Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 174, views: 95.453 •
Submitter: Likos

Klanten van kabelaar Ziggo kunnen vanaf eind juli digitale televisie zonder settopbox op hun hdtv ontvangen. Ziggo levert dan de eerste CAM CI+-modules uit. Klanten moeten dan echter wel beschikken over een hdtv met een CI+slot.

ci+ logoDe CAM CI+-modules hadden eigenlijk al in juni moeten verschijnen, maar de productie nam meer tijd in beslag. Ziggo claimt de eerste Europese kabelaar te zijn die de encryptiestandaard ondersteunt.

De uiteindelijke retailprijs is nog niet bekend, maar volgens Gradus Vos, woordvoerder van Ziggo, zal deze tussen 70 en 80 euro komen te liggen. De huidige Alphacrypt-module is beduidend duurder, maar deze wordt door kabelaars niet standaard ondersteund omdat bij deze standaard de beelden niet versleuteld de module verlaten. Bij CAM CI+ is dit wel het geval. De nieuwe CAM CI+-module kan overigens niet voorbesteld worden.

De CAM CI+-module wordt, indien beschikbaar, in het CI+-slot gestoken van de hdtv, waardoor er geen losse settopbox meer nodig is om de digitale signalen te ontvangen en weer te geven op het scherm. Het sim-kaartje van Ziggo wordt dan in de module geschoven. Het voordeel van deze integratie is dat de gebruiker geen extra kastje en afstandsbediening nodig heeft, en dat het beeldformaat correct wordt ingesteld door de tv.

Voor gebruikers die digitale tv op hun computer of laptop willen zien, zal Ziggo zelf geen oplossing bieden. "Het probleem daarbij is dat via de computer relatief eenvoudig films gecaptured kunnen worden. Contentleveranciers zullen dat niet accepteren", aldus Vos tegenover Tweakers.net. Ziggo laat het aan onder meer computerfabrikanten en Microsoft over om te komen tot een CAM CI+-oplossing voor pc-gebruikers.

Reacties (174)

Reactiefilter:-11740172+1106+29+30
1 2 3 ... 6
Nu alleen nog de televisies met een CI+ slot.. Of zijn die er al?
Die zijn er al
Die zijn er al hoor. De W5500-serie van Sony bijvoorbeeld heeft standaard een CI+-slot aan boord (geen idee of het ook voor de andere modellen uit de 5500-serie zo is).
Ook Philips tv's, zelfs al vanaf de (toch wel redelijk budget/instap) 5000-serie beschikken over een common interface+ slot.

Althans volgens de wat uitgebreidere Engelse website van Philips. :)

edit: My bad, ik was het + teken achter common interface vergeten te typen.

[Reactie gewijzigd door Cloud op 6 juli 2009 13:07]

een CI en CI+ interface zijn anders... helaas.. dus een CI interface zou niet werken met een CI+ kaart ;)
De 5000 serie van Philips heeft wel degelijk een CI+ slot: http://www.consumer.phili...UMER/LCD-TV+32PFL5604H-12
CI en CI+ zijn perfect compatibel, je kan een CI-cam in een CI+-slot steken en een CI+-cam in een CI-slot en het zal werken (in CI modus dan, geen CI+ functionaliteit). TENZIJ de broadcaster dit verbiedt. Maar in theorie kan het dus perfect werken.
common interface != common interface plus
CI slot is ook niet compatible met CI+ module
Klopt, tegenwoordig hebben praktisch alle LCD-tv's van de grote fabrikanten een Common Interface slot (dus niet die aldi/lidl merken, maar philips, sony, samsung, lg, toshiba etc.).

Waar je dan wel weer op moet letten is voor welke dvb-tuner het geschikt is. Ik heb een LG met een ci slot geschikt voor dvb-t tuner, en dus gaat deze vlieger niet op. Je dient dus een tv te kopen met ci slot met ingebouwde dvb-c tuner en die vind je natuurlijk hier :)

Ontopic: Eindelijk zou ik willen zeggen, en de prijs is ook nog redelijk te noemen. Of je nu een dvb-c tuner koopt of dat je nu zo'n cam module moet aanschaffen. Tis weer een kastje minder, minder stroomverbruik en mooi ge´ntegreerd.

En het verschil tussen CI en CI+ vind je hier

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 6 juli 2009 14:27]

CI is niet CI+
Misschien een stomme vraag, maar hoe kan je makkelijk in de specs zien of je tv dit wel of niet ondersteund?

In deze review zag ik bijvoorbeeld toevallig dat mijn tv DVB-C ondersteund, maar als ik tussen de specs van sony kijk kan ik nergens vinden wat voor soort CAM slot ik heb...

Dit ligt vast aan het feit dat ik sommige termen en afkortingen niet begrijp ofzo, maar is er een manier voor ons leken om te zien of de tv wel of niet voldoet? }:O
bij jouw tv staat:

Analoge Terrestrial Tuner JA
Digital Terrestrial Tuner (MPEG-2) JA
Digitale TV-kabeltuner (met ondersteunde operators) JA

en bij een CI+ tv staat:

Analoge Terrestrial Tuner JA
Digital Terrestrial Tuner (MPEG-2) JA
Digitale TV-kabeltuner (met ondersteunde operators) JA
High Definition TV-tuner (MPEG-4) - H.264 (met ondersteunde operators) JA
CI+ Ready met ondersteunde kabeloperators JA
Het is op dit moment erg lastig te ontdekken, dat ben ik met je eens.. gelukkig is de verwarring over dvb-c-t-s-h nu enigzins voorbij en lijkt iedereen te snappen waar welk tuner soort voor staat:

C - Coax Cable (Ziggo / UPC)
T - Terrestrial (KPN Digitenne)
S - Satellite (Canaal Digitaal)
H - Handheld (maar minder bekend)

Nu met de introductie van de CI en CI+ modules is er toch weer enige verwarring ontstaan, zo dacht ik ook dat CI+ gewoon CI was, maar in de link in mijn eerdere post staat op het ziggo-gebruikers forum, dat slechts CI+ backwards compatible is met CI, en CI dus niets kan met een CI+ module.

Hoe je nu kunt kijken welke tv geschikt is, blijft denk ik goed zoekwerk in de specs en handleiding van de fabrikant. Je kan d.m.v. de pricewatch in ieder geval al een sellectie maken op tunertype. Dit zou je zoektocht enigzins moeten vergemakkelijken, maar totdat er nog geen CI/CI+ selectie filter is in de PW blijft het gokken.

En dan vind ik het dus wel een beetje schandalig, natuurlijk loop je altijd het risico dat als je iets koopt het binnen 6 maanden weer verouderd is maar op deze manier, wordt je dus echt verplicht een nieuwe tv aan te schaffen want anders blijf je dus mooi zitten met je extra kastje bij de tv.

@ beneden gecorrigeerd..(kzat er niet ver vanaf)

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 6 juli 2009 15:04]

De verwarring is blijkbaar nog niet helemaal voorbij, DVB-C staat namelijk voor Cable en niet Coax. ;)
Ik heb er al 1 staan.

De sony KDL 37W5500

Hoef alleen nog een cam module en ziggo aan te vragen.

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 6 juli 2009 13:03]

Mijn nieuwe Samsung LE40B553 heeft ook een CI+ slot :)
UPC OGEN OPEN!!

Lees en leer en hoe het moet. Thumbs up voor Ziggo. Maar UPC zal wel weer vasthouden aan hun eigen ideeen. Dus dan de kabel maar openstellen voor andere aanbieders voor ALLE diensten. Het is trouwens verdacht rustig omtrent de berichtgeving mbt de vrijstelling van de kabel. (Zijn er hier lezers aanwezig met inside info UPC,Ziggo of Opta medewerkers)

Zelf ben ik in de markt voor de aanschaf van een nieuwe TV maar ik kan er nu alvast van balen dat ik straks zo`n kl.te Mediabox zal moeten gaan gebruiken terwijl mijn beoogde TV gewoon DVB-T DVB-C(HD) CI+ aan boord heeft.
Vergeet niet dat UPC opentv ondersteund voor digitale media. Op geen enkele heb ik daar nog het log van gezien. Dus als ze CI+ zouden adopteren ben je wel gelijk alle interactiviteit kwijt.
Kun jij mij uitleggen wat ik aan opentv heb dan??

Het enige wat voor mij telt (en voor vele anderen) is dat ik gewoon een ingebouwde DVB-C tuner van mijn TV of andere hardware naar keuze wil gebruiken. En niet die brakke MEDIAbox met dito AB van UPC.
jij hebt nergens druk op de knop voor interactieve shizzle. Of spelletjes te spelen op je settop box? Verdiep je eens in OpenTV en je weet wat je ervan gebruikt...
http://www.opentv.com/solutions/video.html
Eeuh en hoe profiteert de consument dan van CI+ ?
Volgens mij is het voornamelijk een Content Provider feestje die niet wil dat jij iets captured (of opneemt/kopieert,etc).

Wij mogen dus al onze mooie troep weer weggooien om iets anders te krijgen waar we voorlopig nog niet mee kunnen opnemen.
Misschien profiteren consumenten wel van het feit dat ze dan geen extra kastje nodig hebben met bijbehorende afstandsbediening? |:(

En alsof je nu wel digitale tv rechtstreeks met je PC kan capturen :') Die hardware is er nl. nog niet, dus je zult (voorlopig nog) altijd het signaal analoog naar je PC moeten brengen.

Je opmerking over "mooie troep weer weggooien" snap ik even niet :? Als jij een TV hebt met een "normale" digitale decoder dan is er toch niets aan de hand? Je kunt toch nog steeds digitale TV kijken. Je wordt echt niet verplicht om van deze optie gebruik te maken. Je mist niets van je huidige zenderpakket door op de "oude" manier digitale TV te kijken. Dit is gewoon een extra service voor de mensen die nu eenmaal wel zo'n uitbreidingsmodule hebben in hun TV.
Euh, Jajoah, er zijn nu perfect werkende op CI gebaseerde oplossingen om versleutelde DVB-C van Ziggo in een media center pc te krijgen.

Straks zullen die er dus juist *niet* meer zijn, omdat alles nu CI+ moet worden.
Tenzij Ziggo een terughaalaktie gaat doen waarbij alle oude CI settopboxen worden vervangen door een CI+ denk ik dat dat nog wel gaat meevallen.
Als ze nu die CI eruitgooien zetten ze 99,9% van hun klanten op zwart. Er zullen heel wat klanten zijn die dan hun abbo opzeggen en overstappen op bv digitenne. Dat gaan ze dus echt niet doen voorlopig.
Of het nou CI of CI+ is maakt mij niet zoveel uit. Ik vind het het belangrijkst dat UPC haar eigen codering eraf gooit zodat je met eigen hardware aan de slag kan. Tja met CI+ ben je inderdaad beperkter met opnemen en kopieren.

Maar ja waarom zelf opnemen (kopieeren) als anderen dit wel voor je doen, en vaak ook al de volgende dag weer online zetten :)

By the way. Denk ik niet dat er op dit moment UPC Digital (HD) gebruikers zijn die zelf kunnen opnemen met een Mediacenter (floppyDTV) Dus gewoon open die kabel.....

Uiteraard is het wel zo dat Ziggo gebruikers met Mediacenter floppyDTV zich toekomstige zorgen kunnen gaan maken. Maar Ziggo zal heus niet 1 2 3 CI laten vallen en volledig over stappen op CI+ daar gaan jaren overheen!!!
Hoezo denk je dat? Ziggo heeft nooit ook maar iets met CI gedaan, dus dat kunnen ze morgen uitzetten als ze willen. De CI cams zijn niet door Xiggo geleverd, niet ondersteund, en worden dus ook niet gegarandeerd te werken.
En daarom zou het handig zijn wanneer het kabelnetwerk open gaat. Jarenlang tevreden UPC gebruiker geweest, maar door verblijf in het buitenland de boel opgezegd. Het zou me niets verbazen dat de spookrekeningen "standaard procedure" zijn.

Voor mij nooit meer UPC. En met dit bericht zou ik zo overstappen op Ziggo, maar dat is dus niet mogelijk. :(
CI+ is weer zo'n DRM-gedrocht, waar je als consument helemaal niks aan hebt, dus je hoeft er echt niet blij mee te zijn als zo'n provider als UPC er op overstapt.

Ik ben blij dat Canal Digitaal er niet op overstapt, anders is in 1x voor iedereen zijn ontvanger waardeloos geworden. Nu kun je gewoon met je Kathrein, of Dreambox je kaart sharen (bespaart je 'n extra smartcard voor jouw 2e ontvanger) & laten we dat alsjeblieft zo houden!
DRM ontkom je toch niet aan in de (nabije) toekomst. Grappig te zien dat iedereen zijn of haar eigen belangen heeft. Uiteraard heeft "xbm360" geen UPC anders zou hij het niet over kathrein of dreambox hebben.

Stel dat je een keuze zou mogen/moeten maken uit UPC Digital over CI of Ziggo/Canal Digitaal over CI+ wat zou je keuze dan zijn....... Ben ik erg nieuwsgierig naar!!!!
Sony, Samsung, LG, etc. hebben hen al zinds verleden jaar in alle beeld formaten. Heb er zelf al een met uitstekende resultaten. Ook is het uiteindelijk een beetje opgeruimd met al die remotes en kasjes!! :)
Dat werd tijd. Nu nog een lijst met geschikte tv's beschikbaar maken.
Idd. lijstje zal leuk zijn.

Er staat achter op mijn nieuwe Philips 32PFL9604H/12 dat hij DVB-C: Ziggo ondersteunt.
En ik denk niet dat Philips dit er zomaar op mag plakken. ;)

Dus dat is in ieder geval al 1 TV. :)
Ik hoop wel dat ik mijn Alphacrypt kaart tenminste nog een paar jaar zonder problemen kan blijven gebruiken, ook al ondersteunt mijn TV CI+ gewoon. Het is toch weer € 80,-.
Idem, zelf verwacht ik dat het met de alphacrypt kaarten pas echt zal ophouden op het moment dat er echt actief gebruik gemaakt gaat worden van het beveiligen van kanalen. Alphacrypt heeft namelijk eerder aangekondigd dat het de firmware niet kan/wil updaten om dat te ondersteunen.
Dus dit houd in? Dat mijn Humax 5000C weg kan?
Ik weet niet of mijn tv dit ondersteund.. heb wel een Common Interface Slot erop zitten.. (philips 42PES0001D) maar werkt dit dan ook hier mee.. zou wel heel erg prettig zijn eigenlijk :P
De Humax uit jouw voorbeeld heb je dan inderdaad niet meer nodig (ervan uitgaande dat jouw TV een CI+ slot heeft uiteraard). CI is iets anders dan CI+ overigens!

Uiteraard kan je, ook al heeft je TV een CI+ slot, ook gewoon een externe settopbox blijven gebruiken, het is niet alsof die meteen onbruikbaar word.
De 42PES0001D heeft alleen geen DVB-C decoder aan boord, maar alleen een DVB-T decoder. In combinatie met Ziggo is het dan niet te gebruiken. Je zou wel digitenne kunnen nemen met een gewonen CI conax kaart. KPN verplicht geen CI+ module en ondersteund dus wel gewoon de bestaande CI modules.
de 42PES0001D heeft een CI slot en geen CI+
Helaas, de Essence heeft allen Common Interface en geen CI +
Alle bovenstaande reacties bedankt bij deze! ;)
Dan blijven we maar gewoon de huidige kast gebruiken.. Jammer maar helaas.
Dit is in ieder geval al beter dan het losse kastje, ik schat in dat de gemiddelde consument geen zin meer heeft in een apart kastje voor alles, wat vaak een snoer wirwar tot gevolg heeft.
Tegenwoordig gaat steeds meer via hdmi kabels. Wirwar van kabels wordt langzaam aan daardoor verleden tijd.

Maar ik zou maar wat graag van die samsung rommel afwillen, alleen me tv(helaas samsung) zal wellicht niet over een CI+ slot bschikken, maar de iets oudere die iedereen bijna heeft. Niet heel erg, want dit samsung product gaat ook asap vervangen worden :)
En niet geheel onbelangrijk er verdwijnt weer een sluipstroom/stroomverslinder uit het huishouden.
Gewoon een masterswitch op de stekkerdoos snachts uit doen.
Goed initiatief van Ziggo! Hopelijk volgen meer kabelaars dit voorbeeld van 'zo kan het ook'.
Positieve ontwikkeling.
Bij upc heb ik daar een hard hoofd in.En da's jammer, ik zou bereid zijn om me net nieuwe HDTV te vervangen door een met CI+ optie, zo'n hekel heb ik aan die boxen, met o.a. lompe AB die vaak niet eens lekker reageert.
UPC gebruikt sowieso een afwijkend protocol. Daarom kunnen settopboxen die je in winkels kunt kopen, niet zomaar worden aangesloten in het UPC gebied. Die doen dan gewoon niets.
Een CI+ interface heeft dan waarschijnlijk ook niet zo veel nut, omdat de tuners in de TV dan alsnog niets kunnen met de signalen die ze krijgen.
Yup, maar dat kan toch veranderd worden? Zal wel wat kosten, maar UPC HD Digital is nou ook niet echt gratis. UPC zuigt voor Digital als ik het vergelijk met Ziggo.... Geen CI+ of vrij zijn in de settopbox-keus, en veel duurder...

[Reactie gewijzigd door Sjah op 6 juli 2009 13:11]

UPC gebruikt helemaal geen afwijkend protocol (DVB-C met Nagra2 encryptie), ze staan alleen maar hun eigen settopboxen toe op het netwerk. Maar een beetje Linux ontvanger (zoals de bekende Dreambox) weet daar toch wel raad mee ;)
Weet je zeker dat UPC Nederland Nagra2 gebruikt?
Heb hier een en ander over heen en weer gemaild met UPC. Zij beweren dat ze geen DVB-C gebruiken als protocol en dat ingebouwde decoders dus niks met het signaal kunnen, dit verder los van de encryptie. Erg jammer natuurlijk. Maar aangezien het er alle schijn van heeft dat Digitenne straks ook HD-kanalen gaat aanbieden boeit het mij niet echt. De wat lagere bitrate neem ik wel op de koop toe.
2 woorden: Logitech Harmony ;)

Ik gebruik ook een decoder (Samsung H360RS) icm een Full HD LCD TV (Toshiba Regza)
Maar met deze remote werkt het echt perfect en heb je er niet eens erg in dat je 2 verschillende apparaten van verschillende merken gebruikt en bediend.

Dus ik heb erg weinig zin om een nieuwe Full HD TV te gaan kopen alleen omdat er nu geen externe decoder meer nodig is.
Het is alleen jammer dat ze CI+ verplicht willen stellen en niet ook gewoon de alphacrypt of andere Irdeto II compliant CI modules ondersteunen.

Ze zeggen dat de contentleveranciers het verplichten, echter is die stelling op zijn minst discutabel te noemen. Bij Canal Digitaal worden immers ook gewoon CI modules ondersteund, en het lijkt me vreemd dat de content leveranciers dit wel bij Ziggo eisen, maar niet bij Canal Digitaal.

Ziggo heeft ook wel eens gezegd dat het eigenlijk alleen door de Video on Demand content leveranciers geeist word, en dan is het helemaal gek dat ze CI+ invoeren, want Video on Demand ( Interactieve TV van Ziggo ) word niet ondersteund met deze CI+ module, maar alleen met hun eigen decoder.

[Reactie gewijzigd door Woy op 6 juli 2009 13:05]

Het lijkt me inderdaad wat overdreven aangezien Ziggo de eerste en enige ter wereld is die op dit moment CI+ gebruiken. En voordat alle andere landen ook over zijn gestapt zijn we heel heel heel veel jaren verder. Ziggo wil gewoon het braafste jongetje van de klas zijn. Daarbij verkopen ze wel HDD recorders om beeld op te nemen en bieden ze vanaf hun site een Shuttle HTPC aan waarmee je alles moet kunnen opnemen.

Het zal dus niet lang duren voordat er een CI+ module voor de HTPC beschikbaar komt.
Er was sprake van dat niet alle toestellen met CI+ ondersteund werden. Ziggo zou daar een compatibility lijst voor vrijgeven, maar daar heb ik nog steeds weinig over gehoord.

Edit: Van de Ziggo site:
Wat heb ik nodig?
Voor de CI+ oplossing dien je in het bezit te zijn van een CI+ gecertificeerde televisie en een Digitale Televisie Module. Als je zeker wilt zijn dat de TV en de CAM CI+ Technologie goed zijn getest, hou dan de Ziggo portal in de gaten voor meer informatie over de gecertificeerde TVs. Zodra deze zijn gekeurd maken we deze informatie bekend.
Blijft lekker vaag dus.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 6 juli 2009 15:38]

Het idee is zo, als je tv niet gecertificeerd is, maat heeft wel CI+ en een DVB-C tuner zat het waarschijnlijk gewoon probleemloos werken, maar als het niet werkt kan Ziggo moeilijk doen met (telefonische) ondersteuning ervoor geven.

Met andere woorden, waarschijnlijk werkt het prima, maar je kan niet bij Ziggo klagen als het niet werkt.
Maar ik begrijp hier dus uit dat opnemen niet mogelijk is met deze CAM? Of is er nog wel een manier om het signaal naar een extern kastje door te voeren?
meeste tvs hebben ook wel een tv-out via 1 van de scart aansluitingen.(tv moet je dan wel aan hebben staan uiterraard).
maar dankzij CI+ is dat misschien uit te schakelen door ziggo.

Indien je een decoder hebt met hdrecorder is de keus lastiger.
1.kunnen opnemen en met extra kasje kijken.
2.niet opkunnen nemen zonder extra kastje.
3. smartcardkaart omstekken indien nodig van decoder naar tv en andersom

[Reactie gewijzigd door Tazzios op 6 juli 2009 12:59]

En dan je mooie HDTV uitzending door een composiet-kabel naar een videorecorder/DVD-recorder sturen? Beetje zonde als je het mij vraagt.

Overigens is het hele "je mag niet op een PC kijken omdat je het dan zou kunnen capturen en als een warez0rs op TPB gooien" verhaal voor Nederland klinkklare bullshit, sinds we met alle films en series (inclusief Film1) minstens een jaar achter lopen. Dus als iemand een film wil hebben dan staat ie gegarandeerd al ergens. Verder wordt dit al bijna 20 jaar, sinds de komst van de videorecorder gedaan en er is echt niks wat ze nu nog kunnen doen om dit de nek om te draaien.

Als je op je PC wil kijken, pak dan gewoon een FloppyDTV met Alphacrypt CAM. Of als je echt creatief wil doen, hack er een Softcam in.
Reclame skippen is een ander argument.

Ik vraag me af welke programma's nu het norecord bitje hebben aanstaan.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 6 juli 2009 13:18]

Reclame overslaan? Wat heeft at met een PC te maken. Elke PVR kan timeshiften en kan je de reclame "overslaan" als je genoeg minuten achterloopt.
???????

softcams bestaan die dan???

ik ben al een tijdje aan het overwegen om een dvb-t htpc op te zetten - filmpje of serie opnemen enz... - maar die kpn sticks zijn achtelijk duur :S - terweil gewone dvb-t kaarten er al voor +40 zijn - betaal je voor die floppyDTV - volgens mij meer dan het dubbele..
om over de cam maar te zwijgen...

hier in het gebied van upc is het overigens ook de enige mogelijkheid om voor een fatsoenlijke prijs dit soort dingen te kunnen doen...
Scart, hmmm, dan ga je dus met je mooie HD tv en digitale tv signaal (HD of niet) naar een analoge uitgang om vervolgens in PAL resolutie de boel op te nemen. Nee dank je.
Zo had het bij de introductie van digitale televisie al moeten zijn!
Het was wel aardig geweest als er nu bij 'Gerelateerde producten' een lijstje van CI+ voorziene tv's had gestaan.
Toch?
Hoe moet T.net dat weten dan, welke geschikt zijn als Ziggo nog niet eens een compatibility list heeft opgesteld van geschikte CI+-televisies?
Er is een verschil tussen een lijst van met CI+ voorziene TVs en de TVs op de compatibility list. De eerste lijst is eenvoudig te maken, de tweede is nog niet openbaar (zie mijn eerdere post).
1 2 3 ... 6