Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jeroen Horlings

Redacteur fotografie en automotive

Community-interview

De drum'n'bass van kaos001

19-07-2020 • 06:00

105 Linkedin

Goede muziek maken kan op een laptop van 500 euro

Marten van der Bijl is op Tweakers bekend onder zijn nickname kaos001. KAOS is ook zijn artiestennaam waaronder hij drum’n'bass-nummers produceert. Hij deelt zijn muziek via Soundcloud en het Forum, maar onlangs werd een van zijn nummers ook op een professioneel label uitgebracht. Wij gingen bij hem op bezoek in Almelo.

Hoe begon het allemaal?
"Het was een mix van muzikaliteit van huis uit en de interesse in computers. Mijn moeder is erg muzikaal, ze bespeelt veel instrumenten en heeft in een orkest en big band gezeten. Ik had niet zoveel met klassieke instrumenten; vanaf mijn zesde was ik vooral bezig met computers. Toen ik een jaar of twaalf was, hadden we een collega van m'n ouders over de vloer. Hun zoon was van dezelfde leeftijd en ik vroeg hem of hij een manier wist om muziek te maken op de computer. Hij liet me Screamtracker zien. Dat was een programma dat op DOS draaide en gebruikmaakte van de eerste Creative SoundBlaster-geluidskaart. Er ging een wereld voor me open. Hij leerde me de basics en de rest heb ik mezelf aangeleerd, onder meer door de creaties van anderen te bestuderen. In die tijd maakte ik vooral gabber en hardcore. Het was het begin, maar ik was niet zo goed. Eigenlijk was het troep, haha."

Hoe ontwikkelde je muziek zich verder?
"Ik ben deels opgegroeid in Leiden en deels in Twente, maar heb gestudeerd in Amsterdam. Na m'n studie multimediavormgeving aan het Grafisch Lyceum ben ik in Almelo komen wonen. Hier leerde ik mensen kennen die allemaal iets met muziek deden, van dj's tot rappers en beatmakers, veelal uit de hiphopscene. Aangezien ik in die tijd ook veel hiphop maakte, was de connectie snel gelegd. Na wat losse beats voor diverse rappers heb ik in 2008 samen met vrienden een hiphopalbum gemaakt. Drum'n'bass speelde in die tijd ook al een rol, want ik vond het geweldig
om naar te luisteren, maar de lat om het te produceren lag op dat moment nog te hoog. Niet dat hiphop gemakkelijker is om te maken, maar drum'n'bass heeft dermate veel lagen en details dat je snel de weg kwijtraakt. Nadat ik een paar jaar samen met een vriend op diverse dubstep- en drum'n'bassfeesten had gedraaid als dj, begon het erg te jeuken om zelf ook dergelijke muziek te gaan maken en heb ik me erin vastgebeten. Ik moest en zou een release krijgen op een professioneel label."

Is het lastig om je muziek onder de aandacht te brengen?
"Om in clubs op te treden of om ontdekt te worden moet je je inspannen. Laat je muziek beoordelen door mensen waarvan jij denkt dat ze goede feedback kunnen geven. Zet het vervolgens op SoundCloud en stuur demo's op naar labels en organisatoren van feesten. Zo werd ik in 2014 uitgenodigd om live te komen draaien op 3FM bij Freaknacht van Sander Hogendoorn. Daar wordt veel muziek gedraaid die niet standaard is, minder commercieel. Dat was naar aanleiding van een nummer dat ik opstuurde. Sander bleek van drum'n'bass te houden."

Wat is er zo leuk aan drum'n'bass?
"Het ritme. House, techno of hardstyle hebben allemaal één ding gemeen: op elke tel hoor je een kickdrum. Hiphop wijkt daarvan af met een zogeheten 'broken beat'; drum'n'bass doet hetzelfde, alleen dan op een hoger tempo, vaak tussen de 170 en 176 bpm. Het feit dat het geen standaardritme heeft, spreekt me aan. De muziekstijl kent ook veel percussie-elementen die vaak erg technisch in elkaar steken. Dat heeft als gevolg dat het vrij lastig is om te maken, maar als alles mooi in elkaar valt, geeft dat een goed gevoel. Drum'n'bass is een niche, maar binnen de niche is het heel groot. Het subgenre neurofunk is bijvoorbeeld erg agressief en geeft veel energie, terwijl 'liquid' juist een hele rustige kant van het genre laat zien. Deze diversiteit van zowel de muziek zelf als de mensen die naar de feesten gaan, maken het tot een muziekstijl die ik ontzettend waardeer."

Marten van der Bijl

Nickname
kaos001
Betekenis nickname
Het is soms een zooitje in m'n hoofd
Woonplaats
Almelo
Hobby's
Muziek maken/draaien/luisteren, motorsport, voetbal
Geboortedatum
9 juni 1983
Op Tweakers sinds
2001
Favoriete onderdelen T.net
Frontpage, forum en pricewatch
Studie
Multimediavormgeving, Grafisch Lyceum Amsterdam
Beroep
Grafisch werkvoorbereider
Smartphone
IPhone SE
Computer
MacBook Pro 2011, Intel Core i5-2500K-pc met Asus P8Z77-V, Corsair 16GB DDR3, Samsung 1TB-ssd, Focusrite Saffire 6 USB-soundcard, ADAM A7X-monitorspeakers, Korg Microkey MIDI-keyboard
Gameconsole
NES en SNES
Soundcloud
Soundcloud.com/kaos001

Wat voor apparatuur en software gebruik je zoal?
"Tegenwoordig is het meer software dan hardware. De software waarmee je nummers maakt, wordt een DAW genoemd, Digital Audio Workstation. Ik gebruikte tot voor kort de Renoise-software, die dezelfde interface heeft als trackers, maar een jaar geleden ben ik overgestapt op Reaper. Deze werkt ongeveer hetzelfde als de beter bekende software zoals Ableton, Cubase en Logic Pro. Qua plug-ins gebruik ik iZotope, FabFilter en Waves, in combinatie met de Kontakt-, Spire-, en Serum-synthesizers. Als keyboard gebruik ik de Korg Microkey met 37 toetsen. Die biedt drie octaven bereik en hij is dankzij zijn compacte formaat gemakkelijk mee te nemen. En verder de ADAM A7X als studiospeakers en een FocusRite Saffire 6-usb-geluidskaart. Daarnaast heb ik nog een Behringer B-2 Pro-microfoon staan om vocalen mee op te nemen."

Hoe ga je te werk?
"Inspiratie kun je niet forceren, dus het komt vooral aan op spontane momenten. Ik luister niet vaak naar muziek, want als ik dat doe, dan begin ik een nummer compleet te ontleden. In de auto, onderweg van werk naar huis of andersom, heb ik dus vrijwel nooit muziek aan. Het is voor mij een rustmoment. Soms beatbox ik dan een beetje in m'n telefoon en speel ik thuis na wat ik geneuried heb. Maar soms krijg ik mijn inspiratie ook uit andere tracks en probeer ik daar iets compleet anders van te maken. Eenmaal bezig is het zo diep in de nacht voordat ik klaar ben. Dan is de basis af, maar het finetunen kost met afstand de meeste tijd."

Vertel eens iets over de kamer waar je muziek maakt
"Ik woon in een hoekhuis, wat als voordeel heeft dat de buren er geen last van hebben als ik muziek maak. Ik maak muziek liever via goede speakers dan met een koptelefoon. Aan de muur zie je 'broadband absorbers' hangen. Dat zijn zelfgemaakte mdf-kisten met rockwool van binnen. Dat heeft een gigantisch goede akoestische demping. Anders krijg je reflectie, oftewel weerkaatsing van het geluid waardoor je iets in feite twee keer hoort."

Is het maken van muziek gemakkelijker dan 10 of 20 jaar geleden?
"Niet per se gemakkelijker, maar de drempel is lager. Vroeger had je dure apparatuur nodig en was het veel lastiger om te leren. Tegenwoordig kom je al een heel eind met een laptop van vijfhonderd euro en software van een paar tientjes. Het maakt eigenlijk niet echt uit wat voor software je gebruikt; het is puur een hulpmiddel. Net als bij een camera gaat het niet om het apparaat, maar om de fotograaf."

"In mijn tijd vertelde niemand mij hoe het moest, dus ik ben wel een beetje jaloers op de tieners van nu. YouTube staat vol met tutorials. Als ik nu zeventien zou zijn, was ik veel sneller gekomen op het niveau waar ik nu ben. Bovendien is het voordeel van jong zijn dat je dan minder muzikale bagage hebt en daardoor eerder uit je comfortzone kan treden en echt iets nieuws kan maken."

Je muziek is pas ook uitgebracht door een professioneel label.
"Ja, de track Chopped Up is in april uitgekomen bij Influenza Media, een dochterlabel van Fokuz Recordings. Doorbreken is heel lastig, dus dit was echt een kroon op m'n werk. Na zo'n release word je eigenlijk pas serieus genomen. Dat ging ook niet zonder slag of stoot. Als je muziek opstuurt, hoor je negen van de tien keer niets meer terug. In dit geval had ik zo'n half jaar eerder een nummer samengesteld op basis van samples van een paar seconden en daarvan allemaal zogenaamde one shots en pads gemaakt. Bij het nummer had ik mijn werkwijze op papier uitgelegd, waarna ik door de baas van Fokuz benaderd werd."

Wat zijn je ambities op dit vlak?
"Ik ben nu bezig met tien tracks, waarvan ik er zes wil afmaken. Uiteindelijk blijven er daar dan vier van over en die zou ik graag op een EP willen uitbrengen. Als ik dan een keer geboekt word op basis van die tracks, zou dat leuk zijn, maar dat is niet het doel. Mijn drijfveer is het maken van muziek die ik leuk vind, waarvan ik hoop dat anderen dat ook vinden."

Zou je kunnen leven van muziek maken?
"Maar een klein percentage van de producers kunnen van hun muziek leven. Het is een niche, waardoor je er andere dingen bij moet doen. Denk aan tracks afmixen, shows organiseren of optredens houden. Alleen van het maken van muziek kun je niet leven. De muziek is je visitekaartje, maar je gaat pas geld verdienen met boekingen of door diensten aan derden te leveren. Talent alleen is niet voldoende, je moet je muziek echt onder de aandacht brengen. Dat is ook het voordeel van een label; daarmee bereik je veel meer mensen."

Hoe lang ben je al actief op Tweakers?
"Ik heb me voor het eerst geregistreerd in 2001, maar was na enige tijd het wachtwoord kwijt en was van provider gewisseld, dus kon ik geen reset doen. In 2005 registreerde ik me opnieuw, nu onder de naam kaos001, wat later ook mijn artiestennaam geworden is."

Er is ook een vrij actief topic over muziek maken op GoT. Wat gebeurt daar zoal?
"Ja, het How to become a Producer-topic bestaat al sinds 2002 en leeft nog steeds. We delen daar onze muzieknummers en reageren dan onderling met constructieve feedback. Ook worden er concrete tips gegeven over het gebruik van software of workflows. Het is na al die jaren nog steeds een leuk en positief topic, waarbij af en toe ook vriendschappen ontstaan. Zo heb ik een van de users onlangs ontmoet op een drum'n'bassfeest, wat erg leuk was."

Heb je tips voor anderen die meer met muziek willen doen?
"Maak muziek die jij leuk vindt. Geen muziekstijl die toevallig populair is of die anderen leuk vinden. Wees geen copycat, maar ga echt je eigen stijl en geluid maken, dan steek je erbovenuit. Origineel zijn is lastig, maar dat komt met de jaren."

Dit artikel verscheen in juni 2019 in Tweakers Magazine.

Tweakers-community

Deze zomer publiceert Tweakers een reeks interviews die eerder in het Tweakers Magazine zijn verschenen. Ieder weekend lees je een interview met een van onze communityleden. Meer artikelen over projecten van tweakers vind je via de tag Tweakers Community. Wil je zelf iets bijdragen of iemand uit de community voordragen om in de schijnwerpers te zetten? Tip de redactie op het Forum.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (105)

Wijzig sortering
Het is tegenwoordig wel een stuk makkelijker om zelf muziek te maken financieel gezien dan.

1. Software is goedkoper geworden / te kraken.
2. Veel software synthesizers.
3. Hardware is simpeler & beter geworden. Denk aan de Audio monitors, je hebt al een redelijk goede kwaliteit monitors voor onder de 1000 euro. En goedkope redelijk hoge kwaliteit audio interfaces. Daarnaast nog een leuke USB midi keyboard erbij...
(Ja ik heb het hier vooral over de kwaliteit/prijs verhouding die tamelijk goed is voor beginners)

Tijd geleden moest je allerlei hardware Synthesizers kopen, een hardware mixer. Hele dure Audio interfaces met PC en opname apparatuur en hardware effectendozen en ga zo maar door. Je was met gemak dik over de 10k tot 20k aan apparatuur kwijt.

De evolutie naar de software wereld, en de verdere hardware die je nodig hebt dat heel goedkoop is geworden heeft er voor gezorgd dat iedereen muziek kan produceren op zijn zolderkamer.
Dat is natuurlijk heel gaaf. Hoe meer mensen er mee bezig zijn, des te meer leuke creatieve zaken naar boven komen. (En ja ook heel veel troep haha, maar dat hoort bij het proces)

[Reactie gewijzigd door Immutable op 19 juli 2020 09:36]

1. Software is goedkoper geworden / te kraken.
Ja dat het financieel makkelijker wordt door software te kraken is nogal wiedes he? Het is alleen wel strafbaar en het maakt je een dief. Het is ook financieel aantrekkelijk om een bank te beroven, alleen ik doe het niet door alle andere dingen, waaronder "ik wil geen dief zijn" ;).
Het is niet haalbaar om als amateur en opkomend talent duizenden euro’s aan features en samples te kopen laat staan volledige functionerende DAWs die de workflow wel zo makkelijk maken!

Not to mention GEAR!
Waarom zou je als amateur voor duizenden euro's moeten investeren aan "features en samples". Ik ken iemand die fantastische muziek maakt met alleen garagenband. Wil je iets meer dan heb je voor een paar honderd euro ook Logic Pro met een ton aan plugins, effects en sample banks. Heb je geen Mac dan heb je voor 600 euro Ableton Live Suite, allemaal meer dan voldoende om als amateur muziek mee te maken. Ja ook 600 euro is misschien veel maar het is absoluut niet in de orde van duizenden euro's zoals jij nu stelt.
Koop cubase pro in de aanbieding. Dan heb je voor 300 euro alles wat je nodig hebt om geen excuus meer te hebben dat je geen muziek kan maken ;)
Daar zit voldoende bij om mooie nummers te maken qua VSTs (synth, effecten, etc)
Wil je meer, dan zijn er legio freeware VSTs.

Sterker nog.
Ga voor cakewalk, dat is gratis.
Download dan een aantal goede freeware VSTs zoals Surge of Tyrell N6, en het kost je geen dubbeltje.
Mits je nog wat oortjes had liggen die je bij je telefoon kreeg.

[Reactie gewijzigd door Zynth op 19 juli 2020 18:40]

Tip voor wie dit leest (voor 31 juli):
Koop daarnaast de goedkoopste plugin op Plugin Boutique en claim Reason Lite gratis.

https://www.pluginboutiqu...os%20Rack%20Lite%20Plugin
FYI; "Union Expansion Bank: Plucks 1" kost €2,02.
Daar krijg je het onder andere bij.
DAWs zijn helemaal niet zo duur. Logic Pro is €200 en dat is prima op te brengen voor een serieuze hobby. Daarbij krijg je een hele zwik virtuele instrumenten en samples waar je heel lang mee vooruit kunt.

Renoise en de instapeditie van Ableton Live kosten beiden €80. En Reaper kost €60.

[Reactie gewijzigd door Grauw op 19 juli 2020 22:38]

Als je denkt meer geld nodig te hebben om betere muziek te maken ontbreekt het je denk ik vooral aan creativiteit, en da's niet te koop ;) Het maakt niet uit wat voor genre muziek je maakt, een greintje punk heb je altijd nodig om met weinig toch veel te doen.
  • Tweedehands Macbook: €400
  • Logic Pro: €200
  • Goede microfoon: €100
  • Tweedehands gitaar: €200
Kan je aardig professionele muziek mee maken.
Misschien nog wel even een audio interface uitzoeken en een goede koptelefoon, dan ben je rondom de 200-300 extra kwijt.
Klopt ja. Maar goed, €1200 is niet super duur voor een hobby. En dikke kans dat je al wat dingen hebt die je kunt gebruiken, zeker om mee te beginnen.
Ja precies, ik ben nagenoeg begonnen met de middelen die ik al had. Alleen fruity loops studio heeft me een paar centjes gekost.

Natuurlijk ben ik na een tijd ook begonnen het wat professioneler te zien door ook een midi keyboard aan te schaffen.
Ik zeg niet dat je het moet doen, ik vind dat de personen die de software maken mee mogen verdienen aan je succes. Ik zeg echter dat het een mogelijkheid is en dat het gebeurd. Het is natuurlijk uiters illegaal, en tegen de wet. Daarnaast zijn de DAW's tegenwoordig niet zo duur meer, dus waarom niet gewoon kopen idd. Die software ontwikkelaars moeten ook brood op de plank krijgen.

Gewoon kopen, zo duur is het dus niet.

[Reactie gewijzigd door Immutable op 20 juli 2020 09:51]

Het was in de tijd dat FL Studio nog Fruityloops heette al te kraken (en vrij populair op de betreffende illegale softwarekanalen)
Dat er op software gebied zoveel mogelijk is was voor mij een nadeel. Meerdere DAW’s uitgeprobeerd maar kon maar niet de DAW vinden die ik de moeite waard vond om echt in te verdiepen. Telkens las ik weer reacties over andere DAW’s die meer prettiger waren blabla en daardoor raakte ik behoorlijk afgeleid van de core. Leren muziek maken.

Hetzelfde met diverse soft synths. Echt dagen door de presets gebladerd en er niks mee gedaan.

Lang verhaal kort; voor mij was de keuze te groot en vergat ik gewoon waar het om draaide en heb ik na een jaar prutsen alles aan de kant gedaan. Achteraf gezien hou ik wel van muziek, maar bak ik er zelf geen reet van en wordt ik alleen maar getrickerd door hardware/software.
Dat is exact waarom ik en vele anderen FL studio gebruiken vanwege de drag & drop functies.

@ Leren muziek maken.

Hetzelfde met diverse soft synths. Echt dagen door de presets gebladerd en er niks mee gedaan.
ik heb veel lol met de soft synth van AudioKit One op mijn iPad; die is nota bene gratis omdat ze willen dat iedereen ter wereld toegang kan hebben tot een synthesizer. Heb daarna nog wat andere apps van ze gekocht ter ondersteuning, looper bv. is ook erg leuk om mee te spelen.
wat bedoel je met 'tegenwoordig' ?
Het tracker tijdperk (screamtracker, fasttracker) is alweer erg lang geleden, dat was het net niet.
Maar de producten die daarna op de markt kwamen (bv reason, - edit: en inderdaad fruityloops) waren goed genoeg om HQ producties te maken, dan heb ik het over bijna 20 jaar terug.
En die producten waren ook niet duur.

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 19 juli 2020 16:04]

Het tracker concept is nog steeds wel populair hoor, kijk bijvoorbeeld naar de recent uitgebrachte Polyend Tracker.
wow dat is wel erg cool. met interface ook nog :)
En niet te vergeten : renoise, luister maar eens naar Keith303
Tracker tijdperk is nog niet voorbij hoor, wat dacht je van Renoise?
Moderne tracker welke VSTi en VSTfx gewoon ondersteund. Tegenwoordig is het wel een beetje een Niche als je het vergelijkt met de meer mainstream DAW's zoals Cubase / FlStudio / Reason / Pro Logic etc. Maar er is zeker een hardcore group van Renoise gebruikers.
Dat software te kraken is heeft niets met de moderne tijd te maken, ik weet dat toen ik voor het eerst muziek ging maken ik Cubase op mijn Atari ST had van ene MIke Hunter. Voor de duidelijkheid, ik heb al sinds jaren alle software legaal.

Ik ben het niet eens dat je met je statement dat je vroeger al snel 10 tot 20k kwijt was om muziek te maken. Ik heb mijn eerste EP opgenomen met een EMU sampler, een SH-101 die ik voor 100 gulden had gekocht en TR-707 voor 35 gulden. Mijn mengpaneel was een afdankertje van iemand, ook 100 gulden. En een Boss effect unit voor 150 gulden. Opgenomen op een goedkope 2e hands DAT voor 700 gulden ofzo.

Later zelfs nog met een vriend een plaat opgenomen met alleen een Roland W30 en TB-303, die laatste ook gekocht omdat niemand wist wat je er mee kon doen.

Dus dat je veel en dure aparatuur nodig hebt is gewoon niet waar. Als je met een paar kleine dingen geen gave muziek kan maken dan lukt het met veel en dure apparatuur ook niet.
Lekker lijstje! En heel waar wat je zegt.
Heb bijna alles ook gehad, vroegah. Ik heb super goede herinneringen aan de W30. Super veel instellen op een display van 9 (ofzo)karakters en een handje vol knoppen. Stapels floppies vol met samples.ooit es een harde schijf crash gehad met 4 gig aan zelf geknipte samples. Geen backup natuurlijk. Huilen.
Good times!
1000+ gulden, vandaag de dag euro. Dat is voor menig 16 jarige veel geld. Dus er is wel degelijk een groot verschil tussen toen en nu. Op een beetje laptop installeer je een zeer professionele (illegale) muziekstudio. Gratis. Dat is het verschil met de jaren 90. En ja ik kom ook uit de 909, 303 tijd en die dingen werden rap, heel rap duurder dan 75 gulden. Beetje mixer was ook hartstikke duur.
Het punt wat ik wil maken is dat wat er werd beweerd dat je ergens tussen de 10k en 20k nodig had om muziek te maken schromelijk overdreven is.

En ja dat was vroeger voor mij veel geld maar dat werd ook hard voor gewerkt met bijbaantjes.

Ik heb voor mijn 303 en 909 inderdaad niet veel betaald omdat ik er op het juiste moment bij was. Het is vandaag wel makkelijker geworden om te beginnen. Het voordeel trouwens van muziek maken meet weinig apparatuur is dat je door de beperkingen wel heel creatief wordt. Het preset scrollen van vandaag de dag is een valkuil waar je makkelijk in kan vallen (is mijn mening :-))

Dat je nu gekraakte software kan installeren voor nop is natuurlijk een dooddoener, ik kan ook zeggen dat ik alle apparatuur gratis kon krijgen door bij een muziek winkel in te breken.
Je weet zelf wel dat inbreken een heel ander verhaal is dan een stukje software downloaden. Verder ben ik het helemaal met je eens hoor.

Daarnaast staat op YouTube voor alles wel een tutorial vandaag de dag. Vroeger moest je het allemaal zelf ontdekken. Had echt zijn charme.
In hindsight ja, had echt andere gear moeten halen, sterker nog, met de kennis van nu had ik minder nieuwe en uberhaupt minder backline gehaald en meer outboard gear. Dat het toen al goedkoper kon telt nu ook, echter waren de middelen van enige kwaliteit echt wel een stuk duurder tov van nu.
Wat nu vintage is was toen betaalbaar en dan bedoel ik niet eens de 303 van 150 gulden, maar ook Neve pre amps e.d. Ik heb een aantal dingen wel 2e hands gekocht omdat het vintage was maar merendeel gewoon nieuw en een beetje synth was al gauw 3500 gulden en een beetje mixer idem, computers waren een godsvermogen.

Maar ik kan je wel vertellen, ik heb veel meer en veel sneller werkelijk geleerd met dan nu mogelijk is en dat zelfs idd met YT. Je kan wel een computer pakken en ITB aan de slag als beginner maar die learning curve is gruwelijk en niks ITB is hands-on behalve een controller (en ook succes daarmee als beginner lol). Nee, als je vroeger zoveel geld moest uitgeven voor een bijvoorbeeld een compressor dan ging je verdomme ook leren ook hoe hij werkt, klinkt en wat zn karakteristieken zijn zonder presets. Je bent veel meer geneigd om het uiterste uit het minimale te halen. Ik heb meer geleerd van synthese op een 106, simpelweg omdat hij een fader heeft voor elke parameter. Hands-on controle doet zoveel meer dan een muis/kb, monitor met controller voor elkaar kan krijgen als je dit wilt leren.

Ik kan ook stellen dat ondanks dat de drempel laag is het niet(altijd) een pluspunt is. Ik vind namelijk niet echt dat betaalbaarheid altijd beter maakt want eigenlijk kunnen ze het voor het geld niet meer maken. Je kan hierbij kijken naar bijvoorbeeld Akai Pro Japan en wat nu Akai Pro is. Samplers zoals de S750 die 10k koste met vreselijke goede dacs erin, dat soort spul..

Hoe dan ook, het beste momenteel is nog altijd gebaseerd op spul van vroeger, hoe je t went of keert. Deels kan je idd goed uit de voeten met een klein budget maar zodra je het licht ziet besef dat je al geld verspild had, toch net wat meer had moeten uitgeven of gewoon andere keuzes had moeten maken die niet op budget gebaseerd zijn... veel goedkoop spul is uiteindelijk duurkoop. Dat is mijn ervaring na pakweg 35k Euro te spenderen in 32 jaar met deze hobby.
Al is het zeker toegankelijker, waren er al veel mogelijkheden vroeg.

Ik had op de basisschool een vriend die veel met muziek al deed (denk rond '95 - 2 jaar jonger dan kaos), dat was altijd een passie van hem, en maakte met een simpel programma al toffe dingen.
Die passie heeft hij doorgezet, en jaren terug bij een reunie kwam ik erachter dat hij ook werkelijk was doorgebroken, en dat gebeurde rond 2006.

Ik zeg daarmee niet dat de software van toen voldoende was om de kwaliteit muziek te kunnen maken die nu kan, maar volgens mij waren er wel voldoende mogelijkheden om jezelf te kunnen ontwikkelen in die tijd.

Maargoed ik zie wel dat het veel speelt, werk met pubers en daar zitten er best wat bij die veel met muziek bezig zijn, en al met weinig middelen echt goede kwaliteit in elkaar kunnen zetten.
Het produceren van muziek is inderdaad goedkoper en makkelijker geworden. Maar software van een paar tientjes?

Een goedkope DAW kost al snel 100 euro of meer. En dan heb je de meest standaard versie waar je vrij weinig mee kan. (zeker als je kijkt naar tutorials) Dan heb je vaak nog een aantal plugins nodig die ook weer snel 100 euro ps of meer kosten. 500 euro ben je al vrij snel kwijt aan software heb ik het idee.
FL Studio wordt gemaakt in Belgie en heeft een levenslange licentie (als in iedere nieuwe versie is inbegrepen). Geprogrammeerd in Pascal overigens.

En op iPad kun je Cubasis kopen voor een paar tientjes wat ook al veel kan.

Je hebt de bekende (dure) namen (die overigens vaak ook instappers hebben) en een hele hoop kleinere spelers. Renoise is leuk omdat het zaken anders doet en een herkenning voor degenen die oude trackers kennen (maar veel uitgebreider). Voor kaos lijkt het me overigens een vrij grote overgang van manier van werken in Renoise naar sequencer idee van Reaper (die mij nog onbekend was, waarvoor dank). Reaper overigens van de maker vannnn winamp... apart figuur ook, maar technisch top.

Je moet je inderdaad niet blind staren op alle mogelijkheden ,maar ergens voor kiezen en erin duiken. Wat iemand een goed product vind, is vooral wat diegene in en in kent en langdurig gebruikt. Objectiviteit hierin is soms moeilijk.

Het is maar zelden dat muzieksoftware (boven een bepaald niveau) je creativiteit beperkt. Ik zou zeggen, begin met leren piano te spelen (wish I did instead of keyboard). Dat geeft je zoveel muzikale kennis en kunde. Hoewel je dat voor strakke digirepibeats niet direct nodig hebt, levert het je als je die kant op gaat wel een gigantisch voordeel op. Muzikale improvisatie en variatie. Hoewel succes vooral een verhaal van marketing is (en geld en geluk) in hedendaags klimaat.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 19 juli 2020 15:12]


Je moet je inderdaad niet blind staren op alle mogelijkheden ,maar ergens voor kiezen en erin duiken. Wat iemand een goed product vind, is vooral wat diegene in en in kent en langdurig gebruikt. Objectiviteit hierin is soms moeilijk.


Je hebt alle mogelijkheden nodig en daarom kan het niet legaal of je moet een investering maken en dan nog je producties aan de man brengen met een bepaalde sound. Ze zeggen het allemaal, heel internet staat er vol van en het is per definitie niet waar! Omdat je meelift met een bepaald spectrum arrangement omdat het ten eerste muziek is en moet zijn.
Reaper is 60 dollar: https://www.reaper.fm/purchase.php
Renoise is 68 euro: https://www.renoise.com/shop
Mulab is 68 euro: https://www.mutools.com/index.html
Mixbus is 89 dollar: https://harrisonconsoles.com/site/mixbus.html
Enzovoort..

Ardour is gratis: https://ardour.org/

Het is maar net wat je eraan uit wilt geven hoor, en de genoemde zijn niet standaard versies die uitgekleed zijn qua functionaliteit.

De synths en effecten kun je gratis maar ook voor weinig kopen, je kunt het zo gek maken als je wilt.
Hij noemt dan Spire en Serum, dat zijn top synths voor een premium prijs. De beginner heeft dat echt niet nodig om iets tofs te maken.

[Reactie gewijzigd door XGmode op 19 juli 2020 14:46]

Koop je een 2e hands mbox pro, dan heb je een top geluidkaart en protools plus alle bijbehorende plugins.
Dat valt wel mee hoor. De standaardversie van elke DAW bevat sowieso enkele synthesizers, compressors, equalizers enz. In tutorials op het internet worden vaak dure plugins van derde partijen gebruikt waarbij je wat meer toeters en bellen krijgt, maar in essentie doen die net hetzelfde. Je zal nooit extra geld moeten uitgeven om een tutorial te kunnen volgen, gewoon even nagaan wat het meegeleverde equivalent is van een bepaalde plugin. Het is trouwens beter dat je de moeite neemt om uit te zoeken wat een bepaalde plugin onder de motorkap met je geluid doet, zodat je begrijpt wat er juist gebeurt en waarom.

[Reactie gewijzigd door Lawyerson op 20 juli 2020 13:28]

Hoewel drum'n'bass tot nu toe niet in mijn muziek smaak valt heb ik toch het soundcloud nummer beluistert met de verwachting dat ik het een verschrikkelijk nummer zou vinden. Tot mijn verbazing draaide ik het geluid niet weg. Als die genre toch zo breed is als jij zegt dan moet ik me er inderdaad maar eens in verdiepen. Bedankt @kaos001 voor het verbreden van mijn horizon!

Verder een heerlijk artikel om te lezen hoe het maken van muziek is veranderd. Helaas kan deze jongen het tempo vasthouden voor maar 1 maat, daarna verandert het elke keer :)
Ik had hetzelfde, normaal zou ik het nooit luisteren. Normaal zou ik techno luisteren, bij dit nummer vind ik het effect erg goed wat je krijgt met de snelle drum lijn met de langzame "piano" eroverheen.
Schaamteloze promotie naar een topic op het forum wat "we" in leven proberen te houden met een paar verstokte bassheads. Het bescheiden Drum N Bass Topic III
Hier vind je verschillende heel uiteenlopende voorbeelden van deze muziekstijl van snoeiharde beukers tot melodieuze en subtiele nummers. Dus mocht je nieuwsgierig zijn naar dit genre, in dat topic valt genoeg te ontdekken, Amen Brother <-- De sample waarmee het allemaal begon ;)

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 19 juli 2020 13:01]

Schaamteloze bias, maar wat mij betreft is DnB de enige echte dansbare muziek. Alle 4/4 beat is hooguit een beetje meebewegen op de maat. 2-step kan je zo veel meer mee!
Hey @Kaos.. Tof om te lezen kerel! Ook nog een release! Wow.. Congrats! Te lang geleden dat ik in t producertopic ben wezen buurten. Ik kom binnekort wel ffies kijken hoe t ervoor staat. KUTGW!
Ja duuude, mis je tracks! Enne "binnenkort" is maar 1 klik hier vandaan.
Aaaah broeder, Ik ben zoooo druk met mijn eigen zaak, dat ik alleen langs kom als ik dedicated tijd heb om te reageren! Maar fijn dat ik gemist word man ;)
Ik kan me die goede oude Twentse Impulse Tracker tijden nog wel herinneren ;-) Lekker bezig! :-)
120 zonder turbo knop 8-)
@kaos001 wat is de voornaamste reden geweest om van Renoise naar Reaper over te stappen? En op welke manier helpt Reaper je meer in het creatieve en afmixproces t.o.v. het bekende Ableton Live?


Side note voor mede Tweakers die willen starten met analyseren van muziek en hoe nummers gestructureerd zijn: https://learningmusic.ableton.com/nl/ - je kunt dit zonder DAW doen en daarna met elke DAW aan de slag.
Renoise werd voor mij vreselijk onoverzichtelijk op een gegeven moment.
Heb in het verleden veel hiphop gemaakt en dan heb je meestal aan 10 sporen wel genoeg.
Drum and bass bevat veel meer onderdelen en automations die met Renoise wel mogelijk zijn, maar visueel een zooitje zijn met 30+ sporen.
Reaper werkt op een klassieke sequencer manier waarin je je complete nummer in 1 keer kunt overzien inclusief alle automations, werkt veel prettiger.

Reaper is qua creativiteit niet beter dan Ableton vind ik. Reaper is een no-nonsense DAW zonder veel poespas. Ableton heeft een behoorlijke stapel met goede ingebouwde plugins waar je heel veel mee kan.
Zelf gebruik ik het niet omdat ik er niet aan kan wennen en Reaper biedt mij genoeg voor wat ik wil :)
Thanks. Ik moet zelf ook nog erg wennen aan Ableton. Ben fast tracker en cooledit en cubase en finale gewent (jaren '90).
Gaaf artikel zeg! Interessant! _/-\o_

Ik was vroeger vaak op drum’n'bass feestjes te vinden in de oude Effenaar in Eindhoven, REDZONE, maar dat is al lang niet meer, is verdwenen drum’n'bass toen ze er een nieuw pand neer gingen zetten. :( Spijtig..

De Effenaar progammering is niets meer vind ik hedendaags, vroeger had je ook vette hiphop in de Effenaar, heb Public Enemy nog gezien daar en Boogie Down Productions met KRS ONE, Ultra Magnetic MC's!

Was gaaaaaaf toen.. damn getting old.. :P

[Reactie gewijzigd door YaGetShot op 19 juli 2020 21:32]

Oud Redzone bezoeker hier :)

Er hebben nog een aantal drum 'n bass feestjes plaatsgevonden in de nieuwe Effenaar, en om de zoveel tijd heb je daar nog de Blackout avonden van Black Sun Empire.
Een van de opwarm DJ's (zou qua kwaliteit eigenlijk een main act moeten zijn, maar opwarmen vindt ie leuker) daar is Silvahfonk. Als je van dikke en diepe dnb houdt en echt strakke mixskills wilt zien en horen moet je 'm zeker uit checken.

Ben zelf al een paar jaar weg uit Eindhoven (Amsterdammer nu) dus ik weet niet hoe de Eindhovense scene er tegenwoordig uit ziet :)
Weet je wat het is, die optredens zijn dan in de kleine zaal en nooit ik de grote zaal.. helaas.. toch jammer!
Leuk interview. Zelf in de jaren 90 begonnen op een amiga 500 met protracker. 4 kanalen mono. Samples van max 3 sec als ik het me goed herinner. In '97 mijn eerste pc gekocht en beschikking over 32 kanalen stereo. Geweldig. Vervolgens de opmars van vst(i) en geen fysieke synths meer nodig. Weer een wereld vol wonderen die open ging. Echt fantastisch om die groei zo meegemaakt te hebben. Ongelooflijk wat een digitale studio vandaag de dag biedt qua mogelijkheden.
Ik ben juist van software naar hardware overgegaan. Lekker aan knopjes draaien en toetsen rammen. De mogelijkheden zijn inderdaad oneindig maar daardoor is het ook heel saai geworden en minder creatief.
Ik vond die beperkingen juist leuk, oplossing zoeken voor je beperking zoals die 3sec. Al ben ik door tijdgebrek helemaal op hold.

[Reactie gewijzigd door Finger op 19 juli 2020 08:50]

Yo Mart! Haha, zit ik ff op tweakers te kijken op zondagochtend, sta jij op de frontpage :)

Geen idee of je me nog herinnert, maar ik ben phero/pher van de UT99 tijden!

Leuk om te lezen dat je dit doet en hoe ver je ermee bent gekomen. Toffe tracks maak je!

Jammer dat ik geen PC meer heb op UT op te spelen, had anders graag nog eens een potje geknald ;)

Succes verder met de muziek!

Edit: zie nu dat dit een oud artikel is, oh well :)

[Reactie gewijzigd door pheroo op 19 juli 2020 10:48]

Hey Pher! Natuurlijk herinner ik je nog :D gouden UT99 tijd!
Thanks voor je reactie, leuk!
Leuk! :D

Al met al, leuk en inzichtelijk interviewtje :) Vooral doorgaan!

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 19 juli 2020 07:23]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True