Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Windows Phone-apps kunnen wellicht draaien op Windows 8. Dat beweert een topman van Nvidia. De claim klinkt waarschijnlijk, omdat veel apps voor Windows Phone zijn geschreven in Silverlight, Microsofts eigen Flash-alternatief.

Het is lang niet zeker dat apps geschreven voor Windows Phone werken op bijvoorbeeld een tablet met Windows 8. Nvidia-topman Jen-Hsun Huang zei in een interview met Cnet dat hij 'gelooft' dat het kan. De stap om mobiele apps op bijvoorbeeld tablets te laten draaien, zou allerminst vreemd zijn; iPhone-apps werken op iPads, terwijl Android-applicaties ook op tablets kunnen draaien.

Windows Phone en Windows zouden apps kunnen uitwisselen, omdat Windows Phone-applicaties ontwikkeld worden in Silverlight, Microsofts Flash-alternatief, dat ook werkt op desktops. Bovendien wijzen de codenamen van de nieuwe versies van Windows en Windows Phone op integratie, denkt TechCrunch. Windows 8 zou worden ontwikkeld onder de codenaam Jupiter, terwijl Windows Phone 8 Apollo zou heten. In de Romeinse mythologie is Apollo de zoon van Jupiter.

Microsoft maakt in de komende week meer details over Windows 8 bekend tijdens zijn ontwikkelaarsconferentie Build. Windows 8 zal veel elementen bevatten van Windows Phone, zoals de Metro-interface. Die interface kenmerkt zich door het minimalistische ontwerp, het gebruik van live tiles, een combinatie van een snelkoppeling en een widget, en ronde iconen. Windows Phone Apollo zou pas eind 2012 uitkomen, maar officieel is daarover nog niets bekend.

Windows 8

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Zo heel erg raar is deze gedachte niet, omdat dit zelf al eerder ook kon. Enkele apps die ik op mn Windows Mobile telefoon had geïnstalleerd en op het .NET framework waren gebouwd, werkten over het algemeen ook redelijk probleemloos op mn desktop-pc. Alleen de invoer met een muis was af en toe wat minder comfortabel dan op het touchscreen van mn telefoon.
Het lijkt me wel dat ze het hier hebben over de windows 8 - tablet versie (arm dus) en niet de desktkop versie (x86).
Op die manier is het natuurlijk vrij eenvoudig om die cross-platform mogelijkheden op te zetten :+
Het verschil in archictectuur is nog het minste 'probleem'. Een interface draaien die gemaakt is voor een 4" aanraak scherm scherm op een desktop met een 24" scherm en muis.... jah, dat gaat lekker werken.
Ik zou het in ieder geval niet het 'minste' probleem noemen. Ondersteuning van Windows Phone-apps is waarschijnlijk de enige manier waarop Microsoft een D.O.A. kan voorkomen.

Windows was vooral populair omdat er veel software voor beschikbaar was. Maar voor een Windows 8 ARM versie staat de teller in eerste instantie weer op 0.
Die teller staat niet op null, maar op het aantal pure .Net (C#/VB.net etc) applicaties dat er is. Die draaien meteen!

.Net applicaties hoeven niet eens opnieuw gecompileerd te worden. Die draaien namenlijk op de CLR.

Alleen specifieke C++ geschreven applicaties die gebruik maken van de Windows API moeten opnieuw geompileerd worden. Maar als je de applicatie goed schrijft dan is dat echt een kwestie van door de compiler gooien.

Alleen applicaties die van oude Win23 3-party .dll en .ocx achtige libraries gebruik maken moeten of wachten op nieuwe versies van de betreffende leverancier of het programma anders maken.
Met het verschil dat de tools van MS dermate goed zijn dat het makkelijk wordt pm voor zowel x86 als arm te ontwikkelen.
In een speciale window. Hoeft ook niet compleet geschikt voor desktop gebruik te zijn. De mogelijk alleen is al eerlijk genoeg.
Het probleem, als dat er zou zijn, zit hem in de omvang van de geschreven resolutie voor een app. Tenzij deze automatisch wordt opgeschaald en bijgewerkt, dan is het okee.

Blijft het bijv. op de originele omvang, zit je met een pietepeuterige app op een tablet of desktop te kijken. Schaalt het op, maar wordt het niet bijgewerkt, ziet het er gruwelijk grof uit.
Dat zou een onwijs goede stap zijn!
Mensen kopen sowieso Windows 8, en hiermee wordt WP7 toch wel héél aantrekkelijk! Niet dubbel betalen voor apps, zo moet het op alle platformen :).
Dat is nog maar even de vraag, dat niet dubbel betalen. iPhone apps draaien ook op de iPad. Wil je echter een aan de resolutie en grootte van de iPad aangepaste versie van diezelfde app, moet je daar vaak nog een keer voor betalen. De vraag is of MS dat anders zal doen.

@ZpAz: je hebt gelijk dat ligt inderdaad bij de app devs, wat m'n punt verder onverlet laat. De vraag is of het in de MS app store anders zal zijn.

[Reactie gewijzigd door nika op 7 september 2011 13:54]

Dat ligt hem niet aan de fabrikant (Apple) maar aan de developers. Er is namelijk gewoon de mogelijkheid om 'Universal' applications te maken die zowel op de iPad als de iPhone draaien met elk een eigen interface. Terwijl je het maar één keer hoeft aan te schaffen.

Sommige ontwikkelaars maken enkel een 'losse' versie van hun applicatie om zo extra geld in het laatje te brengen.
Ik denk ook niet dat ik het iOS App formaat op een 27" scherm zal willen toepassen.
Dan gebruik ik liever een op maat gemaakte App.
Met android is het al gewoon mogelijk alle apps die je gekocht hebt ook te installeren op andere devices waarop je hetzelfde google account hebt staan zonder extra kosten.

Dit zouden ze met games en programma's ook moeten doen in combi met verschillende platformen
Je snapt het niet helemaal. Dat is natuurlijk ook mogelijk met iOS, alleen is de resolutie dan niet altijd aangepast. Wil je een HD versie dan zal je afhankelijk van de ontwikkelaar moeten betalen.

Met Android is dit identiek hetzelfde.
Dit is met Android gelukkig niet hetzelfde.
Ontwikkelaars kunnen de verschillende versies van een app. 'als één versie' in de Market zetten. Afhankelijk van het toestel wordt dan de juiste versie automatisch gedownload.
http://www.androidplanet....-android-market-mogelijk/
En dat is dan ook precies hoe het op iOS ook werkt. Maar dat werkt niet als de ontwikkelaar het als twee aparte versies in de store neerzetten om zo twee keer te kunnen cashen.
Met WP7 doet men momenteel ook al iets dergelijks. Voor iedere app kan er op het Marketplace zowel een NoDo als een Mango variant staan, deze staan als één app in het systeem en de gebruiker krijgt alleen de versie te zien die voor hem van toepassing is.

Het lijkt me dan ook geen onmogelijke stap om van dit model tot een model te komen waarin een Windows 8 versie tevens een plaats krijgt en de gebruiker zich geen zorgen hoeft te maken over verschillende versies doordat het Marketplace automatisch de meest geschikte voor je kiest.
Ontwikkelaars kunnen de verschillende versies van een app. 'als één versie' in de Market zetten.
Dat kan met iOS ook. Het is aan de developers zelf om dat ook op die manier aan te pakken.
.edit: voortaan even refreshen voor posten :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 7 september 2011 14:17]

Dat is met dat artikel niet gezegd. Het enige dat er nu gesteld wordt is dat het technologisch haalbaar is om WP7 apps op Win8 te laten draaien. Er is niets bekend over of het werkelijk gaat gebeuren en zo ja, met welke prijsmodellen.
Silverlight ondersteuning in windows phone (zo lang het uniek blijft) is al erg fijn. Gewoon alle normale streams af kunnen kijken. Zeker als je daarnaast flash hebt.
Dit lijkt me heel erg sterk. Windows Phone apps zijn toch anders, gericht op minder processorkracht en allerlei beperkingen mbt API's om batterij te sparen. Daarnaast draaien ze in een resolutie van 800*480 dus het lijkt me sterk als WP7 apps zonder aanpassingen op Windows 8 gaan draaien! De interface van de apps zal toch op zijn minst aangepast moeten worden aan een nieuwe resolutie.
je onderbouwing slaat werkelijk nergens op... Kijk bijvoorbeeld maar eens goed naar de Metro Interface die doorgevoerd wordt in Windows 8. Daar heb je de mogelijkheid om je scherm in meerdere vlakken in te delen, links bijvoorbeeld een WP7 app en rechts een 'normale' app. De grootte ervan is zelf in te stellen maar ik kan me voorstellen dat dit automatisch aangepast wordt aan de grootte van de WP7 app. Verder is het tevens mogelijk om een 1 scherm een vaste grootte mee te geven, net als dat dit in vrijwel ieder desktop OS al mogelijk is.

En waarom zou het niet mogelijk zijn om de API's die in WP7 gebruikt zijn te integreren in Windows 8? Wanneer een app gericht is op minder processorkracht en beperkte API's, dan kan een systeem met volledige kracht en alle API's dat ook draaien. Andersom wordt een ander verhaal...
Dat het technisch mogelijk is lijkt me duidelijk, vraag is alleen of MS die moeite er in gaat steken om dan met een subpar ervaring te zitten (want: telefoon interface op een tablet). Als ik MS was, zou ik me richten op een goede experience die speciaal voor tablets gemaakt is, want een ondermaatse gebruikerservaring van nieuwe producten is echt het laatste wat MS op dit moment kan gebruiken.
Ios heeft een succesvolle telefooninterface op een tablet lijkt me zo.
De tablets met android 2x zijn beduidend minder maar ook prima werkbaar. Je stelling is dus niet houdbaar.
Ok misschien heb ik het fout en zijn de meeste apps die op de iPad verkocht worden niet aangepast aan de resolutie en schermgrootte van dat apparaat, en misschien heb ik het fout en zijn Android tablets zeer goed verkocht op het moment, zeker ivm de iPad. Misschien heb ik het fout en zijn mensen slechts op zoek naar 'werkbaar' en niet naar 'wow'. Misschien heb ik het fout en doet Windows 7 het supergoed op tablet gebied, want dat is immers ook wel redelijk werkbaar.
Hoeft niet hoor hangt van het schaalmeganisme van Windows Phone7 of 8 af, en de manier van positioneren (absoluut of relatief)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 september 2011 14:47]

Zuinig met de batterij (10 uur i.p.v. bijvoorbeeld 2 uur) is juist een van de pijlers van het succes van tablets nu. Dus dat is juist een voordeel. Het is überhaupt de reden waarom er een ARM versie van Windows komt.
Klopt zeker, alleen heeft een tablet gewoon een grotere batterij én ws. ook een snellere chipset. Dus hoef je minder streng te zijn mbt het batterij-verbruik van je apps.
Dat zou wel leuk zijn, als je dan ook op Windows 8 je App account kan koppelen van je Windows Phone 7. Leuke ontwikkeling.

Ik ben zelf in ieder geval benieuwd hoe Windows 8 gaat worden, ben erg tevreden met Windows 7, en ik vraag me dus ook af waar Windows 8 heen gaat als OS (afgezien van de tabletmarkt)
Wat wil je met windows phone apps op je PC? dat je de gegevens koppelt zoals agenda en dergelijken kan ik begrijpen. maar ik wil toch geen telefoon apps op mijn windows? daarnaast is nu het meeste al gratis op windows... je googled even een programma en je download het. ik zie wel de meerwaarde van een market in windows zelf maar zoek het niet om te betalen voor applicaties die op internet gratis te krijgen zijn.

Ze moeten windows eigenlijk lekker zo vrij houden als het nu is. als we straks de windows phone 7 kant op gaan dan blijf ik voorlopig nog even hangen op windows 7

[Reactie gewijzigd door sygys op 7 september 2011 13:59]

naja op een desktop windows 8 kan me voorstellen dat je ook de reguliere programmas / spellen wilt draaien ..
maar voor een tablet met windows 8 kan ik me voorstellen dat wp7 apps ook op een tablet met w8 werken
Ik zou bv. Whatsapp maar al te graag op mn desktop hebben. Op al je devices 1 universeel chat/messaging programma zou ideaal zijn. Waarbij ook alle berichten in de cloud worden opgeslagen. (volgens mij probeert FaceBook nu zoiets met FaceBook messenger overigens)
Kijk dat zijn de goede berichten. Dan kan ik straks gemakkelijk dingen tussen mijn laptop, tablet en telefoon uitwisselen en werkt het ook nog! Helaas duurt het nog even voordat de eerste tablets met windows 8 uitkomen maar deze relatief nieuwe stap van microsoft zie ik als zeer positief.
Een jaar ongeveer als we uit mogen gaan van hints van Dan'l Lewin.
Voor zover ik weet is de motor voor Windows 8 apps juist NIET Silverlight, .NET en/of Visual Basic, maar HTML5 en Javascript.

Dat maakt het porten van apps naar Windows 8 juist een stuk eenvoudiger, en dus ook binnen de verschillende Windows 8 platforms.
Neen, Microsoft heeft gezegt dat HTML5 en JavaScript platformen zijn waarmee je Windows 8 Apps kunt maken. Er is nooit gezegt dat dit de enige platformen zijn.
Het is in principe de .Net CLR zoals die ook op Windows beschikbaar is. Maar wat API en libraries betreft is de programmeer omgeving vergelijkbaar met Silverlight vandaar dat men de vergelijkingen maakt met Silverlight.

HTML5 en JavaScript zijn ook beschikbaar aangezien de IE9 engine ook op Widnows Phone 7 (Mango) staat.
ja lijkt me ook wel logisch . vooral als ze tablets met windows 8 willen gaan inrichten het zou niet slim zijn om daarvoor apparte apps te maken als er al tal apps voorhanden zijn ..
Voor Windows 8 zijn er al talloze apps... De Phone Apps kunnen daar maar weinig aan toe voegen.
Klinkt heel logisch en je mag dat gezien de marktontwikkelingen ook verwachten. Mogelijk dat er nog een updatecyclus tussenin zit.
Silverlight 5 RC is net vrijgegeven met ondersteuning voor 64-bit en XNA 3D:
http://10rem.net/blog/201...rlight-5-rc-now-available

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True