Rainbow Six: Siege Preview

Knallen in de alfa

Vroege versie

Op de E3 van afgelopen jaar ging veel aandacht uit naar de nieuwe Rainbow Six-game van Ubisoft. De titel was al even in aantocht en onderging in 2013 zelfs een volledige reboot, maar vorig jaar onthulde de Franse uitgever eindelijk de game die ergens dit jaar op de markt moet komen. In vergelijking met het eerder ooit aangekondigde Rainbow Six: Patriots ligt de focus in Rainbow Six: Siege veel meer op multiplayer. Ook Ubisoft heeft door dat e-sports steeds populairder worden, en in al dat door League of Legends en Call of Duty gedomineerde sportgeweld speelt Ubisoft nauwelijks een rol. De uitgever hoopt dat dit met Rainbow Six: Siege verandert.

Gespeeld op: pc
Verschijnt ook voor: PS4, Xbox One

Op de E3 kregen we al een voorproefje van de aanpak, al was dat maar kort. Toch bleek toen al dat Ubisoft de oude elementen van Rainbow Six, dus de combinatie van een planningsfase en een actiefase, probeert te voorzien van competitieve gameplay. Dat laatste is vooral terug te zien in de opbouw van de potjes. Er wordt met teams van vijf gespeeld, er is geen re-spawn en de potjes zijn steeds vrij kort, wat het leuker maakt om naar te kijken. In de toen getoonde modus, Hostage Rescue, speelden beide teams beurtelings aanval en verdediging. Logisch: balans is een belangrijk onderdeel van gameplay die bedoeld is voor e-sports.

We zijn inmiddels bijna een jaar verder en hebben sindsdien weinig tot niets nieuws van Rainbow Six: Siege gezien. Het is mede daarom dat we enthousiast reageerden op de aankondiging van de Closed Bètatest, een uitgelezen kans om Rainbow Six: Siege beter te leren kennen. Wat wil echter het geval? De inhoud van deze alfa is grotendeels gelijk aan wat we driekwart jaar geleden al voor onze kiezen kregen in Los Angeles. Oké, er is wat veranderd aan de interface en er is een map die we nog niet kenden, maar verder is er vooralsnog weinig nieuws onder de zon. Niet erg, destijds speelden we maar een paar potjes en nu konden we de ins and outs van Siege rustig leren kennen.

Dat ging niet zonder slag of stoot. Rainbow Six: Siege is in de alfafase en dat is te merken. We kregen de game bijvoorbeeld niet goed werkend in een hogere resolutie dan 1920x1080 pixels, terwijl dat volgens de menu's wel mogelijk moet zijn. Ook in-game kampt het spel nog met problemen. De laadtijden in de alfaversie zijn pittig en de game loopt zo nu en dan volledig vast. Verder zijn er in de gameplay genoeg bugs te vinden. Kijk niet vreemd op als je ineens iemand zonder hoofd of zonder wapen ziet rondlopen. Voor nu is dat allemaal nog niet zo erg; de volledige game komt op zijn vroegst pas dit najaar uit. Vooralsnog geen zorgen dus; alfatests zijn immers bedoeld om dit soort gebreken op te sporen en uit te bannen.

Rainbow Six: Siege krijgt bèta Nieuws van 16 juni 2015