Tom Clancy's The Division Review

Heerlijke game met beklemmende sfeer

Wat voor game is The Division?

Tom Clancy's The Division heeft even op zich laten wachten, maar dat wachten is het waard geweest. De game levert een sfeervolle maar keiharde weergave af van een New York dat is platgelegd door een dodelijk virus dat het merendeel van de bevolking heeft gedood. De agenten van The Division, waar de speler er een van is, werken in grote en kleinere missies keihard om de orde weer te herstellen. De game laat spelers vrij om te kiezen voor coöperatieve of voor singleplayer-gameplay, waarbij de moeilijkheidsgraad zich aanpast aan het aantal spelers. Spelers kunnen elkaar ten slotte ook nog te lijf gaan, of elkaar juist helpen, in de Dark Zone. Deze PvP-area zorgt voor de spannendste momenten in The Division en geeft de game ook flink wat herspeelwaarde, mede doordat hier de beste loot te vinden is. Al met al is The Division een ijzersterke game, die met zijn user interface en inhoudelijke uitwerking van de setting ook nog eens bonuspunten scoort op het gebied van originaliteit.

Tom Clancy's The Division, PS4

Prijs bij publicatie: € 59,99

Vanaf € 11,99

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (3)

Hoeveel druk kan er staan op een game? De Franse uitgever Ubisoft zag de laatste jaren zo veel titels struikelen, dat er ineens heel veel afhangt van hoe Tom Clancy's The Division het doet. Immers: Assassin's Creed bleek zodanig uitgemolken dat het bericht dat er dit jaar wellicht geen nieuwe game komt, werd toegejuicht. Far Cry Primal bleek bovenal een herhalingsoefening en Watch Dogs kwam het debacle rond de niet waargemaakte beloften op audiovisueel gebied niet echt te boven. Toen al beweerden boze tongen dat The Division vast en zeker hetzelfde lot zou ondergaan. Een spetterende presentatie, prachtige beelden in filmpjes, maar een ronduit tegenvallend product; dat is wat in het verschiet zou liggen. Wat dat betreft is het voor Ubisoft én gamers wereldwijd fijn dat dit absoluut niet het geval is.

The Division is goed, zoveel duidelijkheid kunnen we alvast verschaffen. De game beschikt over veel sterke punten, maar in het huidige tijdperk is alleen al het feit dat de game stabiel draait, de servers niet of nauwelijks kuren vertonen en er amper vreemde bugs en glitches zijn te bekennen, al een overwinning op zich. Die prestatie komt niet uit de lucht vallen. Het is soms frustrerend als een game meermaals wordt uitgesteld, maar de game die The Division nu is, bewijst dat Ubisoft gelijk had door Ubisoft Massive, Ubisoft Red Storm, Ubisoft Reflections en Ubisoft Annecy meer tijd te gunnen voor deze massively multiplayer online third-person role-playing shooter - of iets in die richting.

Want ja, hoe vang je The Division in één term, één genre? De game heeft in de basis wel iets weg van Destiny. Ook dat spel beleef je deels in singleplayer en deels met andere spelers erbij. Destiny is echter veel meer een pure shooter dan The Division, dat meer rpg-elementen van stal haalt. Ook is de rol die andere gamers spelen in je spel heel anders dan in Destiny. Als je in de 'normale' spelwereld rondloopt en niet al in een coöp-groepje zit, zie je ook geen andere spelers. Die kom je alleen tegen in de Safe Houses die werken als een hub, of in de Dark Zone. Die zone is de enige plaats waar je player-versus-player-actie vindt in The Division, en dus zul je daar wél andere spelers zien rondlopen. Zij zijn belangrijk - daaraan besteden we later in deze review uiteraard nog aandacht - maar je richt je wapen in The Division vaker op AI-vijanden dan op andere spelers. Sterker nog: wie dat niet wil, hoeft in principe nooit op andere spelers te schieten.

Op AI-vijanden des te meer dus, en dat heeft alles te maken met je rol als lid van een elite-eenheid genaamd 'The Division'. Wat wil het geval: New York is ten onder gegaan aan de uitbraak van een virus dat het overgrote deel van de bevolking tot slachtoffer heeft gemaakt. De straten zijn daarna overgenomen door groepjes criminelen en door de 'cleaners' die als taak hebben verspreiding van het virus te voorkomen door de hele stad te verbranden. Beide groepen dragen niet bepaald bij aan het herstellen van de orde en civilisatie in New York, en dat is precies de taak die The Division heeft gekregen.

In de game blijkt al snel dat er meer bij komt kijken dan simpelweg alle bad guys van de straten te vegen. Nadat je een personage hebt aangemaakt en de tutorial in Brooklyn hebt doorlopen, moet je een 'base of operations' in Manhattan maken. Die basis bestaat uit drie takken: Security, Medical en Tech. Elke tak zorgt voor missies, elke heeft invloed op de gameplay, maar elke zorgt ook voor de ontwikkeling van een deel van het verhaal van The Division. Dat verhaal vertelt hoe de leden van The Division langzaam de orde herstellen in Manhattan, basisvoorzieningen als water en elektriciteit weer aanzwengelen, en meer en meer te weten komen over de uitbraak van het virus en over de manier waarop dat virus eventueel af te stoppen is. Kortom: er is genoeg te doen, in het haast post-apocalyptisch ogende Manhattan van The Division.