Door Jurian Ubachs

Redacteur

Battlefield 2042 Preview

Hands-on met de open bèta

06-10-2021 • 09:00

251

Multipage-opmaak

Potje Conquest op Orbital

Titel Battlefield 2042 Battlefield 2042
Platform Windows, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X/S, Xbox One
Ontwikkelaar DICE, DICE LA, Criterion, EA Gothenborg
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum 19 november

Hij zou eigenlijk later deze maand uitkomen, maar enkele weken geleden werd bekend dat Electronic Arts de release van Battlefield 2042 heeft opgeschoven naar 19 november. Dat betekende dat ook het verdere traject, met daarin onder meer een openbètatest, werd verplaatst. Het wachten duurde dus wat langer dan gehoopt, maar vanavond is het toch echt zover en start de open bèta van Battlefield 2042. Spelers kunnen in de bèta een potje Conquest spelen op de map Orbital. Dat gebeurt op de nieuwe consoles en op pc met 128 man en op de oudere consoles met 64 spelers. Gamers die Battlefield vooraf hebben besteld of lid zijn van EA Play kunnen woensdag en donderdag alvast spelen. Andere gamers moeten wachten tot vrijdag en kunnen dan twee dagen met de bèta aan de slag. Tweakers speelde deze content enkele dagen geleden al uitgebreid en werd er niet door teleurgesteld.

De speelsessie met de bètacontent zat er dus al een tijdje aan te komen en het langere wachten werd beloond. De potjes Conquest die we speelden op Orbital zaten vol memorabele en spectaculaire momenten. Orbital is een map die we bij de onthulling van Battlefield 2042 al even hadden gezien. De actie speelt zich af op en rond een lanceerterrein waar een raket op het punt staat de ruimte in te worden geschoten. De uitgestrekte basis herbergt nog allerlei andere gebouwen en voorzieningen, die uiteraard ook het toneel zijn van de nodige pittige vuurgevechten. De meest in het oog springende landmarks zijn het lanceerplatform met de raket erin en een hoog gebouw er tegenover, dat gebruikt wordt om raketten voorafgaand aan een lancering in elkaar te zetten. Het zwaartepunt van de map, waar de meeste actie zich afspeelt, ligt in de zone tussen deze twee hoge gebouwen.

Orbital is niet de grootste map die Battlefield 2042 bevat, maar groot is hij zeker wel. Dat moet ook wel, want anders wordt het met 128 man spelen al snel chaos. Dat viel tijdens onze potjes goed mee, al vormt de hierboven genoemde zone wel de uitzondering, want hier wordt eigenlijk doorlopend stevig gevochten. Dat is om verschillende redenen lastig. Ten eerste bereik je vanaf die middenzone snel diverse strategische punten waar je vlaggen kunt overnemen die je team verder helpen richting de overwinning. Dat maakt deze zone dus gewild. Daarnaast is het überhaupt lastig om er veilig rond te lopen: het is een lager gelegen gebied tussen twee hoge bouwwerken waar snipers gretig gebruik van maken. De open vlakte in het midden ontpopt zich zodoende vaak als een ware ‘kill zone’.

Dat vlaggen innemen en behouden de sleutel tot succes is in Conquest, zullen we niet veel gamers hoeven uitleggen, maar voor de zekerheid: hoe minder vlaggen je team in bezit heeft, hoe sneller de score van je team terugloopt. Kom je op nul, dan heb je het potje verloren. Het is dus zaak zoveel mogelijk vlaggen te veroveren en te behouden. Nieuw in Battlefield 2042 is dat je soms meerdere vlaggen moet veroveren om een bepaalde zone onder controle te hebben. Battlefield 2042 zal zelfs een map bevatten waarin één enkele zone drie afzonderlijke vlaggen kan hebben, die allemaal meewegen in wie controle over de sector heeft. In onze bètapotjes speelde het nog geen rol van betekenis, maar het klinkt alsof hier strategisch leuke dingen mee kunnen worden gedaan.

Loadouts los van klassen

De strategie die je hanteert in Battlefield 2042 begint met je Specialist-keuze. In de bèta kun je kiezen voor McKay (assault), Boris (engineer), Casper (recon) en Maria (support). Hun primaire klasse zegt met name wat over waar hun speciale Specialist-item op is gericht, maar beperkt je verder in niets. Behalve een Specialist kies je namelijk ook een loadout-pakket. Wij speelden met vooraf bedachte loadouts, maar je bent vrij om zelf een loadout te kiezen Je kunt dus met Maria, die gespecialiseerd is in het ondersteunen en weer op de been helpen van haar teamgenoten, precies dezelfde wapens meenemen die je als recon-sniper Casper mee zou nemen. Dat is leuk, want zo kun je je ideale uitrusting nog beter finetunen. Heb je bijvoorbeeld het liefst een sniper, maar dan wel met de mobiliteit van McKay? Dan geef je McKay gewoon een sniper rifle en profiteer je verder van de voordelen die McKay heeft. Hij heeft bijvoorbeeld een grappling hook waarmee hij snel hoger gelegen gebieden kan bereiken, wat lekker dynamische gameplay oplevert.

Vliegen is best moeilijk

Dat alle klassen alle wapens kunnen kiezen, helpt mee om de game in balans te houden. Als iedereen dezelfde wapens en gadgets kan pakken, gebeurt het immers niet snel dat een specifieke klasse overpowered blijkt. Wel is het zo dat er in algemene zin nog wat getweakt moet worden aan de balans tussen sommige wapens en voertuigen, Zo merkten verschillende spelers tijdens en na onze potjes op dat de raketten die de gevechtshelikopters afschieten niet bijster veel schade aanrichten. Daardoor zou je voertuigen onredelijk vaak moeten raken met je raketten, voor ze een keer zijn uitgeschakeld. Dat is niet alleen extra moeilijk, het klopt ook gewoon niet. We hebben trouwens groot respect voor de gamers die de aanwezige luchtvoertuigen effectief wisten te besturen. We komen weleens games tegen waarin vliegen versimpeld is, maar dat is in Battlefield 2042 niet het geval. Mikken met een helikopter of zelfs straaljager is behoorlijk lastig. Sterker nog, met toetsenbord en muis lukte het ons amper heelhuids van A naar B te komen. Met de controller ging dat ietsje beter, maar vliegen in Battlefield vereist oefening en eigenlijk is dat ook hoe het hoort.

Battlefield 2042

Voor voertuigen is in Battlefield natuurlijk van oudsher al een belangrijke rol weggelegd. Dat begon al met Battlefield 1942, waarin we met veel plezier capture the flag speelden, razend met een jeep op weg van de ene vlag naar de andere. Dat was trouwens een taak voor twee personen, want de game liet je niet én de vlag vasthouden én de jeep besturen. De nostalgische actie zou je dit jaar trouwens terug kunnen zien in Battlefield Portal, een van de andere onderdelen van Battlefield 2042. In die spelmodus kunnen spelers zelf spelmodi bouwen met ingrediënten uit allerlei oudere Battlefield-games. In de bètatest is Portal niet speelbaar, maar wie er meer over wil weten, kan deze preview uit juli nog eens doorlezen.

Terug naar Battlefield 2042. Zoals gezegd is de map Orbital groot en hij is dus uitstekend geschikt voor een stevige portie voertuigen. We haalden al aan dat je in de lucht helikopters en straaljagers tegenkomt. De heli’s komen in verschillende soorten en maten. Zo is er de lichte Little Bird, maar er zijn ook veel zwaardere transport- of aanvalshelikopters. Naast een straaljager is er ook nog een gunship. Dat is trager en logger, maar kan meer hebben en meer uitdelen. Op de grond zijn het vooral tanks die de dienst uitmaken, al zijn er ook lichtere voertuigen. Die bewapende jeeps zijn handig voor het bieden van ondersteuning in gevechten, maar dienen vooral om je snel over de map te kunnen verplaatsen. Hier valt trouwens op dat de physics van Battlefield 2042 niet per se zorgen voor realistisch weggedrag van zo’n zwaar voertuig, maar dit vormt verder geen probleem.

Voertuigen laten droppen

Misschien nog wel belangrijker dan welke voertuigen er zijn, is de manier waarop je ze kunt krijgen. Voor de grotere voertuigen geldt dat je ze bij het spawnen kunt kiezen. Wanneer je respawnt, zit je meteen in je nieuwe voertuig. Kleinere voertuigen kun je echter overal op de map laten droppen. Dat werkt met de jeeps, oftewel Scout Vehicles, maar ook met een handige robot die jouw team kan ondersteunen. Deze ‘Ranger’ kan een bepaald gebied bewaken en valt automatisch vijanden aan, net zoals een turret dat zou doen.

Veranderende omstandigheden

Het menu waarin je een voertuig kunt bestellen, is niet het enige menu dat je tijdens de gameplay kunt gebruiken om jezelf een voordeel te geven. Je kunt namelijk ook on the fly de attachments op je wapen wisselen. Dat zorgde bij ons even voor verwarring, want als je het ‘sniper-pakket’ kiest, begin je met een wapen zonder scope en dat is natuurlijk raar. Die scope moet je echter zelf nog even toevoegen via dat in-gameplay-menu. Je kunt hier niet alleen de optic wijzigen, maar bijvoorbeeld ook het type magazijn dat je gebruikt of wat voor underbarrel er op je wapen zit. Zo kun je je wapen aanpassen aan de situatie: een scope en wat meer power voor gevechten in open gebieden, en wisselen naar iron-sight en wellicht een silencer voor wanneer je een binnenlocatie betreedt. De ervaring leert trouwens dat je je wapen niet continu zult aanpassen. Af en toe wisselen kan handig zijn, maar wij kozen toch vaak een bepaalde speelstijl, pasten daar ons wapen op aan en speelden vervolgens het potje uit met dat wapen. Betere spelers dan wij zullen er wellicht meer aandacht aan besteden en er hun voordeel mee doen.

Voordeel kun je ook halen uit goed samenspel. Dat is een altijd terugkerend onderwerp bij Battlefield-games en bij BF2042 is dat niet anders. Ook niet bijzonder is dat het samenspel bij speelsessies met andere journalisten vaak ver te zoeken is. Men is te druk bezig met het uitproberen van allerlei features en kijkt niet op of om als iemand moet worden revived. Jammer, want daarmee kun je veel voordeel halen uit het hebben van een team van vier soldaten. Dit zal natuurlijk beter gaan als vrienden samen online gaan spelen.

Battlefield 2042

Verder is het de moeite waard om even stil te staan bij de veranderende omstandigheden op de map. Er is dus een raket en die raket gaat opstijgen. Maar dat kan fout gaan. Zolang de raket nog verbonden is met de toren, kun je er nog geen schade aan toebrengen, maar zodra de toren losgekoppeld wordt, kun je op de raket schieten om hem uiteindelijk te laten exploderen zodra de ontsteking plaatsvindt. Doe je dat niet, dan stijgt de raket gewoon op. Dat zorgt voor vuur, rook en wind, maar staat niet in verhouding met de chaos die op de halve map ontstaat als de raket explodeert. Daarbij kan het ook nog zo zijn dat er een tornado langskomt. Volgens EA is de kans dat je een tornado meemaakt tijdens de potjes in de bèta ongeveer 10 procent. Dat is de meest extreme vorm van slecht weer, maar er zijn meer gradaties. We hebben potjes met prachtig weer gespeeld en potjes met flink veel regen en storm. Dat geeft de map steeds een heel andere uitstraling. Je speelt op dezelfde map, maar zo voelt dat niet altijd.

Ook relatief mooi op PS4 en Xbox One

Die map, maar ook de weerseffecten, de lichteffecten, de soldaten die er rondlopen en de voertuigen die er rondrijden en vliegen, zien er op pc fantastisch uit. Doordat de monitor waar we op speelden niet hoger kon, speelden we de game in 1440p en dat zag er al fantastisch uit. De versies voor de PlayStation 5 en Xbox Series X moeten grafisch niet ver achter dit niveau zitten. Logischerwijs zal de versie voor Xbox One en PlayStation 4 wat minder mooi zijn, al ruimde EA ook wat tijd in voor een korte presentatie waarin we die versie aan het werk zagen. Het grafische verschil is duidelijk, maar voor de oude standaarden ziet ook die versie er prima uit. EA maakte verder bekend dat mensen die de game aanvankelijk spelen op een oudere console, gratis kunnen overstappen als ze eenmaal een van de nieuwe consoles in huis hebben gehaald. Ook kunnen die gamers in dat geval hun progressie gewoon meenemen.

Voorlopige conclusie

De bètaversie van Battlefield 2042 maakt indruk. Perfect is de build zeker niet, want we maakten enkele crashes mee, hadden af en toe matchmaking-problemen en zagen allerlei grafische bugs tijdens het spelen. Niet erg, want dat is precies waar een openbètatest voor bedoeld is. Het gevoel dat overheerst is dat Battlefield 2042 misschien wel de eerste échte next-gen shooter is die we hebben gezien en gespeeld. De game ziet er fantastisch uit, de map is groot en veelzijdig en krijgt per weertype en speciale gebeurtenis een ander karakter. De actie is dynamisch en het kunnen oproepen van voertuigen en steeds kunnen wisselen van attachments draagt bij aan die dynamiek. Battlefield 2042 bevat uiteindelijk veel meer dan dit, maar het spelen van grote potjes Conquest blijft voor velen de basis van een Battlefield-game en die basis lijkt uitstekend te worden. De open bèta is woensdag en donderdag speelbaar voor gamers die de game vooruitbesteld hebben of lid zijn van EA Play. Vrijdag en zaterdag is de bètatest toegankelijk voor iedereen.

Lees meer

Reacties (251)

251
240
72
3
0
140

Sorteer op:

Weergave:

Mijn ervaring na een dag bèta... Ik vind het tot nu toe niet echt lekker spelen. Het voelt ontzettend chaotisch. Nu is dit bij Battlefield vaak het geval en dat maakt het vaak ook een leuke game. Maar nu is het chaotisch en voelt het niet goed. Ik vind de spelers te klein in de game. Zelfs dichtbij zijn de spelers zo klein ten opzichte van het scherm dat het een leeg gevoel geeft bij bv een kill. Bij voorgaande Battlefields en CoD geeft het maken van een kill veel meer het gevoel dat je echt scoort. In deze beta heb ik het gevoel dat ik een vlieg heb neergeknald. En dat in combinatie met het chaotische speelveld maakt het geen lekkere game voor mij. Ook de map geeft een leeg gevoel. Ik vind het wel een mooie game, het landschap ziet er prachtig uit maar het is te eenzijdig. Te groen/grijs en te open. En dat in combinatie met de kleine spelers geeft een lege kille game ervaring. De weersinvloeden vind ik wel heel tof! Dat er opeens een orkaan door de map raast, echt vet gedaan.
Ik kan me hier prima bij aansluiten. Ik heb aan het einde van elke ronde wat is er eigenlijk allemaal gebeurd en hoe heb het idee dat ik geen aandeel in de winst ofwel verlies heb gehad. TTK vanuit heli's is bizar hoog. Audio in voertuigen is niet goed verzorgd valt soms weg. Interactie met bijvoorbeeld deuren liften is niet goed. Vliegen in een jet is niet te doen. (iig met muis en toetsenbord). Character models lijken allemaal op elkaar en er lijken geen verschillen tussen de verschillende factions. Ook is de audio van de russen niet aanwezig maar opgevuld met team USA. Cockpit view met regen zit er echt heel goed uit maar als je dan overschakelt naar third person lijkt de regen niet aanwezig misschien een paar druppels hier en daar en dan heb je wat meer het idee dat je door slecht weer vliegt. Hit markers geeft weinig feedback en maakt het dat gunplay niet goed voelt. Punten die gescoord worden komen rechts in beeld te staan en heeft niet echt een staller look.

Mijn hype is redelijk ingetoomd door wat ik gisteren heb meegemaakt in de beta. Maar dat is misschien zo te lezen meer persoonlijke smaak.
En dan de enorm slechte AI ook nog.
In 1 potje zag ik 4 AI's naar een auto toe lopen die tegen een boom stond, niet slim genoeg zijnde dat ze niet achteruit konden rijden om vervolgens ergens naar toe te gaan.
4 makkelijke kills, maar gelijk een confrontatie met waarom ik niet van opgevulde slots houd met AI.
Het effect van "kleine" spelers ervoer ik ook bij de eerste bootup van de game. Echter na wat sleutelen aan de grafische instellingen en dan met name de FOV, voelde het voor mij weer als vanouds (BFV) en dat is mijn beleving uiteraard. Het is in die zin dan ook nog altijd dezelfde engine met de getweakte assets.
"EA maakte verder bekend dat mensen die de game aanvankelijk spelen op een oudere console, gratis kunnen overstappen als ze eenmaal een van de nieuwe consoles in huis hebben gehaald. "

Ik zie in de pricewatch dat de PS4 versie zeker 10 euro goedkoper is dan de PS5 versie. Zelf wil ik hem graag spelen op de PS5, maar zoals het lijkt kan ik dus een tientje besparen als ik de PS4 disk haal?!
Duidelijk verhaal. Bedankt!
Fysiek overstappen is ook gewoon zonde van je console. :+

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 19:11]

Maar het prijsverschil is ook bij de digitale versies dus hoe werkt dat?
Als ik de PS Store zie en een Post van Battlefield op Facebook, lijkt er een verschil te zitten tussen de standaard editie en de Standaard editie Cross-Gen.

https://www.facebook.com/...8397983/4516873455064657/
https://store.playstation.com/nl-nl/concept/10000758/

Mogelijk dat daar het verschil in zit.
Ja ik zie dat bij de Xbox de current-gen versie is verandert in "Xbox One + Series X|S", dus dat is alleen de duurdere versie.
ik verwacht dat je digitaal kan upgraden zodat er geen doorverkoop in zit wat je anders wel zou hebben met de PS5 Disc.
Was een leuk idee geweest, jammer dat het digital only is. Ik zou het niet erg vinden om mijn ps4 disc te moeten houden om in de ps5 te doen als verificatie.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 22 juli 2024 19:11]

Zo heb ik dat ook voor Battlefield 4 gedaan waar mijn ps3 disc gewoon in mijn ps4 geladen moest worden om te spelen. Werkte prima.
Het geldt inmiddels ook voor de standaard versie, maar het werkt (als ik alles goed lees) als volgt:

Als je de digitale versie koopt van de PS5, of de XBox Series S/X versie kun je nu ook respectievelijk op de PS4 of XBox One spelen.

Dus de duurdere versie is sowieso handig als je tzt over wil stappen naar de next gen console.
De upgrade is niet voor de PS4 versie, maar andersom.

Je kan dus de PS5 versie halen, op je PS4 spelen, en als je dan straks een PS5 hebt kun je direct verder.

In het kort, het is digitaal only (ook de standard version) met een cross-gen bundle upgrade als je de new gen versie koopt.

[Reactie gewijzigd door Zimakai op 22 juli 2024 19:11]

-knip-

[Reactie gewijzigd door jordy5 op 22 juli 2024 19:11]

De PS4 speler gaan tot 64 spelers max en de PS5 spelers tot 128 max dus er is daadwerkelijk een verschil in de games.
Wat mij als eerste opviel bij m'n eerste meters in de game: Niets lijkt 'gewicht' te hebben. Auto's driften bij de minste knuppelbeweging naar links/rechts, ervaren nauwelijks invloed van het wegdek/modder/plassen.

Idem te voet, je mannetje voelt eerder aan als een gewichtsloze geest dan als een zwaarbepakte militair.

My2cents na een half uurtje spelen. Hopelijk is die feeling wel wat beter in de definitieve versie.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 19:11]

Dat is zo bij elke Battlefield game. Vooral jeeps stuiteren er lekker op los, en een quad lijkt wel een hoverboard.
Niet mee eens. Toen Battlefield 3 uit kwam voelde het al veel zwaarder aan als in CoD MW2 waarbij je 360 no scope knife throw's had. Het koste in BF3 ook aardig wat tijd om van sprinten naar door je scope te mikken. Man ik mis die tijden.
Wat heeft de tijd van sprint naar scope in godsnaam te maken met vehicle handling in een game?

BF heeft altijd een beetje wonky vehicle physics gehad.
Zou je Squad eens moeten proberen, wel iets andere opzet, maar mijner inziens een veel fijner concept. Goede balans tussen milsim en wat battlefield hoorde te zijn.
't is erger dan de vorige edities.

Ik heb vrijwel elke Battlefield sinds 1942 gespeeld en niet eerder voelde het zo licht als nu.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 19:11]

Zal nog wel getweaked worden :)
Vond bf5 en 1 nogal zwaar na bf3/4/2
Dat gevoel heb ik inderdaad ook. Dat het nu weer lichter is vergeleken met BF5 ben ik wel weer blij mee.
Het voortbewegen als poppetje voelt niet als Battlefield. Alles is te smooth en snel. Je raced het level door, flowed over hekjes en alles heen alsof het niets is. Maar kan gewenning zijn.

Heel even rondgereden en -geschoten met een tank. De tank voelde best goed aan, redelijk BF4-achtig.

De chaos en de manier van spelen verder geeft best een goede BF indruk. Beter dan de vorige 2 (3 incl hardline =p) delen in de ~30min die ik gespeeld heb.
Overigens, mochten mensen een soort "headstart" willen maken voor de daadwerkelijke release;
GAMEPLAY PROGRESS, ACHIEVEMENTS, CHARACTERS, CHARACTER DATA AND/OR ANY OTHER VALUE OR STATUS INDICATORS ACHIEVED IN THE BATTLEFIELD 2042 OPEN BETA WILL NOT TRANSFER TO BATTLEFIELD 2042 MAIN GAME
https://www.ea.com/en-gb/...tlefield-2042/disclaimers

Ben benieuwd of waarom bij AMD in zowel minimum als recommended reqs een 6-core CPU gewenst is, maar in Intel bij *beide* gevallen een 4-core. Voelt een beetje ... uhm ... sketchy :p .

Zie: https://www.ea.com/games/...ew/pc-system-requirements
Wellicht is dat omdat de single-core perfomance misschien wat belangrijker is? Niet ieder spel is geoptimaliseerd voor multicore/thread.
AMD blaast die CPU's ook singlethreaded uit het water. Ik was zelf dan ook verbaast toen ik de eisen voor het eerst zag.
Frostbite is juist behoorlijk goed in het utiliseren van de beschikbare threads. BF4 sprak al netjes all mijn Bulldozer cores aan. Lijkt me raar als ze nu juist meer zijn gaan leunen op sterkere single threaded.
Niet elke game nee, maar bf zeker sinds een versie of 2 a 3 wel. Bf V haal ik op mijn 3700x juist meer frames in dx12 dan in 11, en de cpu usage over alle threads heen haalde soms wel 80%, over 16 threads!
En zo'n 6600K is niet eens multithreaded. Die vergelijkt EA met een Ryzen 3600. 4 threads VS 12 threads. In Cinebench is de 3600 dan ook meer dan 2x zo snel: https://www.cpu-monkey.co...s-intel_core_i5_6600k-521

Misschien dat een of andere PR tante de press release met de minimum eisen heeft ingevuld.
Jup denk dat ze behoorlijk wat gamers hiermee mis zullen lopen. Puistenkoppen op mijn werk zijn blij dat ze net een tweedehands GTX 1060 kunnen betalen met een eerste generatie Ryzen.
De beta doet het bij mij maar FPS is om te treuren
Had wel beter verwacht met een gtx1650 en i5-9300h
Echt? Een 1650 is nog minder dan een RX 570 en dan heb je ook nog een mobiele versie.
Een GTX1650 is denk ik wel de mainstream qua grafische rekenkracht waar veel mensen het mee moeten doen.

EA positioneert de nieuwe battlefield als een game die jaren mee moet gaan. Zou fijn zijn als zo'n systeem op 1080p met medium settings de 60fps wel haalt.

@ToxicR9 welke settings draai je en welke FPS haal je? Ben wel benieuwd.

[Reactie gewijzigd door FeareX op 22 juli 2024 19:11]

10 fps medium 1920 1080
30-40 fps low 1600x900

Speel op een asus tuf fx505gt laptop
Heb je wel de nieuwste graphics drivers geinstalleerd?
ja versie 472.12.
Vorige bf versies draaien gewoon 60+ fps
Het is natuurlijk een beta maar 10 fps op 1080p is wel ernstig laag.
Helaas is de nieuwe battlefield toch echt voor de betere kaarten. Met mijn 3080 had ik 85fps met de volgende settings:
1440p 165hz
Max grafische settings
Het grappig is dat ik met een rtx 3070 ook 85fps haal op 1440p op elke mogelijke instelling.
Ja hier gelijkaardig, om een iets of wat deftige framerate (>100fps) te hebben op 1440p met mijn RTX3080 heb ik de settings op medium moeten zetten.
hoeft niet, heb een 1070 en draai rond 60 medium/high 2560 x 1080
Denk dat oudere en nieuwere kaarten nog wel een dikke boost krijgen binnenkort dmv optimalisatie. Mn cpu blijft een beetje hangen op 40/50% load. terwijl dit met bf5 wel rond 90% zat
Zelfde resolutie, 5700xt en 3700xt medium high tussen de 70 en 90fps. naargelang binnen of grote open ruimte. hbao full, textures. op high, taa high.
Ik heb een clean install van Windows 10 gedaan en nu speelt die veel beter, geen idee waar het aan lag. Maar volgens mij werden de cpu en gpu tegen gehouden door iets
Oh dat valt wel heel erg tegen inderdaad 🤔

Hopelijk komen er nog spel/driver optimalisaties. Kan me bijna niet voorstellen dat het spel zoveel zwaarder is dan z'n voorgangers.
Precies dat dus, ik snap het niet.
BF 1 en andere moderne games speelt me systeem gewoon soepel.
Zelfs 30fps vind ik te laag dus dat word 2042 skippen denk ik
Speler aantal is wel even verdubbeld en de map is ook vrij groot voor een bf map. Maar ik snap dat je met die performance de game links laat liggen, alleen ik snap wel waarom het spel zo zwaar is.
Ik denk dat die oudere intel chip met name een bottleneck is. Bf games gebruiken ook veel de cpu en merk bij m'n amd 5600x dat er veel op de cpu gezet wordt en meer gebruikt wordt dan andere games zoals warzone (met daarmee hogere temps). Bij laptops kan dat snel performance schelen als de cpu volloopt en warm wordt.
Dit, het is voornamelijk de CPU. 4 cores ga je het niet mee redden.
Zou fijn zijn als zo'n systeem op 1080p met medium settings de 60fps wel haalt.
Zou fijn zijn ja, meer ook niet. De minimale hardware voor BF2042 is een 1050Ti. @ToxicR9 zit dus net aan die minimale eis. En daarbij ook nog een zwakke mobiele quadcore.
En waarschijnlijk ook een gtx1650 met beperkte TDP die onder load throttled.
Compleet offtopic, maar met je profielfoto moet ik steeds denken dat jij een SLI 3090 heb staan ofzo 😜 #pcmasterrace

Maar lezend wat ToxicR9 haal is wel echt ondermaats. Ik heb zelf een laptop met Ryzen 7 en RTX 2060. Een 2060 was niet veel sneller dan een GTX 1650 geloof ik, terwijl ik wel zou verwachten dat de nieuwe battlefield daarop moet draaien.

We gaan het zien! Ze willen battlefield as a service neerzetten, ik wacht wel even af hoe dat uitpakt. Misschien koop ik 'm een keer als die is afgeprijsd. Ik ben het laatste jaar meer into CoD, maar Vanguard zal vast wel draaien op die oude (maar snelle) engine.
Ah dat scheelt nogal ja! Ik denk dat ik in de war was met de GTX 1660-Ti, dat scheelt maar 10% (zie ik op jouw site). In dat geval is de 1650 een stuk minder krachtig dan dat ik dacht.

Thanks :)

[Reactie gewijzigd door FeareX op 22 juli 2024 19:11]

Ik denk niet dat je van een mobile GTX1650 heel veel kan verwachten bij een nieuwe, moderne game van deze scope. Ik denk ook niet dat deze kaart representatief is voor de mainstream. Mainstream PC gamers spelen toch vooral op desktops, lijkt me.
Oeff, die repeating shading van het water is toch wel een doorn in het oog:
https://tweakers.net/i/kh..._exif()/i/2004668526.jpeg. Is wel een gedateerde techniek anno 2021-2022

[Reactie gewijzigd door Brawler1986 op 22 juli 2024 19:11]

Hoewel ik het met je eens ben dat het er zo niet bijzonder of next-gen uit ziet, zoek eens op google hoe de zee eruit ziet vanuit de lucht. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden waarbij de zee er ook heel repetitief eruit ziet. Alleen de belichting zorgt er voor dat er nog enige variatie is, dus zo heel onrealistisch is dit ook niet. Ook ziet het er in bewegende gameplay beelden lang niet zo slecht uit.

Wat het hier echter zo vreemd en verkeerd maakt is dat de golven niet gericht zijn naar het eiland. Waarschijnlijk wordt de resolutie terug geschaald wanneer je meer afstand hebt en daardoor ziet het er nog slechter uit.
Niet geheel mee eens. Als je ziet in bijvoorbeeld https://youtu.be/gbaukPIFFyY?t=69, dan zie je dat de herhalende shading minder naar mate je verder kijkt naar de horizon. Natuurlijk is het wel enig sinds afhankelijk van de hoek van je camera / perspectief, maar ik vindt het herhalende bij Battlefield wel heel extreem overkomen.
In DCS zijn het waarschijnlijk gewoon grotere tiles. Denk dat dat er niet uit ziet als je in first person aan de kust staat.

Niet dat het niet op te lossen is trouwens, maar daar is een hele andere aanpak voor nodig die waarschijnlijk in een veel duurdere shader resulteert. En dikke kans dat ze al tegen het geheugenlimiet van de Xbox One aanzitten.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 19:11]

waar ik mij dan aan erger is hoeveel verschillende wapens er zijn.
Dat mogen ze ook wel een keer beperken.
Een groot deel van de lol is voor mij juist al die wapens unlocken.
Precies. Dat is voor mij ook een missie aan zich.
Klagen dat er teveel wapens zijn 8)7
Hoe meer guns en attachments hoe beter. Wat kan ik me daar mee vermaken zeg.
Hahahaha, nee.

Variatie is goed.

Als je ze niet wil gebruiken, gebruik ze dan niet.
Waarom erger je je hieraan? Je hoeft ze toch niet te gebruiken?
Probleem dat ik ermee heb is dat ik ze vaak niet kan gebruiken. Al die attachments en wapens die je moet unlocken. Helaas heb ik gewoon niet de tijd en de zin om alles te unlocken.

Ik heb veel liever dat ik een spel koop en dat ik gelijk alles kan. Dan kan ik zelf ontdekken wat mijn speelstijl wordt ipv dat ik beetje bij beetje meer kan.
Het is over het algemeen vrij makkelijk om wapens snel te unlocken. Dat 'geen tijd' argument gaat meestal niet echt op. De grind is niet zo groot.

Dat je geen zin hebt is een ander verhaal. :P
Ben ik niet met je eens.Los van wapens heb je ook nog allemaal extra mogelijkheden voor de voortuigen die unlockt moeten worden. Daarnaast nog ontelbaar veel attachments. Ik weet niet wat jij niet groot noemt voor een grind, maar wanneer ik meer dan een paar uur moet spelen om alles te kunnen vind ik de grind al TE groot.

Het voegt voor mij ook niks toe aan de beleving. Soms dwingen spellen, ook battlefield heeft hier een handje van, op een bepaalde manier te spelen om dingen te unlocken. Dit soort verslafende spelmechanics heb ik echt een hekel aan.
Je hoeft ook niet alles te unlocken.
Je begint met een paar wapens die je fijn vindt.
Door het te gebruiken unlock je vaak al veel attachments.
Je speelt om te spelen en ondertussen unlock je al spullen.
Dat noem ik geen grinden. Dus geen idee waar je het over hebt,
Het is geen GTA V waar je 100x dezelfde heist moet doen om een paar miljoen te verdienen zodat je net een autootje kan kopen. (Alhoewel ik 1 miljard op de bank heb staan, maar dat is een ander verhaal)
een paar uur ? jemig gewoon geen spelletjes meer spelen want dan is alles een grind....

nee bij battlefield zijn de wapens upgraden geen grind, je moet er even mee spelen... maar ondertussen merk je maar weinig van het gemis die eerste paar uurtjes want dan weet je nog niet hoe het is zonder.

en als het ook al niet toevoegd aan de spelbeleving dan blijf je toch lekker COD spelen
#zeurmodus uit
Je hoeft niet zo zuur te reageren op een andere mening. Ik spreek gewoon mijn voorkeur uit voor spellen waar alles per direct unlockt is. Ik haal namelijk het spelplezier uit mezelf verbeteren en absoluut niet uit dingen unlocken.

En hoe verder dat wordt doorgevoerd hoe meer weerstand dat bij mij oproept. Ik speel Battlefield sinds het eerste uur en verlang terug naar de tijd waarin alles meteen beschikbaar was zoals in BF1942.
als je mening gestoeld is op vage argumenten dan mag ik zeker wel een mening vormen over jou mening.

kijk gewoon voorbij het unlocken dan is BF in het algemeen prima speelbaar zonder upgrades, vooral te voet. en als je zoals je zelf zegt battlefield al speelt vanaf het eerste uur dan mag je na 20 jaar er toch wel een beetje gewend aan zijn.
Niks vage argumenten. Argumenten waar je het mee oneens kan zijn, maar je kan ze niet vaag noemen. Sterker nog het is heel concreet om te stellen dat ik een paar uur werk om alles te unlocken gewoon te veel vindt.

Bovendien ben je met name bij de voortuigen weldegelijk in het nadeel als bepaalde unlocks ontbreken. Dat je specifiek benoemd dat het vooral te voet niet veel uitmaakt geeft al aan dat het met voertuigen een heel ander verhaal is.

Je bent het niet met me eens en dat is prima.
De meeste mensen houden juist wel van enige progressie… Begin jij met het eten ook altijd met het desert 😅?..
Ik hou ook van progressie, maar niet van unlocken. De progressie dat ik leuk vind is het zelf beter worden in het spel, maar niet dat ik moet grinden om dingen te unlocken. Met name het unlocken van upgrades voor vliegtuigen vond ik een hele irritante ervaring in BF5.
Nog nooit iemand horen zeggen dat ze een paar uur spelen een grote grind vinden. Zou ik toch een andere hobby zoeken naar mijn mening.
Voor een competitieve shooter vind ik dat een grote grind. MMO's is het natuurlijk een heel ander verhaal.

één van de redenen dat ik ook bij CS terug blijf komen.

Racesims speel ik ook graag en daar is dit ook nooit. Kan je gewoon alle auto's en tracks selecteren die er zijn. Hoef je niks te unlocken. Voor een competitieve game vind ik het moeten unlocken per definitie een vervelend iets. Maar blijkbaar worden er veel anderen wel gelukkig van.

Overigens ben je echt wel veel uur kwijt om alles te unlocken in BF. Met name voor de vliegtuigen is het een hoop gedoe.

[Reactie gewijzigd door Isniedood op 22 juli 2024 19:11]

Ik begrijp wel wat er wordt bedoeld. Er zijn altijd een paar wapens die beter zijn/betere aim hebben in BF, dan andere. Om dat ook na elke update weer uit te moeten zoeken motiveert niet echt om het spel te blijven spelen.
Voor spray and pray style console spelers maakt dat verschil misschien niet zoveel uit, maar voor echte pc-gamers wel.
Wees blij dat het niet zoals battlefield 2 is. Daar had je weinig wapens. Maar moest je iets van 250k punten halen voor een nieuwe unlock. Was het niks, dan had je pech. En als je een uitbreiding kocht kreeg je 2 unlocks erbij.

En de ‘meeste’ mensen kiezen vaak het wapen wat op dat moment OP is. Weet nog in battlefield 3 dat mensen bij de standaard m16a3 bleven. Of AEK.
Meestal geldt dat de beginwapens in Battlefield het 'beste' zijn, of in ieder geval een hele goede basis. De rest is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur of het feit dat een wapen (tijdelijk) verkeerd gebalanceerd is
de martini-henry was idd leuk toen one-shot-one kill was ;)
Of de boys at rifle
Dat was een (anti) tank canon op zak
Hoe kan je je er aan ergeren? gebruik dan alleen de wapens die je wilt?
Deel deze mening niet, maar snap ergens wel waar het vandaan komt. Ik heb mij overigens erg geërgerd aan de wapens in BFV.

Buiten dat de nieuwe wapens keer op keer te sterk waren en dat daar vervolgens lang weinig aan werd gedaan, was de balans in BFV gewoon niet goed en de verschillende opties die gebruikt werden waren in veel gevallen herhaaldelijk irritant om tegen te spelen.

Maar als ik terug kijk naar BF 3 en 4, was uiteindelijk variatie juist een feest. En was het keer op keer unlocken ervan eigenlijk ook gewoon vermakelijk. Dit ook vooral omdat de baseline wapens gewoon erg goed waren zo niet het beste. Kapot gemaakt worden door lvl 50 spelers als je zelf pas 10 bent omdat ze veel betere wapens unlocked hebben is irritant, maar spelers van hogere levels steeds meer specialistische opties geven met duidelijke nadelen voor extra uitdaging is een prima design.
Laten we BF V en BF1 gauw vergeten. Ik had hetzelfde.
BF4 en BF3 idd een feestje. Ook de assigments kon ik mij helemaal op stuk spelen.
Als het maar ergens in de stats weer terug te vinden met badges of iets dergelijks.
Mooi, vandaag ook al beginnen met Xbox Game Pass :) Ben benieuwd!
Om vanaf vandaag te kunnen spelen moet je een beta key bezitten. deze zijn online te krijgen voor net geen 2 eur :)

Zonder beta key mag je vanaf vrijdag spelen
Of de game pre orderen, of EA Play aanschaffen voor een maand dat kun je ook al vanaf vandaag spelen.
Ah kijk dat wist ik niet. Hoorde wel dat mensen met een EA Play abbo nog niet konden spelen door een bug.
EA Play is onderdeel van Game Pass, vandaar de originele opmerking.
Zo te zien was er een klein deel van spelers met EA Play die helaas negen early access kregen. Dat is inderdaad wel jammer, maar ik zag dat ze er nog mee bezig zijn.
Ik had hetzelfde, was vrij simpel op te lossen door de subscriptie te annuleren en weer aan te zetten.
Onjuist, ik speel nu ook. EA Play zit in Game Pass.
Ik heb M`n xbox account (waar game pass onder hangt) tijden geleden onder EA origin gekoppeld, en ik kan deze koppeling ook bevestigen op de support pagina. Echter heb ik geen toegang tot EA play.
Ik heb de koppeling unlinked, en weer-relinked vandaag, maar helaas.
EA Play zit IN gamepass. Daar hoef je niks voor te doen.

In Gamepass op je Xbox zie je de EA Play catagorie en alle titels van EA Play zitten erin.
Wanneer er een goed anti-cheat systeem is voor de pc versie, dan ga ik m zeker proberen 😅
Precies, 1 en V worden op de PC regelmatig verziekt met een paar cheaters in je game. Zeker als je gewoon even een potje TDM wil doen is dat heel irritant.
Dat komt omdat je met die anti cheats voor 5 euro eindeloos kan spelen zonder dat je gebanned word. Ze zijn simpelweg outdated en niet meegegaan met de groei in complexiteit / exploits die de cheat makers nu gebruiken. Met Easy Anti Cheat ligt dit wel anders. Nadeel is dat er een periode over heen gaat voordat de persoon verbannen wordt maar dat hij verbannen word is zeker. Als ze net zoals in het spel Rust ook een anti cheat toevoegen die statistieken trackt en dus mensen met onmogelijke shots of een te snelle learning curve (Te goed op een te laag aantal uren account / hwid vergeleken met de gemiddelde playerbase) dan zit je helemaal goed.

[Reactie gewijzigd door Puddi Puddin op 22 juli 2024 19:11]

Zo stom inderdaad. De meeste cheaters herken je meteen aan de stats inderdaad. Als er eentje 40-0 staat en de rest, hoe goed ook, maximaal 10 kills heeft dan is er wel wat aan de hand.
Exact. Momenten waar de speler van zero naar hero gaat kun je er zo uit vissen want 99.9% van de playerbase kan dit niet met een klik op de knop. Daar gaat een tijdsperiode overheen (een soort learningcurve). Er zijn heel veel variabelen waar je naar kunt kijken om een goede speler te kunnen onderscheiden tegenover een een cheater. Denk aan het typische gedrag van een aimbot die doet zoveel beweging correcties dat kan geen enkele speler zo precies doen op legitieme wijze.
nou voor 1 potjes kun je dat niet stellen, dat is mezelf ook wel eens gelukt. Werd toen inderdaad uitgemaakt voor cheater, maar ik had dat potje gewoon erg veel mazzel.

Maar eens stats zeggen wel wat, als dat 3 potjes achter elkaar is dan klopt er zeker iets niet :)
Mwa, 40-0 in een potje kan als je erg goed bent in bijvoorbeeld een little bird. Heb weleens 130-2 gestaan in BF4 in een attack helicopter.

Bannen op stats kan maar niet op basis van 1 potje.
Nee tuurlijk niet, maar dit is wel een rood vlaggetje ;) Zoals al genoemd wordt zijn er talloze metrics die kunnen bepalen of iemand waarschijnlijk cheat of niet waarvan je de meeste server-side kan bekijken. Hoeven we dus eindelijk geen performance meer in te leveren op client-side meuk die faalt in het detecteren van cheaters.
Ik speel Battlefield al jaren en heb bijna alle delen. Deze ga ik dan zeker kopen en ik kijk dan erg naar uit met 128 man via multiplayer en eens zien of mijn nieuwe computer dit aan kan

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.