Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 140 reacties

Microsoft verwerpt de opvatting dat het einde van het pc-tijdperk nabij is. In een blogpost noemt Frank Shaw, corporate vice president van Microsofts communicatieafdeling, apparaten als smartphones en tablets complementair.

Terwijl Microsoft nog druk sleutelt aan Windows 8, dat ook op tablets moet draaien, en de Mango-update voor Windows Phone 7 uitgerold kan worden, verweert Shaw zich in een blogposting tegen media die stellen dat de pc is achterhaald door nieuwe technologie, zoals smartphones, tablets en e-readers. Volgens de baas van Microsofts communicatie-afdeling staat de pc-wereld allesbehalve stil en hij verwerpt de stelling dat de pc-markt tot een niche is verworden.

Volgens Shaw zijn pc's nog altijd geschikt voor een serie taken die op apparaten als tablets en smartphones minder goed uitgevoerd kunnen worden. Daarnaast stelt hij dat pc's in hoog tempo een inhaalslag maken door ook de taken uit te voeren waar momenteel smartphones en tablets beter scoren. Shaw noemt apparaten als smartphones en tablets dan ook complementair en stelt dat er allerminst sprake is van het einde van het pc-tijdperk.

Shaw concludeert in zijn betoog dat de pc slechts op middelbare leeftijd is en dat deze productcategorie door de opkomst van clouddiensten de komende jaren alleen maar krachtiger zal worden. De Microsoft-topman stelt dat Microsoft tijdens de komende Build-conferentie medio september, waar naar verwachting Windows 8 aangekondigd zal worden, meer inzicht zal geven over de toekomstmogelijkheden van de pc.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (140)

1 2 3 ... 6
> Shaw concludeert in zijn betoog dat de pc slechts op middelbare leeftijd is en dat deze productcategorie door de opkomst van clouddiensten de komende jaren alleen maar krachtiger zal worden.

Dat lijkt mij nou juist een argument VOOR tablet's. Doordat clouddiensten en servers steeds meer taken en rekenwerk overnemen van de desktop PC's, kan de gebruiker prima overweg met een apparaat dat minder vermogen heeft (deze ontwikkeling is al een tijdje geleden ingezet met thin-clients). Oftewel met een tablet zul je door de door clouddiensten steeds meer taken uitvoeren die vroeger aan de PC waren voorbehouden.
Shaw concludeert in zijn betoog dat de pc slechts op middelbare leeftijd is en dat deze productcategorie door de opkomst van clouddiensten de komende jaren alleen maar krachtiger zal worden.
In de blogpost kan ik dit anders niet terugvinden. Of wordt er met "deze productcategorie" verwezen naar de tablets en smartphones?

Quote uit blogpost:
At Microsoft, we envision a future where increasingly powerful devices of all kinds will connect with cloud services to make it all the more easier for us social beings to create, communicate, collaborate and consume information. I encourage you to tune into our BUILD conference in mid-September where our vision for this world of devices will become clearer.
De PC wordt hier niet expliciet genoemd, maar allerlei soorten apparaten.

[Reactie gewijzigd door dreester op 21 augustus 2011 11:55]

Er zal altijd een markt voor PC's blijven bestaan, maar er kan wel een verschuiving plaatsvinden. Zoals met elke ontwikkeling is er gewoon een grote groep mensen die minder eisen stellen aan een product en gewoon voor het kleine/goedkope apparaat gaan dat 'goed genoeg' werkt. Een tijd terug riepen Tweakers ook dat laptops nooit succesvoller zouden worden dan desktops omdat ze trager zijn. Op een gegeven moment werd de prijs beter en kon je verreweg de meeste dingen ook met een laptop en sinds die tijd verkopen ze beter dan desktops. Met tablets is dat ook mogelijk, al vraag ik me af of het grootste deel van de mensen liever een touchscreen heeft dan een normaal toetsenbord.

Alleen jammer dat er altijd zo wordt overdreven in de onderzoeken. Wat goochelen met cijfertjes en dan lijkt het net alsof een bepaald product geheel van de markt zal verdwijnen omdat een ander product succesvol is. Er zal altijd nog een groep blijven die een desktop wil hebben, zowel vanwege de snelheid als de ergonomie. Daar vormt een tablet echt geen bedreiging voor. Telefooncamera's zullen ook wel de verkopen van de high-end spiegelreflexcamera's overschaduwen en voor veel mensen is de kwaliteit goed genoeg. Dat betekent niet er geen markt meer is voor spiegelreflexen of dat deze overbodig zijn.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 21 augustus 2011 18:23]

De markt voor de PC/laptop is verre van verdwenen. Smartphones en tablets zijn typisch voorbeelden van consumptie-apparaten, dat wil zeggen: het zijn apparaat waarop je iets consumeert, maar het zijn geen apparaten die erg geschikt zijn voor productie. Natuurlijk kun je dan wel een toetsenbord aansluiten op je tablet. Maar het punt blijft dat de tablet in z'n complete vormgeving zo is aangepast zodat het bekijken van content, het spelen van games en dergelijke goed te doen is. Je kan nou eenmaal niet één apparaat hebben wat alles goed kan. En daar is wat mij betreft ook niets mis mee.
Wat ik graag wil zien is dat de extra power van een dedicated PC ook daadwerkelijk gebruikt wordt.

Ook al zijn PC's tegenwoordig veel en veel sneller dan consoles, veel grafisch verschil blijft uit, terwijl je wel moet blijven upgraden naar dure kaarten. Het is gewoon een hard feit dat de grootte van zo'n systeemkast niet gecompenseerd wordt door merkbaar meer power.
Waarom denk iedereen bij pc alleen aan gaming lijkt het ??? Wat dacht je van tekenen of spreadsheet toepassingen. Wel eens een excel sheet ingevuld op een tablet ?? Of fatsoenlijk proberen te tekenen op een smartphone / tablet ??
Foto bewerking op een tablet, succes maar op de pc gaat dat toch echt veel beter.
Dat is dus de reden waarom een pc nog lang niet overbodig is, dat soort werk blijft gewoon bestaan en dus daar heb je een pc voor nodig...
Dat zijn toepassingen waarbij vooral de randapparatuur de pc onmisbaar maakt. Zodra je een smartphone in een cradle kan hangen waardoor je op je bureau met een keyboard, muis en externe monitor verder kan is de pc weer overbodig.
Als je cpu+gpu+mem even de core van je device noemt moet je dus kijken naar toepassingen waarvoor deze belangrijk zijn(en voorlopig nog wel blijven). Wat ik zo kan bedenken zijn naast gaming (meer gevorderde) foto en filmbewerking, 3d animatie, gegevenscompressie/decompressie, database server, virtualisatie, mulitasking (echte - dus meer dan veredelde task switching)
Volgens mij heb je daar inderdaad wel een PC voor nodig, maar geen nieuwe PC. Mijn bak uit 2005 doet het prima voor fotobewerking en mijn spreadsheet avontuurtjes. Ook films converteren, audiobewerking heb ik nog geen nieuwe PC voor nodig.

Een tablet is een leuke aanvullig op de PC, want op de bank internetten/mailen/twitteren is toch wel een stukje laagdrempeliger en comfortabeler.

Ik denk dus dat de groei er wel uit is bij de PC's (voor consumenten), want de vervangingsmarkt is veel trager geworden.

[Reactie gewijzigd door mr.maestro op 21 augustus 2011 21:26]

De hardware is er ver genoeg voor. Externe tobo+muis en beeldscherm en dat zou geen probleem moeten zijn. Het probleem is dat veel tablets software matig te beperkt zijn. Om dit te kunnen doen is een volwaardig OS gewoon essentieel, en laat dat op het moment nou net niet geleverd worden op tablets (mui Win 7, maar daar heb ik nog geen ervaring mee op een tablet). Dit is waarom mijn notebook een volwaardige vervanger is voor de desktop, maar een tablet voor mij voorlopig nog geen alternatief is voor een notebook.
Een tablet met een externe monitor, toetsenbord en muis met een generiek OS. Waarom pak je dan niet gewoon een desktop?
Simpel: als ik op de bank wat wil zitten te surfen pak ik enkel en alleen de tablet in mijn hand. Werkt heel prettig om te surfen. Op het moment dat ik daarentegen een spreadsheet of ander productiviteits werk moet doen waar je een echt toetsenbord en een muis voor nodig hebt, ga ik achter mijn buro zitten en plug ik de laptop in het dockingstation. Zo hoef ik niet en een desktop computer en een tablet te kopen. Enkel een tablet. Al is dit momenteel nog een droom omdat tablet interfaces volledig op touch-besturing gericht zijn en niet goed met de muis om kunnen gaan. Wat dat betreft is het wachten op een grafische schil en toepassingen waarmee je makkelijk kunt schakelen tussen touch-mode en muis/toetsenbord mode. Als zo'n systeem er eenmaal is dan hoef ik in ieder geval thuis geen laptop meer (desktop heb ik al lang niet meer, is pure overkill voor wat ik doe, laptop is krachtig genoeg en die kan ik ook nog makkelijk meeslepen naar vrienden en naar de computerclub)
niet als je grote lappen tekst wil typen tijdens surfen (er zijn zeer actieve bloggers!)
En wat krijg je als een tablet een tobo + muis + extern beeldscherm geeft?

exact: een traag, overpriced desktop PC'tje. Kan je beter een thin client of een nettop kopen.
Zucht krijgen we dat weer we willen allemaal superieure graphics tegenover de consoles maar lopen massaal te klagen dat we Crysis niet kunnen draaien op max :')

Zelfde verhaal met Gta4
GTA4 had de zwaarste schaduwen in de geschiedenis der graphics maar het zag er erg lelijk uit, dat was het klagen wel waard... Verder kan je op de PC gamen op 1080p of hoger (eyefinity! :)) terwijl je op consoles altijd vast zit aan lagere textures en 720p of in sommige gevallen nog lagere resolutie. Als je met die instellingen op de pc gamed kan je prima af met een 4 jaar oude 8800gt. Wat dat betreft snap ik ook nooit dat mensen klagen over dat je bij de pc zoveel moet upgraden. Upgraden levert extra grafische kwaliteit maar is echt niet meer noodzakelijk zoals dat bij videokaarten bij 10 jaar geleden het geval was.

Wat meer ontopic: Hoewel tablets natuurlijk prachtig zijn voor sommige huis-tuin-en-keuken-zaken, zoals even snel iets googelen of foto's bekijken, zijn er net zoveel zaken waarvoor een tablet een onding is. Uberhaupt grote stukken tekst typen gaat véél beter op een toetsenbord. Administratieve software, programmeren, of andere software voor werk ga je echt niet de hele dag op een tablet doen, vaak zelfs niet op een laptop. Gamen, no way. Server of HTPC'tje wil je ook niet door een tablet vervangen. Elk formaat heeft zijn voor- en nadelen (smartphone, tablet, laptop, desktop) en zal voor bepaalde toepassingen altijd geschikt blijven.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 21 augustus 2011 13:00]

In jou geval bedoel je waarschijnlijk met gamen: "Geavanceerde computergames met de best mogelijk graphics van dat moment en een lange gameplay". Maar vergeet niet dat gamen veel meer inhoud. De 'kleine, simpele' games van bijvoorbeeld iOS beginnen massaal aan populariteit te winnen. De omzet vs. productiekosten verhouding ligt bij deze games vaak nog hoger ook nog, en juist omdat ze goedkoop aangeboden worden, winnen ze ook snel terrein.

Natuurlijk zullen de grote games ook blijven bestaan, maar de markt voor mobiele games zal zeker toenemen. Als je nagaat dat de mobiele games in de huidige vorm nog maar 3 jaar bestaan (AppStore is uit juli 2008) dan kun je je voorstellen dat er nog echt veel te ontdekken valt.

En hoewel Microsoft misschien denkt dat de PC nodig blijft, denk ik dat dit wel steeds minder zal worden. Voor intensieve taken zal een PC geschikter zijn, maar kijk waar de tablet zich nu al bevind in verhouding met de PC. de iPad is nu 1,5 jaar op de markt en iedereen zegt dat hij niet geschikt is voor productiviteit, maar ondertussen zijn er wel mensen die in staat zijn om er een volledig album op te produceren (Gorillaz - bron). En vergis je niet, het gaat hier om een product dat 1,5 jaar bestaat!

Ikzelf gebruik ook een laptop voor mijn studie/werk-gerelateerde dingen en fotobewerkingen. Maar als ik thuis zit en even snel m'n mail wil checken, nieuws wil volgen, FaceBook, Twitter etc. wil gebruiken, dan pak ik m'n iPad. Waarom? Omdat ik dit veel relaxter vind werken (ik weet dat dit niet voor iedereen zo hoeft te zijn). Maar als ik dan kijk wat m'n ouders doen op een PC. Die doen niks anders dan de bovenstaande dingen, dus voor hen zou een iPad (of andere tablet) ideaal zijn. En zo zijn er genoeg mensen voor wie dat zo is.

Microsoft moet opletten dat ze niet in de Nokia-RIM-val trappen. Blijven vertrouwen op je oude standaarden terwijl het duidelijk is dat de markt verder gaat. W8 verschijnt pas eind volgend jaar. Als je ziet wat de tabletmarkt in 1,5 jaar al heeft bereikt, vraag ik me af of ze dat over een jaar nog wel in kunnen halen. Kijk naar WP7. Het is echt een subliem mobile OS en misschien wel beter dan Android, maar het heeft wereldwijd een marktaandeel van 2%. Ik hoop voor MS dat met W8 op de tabletmarkt niet hetzelfde gaat gebeuren.

De PC zal gewoon niet meer het primaire device worden voor veel mensen, waar het dat nu nog wel is.
offtopic:
Edit: Ik wil ook nog even toevoegen dat na het lezen van vrijwel alle reacties op dit topic ik verbaasd ben over mensen die roepen: "De Pc .... nooit vervangen". Afgezien v/h feit dat ik reacties met 'nooit' al niet serieus neem, hoop ik dat die mensen zich ook realiseren dat mensen 100 jaar geleden niet verwacht hadden dat de automobiel het paard zou vervangen. En dat de TV de radio zou vervangen. etc. etc. Roep nooit: 'nooit'...

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 21 augustus 2011 18:20]

Terecht verhaal. Robbie, maar het blijft koffiedik kijken.

Even mijn verhaaltje neerzetten :)

De markt verandert simpel zat. Maar voorlopig zal het gemiddelde huishouden rond de PC danwel laptop zitten. Mailen met een toetsenbord is voor de meeste mensen nogsteeds een pre.

Maar ik denk dat de tablet langzaam de laptop gaat vervangen, waarom? Kijk naar tablets als de ASUS transformer. Normaal een tablet en indien nodig hang je er een toetsenbordje aan.

Maar desondanks moet je altijd het kostenaspect in het achterhoofd houden:
Waarom heeft nu niet iedereen een laptop thuis staan ipv een PC? Omdat een PC goedkoper danwel krachtiger is (prijs/prestatie) dan een laptop simpel zat.

De huidige tablets zijn complementair, maar zullen (in mijn ogen) op termijn laptop vervangers worden. En de mensen die nu een PC kopen omdat deze door de prijs/prestatie beter is zullen daar ook blijven hangen.


Maar wat natuurlijk wel belangrijk is: niets is zo veranderlijk als de markt van de electronica, de ontwikkelingen gaan zó snel. (Kijk maar naar TV's bv)
Voor hetzelfde geldt komen er in 5 jaar technieken van bijvoorbeeld holografische apparatuur (geprojecteerde/virtuele keyboards?) en kan de toekomst snel veranderen :)
Waar jij -overigens enigszins terecht- aanhaalt dat in aardig wat huishoudens de desktop de voorkeur krijgt boven de laptop op basis van prijs/prestaties, is het in veel gevallen ook andersom. Laptops worden steeds goedkoper (en de gemiddelde consument koopt geen high-end laptops), en laptops bieden weliswaar minder performance, maar laptops bieden meer flexibiliteit. Je ziet dan ook dat veel studenten -al dan niet vanwege een notebookplan van hogeschool/universiteit- een laptop hebben en géén desktop. Mijn meest recente desktop in huis is 8 jaar oud, en wordt nooit gebruikt (zonde om de case weg te gooien ;) ). Ik werk vrijwel uitsluiten op mijn laptop, die ik desgewenst in een dockinstation zet. Ook verkoopcijfers geven aan dat de laptop gestaag marktaandeel van de desktop afsnoept.

Verder zie ik persoonlijk de tablet voorlopig de laptop nog niet vervangen, vanwege de toepasbaarheid. De tablet is zeker een opkomende markt, zeker nu het ding in plaats van een convertible laptop nu meer een écht tablet wordt, en de diverse touch-based OS'en (Android, iOS, etc) maken content consumption ook steeds eenvoudiger op die tablets. Let wel, content consumption. Voor content creation is de tablet er echt nog niet, ongeacht of een willekeurige band er een keer -als publiciteitsstunt- een album op 'produceert'. De tablet is niet krachtig genoeg voor 3D modeling of het compileren van code, om over de gebrekkige schermresolutie, onhandige werkhouding, gebrek aan fysieke input (toetsenbord!) en gebrek aan window management nog maar te zwijgen.

Ik zie persoonlijk de tablet voorlopig de laptop nog niet vervangen. Tenminste, niet voor de mensen die meer doen dan het consumeren van bestaande content.
quote: "Als je nagaat dat de mobiele games in de huidige vorm nog maar 3 jaar bestaan (AppStore is uit juli 2008) dan kun je je voorstellen dat er nog echt veel te ontdekken valt."

Ik speelde dit soort spelletjes al bijna 10 jaar geleden op mijn HP ipaq 2210. En nog verder terug op een gameboy van Nintendo. Of het moet zijn dat je de door ontwikkeling van touchscreen als een aparte "mijlpaal" beschouwd maar dan moet je bij de PC ook bij door ontwikkeling opnieuw gaan tellen.
Ik vind gamen op een touchscreen zelf anders niet geweldig. Ok, voor simpele spelletjes als Angry Birds werkt het maar en zijn genoeg spellen waar ik liever ouderwetse toetsen gebruik.
Het PC zoals wij dat nu kennen zal vast wel veranderen, maar ik vermoed dat ieder huishouden toch één of ander "black box" nodig heeft voor 1) de zware taken, 2) fysieke aansluitpunt voor diverse randapparatuur (keyboard+muis, game controllers (+VR?), huishoudelijke systemen (security, verwarmlng, kooksystemen, enz.), 3D-printer...), 3) centrale punt voor opslag en networking.

Je kunt al die taken natuurlijk opsplitsen of in mindere mate vervullen met een laptop oid. maar toch blijft zo'n home-server handiger, denk ik.
En hoewel Microsoft misschien denkt dat de PC nodig blijft, denk ik dat dit wel steeds minder zal worden. Voor intensieve taken zal een PC geschikter zijn, maar kijk waar de tablet zich nu al bevind in verhouding met de PC. de iPad is nu 1,5 jaar op de markt en iedereen zegt dat hij niet geschikt is voor productiviteit, maar ondertussen zijn er wel mensen die in staat zijn om er een volledig album op te produceren (Gorillaz - bron). En vergis je niet, het gaat hier om een product dat 1,5 jaar bestaat!
Voor sommige dingen blijft de PC geschikter, voor andere dingen is een handzamer apparaat geschikter. In hoeverre het produceren van een album op de laatste de meest efficiënte methode is hangt sterk af van het aantal mensen dat hierbij betrokken is, en hoe de data in het ding gebracht worden. Hier is vermoedelijk (kan alleen maar speculeren) alles digitaal gegenereerd. Indien er meerdere aparte muziekinstrumenten (echte piano, gitaar, akoestische instrumenten) opgenomen en gemixt moeten worden, waarbij de muzikanten dus synchroon moeten spelen met de eerder opgenomen tracks, dan zal er extra apparatuur gebruikt moeten worden, waaronder microfoons, hoofdtelefoons, externe versterkers en mixers. Dan is dit vermoedelijk niet handig op een systeem dat enerzijds klein is en anderzijds niet vast bevestigd.
Ikzelf gebruik ook een laptop voor mijn studie/werk-gerelateerde dingen en fotobewerkingen. Maar als ik thuis zit en even snel m'n mail wil checken, nieuws wil volgen, FaceBook, Twitter etc. wil gebruiken, dan pak ik m'n iPad. Waarom? Omdat ik dit veel relaxter vind werken (ik weet dat dit niet voor iedereen zo hoeft te zijn). Maar als ik dan kijk wat m'n ouders doen op een PC. Die doen niks anders dan de bovenstaande dingen, dus voor hen zou een iPad (of andere tablet) ideaal zijn. En zo zijn er genoeg mensen voor wie dat zo is.
Je hebt volkomen gelijk, al vraag ik me af of de mensen, die zoals je ouders niks anders als genoemde dingen doen, voor de bestanden die ze bewaren (vakantie- en familiefoto's, eventuele belangrijke documenten zoals brieven aan instanties) ook een backup hebben.

Bij mensen die nu een vaste PC hebben, ontbreekt die vaak, en als ze een nieuwe kopen, is het een gigantisch probleem om die oude bestanden op de nieuwe PC te krijgen, vooral omdat de oude PC inmiddels onwerkbaar traag is geworden. Bij een iPad of een Android apparaat, dat vooral bedoelt is als additioneel apparaat, bedoelt om de gegevens te consumeren die elders zijn opgeslagen, is het maken van een backup nog minder vanzelfsprekend (tenzij je de cloud als backup ziet, echter foto's die je terughaalt van facebook hebben nooit dezelfde kwaliteit als de orginelen) In het geval van de iPad kun je natuurlijk nog een time-capsule nemen, echter als die aan vervanging toe is, is je probleem potentieel nog groter.


Microsoft moet opletten dat ze niet in de Nokia-RIM-val trappen. Blijven vertrouwen op je oude standaarden terwijl het duidelijk is dat de markt verder gaat. W8 verschijnt pas eind volgend jaar. Als je ziet wat de tabletmarkt in 1,5 jaar al heeft bereikt, vraag ik me af of ze dat over een jaar nog wel in kunnen halen. Kijk naar WP7. Het is echt een subliem mobile OS en misschien wel beter dan Android, maar het heeft wereldwijd een marktaandeel van 2%. Ik hoop voor MS dat met W8 op de tabletmarkt niet hetzelfde gaat gebeuren.

De PC zal gewoon niet meer het primaire device worden voor veel mensen, waar het dat nu nog wel is.
offtopic:
Edit: Ik wil ook nog even toevoegen dat na het lezen van vrijwel alle reacties op dit topic ik verbaasd ben over mensen die roepen: "De Pc .... nooit vervangen". Afgezien v/h feit dat ik reacties met 'nooit' al niet serieus neem, hoop ik dat die mensen zich ook realiseren dat mensen 100 jaar geleden niet verwacht hadden dat de automobiel het paard zou vervangen. En dat de TV de radio zou vervangen. etc. etc. Roep nooit: 'nooit'...

[/quote]
Wat ik graag wil zien is dat de extra power van een dedicated PC ook daadwerkelijk gebruikt wordt.

terwijl je wel moet blijven upgraden naar dure kaarten.
Het feit dat je moet upgraden toont aan de de extra power daadwerkelijk gebruikt wordt. Dat het (in jouw ogen) niet op grafisch gebied naar voren komt betekend niet dat de power niet gebruikt wordt.
Het feit dat je moet upgraden toont aan de de extra power daadwerkelijk gebruikt wordt
Of dat er steeds minder wordt geoptimaliseerd...
Of dat je steeds veeleisender wordt.

Als je nu de spellen zou laden die je vroeger gespeeld hebt, zo je schrikken van de ongelooflijk lage kwaliteit van de graphics. Dat vindt je nu totaal onacceptabel. Vroeger was het state-of-the-art.

Vliegsimulators op 320x200 resolutie. Dat wil je nu niet eens meer op je mobiele telefoon!!!
De grootte doet er niet zozeer toe, het is dat krachtige hardware koel moet blijven, en koeling kost ruimte :)
Dat ligt er natuurlijk wel aan. een dedicated PC voor gaming kan veel betere graphics aan. maar slechts een klein percentage heeft thuis een gaming PC staan. En om de games voor iedereen speelbaar te maken (en dat kan natuurlijk door de graphic options anders in te stellen dat een zwakkere PC minder mooi beeld heeft dan een gaming PC) moeten ze het wel een beetje baseren op de gemiddelde videokaart, dus HD5570 kwaliteit.

Ik zie zelf de computer, en nota bene de desktop, nog niet snel verdwijnen. Je blijft het probleem houden met laptops dat ze veel minder kracht hebben als desktops omdat ze op een accu moeten kunnen werken die niet overbelast mag raken, de maximale temperatuur van zo'n chip en hoeveel hitte de laptop kan dissiperen, dus de limieten van de laptop bevorderen de vooruitgang niet echt. En zo zullen gamers en tweakers niet snel de desktop vergeten.

Daarbij, ik kan echt niet met een controller spelen. Vaak genoeg heb ik het geprobeerd, het lukt gewoon niet.
"Gamers en tweakers"... dat voldoet juist aan de omschrijving uit het artikel dat de pc een nicheproduct geworden is. Ik sluit me aan bij de stelling dat de desktop pc z'n langste tijd gehad heeft.
Jouw verweer over "zwakkere" hardware in laptops is tegenwoordig nauwelijks meer relevant, aangezien hardware zich niet meer zo snel verbeterd als vroeger. De gemiddelde pc is veel sneller dan wat de meeste mensen ooit nodig zullen hebben.
De desktop is een overblijfsel van vroeger, het is er ingeroest en verdwijnt nu niet zo makkelijk meer bij mensen uit het geheugen. Maar als ik naar andere landen kijk, die vroeger achter liepen, maar nu een inhaalslag aan het maken zijn, die kopen geen desktop pc's. Een gezin uit India waar ik veel contact mee heb, heeft een laptop en een tablet, om, mee te internetten en te skypen. Ik denk dat als je daar met desktops aan komt zetten dat ze zich afvragen wat voor oude rotzooi je nou weer uit de antiekwinkel mee hebt genomen.
In 2008 werkte ik bij een bedrijf, die hadden geen desktop werkplekken. Die gaven iedereen gewoon een laptop. Is veel handiger, dan kun je tenminste overal je werkplek mee naartoe nemen.

Dus naar mijn mening is de pc inderdaad een nicheproduct aan het worden. Voor gamers, tweakers, bepaalde bedrijfstakken, etc. MS probeert hier gewoon z'n eigen business in een goed daglicht te zetten, want ze weten zelf ook wel dat de desktop de enige plek is waar ze dominant zijn. Als smartphones en tablets de functie van desktops en laptops volledig over zouden nemen, komen ze in een compleet andere wereld terecht, waar ze op moeten boksen tegen een stuk meer concurrenten dan alleen Apple en in kleine mate Linux. Het is in MS' belang om de desktop zo lang mogelijk in stand te houden. Vandaar dus deze uitspraak hier.

En ehh, als je niet met een controller kan gamen, zegt dat meer over jouw eigen gewenning dan over wat dan ook. Ik ken iemand die z'n hele leven al op consoles speelt, en die speelt beter met controllers dan met muizen. Dat "proberen" zal wel een halfbakken poging zijn geweest. Ik kan zelf ook wel een beetje meekomen met de controller en weet dus prima waar ik het over heb als ik zeg dat het niets meer dan gewenning is.
offtopic:
En voordat er weer reacties komen als "met de muis kun je sneller mikken"... Voor een hoop spellen boeit dat totaal niet, en zelfs in shooters kun je de gameplay aanpassen zodat nauwkeurig mikken minder noodzakelijk is. Voor een hoop gamers is de fun factor niet zozeer het in zo weinig mogelijk milliseconden de cursor op de goede plek proberen te krijgen, en die zal het dus weinig interesseren als ze geholpen worden door een targetting systeem.
Het hangt er heel sterk vanaf wat voor taak er mee moet worden uitgevoerd.
De gemiddelde kantoorwerkzaamheden (Office-pakket, communicatie) kunnen met een notebook net zo goed als met een desktop, al blijven een groter scherm en een fatsoenlijk toetsenbord fijner werken.

Bij sommige taken merk je echter wel degelijk het verschil. Een rapport-generator, bv om de cijfers uit de boekhouding om te zetten in een jaarrekening met een leuke layout loopt echt wel wat soepeler op een voldoende krachtige desktop als op een eenvoudige notebook al merk je dat niet meer als je alles uitvoert via remote deskop services op een dikke server.

En voor grafische werkstations, bv voor het bewerken van fotos (professioneel, dus RAW 40megapixel of meer), video of CAD-design is het verschil ook nog merkbaar hoor.

Afgezien van gamers en tweakers heeft de thuis-desktop denk ik wel zijn beste tijd gehad. Voorlopig zie ik echter nog steeds voldoende losse schermen in de winkel om aan te nemen dat velen hun notebook thuis combineren met een 21, 22, 23 of 24" scherm. Of ze daar ook een toetsenbord bij aanschaffen kan ik niet zeggen, maar ook die zijn er nog in voldoende mate, het lijkt in ieder geval geen niche-product.

De notebooks hebben voor hen in ieder geval het voordeel dat bij een stroomstoring (om wat voor reden dan ook) hun systeem niet meteen uitvalt (document in bewerking, met alle laatste edits kwijt, bestandssysteem beschadigd of mogelijk zelfs MBR of MFT, of zelfs fysiek de HDD)

Bedrijven betalen kapitalen aan UPS-systemen om dataverlies bij stroomuitval te voorkomen, en kunnen dat vanwege de kosten alleen toepassen op de servers, maar iedere notebook heeft in feite zijn eigen UPS aan boord. Uiteraard gaat de accu langer mee als je deze loskoppelt wanneer de notebook aan het stroomnet hangt, maar dat weegt mijns inziens niet op tegen het bovengenoemde voordeel.

Nu kan iedereen argumenteren dat stroomstoringen zeldzaam zijn, maar zelfs in Zeeland dat met haar kerncentrale in Borsele (en ook nog 4 in Doel) de meest stabiele stroomvoorziening heeft van Nederland, komt het steeds vaker voor (uitgezonderd 2007) o.a. vanwege veroudering van het netwerk. Volgens wikipedia waren er in 2004 in heel Nederland 16.436 onderbrekingen dus gemiddeld 45 keer per dag, dat vind ik niet weinig (Actueel overzicht: http://www.deltanetwerkbe...gen_actuele-storingen.htm)

Overigens kan de oorzaak ook bij jezelf liggen, door een constructiefout liep er bij alle huizen in onze buurt water vanuit de douchecel via de bekende gele pvc-pijpen in de meterkast. Ook heb ik gehad dat een PC kortsluiting maakte bij het aansluiten van de audio-uitgang van de geluidskaart op een externe versterker alsmede dat een voeding de geest gaf, rook, vonken en kortsluiting producerend. Één van die eerste twee oorzaken (meerdere keren hierdoor kortsluiting gehad) was er trouwens verantwoordeljk voor dat een bepaalde PC zich niet meer laat opstarten in Windows, ook niet na herinstallatie (tenzij de installatie-CD in de drive zit).
Ga ik akkoord mee. Hoe krachtig en snel de tablets en apparaten ook worden, een 'normale' pc lijkt mij (toch binnen afzienbare tijd) nog altijd 'superieur'. Video's bewerken, officewerk, gamen, downloaden ... Dat zijn dingen die ik toch zo snel nog niet zie gebeuren op mobiele apparaten. Daarnaast heb je het voordeel dat je hardware kan upgraden, er zeel veel keuze en flexibiliteit wat je ermee kan doen en van maken. Het is nogal voorbarig om te zeggen dat Tablets op gelijke voet staan ...
Snel een video bewerken gaat makkelijker en vloeiender in iMovie op m'n iPad dan in menig desktop pakket.
Zelf hou ik ook liever een desktop voor m'n normale werkzaamheden, maar voor 80% kan ik tegenwoordig ook m'n iPad pakken. Als de software maar toereikend is, is het enige wat ontbreekt een fysiek toetsenbord, maar ook daar zijn oplossingen voor (bluetooth e.d.).
iMovie is dan ook een basic movie editor (voor beetje knip en plak werk) .... maar zodra je professioneel werk wil gaan verrichten kom je met je iPad niet ver. Die kan dan al helemaal niet het renderen van filters/transitions e.d. aan.
Zit meer in dan je denkt ;) http://www.youtube.com/watch?v=2hdaG2mwYWU
Voor de normale gebruiker dus ruim voldoende.
Voor enkel wat basic filmpjes is het misschien net genoeg.
Maar zodra je net iets meer wil schiet het flink te kort.

En als je eenmaal final cut pro/AVID of Adobe gewend bent dan is iMovie geen optie.

Naar mijn mening hadden er veel meer filters en transitions ondersteund mogen worden voor iMovie (zowel de Mac, iMovie 06 had dit wel, als iPad).

Zodra het op montage aan komt dan heb je ook een betere time line nodig.

(ps. Ik heb zelf iMovie wel op de iPad ... maar gebruik het amper tot niet).

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 21 augustus 2011 13:47]

wellicht over 5 jaar niet meer? de eerste desktop edditing systemen konden ook niet direct alles.
Tegen die tijd is de software ook veel meer eisent.
Het scherm van de tablet is te klein en precisie werk vereist wel goede schermen, bedieningen, shortcuts en noem maar op.

Daarbij bieden Android zowel als iOS niet het handige switchen van schermen.
Of we gaan thuis ook naar een client-server omgeving toe.

Er staat dan gewoon één krachtige machine die dienst doet als applicatie- en fileserver voor het hele gezin en we lopen zelf allemaal rond met onze tablet of smartphone.

Surfen en mediagebruik doen we direct op onze mobile device, werken met bestanden en zwaardere applicaties wordt bedient vanaf de mobile device en uitgevoerd op de "home-server".
Zou er niet aan moeten denk dat ik Logic Studio of Final Cut Pro via een dedicated server zou moeten bedienen.

Precisie en sneltoetsen heb ik dan niet meer tot mijn beschikking.
Daarbij willen we toch niet meer terug naar een c.a. 10" scherm voor professionele doeleindes?

Dan ben ik toch blij met mijn iMac 27" en Macbook.

Maar een home-server is uiteraard wel een toekomst voor centrale data opslag/back-ups.
Zelf realiseer ik dit via een airport extreme met daaraan externe schijven. (NAS is uiteraard ook een goede optie).
Veel mensen kijken eerst naar het geld. Je kunt een vergelijk trekken met auto's. Grote luxewagens waren lange tijd in, het moest groter en sterker.
Toen het economisch wat tegenviel sprong iedereen massaal naar een kleiner en goedkoper model. Nog steeds vooruitgang, maar op een andere manier.

Hetzelfde geld voor de PC, ipv een nieuwe gpu/processor/moederbord koopt men een netbook/tablet/wii.

Voordeel zijn legio, minder energie, minder lawaai, je kunt zeker 60/70 procent van de dingen die je normaal doet op een pc, uitvoeren op het alternatief. Vraag blijft dan of het dan wel zo nodig is om je gewone PC een update te geven of dat deze wat langer stof blijft happen.
Tja ik denk dat hij gelijk heeft, voor de meeste dingen is een toetsenbord toch wel erg handig.
Erg interessant dit. Veel mensen hebben het hier over het feit dat mobieltjes en tablets, en in zekere mate ook notebooks, geen volwaardige invoer hebben en daarom nooit zo fijn werken als een PC, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
Ik heb een laptop van ongeveer 3 jaar oud (core duo 2.4ghz) die ik voornamelijk gebruik voor mijn werk en hobbies, front-end development, web-redactie, fotografie, video-editing etc. Zodra ik thuis kom plug ik de kabel van m'n USB hub en een HDMI kabel erin en ik heb een volwaardige desktop. De laptop is krachtig genoeg voor de adobe CS paketten, alleen voor video-editing zou ik wel wat krachigers kunnen gebruiken, maar dat doe ik zo weinig dat het nog niet echt de moeite is.
Afhankelijk van wat je behoeftes zijn aan hardware kan een dual core smartphone meer dan genoeg kracht zijn. Je komt thuis, zet 'm in het dock en voila, toetsenbord, groot scherm en externe opslag zijn aangesloten. Als je je computer voornamelijk gebruikt voor een e-mailtje tikken, surfen en een filmpje kijken dan twijfel ik er niet over dat tablets en smartphones, en notebooks al helemaal, volwaardige alternatieven kunnen zijn voor een desktop. Het enige wat ik jammer vind is dat Android, iOS en Windows phone 7 niet echt volwaardige besturingssystemen zijn voor een desktop computer...
Als je een krachtige smartphone/tablet/laptop uitrust met toetsenbord/muis en evt. monitor dan is het eindresultaat dat je met een PC zit te werken. En dan inderdaad met een OS dat daar niet voor geschikt is, dus dat moet ook nog opgeleukt of ge-dualboot worden...

Een PC is ook maar een (historisch) concept, in feite zit er dezelfde soort hardware en software in maar is de user interface alleen totaal anders. Als je die aanpast met accesoires totdat het alle functies van een PC kan overnemen, dan is het een PC geworden.
Waar ik vroeger 3 apparaten had (PC, smartphone, laptop) heb ik er nu nog maar 2 en misschien in de toekomst nog maar 1. Daarnaast kan ik m'n pc niet zomaar ontkoppelen en in m'n zak/tas stoppen.
Waar ik vroeger 3 apparaten had (PC, smartphone, laptop) heb ik er nu nog maar 2 en misschien in de toekomst nog maar 1. Daarnaast kan ik m'n pc niet zomaar ontkoppelen en in m'n zak/tas stoppen.
Er zijn juist veel meer apparaten bijgekomen. Daarom is de markt nu ook zo versnippert.
Vroeger had je een PC of een laptop. Toen kwam de smartphone... en de netbook...
en nu dus de tablet. Binnenkort zal er wel weer een nieuwe formfactor ontstaan.
Sowieso!

Gelijk er mensen zijn die een mail, brief, cv, whatever typen op hun tablet... :+
Van meer als 100 woorden word je toch gewoon gek?

Het valt zelfs op op t.net dat mensen die reageren vanaf hun tablet een bericht zetten van een aantal woorden, en vaak niet eens volzinnen :9
Daar heb je geen pc voor nodig. klik en klik
zou jij altijd een toetsenbord met je mee dragen op je Ipad?? (veel van m'n vrienden gebruiken de ipad op het werk en hebben het dus altijd bij zich. dan ga je toch niet ook een toetsenbord meeslepen!
Nee, maar als je bijvoorbeeld de pc de deur uit zou doen om een tablet in huis te nemen, dan kan die dock prima op de plek van je oude pc staan. Je hoeft het dock+toetsenbord natuurlijk niet overal naartoe te slepen. Voor mensen die alleen wat mailtjes en korte brieven sturen, zou deze setup wellicht wel al voldoende zijn, en zo komt het marktaandeel van de pc dus wel in gevaar. Of dit gevaar groot of klein is, time will tell, persoonlijk geloof ik er niet echt in.

Ik denk dat tablets/smartphones hooguit wat marktaandeel van consumenten pc's weg zal nemen. Op kantoor zie ik mensen toch niet zo snel hun dagelijks email verkeer op een tablet te doen.
'Voor mensen die alleen wat mailtjes en korte brieven sturen, zou deze setup wellicht wel al voldoende zijn, en zo komt het marktaandeel van de pc dus wel in gevaar'

En als je per ongelijk toch nog een verslag moet typen dan kun je weer een nieuwe pc kopen... zal zomaar 2 of 3 maal per jaar kunnen gebeuren. Dan zal wel goedkomen met de pc verkopen.

Volgens mij heeft MS wel gelijk. Tablets en smartphones zijn complementair aan de pc en niet echt concurrenten. Een tablet is speelgoed voor entertainment, info en consumptie terwijl een pc naast consumptie ook voor productie gebruikt wordt. Kijk als je zulke dingen alleen voor entertainment gebruikt .. ja dan zijn het inderdaad concurrenten.
Dit kan je makkelijk oplossen met een holografisch toetsenbord of dergelijke, dan kan eender welke muur of tafel dienst doen als toetsenbord en muis en nog veel meer.

Kijk bijvoorbeeld hier eens naar.
'Dit kan je makkelijk oplossen met een holografisch toetsenbord of dergelijke, dan kan eender welke muur of tafel dienst doen als toetsenbord en muis en nog veel meer.'

Heb je het al bij de Mediamarkt gezien voor 200-300 euro (budget pc en netbooks van tegenwoordig)? Zo niet dan is het ook geen oplossing!
Volgens de website van SixthSense kan je een prototype ineenknutselen voor zo'n € 250 en alle software is open-source.

Dus nee, je vindt het nog niet in de Mediamarkt, maar in de niet zo verre toekomst zou dat eens wél het geval kunnen zijn. De huidige tablets ben ik ook niet zo voor, maar hier kijk ik zeker naar uit.
'Volgens de website van SixthSense kan je een prototype ineenknutselen voor zo'n € 250 en alle software is open-source.'

zie jij het gemiddelde tablet volk dit doen?
Dit systeem zal uiteraard gecommercialiseerd worden...
Tenzij er een tablet komt met 24" scherm blijf ik wel achter de PC zitten.
Ik zie een tablet als een grote telefoon en niet eens als vervanger voor een laptop.
Op dit moment heb je gelijk, de meeste tablets zijn "grote telefoons" maar wanneer MS met Windows 8 komt, is een tablet meer een "kleine PC" en kan je er dus ook meer mee. Je hebt dan een tablet-vriendelijke interface maar kan dat dan ook terugvallen op de 'klassieke' interface mocht dat nodig zijn en je hebt volledige multitasking.
Volledige multitasking heb je ook al op de WeTab ;)
Ik moet het nog zien of Windows 8 zo perfect gaat werken, ik denk voor een select aantal applicaties (in het begin waarschijnlijk enkel die van MS zelf) dat het een echte uitkomst is.

Denk dat Windows 8 het vooral moet hebben van de ASUS Transformer achtige apparaten, waarbij je het scherm als tablet kan meenemen, activeer automatisch de 'touch gui' en je kunt de kosten van een tablet uitbesparen als je toch al een netbook/tablet hybride ding hebt.
Een tablet was altijd tot de iPad meer een kleine PC. En we weten hoe goed dat werkte.
Totdat je in de situatie komt dat je én een pc, én een laptop, én een tablet hebt.

Mijn ervaring op dat moment was dat ik inderdaad produceerde (lees: echt werken/bewerken) op de pc en consumeerde (lees: surfen, mailen en multimedia) op de tablet, en de laptop eigenlijk niet meer gebruikte.
Die is er toen dan ook uitgegaan.

Dit is natuurlijk wel puur een persoonlijke ervaring en niet persé hetgeen dat bij iedereen zal gebeuren, maar ik kan er wel aan toevoegen dat ik hetzelfde bij relatief veel anderen ook heb zien plaatsvinden die voor de aanschaf van een tablet beschikten over de combinatie van pc en laptop.
Dat is idd een persoonlijke ervaring.

Er zijn ook veel die hun laptop voor hun werk gebruiken en thuis kunnen doorwerken waar nodig is. Met een tablet zal je dan niet echt ver komen.

De bottleneck zit hier vaak bij precisie werk dat wordt op een tablet lastig.
Avid/Pro Tools/Autocad/Adobe CS5/webdesign .... zal daarop niet gaan
Ik denk dat inderdaad dat de PC niet overbodig wordt. Maar ik denk wel dat het velen maler minder populair wordt. Zelf zou ik namelijk voor multimedia gebruik (word, internet etc.) een tablet willen hebben met een PC Dock. Ik kan daarom niet wachten op Windows 8 :)
Het idee van Microsoft met de tablet is ook dat deze zo krachtig is als ern laptop, maar zo flexibel en handzaam als de iPad en je hem mbv een docking voorziet van pc eigenchappen.
Zij zien dus meer in een hybride vorm.
Oh nee, Microsoft heeft dezelfde droom als ik. Nu moet ik mijn MS aversie laten varen, ervan uitgaande dat ze die droom goed uitwerken. Dan ga ik mischien nog wel een MS-tablet kopen zodra ze een fatsoenlijke hybriede windows hebben uitgebracht die makkelijk kan schakelen tussen touch mode (om te surfen op de bank) en muis/toetsenbord mode (om productiviteitswerk te doen achter het buro, met de tablet in de dockingstation)
Ik zie alleen niet in waarom die tablet gedockt zou moeten worden. Je kunt toch gewoon een pc of Mac naast de tablet gebruiken, met je documenten in de cloud of op je nas zodat je ze incidenteel ook vanaf de tablet kunt editen.
Waarom zou ik mijn geld uitgeven aan twee apparaten als een toestel goed genoeg is?
De man heeft gelijk, hier een ipad en een android phone, maar de meeste internet tijd wordt toch achter een pc doorgebracht. Daarbij, probeer maar eens usenet te gebruiken op een iPad, zware games te spelen, documenten te maken, faxen enz enz. De pc is here to stay.
Post-PC betekent niet zonder PC. Deze microsoft uitspraak argumenteert tegen een stroman.
Documenten maken lukt makkelijk op de iPad.. Genoeg goeie apps voor..
Maar dat werkt niet zo efficiënt als op een iMac/PC
Sneltoetsen heb je dan niet tot je beschikking en veel mogelijkheden heb je niet tot je beschikking.

Vooral bij multimedia bewerkingen heb je snel dingen niet tot je beschikking.
Bijvoorbeeld je externe schijf met allerlei archief/content maar ook een externe geluidskaart niet als het om audio gaat. Geen goede videokaart als het om beeldbewerking gaat.

Een tablet zal pas nuttig worden als je deze een krachtige processor heeft die gelijk is aan wat een beetje moderne computer bevat. Daarbij zal je het op een dock moeten kunnen aansluiten zodat die overschakelt op een normale OS (Windows/Linux/OSX).
Met daaraan gekoppeld een geschikte scherm (bijv. een 27").

Tot die tijd zal het geen plaats vervanger van de PC worden.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True