Call of Duty: Vanguard Review

Snelle hap voor tussendoor

In de schaduw van Warzone

Call of Duty: Vanguard

Call of Duty Vanguard is als een snelle hap die je haalt bij een fastfoodketen: het is lekker makkelijk en best oké, maar je weet exact wat je krijgt en ook dat je elders iets beters kunt vinden dat zeker ook verrassender is. Vanguard leunt op de basis die er al jaren ligt en verandert daar nauwelijks iets aan. Dat getuigt niet van al te veel ambitie of fantasie, maar het levert alsnog een degelijke game op. De campagne is meeslepend, biedt variatie en brengt spelers naar aansprekende gevechten uit de Tweede Wereldoorlog. De multiplayer is (te) bekend, maar dankzij de keuze voor 'pacing' beter naar eigen smaak te tweaken. Het is jammer dat sommige maps niet lekker in balans zijn en dat spawnpoints her en der ongelukkig zijn geplaatst, maar verder speelt de de traditionele multiplayer best lekker weg. Champion Hill is een fijne toevoeging aan die multiplayer en laat gamers op een laagdrempelige manier een iets competitievere manier van spelen ervaren. Zombies valt een beetje uit de toon: waar de campagne en multiplayer doen wat ze altijd deden, is de Zombies-modus gewoon minder goed dan voorheen. Er komt gelukkig nog wel meer content aan voor Zombies, maar momenteel heeft die modus nog niet veel om het lijf. De vraag is vooral of dit alles gamers voldoende zal interesseren, of dat het gros zich toch gewoon op Warzone blijft storten. Dat laatste zou ons zeker niet verbazen.

Call of Duty: Vanguard, PS5

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 39,99

Vergelijk prijzen

‘Ongeveer hetzelfde, maar dan anders’ blijkt al jaren een vrij aardige manier om een nieuwe Call of Duty-game te beschrijven, net zoals dat voor diverse andere jaarlijks verschijnende games geldt. De studio’s die werken aan de game voegen eigen elementen toe en veranderen de setting, maar kijk je naar het totale recept, dan blijken met name de details te worden veranderd. Call of Duty Vanguard is geen uitzondering. De game bevat dezelfde elementen als elke voorgaande Call of Duty-game en doet binnen die elementen wat goede en minder goede dingen. Een extra nadeeltje dat Vanguard heeft, is dat de game uitkomt in een tijdperk waarin Call of Duty-gamers zich massaal hebben toegelegd op Warzone. De gratis battleroyalegame won vorig jaar snel aan populariteit en had op dat vlak zelfs weinig te duchten van Call of Duty Black Ops: Cold War. Voor Vanguard ligt een soortgelijke ‘bijrol’ op de loer.

Natuurlijk: Vanguard zal op zijn manier de wereld van Warzone gaan beïnvloeden, net zoals Cold War dat deed. Maar zelden is er rond de release van een Call of Duty-game zo weinig hype geweest als nu rond Vanguard. Dat is opvallend, want net als Call of Duty World War II heeft Vanguard de Tweede Wereldoorlog als centraal thema en dat is traditioneel een populair thema onder shooterfans, zeker als die fans oud genoeg zijn om de eerste Call of Duty-games en de oudere Medal of Honor-games te hebben meegemaakt. Een deel van hen zal wellicht op Call of Duty Vanguard duiken en via de campagne terechtkomen in onder meer Normandië, Stalingrad en Midway, of diezelfde omgevingen tegenkomen in de traditionele multiplayer, maar een misschien wel net zo groot - of groter - deel van de gamers zal vooral uitkijken naar 8 december. Op die dag begint het eerste ‘Vanguard-seizoen’ in Warzone en komt er ook een Vanguard-map uit voor Warzone. Laat dus meteen duidelijk zijn dat deze review daar niet over gaat, want deze content hebben wij ook nog niet kunnen spelen.

Wat blijft er dan over? De aloude drie-eenheid van een campagnemodus, een competitieve multiplayermodus en Zombies. Ze horen er alle drie bij en zijn alle drie even voorspelbaar als de sirenes die in Nederland elke eerste maandag van de maand om twaalf uur beginnen te loeien. Is dat erg? Nee, niet echt, zolang je maar weet wat je koopt. Bovendien betekent bekende materie vaak dat er al jaren aan gesleuteld wordt en dat het geheel zich inmiddels op een goed niveau bevindt. Nu is dat laatste niet op elk aspect van deze game van toepassing, maar Call of Duty Vanguard is zeker in staat je van een leuke tijd te voorzien, ongeacht of je nu voor de multiplayer gaat of met name uitkijkt naar de campagnemodus of Zombies.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.