Hoofdcategorieën
Device Settings

Opera klaagt over browserkeuzescherm Windows

Door Joost Schellevis, maandag 5 april 2010 11:31
Submitter: RuuddieBoy, views: 32.513

Volgens Opera bevat het browserkeuzescherm van Windows een fout, waardoor het in sommige gevallen slecht zichtbaar is. De fout doet zich voor als Internet Explorer 8 en het keuzescherm op hetzelfde moment worden geïnstalleerd.

Opera heeft Microsoft en de Europese Unie over de fout geïnformeerd, meldt The Register. Sinds enige tijd wordt gebruikers van Internet Explorer een keuzescherm gepresenteerd met de vraag of ze een andere browser willen installeren. Het browserkeuzescherm is het resultaat van een strijd tussen Microsoft en de Europese Commissie. Makers van andere browsers vonden dat ze te weinig kans kregen om marktaandeel op te bouwen als gevolg van de verwevenheid van Internet Explorer en Windows.

Het keuzescherm wordt na installatie als gewone webpagina getoond, bij het opstarten van Internet Explorer. Als een computergebruiker Internet Explorer 8 en het browserkeuzescherm op hetzelfde moment installeert, en daarna de browser opstart, krijgt hij echter eerst de setup-wizard van Internet Explorer te zien. Pas als de setup is voltooid, komt het browserkeuzescherm goed in beeld en kan er voor een alternatieve browser worden gekozen. De vrees van Opera is dat mensen na het doorlopen van de installatiewizard geen zin meer hebben in het keuzescherm.

Een woordvoerder van Microsoft zei tegen The Register dat het om een 'onrealistisch' scenario gaat; gebruikers zouden Internet Explorer 8 nog niet moeten hebben geïnstalleerd als ze het keuzescherm downloaden, en de browser is al een tijdje uit. Het probleem duikt echter ook op als computergebruikers een nieuwe pc aanschaffen of Windows opnieuw installeren. Opera heeft nog niet besloten of het een formele klacht gaat indienen.

Eerder paste Microsoft na kritiek het algoritme van het browserkeuzescherm aan. De verschillende browsers zouden niet willekeurig genoeg worden weergegeven. Ook makers van kleinere browsers klaagden. Zij zouden onvoldoende zichtbaar zijn. Opera reageerde begin vorige maand juist tevreden op het scherm, mede omdat het voor een flinke stijging in het aantal downloads zou hebben gezorgd.

Een fout in het browserkeuzescherm?

Beeld: The Register
Volgende 12:31 Meer dan 40.000 applicaties in Android Market
Vorige 10:06 Apple iPad binnen een dag al gejailbreakt - update
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

almachtig, nog meer bugs in zo'n simpel keuzescherm 8)7

Ach, ik herken het probleem. Pak een schone Windows XP installatie (allicht verouderd, maar het was voor een zakelijke pc) , update hem (hierbij was vergeten om de browserkeuze update te blacklisten).
Hierbij word IE8 als 'update' geinstalleerd, na die installatie krijg je dat vreselijke menu* voor je neus, je selecteer "IE8" omdat je werkgever niet zit te wachten op Firefox of Opera op zijn pc's. Vervolgends, zegt het menu "IE8 is al geinstalleerd", dus ik klik hem weer weg. Bij de volgende restart krijg ik dat browserkeuzescherm weer voor mijn neus met de mededeling dat "ik nog geen browser heb gekozen".

Uiteindelijk moest ik eerst IE8 uninstallen om hem vervolgens via dat menu te installen om van dat browserkeuzescherm af te zijn. 8)7
(nou kon ik waarschijnlijk ook die update uninstallen, maar daar had ik uiteraard niet aan gedacht)

*(niet zozeer omdat ik Opera het niet gunt, ben zelf een zeer tevreden Opera gebruiker, maar voor zakelijke pc's die je handmatig moet installeren is het vreselijk onhandig)

[Reactie gewijzigd door SirNobax op maandag 5 april 2010 11:54]


Ik ken dit probleem. Heb het heel makkelijk kunnen oplossen door met msconfig het brouwserkeuzeprogramma te deselecteren onder opstarten.

En nee, de update kan je niet uninstallen.

[Reactie gewijzigd door Deem op maandag 5 april 2010 11:46]


hoe moet een leek dat in hemelsnaam voor elkaar krijgen?

Niet zo moeilijk. MSconfig werkt gewoon met programmas die je aan hun naam kunt herkennen en die kan je dan uitschakelen bij het opstarten of totaal uitschakelen. Ik gebruik het persoonlijk altijd om programma's die zichzelf al bij het opstarten aanzetten, die ik helemaal niet aan wil. Zoals skype, messenger etc. Dit is eenvoudig uit te zetten. Een ding wel je moet voorzichtig zijn met of je het programma wel kent. Want als je het verkeerde afzet start je pc niet meer op.

Ontopic beetje zielig van opera om daar over te zeuren. Ik gebruik zelf ook opera en zie de voordelen er wel van in, alleen een groot nadeel is dat sommige websites niet competable zijn met opera, jammer. Maar dat deze ''bug'' wat eigenlijk nog allemaal wel mee valt, aangezien veel mensen toch niet voor opera kiezen een probleem vormt vind ik maar een klein punt om over te zeuren. Net of opera door dit op te lossen zoveel meer mensen krijgen die hun browser kiezen.

Darkstone bedoelt natuurlijk echte leken. En zo te horen ben je dat niet. Denk je echt dat een leek de actie: start -> run -> cmd-> msconfig snapt?
We hebben het over de mensen die het al niet meer snappen als een icoontje op een andere plek staat of er anders uitziet.

Dat kan korter, Windows+R dan Msconfig in typen.

voor vista of 7 gaat het nog korter ;)

windowsvlag>msconfig :P

maar verder vind ik gewoon dat MS die setup van IE niet op "allways on top" moeten zetten. Dit lost alle problemen op. Het is geen bug, het is geen fout. Het is gewoon dat de programeurs het zo gedaan hebben, zodat de setup opvalt.

het is meer een mededeling over het feit dat er dus een foutje in zit. geen officiele klacht. dus wat is er zo zielig aan? opera laat gewoon blijken dat er een bug(je) in zit.

meer niet...:S

Systeembeheerders willen meestal ook niet dat gewone gebruikers msconfig opstarten hoor. Meestal is dat met een policy effectief afgedekt.

Een leek kan gewoon de vragen beantwoorden die het scherm geeft, dan is het een volgende keer weg :)

Zag die problemen gelukkig al aankomen, heb de update meteen uitgevinkt toen die op mijn XP tevoorschijn kwam als keuze. Nooit problemen gehad. Al zou het niet zo moeten zijn natuurlijk |:(

daarvoor was ik te laat, ik heb hem in de MSCONFIG uitgevinkt

is nog veel makkelijker. gewoon op het kruisje klikken, dan komt ie niet meer terug. link van bureaublad nog even verwijderen, en klaar.

"omdat je werkgever niet zit te wachten op Firefox of Opera op zijn pc's"

Je wilt als bedrijf niet veilig werken? :)

Juist daarom... IE valt via WSUS, Auto Updates etc te managen. Firefox of Opera vereisen administrator rechten, en het zal mij niet gebeuren dat een reguliere gebruiker lokale admin rechten krijgt op en PC. Alle UAC en andere geavanceerde stuff ten spijt, het gaat NIET gebeuren. Persoonlijk vind ik PowerUser nog een grove schending van "Least Privileges"

Als reactie op het nieuws: Ik wil ook klagen over dat scherm hoor... Het is volstrekt onzinnig en onduidelijk. Een complete computer noob, of zoals eerder en vriendelijker vermeld, een leek, snapt er geen moer van, weet niet waar het voor is en veronderstelt een virus oid.

Wat is een browser, waarom krjig ik er een ander aangeboden, ik heb er toch al een? waar gaat dit over? moet ik hier iets op antwoorden? is het wel de bedoeling? is het soms een virus?

Als je denkt dat dat bij elkaar verzonnen is, het is een set vragen die zowel van mijn moeder als mijn schoonouders als de opa van mijn vrouw werd toegeworpen toen ze die flauwekul via Auto Updates hadden gekregen.Allemaal keurig getrained om vooral niet overal op te klikken.

En leg dan maar uit dat dit door Europa bedacht is omdat het goed voor ze zou zijn...

@SirNoBax
*(niet zozeer omdat ik Opera het niet gunt, ben zelf een zeer tevreden Opera gebruiker, maar voor zakelijke pc's die je handmatig moet installeren is het vreselijk onhandig)
Sorry, maar een non argument. Zakelijke PC's worden voorgeconfigureerd en de keuze is allang gedaan door het bedrijf.
Ik moet het eerste bedrijf nog tegenkomen waar de gebruiker zelf zijn software kan installeren!

[Reactie gewijzigd door digifan op dinsdag 6 april 2010 10:55]


Tja, gedachte bij Opera en Firefox is toch dat mensen zaken zoals favorieten/bookmarks zelf instellen, en ja ook zelf installeren, wat je inderdaad vaak niet wil in een bedrijf.

DIt is geen bug, dit is gewoon dat het Browserscherm voorkomt nadat je IE8 hebt geïnstalleerd en Opera die erover jankt dat gebruikers misschien dan geen zin meer hebben om op OPera te klikken. (Wat me logisch lijkt, aangezien ze IE8 al aan het installeren waren).

Man wat word Opera tegenwoordig gebouw door jankerds. Waar is de oude Opera die wraak acties ondernam door de MSN en Hotmail Pagina in Swedish Chef taal te renderren (Bork browers ;)). Ik was altijd zo fan van hun, maar de laatste tijd wordt dit echt moeilijk om vol te houden. IK kan niet zo goed over gejank.

Wat nou "gejank". Als jouw concurrentiepositie onterecht wordt ondermijnd lijkt het me nogal logisch dat ze daar een klacht over indienen. It's just business.

Het is gejank wanneer je concurrentiepositie niet (meer) onterecht ondermijnt wordt. Opera ruikt bloed en daar maken ze misbruik van. Hun browser is simpelweg niet populair te noemen. En in plaats van te besluiten een niche markt te bedienen of de oorzaak bij zichzelf te zoeken, drijven ze dit soort zaken telkens een stapje verder.
Men gaat er maar vanuit dat Opera weinig gebruikt wordt omdat de gebruiker onwetend is en beschermd moet worden, terwijl browsers als Firefox en Chrome er wel in slagen marktaandeel te claimen, en in het eerste geval nog een flink aandeel ook. En dat alles zonder browserkeuze scherm! Nee, de oorzaak ligt echt bij het systeem hoor Opera, blijven volhouden jankerds !

Mozes kriebel, jij hebt er echt niks van begrepen he. Het marktaandeel van Firefox en Chrome is ook nog niet geweldig en het heeft jaren gekost om dit te bereiken.

Internet Explorer heeft zijn marktaandeel gewoon in de schoot geworpen gekregen. Het is jarenlang de slechtste browser geweest maar omdat het er nu eenmaal opstond en mensen niet beter wisten werd het gebruikt.

Wat Microsoft nu weer doet is gewoon weer de _zoveelste_ poging om de EU en de andere browsermakers te schofferen en een uitspraak van de raad op slinkse wijze te omzeilen. Want deze situatie is volkomen express, reken daar maar op.

Ik heb niks tegen Microsoft (al lijkt dat misschien wel zo), maar als je wilt dat je produkten een hoog marktaandeel hebben dan moet je dat doen door produkten te maken die consumenten aanspreken en niet door het op slinkse wijze te integreren in een produkt dat de meeste mensen toch al kopen.

Mozes kriebel, jij hebt er echt niks van begrepen he. Het marktaandeel van Firefox en Chrome is ook nog niet geweldig en het heeft jaren gekost om dit te bereiken.
Toch knap dan, dat Opera zo'n minuscuul marktaandeel heeft, vergeleken met de rest. Volgens jouw logica zou Opera dan vele malen groter moeten zijn dan Firefox, en al helemaal als Chrome. Opera is immers al sinds 1996 op de markt, Firefox kwam acht jaar later pas kijken en Chrome is pas twee jaar uit.
Toch heeft Chrome dik twee keer zoveel gebruikers achter zich verzameld in twee jaar als Opera in veertien jaar. Firefox heeft vijftien keer zoveel gebruikers wereldwijd, en heeft dat in zes jaar klaargespeeld.

Daaruit concludeer ik dus dat Opera gewoon iets fout doet, want twee nieuwere concurrenten hebben veel meer succes in veel minder tijd. En zoals met alles - als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks. In plaats van gewoon met een beter en overtuigender product te komen gaat Opera nu gewoon Microsoft bashen. The Mozilla Foundation hoor je niet over deze "bug". Google ook niet. Apple niet. Opera wel.

De laatste alinea van je post is dus inderdaad van toepassing op Microsoft, maar geldt net zo hard voor Opera - simpel as that.

De enige reden dat Chrome zo'n "groot" marktaandeel heeft, is dat het van Google komt. Mensen zijn bekend met Google en zullen een browser van hun eerder installeren dan Opera, puur omdat het minder bekend is.

Beetje jammer, maar op korte termijn hebben ze geen bestaansrecht meer, daar ze voorbij worden geraced door firefox, chrome en safari. IE lijkt me iets onzinnig om te noemen in deze...
Vergeet ook het zo'n beetje ongelimiteerde marketingbudget van Google niet. Er zijn niet veel bedrijven die zoveel posters in zoveel steden op kunnen hangen.

nog nooit een poster gezien van chrome en nog nooit nodig gehad.

wat is de volgende stap? de grote bedrijven verplichten hun marketingbudget deels op te soeperen aan de kleinere bedrijven ofzo? gewoon omwille van dit soort misbruik van regels gooi ik nu opera eraf, neh, bende zageventen. :+

nog nooit een poster gezien van chrome en nog nooit nodig gehad.
Nee? ik kom ze toch vrij regelmatig tegen.
wat is de volgende stap? de grote bedrijven verplichten hun marketingbudget deels op te soeperen aan de kleinere bedrijven ofzo?
Natuurlijk niet.
gewoon omwille van dit soort misbruik van regels gooi ik nu opera eraf, neh, bende zageventen. :+
Meh, het gaat om het product nietwaar? Het begint inderdaad wat vermoeiend te worden maar een goede browser blijft een goede browser.

niet alle lezers zijn van NL, in BE heb ik geen enkele poster gezien.

Rotterdam eo. (vooral de metro en bushokjes) hingen er vol mee, ik weet niet hoe dat in de rest van NL was.

Adam was het zelfde. Blijkbaar wil google alleen mileubewuste openbaar vervoer rijders ofzo.

@ZanderZ
Dit is wel erg kort door de bocht.

Ik ben overgestapt op Chromium (Chrome) sinds de extensie functionaliteit is ingebouwd (kwam van Firefox af) met als enige reden, goede snelheid (ook met extensies). Ik gebruik het nu op mijn archlinux/osx en windows install en het werkt op alle os'en (vooral de opstart tijd) vele malen sneller dan Firefox.

Ook heb ik (toen Chrome nog niet lang bestond) een poging gewaagd aan Opera, maar de snelheid (toen) was niet indrukwekkend en goede extensie support was ook ver te zoeken. Ook een groot nadeel van Opera vind ik dat je er te veel 'crap' (mail/widget, wtf?) bij krijgt, wat vervolgens de UI vol zet met te veel icoontjes. Ik vind dit overigens bij Chrome een stuk beter geregeld, van boven naar beneden is het scherm gevuld met:
- tab bar
- 6 icoontjes / address bar
- eventuele bookmark bar
- site
- statusbar (alleen wanneer er iets geladen wordt of bij een hover van een link)

Dus om nou te zeggen dat Chrome alleen maar zo'n groot marktaandeel heeft omdat google zo bekend is wat laag voor zo'n goede browser.

Weinig widget is op een smartphone weer een groot voordeel (klein scherm.)

Voor smartphones is Opera gewoon super!

Ook een groot nadeel van Opera vind ik dat je er te veel 'crap' (mail/widget, wtf?) bij krijgt, wat vervolgens de UI vol zet met te veel icoontjes.
Zoveel icoontjes staan er bij een standaard installatie toch niet op? Overigens is de UI van Opera serieus aanpasbaar en kan je zonder enige moeite zowat alles weglaten dat je er niet op wenst.

Mensen zijn bekend met Google en zullen een browser van hun eerder installeren dan Opera, puur omdat het minder bekend is.
Dus is Opera er 13 jaar lang (2 jaar ouder als Google) niet in geslaagd om genoeg bekendheid op te bouwen. Lijkt me dan toch dat Opera iets niet goed doet.

Overigens is je reden erg kort door de bocht. Ik gebruik Chrome (na vanaf bijna het begin Firefox te hebben gebruikt) omdat het een snelle browser is en Firefox inmiddels naar mijn smaak teveel toeters en bellen heeft gekregen. Sinds mijn favoriete extensions ook op Chrome beschikbaar zijn nam dat de laatste barriere om over te stappen weg. Dat het van Google is interesseert me geen reet. Als Chrome door een andere partij gemaakt werd zou ik het net zo goed gebruiken.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op maandag 5 april 2010 20:19]


Dus is Opera er 13 jaar lang (2 jaar ouder als Google) niet in geslaagd om genoeg bekendheid op te bouwen. Lijkt me dan toch dat Opera iets niet goed doet.
De core business van Opera is hun browser. Van daaruit is het moeilijk opboksen. Google heeft een explosieve groei gekend vanuit hun semi-monopolie (laten we het gerust zo noemen) op de zoekmarkt, en sindsdien slikt het grote publiek alles (of toch erg veel) wat google naar hen gooit.

Proficiat aan Google daaromtrent trouwens, want met hun zoekmachine hebben ze wel degeijk een schot in de roos afgeleverd. Maar het is een beetje unfair om Opera en Google te vergelijken.

Rest nog Firefox. Waarom is Firefox veel populairder dan Opera? Eerlijk gezegd, ik weet het niet goed. Ik denk dat het eerder toevallig is dat net Firefox eruit werd gekozen door de IT'ers (want daar is het begonnen), die FF als HET alternatief voor IE zagen en die ze dus overal aanraadden bij familie en vrienden. Op die manier is FF beginnen groeien.

Ik zeg inderdaad "eerder toevallig", want ik gebruik zowel FF als Opera reeds erg lang en Opera heeft in mijn ogen nooit moeten onderdoen voor FF. Dan kan je de plugins van FF nog als forte opnoemen, maar bij mijn weten was FF reeds populairder dan Opera toen de plugins nog niet echt enorm in opgang waren.

FF werd uitgekozen, pech voor Opera, maar ik blijf het alleszins een steengoede browser vinden. Snel, zeer customisable en lightweight. Lightweight inderdaad, Chrome 4 met een paar extensies toont zich een serieuze geheugenvreter.

Mensen, het gaat mij niet om een rechstreekse 1-op-1 vergelijking tussen Opera en Google. Natuurlijk zijn ze oorspronkelijk met verschillende dingen begonnen, en natuurlijk zijn het ook nu nog andere soorten bedrijven.

Maar wat je ook maakt, welke dienst je ook levert, een van de, sleutelvoorwaarden tot succes is naamsbekendheid. Google is daar met hetgene dat zij doen zeer goed in geslaagd, Opera totaal niet.

Zeggen dat het nu eenmaal makkelijker gaat voor Google omdat zij een zoekmachine zijn is mij te makkelijk.

Als je in 13 jaar tijd gewoon nog amper naamsbekendheid hebt, dan doe je simpelweg iets niet goed. Wat dat iets is kan ik ook niet met zekerheid zeggen, maar het is een conclusie die desondanks logisch is om te trekken.

Zoveel massa promotie is er ook niet geweest voor een browser als Firefox. En die paar abri posters voor Chrome zou ik ook niet bepaald massa marketing willen noemen.

Opera maakt heus een kwaliteitsproduct, al spreekt het mij niet aan, maar ze hebben naar mijn indruk gewoon geen marktvisie.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op dinsdag 6 april 2010 15:45]


om je helpen herrineren.

google komt vanuit een andere markt dan opera he..
zeker 10 jaar geleden, werd een zoekmachine eerder gebruikt dan een 2de browser.. dus zo vreemd is het neit;)

Maar ik heb jaren IE in combinatie met FF gebruikt, en sinds chrome er is, gebruik ik alle 2 niet meer. Ik ga voor wat mij bevalt. Chrome is snel, en is qua balken ook gewoon lekker slank (ook als het gaat om ruimte op de HDD)

Dat browser keuzeschermding laat mij gewoon koud. Ik kan zelf beslissen welke ik wil, en denken ze nu echt, dat mensen die weinig van computers afweten, zich gaan verdiepen in verschillende browsers, die er ook weer anders uit zien? Ik denk van niet, Mijn ouders kan het aan hun reet roesten, als het om browsers gaat (tot voorkort nog IE6, hoe is het mogelijk hea :+ ) Nu staat chrome ook op die PC, maar daar komen ze niet aan, Gewoon het etje die vertrouwd is, maar toch ook niet, sinds ik er IE8 op gepoot heb.

Tuurlijk google is bekend bij de mensen, om weer terug te keren naar je post, Maar google zet er ook gewoon veel reclame voor in, op YT en hun zoekmachine, e-mail en ga zo maar door.

Mijn mening is dus, mensen die niet weten wat het woord browser inhoud, zullen toch niet een andere browser kiezen. (geen aanval hoor ;) )

Wat Microsoft nu weer doet is gewoon weer de _zoveelste_ poging om de EU en de andere browsermakers te schofferen en een uitspraak van de raad op slinkse wijze te omzeilen. Want deze situatie is volkomen express, reken daar maar op.
Jij reageert alsof ze dit met opzet doen. Wat hier aan de hand is is gewoon dat twee updates (IE8 en browserkeuzescherm) van elkaar geen weet hebben en allebei de aandacht van de user op willen eisen. Sinds IE8 al een wat oudere update is, die standaard een welkomstscherm weergeeft als je hem start, had het ding niet kunnen weten dat er 2 jaar later een browserkeuzescherm voor geplakt ging worden 8)7

Dat IE8 nu 'achter de schermen' gestart wordt om het (in HTML gekluste) browserkeuzescherm te kunnen weergeven is op zich niet zo erg, maar dat dan het 'Welkom bij Internet Explorer 8' ineens tevoorschijn komt is gewoon een stomme fout en iets waar de developers van het browserkeuzescherm niets aan kunnen doen (die gebruiken gewoon netjes een HTML control in het programma), maar een update voor IE8 zal dit wel snel genoeg fixen.

Tja, Microsoft, nu zul je het toch zonder je 'Suggested Sites' moeten doen. Opera maar aanklagen vanwege gemiste advertentie-inkomsten? :Y)

Waat een gezeur allemaal, MS maakt Windows en stopt daarbij ook een brouwser erbij.
Wat is daar mis mee? Zo'n Europese waanzin om een keuze scherm voorgeschoteld te krijgen, ik zit (niemand) absoluut daar niet op te wachten. Waar Europa wel war aan kan doen is dat andere partijen OS mogen/kunnen bouwen wat weer compatibel is met Windows software. Net als wat AMD dat ook doet, maakt processoren met een Intel instructie set. Dat zou Opera/Mozilla is moeten proberen. Zeikerds.

Je haalt een aantal dingen door elkaar. De X86 instructie set is nodig om X86 software te draaien. Processorfabrikanten moeten dus wel een licentie op deze instructieset hebben (even kort door de bocht genomen).

Internet Explorer en Windows zijn twee verschillende producten; een internet browser en een besturingssysteem. Twee compleet verschillende programma's. Toch is IE in het OS ingehackt, waardoor Jan Modaal deze browser standaard gebruikt. Hiermee ontzegt MS dus de concurrentie een kans om hun browser te verkopen. Daarom is het logisch dat andere bedrijven hier tegenin gaan omdat het oneerlijke concurrentie is.

Je vergelijking slaat dus imho als een tang op een varken omdat processorfabrikanten een licentie nemen op iets, en browserfabrikanten in de kou staan omdat MS IE ingebakken in het OS heeft.

Mozes kriebel...en een hoop onzin
Een paar feitjes op een rij.

1. Firefox heeft een marktaandeel van minimaal 25%. Dat is naar mijn idee een significant en gezond aandeel in de markt. En natuurlijk kost het tijd voor je daar bent, lijkt me logisch dat je daaraan moet werken qua promotie en vooral ontwikkeling van je product.

2. Chrome bestaat helemaal niet lang, een van de jongste browsers...

3. Van deze drie bestaat Opera veeerruuiiit het langst. Met een minimaal marktaandeel als resultaat.

4. Sinds de opkomst van met name Firefox, maar ook zeker Chrome, is het aandeel van IE zonder tussenkomst van een browserkeuzescherm in een bijna ononderbroken lijn naar beneden gezakt.

Dit zijn de feiten. Dat jij daar blijkbaar een totaal verdraaide conclusie aan verbindt moet jij weten. Ik moet er een beetje om lachen dat ik er dan volgens jou niks van begrepen heb :)
maar als je wilt dat je produkten een hoog marktaandeel hebben dan moet je dat doen door produkten te maken die consumenten aanspreken
Blijkbaar spreekt Opera de consumenten dus niet aan...:)

[Reactie gewijzigd door k7of9 op maandag 5 april 2010 20:35]


[quote: Wat Microsoft nu weer doet is gewoon weer de _zoveelste_ poging om de EU en de andere browsermakers te schofferen en een uitspraak van de raad op slinkse wijze te omzeilen. Want deze situatie is volkomen express, reken daar maar op.]

Ja inderdaad maar aan de andere kant dat schermpje wat je krijgt kan je ook wegklikken hoor dat is 1 muis klik,, nou als je daarna al geen zin meer hebt om een keus te maken. Heet in ABN gewoon laxheid. En Microsoft moet niet zo miepe alsof ze nog niet genoeg geld hebben. Als ze rond moeten komen van een browser.. farwell Microsoft << see you in hell >> (6)

Ben hier volkomen mee eens. Elke keer zoekt opera de publiciteit op om hun naam maar bekend te krijgen. Als het echt zo'n geweldige browser was dan hadden meer mensen het allang geinstalleerd.

Een geweldige browser is voor iedereen anders. Ikzelf ben al jaren zeer tevreden Opera gebruiker, FF en Chrome vind ik gewoon niet lekker werken. Zeker de opties in Opera om alles in je online profiel te syncen is geweldig (al helemaal als je HD2 ook Opera bevat en dan alle bookmarks synct).

Tabs --> Opera was het eerst
Link met online profiel --> Opera was het eerste
Mogelijkheid om een soort van server te maken van je PC (Opera Unite) --> waren ze het eerste mee (werkt echt geweldig goed, Opera op een USB stick en dan gewoon muziek van mijn home server streamen).
Turbo functie voor 3G gebruik etc.

Opera is met heel veel functionaliteiten het eerste, maar weinig mensen beseffen zich dat. vind ik zelf jammer, ik gebruik deze browser omdat het idee van nieuwe functionaliteiten mij aanspreekt (zonder plug in gedoe).

Opera is met heel veel functionaliteiten het eerste, maar weinig mensen beseffen zich dat
Dat komt omdat het compleet irrelevant is wie er het eerste mee was. De keuze voor je browser maak je op basis van de feature-set nu, niet hoe die in het begin was. Wellicht dat jij daardoor trouw bent aan een bepaalde fabrikant (fanboyism comes to mind), maar de gemiddelde consument is niet loyaal.

Tabs --> Opera was het eerst
ARGH, wanneer gaat deze mythe de wereld nu eindelijk eens uit....

Doe wat research. Opera was NIET de eerste browser met tabs.
Mogelijkheid om een soort van server te maken van je PC (Opera Unite) --> waren ze het eerste mee (werkt echt geweldig goed, Opera op een USB stick en dan gewoon muziek van mijn home server streamen).
Wel eens van diensten als Orb gehoord?
Hoe het ook zij, Unite zou "change the way you surf the web"
Uiteindelijk: nobody cares

Ten eerste vind ik het belachelijk dat de mensen van Opera hier uitgescholden worden. Dat is nergens voor nodig.

Ten tweede moet je het ook eens van de andere kant bekijken. Microsoft is degene die in het verleden zijn concurrentie kapot heeft gemaakt door aan deze koppelverkoop te gaan doen. Als je dit nu ziet als het deels corrigeren van wat er toen is gebeurt, dan heeft dat dus niets te maken met Opera die, al dan niet onterecht, zegt marktaandeel te kunnen winnen hiermee. Het heeft veel meer te maken met Microsoft toen, dan Opera nu.

Koppelverkoop? Ze hebben met IE en Windows nooit aan koppelverkoop gedaan. Je koopt nog steeds een product wat gewoon moet werken voor de klant. Een product zonder browser is gewoon geen volledig product en zal ik als klant het product terug brengen naar de winkel.

In de begin jaren toen Netscape de grootheid en de belangrijkheid van de Browser inzag heeft Microsoft hier goed op 'geanticipeerd'. Onder het mom van "Beter goed gejat dan slecht bedacht" hebben ze het goed uitgewerkt.
Daarnaast is de prijs van Windows in die tijd niet omhoog gegaan omdat ze opeens IE er bij gingen leveren. Dit alles staat nog los van het feit dat het een product was dat brak in elkaar zat. Maar de cijfers gaven aan dat mensen het gebruikte en vanwege de geringe aanbod in die tijd ook niet echt iets anders wouden.
Het scheve aan het hele 'concurrentie kapot maken' is de manier waarop er eigenlijk geen 1 product kan zijn wat de overhand heeft. Wanneer je dus je kop boven het veld uitsteekt je gelijk door de Europese Unie of andere instanties weer naar beneden wordt gedrukt. Concurrentie is niet een liefdadigheid onderwerp waarbij iedereen zijn kans krijgt. Die kansen moet je maken maar als concurrent moet je ook zorgen dat ze de andere producten niet nodig hebben en dit is wat Microsoft gewoon slim heeft gedaan en naar mijns inziens nog steeds niks verkeerd heeft gedaan. Ook vanwege het feit dat het nog steeds mogelijk was om een andere Browser te installeren en te gebruiken.

Een product zonder browser is gewoon geen volledig product en zal ik als klant het product terug brengen naar de winkel.
Dus jouw Windows 3.1 waar je ervaring mee hebt, heb je ook maar weer terug gebracht omdat het geen browser bevatte?

Wat je nu zegt is natuurlijk flauwekul. Het is niet dat het jaren lang gebeurd is, het ineens normaal is. Of zou je het ook normaal vinden dat MS de prijs van Windows verhoogt en daar ineens MS Office Home & Student edition bij levert "omdat dat zo hoort (andere fabrikanten leveren ook OpenOffice of KOffice mee)"?

Dus jouw Windows 3.1 waar je ervaring mee hebt, heb je ook maar weer terug gebracht omdat het geen browser bevatte?
Internet was ook echt booming in die tijd...

Beetje onzin natuurlijk wat je hier zegt. In Windows 3.1 begon het netwerk net 3.11 eigenlijk echt. Voor de reguliere mensen de simpele consumenten eigenlijk pas bij Windows 95 en voor de bedrijven misschien op Windows 3.1.

En wat is daar mis mee? Ze maken er 1 product van, wees blij dat je alle schaakstukken bij een schaakbord krijgt.

@k7of9
Voor de bedrijven misschien wel, voor de normale consument begon het pas in 93,94 echt.

@Athlon_2o0o
Oh, als je dat koppelverkoop gaat noemen dan moeten heel veel producten worden ontleed en verdund worden tot hun oorspronkelijke product.

[Reactie gewijzigd door xzaz op dinsdag 6 april 2010 16:46]


"Daarnaast is de prijs van Windows in die tijd niet omhoog gegaan omdat ze opeens IE er bij gingen leveren. Dit alles staat nog los van het feit dat het een product was dat brak in elkaar zat. Maar de cijfers gaven aan dat mensen het gebruikte en vanwege de geringe aanbod in die tijd ook niet echt iets anders wouden. "

Dat is het wel. Het kost geld om Internet Explorer te maken. Dat is ergens weer terugverdiend.

Ik geloof dat Firefox het op eigen kracht zo slecht niet doet. Die hebben dit browserkeuzescherm niet nodig.


Ja hoor, 25+% van de markt bestaat uit OSS junkies. Vandaar ook het marktaandeel op de OS markt van 25% voor Linux/BSD/e.a.
[/sarcasm]

Zat mensen in mijn omgeving die Firefox gebruiken en zeker geen OSS junkie zijn. En ik ben er ook geen dus van mij hebben ze het niet.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op maandag 5 april 2010 12:41]


Zou het aandeel Firefox niet nog _veel_ hoger zijn geweest als er vanaf het begin verplicht een keuze gemaakt moest worden?

Welk begin? Het begin van Windows 7?
Nee, waarschijnlijk hebben de mensen dan nog steeds hetzelfde standpunt om juist die browser te kiezen die hun aanspreekt.

ja staar je maar weer blind op firefox, die vroeger de beste was, tot de komst van google chrome

Beste? Definieer beste eens... Wat zijn de KPI's waarmee je de beste kunt omschrijven?

Iemand die gewoon maar op wat website zit als hyves, hotmail, gmail, facebook enz enz hebben helemaal geen andere browser nodig dan IE. Waarom zou die gebruikersgroep, zeg 80% van de totale marktomvang, van browser wisselen omdat die andere "beter" is?

Back on topic, Opera heeft hun kern activiteiten verlegd van ontwikkelaar in browsers naar beroeps azijn zeikers... Beetje jammer, maar op korte termijn hebben ze geen bestaansrecht meer, daar ze voorbij worden geraced door firefox, chrome en safari. IE lijkt me iets onzinnig om te noemen in deze...

[Reactie gewijzigd door timonb op maandag 5 april 2010 14:05]


Beetje jammer, maar op korte termijn hebben ze geen bestaansrecht meer, daar ze voorbij worden geraced door firefox, chrome en safari. IE lijkt me iets onzinnig om te noemen in deze...
Heb je Opera überhaupt wel eens geprobeerd?

Ooit, kon en wilde niet wennen...

Omdat ze ten eerste sneller kunnen beginnen met op hyves, hotmail, enz te kijken en ten tweede omdat javascript niet zo traag gaat als een slak zodat hun surfervaring beter wordt. En ze kunnen ook nog "leuke" skins kiezen.

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op maandag 5 april 2010 22:14]


sneller is best een relatief begrip... Snelheid is voor deze doelgroep niet een motivator. De enige motivator is: ik wil de websites zien die ik bezoek en alle functionaliteiten moeten het doen.

concurrentie postitie? opera is een gratis browser wat hebben zij hier nu bij te winnen?

Mozilla krijgt grof betaald voor het leveren van Google als standaardzoekmachine in Firefox. Opera heeft dacht ik ask.com als standaardzoekmachine, dat doen ze vast ook niet voor niets. En hoe groter het marktaandeel, hoe meer ze voor dit soort dingen kunnen vangen.

Niet zo zeer bugs eerder mensen die nooit tevreden zijn.
Het is gewoon zo dat omdat windows de meest gebruikten os is dat hun browser ook de meest gebruikte browser is dan moet opera maar een betere os bouwen en niet zo zeuren omdat hun dat niet hebben.
De macht van microsoft is geheel verdient en ik vind dat ze die mogen gebruiken.
Want anders zou je nooit wat hebben aan de beste zijn behalve dan het ultieme pisspaaltje te worden das toch volstrekt belachelijk!

Wees blij dat dit soort problemen gemeld worden, wij als gebruikers hebben hier juist voordeel van.

Het gaat hier niet om de macht van Microsoft door Windows, maar om het gebrek aan vernieuwing in de internet technologie doordat IE niet ontwikkeld wordt. Microsoft remt de marktontwikkeling met een inferieure browser die een gigantische userbase heeft omdat zij deze gratis bij hun besturingssysteem leveren..

Wanneer Microsoft niet bij IE6 was blijven hangen, maar meer moeite had gedaan om hun browsers te ontwikkelen en te vernieuwen. Dan was er nu geen drukte.

Dus iedereen hier zou vreselijk blij moeten zijn met dit keuzescherm, want hierdoor neemt de concurrentie op de browsermarkt alleen maar toe, wat tot betere browsers leidt.

Edit:
@KimG:
Mijn woordkeuze was niet correct, internet technologie is wat te breed, ik bedoel specifiek de ontwikkeling van webbrowsers.
MSN Explorer was als programma zeker vernieuwend in zaken zoals tabs. Maar de grote opkomst van Firefox was nodig om MS zover te krijgen dat de browser vernieuwd werd.
De gebrekkige vernieuwing van IE was/is een grote rem op de toepassingen van webstandaarden.
Zo zie je nu bijvoorbeeld dat de komst van Chrome voor een enorme impuls in de ontwikkeling van snellere JavaScript engines heeft gezorgd. Dit gebeurt niet wanneer er nauwelijks concurrentie in de browsermarkt is. Dat heeft de tijd ons nu wel geleerd.

Het artikel gaat over de benodigdheid van een werkende (ingestelde) installatie van IE die nodig is om het browserkeuzescherm te laten zien. Dit geeft bij nieuwe Windows installatie problemen (want IE is nog nooit gebruikt). Dit is erg slordig en lijkt me niet iets dat met EU onderhandelingen te maken heeft. Een terechte melding lijkt me.

Voor Opera is dit keuzescherm belangrijk, dit leverd hen veel nieuwe gebruikers op (ze zijn bij het publiek nauwelijks bekend).
Ook dit soort nieuwsberichten zorgt voor meer bekendheid, mensen die hierom van browser veranderen kun je toch niet vasthouden, die zijn toch nooit tevreden.

[Reactie gewijzigd door R-J_W op maandag 5 april 2010 21:13]


...
Het gaat hier niet om de macht van Microsoft door Windows, maar om het gebrek aan vernieuwing in de internet technologie doordat IE niet ontwikkeld wordt. Microsoft remt de marktontwikkeling met een inferieure browser die een gigantische userbase heeft omdat zij deze gratis bij hun besturingssysteem leveren..

Wanneer Microsoft niet bij IE6 was blijven hangen, maar meer moeite had gedaan om hun browsers te ontwikkelen en te vernieuwen. Dan was er nu geen drukte.
Gebrek? Afremmen? Ergens heb je wel gelijk, aan Internet Explorer 6 is misschien net iets te weinig aandacht besteed maar om te beweren dat ze de marktontwikkeling blokkeerden vind ik nogal onderbouwd ...

Je vergeet bvb MSN Explorer (bij de lancering van XP), een programma dat naar mijn mening wel vooruitstrevend was, zoals de snelle integratie met Hotmail, MSN, ... (ook al wat het IE6 in een skin gestopt zeg maar)

Ook MSN Messenger was best vernieuwend, in nog geen jaar tijd was zowat iedereen overgeschakeld van ICQ naar MSN

Ook met ASP / IIS hebben ze naar mijn mening best wat vernieuwing gebracht, ook al geef ik zelf nog steeds de voorkeur aan PHP, de drempel was alleszins lager dan CGI in die tijden :P

Maar ik zou al bijna vergeten dat het artikel gaat over het browserkeuzescherm :z
Imho kan je dit een bug noemen maar na alle onderhandelingen & afspraken met de EU zou je toch verwachten dat dit soort dingen niet over het hoofd worden gezien. Ook Opera doet hier geen goed aan, als ze steeds zo hoog van de toren gaan blijven roepen gaan ze hier wel eens gebruikers aan verliezen ...

[Reactie gewijzigd door KimG op maandag 5 april 2010 20:44]


heel leuk maar zo'n ''keuze scherm'' is geheel nutteloos
standaard gewoon IE en als je wat anders wilt laat je ut er naast draaien of als je wat beter ben dan pleur je IE er af,
voor die maximaal 25-30% van andere browser gebruikers zoveel moeite doen om hun blij te maken
hou toch op

Volgens mij is dit geen bug, het is toch normaal dat je eerst je browser moet instellen wanneer vooraleer een webpagina getoond wordt?
Dat het keuzescherm een webpagina is wil dus zeggen dat dit later komt, en dat is geen bug

Opera moet al blij zijn dat ze in het browserkeuzescherm staan, wat al eigenlijk van de zotte is. Het is toch niet te geloven dat een softwarefabrikant verplicht wordt om aan te geven dat er ook andere browsers zijn. Als ik een fles Coca-Cola koop staat er toch ook geen briefje bij dat ik ook nog Pepsi of het huismerk kan kopen. Kromme wereld dit 8)7

Maar in de supermarkt staan wel alle cola's bij elkaar... Het zou wat zijn als bijv Coca-Cola en huismerk voor in de supermarkt staan, terwijl Pepsi ergens achterin een paar plankjes krijgt :)

Pepsi staat wel onderaan, terwijl Coca Cola op ooghoogte staat, en het huismerk helemaal bovenop!

Maar in de supermarkt staan wel alle cola's bij elkaar... Het zou wat zijn als bijv Coca-Cola en huismerk voor in de supermarkt staan, terwijl Pepsi ergens achterin een paar plankjes krijgt :)
Zoiets gebeurt wel, met name in de grote ketens. AH, Jumbo en C1000 leggen hun eigen huismerk voorop en de A merken meer achteraan of ze husselen het door elkaar.
Neem nu Caravan Cevitam. Albert Heijn heeft het schap zo ingedeeld dat het eigen huismerk pal naast Caravan Cevitam staat en het heeft ook nog eens dezelfde kleur.
Iemand die niet op let of geen onderscheid kan maken heeft zo het AH merk te pakken in plaats van Caravan Cevitam. Viespeuken zijn het, die grootgrutters.

[Volledig offtopic en zeikmodus] Het is Karvan Cevitam

Wat trouwens nog beroerder is: er worden 5 grote browserbakkers getoond in het venster, terwijl er nog een stuk of 10 naast staan. Ook dat is zoiets van "we zetten 5 producten in de etalage en de rest laten we in het magazijn staan. Wat niet weet wat niet deert."

De volgorde is toch willekeurig en er zit duidelijk een scrollbalk op de pagina.
Het is geen klein stiekum linkje met "hier vind je er nog 10".

@In Search of Sunrise: En wat is het probleem daarmee?
Wel zo handig als alles een beetje bij elkaar staat.
Zo kun je juist ook nog gemakkelijk de prijs vergelijken.
Niet opletten is nooit een argument imo.

De eerste 5 zijn altijd de grote jongens, dus helemaal willekeurig is het niet. Maargoed, iets als Avant Browser oid is dan ook niet heel erg boeiend.

In de supermarkten geldt een "betalingsregeling"
als een merk 'sponsort' krijgt deze aandacht
de huismerken zijn altijd prominent aanwezig aangezien de marge het hoogst is

pepsi en/of coca cola zullen zich moeten bewijzen door goede actie's of dat soort dingen
In Nederland hangt de populariteit naar coca cola.

(Als de consument Karvan Cevitam wil, pakt ze deze wel, het huismerk is qua uiterlijk echt wel verschillend)
anders let ze echt niet op !

A merken worden nu eenmaal meer verkocht in de supermarkten. Er zit tevens een groter winstpercentage op. Het zou dom zijn als supermarkten er voor zouden kiezen om alleen maar b merken op de best verkopende locaties neer zou zetten.

Ditzelfde principe is toegepast bij het browser scherm. Blij toe, want wie af wil wijken van de massa moet nu eenmaal meer werk verrichten en dat betekent in deze dus zoeken...

Maar in de supermarkt staan wel alle cola's bij elkaar... Het zou wat zijn als bijv Coca-Cola en huismerk voor in de supermarkt staan, terwijl Pepsi ergens achterin een paar plankjes krijgt
Als Coca-Cola echter een "Coca-Cola store/winkel/whatever" zou beginnen is er niemand die ze kan verplichten om ook Pepsi te verkopen.

Wel als de 'Coca Cola store' de enige winkel was waar je frisdrank zou kunnen kopen...

Als je het zo zou vergelijken, dan kan ik je zeggen dat de "winkel" gelijk staat aan het OS.
En Coca Cola aan de internetbrowser.

Dus je kiest simpel een ander OS. Windows is zeker niet het enige OS beschikbaar.


Maar er zijn idd mensen die zeggen "Ik wil in DEZE winkel product XX, niet in een andere winkel."

Kom, je gaat toch ook niet zeiken in een Apple Store voor een Ubuntu live CD en hen verplichten het te verkopen...

Defineer "enige".

Ja, het marktaandeel Windows is op de OS-markt wel erg groot - ze kwamen met de juiste marketingstrategie (en het juiste OS?) op het juiste moment, maar er wordt toch ook vanaf meerdere kanten aanval op die positie gedaan?

Nou erger ik me best aan deze zaak. Ik ken zat mensen die niet zo actief met de computer bezig zijn maar wel een alternatieve browser gebruiken, ik geloof dat dit hierboven ook al is aangestipt. Daarnaast heb ik nooit echt ondervonden dat het installeren van een andere browser verhinderd zou worden. Ten derde denk ik dat de meeste mensen voor wie dat keuzeschermpje bedacht is niet zo heel erg actief daarmee bezig zijn - die zullen denken "Ik gebruik Microsoft Windows, laat ik dan ook maar Microsoft Explorer gebruiken."

Oja, en hoewel ik met veel plezier OSX gebruik (met Firefox): als MS een keuzescherm moet geven, waarom Apple niet? Wordt dit beleid doorgezet naar iedere leverancier van OS met eigen browser? Ik weet dat het marktaandeel van MS groter is, maar toch zou ik graag een gelijker behandeling zien.

die zullen denken "Ik gebruik Microsoft Windows, laat ik dan ook maar Microsoft Explorer gebruiken."
Ik geloof dat er laatst juist een publicatie was waar in stond dat Opera juist zoveel marktaandeel pakte. Juist door de omschrijving van de browser: "De snelste browser ter wereld. Veilig, geavanceerd en gebruiksvriendelijk, met uitstekende bescherming van uw privacy." vs "Ontworpen om uw privacy beter te kunnen beheren en onbezorgd te kunnen surfen. Gratis van Microsoft." klinkt ook een stuk beter moet ik zeggen.
@adam2.0: die laatste quote is dus wat er in het browserchoice scherm staat bij IE.

[Reactie gewijzigd door poepkop op dinsdag 6 april 2010 00:54]


"Gratis van Microsoft"?
Was Opera niet
1) sowieso gratis, en
2) juist niet van Microsoft?

:?

Wel als de 'Coca Cola store' de enige winkel was waar je frisdrank zou kunnen kopen...
Er zijn andere besturingssystemen/frisdrankwinkels.

Maar stel: de hele wereld kent alleen supermarkten van Albert Heijn, en ze alle merk spullen achter in het magazijn laten staan en jij komt daar winkelen en ziet alleen het huismerk, hoe veel mensen zijn er dan die nog om een ander merk vragen als ze het niet zien staan maar moeten vragen?

@saewer, maar dit is een Microsoft Update Internet Exploitrr installatie vraag, welke ook in het keuze menu voorkomt, beetje spammerig en juist het idee van het browser keuze scherm.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op maandag 5 april 2010 11:38]


Echter is de AH niet de enige supermarkt ter wereld, en Windows niet het enige OS.

Dit heeft Microsoft aan zichzelf te danken, zij hebben de boel misbruikt en zijn hier ook voor veroordeeld. Dat ze nu met een keuzescherm komen, is dus een goede zaak voor de consument, daar gaat het tenslotte om. Zeker omdat niet iedere consument een tweakertje is die zelfs de meest exotische browsers nog wel van naam kent.

Er is wel een hoop gedoe over dit keuzescherm, dat ben ik direct met je eens.

misbruikt? op ubuntu wordt er ook standaard firefox geïnstalleerd!

Ja, misbruikt. En daar zijn ze ook voor veroordeeld, je zou de krant eens kunnen lezen...

Marktaandeel, daar gaat het om. Die ene procent Linux, dat stelt niks voor, dat kun je onmogelijk een significant marktaandeel noemen.

Het is toch niet te geloven dat een softwarefabrikant verplicht wordt om aan te geven dat er ook andere browsers zijn
Misschien dat men een monopolie probeert te doorbreken :?
Is dat wel eens in je opgekomen :?

Natuurlijk is dat bij hem opgekomen, maar hij vindt het gewoon belachelijk dat een fabrikant van een bepaald product reclame moet maken voor een ander...
Bovendien is er zelfs bij benadering geen sprake van een monopolie...

Microsoft heeft met Internet Explorer wel degelijk een dominante positie (de juridische term) op de markt voor webbrowsers.

dominant, maar geen monopolie (meer).
dominant != monopolie

[Reactie gewijzigd door k7of9 op maandag 5 april 2010 12:46]


Er is wel degelijk een monopolie. Niet van IE, maar van Windows. Het gaat erom dat Microsoft het monopolie dat ze op Windows hebben misbruikt om ook een hoger marktaandeel van IE te krijgen.

Misbruik van je monopoliepositie is in elke branche strafbaar. Het is werkelijk ongelooflijk dat MS er al 10 jaar mee wegkomt en zelfs nu nog allerlei trucs bedenkt om een uitspraak van de Europese raad te schofferen.

edit: WAT? Offtopic/irrelevant? Deze reactie raakt de keiharde kern van deze zaak! Waarom heeft niemand dat nog door?

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op maandag 5 april 2010 13:41]


ja natuurlijk is er een monoplie van windows, windows werkt veel gebruiksvriendelijker dan een linux en een mac. Je moet feiten onder ogen durven zien, en niet direct microsoft als de slechte aanwijzen.

't Is maar wat je gebruiksvriendelijk noemt. Deze gebruiker vindt z'n Kubuntu-installatie een stuk gebruiksvriendelijker dan z'n Win7-testinstallatie (die dan ook na een paar keer gebruikt te zijn inmiddels vrij definitief vergeten is). Maar dat is iets persoonlijks. Je kan het niet als feit neerzetten. Ik vind MS te sluw, achterbaks en machtig en waak ervoor om ook maar een cent aan ze uit te geven, maar zeg er ook bij dat ik hun producten niet gebruik omdat ik de alternatieven simpelweg beter vind.

Het browsergedoe vind ik een beetje onzin. Als mensen tevreden zijn met IE dan is dat helemaal prima en hoef je ze niet iets anders aan te bieden. Als ze niet tevreden zijn kijken ze zelf wel verder. Zelf zou ik nooit IE of Chrome gebruiken omdat ik zowel MS als Google iets te gretig vind met het verzamelen van gegevens over mij, maar ook dat is iets persoonlijks en moet iedereen lekker zelf beslissen. Firefox of Opera is me een beetje om het even.

Wel vind ik het van de zotte dat veel webpagina's zich niet aan standaarden houden omdat IE daar niet goed mee overweg kan. Zo ben ik lid van een kanovereniging (www.kvdorestad.nl) waarvan de website bij mij op Firefox witte letters op een witte achtergrond heeft. Heb dat verder niet uitgespit maar heb er wel wat van gezegd tegen de webmaster.

Je (en iedereen hier) haalt 2 dingen door elkaar.

Ik zal proberen het *nogmaals* uit te leggen, al lijkt men het gewoon niet te *willen* snappen. Microsoft heft een monopoliepositie op de markt voor besturingssystemen. Hoe dat kan is niet relevant, het feit ligt er.

Door nu Internet Explorer te combineren met Windows (je kan het niet echt koppelverkoop noemen omdat ze je niet extra laten betalen, maar stiekem doe je dat natuurlijk wel) probeert Microsoft het marktaandeel van Internet Explorer te vergroten. Immers, de bulk van de gebruikers neemt genoegen met de standaard browser en neemt niet de moeite om er zelf eentje te installeren.

Als MS nu geen monopolie op OS'en had, dan was er niks aan de hand geweest. Apple combineert OSX ook met Safari. Maar door die monopoliepositie krijgen andere softwaremakers dus geen eerlijke kans om webbrowsers op de markt te brengen. De markt voor webbrowsers is dus verstoord en o.a. Opera heeft daar last van.

Aangezien een verstoorde markt vrijwel altijd nadeel voor de consument oplevert (en dat hebben we geweten, al 10 jaar zit men opgescheept met een draak van een webbrowser die stikt van de lekken en gaten, onprettig en traag werkt en de meeste websites niet correct weergeeft) zijn daarvoor strenge regels opgesteld. Die gelden alleen voor bedrijven met monopolieposities.

Pfff nou als men het nu nog niet snapt...

Oja? Hoezo is dat de schuld van Windows? Ik geef Windows 100% gelijk dat ze dat doen. Het is toch hun product? Jij wilt het gebruiken, niet andersom.

Waarom wordt Apple niet aangeklaagd dan?

Andere browsers zijn al jaren bezig de monopolie te doorbreken en een aantal slagen daar bijzonder goed in en hebben een aanzienlijk deel van de markt weten te claimen. Opera is daar niet bij...zou wat kunnen zeggen over het product Opera...dat wel eens in je opgekomen :?

Het is pas een monopolie als iemand een alleenrecht heeft op een bepaald artikel en concurrentie derhalve niet mogelijk is. Er is genoeg concurrentie en zo is dat ook altijd geweest. Men heeft altijd al de keuze gehad om te kiezen voor de browser die hij prettig vindt. Dat men in veel gevallen gemakshalve voor IE kiest omdat MS een handig totaalpakket biedt met Windows, dat is een keuze van de consument. En een voor de onhandige klant zeer nuttige dienst. Veel huis tuin en keuken gebruikers willen een plug 'n play computer waarbij alles out of the box gelijk werkt. Eén dergelijk product levert Apple met z'n computers en zo'n product levert Microsoft ook met zijn Windows PC.

En natuurlijk is het goed om met dit keuzescherm andere producten onder de aandacht te brengen, maar het blijft in mijn ogen vreemd. Microsoft heeft deze bevoorrechte positie aan zich zelf te danken. Het is iets dat ze zelf de afgelopen jaren hebben opgebouwd en het stond aan één ieder vrij om het zelfde te doen. Dat is ze echter niet gelukt en nu hebben ze de hulp van de EU nodig om marktaandeel te vergroten. Marktaandeel dat ze eerder nooit hebben kunnen opbouwen vanwege een blijkbaar falende bedrijfsvoering.

Als BMW een mooie complete auto levert met alles er op en er aan, radio, velgen van een bepaald merk, navigatie van een bepaalde fabrikant, dan kan iedereen na aanschaf deze zaken door een ander merk laten vervangen. Echter zal vrijwel niemand dit doen omdat het er al inzit en men is blij dat BMW dit totaalpakket levert. Nu zou de EU BMW moeten opdragen om al deze zaken er uit te laten, zonder iets aan de prijs te veranderen natuurlijk, zodat klanten al deze producten na aanschaf van de auto elders kunnen kopen. Leuk voor de andere bedrijven, slecht voor de klant, die verwacht een compleet werkend pakket en slecht voor BMW. Die graag een goed samenhangend geheel wil. Een product waarbij ze voor alle functies en onderdelen garantie en ondersteuning kunnen bieden. Een auto waarbij BMW de werking en kwaliteit van alle functies kan garanderen. Als mensen deze onderdelen elders zouden halen is het nog maar de vraag of het ook werkt zoals BMW dat graag zou zien. M.a.w. het kan best zo zijn dat er problemen ontstaan met alternatieve browsers. Op zo'n moment wordt door deze onwetende gebrukers met de vinger gewezen in de richting van Microsoft vanwege de in hun ogen gebrekkige Internet ondersteuning. Terwijl het probleem er wellicht niet was geweest bij gebruik van IE.

Maar goed, zo heeft iedereen zijn eigen kijk op deze zaak en kan je talloze voorbeelden aandragen die mijn mening onderuit halen. Maar ik blijf het krom vinden.

Als Intel al zijn x86 licenties zou intrekken en zij vervolgens de enige fabrikant zouden zijn met x86 cpu's, dan zou je kunnen spreken over een monopolie. In dit geval dus niet, MS verbiedt niemand iets...

Zucht, je snapt dat je als leverancier van het meest dominante desktop OS nogal wat voordelen en invloed op de markt hebt. MS heeft een monopolie positie opgebouwd soms met schemerige praktijken, dat is al in diverse rechtzaken bewezen.

Opsplitsing MS divisies lijkt mij nog steeds een goede oplossing.

Je voorbeeld zou alleen opgaan als BMW de enige autofabrikant van betekenis was. Reken er maar op dat de fabrikanten van autoradio's, stoelen, navigatie etc dan gaan klagen dat ze niks meer kunnen verkopen omdat BMW het nu eenmaal in een totaalpakket aanbiedt.

BMW heeft inderdaad geen monopolie, maar toch is de vergelijking niet helemaal ongelukkig gekozen. We zien dat alle auto's van alle merken tegenwoordig standaard met een radio geleverd worden. De markt voor autoradio's is hierdoor een stuk kleiner dan pakweg 10 tot 20 jaar geleden. Op zich is dat geen pretje voor de fabrikanten van autoradio's. Toch heb ik nooit gehoord dat fabrikanten van autoradio's dit oneerlijke concurrentie noemen. Als je geen brood meer kunt verdienen aan autoradio's dan ga je gewoon wat anders doen. Dat zouden die gasten van Opera zich ook eens moeten realiseren.

Een ander verschil met auto's is dat alle auto's op dezelfde weg kunnen rijden. En dat je niet een speciale weg nodig hebt voor verschillende auto's. Als je nu geen windows gebruikt als normale gebruiker heb je veel nadelen omdat je de meeste software niet kunt gebruiken die je voorheen wel kon gebruiken. Het kapitalistische systeem werkt dus niet goed bij besturingssystemen en software.

Het is toch niet te geloven dat een softwarefabrikant verplicht wordt om aan te geven dat er ook andere browsers zijn.
Onder normale omstandigheden ja. Maar we weten zo onderhand allemaal wel dat bij Microsoft bijzondere omstandigheden van toepassing zijn. ( ze zijn de wereld rond veroordeeld wegens misbruik van een defacto monopolie positie, illigale handelspraktijken, om verboden wijze concurenten dwarsliggen of zelfs om zeep helpen ).

Wel even GOED de boel vergelijken he?

Pepsi en Coca-Cola hebben zo'n beetje 80% van de wereldmarkt tussen zichzelf verdeeld, waarbij Pepsi het grootst is in de USA (waarom snap ik niet, ik vind het smerig), is coca-cola weer groter in het meeste van de rest van de wereld. Je kunt daar een klein beetje spreken van een duo-polie, maar echt een machtsmisbruik is er niet. Nieuwe spelers hebben nog steeds kansen op die markt, ook al zijn er genoeg weer overgenomen door een van beide in de USA. (is alleen niet zo boeiend omdat de meeste van die merken in de rest van de wereld niet of nauwelijks actief zijn)

Als iemand een spel aan het spelen is kan hij het keuzescherm ook niet zien. Na het spelen van het spel zal hij dan geen zin meer hebben om een browser te installeren. En zo kan ik nog wel even doorgaan Opera...

En met welke browser ga jij internet op dan?

Je zult toch op een bepaald moment moeten kiezen. Als microsoft niet automatisch zijn IE-installer opstart, dan is er geen gezeik lijkt me, kies, klik en klaar. Opera heeft groot gelijk en spreekt volgens mij namens alle andere browsers.

Ooh god, daar gaan we weer...
Ik geloof dat Microsoft hier (terecht) een beetje moe van wordt...

agreed.
dit is ook wel mieren neuken naar mijn mening.
als je ie 8 nog niet hebt en wel het borwserkeuze scherm
dan is er kans dat er een venster voor je keuze scherm komt...

dat is toch het prncipe van windows.
dat men een window over een window dragged.
ik zie het probleem echt niet

het zeuren kan ook te ver gaan.

[Reactie gewijzigd door freaq op maandag 5 april 2010 11:42]


Afgezien van dat ik Opera gebruik vind ik dit ook gewoon compleet gezeur. Ik vind het zelf een fijne browser maar ze mogen nu best inzien dat ze in dit segment er gewoon compleet naast hebben gegrepen en de andere het gewoon slimmer hebben gespeeld.

Had 5 jaar geleden de browser ook gewoon gratis aangeboden, dan had je in het begin misschien wat meer aanhang gehad waarmee je kon uitbreiden. (Mozilla bv.) Dit is gewoon zeuren en niet tegen je verlies kunnen.

Je kunt er van uitgaan dat Microsoft dit express doet om consumenten te ontmoedigen het browserkeuzescherm te gebruiken. Ze halen al 10 jaar dit soort vuile trucs uit.

Of ze doen het misschien expres. De Europese Commissie heeft Microsoft, als dominerende OS ontwikkelaar, opgedragen om gebruikers te wijzen op de browser mogelijkheden. Vervelend natuurlijk voor Microsoft, maar bij koppelverkoop is niemand gebaad. Op deze manier ontstaat er een betere balans in browsergebruik.

Dat is de voorhistorie die iedere tweaker, als het goed is, wel kent. Microsoft zet natuurlijk zijn hakken in het zand en probeert de hiaten in de regeling te zoeken. Ze zijn er immers behoorlijk bij gebaad om ook op het www een dominante positie te hebben. Dit hebben ze onder andere gedaan door het algoritme en nu volgens Opera door het plaatsen van het IE8 scherm over het browserkeuzescherm.

Het lijkt mij een logische strategie van Microsoft. Ook de reactie van Opera is te begrijpen. Ik vind het alleen opmerkelijk dat de meeste tweakers Microsoft in de slachtofferrol plaatsen terwijl het gewoon business is.

Wat een gemekker. Ik heb het scherm gezien bij mijn vader, maar het gaat echt niet weg als je het wegklikt. Na de IE8 installatie moet je nog steeds kiezen dus.

Maar dan heb je al net een browser geïnstalleerd en zul je dus niet zo snel alsnog een andere kiezen. En daar heeft Opera vast een punt en dat is ook waar ze over klagen.

Maar goed, ook als Opera-gebruiker moet ik zeggen dat dit gezeur me behoorlijk begint te irriteren. Laat ze zich liever bezig gaan houden met mailtjes sturen aan alle site-bouwers die hun website niet goed laten draaien onder Opera, daar hebben we meer aan ;)

of ze hebben natuurlijk al voor ie8 gekozen.. dat zou ook kunnen he.. bij de updates heb je gewoon al keuze om te bepalen welke updates je installeert. Als je dan ie8 kiest wil je eigenlijk niet eens dat browserscherm te zien krijgen...

Ik kan dit geen bug noemen, meer een ontwerpfout. Maar ik vraag mij vooral af of dit nou expres zo is gedaan door Microsoft of dat het een ongelukje is. Ik snap wel dat de andere browser kans willen maken op een groter marktaandeel, maar dit soort gemierenneuk vind ik toch wel een beetje overdreven.

Dit begint lachwekkend te worden van Opera, gaat dit nog werkelijk ergens over? Ik begin echt het idee te krijgen dat het inmiddels een gevalletje 'opzettelijk MS pesten' is geworden...

Dit scenario is gewoon zo onwaarschijnlijk dat dit gewoon nergens meer op slaat imho.

Ze moeten al blij zijn dat ze überhaupt zo'n keuzescherm krijgen, en dat die algoritme-bug is gefixed. Laat ze vervolgens eens werken aan hun eigen browser. Als je goede kwaliteit bied stappen gebruikers vanzelf wel over. Dat is met Firefox immers ook gebeurd, dus waarom zou dat voor Opera anders zijn?

Biedt Opera geen goede kwaliteit dan? Naar mijn idee namelijk wel...

Of gebruikers dan zomaar overstappen? Neuh, want de rest is ook niet slecht.

FF heeft volgens mij vooral geprofiteerd van enerzijds de Netscape-legacy en anderzijds is het de vertolker van het 'niet-Microsoft zijn' geweest, volgens mij is de ene browser niet beter dan de andere, hoogstens wordt de ene beter ondersteund, maar daar kan Opera vermoedelijk zelf niet veel aan veranderen...

Bovendien is Firefox sinds begin af aan gratis, Opera was dat een tijdlang niet.

Opera was anders ooit lang voordat Firefox op de markt kwam behoorlijk populair, ook onder niet-tweakers. Vooral omdat ze de vertolker van dat niet-Microsoft zijn waren.

Maar Opera heeft zichzelf vervolgens de das omgedaan omdat ze dachten bij de consument geld te kunnen vangen voor het gebruik van een browser. Consumenten die niet de betaalde versie hadden werden in hun browser door Opera geconfronteerd met redelijk intrusieve advertenties, en dat maakte Opera destijds Adware. Toen Firefox vervolgens op de markt kwam als alternatief voor IE én Opera bleef er van het marktaandeel van Opera haast niets meer over. Firefox had meer features (ook dankzij addins/plugins) en was géén Adware, in tegenstelling tot Opera destijds.

Mag ik hieraan toevoegen dat eerder alle webbrowser betaalde programma's waren.
Totdat Microsoft Internet Explorer met Windows ging bundelen en zo de grootste browser werdt.

Software maken is niet gratis, ook Opera moet geld verdienen. Totdat je een andere bron van inkomsten hebt, is de standaard manier geld vragen voor je browser.
Later kwam de mogelijkheid om een programma met behulp van reclame gratis aan te bieden. Wat ook in die tijd heel normaal was.
En nu wordt door Opera, maar ook Firefox (en indirect Chrome) geld verdiend door middel van de ingebouwde zoekfuncties. De zoekmachines betalen voor ontvangen zoekopdrachten, die hen reclame inkomsten oplevern.

En zo kan jij een gratis browser krijgen.

Opera wordt vaker aan dit (voor)oordeel van betaalde browser opgehangen, maar dit is alleen omdat ze al zo lang bestaan.

Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Opera_(web_browser)#History (engels)

Volgens mij is de echte reden van het groot zijn van Firefox niet de "fantastische" browser, de meeste gebruikers zal het worst wezen. Maar de vele website ontwikkelende hobbyisten die de "Download Firefox" knoppen op hun site plaatsen. Deze marketing campagne heeft Firefox groot gemaakt.
Dit zie je nu ook met Chrome gebeuren, de "Download Chrome" links op alle Google pagina's brengt deze browser bij de gewone internet gebruiker.

Bekendheid van een browser is het eerste wat tot gebruik leidt.
En hoeveel mensen hebben nu eigenlijk van Opera gehoord...

Wanneer je zegt dat de Opera Software marketingtechnisch fout bezig is geweest, kan ik alleen bedenken dat ze eerder dan de Firefox ontwikkelaars op het idee van marketing met behulp van webmasters hadden moeten beginnen.

Ik denk dat deze hele actie juist voor Opera belangrijk is, zo komen zij ook in de spotlight.
Voor Opera betekend het melden van dit probleem: 1 publiciteit JIJ hebt weer hun naam gehoord. 2 misschien een aantal extra gebruikers die anders door dit probleem verloren zouden gaan

[Reactie gewijzigd door R-J_W op maandag 5 april 2010 16:40]


Opera biedt prima kwaliteit, maar is minder bekend. ik ben sinds kort overgestapt en vind het zelf de beste browser atm, maar het duurde wel een paar jaar voordat ik dat doorhad. Ik snap het ook wel van Opera, die willen gewoon een zo groot mogelijk marktaandeel krijgen, en ik vind het allemaal maar prima zolang het marktaandeel van IE maar omlaag gaat ;) stimuleert die lui bij microsoft er tenminste toe om 'goede kwaliteit' te maken die zich aan de html regels enzo houdt ^^

IE8 is prima hoor en die houdt zich ook aan de HTML-regels. Misschien niet de beste browser op de markt maar zeker niet slecht, ik gebruik hem naast Opera voor alle sites die Opera niet ondersteunen, en dat zijn er helaas te veel. Denk dat je standpunt een beetje achterhaald is.

[Reactie gewijzigd door Brunniepoo op maandag 5 april 2010 12:05]


IE8 is prima hoor en die houdt zich ook aan de HTML-regels. Misschien niet de beste browser op de markt maar zeker niet slecht, ik gebruik hem naast Opera voor alle sites die Opera niet ondersteunen, en dat zijn er helaas te veel. Denk dat je standpunt een beetje achterhaald is.
IE 8 houdt zich niet echt denderend aan de HTML regels. Deels komt dit door een deeltje legacy support op hun eigen gebroken standaarden, maar deels omdat ze eigelijk een beetje wars zijn van het moeten opvolgen van standaarden. IE8 is een kleine stap vooruit, maar het is absoluut nog niet voldoende als je naar het ondersteunen van standaarden kijkt. En dat is jammer, want juist met IE8 hadden ze mooie grote stappen kunnen maken op dat gebied, en dan waren ze absoluut een goeie keuze geweest voor windows gebruikers.

Mee eens. IE8 mag dan wel een stap in de goede richting zijn, na jaren waarin developers gewoon aparte code moesten schrijven voor IE naast de code die in vrijwel elke andere browser werkte, maar het duurt nog even voordat ze echt weer 'back on track' zijn....

MS begint langzaamaan weer in mijn achting te stijgen (IE8, windows 7), maar het duurt nog een lange tijd voordat ik hun blunders vergeten ben (vista, alle andere IE's)...

Als je goede kwaliteit bied stappen gebruikers vanzelf wel over. Dat is met Firefox immers ook gebeurd, dus waarom zou dat voor Opera anders zijn?
Het probleem is dat de massale overstap van IE naar FF al een tijdje terug plaats gevonden heeft. IE zelf heeft ook niet stilgestaan in de tussentijd.

Mensen stappen niet zo maar over omdat een ander product beter is. Het succes van Opera (of elke andere willekeurige technologie) is een functie van de volgende ratio:

Change Function = F(Perceived Crisis / Perceived Pain of Adoption) **

Of hoe Erik Meijer (o.a. Haskell geek en werkzaam bij Microsoft) het beschrijft:
Normal users have a very different take on new technology. They hate technology for technology’s sake (probably the display on your VCR is also still blinking). They just want to get their work done with the least amount of effort, and moreover, they have little desire to learn new things.
Het probleem met browsers is dus gewenning. Als die gewenning er niet is, is de noemer 0 en heeft een browser kans van slagen. Naar mate er meer gewenning is, moeten concurrenten van IE velen malen beter zijn willen ze slagen.
Wat zijn bijv. nu op dit moment de unique selling points van FF, Opera en Chrome ten opzichte van IE? Stel hierbij ook de vraag of ze relevant zijn voor de doorsnee gebruiker.

**The Change Function: Why Some Technologies Take Off and Others Crash and Burn

Is het nou een keer afgelopen met dat gejank over die browsers. Het lijken net een stel kleuters. Ik wordt er echt helemaal dol van.

Opera moet er gewoon maar eens genoegen mee nemen dat ze maar een kleine speler zijn in de browser markt.

Ik gebruik Opera en ben er erg tevreden over, maar je zou het bijna uninstallen vanwege dit absurde gedrag van een kleine speler in de browser markt.
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:31 Meer dan 40.000 applicaties in Android Market
Vorige 10:06 Apple iPad binnen een dag al gejailbreakt - update
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011