Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Star Wars: Jedi Fallen Order Review

Lightsaber steelt de show in heerlijke game

Veel geleend van FromSoftware

Wanneer Cals avontuur op Bogano goed en wel begonnen is, begint hij ook voor het eerst dingen te leren. Of eigenlijk opnieuw te leren. Elke keer dat de speler een belangrijke nieuwe vaardigheid aangeleerd krijgt, zie je een flashback van hoe een jonge Cal Kestis aan het trainen is met zijn meester. Een van de eerste vaardigheden die je op die manier leert is de wallrun, maar gaandeweg komen daar steeds meer zaken bij. Je opent nieuwe paden in de spelwereld zodra je over muren kunt rennen en objecten kunt wegduwen of juist naar je kunt toetrekken. Het komt dus best vaak voor dat je ergens komt waar je op dat moment nog niet verder kunt. Je hebt dan nog niet de juiste skillset. Die vaardigheden horen bij Cal, maar ook bij BD-1. De droid kan na enige tijd spelen bijvoorbeeld sloten of computers 'slicen' om deuren te openen, en hij leert ook om uitgeschakelde machines met een stroomstoot weer in beweging te zetten. Dat lost weer platformpuzzeltjes op waar je eerder op vastliep.

Lekker verkennen

Dat je nieuwe vaardigheden en dus nieuwe routes in de spelwereld krijgt, houdt het verkennen van die werelden lang leuk. Het zorgt ervoor dat je doorlopend geprikkeld wordt om te achterhalen wat er is te vinden op die ene plek waar je steeds niet bij kon. Zo doorzochten wij pas laat in de game een neergestorte Star Destroyer op de planeet Zeffo, omdat we er eerder gewoon niet bij konden komen. We hadden het imposante gevaarte echter wel zien liggen, en hadden ook al door dat we er vroeg of laat waarschijnlijk wel terecht zouden komen. Op zichzelf helemaal niet zo belangrijk, maar het schetst hoe het verkennen van de werelden in Jedi Fallen Order een beetje werkt.

De manier waarop je die werelden stukje bij beetje opent is trouwens wel opvallend. Het begint allemaal met de Meditation Points. Dit zijn punten waar Cal kan mediteren. Op die plekken slaat het spel je voortgang op en je kunt er Skill Points uitgeven om nieuwe vaardigheden te openen. Daarnaast kun je er uitrusten. Dat vult je levensbalk weer aan, maar het zorgt er tevens voor dat alle vijanden in de omgeving weer respawnen. Klinkt bekend? Inderdaad, het vinden van dergelijke plekken om je spel op te slaan is een gameplay-element dat rechtstreeks uit de koker komt van FromSoftware, net als het uitrusten dat gepaard gaat met terugkerende vijanden. De voortgang in de spelwereld, waarbij je steeds shortcuts opent naar eerder bezochte Meditation Points, is ook zo'n element.

Jedi 'Soulsborne' Fallen Order

Wat te denken van de 'life stims' die BD-1 je geeft om te kunnen healen? Hoe meer stims je vindt in de wereld, hoe vaker BD-1 je kan healen. Dat aantal groeit gestaag, net als je Estus Flask dat doet in Dark Souls. Gaat Cal onderweg dood, dan verliest hij alle XP-punten uit de XP-balk. Door de vijand op te zoeken die Cal heeft gedood, en die opnieuw aan te vallen, krijg je de punten weer terug. Dat werkt op eenzelfde manier zoals dat gaat met het verliezen en terugkrijgen van je Souls in Dark Souls. Ook de user interface toont duidelijke gelijkenissen met de games van FromSoftware. Een lekker dramatische 'Baas X defeated'-visual na een baasgevecht, of de herkenbare grote, rode levensbalk boven in beeld bij zo'n baasgevecht: het is allemaal te vinden in FromSoftwares-games.

Het moge duidelijk zijn dat de games van de Japanse ontwikkelaar, die bekend is geworden met Dark Souls, Bloodborne en recentelijk Sekiro: Shadows die Twice, meer dan een inspiratiebron hebben gevormd voor Star Wars: Jedi Fallen Order. Dat is opvallend en misschien een beetje gek, maar niet per se slecht. Het levert namelijk wel een goede game op. De gameplay-elementen die worden gebruikt, werken immers goed. Wel is Jedi Fallen Order wat minder moeilijk dan FromSoftwares-games meestal zijn. Toch is dit zeker voor mainstream-begrippen geen makkelijk spel. De game kent vier moeilijkheidsniveaus. Het derde niveau zorgt al voor best wat problemen als je meerdere Stormtroopers tegelijk moet bevechten. Het tweede niveau is pittig genoeg om ervoor te zorgen dat je wat tijd nodig hebt voor de baasgevechten. Het is zeker goed te doen, maar makkelijk is anders.

De onvergeeflijkheid van de FromSoftware-games is dus niet meegenomen. Iets anders ontbreekt echter ook, en dat is een onderdeel dat we juist wél graag in Jedi Fallen Order hadden gezien. Waar je in Dark Souls kunt 'fasttravellen' tussen Bonfires, is die functie in deze game niet aanwezig. Daardoor komt het regelmatig voor dat je een heel stuk moet 'backtracken' op weg naar je schip. De geopende shortcuts helpen daarbij, maar dan nog duurt het af en toe best lang voor je terug bent. Het backtracken heeft soms als voordeel dat je nog wat verborgen stukken vindt, maar het zorgt ook wel voor wat lichte irritatie. Dat proces wordt mede bemoeilijkt door de overzichtskaart. BD-1 kan op elk moment een holografische map projecteren, maar die is vrij onoverzichtelijk. Dat komt doordat planeten als Zeffo en Kashyyyk een uitgestrekte spelwereld bieden, met verschillende lagen op en door elkaar. Pluspunt is wel dat je aan gele en rode doorgangen kunt zien waar je nog niet bent geweest of waar je op dat moment door gebrek aan de juiste skills nog niet naartoe kunt. Handige reminders voor als je op een later moment terugkeert op die planeet.

De spelwerelden zelf blinken uit in variatie. Zeffo is een rotsachtige planeet die door de Empire is omgebouwd tot een grote mijn, terwijl Kashyyyk natuurlijk een stuk groener is en veel meer natuurlijke pracht en praal biedt. Bogano oogt wat simpel, maar wel conform een bepaalde 'Jedi-huisstijl', terwijl Dathomir met zijn rode tinten en afschrikwekkende uiterlijk duidelijk een thuis is voor meer donkere wezens in het Star Wars-universum. Bij elkaar opgeteld spendeer je toch al snel een uur of vier op elk van die planeten, misschien zelfs nog wel iets meer. Het is dus fijn dat ze onderling zo verschillen.

Mooie shots

Wat per planeet echter niet verschilt, is hoe mooi en imposant sommige omgevingen zijn. Respawn heeft op sterke wijze het filmische karakter van Star Wars gevangen in het beeldgebruik in Jedi Fallen Order. De allereerste scènes op Bracca zetten wat dat betreft meteen de juiste toon. Cal klimt door en langs werkplaatsen, terwijl op de achtergrond gigantische schepen uit elkaar worden gezaagd en er ook nog even een Lucrehulk-class ruimteschip van de Trade Federation naar beneden komt. Zeffo, Kashyyyk en Dathomir zijn goed voor vergelijkbare plaatjes. Ze maken het stuk voor stuk de moeite waard om af en toe even te stoppen en van de omgeving te genieten.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True