Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jeroen Horlings

Redacteur fotografie en automotive

Community-interview met Henkus

Alles voor de ultieme race-ervaring

30-08-2020 • 06:00

104 Linkedin

Henkus over zijn zelfgebouwde motionrig

Stoel aanschuiven, riemen vast, voeten bij de pedalen en starten maar. Bij de eerste dot gas lijkt alles te bewegen. De riemen worden strakgetrokken, de stoel knijpt zich samen. Terwijl de wind door je haren blaast, wordt per ongeluk een stukje naast de baan rijden genadeloos afgestraft en zit je letterlijk te trillen op je stoel. Deze race-rig is eigenhandig gemaakt door tweaker Henkus. Wij vroegen hem hoe hij dat heeft gedaan en wat er nodig is voor een ultieme race-ervaring.

Je racet in je kantoor, maar als iemand daar binnenkomt, is er helemaal niets van te zien.
"Dat klopt. De rig staat in de showroom in een hoekje en is helemaal modulair opgebouwd. Daardoor kan ik hem op wieltjes door de smalle kantoordeur krijgen. Ter plaatse schuif ik elektrisch de poten uit en trek ik het dashboard naar links, zodat het op de juiste plaats zit. Dan hoef ik alleen nog maar een paar kabels aan te sluiten en de monitor fysiek te koppelen. Deze zit op een frame, zodat hij meteen onder de juiste hoek staat. In totaal heb ik veertien usb-apparaten, die op drie verschillende usb-hubs zijn aangesloten. Dankzij usb 3.0 wordt alles via slechts één kabel aangesloten op de pc. Al met al kost het installeren en aansluiten hooguit vier minuten."

Was het niet praktischer om thuis een kamer voor de rig te gebruiken, bijvoorbeeld op zolder?
"Nee, ik woon boven de zaak en nog los van de ruimte zou het veel te gehorig zijn als ik boven zou gaan racen. M'n vrouw zou last hebben van het geluid én de bewegingen van de rig, want het 150 kilo zware gevaarte kan in de extreemste setting loskomen van de grond. De kantoorkamer waarin ik nu zit, is ideaal. Deze ligt een verdieping lager dan ons woonhuis, zodat er geen racegeluiden te horen zijn. Er is wel een deur naar boven, maar daar zet ik dan op maat gemaakte isolatieborden voor als ik wil racen terwijl er iemand slaapt."

Je hebt deze rig helemaal zelf gemaakt. Kon dat niet makkelijker met een kant-en-klaar model?
"Omdat ik de rig in de avonduren in het kantoor wilde plaatsen, moest hij mobiel zijn. Met alle eisen die ik had, was het maatwerk en dus kant-en-klaar niet te koop. Ik begon met racen achter het bureau 's avonds op kantoor. Dat begon gewoon in een bureaustoel en een op het bureau geklemd stuurtje. Steeds werd dat verder uitgebreid, totdat er een complete nieuwe rig met motion ‘moest' komen."

En toen heb je die zelf maar gebouwd?
"Ik werd geïnspireerd door een gedetailleerde video op YouTube, van een Duitser genaamd VSP, die een nieuw motionsysteem voor zijn zelfgebouwde rig demonstreerde. Het ging om een 3kW-doe-het-zelfplatform genaamd SFX-100, een project van iemand met de nickname Saxxon66. Bij deze vorm van motion beweegt het hele frame en niet alleen de stoel. De bijbehorende software, SimFeedBack, heeft hij gratis beschikbaar gesteld. De Duitse youtuber was een van de bètatesters. Het mooie was dat er een uitvoerige lijst met onderdelen plus de bouwinstructies op Github was gezet, zodat anderen dat konden gebruiken. Daarmee bouw je dan de SFX100-actuator, aangedreven door industriële elektromotoren via AliExpress."

"Het was een gok, maar ik had er vertrouwen in, ook omdat ik voor eventuele vragen contact kon opnemen met de maker en de youtuber die het werkend hadden gekregen. Ik was uiteindelijk de allereerste bouwer die op 5 oktober 2018 zijn motionrig met de SFX100 gebouwd had. Nu, zo'n twee jaar later, zijn er wereldwijd al meer dan vijfhonderd SFX100-motionrigs."

En hoe heb je het frame gemaakt?
"Het frame heb ik zelf in Fusion 360 zo ontworpen dat alles modulair en inklapbaar is. Alle benodigde onderdelen heb ik precies op maat gesneden besteld, zeg maar mijn eigen bouwpakket samengesteld. Verder heb ik steunen en andere onderdelen van de motionrig via een 3d-printer gemaakt. Het voordeel van zelfbouw is dat je het ook zelf makkelijk kunt repareren als dat nodig is."

Welke 3d-printer gebruik je?
"De Prusa MK3S, al m'n derde. In vergelijking met de vorige heeft deze een afneembare printplaat, gaan het loaden en unloaden van filament beter en is de kwaliteit van de prints weer net iets beter dan bij de vorige, de MK2S. Verder heeft deze printer allerlei extra functies, zoals crash detection en power loss protection, maar die gebruik ik eigenlijk niet. Ik gebruik de 3d-printer overigens vooral voor het maken van racesturen. Diverse belangrijke onderdelen voor de SFX100-motionrig zijn ook geprint. Die prints voor de SFX100 zijn gemaakt van PETG, met speciale printinstructies voor een betere stevigheid.

Welke onderdelen heb je nog meer zelfgemaakt?
"De elektronicabox heb ik zelf ontworpen en gebouwd, evenals het dashboard, de gordelspanner en de buttonbox. Het motionsysteem heb ik zelf gebouwd, maar niet ontworpen en datzelfde geldt voor de windsimulator. Verder heb ik zelf de monitorsteun ontworpen en gebouwd, evenals zestien van de negentien sturen die ik heb."

Waarom heb je zoveel sturen?
"Iedere auto is anders. Soms heb ik per auto, per spel of per track een ander stuur nodig voor een optimale beleving. Elk stuur rijdt anders. Het ontwerpen en compleet zelf maken van een racestuur is ook een groot onderdeel van mijn hobby. Het is meer dan eens voorgekomen dat ik, terwijl ik aan het racen ben en een nieuw stuur zie, meer bezig ben met hoe ik een stuur kan namaken dan met het racen zelf."

Wat voor onderdelen heb je gebruikt voor de race-rig?
"De stoel is een SimXperience GS-5 G-Force Seat. Het frame en het dashboard zijn custom build, waarbij het laatste is afgewerkt met koolstofvezel. Het motionsysteem is een SFX100-chassis mover met actieve gordelspanner en voor de stuurmotor heb ik de SimXperience AccuForce gebruikt. Verder heb ik een Fanatec Handbrake als handrem gemonteerd, gebruik ik Heusinkveld Pro-pedalen en een sequentiële shifter van hetzelfde merk. Voor extra tactile feedback zijn er vijf buttkickers, verdeeld over het hele frame, aangestuurd door twee versterkers met een totaal vermogen van vierduizend watt. Tot slot heb ik nog twee Seaflow 270CFM in-line blowers als windsimulator."

Ik kan me voorstellen dat er heel wat rekenkracht voor nodig is.
"Absoluut. Het aansturen van al die hardware is erg cpu-intensief. En dat geldt ook voor het aansturen van 7 miljoen pixels; het beeldscherm is een Samsung 49"-ultrawide CR49RG90 met 5120x1440 pixels. Ik gebruik daarvoor een GeForce RTX 2080 Ti en die trekt dat net, maar voor de optimale vr-ervaring komt vooral de videokaart nog wat rekenkracht tekort. Verder zitten er in de pc een Intel Core i9-9700K op 5GHz en 16GB ddr4-3600-geheugen. Het geluid is afkomstig van een Logitech Z5500-speakerset, maar tegenwoordig gebruik ik meestal de Bose Noise Cancelling Headphones 700, omdat deze de geluiden die de motionsimulator maakt eruit filtert, zodat ik alleen het geluid van de sim hoor."

Hoe werken de hardware en de software samen voor de bewegingen?
"De SFX100 doet de hobbels in de weg, curbs, roll, pitch, heave en dergelijke, en de GS-5 simuleert de G-krachten. De buttkickers zorgen voor de motorvibraties en de gordelspanner simuleert de remkrachten, versterkt door de GS-5 en de SFX100. De windsimulator voegt het 4d-gevoel toe en geeft het gevoel van snelheid en acceleratie. Ik gebruik een veelvoud aan software om alles met elkaar te laten samenwerken, zoals SimFeedback, SimCommander, SimHub en Xpadder. Met dat laatste kun je toetsaanslagen toewijzen voor de buttonboxen en sturen. Ik programmeer bijvoorbeeld de letters U en D voor het vooruit- en terugschakelen, en koppel deze aan de shifters van de verschillende sturen. Zo hoef je bij het wisselen niet telkens alle controllertoewijzingen te veranderen."

Moet je per spel veel tweaken om het met je rig te kunnen gebruiken?
"Ik speel diverse games, maar je moet alles inderdaad per spel tweaken, soms zelfs voor iedere auto- en trackcombinatie. Dat werpt best een hoge drempel op voor nieuwe games, omdat je eerst een paar uur moet investeren om alles naar je zin in te stellen. De genoemde programma's halen de telemetrische gegevens van de racegames en vertalen die in de juiste signalen voor alle apparatuur. Elk apparaat kan verschillende effecten weergeven en die moeten voor elk spel apart worden geconfigureerd. Om m'n pc optimaal te laten presteren, heb ik een aparte race-pc gebouwd zonder virusscanner of andere software die vertragingen kan veroorzaken. Virusscannen en back-up doe ik via een tweede Windows-installatie op dezelfde pc, op een andere harde schijf."

Welke games speel je zoal?
"Via de monitor speel ik onder andere Codemasters F1 2020 en Forza Horizon 4. Maar ik rijd voornamelijk in virtual reality met de Valve Index. Raceroom is mijn favoriete game. Daarnaast speel ik ook Assetto Corsa Competizione, iRacing, Automobilista 2 en Dirt Rally 2 in vr. Met die games gebruik ik dan geen monitor op de rig en daardoor is er plaats voor grotere windblazers."

Hoe anders is racen in vr? Hoeveel echter is de beleving dan?
"Ik heb een ‘back to back'-vergelijking gedaan in Raceroom, met dezelfde auto en dezelfde track op de 49"-Samsung en in vr. De immersie in vr is zoveel beter, dat is gewoon niet te vergelijken. Op de monitor ben je wel aan het racen, maar voelt het eigenlijk nog steeds aan alsof je een spelletje aan het spelen bent. In vr, met hoge motionsettings, zit je echt in de auto. De schermen, het stuur en het uitzicht: alles klopt. En je kunt vrij rondkijken. Je kunt ook veel beter de diepte schatten, waardoor je instinctief remt, net als in het echt. Ook het inhalen van auto's en het de bocht in kijken voelen allemaal echt aan. De windsimulator voegt een extra dimensie van snelheid en acceleratie toe. De krachtige ventilators kun je eigenlijk alleen maar goed in vr gebruiken."

Henk

Nickname
Henkus
Herkomst nickname
Afgeleide van Henk
Hobby's
Sim-racen / simrig / sturen maken
Op Tweakers sinds
9 november 2001
Favoriete onderdelen T.net
Show je race-rigtopic
Studie
Automotive BBA
Beroep
Eigenaar autobedrijf
Smartphone
OnePlus 6
Computer
Core i9-9700K, 16GB ddr4, RTX 2080Ti, 2x Win10, 3x ssd en 4x hdd
Tablet
Samsung Galaxy Tab S2
YouTube
HoiHman

Kleven er ook nadelen aan racen in vr?
"Ja, de prestaties en de resolutie. Op de monitor is het beeld veel mooier en scherper, en met meer detail. Ook de prestaties zijn veel beter. Hoewel de Valve Index een heel goede virtual reality head mounted display is, is de beeldkwaliteit stukken minder als die van een goede monitor. Met hogere supersampling-instellingen kun je wel een heel mooi beeld in vr krijgen, maar dan loopt vaak de gpu of cpu tegen zijn limiet aan. Met één auto in de baan in vr op 120Hz gaat het geweldig, maar zodra er ai bij komt, haal je die framerates niet meer of je moet de supersampling terugschroeven. En hoewel de Valve Index zeer comfortabel is, zit je toch met zo'n warm ding op je hoofd en voel je tegelijk de druk op de voorkant van je gezicht. Maar het is het wel waard."

Hoeveel tijd en geld kost deze hobby?
"Ik ben er gemiddeld zeker tien à vijftien uur per week mee bezig en als ik een groot project heb, kan dat oplopen tot meer. Het is een dure hobby, vooral zo'n high-end rig, maar je koopt zoiets in principe niet in één keer; je bouwt het in de loop der jaren op. Als ik iets nieuws wil kopen, zoals andere pedalen, dan verkoop ik eerst de oude. Verder bespaar ik veel kosten doordat ik veel onderdelen zelf kan maken."

Is het uitbouwen ooit klaar?
"Nee, er is altijd weer iets nieuws. Bijvoorbeeld betere hardware, een nieuw spel of een uitbreiding van het huidige systeem. De laatste aanpassingen die ik heb gemaakt, zijn vooral gericht op het nog compacter maken van het hele systeem. Op dit moment ben ik net klaar met een aanpassing, zodat de gordelspanner niet twee, maar alle vier de gordels spant. De nieuwste aanpassingen aan mijn race-rig en mijn nieuwste sturen kun je zien in mijn showcasetopic op Gathering of Tweakers."

Dit artikel verscheen in augustus 2019 in Tweakers Magazine. In overleg met Henkus zijn er een aantal aanpassingen gemaakt, zodat het interview up-to-date is.

Tweakers-community

Deze zomer publiceert Tweakers een reeks interviews die eerder in het Tweakers Magazine zijn verschenen. Ieder weekend lees je een interview met een van onze communityleden. Meer artikelen over projecten van tweakers vind je via de tag Tweakers Community. Wil je zelf iets bijdragen, of iemand uit de community voordragen om in de schijnwerpers te zetten? Tip de redactie op het forum.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (104)

Wijzig sortering
Een heel gaaf artikel Henk! Ik volg je topic al een tijd en verbaas mij elke keer weer wat je uit de hoge hoed tovert. Leuk om je verdere achtergrond er nu ook bij te weten.
Wat zou je heel graag hebben, maar is nog niet op de markt? Wat kunnen we de komende jaren verwachten qua technologie?
Het is nu al een geweldige tijd om simracer te zijn. Er zijn zoveel mooie uitbreidingen die je door telemetrie
kunt toevoegen en die zorgen voor een compleet andere ervaring.

F1 2020 in mijn rig is een ander compleet spel dan met de PS4 op de bank. :)

Een goede VR bril met een hoge resolutie en FOV rendering, staat hoog op de verlanglijst.
FOV rendering is er nog niet, maar de HP Reverb G2 is al wel een goede stap in de richting. Daar moet ik nog een maandje op wachten.
Heb de G2 ook preordered maar denk dat het nog wel langer duurt dan een maand, helaas.
Geeft niet, dan hebben we meer tijd om de nieuwe 3rd party videokaart er bij te zoeken :)
Ik hoop dat mijn 2070 Super het nog een beetje trekt. Volgens MRTV moet het te doen zijn, weinig zin om nog eens honderden euro's uit te geven eigenlijk :D
Voor sim racing ben ik bang van niet en verwacht dat ook mijn 2080Ti een upgrade nodig heeft.
Als ik die resolutie van die g2 zie vermoed ik het ook. Gelukkig word volgende week de 30xx reeks aangekondigd en kwa snelheden zitten die wel een flinke stuk hoger als de 2080ti. Dus dan moet dat wel goed komen :D
Is de Pimax 8KX niet een mooie upgrade? 200 graden FOV en 2 x 4k aan resolutie. Maar dat vraagt natuurlijk ook weer om een videokaart upgrade.
Ik weet niet of deze VR bril al leverbaar is.

Vergelijking met andere brillen:
https://www.youtube.com/watch?v=2GMXS5WXb44&t=61s
Resolution per het aantal graden zal veel te laag zijn, bovendien is een Pimax veel te groot en oncomfortabel om goed mee te kunnen sim racen (imho)

PS: Die youtuber is niet echt onafhankelijk, hij werkt nl voor Pimax :)
Ik wilde net opmerken dat de G2 er echt goed uitziet. Filmpjes van de bril met HL Alyx waren zo scherp dat ik eerst dacht dat het een echte hand was.

Deze: https://www.youtube.com/watch?v=vWhOA-PJAek
En ik dacht dat de RaceRig bij Ziggo Sport cool was, holly shit dit is toch iets heel anders.
Echt diep respect voor @Henkus wat een prachtige setup. Lijkt me geweldig om daarin te mogen racen. Diepe buiging hoor. _/-\o_
Toen ze bij Ziggo F1 cafe niets te doen hadden omdat er niet werd geraced, heb ik er nog over nagedacht om ze aan te schrijven om mogelijk in de uitzending te komen.

Vanwege de corona risico's dat er dan een cameraploeg in zo'n klein kantoortje moet komen, heb ik besloten om daarvan af te zien.
Nee dat snap ik, het is mobiel. Met andere woorden je kan het ergens anders neerzetten . Dan zou je het eventueel daar kunnen opbouwen.
De hele rig kan dmv een 3 meter lange USB kabel in de showroom naast het kantoor werken.

Dat heb ik onlangs nog getest, maar dan zonder buttkickers en windsimulatie. En dan mis je toch wel een stukje van de ervaring.
Je kan er ook een repeater tussen zetten of een powerbank erbij of een extra voeding (aan het eindpunt). Je moet dan wel de minnen (ground) aan elkaar verbinden bij het gebruik van extra power, je gebruikt dan niet de USB voeding maar uitsluitend dat van de powerbank of externe voeding. De minnen (ground) moeten aan elkaar vanwege de datalijnen. Dan kan je zonder repeater wel tot een metertje of 5 a 6 gaan mits je een goede kabel gebruikt. Met de extra voeding op het eindpunt kun je dan wel de buttkickers en windsimulatie gebruiken.

[Reactie gewijzigd door codebeat op 30 augustus 2020 19:56]

Het ziet er erg indrukwekkend uit...

Daarnaast ben ik ook erg onder de indruk van de sturen. Heb je er wel eens over nagedacht om de sturen te verkopen van de ontwerpen die je voor jezelf al hebt gemaakt?
Hoewel ik er niet actief mee bezig ben en het een hobby blijft, gebeurt het wel eens dat ik een reeds gemaakt stuur verkoop en een nieuwere versie voor mezelf maak.

Gezien de tijd die het kost om een stuur te bouwen, moet je dat ook zien als een hobby en niet een als business model. Rijk word je er niet van, maar is het wel leuk om te kunnen zeggen dat er in Amerika, Canada en zelfs in Australië geraced word met een stuur van Henkus.
Interessant! Ik heb ook al wat sturen zelf gemaakt maar vind het vooral moeilijk om de gewenste encoders te vinden van goede kwaliteit. Daardoor blijven de stuurtjes ook een beetje 'arcade' kwaliteit als je begrijpt wat ik bedoel?

Ik heb met name een issue met rotary encoders vinden zoals die van Precision Sim Engineering op het GPX stuurwiel, en een blijvend issue zijn de idioot luide pedal-shifters. In m'n BMW straatauto zijn ze véél en véél stiller :) En heb je al eens met goedkope schermen gewerkt in een stuur? Of is daar simpelweg teveel software voor nodig die je dan handmatig moet schrijven?

Voor jou geen probleem denk ik omdat je hele rig al behoorlijk wat herrie maakt, maar voor de gemiddelde sim-enthousiasteling tóch wel een dingetje :)
CTS rotary encoders zijn in principe de standaard.

De shifters in je BMW kun je niet vergelijken met die op een race rig. Als sim racers willen we veel tactile feedback. Dus goed voelen dat je schakelt en dan maakt het geluid.

Geluid is voor mij idd geen issue daar ik race met noise cancelling headphones.

Met SimHub kun ook een Nextion scherm aansturen als je dat wilt.
Jammer dat er niet een aantal echte goede foto's zijn gemaakt.
Check mijn topic op het forum, zie link onder aan het artikel.
Ik speel Gran Turismo Sport in VR en ik kan me voorstellen dat het verschil in beleving tussen een monitor en VR net zo'n grote stap is als van monitor naar rig of zelfs van VR naar rig.

Kan je nog genieten van een racesim op een normaal scherm zonder alle extra's of ben je 'verpest'?
De stap van VR naar de 49" monitor kan ik nog wel goed maken. In een donkere kamer is de 49" monitor die beweegt met de rig een bijna VR ervaring. Ik ben dan wel meer een spelletje aan het spelen als dat ik simulatie rij in VR.

Rijden zonder motion gaat niet meer. Dus ja ik ben verpest :)
Mooi gedaan.
Ben benieuwd of er ook zoiets te bouwen is voor Flightsimulator. Modulair dan.
Dat je voor 100K een 737 sim kunt kopen weet ik al. Maar die is static.
Met de pracht en praal van FS2020 lijkt mij (zeker icm VR support straks) een leuke GA sim-rig wel tof.

Wellicht is deze racerig wel om te bouwen?
In de basis is het wel een beetje hetzelfde.
The hardware van de race rig ondersteunt motion in FS2020.

Ik heb al een aantal keren op het punt gestaan om een Hotas aan te schaffen en modulaire oplossing er voor te bouwen. Technisch moet het wel mogelijk zijn.

Er is nog steeds niets gekomen omdat het racen zelf mijn primaire interesse heeft, maar misschien wel in de toekomst.
wow wat een tweaker ben jij. chapo! waar ik erg beniewd naar ben is hoe je de stuurtjes maakt. ontwerp en print je het midden deel? hoe doe je dat met handvaten en knopjes. blog je er ergens over op GOT bijv.?

Daarnaast ben ik benieuwd naar je initiele opstart kosten. je bent in de basis ooit begonnen met een leuke stuurset. trustmaster t300/fanatec set, maar het begon denk ik eigenlijk met de het motion gedeeldte. zou je ons daar in mee willen nemen, want ik denk dat er meer lezers geintresseerd zijn in de haalbaarheid voor hun zelf.
Kijk ook even in mijn "showcase topic" dat ik hier op het forum heb. De link daarvan staat onder het interview. Daar kun je zien hoe ik begonnen ben achter een bureau, met een bureaustoel.

De race rig evolueert constant en is nu al weer van een heel ander niveau als de foto's in het artikel van inmiddels weer 1 jaar geleden.

De sturen ontwerp ik in Fusion 360. Voor de "productie" heb ik een CNC machine en een 3d printer.
Leuk artikel !
Mischien een idee om een motorhelm te ontwerpen zodat de VR bril erin past.
Aankleden met de binnenvoering van een motorhelm en je bent weer iets dichter bij de realiteit.
Echt een mooi project, ben erg onder de indruk. Dit is wat ze noemen de ultieme hobby!

Onlangs was ik in Ede en daar kwam ik deze vr-race centrum tegen: https://racegamecentre.nl/
Midden in het centrum, deed mij denken aan de oude arcade hallen, maat dan met VR. Voor degene die niet de mogelijkheid hebben voor een eigen rig, was dit best gaaf.

https://www.ad.nl/esports...ulatoren-in-ede~a2812c3b/

[Reactie gewijzigd door no_way_today op 30 augustus 2020 07:15]

Zou ik even mee wachten Henkus, zelf heb ik dus een cockpit met diverse Saitek Panelen (2xMDF, Multiplanel en RadioPanel), maar op dit moment zit er een bug in FS2020 dat spelen met zulke panelen geen pretje zijn, en je framerate kelderd als een gek.

Goed nu vermoed ik als jij iets gaat bouwen dit wel een paar weekjes duurt, hopelijk tegen die tijd is het probleem allang opgelost :D
Dat zal vooral afhangen van wat je wenst. In een zitje in VR kan leuk zijn, meer dan mis je heel de interactie met je cockpit omdat je je handen niet kunt zien. Wil je een goede sim opzetten, dan zou heel je cockpit moeten bewegen en dan spreken we over een heel andere ordergrote van rig dat eronder moet.
Super mooie setup! Ik denk dat het toch wel tot zo'n beetje de ultieme setups behoort en absoluut tot de mooiste die ik op internet gezien heb.

Hoe zit het eigenlijk met de verzekering? Want ik kan me voorstellen dat je een hoger risico loopt vanwege de (BMW?) showroom en je rig ook nog eens in die showroom staat.
De race rig is apart verzekerd en natuurlijk wordt alles bewaakt door een alarmsysteem.

Daarnaast is onmogelijk om de setup uit de showroom te rijden door een andere deur dan die naar het kantoor gaat.
Daarnaast is onmogelijk om de setup uit de showroom te rijden door een andere deur dan die naar het kantoor gaat.
Maar hoe komt de BMW dan daar? :?

Verder verstandig dat ie apart verzekerd is, want ik kan me voorstellen dat een standaard inboedel (of bedrijfsvoorraad verzekering) dit niet 1-2-3 zal dekken gezien de kosten van alles.
Kijk maar eens in het groene stukje (even op toon alles klikken), bij beroep en dan snap je het. Ik zat eerst ook even te kijken/lezen totdat het kwartje viel.
Wat @MazeWing denk ik bedoelt is "als er een BMW naar binnen kan, waarom zou de rig dan alleen door een deur richting kantoor kunnen?" Auto ingang = rig uitgang.
Dat zou je idd denken maar...met een auto rij je zo over een 5 cm hoge opstaande rand, de rig op wieltjes ga je daar onmogelijk overheen krijgen. Optillen kun je vergeten en ja dat weet ik uit ervaring :)
Zo kan je het inderdaad ook lezen ;)
Ja precies! Ik neem aan dat de BMW niet via het kantoor “deurtje” de showroom binnen ja gekomen :+
En hoewel de Valve Index zeer comfortabel is, zit je toch met zo'n warm ding op je hoofd en voel je tegelijk de druk op de voorkant van je gezicht.
Voor iedereen anders natuurlijk, maar ik zie op de foto dat je de achter-strap vrij hoog op je achterhoofd hebt, daardoor merkte ik zelf dat de bovenkant van index dan nogal op je wenkbrauwen duwt. Als je hem wat meer horizontaal op zet, dus de achterkant lager, en de band bovenop langer maakt, dan is dat veel minder en draagt het voor mij een stuk comfortabeler.
Ik heb de Index inmiddels al aangepast en een extra steun gemaakt, waardoor deze een stuk comfortabeler zit. Voor normale VR toepassingen is het geen probleem.

Maar tijdens het racen moet de VR bril moet strakker zitten omdat deze anders verschuift door de bewegingen en trillingen van de race simulator.
Ah ok, nice. Enige details hoe dat eruit ziet?

(side note, ik heb onlangs dit gekocht voor de flightsims, misschien nog een tip voor dat beetje extra subtiele immersion bovenop de motion rig: https://andres.shop/jetse...simshaker-jetpad-fse.html )
Damn. Echt, dit is wel heel dik.

Wat ik vooral mooi vind is dat zowat alles gewoon opensource is. Het is wel een tof idee dat mensen gewoon samenwerken aan zoiets en dat je elkaar dan gewoon helpt door informatie te delen.

Ik neem aan dat eventuele motion sickness hiermee ook helemaal weg is? Het lijkt er namelijk op dat je hersenen genoeg feedback krijgen.

En een andere vraag, mis je nu nog iets in de simulatie? Of ga je erin zitten en je hersenen zeggen: "Yup, we zitten in een auto!".

Petje af hoor.
Meeste mensen die voor het eerst VR rijden in een motion rig hebben idd minder snel last van motion sickness.

Het blijft echter een simulatie en het is iets waar je hersenen aan moeten wennen. Als je er eenmaal in zit kom het allemaal best natuurlijk over.

Als ik in een rig zonder motion rij en ik trap op de rem, heb ik het gevoel dat de rem niet / niet goed werkt omdat ik geen reactie voel tijdens het remmen.

Zie mijn antwoord aan Bart hieronder over de vergelijking met het echte werk.
Dank voor je reactie, ik vind het echt een vette setup.
Zeer mooie setup!
Zelf ben ik ook aan het kijken wat de mogelijkheden zijn voor mij om een simracing rig te bouwen dus dit is een leuk artikel om te lezen!

Ik ben ook nog altijd super benieuwd naar VR foveated rendering met eye tracking, ik hoop dat dit binnenkort op punt staat zodat er meer mogelijkheden zijn in VR. Want zoals je zegt kunnen we wel wat meer kracht gebruiken in VR.

[Reactie gewijzigd door Pepeee op 30 augustus 2020 06:47]

Als je nog verdere interesse hebt kijk dan ook even mijn topic op het forum. De link hiervan staat onder het artikel. De tekst van de het artikel is helemaal up to date, maar de foto's zijn inmiddels al weer 1 jaar geleden gemaakt en in de tussentijd is er heel wat veranderd :)
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True