×

Pokémon Go Review

Brak, onvolledig, maar mateloos populair

Door , 260 reacties

Gemiste kansen

Toch zijn er wat ons betreft juist rond het vechten wat gemiste kansen. Zo is het vooral jammer dat je enkel in een Gym kunt vechten. Vechten is dus enkel 'om het echie', om controle over een Gym die door een ander team bezet wordt. We missen daarbij vooral de optie om ook buiten een Gym om te knokken, tegen willekeurige andere spelers die in de buurt zijn. Hoe tof zou het zijn als je een gevecht kunt starten tegen de vriend waarmee je op dat moment op Pokémon aan het jagen bent? Gewoon, even sparren, zonder dat er direct iets op het spel staat. Dat kan nu slechts in zeer beperkte mate. Bij een Gym die bezet is door jouw team kun je een van jouw Pokémon laten vechten tegen een Pokémon van een bevriende speler. Leuk, maar die optie hadden we graag veel uitgebreider gezien. Het is daarbij sowieso jammer dat je geen vrienden kunt maken waarvan de positie wordt gevolgd in de game. Op basis van de gebruikte techniek hoeft dat niet heel ingewikkeld te zijn, en het zou het sociale aspect van de game alleen maar kunnen verrijken. Niet dat er een gebrek is aan sociale interactie; zeker eind van de middag en begin van de avond is het bij menig PokéStop en Gym een drukte van belang. Toch missen we wat tracking in de game.

En dan is er nog een misser. De game houdt in een Pokedex keurig bij welke van de 151 Pokémon je gevangen hebt. We hadden graag gezien dat de game ook had bijgehouden welke PokéStops en Gyms je bezocht hebt. Op zich kun je elke Stop en elke Gym meermaals bezoeken, maar het was aardig geweest als er een groeiende kaart zou ontstaan met plekken waar je al geweest bent. Ook hier geldt dat dit op basis van de gebruikte techniek makkelijk moet zijn in te bouwen.

Verder zijn we niet heel erg te spreken over de kwaliteit van de app. Er zitten wat grafische glitches in, met name textures die flippen bij de kaart van de omgeving. De android-app liep bij ons bovendien een aantal keer vast en ook van de iOS-app krijgen we dergelijke meldingen. Ook krijgen spelers ongetwijfeld te maken met wat zaken die buiten de app liggen. Zo is door overbelasting van de servers inloggen niet altijd mogelijk en valt de gps-verbinding regelmatig weg, wat uiteraard niet aan de app of aan de makers ligt. Wat extra servercapaciteit zou echter welkom zijn, want het lukt lang niet altijd om in te loggen na de zoveelste reboot van de game. Daar tegenover staat dat de app wel een heel handige en vooral slimme functie heeft die een beetje verscholen gaat in de setting: de Battery Saver. De voornaamste functie is dat je er je scherm mee uit kunt zetten terwijl de app actief blijft. Houd de bovenkant van je telefoon naar beneden en het scherm wordt zwart. Vooral voor wie een oled-scherm heeft is dat prettig. Handig is dat je wel merkt dat er een Pokémon in de buurt is doordat je telefoon gaat trillen. Zo hoef je niet op je scherm te blijven kijken als je rondloopt om Pokémon te vangen. Niet alleen energiebesparend, ook wel zo veilig.

Wat we missen

Los van de gebrekkige kwaliteit van de app vrezen we echter voor de toekomst van de game. Het is nu een hype, maar de vraag is hoelang het leuk blijft. Daar is wat ons betreft de huidige beperkte opzet van de game debet aan. De game draait om vechten in en om een Gym, maar in de huidige opzet is dat voor weinig spelers weggelegd. Het valt niet mee - lees: kost erg veel tijd - om een Pokémon te trainen die genoeg CP heeft om een succesvolle aanval in te kunnen zetten. En één Pokémon is niet genoeg, want de gemiddelde Gym wordt verdedigd door verschillende sterke vijanden. Vechten om een Gym is daarmee alleen weggelegd voor zeer fanatieke spelers, precies het soort spelers dat nu Pokémon in een Gym heeft geplaatst. Voor beginnende en minder fanatieke spelers is dat ontmoedigend. Voor wie in die laatste categorie valt, bestaat de game enkel uit het verzamelen van Pokémon, voor het vullen van de Pokédex met zoveel mogelijk soorten. Je kunt dan echter bijzonder weinig met je verzamelde beestenboel.

*