Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

Vouwbare pc's komen eraan

Klappers van Lenovo, Dell en Intel

11-01-2020 • 06:00

104 Linkedin Google+

Vouwbare pc's komen eraan

Microsoft kondigde vorig jaar de Surface Neo en het bijbehorende Windows 10X aan. De Neo is een apparaat met twee schermen, Windows 10X is het besturingssysteem dat voor dergelijke apparaten wordt ontwikkeld. Microsoft zei bij de introductie van de Neo al dat andere fabrikanten zouden volgen en op de CES zien we daar een aantal concrete voorbeelden van.

Dell toont concepten waarvan nog niet duidelijk is of ze daadwerkelijk op de markt komen. Intel laat een prototype zien dat bedoeld is ter inspiratie voor fabrikanten. Lenovo heeft daadwerkelijk een product aangekondigd: de ThinkPad X1 Fold, die halverwege dit jaar op de markt moet komen voor 2500 dollar. Op de CES heeft Lenovo verschillende exemplaren liggen en die konden we in de praktijk proberen.

De X1 Fold heeft een 13,3"-oledscherm met een 4:3-verhouding en een resolutie van 2048x1536 pixels. Door de 4:3-verhouding heeft het scherm meer oppervlakte dan de gebruikelijke 16:9-laptopschermen met diezelfde schermdiagonaal. Uitgevouwen gaat het om een oledpaneel van zo'n 27x20cm. Lenovo voorziet de achterkant van de X1 Fold van een hoes die van leer is gemaakt. Een deel daarvan is uit te klappen als kickstand, zodat je het apparaat voor je kunt zetten om naar het uitgevouwen scherm te kijken. Ook gaat Lenovo een metalen standaard verkopen waar je het apparaat op kunt zetten. Die standaard fungeert als een soort monitorvoet.

Dichtgeklapt heeft de X1 Fold ongeveer de grootte van een boek. Hij weegt ongeveer één kilogram. Als je de Fold dichtvouwt, blijft er een kleine kier zichtbaar. Lenovo levert een klein bluetoothtoetsenbordje mee dat daar precies tussen past en met magneetjes vast blijft zitten. Het toetsenbordje op de Lenovo-stand was nog een mock-up waarvan we de toetsjes niet konden indrukken, dus over het typecomfort kunnen we weinig zeggen. Het toetsenbordje krijgt ook een kleine touchpad en volgens Lenovo is dat een precisietouchpad. Ook zit er een Wacom-stylus bij de vouwbare X1.

Onze eerste indruk van de constructie en het vouwmechanisme is behoorlijk positief. Lenovo werkt al vier jaar aan dit apparaat. De versie die we konden proberen, voelt dan ook degelijk aan en ziet er netjes afgewerkt uit. Het scharnier voelt ook stevig aan. Het heeft veel weerstand, dus je kunt het scherm in iedere gewenste positie zetten. Als je het geheel openvouwt, is er geen duidelijke vouw zichtbaar en ook voelt het scherm glad aan in het midden.

Scharnier

Lenovo laat geen technische details zien van de scharnierconstructie, maar benadrukt wel dat daar lang over is nagedacht. Er is samengewerkt met Intel om ervoor te zorgen dat alles goed gaat met de elektronica bij het buigen en LG Display is de leverancier van het scherm. Volgens de fabrikant zijn er zes verschillende scharnierontwerpen gemaakt en in totaal twintig varianten.

Uiteindelijk is gekozen voor een koppelscharnier met verschillende koppelingen. Aan de achterkant van het scherm zitten platen van koolstofvezel die de constructie moeten verstevigen. Volgens Lenovo is het scharnier uitvoerig getest en is de laptop 'net zo degelijk als andere ThinkPad-laptops'. De exemplaren op de beurs konden we probleemloos buigen zonder dat de fabrikant ons daarbij op de vingers keek en zonder dat er beschadigingen zichtbaar waren. Dat klinkt misschien vanzelfsprekend, maar bij prototypes van vouwbare apparaten op beurzen is dat vaak anders.

Software

Op de X1 Fold draait nu Windows 10 Pro. Daarin kun je wel vensters naast elkaar zetten, maar zonder toetsenbord en muis is dat nogal een gepriegel op het touchscreen. Lenovo heeft wel eigen software gemaakt, genaamd Mode Switcher, om te wisselen tussen verschillende manieren om het vouwbare scherm te gebruiken. We hebben dat nog niet uitgebreid kunnen proberen, maar de eerste indruk is dat dit ook niet echt handig en snel werkt.

Het is dus wachten op een besturingssysteem dat dit soort vouwbare apparaten 'begrijpt'. Dat zou er moeten komen in de vorm van Windows 10X. Lenovo gaat de X1 Fold echter al over een half jaar uitbrengen en die Windows-versie is dan vermoedelijk nog niet af. Het apparaat komt dan ook uit met Windows 10 Pro en pas later zal er een Windows 10X-uitvoering komen. Het is nog niet duidelijk of het ook mogelijk is om te wisselen van Windows 10 Pro naar 10X. De keuze om een vouwbare pc uit te brengen zonder geoptimaliseerde software maakt duidelijk dat Lenovo graag de eerste wil zijn.

Hardware

Lenovo laat weinig los over de hardware in de X1 Fold. De fabrikant zegt echter dat er Intel Hybrid Technology in zit en dat lijkt te verwijzen naar Intels Lakefield-processor. Vorig jaar kondigde Intel de ontwikkeling van die chip aan. Het gaat om een 7W-processor die bestaat uit vier zuinige Atom-cores gecombineerd met een krachtige Sunny Cove-core. Het exemplaar op de CES heeft een Intel-cpu die niet wordt herkend en op 1,38GHz draait. Verder zit er 8GB ram in. Dat hoeven overigens niet de definitieve specificaties te zijn.

Tom's Hardware publiceerde deze week een uitgebreide analyse van de X1 Fold. Lenovo haalde het apparaat uit elkaar en liet de binnenkant zien aan de website. Hoewel Lenovo zelf niet zegt dat er een Lakefield-chip in zit, blijkt dat wel uit de opbouw van de componenten. Zo is er geen los geheugen te zien, dat is bij Lakefield op de soc gestapeld. Eerder is al bekendgemaakt dat Microsofts Surface Neo op Lakefield draait. Die Intel-chip lijkt dus bedoeld te zijn voor dergelijke vouwbare apparaten.

Dell Concept Ori en Concept Duet

Ook Dell heeft een vouwbare pc op zijn CES-stand staan, eveneens met een 13"-oledscherm. Zoals de naam al aangeeft, is dit een vroeg prototype en Dell heeft nog geen plannen bekendgemaakt om het product op de markt te brengen. We mochten het apparaat niet zelf vouwen, het concept werd streng bewaakt door een medewerker op de stand. Het product is duidelijk in een minder verre fase van ontwikkeling dan de Lenovo-variant. De randen zijn ook een stuk dikker.

Dell toont ook de Concept Duet, een apparaat met twee 13,4"-schermen. Dit product ziet er verder gevorderd uit, maar of Dell de Duet gaat uitbrengen in deze vorm, is ook nog niet duidelijk. Het apparaat is vergelijkbaar met Microsofts Surface Neo, maar dan met grotere schermen. Dell toont ook een bijbehorend toetsenbordje, dat op verschillende posities van het scherm kan worden geplaatst. De concepten van Dell zouden ook Windows 10X moeten draaien, wellicht wacht de fabrikant totdat die versie beschikbaar is alvorens met concrete productaankondigingen te komen.

Intel Horseshoe Bend

Ook Intel toont een vouwbare pc op de CES, hoewel die nooit zal uitkomen. De cpu-maker toont wel vaker conceptontwerpen en doet dat om andere fabrikanten te inspireren. Intel onderzoekt met dergelijke apparaten ook wat mogelijk is met zijn eigen chips. Intel heeft dit jaar Horseshoe Bend meegenomen, een vouwbaar apparaat met een 17"-scherm waar een Tiger Lake-cpu in zit. Dat is een toekomstige laptopprocessor die op 10nm wordt gemaakt. Het gaat om de opvolger van de huidige Ice Lake-processors.

Net als de vouwbare pc's van Dell en Lenovo heeft het concept van Intel een oledscherm met een 4:3-verhouding. Met een diagonaal van 17" is dat wel een stuk groter. Uitgeklapt heeft het scherm een oppervlak van 35x26cm. Intel wilde ons niet vertellen wie het scherm levert en ook mochten we het prototype niet zelf vouwen. Een medewerker vouwde het scherm wel in enkele standen, maar wilde het apparaat ook niet dichtklappen.

Het formaat van Intels prototype spreekt wel tot de verbeelding. Dichtgeklapt zou dit een relatief compact apparaat opleveren, ongeveer met de grootte van een 12,5"-laptop. Uitgeklapt heb je echt een flink scherm voor je, van een formaat dat je normaal niet in een laptop aantreft. Zo kun je dus een groot scherm eenvoudig meenemen. De kleinere varianten van Lenovo en Dell volgen hetzelfde principe, maar met hun kleinere formaten is dat effect wat minder overtuigend.

Na onze eerste ervaringen met vouwbare pc's blijft vooral de vraag hangen hoe nuttig dit is. Een mogelijk antwoord daarop zal pas komen als er software is die er goed gebruik van kan maken. Het is dus wachten op de komst van Windows 10X, dat ergens eind dit jaar moet verschijnen, samen met bijbehorende hardware. Volgens Microsoft komen ook Asus en HP nog met vouwbare pc's. Op de CES hebben die fabrikanten dat nog niet laten zien, maar daar komt wellicht later dit jaar verandering in.

Reacties (104)

Wijzig sortering
Innoveren om het innoveren, maar is het echt zo geweldig als dat we ons door de hype laten wijsmaken?
Naar mijn mening voegt het echt totaal niks toe, en wordt het net als dat hele 3D-tv een grote flop...
De mens is een kuddedier, en als iets maar vaak genoeg wordt neergezet als zijnde 'innovatief' zal de consument zich laten beïnvloeden om het daadwerkelijk te kopen... al is het alleen maar om aan de buurman te kunnen laten zien dat ze hip zijn/met de tijd mee gaan en het zich kunnen veroorloven.
(daar gokt de producent dan ook op, de domheid van de consument)
Zijn de huidige iPads niet goed genoeg meer, en moet daadwerkelijk alles altijd groter?

• Kortom... ik vind het echt totaal nutteloos, maar wie ben ik?

[Reactie gewijzigd door The_Prodigy1982 op 11 januari 2020 07:41]

Jij bent denk ik vooral negatief? een iPad is wel goed? Ondanks dat men het toen puur een gimmick vond, gewoon om te showen (het was geen laptop maar ook geen telefoon, het viel in het niets)? Na een x aantal jaren blijkt het toch een handig apparaat te kunnen zijn.

De eerste mobiel was nog veel erger, wat vonden mensen dat maar een dom idee, gemaakt voor de kuddedier die overal intrapt.
Heb jij een mobiel/smartphone als ik vragen mag?

Dat jij nu geen potentie ziet in dit product, wilt niet zeggen dat jij over een x aantal jaar niet met zo'n opvouwbaar ding rondloopt.

Het is denk ik meer jouw negativiteit wat innovatie niet toelaat, maar wie ben ik?

Zie ook de reactie van Cheeky :D
Het verschil met de iPad is dat, wat je er ook mag vinden, Apple voor de iPad wel met een ‘use case’ kwam.

Destijds was dat het onderscheid tussen voorover leunen en achterover leunen.

Het idee was dat je de laptop voorover leunend (werkend) gebruikt, en de iPad kon gebruiken om achterover te leunen (media consumerend).

Wat de toegevoegde waarde van de vouwbare techniek is, is mij nog niet duidelijk. De oprolbare TV daar kan ik nog wat mee (opgerold staat netjes), maar is hier het idee dat de schermen nu groter kunnen zijn? Het is me domweg nog niet duidelijk wat het voordeel (kan) zijn van het vouwbare scherm in deze context.

Als je het met een innovatie van Apple wil vergelijken, dan dringt zich eerder de Touchbar op.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 11 januari 2020 10:50]

De Lenovo geeft je een 13" scherm in de halve footprint en ik vind mijn 13" laptop te groot maar wil geen kleiner scherm. Fantastisch dus. Ik zie dat wel zitten, dichtgeklapt en met het (Bluetooth lijkt me?) toetsenbord ruwweg even dik maar half zo groot als een normale 13" laptop en je hebt dus evenveel scherm...
Het is me domweg nog niet duidelijk wat het voordeel (kan) zijn van het vouwbare scherm in deze context.
Het voordeel kan zijn dat die de helft kleiner wordt (wel dikker) en dus in geval van de Intel Horseshoe Bend niet 35x26cm is maar 17,5x26cm waardoor het toch net iets makkelijker in een kleinere tas past of makkelijker in de hand mee te nemen. En als extra: het scherm is dan ook nog eens beschermd als die dicht zit.
Het probleem met oprollen en opvouwen is slijtage. Alles wat beweegt slijt. Projectie zie ik op de lange duur meerwaarde in ... dat kan zijn op een muur of zelfs op je oog ... maar dit gaat gewoon stuk. En waarom is het super handig dat het kleiner kan worden opgevouwen? Het gewicht en volume (bij vouwen) blijft hetzelfde. De halve wereld (veelal vrouwen) heeft vaak ook al een tas bij zich waar een complete laptop in past.
Ha grappig, ik heb hier een oldtimer van een msi laptop staan, scharnieren zijn nog perfect, slotje die in gaat bij het dichtklappen werkt nog perfect.
Ja true de eerste laptops die vielen na een x aantal keer open en dicht doen van ellende uit elkaar als je een beetje pech had.

Gelukkig zijn ze om die reden niet gestopt met het concept laptop. Stel je voor dat iedereen nog met hun dosbak rondliep naar elke vergadering, tas vol met floppy's en een toetsenbord die evenveel woog als je hedendaagse laptop.

Het valt mij gewoon op dat tweakers tegen elke vorm van een "nieuwe" techniek lijkt te zijn, alsof ik steeds vaker de verkeerde website bezoek waar mede techlovers zitten, heel jammer.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 11 januari 2020 13:47]

Het valt mij gewoon op dat tweakers tegen elke vorm van een "nieuwe" techniek lijkt te zijn, alsof ik steeds vaker de verkeerde website bezoek waar mede techlovers zitten, heel jammer.
Ik vermoed dat het komt omdat het vaker voelt dat vooruitgang ook vaak een vorm van achteruitgang is (in dit geval sneller kapot). Voorbeelden waar ik nu aan denk: Smart tv we hebben nu apps erin die paar jaar later niet meer ondersteund worden. We hebben smart telefoons waardoor de privacy minder wordt. Bedrijven die smart apparaten uitbrengen en failliet gaan of gewoon stoppen met ondersteuning waardoor het ineens niet meer (goed) werkt.

En vaak het gevoel dat dingen van tegenwoordig gewoon minder lang meegaan als van vroeger omdat het minder stevig is of gewoon slechtere kwaliteit gemaakt is zodat we vaker kopen.

En ik heb ook het gevoel dat de vernieuwing tegenwoordig minder sterk aanvoelt omdat we het vaak minder merken. Vroeger als het een nieuwe processor (bijvoorbeeld de Pentium 100 -> 133) uitgebracht wordt was het van zo die is een heel stuk sneller dan de vorige. Nu is het (tenminste bij mij) goh deze processor is maar 1% sneller dan de vorige. Daar merk je eigenlijk niet van. Harde schijf met grotere opslag: leuk dat het kan maar als je niet download dat zal de huidige ook niet snel vol zitten. waar het vroeger weer was van: wouw dit is het dubbele van wat ik nu heb, dan kan ik zoveel meer erop kwijt.
Het ligt aan de doelgroep (korte reactie maar wel volgens mij de conclusie van jouw reactie).
Ik wil niet specifiek zeggen doelgroep. Het is meer dat mensen door alle slechte dingen die ze meegemaakt hebben sneller negatiever denken (het lijkt te veel op een gewone tablet, het gaat mogelijk sneller kapot, ik zie de nut er nog niet van in omdat dit wat we nu hebben ook goed werkt) En de mensen verwachten misschien tegenwoordig ook gewoon meer als er gedacht wordt aan nieuwe technologie. Ik denk dat mensen nu te gauw denken van het is alleen maar dichtvouwen, is dat echt vernieuwend? Maar er is wel meer voor nodig dan dat mensen mogelijk in eerste instantie aan zullen denken. Alleen al de touchscherm zelf al buigend te maken zonder dat het kreuken maakt lijkt me al een lastige klus.

Al kan je dit natuurlijk ook een doelgroep mensen noemen.
Haha wat ik wilde zeggen is het volgende:
Net als met de eerste laptop en mobiele telefoon (wat bijna iedereen dom en onzin vond) was er toch een doelgroep die het kocht.
Ja een kleine doelgroep maar er was een doelgroep.

Moet je anno 2020 eens zien hoe groot de doelgroep voor een mobiele telefoon is.

Er moeten wel redenen komen en dus voordelen voor de consument om ook zoiets te willen kopen.

Zoals de 3D tv, die is min of meer geflopt. Jammer want het had in mijn ogen wel potentie.
Maar: 3d was vooral in de 1080p tijd + er was veel te weinig content. Deze combinatie heeft het voor de consument de nek om gedraaid. Het idee (3d) zelf vind ik wel gaaf.

Er moeten dus usercases gemaakt worden die je een reden geeft om potentie in het systeem/apparaat te zien. Om het op voorhand een flop te noemen, tsja dat is dus wel een hype op tweakers aan het worden.
Wij hebben nog steeds een 3D TV, we halen dan ook nog steeds 3d blue-rays binnen en die kijk ik met veel plezien, ik begrijp dat niet meer mensen dit doen...
Ik ben recent trouwens begonnen 3d films in vr te kijken, voegt nog eens een 3d cinema toe aan je ervaring. :D
Maar een 4:3 scherm zie ik me toch niet direct terug gebruiken, alle films etc zijn nu eenmaal op 16/9 gemaakt, en voor applicaties heb ik toch nog liever een toetsenbord met knoppen... Maar we zullen zien!
Nou het voordeel van deze vouwbare pc's is natuurlijk wel; wil je snel en compact werken, de ''vouwbare tablet'' is incl toetsenbord/touch. Wil je toch even een groter scherm met een los BT toetsenbord? Doe je ding.
Het is natuurlijk wel multi-functioneel, toch ook wel groot, maar het kan ook klein zijn. Of dit concept aanslaat weten wij natuurlijk niet.
Net als met de smartphone, oh wat heb ik mij jarenlang zitten ergeren.. Nu type ik vrijwel blindelings op de S10 (zonder dat ik de toetsen voel, duh er valt niks te voelen). Laat de nieuwe generatie kids opgroeien met dit soort ''klapper laptops/tablets'' eenmaal 10 jaar en die typen je de teksten om de oren op zo'n touchscreen.
ik vond het prima zoals het vroeger was, een smartphone zoals we die kende in een w810i, een mp3 speler en een laptop/pc was prima, een prima verdeling van scherm tijden.de iphone heeft veel van deze producten gecombineerd tot een apparaat, de iphone.maar dat is tegelijkertijd ook de zwakte van de smartphone en evoluties daar op zoals een tablet en andere dingen.niemand heeft meer in de gate hoelang hij op een scherm kijkt, de meeste althans doorsnee mens houd dit niet bij.innovaties zoals netflix, spotify, facebook, kluisteren veel van onze mensen op planeet aarden aan een scherm van je smartphone.door nep nieuws op facebook worden mensen gemanipuleerd en de verslaafde netflix gebruikers zijn eigenlijk all zombies geworden, want het verzacht/en vergeet de pijn wat er voor toestanden er werkelijk toe doen in deze wereld.zoals armoede in afrika, mensen handelaars die vrouwen uit buiten als hoeren, en de drugs industrie gaat vrolijk verder, nee netflix lijd mensen echt af van wat er werkelijk in deze wereld gebeurd, net zoals spotify, als we maar genoeg films en muziek luisteren, vergeten we wat er echt toe doet, het schermt mensen af van wat er echt in deze wereld omgaat.politiek gezien vinden partijen dit wel interessant, want hoe meer mensen zombie netflix verslaade mensen zijn, hoe beter dit eigen ook is... want ze weten niet beter eigenlijk... kan ook eigen best een goed plan zijn om zo veel mogelijk zombies op aarde te creëren die niet meer weten wat er in deze wereld speelt.met een simpele click ben je op je smartphone/tablet onderweg in de trein of op het werk vrolijk je netflix aan het kijken in plaats van een krant in je tas te stoppen.nog even de laatste aflevering van je favoriete serie te kijken en niet weten wat er echt af speelt in de echte wereld.eventjes candy crush spelen op je iphone, want dat is veel leuker dan de politiek volgen en een goede afweging maken voor de toekomst, om te weten wat er echt afspeelt, zijn we liever in contact met mensen die we echt kennen via facebook, denken we.onze hersenen zijn constant informatie aan het verwerken die we krijgen via de tijd die we besteden aan onze smartphone, informatie aan het verwerken van het ene spelletje candy crush, dat wat onze onbewuste informatie aan het verwerken is in onze brein... nee de iphone was in vele opzichten geen vooruitgang... de smartphone/tablet geeft mensen veel te snel en gemakkelijk toegang een mini computer, waar veel veel mensen niet weten hoe ze dit moeten beperken.
Vreemde reactie.

In de jaren 80 kreeg je "de toestanden die er werkelijk toe doen in de wereld" 2 keer per dag mee via een journaal van 10 minuten, en een maal per dag sterk achterhaald via de krant. Waarbij je in alle gevallen de context meekreeg via de kleur van je krant (rechts, links etc), dus over "werkelijkheid" viel nog wel het nodige te zeggen.

En ja, ook toen waren er mensen die liever gingen ganzenborden. Of een boek gingen lezen. Of even naar het bos gingen. Want dat was toen ook al veel leuker dan politiek volgen.

Met andere woorden, het probleem dat je schetst heeft geen relatie met de middelen die mensen tot hun beschikking hebben. Ja, er zijn nu meer prikkels, maar er zijn aan de andere kant oneindig meer mogelijkheden om de ontwikkelingen in de wereld te volgen. Via oneindig meer kanalen zodat je niet meer gevangen hoeft te zitten in een specifieke context. We zijn wat dat betreft echt niet slechter af dan vroeger.
Meen je dat nu serieus dat een gezond potje ganzenborden, monopolie, etcetera etcetera, nou ons afleid van politiek discussies?na het spelen van een fysiek potje spelletjes spelen met echt mensen is het tijd voor gewoon wat gezonde politieke discussie. het samen brengen van echte mensen van vlees en bloed bij elkaar voor een fysiek spelletje spelen even gezond is als een potje Candy crush online Tegen iemand die je niet kent? en vooral door dat je steeds alleen bent en het scherm wat slecht is voor je gezondheid... Ik weet niet of je ooit in een gezelschap bent geweest, waar je met mensen aan het kaarten bent, een potje pokeren met vrienden kan je net zo goed een goede gezonde discussie voeren over politiek.

Terwijl er mensen lekker op onze eigen manieren in onze eigen domein, op onze eigen tablet, een computer voor iedereen en zich eigen helemaal afzonderen van ieder menselijk vlees en bloed.

In de sportschool zitten ze allemaal met hun mobiel en hun Spotify en oorkleppen op, nauwelijks aanspreekbaar.

in het bos wandelen is ook al een afleiding voor gebeurtenissen in deze wereld, van politiek en andere nieuws vormen.mensen wandelen graag met mensen van vlees en bloed in het bos, voor mensen is dat juist een uitlaat klep om even de politieke agenda te pakken en het over die onderwerpen te hebben.wandelen brengt mensen tot rust en praten het gaat dan juist gemakkelijker.de juist omstandigheden creëren om met mensen te praten.en ik zeg zeker niet dat formen op het internet zoals, geenstijl/tweakers/fok.nl etc etc niet goed voor je zein.het moet alleen niet je menselijke contact van vlees en bloed vergeten.met mensen praten op internet moet niet de enige vorm van contact zijn in je leven.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 11 januari 2020 18:52]

Ik weet niet hoor, en vooral no offence, maar volgens mij heb jij een zwaar leven.
Voor iemand die vind dat we meer offline contact zouden moeten hebben, typ je aardig lange berichten :+

Vroeger was niet alles beter. De mensen die nu op hun mobiel zitten, zaten daarvoor weggedoken achter een krant.
Als ze het vouwbare scherm zouden uitbrengen zonder cpu etc, maar alleen als scherm zou dat mogelijk best handig zijn. Ik kom nog wel eens in ruimtes zonder beamer. Als ik dan een compact,groot scherm mee heb scheelt dat weer in presentaties.
Ik ben het met je eens, maar ik zie dan juist meer heil in het oprolbare scherm waar LG mee bezig is.

https://tweakers.net/revi...olbare-oledrevolutie.html
Ik ook, maar SunnieNL heeft het volgens mij over het zelf meenemen van een scherm. Dat oprolbare scherm gooi je niet even in je tas...
Goed punt. Diein de link van mij is inderdaadgeen goed voorbeeld daarvan.

Maar ik ga ervan uit dat daar ook goed draagbare formats komen.
Het is grappig dat de iPad als voorbeeld noemt, want toen deze uitkwam zagen veel mensen de innovatie er ook niet van in ("gewoon een grote iPhone").

Momenteel is de techniek nog clunky en duur, en de software niet geschikt, maar ik kan me in de toekomst wel voorstellen dat buigbare (en wellicht oprolbare) schermen normaal worden.

Een tablet is vaak te groot om mee te nemen, maar wel prettiger om op te lezen, of een serie op te kijken. Dus hier zou een uitklapbare telefoon wel een uitkomst zijn.

Een tablet is niet handig om even een documentje op te typen op het vliegveld, maar buig je een scherm in de vorm van een laptop, dan lijkt me erop typen niet onaardig. Wil je daarna een filmpje kijken, klap je het scherm volledig uit.

In principe kun je een twee keer zo groot scherm meenemen in je tas. Dan kom je al snel in de buurt van een monitor. Dus als je werkplek alleen een toetsenbord heeft, kun je de vouwbare tablet als monitor (en dus computer) gebruiken.

Ik zie wel wat mogelijkheden. :)
“ Een tablet is niet handig om even een documentje op te typen op het vliegveld, maar buig je een scherm in de vorm van een laptop, dan lijkt me erop typen niet onaardig. Wil je daarna een filmpje kijken, klap je het scherm volledig uit.”

Ik gebruik sinds een jaartje naast mijn 15” MacBook Pro een iPad Pro en er zijn periodes dat ik mijn MacBook amper gebruik. Het toetsenbord is compact en prettig in gebruik (het heeft meer travel dan mijn MacBook toetsenbord) en qua snelheid is het ook dik in orde.

Er is genoeg op aan te merken maar als ik weet dat ik een dag alleen moet communiceren (mail, Slack) en wat kleine Office dingen moet doen dan laat ik mijn MacBook thuis.

Ik ben daarom vooral benieuwd met wat voor oplossingen ze komen voor het toetsenbord, want (lang) schrijven op een touch screen zie ik niet zitten. Maar ja, ik was ook lang koppig wat betreft telefoons zonder toetsenbord :)
Het concept duet van Dell vind ik interessant. Mogelijkheid om als gewone laptop te gebruiken, maar ook mogelijk om op verplaatsing een dual screen te hebben met afneembaar toetsenbord. Met andere woorden, iedereen zijn idee. Ik kan enkel toejuichen dat ze durven te innoveren na bv het Samsung fold pr probleem.
Duet lijkt mij ook het minst kwetsbaar. Daarnaast als ereader wellicht ook meer het 'boek' gevoel.
Als het innoveren stopt krijg je veel minder snel nieuwe ontwikkelingen. Ja er zal soms een flop tussen zitten maar je moet proberen. Kortom het zou kunnen dat dit een flop gaat worden (ik betwijfel dit overigens) maar het kan vervolgens weer andere ontwikkelingen geven die anders niet waren ontstaan.
Om eerlijk te zijn vind ik dit vouwbare scherm lijken op een poging om de term 'innovatie' te herdefinieren. Alleen al telkens die hele computer aan het beeldscherm vast die je samen kan weggooien als 1 van beide op is ondersteunt dat.
Overigens moet ik nog zien of het wat wordt. Ik zou zelf niet weten waar ik een vouwbaar scherm voor nodig zou hebben. Van mij hadden ze de ontwikkelkosten in onderzoek naar holografisch mogen steken.
Waarom spreek je direct van een hype? Ik vind het positief dat fabrikanten eens iets anders proberen. Slaat het aan en vinden we er nieuwe gebruikenb voor? Zoveel te beter. Slaat het niet aan dan spreken we er over enkele jaren niet meer over.

Dit zijn ook geen iPads, dit zijn Windows machines, computers. Je weet wel. Die dingen waar de meeste mensen wel productief op kunnen zijn.
Definieer productief! Hangt bij jou productie af van het aantal gemaakte documenten of hoeveelheid letters die je hebt ingetypt? Of hangt het af van het bereikte resultaat? Voor sommigen is een laptop daarvoor het meest geschikt, anderen hebben weer een desktop, of misschien zelfs wel een mainframe voor nodig en weer anderen kunnen aan een notitieboekje genoeg hebben.
Welkom in 2020.

Probeer eens een weekje een iPad Pro met een keyboard cover en kom dan nog eens vertellen waar je allemaal productief op kan zijn ;)

Natuurlijk gaan sommige dingen beter op een Windows tablet of op een laptop of op een desktop maar heel veel mensen kunnen heel veel taken ook gewoon op een iPad uitvoeren.
Ja, vooral lekker grote Excel sheets e.d. wordt er ook een vergrootglas meegeleverd?
Ja, iOS heeft standaard (net als de meeste OS'en) een vergrootglasfunctie aan boord.
"daar gokt de producent dan ook op, de domheid van de consument"

En? Is dat een probleem?
Als de buurman dat ding wil kopen, by all means... Laat iedereen dat lekker zelf beslissen.
Op dit moment gebruik ik een iPad Pro. Inclusief toetsenbord weegt die maar net iets minder dan Lenovo's apparaat. Qua formaat is hij vergelijkbaar met de ingeklapte Lenovo. Qua gebruik is hij minder flexibel (iOS is nogsteeds een behoorlijk gelimiteerd OS).

Nu geeft Lenovo mij de keus om alle functionaliteit van de iPad te krijgen plus de mogelijkheid om het om te bouwen tot een 17" tablet zonder concessies te doen. En kom ik dan op het werk sluit ik de bluetooth apparaten aan en heb ik een 17" werkblad in plaats van een 12,9" werkblad. En dan ook nog eens op een volwaardig OS.

Ik weet niet of dit nuttig gaat zijn. Maar zodra we stoppen met nieuwe ideëen de wereld in te gooien weten we zeker dat er niks gaat veranderen. Innoveren om te innoveren is het enige innoveren wat er bestaat. "If I'd asked my customers what they'd want, they'd have said: 'A faster horse'".
Ik niet. Ik vind het niet nutteloos. ...Maar ik zie mijzelf dan ook als de doelgroep. Mijn iPad Pro 12.9" (met ProCreate, Affinity Photo & Affinity Designer, LumaFusion, ...) en de Apple pencil is mijn 'bread and butter'. Ik kan mij wel een iPad Pro voorstellen die ik kan uitklappen en mij daarmee nog meer schermoppervlak biedt voor tekenen/ontwerpen of eentje die opgevouwen kleiner is als een 12.9" iPad Pro en uitgevouwen groter dan een 12.9" iPad Pro.

Dus ja, volgens mij is zo'n tablet niet voor mensen die moeten typen en muizen, maar meer voor de tekenaars, ontwerpers, foto- en videobewerkers (on-the-go) onder ons.
Ik zie de meerwaarde ten opzicht van laptops zoals we die nu kennen wel. Het toetsenbord heb ik niet altijd nodig, die oppervlakte voor film kijken erbij zou dan mooi zijn. Maar in de trein is volledig uitgeklapt te groot, dus vouwbaar is wel zo praktisch en voor "kantoorwerk" is dat toetsenbord wel weer nodig. Behalve op kantoor natuurlijk, waar muis, toetsenbord en extra scherm via een dock zo aangesloten zijn. In dat geval hoeft het ding alleen maar scherm te zijn.

Deze apparaten lijken die use cases in te vullen
Niet mee eens. Het gaat om interactie met het scherm en iedereen weet dat het fijner werkt/kijkt op een 24" scherm dan op 12". Als je door middel van wat dan ook je schermoppervlak groter krijgt maar de meeneemgrootte klein blijft is dat echte winst. Ik zie dan ook toekomst in dit principe. Of dat nou vouwen is of wat dan ook.
Ik zie het voordeel vooral voor mensen die veel onderweg zijn. Je kan een relatief grote tablet meenemen die slechts de helft aan ruimte nodig heeft.

Persoonlijk vind ik het verschrikkelijk werken op een 10" laptop, maar ik heb geen interesse een 17" bakbeest mee te slepen. Deze Lenovo is nog niet het antwoord hierop maar ik verwacht dat we binnen afzienbare tijd mooie modellen gaan uitkomen
En toch moet iemand nieuwe technologieën gaan uitproberen. Er zullen er een paar mislukken totdat iemand ineens een heldere ingeving heeft hoe je wel iets bijzonders/nieuws/bruikbaars/etc kunt maken. Direct al het nieuwe afserveren op een internetforum is de makkelijkste manier om niet vooruit te komen.
In 2000 dacht ik ook: twee beeldschermen voor je PC, wat een overkill. Eén is toch voldoende. Nu heeft elke kantoorwerkplek zo'n opstelling. Alleen thuiswerkplekken en treinwerkplekken vaak niet. Met vouwbare schermen (of een losse extra Ipad), is het nu wel mogelijk om voldoende schermoppervlak te hebben om fijn te werken. Oftewel: de voorzieningen die je nu al op we werk hebt, ook elders te hebben.

Lijkt mij een goede use case voor de massa, gewichtsbesparing en lagere kosten komen vanzelf.
Het zou mooi zijn als ze dit concept in een losse draagbare monitor zouden verwerken. Bijvoorbeeld 13” ingeklapt, waardoor je uitgeklapt over een serieus scherm beschikt.
Ideaal om mee te nemen naast je 13” MacBook / laptop. Hoef je niet telkens bij je klant op zoek te gaan naar een los scherm.
(daar gokt de producent dan ook op, de domheid van de consument)
Ben je altijd zo arrogant? Omdat jij iets niet ziet zitten zijn anderen dom?
• Kortom... ik vind het echt totaal nutteloos, maar wie ben ik?
Je bent vast iemand maar geen Prodigy. Keith hield namelijk van innovatie. 8-)
Producten floppen regelmatig hoor. De wearables zijn niet per se geflopt, maar ook nog geen massale hit, want ze hebben geen use case die veel mensen aanspreekt. Maar grote innovaties die niet massaal aansloegen uit het verleden zijn er ook. Neem de blue-ray, totaal overhypt als de beste dvd. Mwoah, heet iedereen een blueray speler? Welnee, we zijn ook gewoon gaan streamen natuurlijk. Of neem het op Tweakers omstreden ontbreken van de 3,5mm jack. De minderheid van mensen die een flag ship toestel koopt kan er kennelijk mee leven. Maar de overgrote meerderheid van toestellen hebben ze nog: omdat de consument het nog wil, weglaten was goedkoper.
Ik zou "portable" graag op een scherm van 28" (of nog groter werken). Dat lukt me vandaag niet, maar met deze innovaties zijn we daar toch wel een stap dichterbij gekomen. Er is nog wel veel werk te verrichten, maar dat maakt me niet minder enthoesiast.

En je stelt op het einde misschien wel de correcte vraag. :)
Innoveren om het innoveren

(daar gokt de producent dan ook op, de domheid van de consument)
Zijn de huidige iPads niet goed genoeg meer, en moet daadwerkelijk alles altijd groter?

• Kortom... ik vind het echt totaal nutteloos, maar wie ben ik?
Ik begrijp niet helemaal waarom je reactie zo negatief is. De 'domme consument' bedoel je misschien 'de massa'. Misschien zijn de mensen niet dom maar ben jij enorme slim... Wat voor jou niet interessant is kan voor een ander een uitkomst zijn.

De opmerking 'Innoveren om het innoveren'. Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik persoonlijk zie mij dit product ook niet gebruiken. Toch is het goed dat bedrijven proberen producten te verzinnen met technische mogelijkheden die nu voor handen zijn. Dit product wordt het misschien niet maar brengt misschien weer nieuwe ideeën bij anderen en voor je het weet komt er wel een perfect product op de markt. Het is mooi om te zien wat de mogelijkheden zijn ondanks het misschien een niche markt bedient.

Samsung probeert ook met man en macht zijn beeldscherm technieken op de een of andere manier in te zetten om zo vroeg mogelijk daar de vruchten van te kunnen plukken. Een telefoon die je kunt inklappen....tja... wie zit er op te wachten? Als ik aan schermen denk die kunnen buigen dan denk ik meer aan vormen waar je een scherm omheen zou kunnen buigen. Misschien een dashboard? Misschien een bilboard om een gebouw heen, of..... een brede armband om je pols. De techniek is er maar er is nog geen goeie toepassing voor...
Je mening is echt totaal niet belangrijk, dus wie ben ik is de juiste uitspraak. We moeten maar stoppen met innovatie omdat het nu ook allemaal wel best is...? Raar verhaal
Meh, Ik vond de introductie van de iPad ook achterlijk, ik heb ze dan ook nooit echt gebruikt. Maar zover ik weet zijn ze toch jaren goed verkocht.

Of dit iets gaat worden? geen idee maar dat zullen we nog wel gaan zien in de toekomst, ik zie het grote voordeel er echter nog niet van in.
Ik ben het wel met je eens. Vervolgens moet je er alsnog een toetsenbord en muis op aansluiten om er een beetje normaal mee te kunnen werken een hele dag. Leuk een boek tonen over 2 pagina's, maar ik lees altijd maar 1 pagina tegelijk en werkt prima op mijn 100euro e-reader (zonder flikkeringen, backlight en batterij gaat ruim een boek mee).Ik heb nu een (windows)tablet van mijn werk maar ik vind het echt niets. Gebruik het touchscreen nooit en al wil je wat aansluiten heb je al een usb-c hub nodig. Loop je vervolgens met een tas vol accessoires om ermee te kunnen werken.
@jongetje en @The_Prodigy1982 vergelijken gewoon de huidige manier van werken met de vouwbare laptops. Daarbij is duidelijk dat de vouwbare laptop daarvoor geen handige vervanger is. Die techniek mag misschien al wat ouder zijn (jaartje 10/15), maar voldoet nog wel gewoon prima. Een vouwbare laptop is voor die activiteiten gewoon geen handig alternatief. De vouwbare laptop moet je zien als een ding wat ideaal is waar de huidige apparaten minder handig zijn.

Waar de tablet nog een gat vulde tussen telefoon en een laptop is de vouwbare laptop eigenlijk niet veel meer dan een vouwbare tablet. Voor comfortabel werken moet je (net als bij een tablet) een toetsenbord aansluiten. Als tablet is het (uitgevouwen) onhandig groot, als laptop is het gewoon niet handig. Het neemt echter wel gemakkelijker mee dan een laptop en je hebt een beeldscherm waar je echt mee kan werken.
Voor mensen die veel onderweg zijn en ook in trein of vliegtuig nog even willen werken is zoiets een uitkomst. Voor mensen die maar zo heel af en toe een computer gebruiken (briefje tikken, internet ed) is dit misschien handiger dan een tablet of (vouwbare) telefoon, maar gezien de te verwachten prijzen zal dit voor de doorsnee consument nog geen betaalbaar alternatief worden voor de tablet of de laptop.

Op den duur zullen tablet en e-reader wel (bijna) gaan verdwijnen omdat die min of meer gelijk zijn aan een uitgevouwen telefoon of een ingeklapte vouw-laptop.
Op den duur zullen tablet en e-reader wel (bijna) gaan verdwijnen omdat die min of meer gelijk zijn aan een uitgevouwen telefoon of een ingeklapte vouw-laptop.
Niet om spijkers op laag water te zoeken hoor, dat is niet mijn bedoeling, maar ik vind het echt lastig in te schatten wat vouwbare schermen gaan doen, en of ze iets gaan doen.

@K-aroq suggereert dat er een "oude" en "nieuwe" manier van werken zou zijn. Hierover ben ik sceptisch. Hij suggereert hiermee dat use cases beïnvloedbaar zouden zijn door het type apparatuur dat wordt gebruikt. Naar mijn mening is dan de use case niet voldoende generiek opgesteld. Ik kan mij voorstellen dat er een use case is op te stellen voor mobiel informatie genereren en een voor mobiel informatie consumeren. De eerste zou al in 1920 opgesteld kunnen zijn, waarbij een draagbare typemachine, inktlint een een stapel papier eraan beantwoordt. Nu zal zo'n use case opgerekt worden door de mogelijkheden van bijvoorbeeld computers, maar het zou mij niet verbazen dat het 1920 gedeelte van de use case ook voor veel mensen nu nog adequaat genoeg is.

Bij vouwbare schermen gaat het naar mijn indruk meer om informatie consumeren. Informatie produceren kan, maar niet met groot volume. Als ik naar criteria voor zo'n apparaat kijk dan kom ik tot zoiets:
  1. Draagbaarheid. Spec valt uiteen in gewicht, afmetingen en soliditeit.
  2. Grafisch werkvlak. Groot genoeg voor het lezen van tekst en het bekijken van stilstaande en bewegende beelden. Spec valt uiteen in resolutie, beeldpunt grootte en pitch en oppervlak afmetingen.
  3. Mogelijkheden grafisch werkvlak. Vooral nodig bij wisselende mobiele omstandigheden. Spec valt uiteen in kleurdiepte, contrast, kijkhoeken, reflectie.
  4. Bediening, combinatie van besturingssysteem en bedieningselementen als knoppen, joysticks, touchpads en touchscreens.
  5. Beschikbare taken. Wat kan je realistischerwijs goed doen: denk aan teksten lezen, foto's bekijken, film bekijken.
Kijkend naar de criteria is de vouwpc vooral een concurrent voor de smartphone en de tablet. De laptop voldoet ook, maar kan ook veel meer.

Nu zijn smartphones en tablets best populair geworden, we kennen nu eenmaal veel consumeer momenten. Een minderheid zal ook veel produceren en blijft terugvallen op een laptop of een 2 in 1.

De markt moet dus gezocht worden bij mensen met veel tablet en smartphone gebruiksmomenten (op zich allemaal geen nieuws, maar dit nog een keer analyseren kan soms geen kwaad).

Voor die doelgroep is de manier waarop de draagbaarheid is ingevuld denk ik sturend. Het kunnen vouwen zie ik hierbij niet als een doel, maar een middel. Het doel van de vouwpc is dus een draagbaar apparaat maken met een groot grafisch werkvlak en compact mobiele oppervlakte afmetingen. De kans bestaat dat de oplossing zwaarder wordt als een vergelijkbaar tablet (vouwmechanisme), het mobiele oppervlak niet kleiner is als veel beschikbare smartphones, en de mobiele dikte waarschijnlijk groter is dan die van tablets en smartphones.

USP van de vouwpc is dus naar mijn idee de invulling van die mobiliteit, het kleine mobiele oppervlak in combinatie met het grote werkvlak. Ondanks het huzarenstukje met het vouwbare scherm (echt de loftrompet voor innovatie!) is voor mij echt de vraag of dat kleine mobiele oppervlak voor veel mensen zo belangrijk is om een vouwscherm te willen, ten koste van dikte en eventueel gewicht en soliditeit.

[Reactie gewijzigd door teacup op 11 januari 2020 12:48]

Of de laptop met vouwscherm een succes gaat worden moeten we gewoon afwachten. Het is echter geen vervanging voor een laptop of tablet als de gebruikers daar prettig mee werken. Je moet de eerste kopers vooral zoeken bij de mensen waarbij zowel een tablet als een laptop niet ideaal is. Dat zijn dus vooral mensen die een zeer mobiel toestel met een redelijk groot scherm nodig hebben.

Tablet en e-reader zullen het moeilijker krijgen. Zelf zie ik al dat mijn e-reader in onbruik is geraakt omdat ik steeds meer mijn Fold ben gaan gebruiken. Die zelfde fold is eigenlijk een mini-tablet. De laptop met vouwscherm weer een maxi-tablet. Een twee in één is vaak handiger dan twee losse toestellen. De tablet en e-reader zitten net in de overlap tussen vouw telefoon en laptop met vouwscherm. Daarom verwacht ik dat de tablet en e-reader het moeilijk gaan krijgen. De vouwbare toestellen moeten dan wel verder ontwikkeld worden en vooral een flink stuk in prijs dalen.
Tja... ik wil hier niet te veel woorden aan vuil maken.
Maar het feit dat jij een - voor je bewuste opmerking richting mij krijgt, en ik een + zegt eigenlijk al genoeg.
Ben JIJ in deze niet de negatieveling ipv ik? ;)
4:3? Wat een horror! Voortaan terug foto's en films bekijken met zwarte balken....
4:3 is eindeloos beter voor werken en ontwerpen
Niet als je een IDE gebruikt en twee bestanden naast elkaar open wilt hebben.
Of bestanden wilt mergen of diffen.

Dan wil je liever een breedbeeld gebruiken.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 11 januari 2020 12:20]

Tenzij je scherm groot genoeg is? tegenwoordig zijn schermen echt wel wat groter dan de eerste breedbeeld monitoren van 19 inch. Ik zit hier nu op een widescreen curved dell monitor. Opzich wel handig, want je kunt 2 volledige IDE's naast elkaar draaien. Maar 2 bestanden naast elkaar in vs code of intellij? Dat gaat prima op stukken minder dan 1080p
Hangt af van het werk dat je doet. Ik vind breder beter, want ik gebruik zeer vaak Excel en Word. Zo kun je makkelijk (en bewerkelijk) twee documenten naast elkaar plaatsen. 4:3 hoeft niet voor mij, maar voor anderen is het dan wel misschien heel nuttig. Gelukkig kunnen we beiden kiezen wat we willen, niet?
Sommige mensen werken ook op een computer ipv films en games ;)
Waar ik bang voor ben, is dat het martiaal "kunststof, plastic" uithardt als het ouder word en gaat barsten en uiteindelijk kapot gaat, wat nu al voorkomt bij opvouwbare smartphones.

Zoon klapscherm lijkt heel mooi en handig, ik zou het nooit kopen. Het is gewoon wachten op problemen of er moet minimaal 10 jaar garantie worden gegeven op het scherm dan word het interessant.
Daar kun je wel op rekenen ja. En dan kunnen ze het natuurlijk initieel wel extra zacht maken, maar dat zal de krasbestendigheid niet ten goede komen. 10 jaar garantie kun je denk ik wel op je buik schrijven. Ik denk dat 2 jaar al lastig is.

Het is natuurlijk super interessante techniek, maar in dit stadium een oplossing op zoek naar een probleem.
Deze techniek lijkt mij kwetsbaar en onbewezen, pas als het 10 jaar op de markt is en dan nog goed werkt dan kun je pas een oordeel geven.

Zoals ik al melden zijn er veel problemen met de opklapbare schermen van smartphones. Dat zal niet zoveel van techniek schelen?

Ik ben iemand die eerst de kat uit de welbekende boom kijkt.

[Reactie gewijzigd door LEX63 op 11 januari 2020 16:30]

Deze techniek lijkt mij kwetsbaar en in onbewezen, pas als het 10 jaar op de markt is en dan nog goed werkt dan kun je pas een oordeel geven.
Right ....en er bestaan geen geijkte testen in de industrie?
Vouwbare PC's bestaan toch allang? Ze heten laptops...
De vouw zit in dit geval in het scherm, dat is het verschil en maakt hem dus "vouwbaar"
Lenovo concept is erg interessant. Vooral ook door het toetsenbord wat er exact in past. Zou nog een soort kickstand op de buitenkant moeten en als de hardware ook nog snel is zou dit zomaar de opvolger voor de surfaces pro voor mij kunnen zijn.
Als de(/een) onderkant zwaar genoeg is dan heb je geen kickstand nodig voor normaal 'laptop' gebruik.
Begrijp ik...kickstand is dan voor full screen gebruik
Zeker mooie apparaten.
Het opent een hele nieuwe scala aan mogelijkheden van wat je ermee kan doen.
Maar voor de komende periode zal ik het eng blijven vinden om zoveel uit te geven voor een apparaat met flexibele/buigbare scherm.
Leuke ontwikkeling! Zou het toch wel cool vinden om een m'n scherm op te kunnen klappen en een apparaat met een kleinere footprint hoeven mee te nemen :)
Al deze vouwbare schermen op dit moment vind ik niet zo super boeiend, het lijkt mij een tussenstap naar iets meer wat in de toemomst kan komen. Hier doel ik meer richting de combinatie met vouwbare PCBs en andere units.
Gaaf toch!
Ik zou wel in de markt zijn voor een maatje ipad mini in zo’n boekvorm. Neem je zo makkelijk mee.
En dan openklappen tot 2x zo groot als je hem gebruikt. Super.
Ja leuk, een grote DS emulator :D
But true, comes in handy ;)
De exemplaren op de beurs konden we probleemloos buigen zonder dat de fabrikant ons daarbij op de vingers keek en zonder dat er beschadigingen zichtbaar waren.
Ben ik de enige die het opvalt dat er juist een vinger over een beschadiging wordt gelegd in het filmpje? (vanaf 0:55) Precies waar het geheel scharniert zie je dat e.e.a. ''loskomt'' klinkt wat heftig, maar het begin van een 'tear' is duidelijk zichtbaar.

Met name juist de robuustheid van het scharnier zou voor mij belangrijk zijn om een dergelijk product te overwegen. Wat met beleid werken is prima, maar met fluwelen handschoentjes maakt het wat minder praktisch. . .
Dat is een shot van het prototype van Dell, die konden we zelf ook niet buigen. De opmerking die je quote gaat over de Lenovo.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True