×

E3: Tom Clancy's The Division - genieten op next-gen

Door , 75 reacties

The Division: redden wat er te redden valt

Is er tijdens E3 een game aangekondigd die meer indruk heeft gemaakt dan Tom Clancy's The Division? Waarschijnlijk zul je goed moeten zoeken, want van de games waar daadwerkelijk gameplay van is getoond, was er in grafisch opzicht in elk geval niet één indrukwekkender dan The Division. Net als vorig jaar met Watch_Dogs had Ubisoft een verrassing in huis die meteen kans maakt op de titel 'game van de show'. Niet in de laatste plaats omdat het niet zomaar een aankondiging van een titel was, maar een uitgebreide presentatie met echte gameplay.

The Division gaat over een speciale eenheid die is ontstaan als antwoord op een simulatie. Het verhaal in het spel spreekt van een simulatie, genaamd Darkwinter, die de overheid laat zien dat de hele maatschappij in elkaar stort als ook maar één hoeksteen van die maatschappij zal wegvallen. De wereld zal vervallen in chaos en het leven zoals we het nu kennen zal op zijn eind lopen. Als antwoord schrijft de president Directive 51 uit, om een laatste redmiddel te hebben als het inderdaad zo ver komt.

Dat laatste redmiddel is dus The Division. Het zijn geen soldaten of superhelden, maar ogenschijnlijk normale burgers die pas actief worden als geheim agent zodra Directive 51 in werking treedt, en je voelt 'em aankomen: in The Division is precies dat aan de hand. Het is precies drie weken na Black Friday, de dag waarop er een gigantische pandemie van een dodelijk virus is begonnen. Drie weken later is de stad inderdaad een chaotische plek. Je herkent weliswaar New York, maar ook weer niet: de stad is ernstig toegetakeld en inmiddels het terrein van georganiseerde bendes die zich hebben verzameld om samen te kunnen overleven.

Als lid van The Division zijn zij je vijanden, want je voornaamste, allesoverkoepelende missie is om New York terug te brengen naar zijn normale staat, voor zover dat mogelijk is. Massive Entertainment laat er geen misverstand over bestaan dat er geen ultiem goede afloop kan zijn. "The Division is in het leven geroepen om te redden wat er te redden valt."

*