Quantum Break Review

Lekkere combi van game en tv-serie

Acts en Episodes

De tv-serie is daarmee ook het meest interessante onderdeel van de game, al is het tegelijk wellicht ook het meest controversiële. We voorspellen dat niet iedereen even gecharmeerd zal zijn van de tv-serie, vooral omdat we ons kunnen voorstellen dat spelers vinden dat hij de vaart uit de game haalt. Ben je net lekker aan het knallen, moet je een kwartier of langer naar een episode van de serie gaan zitten kijken. Zo is de game opgezet; je speelt een Act, een hoofdstuk uit de game, waarna je een Episode van de tv-serie voorgeschoteld krijgt. Zo is er vier keer de opeenvolging van Act en Episode, met een laatste Act als slot.

Voor de goede orde; wij vonden de tv-serie juist verfrissend en helemaal geen vervelende onderbreking van de actie. Sterker nog, wat ons betreft had er hier en daar wel een gevecht uit de game gesloopt mogen worden om ruimte te geven aan nog meer verhalende ontwikkelingen. Want dat is wat ons betreft de sterkste kant van Quantum Break, en de grootste toegevoegde waarde van de tv-serie; de game vertelt nog meer dan in de voorgaande games van Remedy vooral een goed verhaal. Uiteraard zit er heel veel verhaal in de tv-serie, maar de kracht van Quantum Break is dat er toch ook heel veel van het verhaal verteld wordt in de Acts, in de delen waarin je zelf de controle hebt over Jack Joyce, de hoofdpersoon van de game. Het leuke is dat je in de Acts speelt als Jack Joyce, terwijl je in de Episodes de belevenissen van zijn grote rivaal volgt.

Het loopt fout

Het verhaal draait om Jack en zijn jeugdvriend Paul Serene, met een bijrol voor Will Joyce, de oudere broer van Jack. Will en Paul hebben iets gemeen; ze zijn beiden betrokken bij experimenten met tijdreizen. Sterker nog, het hele verhaal draait om zo'n experiment. Het loopt uiteraard fout en daardoor - hoe groots wil je het hebben? - dreigt het hele universum tot stilstand te komen. Door het experiment komen er langzamerhand haperingen in de tijd. De tijd staat af en toe even stil, tijdens een zogenaamde stutter. Die stutters zullen steeds vaker voorkomen en steeds talrijker worden, tot er een stutter komt die definitief is en de tijd dus voor altijd stil zal zetten. Die stutters zijn een gegeven en spelen een grote rol in met name de Acts, de hoofdstukken die je kunt spelen. Of er een remedie is tegen het totale stilvallen van de tijd? Dat ga je Quantum Break ontdekken.

Beelden uit een Episode van Quantum Break.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3