Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Met Watch Dogs en The Division had Ubisoft in de afgelopen jaren steevast de grote uitsmijter van de E3 in huis, al was het maar omdat de Franse uitgever als een van de weinige het jaarlijks terugkerende podium nog serieus neemt. Games worden immers veelal niet meer tijdens, maar al voor de E3 aangekondigd. Ubisoft lijkt echer altijd een van zijn nieuwe spellen te bewaren voor een debuut op de E3, tijdens de persconferentie. Het bedrijf week dit jaar niet af van die receptuur en schoof Tom Clancy's Rainbow Six: Siege naar voren.

Hoewel veel gamers de terugkeer van de Rainbow Six-serie vurig wensten, blies de game het publiek in LA niet weg, zoals Watch Dogs en The Division dat in voorgaande jaren wel deden. Het was goed om Rainbow weer te zien en de actie zag er aardig uit, maar echt indrukwekkend? Nee, dat niet. Bovendien was de presentatie een beetje vreemd. De gameplay verliep zeer orderlijk en vrij traag; volgens Ubisoft keken we naar live-gameplay, volgens ons viel dat wel mee. Het was wel gameplay, maar grotendeels afgesproken werk. Iedereen speelde zijn rolletje keurig mee.

Daar is niets mis mee. Het is te begrijpen dat een uitgever tijdens zijn peperdure show alle facetten van het spel wil laten zien en dat lukt niet altijd in een normaal potje, waarin de twee teams elkaar serieus te lijf gaan. Dat gebeurde namelijk wel enkele dagen later op de E3-beursvloer, toen we zelf Rainbow Six: Siege mochten uitproberen. Dat werd gedaan op pc's die verplicht met een controller werden bestuurd. Hoewel het leuk was eens niet op een PS4 of Xbox One te moeten spelen, vonden we het wat vreemd dat de controllerbesturing kennelijk eerder op orde was dan de WASD-besturing, maar dat moet Ubisoft zelf weten. Als het bij de release maar gewoon werkt.

De release, dat is pijnlijk woord; eigenlijk had er nu al een Rainbow Six-game vrijgegeven moeten zijn en eigenlijk heette die game Rainbow Six: Patriots. Dat spel had een fantastische setting. Ubisoft zocht de spanning in de hoek van het terrorisme op Amerikaans grondgebied door… Amerikanen. Niet per se waar gebeurd, wel op realiteit gebaseerd. We waren in 2011 bijzonder geïnteresseerd in dit spel, dat in de periode na onze eerste kennismaking terug naar de tekentafel werd gestuurd. Te riskant, vond ook Ubisoft bij nader inzien. Rainbow Six moest nog steeds een terugkeer beleven, maar dan wel met een andere setting.

Onder leiding van een nieuw ontwikkelteam beleefde het project in januari 2013 een volledige reboot. De focus lag niet langer op het verhalende aspect dat in Patriots zo duidelijk naar voren kwam, maar op multiplayer. Ook moesten oude Rainbow Six-elementen, zoals de verdeling tussen planning en uitvoering, een rol krijgen in die multiplayer. Het resultaat van de reboot hebben we op de E3 dus kunnen zien en spelen.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter

Lees meer over



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True