Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft opent early access voor dualscreen-ontwikkelaars

Ontwikkelaars die apps willen maken voor telefoons met dubbele schermen kunnen zich vanaf dinsdag aanmelden bij Microsoft. Het bedrijf heeft een early access-proces opgezet voor wie software voor dualscreens wil ontwikkelen.

Microsoft roept ontwikkelaars in een blogpost op om zich aan te melden voor de early access-toegang. Dat kan voorlopig alleen door een e-mail naar het bedrijf te sturen. Heel veel details over het ontwikkelen voor telefoons met dubbele schermen geeft het bedrijf overigens nog niet; die volgen volgend jaar. Wel wil Microsoft dat geïnteresseerde ontwikkelaars alvast nadenken over de opties voor het ontwikkelen voor dergelijke telefoons. In de blogpost beschrijft het bedrijf hoe smartphones en tablets met dubbele schermen straks werken.

Ontwikkelaars kunnen nog steeds apps blijven ontwikkelen voor zowel het web als voor Android, UWP en Win32. Die apps werken dan ook op de dualscreen-apparaten. Ook bestaande apps blijven daarop werken. In de toekomst wil Microsoft een standaardmodel bouwen dat bovenop Windows en Android komt te liggen. Met dat standaardmodel voor dualscreen-telefoons kunnen ontwikkelaars in één keer een app ontwikkelen die daarvoor werkt. Daarvoor komt een api beschikbaar met onderdelen die specifiek bedoeld zijn voor het gebruik van dualscreencapaciteiten en functies zoals de 360-gradenscharnier. Hoe dat standaardmodel en de api eruit komen te zien maakt Microsoft later bekend.

Microsoft onthulde in oktober tijdens een eigen evenement een nieuw Surface-apparaat. De Surface Neo draait op een aangepaste versie van Windows 10, genaamd 10X, en maakt gebruik van twee schermen. Windows 10X is speciaal ontworpen voor het gebruik van apparaten met zulke dubbele schermen.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

26-11-2019 • 09:07

28 Linkedin Google+

Reacties (28)

Wijzig sortering
In het kader van 10 december 2019 (aflopen van Windows 10 Mobile ondersteuning):

Gekeken naar hoe ontwikkelaars zich in het verleden gebrand hebben aan Windows Phone 7/Phone 8(.1)/10 Mobile kan ik mij voorstellen dat ze hier eerst sceptisch naar kijken voordat ze een nieuw Microsoft mobiel initiatief omarmen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 november 2019 12:10]

Je bedoelt Android? Want dat is het mobiele iniatief waar MS z'n hardware op uit brengt, met de API's van Google.
De Surface met 2 schermen is Windows.

Windows Mobile als los platform is dood, maar alles van Windows Mobile zit in Windows 10, dus daar leeft het platform nog altijd verder. Ook op de desktop heb je nu de dialer, sms etc.

Er zouden prima weer Windows smartphones gemaakt kunnen worden, nu met een full blown desktop OS, alleen jammer dat geen fabrikant hier mee bezig gaat ;(
Dat is de neo. De DUO (of andersom) draait Android. Dat Microsoft zelf voor android kiest, zegt al genoeg. Ze zitten waar de klanten zitten en dat is android of iOS. Ik zie het niet meer gebeuren, MS op mobiel.
80% van mobiele gebruikers zit op Android, het merendeel van de rest op iOS. Een Windows Store app bereikt dus vrijwel niemand op mobiel.

Op desktop maakt de Windows Store eventueel wel een kans, maar ook dat loopt niet echt. Daar maken developers een Electron app, of web/PWA.

Buiten een uitzonderlijke (zakelijke) use case is het gewoon niet interessant om voor Windows te ontwikkelen. Dus komt er ook geen Windows smartphone.
Dat kan echter zo omdraaien als Windows wat extras gaat bieden.
Android met zijn "open" manier en customizability, iOS met zijn simpele UI en stabiele, secure garanties, voor Windows... zou je kunnen denken aan een goede integratie met Windows desktop/laptop zelf.

Hoewel Apple (en Android met wat setup) al zoiets heeft, zitten de meeste gamers en veel ontwikkelaars dagelijks met een Windows OS. Ik was zelf ooit WM ontwikkelaar; nu primair op iOS maar zou een terugkeer wel verwelkomen voor de diversiteit :-).
"Zo omdraaien" lijkt me doorgeschoten optimisme. De hele reden dat WP gefaald heeft is dat niemand er apps voor maakt. Nu nog een Windows-based mobile maken is een voldongen feit negeren. De markt is vergeven, er is geen ruimte voor 3 app tuintjes, developers hebben al moeite met 2.

En op de desktop, wat zou je willen integreren? Vrijwel ieder te bedenken voorbeeld is al mogelijk. Ik kan op mijn Windows bij alle diensten die er toe doen.
Mobiel wel. Maar Windows 10 heeft ook meer dan 900miljoen gebruikers en is een enorme markt. Ondertussen zijn er ook al best veel apps in de Windows Store terug te vinden, waaronder -een paar- volledige desktop applicaties en pc-games die je op Android en iOS niet terug vind.

Als AMD zich straks misschien een beetje gaat bezig houden met low power spul (want Ryzen is best indrukwekkend met performance/tdp verhoudingen) en we straks die solid state accu's in de markt krijgen. Dan is er misschien eindelijk kans voor redelijk sterke X86 smartphones, en dan kan het heel hard gaan met marktaandeel als je ineens een volledige Desktop OS die ook geoptimaliseerd is voor smartphones kan gebruiken op de telefoons.
"Maar Windows 10 heeft ook meer dan 900miljoen gebruikers en is een enorme markt."

Veel gebruikers, maar een enorme markt? Dat betwijfel ik.

Buiten gaming is voor de consument een desktop allang dood. Er wordt zeer weinig tijd op desktops besteed en de tijd die besteed wordt voornamelijk aan W32 apps en wat web.

Best bizar om te denken dat ook maar iemand zit te wachten op een desktop OS op zijn smartphone.
Buiten gaming is voor de consument een desktop allang dood
Ja want bedrijven werken natuurlijk allemaal op OSX en Linux zeker? Vooral professionals en mensen die veel meer power nodig hebben zullen voorlopig echt bij een deskop blijven. Probeer maar eens je woning op een fatsoenlijke manier uit te tekenen ivm een komende verbouwing.

Dat je op de bank ook een website kan bezoeken op een tablet (ongeacht het OS) daar zit de gemiddelde consument. Deze consument zegt ook dat als het wifi signaal belabberd is dat Ziggo slechte internetverbinding levert en daarom de argumenten; "ik kan alles met mijn tablet ik heb geen pc nodig" best met een korreltje zout kunnen nemen.

Overigens Microsoft zegt het zelfs de Surface duo is geen telefoon maar een soort PDA waar mee als je wilt je ook kan bellen. Er wordt een nieuwe formfactor bedacht en ze willen deze veiligstellen met twee os-en om niet (weer) de boot te missen.

[Reactie gewijzigd door downcom op 26 november 2019 20:13]

Haal je niet per ongeluk de Surface Duo (telefoon, Android) en de Surface Neo (laptop, Windows 10X) door de war? Allebei twee schermen!
De Surface Neo wordt in het nieuwsbericht aangehaald, daar doelde ik op.
Ik zou erg blij worden van telefoons met soepele dualboot tussen Android en Windows. Waarbij je de apps in beide modi kan gebruiken. En makkelijk aan te sluiten met een goedkoope usb c dock op monitor/keyboard/muis.
Dingen gaan nu door elkaar heen. The Zep Man spreekt over het mobiele OS van Microsoft, hierop geeft Panzer Dean aan dat er geen mobiel OS van MS komt, en dit is correct.

Dat er mobiele apparaten zijn met Windows dat is wel duidelijk, los van laptops, heb je natuurlijk al jaren tablets en hybride systemen, waaronder die in de Surface lijn.

Het iniatief is hier inderdaad voor Android, en in een wereld waar dingen heel snel kunnen veranderen, wil je als developer in nieuwe gaten springen, terwijl bestaande snel moeten veranderen om relevant te blijven.

Bij Windows Phone was er best animo, en er waren dan ook zat apps, alle door de beperkte populariteit van het OS, werden de apps op WP niet zo populair, terwijl versies op Android en iOS dat wel werden. Het was een vrij natuurlijk proces van eliminatie. Dat is hier niet het geval, ook al doet hun toestel het niet goed, het feit is dat hier toekomst in zit, foldable screens worden het voorlopig niet, maar in dit soort toestellen zit wel een hoop mogelijkheden.
Tevens is dit ook gewoon inzetbaar op foldable apparaten.
Klinkt alsof ze dit ook met xamarin kunnen integreren, dan heb je (bijna) alle dual-scree devices te pakken (windows en android in de nabije toekomst bedoel ik dan), en heb je maar 1 codebase nodig voor dit type devices.
Microsoft surface phone devices gaan Android draaien. Ze gebruiken geen eigen OS voor de telefoons meer.

/edit. Èven een toevoeging. De Surface Duo (telefoon) gaat Android draaien. De Surface Neo (klein dualscreen netbook achtig) Gaat Win 10 X draaien.Dit aangezien er in het artikel niet wordt aangegeven om welk device het gaat.De laatste alinea slaat niet op het artikel, maar alleen op het feit dat Microsoft deze heeft aangekondigd. Daar had ook de Duo vermeld moeten worden.

[Reactie gewijzigd door 0vestel0 op 26 november 2019 10:57]

Het zou handig zijn als Microsoft deze ontwikkelaars een soort dual sceeen sample geven waar ze mee kunnen experimenteren.
Er zullen vast manieren komen om dit te emuleren. Maar om iedere ontwikkelaar (en hoe defineer je een ontwikkelaar) een apparaat te geven waarop ze dit native kunnen testen zie ik niet gebeuren. De kosten hiervan zijn immens groot. Maar ik weet zeker dat grote of belangrijke ontwikkelclubs tzt een apparaat kunnen kopen voordat deze op de markt verschijnt.
Misschien iets voor de ontwikkelaars met minder budget. Waar je 2 oude smartphones aan elkaar plakt met wat ducktape en karton om maar wat te noemen? Beetje Google Cardboard idee. Niet perfect. Maar misschien genoeg om mee te testen?

Misschien niet ideaal om echt speciale dual screen functies te ontwikkelen. Maar genoeg om te zorgen dat je app niet helemaal over de zeik gaat op dual screen telefoons.
Ik zit al 20 jaar te wachten op fatsoenlijk support voor multi-screen op desktop....
Nu geven ze het aan smartphones...

Ik snap het ook wel, de smartphones wisselen en combineren en kantelen de resoluties vaker, dus hier moeten programma's nou eenmaal goed mee overweg kunnen, maar ik vind het wat jammer dat bijvoorbeeld game ontwikkelaars de extra (desktop) schermen links (en rechts) laten liggen zonder het ooit te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op 26 november 2019 12:56]

Met AMD drivers is het mogelijk om meerdere schermen te laten zien als één groot scherm, dat is iig al iets. Het zou inderdaad ook leuk zijn als het mogelijk zou zijn om interface elementen van spellen e.d. op een tweede scherm te kunnen laten tonen. In het verleden heeft de RTS Supreme Commander dit wel gedaan waarbij je op één scherm een tactische kaart had en het andere scherm je spel overzicht.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat windows prima met twee schermen overweg kan en ontwikkelaars hier ook al de ruimte voor hebben maar dit simpelweg niet oppakken.

In het artikel gaat het ook om een ander concept over meerdere apparaten en besturingssystemen heen.
Met AMD drivers is het mogelijk om meerdere schermen te laten zien als één groot scherm, dat is iig al iets.
Ah, dat heet super resolutie, inderdaad een leuk speeltje, maar mijn 3 schermen hebben niet identieke resoluties/afmetingen/Hz, de 1 is een tv van 30" op 1080p 9% HDMI scaled down 30Hz, de ander een gaming monitor van 27" op 1080p 120Hz, de 3de is een 22" op 1050p, 60Hz.

Het resultaat was niet te genieten, maar dat is logisch vanwege de verschillen. De 30Hz van de TV werd overgenomen op alle 3, de sub-HD resolutie van de andere monitor werd ook overgenomen en de game monitor had last van hogere latency dan de andere twee, wat zeer lastig is omdat het als middelste scherm functioneert.
Daarnaast is het natuurlijk zo dat windows prima met twee schermen overweg kan en ontwikkelaars hier ook al de ruimte voor hebben maar dit simpelweg niet oppakken.
Het ligt inderdaad aan de game ontwikkelaars, ik had bij verschillende spellen al multi-screen support voorgesteld, maar de ontwikkelaars hebben hun handen al vol aan bugs, geplande content en microtransaction meuk toe voegen.
Ik had alleen wel verwacht dat ontwikkelaars meer werden aangespoord extra schermen te gebruiken.
DirectX heeft de mogelijkheden wel, maar ik had vernomen van een paar ontwikkelaars dat het niet wenselijk is daar (de andere schermen) 3d te renderen. Mede vanwege issues die ik al had met Super Resolution van AMD.
Wil dit zeggen, dat desktop gebruikers hun ook mogen verwachten aan games geoptimaliseerd voor een dual screen setup? Ik denk dat het aantal destkop gebruikers met >= 2 monitors nog altijd hoger is dan mobile.
Als ik dubbele schermen ding hoor moet ik meteen hier aan denken...
https://nl.pinterest.com/pin/359232507751005182/

Nintendo's uit de jaren 80.....heerlijk!
Ik ga een spelletje maken en de 'controller' is het vouwen van het scharnier.
Dus tijdens het spelen moet je de hele tijd je scharnier gebruiken.
Working title: Open&closed case
Het is een krimi.

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 26 november 2019 14:12]

Ik zou van dit: Ontwikkelaars die apps willen maken voor telefoons met dubbele schermen kunnen zich vanaf dinsdag aanmelden bij Microsoft.

Dit maken: Ontwikkelaars die apps willen maken voor mobiele apparaten met dubbele schermen kunnen zich vanaf dinsdag aanmelden bij Microsoft.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True