Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 133 reacties

De interesse bij consumenten naar tablets die voorzien zullen worden van Windows 8 is sterk dalende. Reden zou zijn dat er nog steeds geen tablets zijn uitgebracht met Microsofts nieuwe OS. Toch zouden dergelijke tablets kansrijk zijn.

Dat stelt marktonderzoeker Forrester Research. In het eerste kwartaal van dit jaar gaf 46 procent van de ondervraagde Amerikaanse consumenten aan dat zij interesse hadden in een tablet die op Windows 8 zou draaien. In het derde kwartaal is de belangstelling echter fors gezakt: nog maar 25 procent zou interesse hebben in een op Windows 8 aangedreven tablet. Volgens Forrester is de tanende belangstelling niet alleen te verklaren door het feit dat er nog geen tablets zijn met Windows 8, maar ook omdat onduidelijk is wanneer deze precies zullen verschijnen.

Ondanks de dalende interesse stelt de marktonderzoeker dat Windows 8-tablets een goede kans maken zodra ze de markt betreden. Volgens Forrester concurreren Android-tablets onvoldoende met de iPad 2 van Apple. Daarnaast merkt de onderzoeker op dat een gemiddelde Amerikaanse consument 308 dollar voor een tablet wil betalen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (133)

uh.. wtf is dit voor een flutonderzoek (en daarbij dus ook eigenlijk een flut artikel)..
Reden zou zijn dat er nog steeds geen tablets zijn uitgebracht met Microsofts nieuwe OS.
goh echt? hoe zou dat toch komen? hmmmmmmm.. wacht even... Windows 8 is nog helemaal niet uit en dat duurt ook nog even.. dus het is nog niet eens MS's nieuwe OS, het is MS's toekomstige nieuwe OS.. het nieuwste OS van MS is nog steeds windows 7 totdat Windows 8 officieel uit komt.. zucht..
Niet geheel onwaar. Tablets met Windows 8 zijn al genoemd als dat die eerder dan de desktop versie van Windows 8 zullen uitkomen.

Nokia heeft laten vallen dat zij een Windows 8 tablet in juni 2012 uitbrengen, dat is een half jaar voordat Microsoft Windows 8 als los pakket gaat uitbrengen.

Het onderzoek is dus niet zo flut als dat jij denkt.
Hoe kun je tablets met een OS uitbrengen als dat OS nog niet eens is gereleased.

Zelf ben ik geen fan van Windows 8 op PC door metro, maar op tablet lijkt het mij wel te lijken gaan werken, door metro.
Same here windows 8 kort uitgeprobeerd op de pc en ik was al snel die hele metro interface kostbeu. Op een tablet lijkt het me dan weer geniaal en ik wacht er zelfs op. Android en iOS schieten in mijn ogen te kort als tablet os.
Zucht... de developer preview heeft alleen de metro interface omdat het EXPRES door Microsoft zo uitgebracht is.

De uiteindelijke Windows 8 heeft gewoon de KEUZE tussen Metro of de classic desktop.

Wacht de beta maar af, daar zit het waarschijnlijk al in.
Als dat zo is dan is Win9 Default voorzien van Metro. We weten allemaal hoe het gaat.
sterker nog, je kan in W8DP die metro al uitschakelen met de aanpassing van 1 registersleutel.
Wat maakt het uit hoeveel intresse er nu voor is, het gaat er alleen om hoe goed ze straks zullen werken. En ja, net zoals met de windows phones zijn ze eigenlijk te laat op de markt, maar als het net zo goed werkt maken ze nog redelijk veel kans :D
net zoals met de windows phones zijn ze eigenlijk te laat op de markt,
MS is momenteel de draad helemaal kwijt, Zune geflopt, alle telefoon pogingen tot nu toe geflopt (ja, ook de laatste windows 7 phone loopt niet), alle tablet pogingen geflopt, IE verliest terrein HARD, Skydrive geflopt, Windows 8 (metro bla bla) op de pc gaat volgens mij ook net zo hard floppen.. en ja, ik snap dat niet deze mening met mij deelt.

Ik heb sterk het idee dat MS de weg naar de toekomst aardig kwijt aan het raken is.
Een hoop meningen en weinig feiten in 1 post. Voor Windows Phone begint nu pas met Nokia echt reclame gemaakt te worden. Je vergeet Xbox te noemen wat volgens mij behoorlijk succesvol is. Windows 7 loopt prima en ook met server 2008R2 hebben ze qua stabiliteit een hoop bereikt.
Uiteraard zijn er een hoop mislukkingen te noemen, maar kijk eens naar Google, die lanceert een berg nieuwe beta services en schapt daarna de helft en houdt de rest.
De cijfers van Microsoft zijn openbaar en die zeggen in feite meer dan al die meningen hier. Office, Windows 7, de serverprodukten (Sharepoint, Exchange, Windows Server) en vooruit, de Xbox, zijn de grote moneymakers, al het andere is financieel gezien bijzaak. Microsoft is geen sexy consumentenmerk maar dat hoeft ook niet. Iemand moet het saaie werk van platforms bouwen doen, en daar wordt goed geld in verdiend. Oracle, SAP en IBM verdienen ook royale marges met dit soort werk, het is nou eenmaal moeilijk en ondankbaar. Met het ineenstorten van Symbian en Blackberry is er IMO voldoende ruimte voor een basic mobiel OS dat fatsoenlijk integreert met enterprise platforms - als MS de boel niet verknalt (da's een grote "als") kunnen ze dat worden. Tech journalisten en tweakers zullen je als saai fossiel wegzetten die niks snapt van [insert hype van de week], maar je klanten kopen je produkten en daar gaat het om.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 november 2011 21:46]

Toch, veel van hun producten hebben marktaandeel omdat ze er veel geld tegenaan gooien of omdat er sterke lock-ins zijn die klanten tegen wil en dank binden, natuurlijk kunnen ze met geld gaan gooien maar dat werkt toch een stuk minder goed in die markt (apple heeft net zoveel geld en bied ook een gesloten platform en android bied meer voor hetzelfde geld), er is een reden dat men met allerlei futiele patenten (afgaande op de b&n zaak( de concurrentie het lastig probeert te maken: dat zou men niet doen als men uit zou gaan van de eigen kracht en mogelijkheden.

Neemt niet weg dat er in sommige landen (nederland als beste voorbeeld) nog best wat te halen valt door de naamsbekendheid bij jan met de pet, maar die laatste kijkt ook steeds meer naar functionaliteit en minder naar merk.
jan met de pet wil android om dat de dorpsnerd dat ook heeft en het is 'zo goed want je kan allemaal leuke dingen aanpassen en veranderen en tweaken enzo' (lees: het systeem wordt meestal 10x per maand gesloopt door de gebruiker, dan is de lol er af, en wordt het weer gewoon een telefoon met internet).
die tacktiek wordt door alle grote bedrijven gebruikt hoor, neem nu Google: groot geworden met z'n zoekmachine en alles wat erna kwam hebben ze daar aan gehangen
als je dan kijkt hoeveel reclame google maakt voor z'n producten (reclame is hun grootste inkomensbron), dan weet je gewoon dat ook daar een smak geld wordt gebruikt
wees dus niet zo naïef, ze doen het allemaal
Je weet dat WP7 in 2010 gereleased is en dat het nu bijna 2012 is en het marktaandeel nog steeds marginaal is? Dat was met iOS niet zo, daar ging het BAM, markt omver. Toen kwam Android, BOEM, weer markt omver. En nu is WP7 nogsteeds een beetje aan het kwakkelen. Mensen accepteren het gewoon niet.
Je tovert wel een beetje met data om je verhaal kracht bij te zetten. Het is eind oktober 2010 geïntroduceerd en het is nu eind november 2011. Iets langer dan een jaar dus, waarbij in veel markten de introductie pas half 2011 of nog later was. Daar komt nog bij dat het pas sinds 7.5 Mango fatsoenlijk bruikbaar is dat is dus nog niet zo heel lang.

Naar mijn idee zullen we het dus nog even moeten afwachten, er is in ieder geval wel een heel redelijk aantal apps (ongeveer 40.000) beschikbaar en ook Nokia heeft zijn toestellen klaar. Er is best nog wat marktaandeel te halen, niet iedereen is een Tweaker die exact weet wat er te krijgen is op de markt. De gemiddelde consument ziet een Nokia Lumia, een mooi toestel, het systeem werkt vloeiend en oogt duidelijk en koopt het daarom. Het is daarom nog wat prematuur om het hele systeem nu al af te schrijven.

[Reactie gewijzigd door wph op 29 november 2011 23:16]

Je tovert wel een beetje met data om je verhaal kracht bij te zetten. Het is eind oktober 2010 geïntroduceerd en het is nu eind november 2011. Iets langer dan een jaar dus, waarbij in veel markten de introductie pas half 2011 of nog later was. Daar komt nog bij dat het pas sinds 7.5 Mango fatsoenlijk bruikbaar is dat is dus nog niet zo heel lang.

Naar mijn idee zullen we het dus nog even moeten afwachten, er is in ieder geval wel een heel redelijk aantal apps (ongeveer 40.000) beschikbaar en ook Nokia heeft zijn toestellen klaar. Er is best nog wat marktaandeel te halen, niet iedereen is een Tweaker die exact weet wat er te krijgen is op de markt. De gemiddelde consument ziet een Nokia Lumia, een mooi toestel, het systeem werkt vloeiend en oogt duidelijk en koopt het daarom. Het is daarom nog wat prematuur om het hele systeem nu al af te schrijven.
Het is mij een raadsel waarom deze post als informatief ge-mod is: JohnKeates tipt het meest falende factortje van de WP aan (markt verovering / hype) en daarna spreekt wph zichzelf tegen (consument is geen tweaker - weet niet wat erop de markt is - moet alles voor 7.5 maar vergeven).

Windows Mobile verkoopt niet.

Het mag een mooie interface hebben en (naar mijn mening) de beste ontwikkel omgeving, de markt van vandaag is leidend door het kudde koop gedrag van de nonTweaker. De tablet, smartphones, cloud diensten en het side effect van vendor locking heeft hier allemaal een huge impact op omdat dit bereikbaar is voor meer dan alleen die overklokte nerd geitjes op een berg. Natuurlijk is het niet allemaal zwart wit, maar consumenten kopen niet iets wat ze niet kennen (en zeker niet wanneer het gaat om een nonimpulse aankoop zoals een telefoon met abbo). Vraag de gemiddelde persoon op straat om een smartphone merk te noemen en je zal naar huis gaan met een fruitschaal. Vraag ze waarom en je gaat naar huis met foldertjes over de schepping der aarde.
Je hebt het over vendor lock-in en Windows Mobile verkoopt niet. Je moet daarbij wel in het oog houden dat een grote groep mensen nog geen smartphone heeft. Daarbij tel ik ook even het grote gros van de Symbian telefoons, ondanks dat die wel als smartphone te boek staan is dat in vele gevallen natuurlijk niet echt het geval. Deze mensen zitten dus nog niet vast aan een platform en zijn dus vrij om te gaan waar ze willen. Waar ze terecht komen hangt van zo enorm veel factoren af. Reclame op tv, verkooppraatje van de verkoper (ja niet iedereen koopt via internet ;)), merk, prijs, uiterlijk toestel, gebruiksgemak OS, eerdere ervaringen (merk, OS), advies omgeving etc. etc.

Door welke factoren ze zich zullen laten leiden is moeilijk te voorspellen. Het is niet zo simpel als jij wilt doen voorkomen door simpelweg te stellen dat Windows Mobile niet verkoopt. Voorlopig is het marktaandeel inderdaad klein, maar niemand kan in de toekomst kijken. Windows Mobile is verleden tijd, dat lijkt misschien muggenziften, maar het is tegenwoordig Windows Phone en dat is een heel verschil omdat veel mensen nooit in aanraking zijn geweest met het oude WM. Ze hebben dus ook niet de negatieve ervaringen die veel Tweakers wel hebben, er valt dus ook niks te vergeven. Daarbij denk ik dat Nokia nog steeds een sterk merk is en dat dit zeker mee kan helpen om marktaandeel te veroveren.
Ben het niet helemaal met je eens. Windows 7 ben ik redelijk tevreden over. Daarnaast op zakelijk gebied heel erg enthousiast over RDS, Hyper-V, Server 2008, Exchange 2010 Office enz. Ze doen wat mij betreft (nog) erg goed mee.
@backspace219 Ik deel je mening al heel lang. Heb zelfs Windows al van mijn systeem afgegooid. Weg met die rotzooi. Voor mensen die er graag mee willen werken prima. Is alleen maar goed. Zo blijft er een gezonde concurrentie.

@schaijik Ja idd niet alleen bij ms gaat het fout. Google, Apple en andere bedrijven hebben ook zo hun problemen. Is ook niet erg voor innovatie. je moet wat nieuws uitproberen als bedrijf. En als je de wint mee hebt is het goed. en ook goed voor de consument.

[Reactie gewijzigd door DigitalTux op 29 november 2011 20:52]

Natuurlijk konden de verkopen van de Zune niet mee met deze van de iPod. De Zune werd enkel in Noord Amerika verkocht. Dat het een flop is durf ik niet zeggen. De metro interface leeft verder in WP en W8 en ik denk ook dat steeds meer mensen hun mp3-speler weg doen en gewoon op de GSM naar muziek luisteren.

WP7 is geen flop, de pers is er zeer tevreden, eigenaars zijn zeer tevreden. Ik denk dat het een kwestie van tijd is.

MS heeft op de tablet markt nog geen stappen gezet. Als je een markt nog moet betreden kan je moeilijk reeds van een flop spreken.

En met het eenmaken van alle platformen (Windows9 zal wss ook Windows Phone vervangen) werkt men nu net aan de toekomst. 1 enkel OS voor elk platform. Geen iOS met Mac OS, geen android met een linux distributie. Neen, 1 enkel OS op alle platformen, op elk platform dezelfde toepassingen mogelijk, op elk platform dezelfde informatie beschikbaar. Dat is de toekomst, en MS is de eerste om er echt aan te beginnen.
eigenaars zijn zeer tevreden.
Je bedoeld die 5 mensen ? Een flopt heeft niks te maken met tevredenheid, maar met verkoopcijfers.
MS heeft op de tablet markt nog geen stappen gezet.
Echtwel... een paar jaar voor de iPad waren ze er al... dood gegaan. Courier tablet, gekilled. En nu in de huidige markt zijn ook pogingen gedaan. Kijk maar bij bv. Archos, die heeft een windows tablet.
1 enkel OS op alle platformen... Dat is de toekomst...
Nee... dat is ENG, niet de toekomst.

[Reactie gewijzigd door backspace219 op 30 november 2011 09:28]

Volgens jouw redenering is de hele bedrijf een grote ''flop'' (lekker onderbouwt ook nog...). Voor een bedrijf met zo veel geflopte producten is het wel gek dat ze 6de meest waardevole bedrijf ter wereld zijn. En oh ja :

"Microsoft's Q4 earnings for the 2011 fiscal year have been posted, showing revenue of $17.37 billion -- up eight percent over the same period last year, and besting the $16.43 billion record Q3. That drove $5.87 billion in net income, which is a whopping 30 percent climb over the year previous. Looking back over the full year, revenue broke another record, clocking in at $69.94 billion, 12 percent higher than the year before."
Source:http://www.engadget.com/2...nd-profits-all-up-beatin/

Inderdaad een grote ''Flop''. |:(
Ik heb een sterk vermoeden dat het de snoepjesachtige Metro interface is. Het kan wellicht wel werken in de praktijk (behalve op een desktop) maar het ziet er gewoon niet uit.
Mijn telefoon abbo loopt over een paar maanden af, en ondanks lovende reviews hier en elders over de snelheid en gebruikersgemak van WP7 moet ik zeggen dat ik WP7 toestellen heeeel laag op mijn lijst heb staan.
Ben ik wel benieuwd of je het er zelf mee hebt gespeeld. Als je met je vingers eraan mag zitten voelt het heel anders dan op de vele filmpjes.
Dat bedoel ik juist, het werkt misschien perfect, maar het ziet er niet uit. Net als de vreselijke standaard skin van XP. XP zelf werkt als een tierelier, maar je kan die skin aanpassen naar een redelijke look.
WAT? Ik ben altijd linux-fan en anti-microsoft achtig geweest, maar hoe microsoft de laatste tijd bezig is kan ik alleen lovend over spreken+de metro interface ziet er fantastisch stijlvol en uniek uit. Windows 7 phones beginnen langzaam aan terrein te winnen, ie begint z'n terrein verlies langzaam aan tot stand te brengen en zal dat binnen afzienbare tijd totaal lukken, skydrive was altijd een flop :P, windows 8 op desktop gaat eerst floppen maar gaat volgens mij een *gigantisch* success worden op laptops+touch en tablets (de devices die wel eventjes de toekomst hebben). Daarnaast hebben ze ook nog kinect in handen wat volgens mij binnen 10 jaar ze een ongelovelijk voordeel zal geven op de handheld device markt en home equipment markt, en ze hebben kort geleden ook bekend gemaakt dat windows server binnenkort default *zonder* gui zal zijn, dus ook op dat terrein zal die binnenkort mogelijk ook weer linux beginnen bij te halen.

Oh en, nog 1 edit, windows 7 zelf werkt ook uitstekend (in tegenstelling tot vista) dus ook op dat vlak zijn ze goed bezig.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 29 november 2011 21:04]

"Probleem" is dat Microsoft haar machtspositie kwijt is.

Waarom hadden ze een monopolie op de desktop?
1) Windows is altijd voorgeinstalleerd geweest door apparaatbouwers,

2) De consument wist niet dat er alternatieven waren,

3) Als er alternatieven waren, werkte dat niet zoals Windows, waar de klant aan gewend was, dus was het niet goed genoeg,

4) Vanwege netwerk-effecten was het lastig om 'niet-Windows' besturingssystemen te gebruiken. Denk o.a. aan MSFT's implementatie van het SMB-protocol, het expres incompatibel maken van IE6 met andere browsers, Office bestandsformaten, WMV-bestanden en ga maar door.

5) Als gevolg eisten de meeste klanten Windows, dus MSFT kon makkelijk Dell en HP manipuleren door te stellen dat ze een hogere prijs voor Windows moesten gaan betalen als ze ook apparaten zonder Windows zouden gaan uitleveren. En zie daar: Alle Dell+Linux is om zeep geholpen (ondanks honderdduizenden aanvragen op Dell's website), en HP heeft WebOS om zeep geholpen.

6) Hardware-boeren maakten altijd alleen Windows-drivers.

De smartphone / tabletmarkt is natuurlijk totaal anders:

1) Microsoft moet bedelen om Windows voorgeinstalleerd te krijgen. Met bedrijven die ze in hun macht hebben zoals HP, Dell, Acer etc. lukt dat misschien nog wel, met Asus wordt het al moeilijker, maar bij een Samsung, Huawei of SonyEricsson hebben ze natuurlijk geen drol te vertellen.

Daar helpt alleen hun 'patent-zwaard' mogelijk nog. Maar daar zijn ze in het B+N gevalletje (waarin openbaar werd dat de patenten waarop ze licenties verkochten niet werden gebruikt om daadwerkelijk 'inbreukmakers' mee voor de rechter te slepen) lelijk door de mand gevallen.

2) Consumenten weten dat er iOS en Android is, en velen van hen kennen ook BlackBerry en Symbian. Ze zijn gewend dat al die meuk niet zo goed met elkaar samenwerkt; aan een 'heterogeen gebeuren' dus.

3) Als Windows 8 al een keer op de markt komt, zal het beoordeeld worden met iOS / Android als maatstaf. Waar Linux desktop distributies vaak werden afgedaan als 'niet goed genoeg' omdat ze niet als Windows waren, zal dit nu andersom zijn: Windows zal niet goed genoeg zijn omdat het bepaalde (mogelijk onbelangrijke) features uit Android / iOS mist.

4) Netwerk-effecten die MSFT kan ge/misbruiken zijn er steeds minder. HTML5 / OpenGL ES en cloudservices die met meerdere platformen werken zijn in opkomst, juist omdát er zoveel spelers zijn in deze heterogene markt. Kortom, er is geen 'web-overheersende' standaard die alleen fatsoenlijk in Windows ondersteund wordt. Dat had natuurlijk Flash en Silverlight kunnen zijn, maar dankzij Apple zijn we nu eindelijk af van die platform-gebonden troep (hoewel Flash het in dat opzicht toch een stuk beter deed).

5) MSFT kan niet haar klanten 'gijzelen' zoals ze dat deden bij HP, Dell etc. Als ze tegen Samsung zeggen: "Des te meer apparaten op Android jullie verkopen, des te meer jullie moeten betalen per Windows-licentie" zegt Samsung natuurlijk: "Dikke snikkel, we zijn niet van jullie afhankelijk, zoek het maar uit met jullie Windows maar wij gaan die meuk niet verkopen". Dus wederom is MSFT afhankelijk van haar patent-portfolio.

6) (Mobiele) hardware-boeren maken tegenwoordig eerst Linux-drivers. Is ook veel handiger voor ze: Ze kunnen heel de bestaande Linux-kernel bekijken, aanpassen en tweaken. Kijk naar de ARMv8 64 bit: Deze chips bestaan nog helemaal niet, er is slechts 1 prototype wereldwijd vrijgegeven, maar Linux draait er al wel op.

Allicht zal Microsoft haar machtspositie op de desktop (voorlopig) nog behouden, maar meer en meer applicatie-leveranciers zullen toe werken naar web-interfaces en multi-platform software. Waarom zou een CAD-leverancier een CAD-applicatie alleen voor Windows bouwen, als hij die ook in HTML5 kan bouwen voor álle apparaten? En daarmee valt dan langzamerhand ook de 'applicatie'-machtspositie weg.

Over die ontwikkelaars gesproken, die moeten vermoedelijk voor Windows mobiel wéér een nieuw ontwikkel-platform gaan leren na iOS en Android, en de vraag is of ze dat wel willen. Volgens MSFT zelf in ieder geval niet blijkt uit hun 'evangelism'-documenten, en ook uit hun gedrag: Silverlight wordt afgeschreven ten faveure van HTML5.

Tegelijkertijd zal Android zich langzamerhand ook meer op "serieus werk" gaan richten, o.a. Photoshop heeft al een Android-versie.

Op server-gebied zal MSFT het toch vooral moeten hebben van mensen die graag een simpele interface willen. Als mensen graag een server sonder GUI willen en er capabel genoeg zijn om die te beheren, kunnen ze vermoedelijk ook een Linux-server beheren. Dus hier zie ik toch voornamelijk de Exchange / AD / SharePoint-combo als enigste reden om bij MS te blijven.

Probleem is natuurlijk ook dat Android 'gratis' is, men hoeft hiervoor (als men kiest) alleen patent-geld te betalen aan MSFT, of zichzelf te verdedigen voor de rechtbank (wat B&N doet). Echter, het zou raar zijn als een Windows-licentie goedkoper was dan de patent-licenties voor Android, omdat in dat geval MSFT-aandeelhouders natuurlijk zouden eisen dat MSFT stopte met het aanbieden van mobiele Windows-producten (aangezien MSFT dan op Android meer verdient). Maar als daarintegen Windows dus duurder zou zijn dan die licenties, is Windows dus duurder dan Android, en dan gaan apparaatbouwers weer klagen.

IE verliest overigens harder marktaandeel dan ooit te voren, volgens AT internet institute zo rond de procent per maand voor de zomer 2011 in o.a. Frankrijk en Canada. Of -8% binnen een jaar tijd in de EU. En in bepaalde landen is het z'n marktleidende positie inmiddels kwijt, en is het niet meer de meestgebruikte browser.

Dus kijkende naar de aspecten van de nieuwe Windows-producten zelf is het kansrijk, maar kijkende naar de markt waarin het verkocht moet worden - waarin vaak niet consumenten maar apparaatbouwers bepalen welk OS erop komt - wordt het een zeer lastig verhaal voor MSFT. Slechts een gang naar de rechter om te lopen patent-trollen resteert hun nog.

Maar gezien "In Re Proudler" waarbij in de post-Bilski wereld recentelijk software-patenten in de VS zijn afgewezen, wordt dit ook een zeer onzekere onderneming. Met als mogelijk risico dat mochten MSFT's patenten ook worden afgewezen, dan de meerderheid van MSFT's software-patent portfolio op slag de prullenbak in kan, bij het oud papier. En dat is dan een miljarden-afschrijving op de waarde van MSFT als bedrijf, met als gevolg een luchtbel die springt en aandelenkoers die in elkaar stort als een kaartenhuis, activistische aandeelhouders (GoldmanSachs!!!) die gaan morren en het bedrijf willen opsplitsen en de falende Ballmer & Co naar huis willen sturen.

[Reactie gewijzigd door kidde op 30 november 2011 02:31]

Ik weet haast niet wat ik moet zeggen op je "informatieve" verhaal.
Het lijkt erop dat je erg door je "eigen-voorkeurs-bril" kijkt.
Microsoft heeft zoals vele zeer grote bedrijven last van remmende voorsprong gehad (die tijd komt ook voor Android EN Apple nog wel, mark my words) waarbij ze niet altijd even "netjes" met hun concullega's om zijn gegaan.

Als jij denk dat er één bedrijf is die dat wel doet? Ik denk het niet. Niemand is groot/rijk/machtig geworden door aardig te doen.

*Edit: Is dus @kidde

[Reactie gewijzigd door ejay79 op 30 november 2011 09:11]

"Waarom zou een CAD-leverancier een CAD-applicatie alleen voor Windows bouwen, als hij die ook in HTML5 kan bouwen voor álle apparaten?" touché :)

[Reactie gewijzigd door kajdijkstra op 30 november 2011 06:46]

schei toch uit man, windows is een succes geworden omdat het veel makkelijker is dan die klote linux. en je kunt zeggen wat je wil... ik heb behoorlijk wat linux versies op mijn pc gehad maar echt helemaal niets komt in de buurt van wat ms kan maken.

alle linux ossen zien eruit alsof ze door een stel hobby bobs in elkaar gedraaid zijn. het heeft totaal geen eenheid. het gekloot met root acces en vreemde extensies. het zal wellicht stabiel zijn omdat er miljoenen mensen zich mee bemoeien. maar gebruiksvriendelijk en compatibiliteit ervan is schrijnend!

Lekker op servers laten draaien! en apple moeten lekker gekocht worden door mensen die geen verstand van computers en prijzen hebben! (als hun graag 1000 euro meer uit willen geven voor dezelfde hardware, dan moeten ze het zelf maar weten!) daarnaast kun je ook met apple helemaal niks... bah ik moet er niet aan denken dat ik op apple moet gaan werken!

MS is wat mij betreft op het goede pad.... de metro interface is klote... ik heb erme gewerkt en die effe kleurige blokken slaan helemaal nergens op in een desktop. ik heb nog nooit zoiets lelijks gezien! Ik snap dat het werkt op kleine touchscreens en tablets maar desktop moet blijven zoals deze is met wellicht metro like invloeden... je kunt niet zomaar het hele systeem omgooien! of in elk geval mensen de keuze geven of ze de metro interface willen of de oude look. het is wel goed dat je straks 1 eenheid krijgt tussen al je devices in huis en hopelijk werken straks telefoon tablet en pc naadloos met elkaar samen. Dan krijgt het pas echt meerwaarde.
je mist natuurlijk ook een deel kennis die van windows bij veel mensen aanwezig is, puur en alleen door het jaren tegen wil en dank in te gebruiken. Extenties onder windows zijn net zo vreemd als je daar net begint.
@sygys:
Uit je hele verhaal kan ik maar 1 ding opmaken: je bent vastgeroest aan windows en heb niet de mogelijkheid ergens anders mee te leren werken. Naar mijn ervaring is het namelijk andersom. Dat Windows heeft altijd problemen gegeven, in welke versie dan ook en Ubuntu draait als een zonnetje.
Linux ziet er uit als hobbybob en geen eenheid? Grappig, dan heb je zeker nooit XP gebruikt? Iedere applicatie z'n eigen skin en totaal geen consistentie in de UI. Alsof ze willekeurige programma's van internet hebben geplukt en daar een distro van hebben gemaakt. Zelfs die default skin is een verzameling bij elkaar geraapte graphics, er zit geen samenhang of enige vorm van stijl tussen wat dan ook.
Compatibiliteit in windows is ook om te huilen, en als je niet als admin draait moet je ook daar constant als "root" inloggen om wat dan ook te doen. Tis appels met peren vergelijken: als "root" werken onder windows, maar als gewone gebruiker onder linux. -.-'

Verder kan het best wat minder met je gescheld. Dit is tweakers.net, niet fok of geenstijl. Grappig dat zo'n post van 1 persoon nog +3 heeft gekregen...
Ik heb altijd een hekel aan apple apparaten gehad, maar hun macbook airs zijn gewoon goedkoop in vergelijking met de concurrerende laptops die hetzelfde leveren kwa draagbaarheid, batterijduur, scherm, en dan voornamelijk hun touchpads.

Daarbij Linux kan even gemakkelijk zijn, de schrik die mensen in hun ogen krijgen als je zegt dat er geen windows op staat zegt genoeg (zonder dat ze ooit linux geprobeerd hebben). Men heeft schrik van andere systemen, apple heeft de 'cool-factor', opgebouwd door flashy laptopjes en ipods, deftig kunnen vertalen waardoor ze nu overgewaardeerd worden (hun os is grafisch een UI-desaster in mijn ogen).

Nu moet microsoft met hun WP7 (vind het zelf ook lelijk en een ambetante manier van werken, maar het werkt wel vlot) net dezelfde drempel overwinnen als andere fabrikanten tegenover hun windows: android is de norm, en als het anders werkt dan weten ze niet wat doen. Of gewoon: android is kwaliteit al de rest kan gewoon niet zo goed zijn (ben het hier niet mee eens ma bon).
''android is de norm''

Volgens mij is toch echt nog iOS de norm..
Je kan hoog of laag springen maar Android is vooral gebaseerd op iOS.
Zie hier het moderatie probleem. Complete nonsense post maar erg lang geblaat dus +3.

"Probleem" is dat Microsoft haar machtspositie kwijt is.

Op welk gebied? Over het algemeen? Vergeet het maar. Op desktops? Met bijna 90% marktaandeel? Dacht het niet. Op servers? Met 36% aan (een groeiend) web server aandeel en 67% als je naar verkopen meet, dacht het niet.

Waarom hadden ze een monopolie op de desktop?
1) Windows is altijd voorgeinstalleerd geweest door apparaatbouwers,


Hadden? Grapjas. Zie boven. Apparaatbouwers leveren niets anders omdat de consument het niet wil.

3) Als er alternatieven waren, werkte dat niet zoals Windows, waar de klant aan gewend was, dus was het niet goed genoeg,

Mac OS is meer dan goed genoeg en zat mensen die er voor kiezen en er mee blijven werken. Linux is voor de meeste 'gewone' mensen te ingewikkeld.

Verreweg de meeste games worden voor Windows ontwikkeld.

Het heeft dus niets met "gewend" te maken. Er zijn veel meer factoren die hierbij tellen.

De consument wist niet dat er alternatieven waren,
Dat wisten en weten ze wel, maar ze willen het niet. Zie boven.

6) Hardware-boeren maakten altijd alleen Windows-drivers.

uit de lucht gegrepen. El cheapo budget merken maakten vaak geen andere drivers maar de meeste Linux distro's hebben er drivers voor die gewoon werken. Exotische dingen werken soms niet, klopt maar dat is niet de doorslaggevende factor om niet voor Linux te kiezen. Wederom, zie boven.

Je hele mobiele verhaal laat ik maar voor wat het is, maar het zit vol met vooroordelen en niet op feiten gebaseerde "meningen".
@InflatableMouse:
Zo'n nonsense is het niet hoor. Dat van jou, dat slaat pas nergens op.

-) 36% web server aandeel? Van welke planeet komen die statistieken? Ik ken niemand die met MS webservers werkt, en al helemaal niet vrijwillig. Verder is het erbij slepen van verkoopstatistieken natuurlijk onzin, want die hangen van de bron af. Waar ze MS verkopen, verkopen ze hoogstwaarschijnlijk geen Linux. Linux download je namelijk gratis van het web, of je sluit een supportcontract af bij een aanbieder. Je gaat niet naar de winkel om een doos Linux te halen.

-) Zoveel mensen die perse windows willen ken ik niet. De meeste gebruiken het omdat ze niet beter weten of omdat ze geen keuze kregen van de winkel. Diezelfde winkel heeft een contract met MS waar clausules in staan die het ze onmogelijk of moeilijk maakt om iets anders te verkopen. Op de mobiele markt kun je prima zien dat gebruikers helemaal niet zo gehecht zijn aan 1 OS, klanten dumpen het zodra ze iets beters kunnen krijgen. Alleen nerds hebben een OS voorkeur, de rest van de wereld gebruikt gewoon wat voor hun het beste werkt.

-) Verreweg de meeste games worden *niet* voor Windows ontwikkeld. Er zijn veel meer games die alleen op de consoles uitkomen dan andersom, en dat gaat alleen nog maar groeien omdat de gemiddelde windows gebruiker niet bereid is te betalen voor software. Die kopen liever ieder halfjaar een nieuwe pc van 1000 euro om de laatste games te kunnen draaien dan dat ze er ook echt games voor kopen.

Het enige waar ik het met je over eens bent, is dat er inderdaad al jarenlang genoeg Linux drivers zijn. Linux heeft bredere hardware ondersteuning dan Windows, en de meeste van die drivers komen niet van de fabrikant zelf.

Jouw verhaal is ook niets meer dan een verzamelingen meningen op basis van eigen ervaring, en heeft niks met realiteit te maken.
'' Zoveel mensen die perse windows willen ken ik niet. De meeste gebruiken het omdat ze niet beter weten of omdat ze geen keuze kregen van de winkel. ''

Ik denk dat de meeste mensen Windows gebruiken omdat het op de goedkoopste laptops is geïnstalleerd. Ga maar eens om een laptop of pc voor minder dan 900 euro in de winkel, wat krijg je dan? Windows.

Ga eens boven de 900/1000 euro kijken, dan willen er opeens veel mensen OSX (ja die zijn er ook niet onder die prijs).

Veel ''gewone'' gebruikers geven echt geen 1000+ euro uit voor een ''laptop'' terwijl ze voor 400 euro al een ''laptop'' hebben, en laat ze dan eens uitpakken, nemen ze er een van 700. Maar ook dan heb je alleen nog maar de keuze uit Windows.
leuk geschreven maar ik smeek je, alsjeblieft gebruik in het vervolg de afkorting MS voor Microsoft want MSFT doe écht pijn aan mijn ogen.
@InflatableMouse:

Zo moeilijk kan het toch niet zijn, welke machtspositie ze kwijt zijn:
Het eerste stuk gaat over de desktop-machtspositie die ze hadden,
het tweede stuk erover dat ze dat op de mobiele markt niet hebben.

Natuurlijk is uw bewering over 'dat de consument niet anders wil' nonsens, aangezien die voorbij gaat aan de historie:
Vroeger werd MS DOS gratis voorgeinstalleerd, en het was echt niet zo dat de klant zo graag Win3.1 wilde. Dat verhaal van 'de klant wil het' kwam pas na Win95.

"Omdat de consument niet anders wil": U moet wel heel erg ongeinformeerd zijn om die nonsens te geloven, zie
http://www.ideastorm.com/ideaList?lsi=3

Waar is veruit de meeste vraag naar? Zie lijst met populairste ideeen: Dell computers met zo min mogelijk MSFT software.

ThaJay:

MS is het S&P ticker-symbool voor Morgan Stanley.
MSFT is het S&P ticker-symbool voor Microsoft.

Mij doet het vooral pijn aan de ogen dat ik iedere keer weer denk dat de discussie hier over Morgan Stanley gaat... Maar goed, vermoedelijk duidt dat erop dat ik minder vaak BoomBustBlog moet lezen, mea culpa :(
Helemaal mee eens. De Metro UI ziet er werkelijk fantastisch uit, en volgens mij is WP7 terreinwinst aan het maken, ik zie tot mijn grote verbazing WP7 smartphones in mijn omgeving opduiken. Zo heeft een vriend van me (een leek op technologie gebied) een HTC Radar gekocht en een vriendin (same story) een Nokia Lumia 800. Mijn vader gaat zeer waarschijnlijk ook een Lumia kopen en de kans is zeer groot dat ik deze zomer ook ga verlengen met een WP7 toestel. Volgens mij komt Microsoft al aardig terug, zeker nu met de Lumia.
je bent toch niet zo'n persoon die zijn windows vista/7 ook terug naar classic zet (en daarmee snelheidsverlies maakt!) omdat het kiddy is he?

als je dat als argument gaat aandragen zou je er goed aan doen om de interface zelf eens een goeie kans te geven
beoordeel het beestje niet op de buiten kant maar op de binnenkant
Hu?

Dus je zegt: ik sla een telefoon af die misschien perfect (let wel: perfect!) werkt, maar er niet mooi/goed uitziet.

Mijn klomp breekt dan hoor, moet ik zeggen. Het lijkt me dat functionaliteit juist iets is waar je een product op selecteert. Tenzij je je telefoon als mode-accessoire wilt inzetten.

De WP's staan op mijn lijstje juist hoog.
Sinds wanneer is het de beste technologie die het populairste is. De meest available en gemakkelijkste te verkrachten technologie wordt meestal verkozen (android...), zelden het beste, of zelden het perfect werkende systeem.
Nee niet echt.

In server wereld overheerst Linux toch wel keihard.
Moewhahaahahahaa ;(
Sorry hoor, x86 (windows) overheerst toch wel echt hoor.

Grafiekje werkplekken:
http://en.wikipedia.org/w...ng_system_usage_share.svg

Cijfers server OS (niet zo'n maar grafiekje):
http://www.zdnet.com/blog...les-the-server-roost/6424

Het enige wat inlevert imho is Unix op servermarkt.
Jouw cijfers gaan over 'units shipped' en 'units sold'.
De grap van veel Linux systemen is nou juist dat ze niet als zodanig ge-shipped of ge-sold worden.
In ieder geval hebben wij hier ongeveer 10.000(!) systemen op Linux draaien, waarvan er niet 1(!) in jouw cijfers zal voorkomen.
Dat valt wel mee, in de server wereld overheerst Microsoft toch echt wel keihard hoor. Niet zo verwonderlijk er is niemand die zo'n geweldige integratie van producten kan aanbieden als Microsoft.

Server2008r2, SQL2008r2 + alle features (SSRS, SSIS etc), Exchange. Zeker sinds de "2008r2" releases van verschillende server based software heb ze echt een ongeevenaard platform.
Juist en dat is de kracht van Windows 8. Ik vermoed (lees: dit is een mening) dat Windows 8 net zo innovatief gaat zijn voor de laptopmarkt als Apple is geweest voor de smartphone markt. De enige ontwikkeling die we afgelopen jaren gezien hebben in de laptopmarkt is het verbeteren van specificaties, wat is er aan het uiterlijk verandert aan een laptop in de afgelopen 5 jaar? Dunner en mooier is geen technologische ontwikkeling waardoor het werken makkelijker, sneller of anders gaat. Het ontwikkelen van een platform dat de voordelen van een tablet ((multi)touch, draagbaarheid, mobiliteit, accuduur) en een laptop (toetsenbord, aansluitmogelijkheden, touchpad, mobiliteit) kan combineren en een integratie kan bieden op het niveau dat Microsoft nu doet, krijgt van mij niets dan lof.

Niemand kan beweren dat alternatieven voor Microsoft Office het pakket zwaar overtreffen. Microsoft brengt dit (gratis) naar een online platform (skydrive) voor elk mobiel apparaat. In combinatie met een tablet en de gebruikelijke aansluitingen die een standaard laptop bied zie ik niets anders dan een perfecte combinatie van het beste van een laptop en het beste van een tablet.

Als Apple, Android, Symbian of Blackberry dit als eerste had aangeboden had dit een revolutie geheten maar omdat Microsoft eenmaal Microsoft heet moet hier op gebashed worden.
"In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.", naar mijn mening ziet Microsoft dit heel goed in en heeft (en nu spreek ik voor mijzelf) goed geluisterd naar de wens van de afnemer. 1 platform, integratie met alle mogelijke diensten die ik graag gebruik, lange accuduur, snelle navigatie door menus en de voor mij bekende programma's in de voor mij bekende omgeving.

Ik zie in de toekomst een tablet-laptop (als de Asus EEE pad Transformer) met Windows 8 de standaard laptop worden, afneembaar toetsenbord voor de lange typesessies, een los scherm voor presentaties, (tablet) spelletjes, op de bank internetten, etc.
En ik weet dat er voor de iPad ook een los toetsenbord is, en de huidige Asus EEE pad Transformer draait op Android en heeft ook een los toetsenbord, ik mis alleen Microsoft Office, het voor mij bekende (en dus niet onhandige) bestandssysteem.

Disclaimer: Het bovenstaande verhaal is gebaseerd op persoonlijke meningen, in mijn vriendenkring zijn er mensen die deze mening delen en die het absoluut niet met mij eens zijn. Als ik echter naar mijn ouders, schoonouders, oma, etc. kijk snappen die niets van mijn android telefoon, niets van een apple laptop laat staan van een Linux distro op hun PC. voor hun geldt "het moet gewoon werken", en dat slaat (helaas?) nog steeds op Windows.
Ik denk dat het erg afhangt van welk 'server wereld'. Voor een web-, file-, printer,- en mailserver overheerst linux en is wat mij betreft de betere keus. In een kantooromgeving wil je graag met Active Directory en Group Policy aan de gang en daar heeft linux nog steeds geen antwoord op (ik wacht met smart op samba4 :) ). Daar is Windows dan ook overheersend.
die metro interface is toch meer voor tablets en phones, en kun je toch gewoon uitzetten op een normale pc, of vergis ik me nou
Je kunt hem niet echt 'uitzetten', want hij is native. Wat je wel kunt doen (zoals ik het begrepen heb) is dat je de 'normale' interface kunt opstarten om dat het een applicatie is.
Je moet het naar mijn idee andersom zien. De Metro face is een soort heel uitgebreid start menu, wat je de belangrijkste dingen, geupdate laat zien. Daar vandaan kan je gewoon al je normale programma's draaien.
Dat is gelijk het punt waarom ik wel een een windows 8 tablet wil kopen. Het is een volwaardige computer. Hoe mooi zou het zijn dat je naast iOS ook gewoon een of andere "kat" kan draaien met fatsoenlijke programma's.
Probleem hiervan is denk ik wel dat ze met een aardig stukje hardware aan moeten komen. Ik ben daarom bang dat ze wel eens een stuk duurder kunnen uitpakken dan andere tablets.
Voor mij en ik denk ook anderen die echt iets nuttigs met hun tablet willen doen is het dit prijs verschil zeker waard. Ik kan alleen maar hopen dat MS het gaat redden.

als/dan typo

[Reactie gewijzigd door Boeing op 29 november 2011 20:45]

De developer preview heeft NIET de keuze ingebouwd voor de classic desktop. Er is een registry edit en ook wat apps die de developer preview WEL de classic desktop geven, dus zoals Windows 7.

Microsoft heeft dit expres niet in de developer preview ingebouwd, maar het is wel een standaard onderdeel van wat straks geleverd gaat worden in Windows 8.
Microsoft probeerd het.. Zoals Steve Jobs ooit zij... Touch Screen interfaces zijn niet voor desktop computers. Maar voor Tablets en Telefoons..

Je krijg er een lame arm van en het is niet ergonomische verantwoord.. om touch interface als desktop te hebben.
Wat dus ook helemaal niet de overtuiging van Microsoft is.

Metro is voor touchscreen apparaten, classic desktop voor PC's met toetsenbord en muis, die laatste zit gewoon in Windows 8 straks. De Developer Preview heeft deze niet omdat deze vooral bedoeld is voor ontwikkelaars te prikkelen metro/touch apps te ontwikkelen.
Precies. En daarin was Jobs gewoon geen visionair. Hij zag twee ecosystemen, Microsoft ziet de enige juiste tablet: een tablet waar je gewoon alles op kan doen wat je ook op een gewone PC kan. Lekker in de trein je Win8 tablet gebruiken en thuis dock je 'm en ga je verder in de normale interfcae en je eigen monitor en toetsenbord.
Ik vraag mij zelf af waarom het nou niet mogelijk is bij Microsoft om Windows OS voor desktop apart te houden en daarbij een soort van Windows OS voor tablets te ontwikkelen. Wanneer ik naar Apple kijk vind ik dat veel slimmer aangepakt doordat zij een onderscheid gemaakt hebben in het OSX OS voor desktop en IOS voor de tablets.

Zelf heb ik er gewoon geen behoefte aan om eerst vanalles uit te moeten gaan schakelen voor dat ik weer op een normale manier kan werken met Windows. De previews wat ik zag van het hele Metro interface spreekt mij totaal niet aan en sowieso ben ik niet bereid alweer een nieuw OS te moeten gaan aanschaffen.

Langzaam maar zeker begint ook door al deze toestanden mijn interesse steeds meer richting Apple te gaan ondanks dat ik een verstokte Windows gebruiker was en nog ben. Maar laten we wel wezen, waarom werkt Microsoft niet eerst eens Windows7 fatsoenlijk af alvorens met iets nieuws te starten.
Eigenlijk kunnen we allemaal nog helemaal niks zeggen over win8 behalve als een ontwikkelaar bent van ms. Ik zie win8 nog best wel bij de installatie vragen welke interface je wilt.
Of je krijgt voor tablets zoals je nu bij netbooks hebt een starter versie van win8 en bij desktops/laptops een home premium of een andere.
Wat we nu horen/zien zijn speculaties, bijna niemand kan iets met zekerheid zeggen.
Overigens is ms een soort van metro pad aan het maken;wp7, xbox, win8 (misschien later skype en bing), het is een kwestie van tijd voor het overal in zit.

[Reactie gewijzigd door FaberOne op 29 november 2011 21:07]

Windows 8 kent straks gewoon de keuze net als elke voorgaande Windows tussen de nieuwe, in dit geval Metro desktop, en die van de voorgaande versie, Windows 7 dus.

Dat zal precies zo werken als het in Windows XP, Windows Vista en Windows 7 deed.

Kan dat geneuzel over "ik mot die metro desktop niet" nou eens ophouden, want het is geen verplichting!!!
Omdat tablets enorm beperkt zijn? Tablets zijn op dit moment gewoon speeltjes, niets meer en niets minder. Microsoft zorgt ervoor dat je alles wat je op je gewone PC kan doen je ook op een tablet kan doen, maar dan wel met een andere interface voor de echte standaard tablet applicaties. Ik wil niet als ik thuis ben mijn werk van mijn tablet eerst op de cloud gooien, nee ik wil mijn tablet in zijn dock duwen en gelijk verder gaan.
Windows gebruikers staan nu eenmaal niet kwijlend in de rij voor iets wat ze nog niet gezien hebben.
ze lagen wel in een slaapzak voor de deur van de resellers toen 95 uitkwam.
Maar die generatie is nu natuurlijk oud en hopelijk wijzer, en de nieuwe generatie is niet meer zo ;)
We liggen met de wekker in bed, klaar om op bestellen/downloaden te drukken!
Ik ben er nog steeds wel benieuwd naar. Zeker i.c.m. Windows 8 straks op de pc.
Zolang ze maar gunstiger geprijst zijn dan de Ipad, etc. wil ik er wel eentje.
Gunstiger geprijsd dan de iPad is natuurlijk niet zo moeilijk ;)
Opzich wordt dat toch wel moeilijk, apple maakt niet echt veel winst op de hardware en ik vraag me af of microsoft wel bereid is net als amazon dergelijke tablets flink te financieren (lees: onder de kostprijs verkopen).
Opzich wordt dat toch wel moeilijk, apple maakt niet echt veel winst op de hardware
Heb je daar een bron van? want de kwartaalcijfers van Apple liegen er toch niet om :+
http://www.ft.com/cms/s/2...eab49a.html#axzz1f9H8Y0Ln

Voor de 1e keer sinds jaren een 'earnings miss', maw: Ze maakten minder winst dan voorspeld.

AAPL heeft altijd haar aandeelhouders geïndoctrineerd door haar winsten te laag in te schatten, vervolgens maakten ze meer winst dan door de aandeelhouders ingecalculeerd, en dus 'poefte' het aandeel omhoog, met als gevolg een zeepbel.

Hetgeen in 'het wereldje' wordt aangeduidt als: 'Earnings Management'.

Domme aandeelhouders die de analisten geloven natuurlijk: Als een bedrijf 24 kwartalen lang meer winst maakt dan analisten voorspellen, is het bedrijf dan zo geweldig, of wordt het dan niet snel tijd die analisten die bagger werk afleveren te ontslaan?

Wat zien we vervolgens; vlak voor die eerste 'earnings miss' waarbij Apple minder winst maakt dan voorspeld: Goldman Sachs verkoopt een hele sloot AAPL-aandelen! En vertelt aan de domme schaap-investeerders dat diezelfde aandelen snel omhoog zullen gaan naar $430, zodat GS zelf ze voor een leuke prijs makkelijk kan verkopen, terwijl GS zelf echter drommels goed weet dat die aandelen omlaag gaan en ze hun eigen klanten dus voorliegen. Doorgaans als GS iets dumpt, betekent het dat het afval is waarvan de waarde alleen nog maar omlaag zal gaan.

Nu: Hoe komen Apple's problemen allemaal?

Welnu: Prijzen van oudere iPhone's zijn verlaagd, en de prijs van de iPad2 is ook verlaagd ten tijde van de introductie. Dat komt natuurlijk door de toenemende concurrentie. Door die lagere verkoop-prijzen is er een lagere winstmarge! En vandaar die 'earnings-miss', en die 6% verlies in beurskoers.

Tevens is Apple natuurlijk nogal idioot tekeer gegaan tegen Samsung, waardoor ene Sharp vervolgens hogere tarieven kan vragen om ze (met de displays) uit de brand te helpen. Maw: Sharp heeft een betere onderhandelingspositie dan de oudere AAPL-partners, en hoeft dus geen wurgcontract te tekenen zoals Foxconn (waarbij 'wurgcontract' wel erg letterlijk was en de mensen uit het raam sprongen) en LG en Samsung. Met als gevolg dat Apple dus meer betaalt voor die displays en minder winst maakt.

En over wurgcontracten gesproken: Ook uitgeverijen kwamen in opstand en dwongen AAPL ertoe met een lagere marge genoegen te nemen.

Gevolg: Marge compressie, minder winst, en uiteindelijk vroeger of later uiteenspatten van de zeepbel (want dat Apple het bedrijf is "met de grootste martkwaarde ter wereld" kan natuurlijk iedereen met een hoger IQ dan van een ui snappen dat het onzin is).

[Reactie gewijzigd door kidde op 30 november 2011 02:54]

Volgens nVidia gaan tablets met Tegra-3 in de loop van 2012 rond de 199 dollar kosten, ruim onder de prijs van de ipad.

Gooi daarbij dat het Windows eco-systeem veel bekender en wijdverbreider in gebruik is dan ios en nog een pluspunt voor Windows 8 tablets.
Welk Windows eco-systeem voor mobiele apparaten? iOS met de App Store is toch wel ietsje wijdverbreider nu.

Bij Microsoft denken ze misschien dat ze hun dominantie op de desktopmarkt makkelijk kunnen doortrekken naar de mobiele markt, maar zo werkt dat dus niet. Microsoft heeft in die markt gewoon een achterstand en zal zich daar eerst moeten bewijzen met een apparaat dat zich onderscheidt van het Android en iOS geweld. Met hun Zune is dat mislukt in de muziekspelermarkt, hun Windows phone 7 phones deden het wat beter, maar na 2 jaar nog steeds een erg matig marktaandeel hebben is alsnog een slechte prestatie... en nu de tablets... we zullen zien.

Ik betwijfel of eenzelfde interface voor zowel desktopmachines als touch apparaten goed gaat werken.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 29 november 2011 23:07]

Vertel de gemiddelde nederlander over iOS en hij weet echt niet waar je het over hebt. Vertel over Windows en iedereeen weet het. Die bekendheid kunnen ze echt wel doortrekken naar tablets. Laat Jan met de pet kiezen en hij gaat voor Windows, want "dat ken ik en werkt prima op mijn computer". Daarnaast zal deze bekendheid ook alleen maar voortgezet worden door WP7.5, zolang daar geen negatieve verhalen over komen. En daar ziet het niet naar uit. WP7.5 gaat erg goed op het moment.
Misschien kent niet iedereen de naam iOS maar ik weet zeker dat iedereen Apple kent en wel eens een iPhone/iPad of iPod touch heeft gezien.

''Laat Jan met de pet kiezen en hij gaat voor Windows, want "dat ken ik en werkt prima op mijn computer".''

Als wat jij schetst waar zou zijn zou WP7 stukken beter lopen dan dat het nu doet.
Voor mobiele apparaten wilt juist iedereen iets makkelijks en snels (iOS en Android). Ik hoef geen zware programmas te kunnen draaien op een tablet, leuke apps zijn voldoende. Overigens draait zo'n 80% van Nederland uberhaupt geen zware programma's, maar surft het een beetje rond op het web en e-mailt wat.
Apple maakt op hardware een gestoorde hoeveelheid winst hoor. Als je puur naar specs kijkt van zowel de iphone als de ipad en je vergelijkt dat, puur op basis van specs, met de concurrerende apparatuur, dan zie je dat alle andere aanbieders het 100 tot 300 euro goedkoper kunnen. Zeker wat betreft de telefoons.

Je vergeet ook dat apple alles voor de productie van hun apparaatjes goedkoper krijgt dan de meeste andere producenten door de deals die ze maken.
--

[Reactie gewijzigd door llechtim op 30 november 2011 09:30]

Opzich wordt dat toch wel moeilijk, apple maakt niet echt veel winst op de hardware
Pardon ?!? Ze maken gruwelijke winsten.
Opzich maakt apple nog wel flink wat winst op de hardware door experts wordt er geschat dat in de ipad 2 hardware ter waarde van $ 326 zit als je kijkt voor welke prijs ze dit dan durven te verkopen dan is het toch wel schandalig

bron: http://www.isuppli.com/te...rdown-analysis-shows.aspx
Gezien de prijzen van de waardige concurrenten van de iPad... best moeilijk.

De fabrikanten kunnen hun winst alleen uit hun hardware halen. En zij kunnen nooit zoveel onderdelen kopen als Apple (die de onderdelen in een heel scala aan apparaten gebruikt. iPod iPhone, iPad en zelfs de apple TV gebruiken dezelfde geheugenchippies en CPU).
Daarnaast moeten de fabrikanten ook nog eens voor patentgebruik betalen.

Windows tablet fabrikanten hebben nog een kostenpost erbij: licentie van het OS.
''Windows tablet fabrikanten hebben nog een kostenpost erbij: licentie van het OS.''

Apple heeft er nog een kostenpost bij: het ontwikkelen van het eigen (i)OS..

Eigenlijk logisch dus dat Android-tablets goedkoper zijn?
Jammer dat we dat niet altijd terugzien (Samsung bv).
daarom zijn alle iPad concurenten ook zo veel goedkoper? o wacht dat zijn ze niet, alleen als er serieuze consessies worden gedaan aan de hardware.
De kracht van Metro is de gebruikersvriendelijkheid voor de leek, niet voor de tweaker.

Denk aan al die mensen die niet weten dat er een menu vol mogelijkheden omhoog komt als je op de rechtermuis klikt. De mensen die willen Facebooken, een e-mail en een brief in Word willen tikken, en daar alsnog moeite mee hebben.Voor deze groep, de consumenten, is Metro een uitkomst.

Grootste obstakel: het is voor sommigen té vernieuwend.
De LEEK zal hier zeker geen raad mee weten. Die hebben geleerd te muizen.
Wat je nog steeds kunt met Windows 8 via de classic desktop. De Metro desktop is absoluut NIET de enige optie, je kunt net als met Windows XP, Vista en 7 kiezen voor de classic desktop in de uiteindelijk RTM.
Een brief typen in Word? Ik denk niet dat er veel mensen bereid zijn om een applicatie van ¤100 te kopen om een briefje te typen. Maar dat is nou juist het probleem: men weet niet beter.

De hamer waarmee je de noot kraakt, is bekender dan de notenkraker. Terwijl slechts een van de twee instrumenten voor een goed resultaat zorgt, zorgt de ander voor een "goed genoeg" resultaat. En dat is wat Metro is.
Dikke onzin... Het mag in de praktijk straks zo blijken, maar daar is nu nog niets over te zeggen. Windows 8 is nog een "ver van je bed show" voor consumenten. Zij zijn überhaupt nog niet bezig met een mogelijke opvolger van Windows 7.
We zullen het tzt zien. Ik zie opmdit moment in ieder geval geen reden om al conclusies te trekken over een Windows release die er nog niet is. Laat staan over het eerste OS van Windows dat daadwerkelijk is gericht op tablets. Zolang Android op tablets een kansje maakt zie ik geen reden waarom Windows dit niet ook kan.
"Reden zou zijn dat er nog steeds geen tablets zijn uitgebracht met Microsofts nieuwe OS." Op Gropah zijn reactie terugkomend. Hoe kan dit inderdaad als Win8 ook niet eens uitgebracht is, dat vindt ik wel apart...

Toch ben ik benieuwd hoe het is als uiteindelijk Win8 uitgebracht is en de eerste Tablets liggen ermee in de winkels..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True