Door Jurian Ubachs

Redacteur

Call of Duty: Vanguard Review

Snelle hap voor tussendoor

Conclusie

Call of Duty Vanguard is als McDonalds-voedsel op de terugweg van je campingvakantie in Zuid-Frankrijk: best lekker makkelijk en prima te eten, maar je weet exact wat je krijgt en ook dat je elders iets beters zou kunnen krijgen - en zeker iets dat meer kan verrassen. Vanguard beschikt over een setting die bij velen nog steeds in de smaak zal vallen, over een meeslepende campagnemodus en een multiplayer die gewoon nog net zo lekker wegspeelt als in voorgaande jaren. De keuze voor een pacing maakt die gameplay nog net wat fijner en met zestien maps beschikt de multiplayer daarbij ook over genoeg aanbod. Wel zijn niet al die maps even sterk: er zijn wat issues met de balans en op sommige maps zijn de spawnpoints niet handig geplaatst. Daarnaast zijn er wat kleine connectieproblemen, maar dat is niets om je al te druk over te maken.
De Zombies-modus hangt er helaas een beetje bij. De modus valt uit de toon bij voorgaande Zombies-modi en bevat vooral te weinig content. Fans van deze spelmodus komen er beduidend minder goed vanaf in Call of Duty Vanguard. Al met al is dit een game die bij vlagen doet denken aan de glorieuze hoogtijdagen van Call of Duty, maar misschien wel vooral omdat de game voor een groot deel erg lijkt op al die oudere games. Voor de franchise is het maar goed dat Warzone het zo goed blijft doen, want met alleen Call of Duty Vanguard had Activision de oorlog niet gewonnen. Toch wil dat niet zeggen dat we ons er helemaal niet mee hebben vermaakt. Het ritme van de multiplayer blijft lekker en het feit dat je dit spel prima even snel in je eentje kunt spelen, maakt Vanguard geschikt voor af en toe een potje laagdrempelig knallen. Dat is ook wat waard.

Getest

Call of Duty: Vanguard, PS5

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 35,69

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (4)

Lees meer

Reacties (113)

113
113
86
1
0
14
Wijzig sortering
Snelle hap voor tussendoor. M.a.w. het is gewoon een kutspel net als battlefield 2042.
Zo'n beetje 7 van de 10 spellen zijn tegenwoordig waardeloos.
Anthem was ook zo'n voorbeeld waarbij de gamer keihard genaaid werd.

Ben er wel beetje klaar mee. Als 35iger heb ik heel wat games verslonden. Maar ben nu kritischer dan ooit.
1. Spellen zijn het aankoopbedrag niet waard met vaak speelplezier van enkele uren tot een paar dagen.
2. Je moet kritisch zijn waaraan je je kostbare tijd besteedt.
3. Gamestudios zijn games gaan maken wat een werkmentaliteit vergt.
Grinding en dailies is geen fun.. als ik werk moet verzetten kan ik beter iets doen waarvoor ik betaald krijg. Met gamen wil ik plezier hebben.

Last but not least is het vrij grappig dat ik mn meeste gametijd besteedt aan een free to play spel Warzone.
Pfoe, ik voel mij oud, want ben 24 maar kan me volledig in je verhaal vinden. Speel Battlefield sinds Battlefield 2, en 2042 is echt een drama.

Waar ik het echt niet mee eens ben in de review is de visuele vergelijking tussen Vanguard en 2042. 2042 zal op ultra wel mooier zijn, maar probeer dan eerst maar eens een beetje soepele FPS zonder stutter en drops te draaien. Bij Vanguard is dit een eitje. Vanguard geeft mij dus een véél betere visuele ervaring op dit gebied. Echter is het ook al vrij snel saai. Heb niet zo veel gespeeld van de CoD series maar in mijn eerste deathmatch potje had ik na de tweede spawn gelijk een 12 killstreak. Het is gewoon te makkelijk als je je brein aanzet en niet als een zombie rondloopt.
Over de zombie mode trouwens... Dat vond ik écht geen zak aan, en wat een lijpe sci-fi setting...

Als alternatief (overigens wel echt andere genres) worden Insurgency Sandstorm en Hell Let Loose al aangeraden in de comments en daar sta ik volledig achter. Verder kan ik Zero Hour en Ground Branch nog aandragen voor een leuke tactische Coop ervaring. Moet zeggen dat ArmA 3 met mods ook nog steeds een pareltje is met wat vrienden.

[Reactie gewijzigd door HerasHackwerk op 29 november 2021 00:14]

Ben het hier niet mee eens. Killstreaks zijn altijd makkelijk te halen in COD, dat hoort bij de game. Echter is de game alles behalve makkelijk en dat zeg ik als speler die zeer zelden buiten de top 2/3 beland. Tuurlijk, in het begin kom je nog veel mensen tegen die er niets van bakken en als kanonvoer gebruikt kunnen worden, maar zodra die periode voorbij is zijn er behoorlijk intense potjes en shootouts te vinden.

Kan me ook niet vinden in de review in die zin dat er wordt gezegd dat dit een bijrol is voor Warzone. Warzone kan me gestolen worden en is ook absoluut niet vergelijkbaar met de reguliere COD games. Het is een solide COD game. Niet beter dan Modern Warfare 2019, wel oneindig veel beter dan Cold War en dus prima te verteren.

[Reactie gewijzigd door Michaelr1 op 29 november 2021 18:24]

Ik heb me een behoorlijke poos ingelezen op Vanguard en lang getwijfeld. Het laatste zetje kwam van de werkgever, die dit weekend een kerstkadobon stuurde; net in de periode van de gratis Vanguard multiplayer . Ik heb de game gisteren gehaald en ik vind 'm heerlijk wegspelen. Prachtige maps, veel gedetailleerder dan BF 2042 dat ook lekker speelt maar waarvan de maps wat kaal aandoen. Misschien ben ik niet kritisch genoeg, maar ik beleef er veel plezier aan...
Spellen zijn het aankoopbedrag niet waard met vaak speelplezier van enkele uren tot een paar dagen.
Das relatief natuurlijk. Een dagje pretpark kost ook een hoop geld... maar ik snap je punt ergens wel. Ik herinner me ook de tijden dat je honderden uren in één singleplayer game stak (civ 2... TTD Deluxe...nog steeds OpenTTD). Toen kreeg je idd vaak meer waar voor je geld.
Kan me hier ook volledig in vinden, ik roep best al een tijd tegen vrienden dat ik liever werk voor geld, de reward van een level up en een improved k/d na 30+ uur per week, zie ik liever in centen waarmee ik dingen in het leven kan meemaken, die ik persoonlijk meer rewarding vind.
Ik ben 42. Geen gamer meer want leven is gebeurd....

Echter vind ik niks mis met MacDonalds zo heel afentoe. Maar ik moet er niet een 3 sterren michelin maaltijd voor betalen. Ik wacht tot zoiets als dit voor paar euro op MP/in de afprijsbak ligt. Hondereden uren in een spel steken wat ik hier wel eens lees kan/wil ik gewoon niet meer.

Granted ik speel enkel SP. MP heb ik de tijd niet voor.
En voor warzone is de normale COD toch erg lekker om wapens te levelen. Vergeleken 2042 is cod mij die 60euro veel meer waard. Heb er al dik 50 uur inzitten terwijl Battlefield mij na 10 uur proberen nog steeds niet kan pakken. Terwijl cod heerlijk is voor een half uurtje knallen of uren multiplayer. Het is niet vernieuwend maar de performance van de game, de wapens en de challenges houden de game altijd uitdagend. Single player zit er in en het is gewoon Hollywood actie. Terwijl Battlefield niet eens een single player heeft.
Het is maar net welke eisen je hebt voor een game. Ik vermaak mij prima met Vanguard. En vind em de 60 euro wel waard. Ik was klaar met 6vs6 modes in Cold War en wou wel weer grotere gevechten. Maar modern warfare 2019 is geen optie. Ik speel met dualsense controller op de pc. En daar werkt ie niet op. (Wil geen achtergrond programma’s draaien die het spel laten denken dat er een Xbox controller aan hangt)

Ik heb m’n stats verpest in modern warfare 2019 en Cold War door challenges te doen. Dus speelde ik safer. Maar dan zijn m’n stats beter dan wat de wekelijkse stats aangeven in de companion app.

Dus in vanguard ga ik geen camos grinden. Die komen vanzelf wel. Ik blijf nu gewoon rushen (run en gun) en m’n k/d blijft op niveau wat ik ben. Op moment 0,94. Ik hoop hierdoor leukere lobby’s te houden ipv sweat lobby’s zoals in Cold War.

Wat wel jammer is dat er nog steeds veel muis spelers in de lobby’s zitten. Mja. Als ik gesloopt word blijft m’n k/d lekker laag. Ik speel wel eerlijk en wil niet moedwillig m’n scores verpsten. Mocht ik dan een keer wat beter m’n best doen dan maakt dat niks uit.

Waar ik wel van baal is de wapen xp. Die gaat zo verschrikkelijk traag. Maar hebben nu een aantal keer dubbel xp gehad op alles (battlepass, operators, lvl, clan en wapen xp)

En er zijn nog wat minpunten:

Je ziet de enemy vaak slecht. En meestal zie je de enemy omdat er rode name tags verschijnen.

Grote gevechten doe ik niet vaak want daar is op moment een bug die je game laten crashen (disconnect)

En ook deze game heeft weer riot shields. De enemy met een shield (ook al zit ie op z’n rug) krijgt vaak van de voorkant alleen een hitmarker. Was zelfde bug als modern warfare 2019.
Als je teamgenoot voor je zo een ding op z’n rug heeft dan blockt ie jouw zicht, houd je kogels richting de enemy tegen. Maar de enemy schiet ons beide dood.

En blitz modes is nog niet als wat ik gehoopt had. Ground war in modern warfare 2019 wist je dat er continue veel spelers mee deden. Als je in vanguard blits selecteert heb je dus 1 ronde met 24vs24 en met veel pech word de lobby’s daarna opgesplitst en krijg je op eens een blitz mode met bijvoorbeeld 12vs12. En ik heb juist de game gekocht voor grotere battles.

Time to kill vind ik goed. Die is laag. Dus mensen zijn sneller dood. Ook met gewone wapens. Dus je hoeft niet zoals in Cold War perse een sniper te pakken. Daar kon je niet veel beginnen tegen een sniper in de verte met je assault rifle. In vanguard wel. Met de BAR heb je 3 kogels nodig ofzo op range. Dus een allround wapen. (Dichtbij en ver af). Was in Cold War sowieso debiel hoe mensen met sniper je doodde. Bijna hele lichaam was 1 hit kill. Snipers in vanguard zijn voor nu nog in balans. Ik bedoel, je moet kogel voor kogel laden en niet 1 heel magazijn. Kan wel, maar dat magazijn heeft dan -damage. Dus je krijgt wel in één keer 5 kogels terug. Maar je 1 shot mensen niet meer. Dus heb je ook vrij weinig aan. (Dit is voor de kar98 zo) de eerste sniper moet ik nog hoger lvlen.

En vind ww2 thema sowieso beter. (Minder goede killstreaks of field upgrades) een sentry + 2 trophy systems in Cold War is lastig. En Cold War kreeg ook een streak waarbij er continue straaljagers over de map vlogen. (Weet de naam even niet meer van die streak) In ww2 heb je geen attack choppers of vtol jets.

Verder draaid de game goed op m’n tweede pc met een gtx 1060 3GB, i5 9600k en geen full HD scherm. Is 16** x 1050 scherm.

En 1 geweldige field upgrade in de game. Die slaat je killstreak score op. Dus maak je 5 kills, en dan gebruik je die field upgrade en je word gedood. En volgende respawn maak je weer 5 kills dan heb je er dus 10 voor dogs. Of wat anders.

[Reactie gewijzigd door Holmindeboks op 30 november 2021 10:24]

Snelle hap voor tussendoor. M.a.w. het is gewoon een kutspel net als battlefield 2042.
Zo'n beetje 7 van de 10 spellen zijn tegenwoordig waardeloos.
Zat er iets genuanceerder in, maar had steeds zoeits van.. conclusie: game is 'mwah' at best. Maar waarschijnlijk eerder 'meh'.
Het is jammer dat deze game voor PC enkel verkocht wordt via Battle.net en dus nooit in de budgetbak belandt. Ik speel enkel de campaign (ja ja, haha), en daarvoor vind ik 60€ echt teveel. Toevallig waren deze BF eindelijk de vorige twee een keer in de aanbieding, maar die waren voor oudere games eigenlijk nog te duur...

Hopelijk kan je in de toekomst de campaign los kopen van de MP!
Nou de campain is om te janken. Bespaar de moeite. Totaal niet ww2 achtig.
Ja en nee. Het lijkt wel een Michael bay film en is dat nou wel helemaal passend bij ww2?

Maar als je daar even overheen stapt vond ik dit zelf wel de leukste cod campaign sinds jaren!
Prima story mode. Heb me er goed mee vermaakt. En niet superlastig op Veteran.
Nou de campain is om te janken. Bespaar de moeite. Totaal niet ww2 achtig.
Ik heb het afgezet en gedeïnstalleerd. Niet mijn smaakt, veel te veel geforceerde diversiteit, totaal niet passend bij de tijdgeest. Het ligt er iets TE dik bovenop deze keer. Volgende keer beter.
Nou daar is inderdaad wel wat over te zeggen ja, lag er deze keer wel heel dik op. Ook wel grappig dat ze die keuze maken, maar niet toepassen op de bad Guys/Duitsers.
Ik heb de volle mep betaald voor deze cod en heb geen interesse in de MP.

Paar maatjes willen voor 5euro de campaign spelen op mijn account. Het mag misschien niet het gaat om het idee. 50euro voor amper 4uur gameplay…
De reden waarom ik een Disk Edition PS5 heb besteld, zodra ik de game uitspeel komt hij voor ongeveer 10 euro onder het aankoopbedrag tweedehands op de V&A.
4 uur? Dan ben je echt doorheen gerushed? Je kan hem ook op Veteraan zetten en je tijd ervoor nemen.
Haha, dat is dan toevallig! De twee vorige games heb ik echt tijden gemonitord en deze is meteen goedkoper dan voor de console :D.

Thnx!
Ze komen op battlenet iedere paar maanden met een actie waardoor deze rond de 45 euro uitkomt. Dat was bij de voorgaande delen ook zo.

Dat is dan een korte actie en even later is het weer 60 euro.

Pas als er een nieuwer deel verschenen is krijg je meer korting op het voorgaande deel. Cold war kun je nu voor 30 euro krijgen.

Het is wel enkel via Battlenet. Dus je bent wel afhankelijk van hun acties en kan niet even bij een andere winkel gluren.
Ik heb het met Russische roebels betaalt. Dan betaal je iets over de 42 euro.
CoD heeft al een decenia geen campaign meer. Sinds Black Ops en Modern Warfare 3 is een 1-2 uur durende campaign een luxe.
Inderdaad, maar die paar uurtjes vind ik dan wel heel tof. Omdat het zo kort is, vind ik het dus ook geen 60€ waard.

Voor de console zijn ze wel goedkoper te vinden, maar shooters speel ik liever op de PC....
https://eu.shop.battle.ne...uct/call-of-duty-vanguard?

Hij is al in de aanbieding. 45 is toch een oke prijs als je er van houdt.
Wat een onzin! Enkel Black Ops 4 had geen campaign. Alle andere hebben alle!zal een campaign die altijd 6+ uur duurt.
Je kunt het ook overdrijven. Alleen de laatste Black Ops ontbeert een campaign, de rest heeft een campaign van plus minus 6 uur en dat is prima voor COD.
Ik houd het nog even bij modern warfare. Doet hetzelfde en de player base is nog groot genoeg.
Niet per se een vreemde keuze. Ik heb de game wel maar soms is het net alsof je modern warfare speelt met een grafische skin voor WO2. Het speelt exact hetzelfde en de wapens voelen hetzelfde.

Uiteraard wel nieuwe maps.

Begrijp me niet verkeerd, ik vermaak mij er wel mee en zolang je een disc versie kunt kopen opeen console, dan betaal je toch minder dan het volle pond en is het het voor mij wel waard.
Gelukkig wel, want Cold War was echt een gedrocht met een aantal stappen achteruit. Nu gelukkig weer op het niveau MW
Ik heb de hoop op MW opgegeven op de PS5. Volgens mij hebben de updates de game zo verpest, ik kan de multiplayer niet eens meer installeren. Heb het spel al eens verwijderd, maar heeft niet geholpen.

Vermaak me nu wel met Vanguard. Ik zie het wel echt als tussendoortje voor de COD van volgend jaar waar iedereen wel op wacht denk ik, MW2022
Idem hier, multiplayer bij COD MW op PS5 doet het een paar potjes en dan krijg je error "Installation suspended". Als je dan multiplayer pack 1, 2 en 3 download, toch weer +30GB krijg je zelfde error. Enkel als je de hele game delete en multiplayer pack 1, 2 en 3 opnieuw installeert, dan werkt COD MW enkele potjes en krijg je uiteindelijk dezelde error "Installation suspended". Eerst dacht ik dat het door mezelf kwam omdat ik COD MW afsloot tijdens het spel, maar zelf bij het afsluiten op het startscherm krijg ik snel de error "Installation suspended".

Als ik zo online kijk, gebeurt deze error op grote schaal en begin ik te denken dat Activision geen prioriteit geeft aan het fixen van deze bug opdat ze Vanguard willen pushen. Echt spijtig want ik vind COD MW leuke game.
Maar als je beiden nu niet heb, welke zou je dan adviseren? ik heb in het free2play weekend goed gespeeld met vanguard, en dit is de eerste CoD die ik na volgens mij black ops weer leuk vond, en waar ik serieus over zit te denken om te halen in de sale nu. Maar als MW net zo leuk of leuker is kan ik beter die 15 euro besparen en voor MW gaan :P
Dan ga ik nu toch voor mw omdat ik persoonlijk het leuker vind in een moderne setting. Als je dat niet uitmaakt is vanguard nagenoeg hetzelfde in een wo2 setting 😁
Same here! Een van de beste cods in jaren.
Vanguard is het allemaal gewoon net niet.
Dat is ook mijn keuze, ik heb het even niet kunnen spelen omdat ik heel de tijd een crash to desktop had maar nu is alles weer prima. Ik heb net Damascus unlocked.

Ik wordt alleen lichtelijk gek van de hoeveel Vanguard reclame in Modern Warfare, dat is ook een van de redenen dat ik zeg bekijk het maar ik koop geen nieuwe COD
Tijd om dan nog maar eens Insurgency Sandstorm aan te raden. Vele malen taktischer en realistischer dan COD. Playerbase is groot genoeg om snel een potje te vinden en de laatste updates hebben een superleuke game mode toegevoegd “Ambush” waarbij 1 team een VIP moet begeleiden naar een extraction point en 1 team de VIP moet vermoorden.

Verder heb je ook nog de standaard modussen als Domination en Firefight waarbij je bij de laatste wint als je alle basissen hebt veroverd of de tegenpartij afgeschoten hebt.

Vele malen taktischere game :)

Op GOT hebben we er ook een topic over: Insurgency Sandstorm
In het verlengde daarvan is Hell let Loose ook zeker een aanrader (en WW2 ipv moderne oorlogsvoering). Ik speel de game sinds kort op de Xbox en dat is echt compleet wat anders dan de bekende CoD en Battlefield games. Geen killstreaks, weapon attachements etc. Met name het realisme van de wapens en maps (oa ingescand obv archieven en eigen metingen) maken indruk.

Metacritic: https://www.metacritic.com/game/xbox-series-x/hell-let-loose
Inderdaad. Hell let Loose is de betere WW2 shooter vergeleken met COD. Zelf nooit gespeeld, maar de reviews zijn lovend.
Je kan de twee niet met elkaar vergelijken op de setting na. De ene een arcade shooter en de andere en milsim spel waar de nadruk ligt op teamplay.

Beiden zijn gaaf though!
Zelf ben ik erg fan van Post Scriptum maar dat is een beetje dood (weinig spelers meer online). Misschien is dat ook de reden dat het 75% is afgeprijsd, van 28 € naar 7 €.

Heb je enig idee hoe Hell Let Loose vergelijkt met Post Scriptum?
Post Scriptum heb ik zelf helaas nog nooit gespeeld.
Ik heb ongeveer 20u in Post Scriptum zitten en 130u in Hell Let Loose. Post Scriptum wordt vaker genoemd als het betere serieuzere spel, maar als je het mij vraagt lijken ze redelijk veel op elkaar.

Post Scriptum:
- heeft beter geluid
- ietsjes betere gunplay

Hell Let Loose:
- betere graphics, sfeer, ambiance
- meer spelers (alsin populairder)
- grote redelijke sfeervolle maps (wel veelal wat grauw)

Mijn voorkeur gaat uit naar HLL, omdat het iets toegankelijker is en ook alle teammates icoontjes hebben. In PS zit je toch wel heel veel op de map te kijken waar je teammates zijn, omdat ze daar wel worden weergegeven.

[Reactie gewijzigd door Pindamann op 30 november 2021 09:08]

Ah thanks! Zal het toch eens een keer uitproberen wanneer ik weer wat tijd heb :) !

[Reactie gewijzigd door quarescientia op 30 november 2021 17:51]

Leuk! Dat VIP verhaal doet me denken aan America’s Army op SF Hospital.
honderden uren vertoeft op SF Hospital O+
Hoe zit het met het aantal cheaters?
Kom ze zelf niet tegen :)
Bedankt voor de tip! Vanmiddag voor €15 gekocht en speelt lekker (offline). Ik kom van ETQW af en ben nog niet echt iets leukers tegen gekomen.
Misschien maar eens de moed verzamelen om online te spelen. Als oude rookie leef je vaak niet lang :+
Check ook het topic op GOT. Daar staat ook mijn steam friend code. Dan kan ik je wellicht een keer wat hints en tips geven :)
BF 2042 beroerd, COD Vanguard beroerd, als Halo Infinite geen GOTY wordt dan weet ik het ook niet meer.
Halo doet het echt super goed, en ik moet zeggen vermaak me echt prima ermee.
Het scheelt dat BF2042 hoogstwaarschijnlijk nog een jaar of 3 meegaat terwijl CoD elk jaar terugkeert waarbij het de eerste 3 a 4 maanden voor geen meter loopt door bugs.

Wanneer BF2042 een aantal maanden oud is en de meeste bugs er uit zijn kun je het spel nog zeker 2 jaar spelen voordat er een nieuwe op de markt is :)
BF2042 begint goed, gameplay technisch tenminste. De content en wat map design dingetjes is wat minder. Paar breakthrough objectives zijn nogal imbalanced en het zit mij een beetje dwars dat er BF4 maps zijn met meer voertuigen, terwijl er nu 2x zo veel spelers zijn en de maps veel groter. Naast dat de tanks nogal 'meh' zijn. De attack heli geeft wel een lekker BF3 gevoel, maar als voetsoldaat voelt die weer OP.

Het spel is, zoals normaal tegenwoordig, gewoon te vroeg uitgebracht. Ze hebben het gerushed want ze hebben een behoorlijk deel van de Battlefield community nogal afgestoten met Hardline, 1 en 5.

Maar daar zit heel veel potentie in, vooral met Portal. De content komt wel, de bugs (het zijn er minder dan BF4 launch) komt ook wel goed. Het zou een service moeten zijn waar nog veel toegevoegd wordt. Ik ben benieuwd.

Het belangrijkste is, het Battlefield gevoel is terug. Het speelt lekker weg en dat zie ik ook terug in mijn friendlist.
Halo Infinite heeft een paar punten waar ze nog redelijk makkelijk op kunnen verbeteren (bijv, het progressie systeem en dat de plasma pistol weer EMP moet geven bij een overcharge wat nu niet het geval is) maar naast dat is het een toppertje

[Reactie gewijzigd door Vagax op 28 november 2021 20:09]

Iedereen zijn ding hoor, maar persoonlijk, ik zou het een straf vinden dit te moeten spelen. Ik heb ontzettend veel lol gehad, dik 10 (!!) jaar geleden met mw1, mw2, en die paar games erna (black ops?) waar zombies hun intrede deed. Maar dat is nu bekend. Ik ken het. Toe aan iets anders. Dit is 15 jaar op rij GTST kijken, hoe kan je niet een keer toe zijn aan wat anders. Ik heb vrienden die ieder jaar weer juichend de nieuwe FIFA en COD kopen en dan denk ik hoe. Dan zeg ik, probeer Borderlands eens, dat is en coole shooter met veel vrijheid en voertuigen, of deus ex, dat heeft een super tof verhaal, maar dat zien ze dan niet zitten. Liever een simpele en voorspelbare on rail shooter. Het zou voor mij echt een straf zijn.
Maarja, ieder zijn ding natuurlijk, dit is enkel mijn mening.
Dit is exact bij sommige van mijn vrienden het geval. Die roepen dan niets is beter dan cod, fifa, nfs. Allright zelf weten dan
CoD is alles behalve een on rail shooter..
Ik denk dat @Ruw ER het niet heeft over een on-rail shooter in de strikte betekenis, maar wel dat de single playermode super lineair en scripted is.
Ah zo, maar niemand heeft dan ook beweerd dat de campaign een open world is, en dat weet je als je aan CoD gaat beginnen..

Any way, meestal ben ik het wel met Endoplasmatisch Reticulum eens 😉
De campaign absoluut, en online wordt het dat een beetje naar verloop van tijd als iedereen alle spawn points kent, de meta zich vormt.

Wat @Bart ® zegt ja, dacht dat dat de definitie was maar zat er naast.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 28 november 2021 08:42]

CoD, de GTST onder de shooters dus ;)
Nadat ik met mijzelf min of meer had afgesproken de nieuwe CoD niet te kopen, ben ik na het gratis weekend van vorige week toch wel overstag. Ik heb onwijs genoten van 4 dagen knallen met een aantal vrienden. Desondanks wacht ik wel tot de game in de aanbieding is voordat ik over ga tot de aankoop.

Ik lees redelijk wat commentaar over de snelheid van de game, maar dit is juist wat mij trekt aan iets als CoD. Niet 10 seconden moeten wachten om te kunnen respawnen, maar meteen weer door het vuurgevecht in. De pacing is wat mij betreft fenomenaal, heerlijk snel.

De wapens, movement etc. voelen echt heerlijk op de PS5 en al met al voelt de hele game naar mijn mening beter dan MW 2019 en Cold War. Ik ben zelf gelukkig geen grote bugs tegen gekomen, enkel wat visuele glitches die totaal niks afdeden aan de gameplay. Ik heb praktisch iedere map gespeeld die beschikbaar was, en op de nieuwe Shipment map na heb ik geen grote problemen met spawns of balans gezien.

Ik snap dat dit niet de game is waar sommige mensen op zitten te wachten en dat het voor velen hetzelfde aanvoelt als de vorige CoD games. Voor mij is er maar 1 echt grote factor en dat is de FUN factor. Ik speel de afgelopen CoD games met veel plezier samen met vrienden en zal dat ook met deze weer doen.

Ik heb de BF2042 beta gespeeld, wat voor mij een ongelooflijke shitshow was. Volop bugs, incomplete en/of onduidelijke UI en verschrikkelijke gameplay. Vanguard daarentegen was vorige week echt een verademing om te spelen.

Wat betreft Insurgency Sandstorm. Ja het zal tactischer en realistischer zijn, maar dat is sowieso al niet de reden waarom ik CoD speel. Ik hoef geen tactisch of realistisch. Ik wil gewoon een avond lekker kunnen knallen en daar is deze game perfect voor.
Hij is nu voor 45 euro ipv 60 op battle.net als je op de PC gamed.
Gisteren onderstaande goede review bekeken van het spel.

https://www.youtube.com/watch?v=5wiA2jfHLHs

Zoals we konden verwachten is het spel inderdaad volop op de woke-trein gesprongen en heeft men blijkbaar op alle gebieden geld liggen uitsparen. Voor een franchise die miljarden opbrengt is dit toch wel triestig van Activision. Copy-paste met downgrades met een woke-sausje eroverheen om de interne bedrijfsproblematiek te excuseren...
Een woke train of sausje? Een wok sausje ken ik, maar dan klopt train weer niet.
Laten we zeggen dat ze de volledige fles Heinz "woke"chup over dit gedrocht uitgeknepen hebben.
Vreemd dat je dit nooit terugleest in de reviews ondanks dat het velen in de reacties wél lijkt op te vallen. Zoveel games die de laatste tijd op de woketrain gesprongen zijn en ik word er een beetje misselijk van hoe ze het door je strot willen forceren. Laat politiek lekker uit games.
De meeste grote, professionele game review sites worden bemand (of bemenst) door woke types. Zag het zelfs doorschemeren in Edge magazine, zo ongeveer het laatste grote game tijdschrift. Abbo maar niet meer verlengd dit jaar.
Kijk vooral reviews van onafhankelijke reviewers op YouTube, niet van grote commerciële kanalen, want die zullen nooit een kanttekening plaatsen bij geforceerde "diversiteit" en andere woke onzin.
Ik vind dat niet echt vreemd daar de werknemers bij de review-sites & media tout court zelf woke zijn.
Die vinden het in de navolging van Gamergate / verkiezing Trump als hun plicht om ALLES political te maken. Idem dito met series & films. Als je als game afkomt met een hetero-relatie tussen 2 blanken heb je er gelegen (zie Days Gone), als je een gedrocht van een bugfest aflevert maar je zet in op LGBTQIA+ dan krijg je toch enkele puntjes meer. De wokers zijn een minderheid maar ze zitten op sleutelposities in de media, dus dat is wat je te zien krijgt. Eergisteren nog het 2de seizoen van Locke & Key geprobeerd. Zit 5 min in aflevering 1, een onbekende Afro-amerikaan komt langs (niet gezien in seizoen 1), schuift aan bij het eten met de familie en hun oom. Kondigt oom ineens aan, ik ga trouwen met hem... Que??? Wat heeft dit te maken met een serie over magie, zit te wachten op nieuwe keys en krijg ineens een interraciale homorelatie in mijn face. GEFORCEERD...

De enigste oplossing tegen gans die woke-zever, schakel over op Aziatische series & films, een verfrissing om eens terug naar een verhaal ipv propaganda te kunnen kijken.
De zoveelste WW2-shooter die de geschiedenis probeert te herschrijven. Er zullen best een enkele soldaten uit minderheidsgroepen hebben meegevochten, maar de Tweede Wereldoorlog is niet gewonnen door allochtonen en vrouwen. Voor mij een reden om Vanguard links te laten liggen.

Ik mag hopen dat de (waarschijnlijk) jonge spelers van deze game ook nog een paar echt betrouwbare bronnen tot hun beschikking hebben om hun beeld over WO2 op te baseren, want Vanguard schotelt ze een volstrekt verzonnen beeld voor van het soort mannen die hun leven destijds op het spel hebben gezet. Een aanfluiting.
Zie ook:
Call Of Duty: Vanguard's Campaign Is An Insult To World War II
A misguided attempt to rewrite history for the better demeans those involved.
https://kotaku.com/call-o...nsult-to-world-1848042030
Ik speel ook enkel de campaign. Multiplayer zegt me helemaal niets. Als je dan naar de prijs kijkt dan is het inderdaad jammer dat enkel voor dit dit aan de hoge kant is. Daarnaast krijg je ook nooit updates voor de campaign mode. Laat staan dat er geregeld leuke extra (betalende) uitbreidingen voor komen.
Prima game voor campaign. Maar het is zeker geen 60 euro waard. Het gaf ook zeker niet het WWII gevoel als Call of Duty 2. Maar slecht is het nou ook weer niet. Multiplayer is wel leuk om te doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee