakers de nieuwe interface moet benoemen als 'Tablet interface'. Hoewel dit wel zo lijkt te zijn, is dat absoluut niet Microsoft zijn bedoeling. Ze hebben duidelijk gezegd dat het een vervanger is voor het startmenu en in principe een 'startscherm' betreft.

Het is een interface die goed werkt met touch, maar ook met een muis en toetsenbord. Althans, dat is wat ze beweren.

Ik zelf ben erg sceptisch om het te gaan gebruiken op een desktop PC, ik vind het omslachtig en zie de meerwaarde niet zo. Zeker niet met een 2 monitoren systeem.
Dat Windows 7 (en eerder) geen succes was op de tablet had maar een rede: Windows is gemaakt om te besturen met muis en toetsenbord, niet met de vingers. Nu Windows 8 ook de Metro UI krijgt, is dat laatste probleem van de baan en bied het ten opzichte van de iPad alleen maar voordelen: Je kan doen wat je wilt met je tabblet en bent niet afhankelijk van wat de maker wil dat je erop zet.

Windws 8 kan op meer dan 1 enkel apparaat worden gezet, er is meer keuzen in hardware dan bij de iPad. Bij een Windows 8 tablet hoef je niet te betalen voor een gegeten appeltjes-logo.
Zou het omgekeerde ook kunnen iedereen kent Android op de telefoons, tablets en straks ook op de dekstop ?
Neen, dat zal nooit gebeuren. Android is gemaakt voor smartphones en later voor tablets, maar het zal nooit een volwaardig PC OS zijn.
Heel veel mensen vergeten de werkelijke kracht van W8 en dat zit hem in de framework voor ontwikkelaars. Je kunt straks met gemak apps ontwikkelen voor zowel wp7, w8 en de xbox.
Toch wel wrang voor de apple fans, die verwachtten dat de ipad een volwaardige osx machine zou worden, en nu moeten aanzien hoe windows precies dat doet. Nou maar hopen dat je straks inderdaad kunt browsen terwijl teglijk youtube op de achtergrond een playlist afspeelt, want dat is toch een van de grotere mankos van de mobiele besturingssystemen.

En natuurlijk hopen dat de meeste software naar arm omgezet wordt, ben benieuwd hoe reason op een tablet werkt... Of god forbid, adobe premiere:)
In dat geval zou ik zowaar kunnen switchen...

[Reactie gewijzigd door verleemen op 8 september 2011 22:06]

Ik heb een vaag vermoeden dat bewerkingssoftware het niet zo super gaat doen op een tablet, en praktisch lijkt het me helemaal niet.
men zegt altijd als er een tablet uit is : zou dit de Ipad verslaan? zou het een concurrent worden?
Terwijl de ipad slechts een mobieler antwoord was op de wat lomp uitziende tablet-pc's. Nu komt Microsoft weer terug met een wat toegankelijker en hopelijk iets efficiënter platform.
Ik zou het liever een "Doorstart" noemen. Met een fris uiterlijk en duidelijk nieuwe ambities krijgt Microsoft Misschien (na een lange periode stil te hebben gelegen) weer de waardering die ze nog voor "windows mobile" zo lang hebben weten te behouden.
Volgens mij zeggen bedrijven dat niet helemaal meer, dat is echt al zoooo vaak gezegd "de iPad killer is er!" dat het een nietszeggende uitspraak is geworden... geen enkel tablet is nog een bedreiging op dit moment. Dus moet men het over een andere boeg gooien en ik denk dat Microsoft dat gaat doen, met een tablet wat iets krachtiger is en meer bedoelt voor wat PC-taken. Dat is al vaker geprobeerd, maar nu lijken ze ook echt een goede tablet-UI te maken... eindelijk.
Ik denk dat de enige killer van de iPad Apple zelf gaat zijn. Dan bedoel ik niet dat ze verbeterde versies uitbrengen, maar door hun gesloten product filosofie uiteindelijk in hun eigen voet zullen schieten.

Wanneer er straks vele tablets van vele verschillende fabrikanten zijn dan wordt de iPad uiteindelijk maar 1 van de velen en loopt het aandeel vrij snel terug. De enige manier voor Apple om hun aandeel in de markt te behouden of zelfs te vergroten is als ze toestaan dat andere fabrikanten ook iOS tablets mogen maken. Zullen ze nooit doen.
Dat hebben ze in de periode dat Jobs afwezig was geprobeerd met de voorloper van OS X; het is een flop geworden omdat het totaal aantal computers met het Apple OS niet toenam, en Apple zelf dus minder verkocht.

Ze gaan dit dus inderdaad nooit meer doen.
iOS staat momenteel op meer verkochte apparaten dan Android. Ik denk niet dat ze momenteel denken dat ze voor de verkeerde insteek hebben gekozen.
Ik trek jou stelling heel erg in twijfel. Ik meende juiste gelezen te hebben dat er juist meer Androids apparaten verkocht worden dan iOS.
ZpAz bedoelt ipads/ipods/iphones bij elkaar. VS Android telefoons en enkele tablets.
Als je alleen telefoons telt wint Android het dik maar qua OS iOS dus.
Exact deze opmerking werd bij de lqncering van de iPhone ook gemaakt. En de iPhone 3G. En 3GS. En 4. Maar vooralsnog blijkt er niks van waar te zijn.
Dit zou toch een HP Slate worden?

[Reactie gewijzigd door Arnout op 8 september 2011 16:35]

Dit zou toch een HP Slate worden?
De Slate was aangekondigd en geshowed door Ballmer, om vervolgens afgeblazen te worden door HP ivm WebOS.

Inmiddels lijkt HP het idee opgevat te hebben dat ze zich er maar helemaal buiten moeten houden.
haha, dit filmpje op youtube is de showcase van Ballmer tijdens de CES 2010, 7-10 januari 2010. Die windows tablets werden niet verkocht, iPad had toen alle aandacht.

Dat is de ondermeer de reden dat Microsoft waarschijnlijk al tijdens het bedenken van de naam van Windows 8 (en misschien wel daarvoor nog) banden heeft onderhouden met Samsung en andere grote manufacturers. Ze ownen de PC markt, maar maakten al eerder uitstapjes; naar Samsung bijvoorbeeld, met een i320 smartphone met daarop Windows Mobile 5. Die samenwerking is al gaande sinds 2005-2006!

Het is maar net de vraag of je dit nieuwsbericht nou in een context moet plaatsen van de bedrijfsstrategie van grote software bedrijven, of gewoon moet zeggen: 'Nou het mocht een keertje tijd worden?'
HP slate is er al een jaar en is een W7 device. Geen W8
Is trouwens nauwelijk verkrijgbaar omdat HP liever honderdduizenden touchpads maakte om die dan voor 20% van de prijs te laten dumpen.
Klopt, meer dan een jaar geleden en net als bij veel fabrikanten bleef dat bij veel poeha en vaporware. Ik denk dat Microsoft hier wel wat van heeft geleerd, ook gezien de WP7 strategie.. als ze (maar dit is dan ook een Gerucht: artikel) hiermee weer showen en het een herhaling van de Slate is, dan neemt niemand ze meer serieus op tablet gebied.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True