Tom Clancy's The Division Preview

Nog veel vragen onbeantwoord

Geen gespreid bedje

The Division blies op de E3 van 2013 het publiek dat aanwezig was bij de Ubisoft-persconferentie de zaal uit. De game maakte indruk met zijn prachtige graphics en overtrof het hoge niveau dat Watch Dogs een jaar eerder had laten zien. In alles leek The Division een game te zijn die weergaf wat er mogelijk was op de nieuwe generatie consoles. Het maakte van The Division, nog meer dan Watch Dogs, een project waar gamers met smart op zaten te wachten. Het was dan ook niet zo heel vreemd dat de The Division-booth op de stand van Ubisoft een van de populairste plekken was op de E3 van vorig jaar.

Toch heeft de euforie van een jaar geleden plaatsgemaakt voor wat bedachtzaamheid, en curieus genoeg ligt dat niet aan The Division zelf. De release van Watch Dogs heeft immers nogal wat implicaties. De game zag er uiteindelijk bij gamers thuis niet zo mooi uit als Ubisoft hem ooit liet zien op de E3. Inmiddels weten we dat er sprake is van een speciale 'E3-mod' waarmee de game er net wat mooier uitzag dan normaal. Hard gezegd: Ubisoft bedroog de boel. PC-gamers kunnen desgewenst de game er zo uit laten zien als Watch Dogs eruitzag op de E3, maar console-gamers zitten met een minder mooi uitziend spel dat ze feitelijk onder valse voorwendselen hebben aangeschaft.

Dat maakt dat The Division zeker geen gespreid bedje onder zich vindt, als de release volgend jaar dichterbij komt. De release van Watch Dogs lijkt een les voor gamers én voor journalisten te zijn geweest. Het blinde vertrouwen is weg. Er is een bepaalde bedachtzaamheid ontstaan, mensen willen zich niet voor een tweede keer laten foppen. Dus ja: The Division ziet er nu, op de grote schermen van de Ubisoft-persconferentie, op de livestreams en tijdens presentaties die wij zagen, fantastisch uit. Maar pas als wij een winkelversie in onze consoles of pc's hebben zitten die er daadwerkelijk zo uit ziet, geloven we wat we zien. Elk ander krediet is de Franse uitgever voorlopig even kwijt.

Dat is iets dat elke gamer in zijn achterhoofd zal houden, maar sla er ook niet in door. Het gaat te ver om nu direct te roepen dat 'niets is wat het lijkt' bij Ubisoft. Immers: ook The Division biedt meer dan simpelweg mooie graphics. Bovendien gebruikt de game een andere engine en werkt er een ander team aan. Dat team heeft inmiddels al getoond enkele interessante gameplay-elementen te verwerken in The Division, en tijdens deze E3 zagen we daar alleen maar nog meer voorbeelden van.

Bovendien maakte The Division op de E3 toch ook indruk op audiovisueel gebied. Ondanks het geplaatste voorbehoud kan niet ontkend worden dat The Division er nu erg goed uitziet, en dat de game overloopt van sfeer. We zagen het gebied rond Madison Square Garden in downtown New York City overdag en bij nacht, en zeker in het donker heeft de stad een zeer sinistere sfeer. Het is sowieso wel aardig om te zien hoe de sfeer verandert, naar mate er meer of minder licht is. Hier verdienen de ontwikkelaars van Ubisoft vooralsnog een mooi compliment.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite