Door Jurian Ubachs

Redacteur

Tom Clancy's The Division Preview

Multiplayer-actie in de Dark Zone

21-06-2015 • 08:00

59

Multipage-opmaak

Eindelijk hands-on

Toen Ubisoft Tom Clancy's The Division tijdens de E3 van 2013 aankondigde, waren de eerste reacties lovend. De game zag er prachtig uit en bood een interessante setting. De line-up van Ubisoft was op dat moment toch al indrukwekkend, want ook Watch Dogs en Assassin's Creed IV: Black Flag waren in aantocht. Inmiddels zijn we twee jaar verder en is de wereld om The Division heen ietsje veranderd. Watch Dogs bleek de op de E3 geschepte verwachtingen niet helemaal waar te kunnen maken, en The Division werd meerdere keren uitgesteld. In de aanloop naar de E3 van dit jaar werd zelfs al duidelijk dat het spel pas in 2016 zal verschijnen. Inmiddels weten we ook de releasedatum: 8 maart 2016.

Oeps, foutje! In de video noemt Jurian The Division "Ubisofts uitsmijter van vorig jaar". Dat is uiteraard niet correct: The Division werd al in 2013 aangekondigd.

Gespeeld op: Xbox One
Verschijnt ook voor: PlayStation 4, pc

Dit jaar was The Division alweer voor de derde keer aanwezig op de jaarlijkse gamesbeurs in Los Angeles, met als verandering ten opzichte van voorgaande jaren dat de game kon worden gespeeld - mits je er wat wachttijd voor over had. Want hoewel de titel dit jaar een beetje overschaduwd werd door Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands en For Honor, stond er toch een indrukwekkende rij voor de deuren van de speelruimte van The Division. Bovendien werd de game na afloop veelvuldig genoemd in de media, als onderdeel van lijstjes die iets moeten zeggen over wat de beste games op de show waren. De route naar de release mag dan hobbelig zijn, de kans op succes is absoluut nog aanwezig.

Het helpt dat nu eindelijk ook steeds duidelijker wordt hoe de game in elkaar zit. Zo wisten we eigenlijk nooit hoe deze online game spelers bij elkaar zou gaan brengen. Ubisoft heeft er nooit een geheim van gemaakt dat je in The Division andere spelers kunt tegenkomen, maar deelde niet eerder hoe dat precies werkt en wat je op dat moment kunt doen. Dat leidde tot onduidelijkheid, en dat moet Ubisoft zelf ook hebben gezien. Wellicht is dat de reden waarom het multiplayer-aspect van The Division centraal stond op deze E3. Tijdens zijn persconferentie toonde Ubisoft al wat gameplay van dit spelonderdeel, en op de beursvloer konden spelers deze 'PvP-actie' aan den lijve ondervinden.

Die actie speelt zich af in een afgesloten gedeelte. Je kunt The Division zowel solo als coöperatief spelen, en mocht je dat niet in het speciale PvP-gebied doen, dan zul je ook niet zomaar in een PvP-situatie terechtkomen. Mocht je wel zin hebben in confrontaties met andere spelers, dan kun je dat gebied in gaan door over een hekje ergens in New York te klimmen. Op dat moment betreed je de 'Dark Zone'. Dat is de plaats waar de overheid na het uitbreken van het virus dat New York heeft platgelegd alle zieke en besmette mensen in quarantaine probeerde te houden. De soldaten werden echter overspoeld door zombie-achtige mafketels die besmet waren met het virus. Het leger is vervolgens op de vlucht geslagen en liet daarbij allerlei waardevolle spullen achter. In de Dark Zone zijn dan ook, zo verklapte Ubisoft alvast, de beste voorwerpen te vinden, en dat verklaart waarom het zin heeft om het gebied überhaupt in te gaan.

Om de multiplayer op te starten, hoef je overigens niets meer te doen dan over dat hekje te klimmen. De grap is zelfs dat als een teamlid al over het hek is en jij nog in de 'veilige' zone staat, je elkaar nog steeds kunt zien, alleen bevindt die andere speler zich dan in een multiplayer-omgeving en jij nog nog niet.

Loot verdienen in de Dark Zone

Eenmaal binnen blijkt de Dark Zone inderdaad niet een gebied waar je even voor je lol een wandelingetje gaat maken. De teamleden doen meteen hun gasmaskers op, want het virus hangt overal rond in die zone, en alle voorwerpen in de omgeving zijn ermee besmet. Dat maakt ook dat je loot die je in de Dark Zone vindt niet zomaar kunt meenemen. Alles gaat in gele zakken waarop 'contaminated' staat. Om de spullen echt van jou te maken, zul je met je team een 'extraction' moeten doen. Je wordt dan opgehaald met een helikopter, waarna je spullen na een ontsmettingsproces in je inventory terechtkomen. Als je de Dark Zone op een andere manier verlaat, verlies je alle loot die je daar had gevonden. De extraction is dus de enige manier om 'de beste loot in het spel' te verdienen.

Twee wapens, twee gadgets

Dat proces is een stuk lastiger dan het klinkt, maar daar komen we zo op. In den beginne is het namelijk helemaal niet zo lastig om te overleven in de Dark Zone. We hebben een goed gebalanceerd team van drie man, alle met een redelijk hoog level. We spelen zelf met een soldaat die voorzien is van een shotgun, assault rifle, scanner en automatische turret. De scanner is een soort granaat die een pulse uitzendt waardoor vijanden in de nabije omgeving zichtbaar worden, en de turret kan overal neergegooid worden, waarna het apparaatje het vuur opent op vijanden in zijn gezichtsveld. Die twee onderdelen hebben trouwens een cooldown, maar je hoeft je geen zorgen te maken dat je gadgets 'opraken'. Behalve de twee wapens en gadgets beschikken we trouwens ook nog over een paar gewone handgranaten.

Tom Clancy's The Division

Met ons team komen we eerst een groepje AI-soldaten tegen. Dat is dezelfde soort vijand die je ook buiten de Dark Zon tegenkomt. We sluipen om ze heen en vallen even later van drie kanten tegelijk aan. Dat wordt trouwens mede mogelijk gemaakt door het soepel werkende dekkingssysteem in The Division. Spelend op de Xbox One zorgt een druk op A dat je in cover gaat, waarna je steeds direct naar een volgend punt kunt 'springen' door daar naar te kijken en weer op A te drukken. Zo kun je vrij makkelijk ongezien langs AI-soldaten sneaken. Die luxe heb je tegen menselijke spelers echter niet.

Beste loot in de game

Het gevecht met de AI-soldaten duurt niet lang. Wat opvalt is wel dat de soldaten vrij snel reageren en proberen hun ronduit kansloze positie iets te verbeteren door wat terug te vallen en dekking te zoeken. Onze turret houdt echter flink huis en de positie van een van onze teamleden, die bovenop een vrachtwagen is geklommen en dus over muurtjes heen kan schieten, zorgt voor problemen. Even later staan we wapens en andere gear op te rapen van de gevallen soldaten en halen we een kistje leeg dat kennelijk werd bewaakt door de vijandelijke lieden. De kistjes in de Dark Zone bevatten trouwens de beste spullen, gaf Ubisoft ons vast mee, en inderdaad: met een aantal zeldzame spullen trekken we verder.

Die zeldzame spullen zijn, zoals gezegd, pas echt van jou als je de Dark Zone hebt weten te ontvluchten. Om onze gear in veiligheid te brengen starten we een extraction. Een flare gaat de lucht in en een countdown van twee minuten begint te lopen. Mochten we het einde halen, dan komt er een helikopter waarin we onze tas dumpen, en dan hebben we het dus gehaald. Zo ver is het echter nog lang niet. Andere spelers, maar ook AI-soldaten, hebben de flare gezien en snellen naar onze positie. Immers: een groep die een extraction start, doet dat vast niet zonder reden: die zal vast iets goeds hebben gevonden. Binnen een halve minuut zijn we dan ook verwikkeld in een flink vuurgevecht met zeker twee andere menselijke teams en een groepje AI-soldaten. We overleven deze belegering helaas niet, en verliezen zo de spullen die we even daarvoor hadden gevonden. Gelukkig respawn je dan niet heel ver weg, waardoor je nog wel de kans hebt je eigen spullen weer terug te veroveren. Als je hele team echter dood is, is je extraction mislukt en zul je opnieuw moeten beginnen.

Tom Clancy's The Division

Het moge duidelijk zijn dat door deze opzet de PvP-actie in de Dark Zone enorm gecentraliseerd wordt. Dat brengt allerlei tactieken met zich mee. Het ene team rent 'gung-ho' naar binnen en schiet op alles dat beweegt, het andere team houdt zich juist koest in een hoekje en opent het vuur pas als anderen dichterbij komen. Het is namelijk absoluut niet verplicht om op andere spelers te schieten. Als twee teams nog niet op elkaar hebben geschoten, zie je dat ook als je naar een van hun soldaten kijkt. Pas op het moment dat je op ze schiet, ziet het spel je als 'rogue agent' en word je als vijand aangeduid. Het lijkt ons niet heel voor de hand liggend, maar het is mogelijk om met diverse teams samen het einde te halen zonder elkaar af te maken. Sterker: je zou elkaar kunnen helpen in de strijd tegen de AI, en zo fluitend met een hoop mooie spullen de zone verlaten.

Blind vertrouwen?

Dat klinkt heel nobel en wellicht denk je nu: dat ga ik zeker zo doen, want zo heeft iedereen er het meest aan. Oké, dat kan. Maar stel je deze situatie voor: je staat in de extractiezone met een ander team, en jouw team dropt zijn spullen in de heli. Op dat moment is jouw gear dus veilig. Je kunt je ongestraft omdraaien en op het andere team gaan schieten om te kijken of je hun spullen niet ook gewoon kunt meenemen. Erger nog: het lijkt er zelfs op dat je in die fase ook op je eigen team zou kunnen schieten om er met de spullen van je teamleden vandoor te gaan. Dat maakten we niet zelf mee, maar het kwam wel voorbij in presentatie tijdens de persconferentie van Ubisoft. Iedereen kan dus iedereen verraden, wat de eindfase van de Dark Zone heel intrigerend maakt. Je kunt er maar beter heel erg zeker van zijn dat de vrienden met wie je The Division gaat spelen echt goede vrienden zijn ...

Nog steeds mooi?

Het gebeurt niet overdreven vaak dat we een game drie keer zien terugkeren op de E3. Wellicht dat games baat hebben bij zo'n langere ontwikkeltijd, maar de impact die zo'n game dan heeft op de E3 zelf wordt natuurlijk steeds minder. Dat komt mede doordat het niveau van andere games jaarlijks ook steeds hoger wordt. Toen The Division in 2013 werd aangekondigd, werd iedereen weggeblazen door het grafische niveau. Dat effect is anno 2015 al een stuk minder. Een heikel puntje, zeker gezien het verleden: Ubisoft heeft zichzelf flink in de vingers gesneden met de grafische soap rond Watch Dogs, waardoor gamers inmiddels niets meer ter kennisgeving aannemen. Dat plaatst bij mooi uitziende games als Ghost Recon en The Division direct een voorbehoud, en ergens is dat nog terecht ook.

Tom Clancy's The Division

We zien in The Division namelijk duidelijk waar de ontwikkelaars keuzes hebben moeten maken. De sterke animaties en het oog voor detail, waarmee in 2013 al indruk werd gemaakt, zijn nog steeds aanwezig. Denk daarbij terug aan dat stukje waarbij een soldaat langs een auto sluipt en hij volautomatisch een op een kier staand portier dichtdrukt. Dat hebben we in onze speelsessie meerdere keren gezien. Ook kun je alle auto's en veel andere objecten in de omgeving flink kapot knallen. De keerzijde is dat als je wat verder weg kijkt in de omgeving, het niveau omlaag gaat. Sommige flatgebouwen zien er ronduit lelijk uit. We gaan een gokje wagen: ten tijde van de E3 van 2013 zagen we The Division zoals Ubisoft de game graag had gezien. Anno nu zien we The Division waarbij rekening gehouden is met de beperkingen die opgelegd worden door de hardware van de consoles. Nog steeds wel mooi, maar niet meer zo indrukwekkend.

Creatief

Mooi zijn kan trouwens ook op een andere manier. We zijn namelijk wel fan van de manier waarop Ubisoft delen van de user interface in het spel heeft verwerkt. Het gooien van zo'n 'scan-granaat' levert een mooi effect op. Als je de in-game map opent, wordt die geprojecteerd op de straat waarop je op dat moment staat, en niet in een of ander dertien-in-een-dozijn menu. Dat is een voorbeeld van creativiteit zoals we het graag zien in games, en daar scoort The Division punten mee.

Voorlopige conclusie

Met For Honor, Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands, ongetwijfeld een nieuwe Assassin's Creed-game in het najaar en Tom Clancy's The Division in het voorjaar, lijkt Ubisoft nu al te kunnen rekenen op een sterk 2016. Jammer dat er al met al bijna drie jaar zit tussen de aankondiging en de release van The Division, maar het einde komt in zicht. Afgaande op de speelsessie op de E3 levert al het wachten in elk geval wel een goede third-person actiegame op, en dat zien we liever dan een product dat haastig in de winkelschappen wordt gelegd. Wie nog niet overtuigd is kan de game trouwens ook zelf uitproberen. Ubisoft kondigde op de E3 aan dat The Division een bètatestfase zal krijgen. Op 15 december start die op de Xbox One, terwijl de andere platformen begin 2016 aan de beurt komen, in de aanloop naar de release van het spel zelf op 8 maart 2016.

Tom Clancy's The DivisionTom Clancy's The DivisionTom Clancy's The DivisionTom Clancy's The DivisionTom Clancy's The DivisionTom Clancy's The DivisionTom Clancy's The Division

Lees meer

Reacties (59)

59
59
55
3
1
0
Wijzig sortering
Ik lees overal de flop van Watchdogs. Los van de enorme graphische downgrade was de gameplay toch helemaal niet anders dan werd beloofd?

Het was een typische Ubi game, maar waarom wordt dit gelijk als negatief geacht? Kan me herinneren dat AC: 1-4 top games waren, zelfde voor Far Cry 3-4. Dus waarom ineens doen alsof Ubisoft een slecht iets is? Populair meelullen misschien?
De grootste redenen voor de kritiek op Ubisoft zijn:

1) Veel van hun games volgen de afgelopen 5 jaar exact dezelfde formule, en worden in hoog tempo uitgebracht. Dit leidt tot oververzadiging voor veel spelers. Assassin's Creed, Far Cry, The Crew, Watch_Dogs: Allemaal dezelfde formule met een ander sausje eroverheen. Gekenmerkt door veel generieke zijmissies met weinig eigen smoel of verhaal, van slechts enkele types die steeds worden herhaald. En het vrijspelen van de kaart in brokken, waarna er weer 20 nieuwe points of interest op de kaart verschijnen. Er is een grote focus op een lange speelduur, maar dit gaat ten koste van afwisseling en diepgang. Sommige spelers hebben hier vrede mee, andere niet. Speel je één Ubisoft-game, dan is er niet veel mis. Het probleem zit 'm in de formulematigheid over de hele linie.

2) De technische problemen: bugs, gebrek aan stabiliteit, graphics die net even te zwaar zijn voor de consoles waar ze op uitkomen e.d. Vaak wordt dit deels opgelost met patches, maar de games van Ubi zijn zelden op dag 1 echt af. Dit probleem heerst ook breder in de industrie, maar bij Ubi het meest (of in de publieke perceptie het meest).

3) De downgrades: De uiteindelijke games van Ubi zien er zelden zo goed uit als tijdens de vroege trailers. Dit ligt wat genuanceerder dan "puur bedrog"; er zijn een aantal redenen voor, maar evengoed is het absoluut niet netjes. Ook dit komt ook voor bij andere uitgevers, maar met Ubi voorop.

Dit leidt dus tot argwaan bij gamers en dat richt zich ook op The Division. Nu wordt dat spel wel door een andere hoofdstudio ontwikkeld, dus het is niet gezegd dat The Division dezelfde zwaktes zal krijgen. Maar het is mijns inziens terecht dat gamers het spel met argusogen bekijken.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 22 juli 2024 16:25]

Hier zou ik nog aan toevoegen de gruwelijke DRM en het uplay platform van Ubisoft, dit alleen al is voor mij reden om nooit meer een ubisoft game aan te schaffen
heb nog nooit begrepen wat mensen zo vervelend vinden aan uplay. Wat mij wel stoort is het feit dat ik AC 2 op steam heb, en dat ik dan toch nog via uplay moet spelen. Denk dat je dat ook bedoel met het DRM geval. Uplay zelf vind ik best mee vallen als platform ( heb ook geen problemen met origin, dus misschien zegt het wel meer over mij als over de verschillende platforms zelf :P )
Mijn problemen met UPlay is dat het bij mij vaak UNoPlay was. Ruk platform wat een hoop issues met zich mee brengt en zelfs als je het spel op Steam koopt zit je er aan vast. Dat werkt UPlay weer eens niet goed en word je uit MP spellen gekickt of het crasht. Dan heb je nog de waardeloze UI om te proberen vrienden te joinen. Het zit gewoon onlogisch in elkaar, waardoor een invite optie keer op keer weer zoeken is. Ook het accepteren van een invite zit dan weer op een onlogische plek.

Het is bijna net zo erg als de waardeloze online interface van GTA V.
Omdat het vervelend wordt om als consument continu belazerd te worden misschien?

Omdat de AC serie weinig meer voorstelt?
Omdat Watch_dogs een van de meeste bekritiseerde spellen is geworden, met goede reden.
Ohh dat is met nog vele andere games hoor, niet alleen bij ubisoft, maarja je moet rekenen dat ubisoft één van grootste game bedrijf is en m'n wordt verwacht dat er dan betere games worden verschenen dan van kleine game bedrijven. Maar kijk eens naar ea wat voor kritiek zij wel niet krijgen op hun games. Hardline, waarom wordt hardline zo negatief geacht terwijl het eigenlijk toch beter is dan watchdogs? Maarja, misschien is drm daar het grootste probleem. Speel gewoon wat je leuk vind en negeer het voor de rest. Het zal overigens wel goed zijn met AC, anders zou de ontwikkeling al zijn gestopt.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 16:25]

Eerlijk gezegd ben ik er een beetje bang voor dat The Division toch (deels) teleur gaat stellen. Drie jaar sinds de introductie is een behoorlijk lange tijd. De concurrentie blijft natuurlijk niet stil zitten. Deze game zal waarschijnlijk tegen vergelijkbare problemen aanlopen die Watch Dogs ook had; een indrukwekkende aankondiging en ingame footage, maar vervolgens een matig uitgewerkte game die qua gameplayelementen te veel leek op Far Cry en Assassins Creed. Zeg maar een typische Ubisoft-titel.
Een lange ontwikkeltijd zegt weinig, het is niet zozeer negatief of positief. Tot-nu-toe hebben concurrenten nog niets vergelijkbaars laten zien, en ik verwacht ook niet dat dat gaat gebeuren voor The Division in de schappen ligt.

Het kleine lichtpuntje wat ik heb is dat dit spel niet zelf door Ubi wordt ontwikkeld, maar door Massive. Weliswaar een studio ván Ubi - als het goed is - maar dus niet één van de studio's van Ubi zelf die verantwoordelijk zijn voor de andere franchises. Dat kán betekenen dat alle Ubi-dingetjes niet zijn verwerkt in het spel. Dus dat is even afwachten. Hoewel Ubi er wel om bekend staat dat ze graag hoog inzetten en uiteindelijk aftakelen naar mate ze dichterbij de release komen. Zo is bijvoorbeeld de companion app all geannuleerd.
Een langere ontwikkeltijd betekent wel dat de grafische engine verouderd is tegen de tijd dat het spel eindelijk op de markt komt. Zeker als er in de tussentijd concessies zijn gedaan op grafisch gebied. Dat zijn twee factoren die ervoor zorgen dat het uiteindelijke spel er minder mooi uit zal zien.
Massive is toevallig ook nog eens één van mijn favoriete game studio's. Het is jammer dat deze studio alweer in 2008 overgenomen werd door Ubisoft. Kan iemand zich nog World in Conflict herinneren? Dat was wat mij betreft één van de beste RTS-games ooit. Met unieke gameplay elementen en een zeer uitgebreid online leaderboard (beetje vergelijkbaar met Battlelog van Battlefield, zeg maar) was het zijn tijd vér vooruit. Deze game kwam alweer in 2007 uit maar is zelfs vandaag de dag nog gewoon te spelen zonder dat je denkt 'wat een oude graphics'. En het spel had naast een geweldige multiplayer ervaring ook nog eens een spannende campaign, wat vaak wel anders is bij RTS games...

Toch wel jammer als je ziet wat ze daarna gepresteerd hebben, na de overname door Ubisoft hebben ze Assassin's Creed: Revelations, Far Cry 3, Just Dance Now en nu dus The Division gemaakt. Voor de overname schreven ze enkel games voor de PC, na de overname zijn al hun games cross-platform geweest.

Hopelijk krijgen ze in de toekomst de mogelijkheid om weer eens aan de World in Conflict serie te werken. Volgens mij kregen ze onder Activision/Blizzard toch meer creatieve vrijheid wat uiteindelijk leidde tot een game die eigenlijk wel heel speciaal was in een genre waar alles op elkaar lijkt.

En dual monitor mode in World in Conflict.. wow. Ik wou dat meer games dát zouden ondersteunen! Met de strategische map op een scherm en de game zelf op de andere.

[Reactie gewijzigd door Mmore op 22 juli 2024 16:25]

Massive heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van AC: Revelations en FC3, het is Ubisoft Montreal die als hoofdontwikkelaar aan de boeg stond. Beide games kwamen naar de PC dus wie-weet heeft Massive juist gewerkt aan de PC ports. In dit geval is Massive de hoofdontwikkelaar van The Division.

Bijna alle games die lijken op de "Ubi-formule" komen van Montreal af. Had Montreal nu de hoofdontwikkelaar geweest dan had ik minder enthousiast geweest. Massive staat ook bekend om zijn RTS'en Ground Control, de betere RTS'en.
Ja een console naar pc import zul je zowiezo wel mogen verwachten. Laten we dan maar hopen dat de story dan goed meevalt.
Precies dat idee had ik ook. Steeds maar uitstellen om de `perfecte' game te maken. Liever ik accepteer ik een aantal bugs en zie die dan wel met de eerste patch verdwijnen. Ipv dat we steeds weer teleurgesteld zijn en moeten wachten tot we een ons wegen. Ondertussen komen er ook nieuwe andere games uit. En wat eens zo nieuw en revolutionair leek is het nu allang niet meer.
Als ze hem eerder hadden uitgebracht dan hadden ze zeker mijn geld gehad. Nu eerst andere titels en koop deze wel paar maand na release. Paar maand extra kan er nu ook nog wel bij.

Extraction point is okay. Ik ben allang blij geen torens meer beklimmen zoals in Far Cry of Assassins Creed.
Ik zie dit spel nu al 3 jaar langskomen op E3 en b egin me nu wel erg te frustreren. Het liijkt me een leuk spel, vooral om met vrienden te doen, maar het is mij na al die jaren nog steeds niet duidelijk wat het doel is. Ik snap dat het shooter-MMO achtig is en je hebt facties maar een doel is nog steeds niet duidelijk.
Waarom wil ik levelen en betere gear halen?
Kan iemand mij dit nu aub uitleggen XD

Natuurlijk pas ik wel op met dit spel na de ravage van games van vorig jaar van Ubisoft :P, dus pre-orderen wordt het in ieder geval niet. Ook hoop ik niet dat dit spel het zelfde probleem van Destiny gaat krijgen :(.
Is dat niet zo'n beetje het doel van elk multi-player spel? Omhoog levelen om nieuwe wapens (die vaak beter zijn) en gear te unlocken?

Er zit uiteindelijk nooit echt een doel in een spel, puur de plezier wat je ermee hebt tijdens het spelen.

[Reactie gewijzigd door tweegroenethee op 22 juli 2024 16:25]

Ik snap wat je bedoeld maar toch voelt het voor mij alsof ik iets mis.

Bij andere MMO's (voorbeeld WoW) wil je levelen en betere gear halen om nieuwe area's binnen te gaan en uiteindelijk dungeons en raids kan doen. Hier is mij nog erg onduidelijk wat je journey wordt. (ik kan het moeilijk uitleggen)
Hief toch ook, hogere level betekent moeilijkere gebieden. Hebben ze echt wel aan gedacht, hopelijn is er nog een leuk verhaal.
pre order hoeft sowiezo niet. MM is altijd de goedkoopste op day 1 met veel pre order exemplaren.
Het is nog steeds niet helemaal duidelijk hoe groot het PvP element is.

Een betere hands-on van jackfrags waarbij hij meer ingaat op de gameplay elementen en waar zijn zorgen liggen met betrekking op de PvP:

https://www.youtube.com/watch?v=IIfQ27WWUhc
Waarom wordt dit onder de Tom Clancy naam uitgebracht? Zover ik weet heeft Tom Clancy nooit iets met zombies gehad...

Of heb ik het mis?
Zombies niet nee, maar in onder andere Executive Orders en Rainbow Six schreef hij wel over de biologische wapens die gebruikt kunnen worden, de mogelijke gevolgen en de speciale eenheden die met een dergelijke bedreiging om moeten gaan.

Volgens mij gaat het in the Division dan ook niet om zombies, maar om gewone mensen die vechten voor hun leven in een in elkaar gestorte samenleving. Nu is het zo dat Tom Clancy's naam tegenwoordig overal aan gehangen wordt. Van boeken die niet eens door hem geschreven zijn (maar door shadow writers) tot video games waar hij nauwelijks wat over gezegd zal hebben. Zijn naam is meer een franchise dan een gewone naam. Als het om een elitaire eenheid gaat of spionage dan kan je al gauw zijn naam eraan hangen en dat vergroot dan weer vaak het succes van het product. :P

Ben toevallig net alle Jack Ryan boeken weer aan het lezen (chronologisch), inmiddels bij het 12e boek beland. Blijft toch een van mijn favoriete schrijvers, hoewel hij wel erg Amerikaans is regelmatig. Als je daar doorheen kijkt hou je erg spannende boeken over *D
Maar Tom Clancy is dood toch?
Het lijkt mij daardoor uitgesloten dat hij nog iets met de Division van doen gehad heeft, is het niet eerder gewoon een merknaam geworden waar Ubisoft een licentie op heeft?
Tom Clancy is in oktober 2013 overleden, maar vergeet niet dat deze game geshowcased werd op de E3 van 2013. Het is wel dergelijk mogelijk dat hij zelf aan de (opbouw van) de game heeft gewerkt, maar je hebt gelijk als je zegt dat Ubisoft waarschijnlijk gewoon werk onder zijn naam maakt middels een licentie. Zijn erfgenamen zullen hier waarschijnlijk aan verdienen. :)
Het spel was zelfs al in ontwikkeling toen we ons nog in 2012 bevonden, maar Tom Clancy heeft niet iets specifiek geschreven voor The Division.
In een community interview is deze vraag ook gesteld in 2013 toen werd er een soort gelijke vraag gesteld.

Is the Division based on a particular Tom Clancy book or series of books?

No, not a specific book, but the Tom Clancy universe is key to the story of The Division.
http://blog.ubi.com/the-d...munity-interview-e3-2013/

Kortom waarschijnlijk hebben ze een paar dingetjes hier en daar overgenomen van een van de vele boeken.
het gaat gedeeltelijk over mensen die een of ander virus krijgen en door draaien(badzout)
Je hebt het mis want er zitten helemaal geen zombies in deze game ...
Tuurlijk, THE DIVISION! Heb ik al heel veel over gehoort en was altijd wel benieuwd naar de gameplay. Ziet er wel heel mooi uit in elk geval! Iemand een idee of dit de leukste wordt van heel die tom clancy's series? :9
Persoonlijk vond ik "Tom Clancy's Splinter Cell : Blacklist" erg goed. Echter vond ik het spel aan de korte kant. Tegen de tijd dat ik m'n vliegtuig en character enigermate had ge-upgrade waren er geen missies meer om te spelen.
Ik hou wel van korte single players! :D Thanks voor de tip.
Splinter Cell vind ik geweldige spellen, de laatste twee zijn ook gewoon goed. Maar ze zijn helaas wel kort :'(
Opzich vind ik de graphics het minst belangrijke van een game. Ja het is fijn als het super mooi is. Maar ik vind gameplay toch het aller belangrijkste. Als de gameplay super is kan ik best doen met een game die er niet zo super cool uit ziet.
Dat vond ik ook altijd maar tegenwoordig vind ik de graphics ook belangrijk, we kopen toch niet voor niets dikke videokaarten en systemen alleen voor goede gameplay ?
Maar dat is mijn mening.
Tuurlijk heb niks voor niks 2 GTX970's in mijn systeem hangen. Maar een super goede gameplay is dan toch verzachtend.
ik geef je gelijk, maar toch vind ik het moeilijk te geloven dat je 2x 970 in je pc bouw, en dat je dan gameplay belangrijker vind dan graphics :P
Heel simpel gezegd een game kan er super nice uitzien als de gameplay zuigt dan speel ik het toch echt niet. Ik heb er 2 GTX970's in zitten voor bijvoorbeeld 3 schermen surround play van bijvoorbeeld ETS2 :P
en juist net die gameplay is leuk, maar is verre van perfect :P Maar ik deel je mening omtrent gameplay.
"Anno nu zien we The Division waarbij rekening gehouden is met de beperkingen die opgelegd worden door de hardware van de consoles. Nog steeds wel mooi, maar niet meer zo indrukwekkend."

Mag ik dan door deze regel te lezen, concluderen dat de pc versie een simpele port is vanuit de consoles?

of is de pc versie niet door tweakers bekeken?
Ze hebben de Xbox One versie gespeeld op de E3:

Gespeeld op: Xbox One
Verschijnt ook voor: PlayStation 4, pc

Dus kunnen ze nog weinig zeggen over PS4 of PC denk ik. Laten we hopen dat het een super goede game wordt en niet zo'n flop als Watch Dogs.

Ik wacht iig met pre-orderen tot de beta's op de pc geweest zijn.
Dan hadden ze de zin toch wel anders kunnen formuleren? want de hardware van de consoles zijn niet ineens slechter geworden. Dus waarom wel de graphics van de console versie (als ze daadwerkelijk xone en xone versie vergelijken
Helemaal mee eens. We zullen toch echt moeten wachten tot de PC game gepreviewed wordt, tot je daarover een conclusie kan formuleren. Ik hoop dat de pc versie iig meer wordt als alleen maar een port.
dat is altijd te hopen ;)
Ubisoft heeft alweer een downgrade gedaan. Ik voel me bedonderd. Eerst game 'real life' maken en in de laatste fase wat lelijker maken (voor Consoles). Deze game is niet meer intresant
Had je anders verwacht?
Vind het sowieso stom van ubisoft zelfde met watch_dogs je weet hoe krachtig een console is en dan achteraf gaan mieppen dat je hem te zwaar heb gemaakt en de console het niet trekt.
Ik denk dat als zij hun "marketing" net zoals bethesda Fallout 4 hebben gedaan ( jaren lang stil houden, finetunen van de game, en dan op de laatste E3 laten zien) dat er dan een hele andere lading is op de game zelf. Ik denk dat het wel een toffe game wordt.
Vergeet niet dat The Division een nieuw IP is. Fallout hoeft niet jaren te marketen, die hoeven enkel een shot van een vault te laten zien en menig mancave werd weer getext :P Die games hebben de naam al, nieuwe IP's moeten hype en exposure genereren ( zie Blizzard Overwatch ).

Als The Devision zijn originele release date gehaald had, dan was de marketing spot on geweest. Destiny is weer een voorbeeld van teveel hype/marketing waardoor het spel uiteindelijk erg tegenvalt.
De preview bevestigd eigenlijk een beetje waar ik al bang voor was, Ubisoft heeft uiteindelijk toch wat concessies moeten doen... Ik hoop alleen dat het de juiste zijn, omdat ik echt heel graag wil dat deze game een topper word! De tijd zal het leren, ben iig waakzaam voor een tweede watch dogs.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.