Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

Alien: Isolation

Spannend en saai tegelijk

Onvoorspelbaar gedrag

Het mooie aan de alien, en daarmee aan de game, is de zeer geloofwaardige onvoorspelbaarheid van het monster. Je hebt geen idee waar en wanneer hij opduikt. Je weet alleen zeker dat hij op zal duiken. Het schip zit vol luiken in plafonds, muren en vloeren waar het beest uit tevoorschijn kan komen en je leert snel genoeg dat herrie maken gegarandeerd de aandacht trekt van het beest. Nog overtuigender is het gedrag van het monster als je het ziet. Vooral dan blijkt hoe onvoorspelbaar zijn gedrag is. Als je de alien een bepaalde kant op ziet lopen, wil dat niet zeggen dat je veilig bent als jij de andere kant op gaat. Het monster staat vaak even stil, om net zo makkelijk een andere kant op te lopen. Of rennen, want het beest trekt regelmatig even een sprintje. Dan is het zaak heel stil in een hoekje te kruipen en te hopen dat het monster het voor gezien houdt. Dat gebeurt ook na verloop van tijd, al is dat dus nog steeds geen garantie dat je van hem af bent.

Wat kunstmatige intelligentie betreft kan het nog mooier. De alien leert namelijk van je handelingen. Als het je lukt om voldoende materiaal te verzamelen om een vlammenwerper in elkaar te zetten, heb je daarmee een afschrikwekkend wapen. De eerste keer dat je dit inzet tegen de alien, zal die flink terugschrikken. Je hebt daarna gegarandeerd een paar minuten geen last meer van hem. Maar hij komt terug. Als je een nieuwe vulling voor de vlammenwerper weet te vinden en het wapen een tweede of derde keer inzet, zal de alien al veel minder schrikken. Na die derde keer doet hij een stap terug om de vlam te ontwijken, maar hij zal je ondertussen niet uit het oog verliezen. Hetzelfde geldt voor Noise Makers en andere hulpmiddelen; het helpt allemaal, maar wel steeds kortstondig.

Kunstmatige intelligentie

Het is precies de reden waarom ontwijken beter is dan de confrontatie aangaan. Je hebt weinig hulpmiddelen om de alien schrik aan te jagen en mocht dat al lukken, dan leer je snel dat je daar alleen tijdelijk mee geholpen bent. Als we de makers moeten geloven, handelt de alien vrijwel geheel autonoom. Zo'n 90 procent van zijn gedrag zou gebaseerd zijn op kunstmatige intelligentie en slechts 10 procent is scripted. Dat klinkt geloofwaardig. Er zijn spaarzame momenten waarbij de alien voor je neus geplaatst wordt, maar daarbuiten verblijf je vooral in onzekerheid. En in angst.

Het werkt wel, het gedrag van het monster. Alien: Isolation is spannend. Je zult schrikken en je zult je machteloos voelen. Zeker als je de moeilijkheidsgraad opschroeft is het monster moeilijk te ontwijken en zul je met regelmaat gefrustreerd de laatste savegame opstarten. Dat saven kan alleen bij speciale apparaten die verspreid over de Sevastopol aan de muur hangen. Veel zijn het er niet en je zult de makers daarom vervloeken als je weer eens door de alien bent afgeslacht. Toch is ook dat een onderdeel van de spanning die kenmerkend is voor de game. Vlak bij het laatste savepoint voel je je nog wel enigszins op je gemak. Je hebt de laatste savegame immers zo weer opgestart. Maar als je verder de Sevatsopol in trekt, wordt het spannender.

Het gedrag van de alien is dus zeer overtuigend. Maar is Alien: Isolation daarmee ook een goede game? Niet helemaal. Als je de moeilijkheid opschroeft is het vooral frustrerend. Dan is de alien zo vasthoudend dat je er moeilijk aan kunt ontsnappen. Je kunt je verstoppen in kasten, maar hoe leuk is een game waarin je van kast naar kast vlucht en zelfs daar niet veilig bent? Als de alien ziet dat je naar binnen gaat, weet hij de deur makkelijk open te krijgen. Je zult schrikken omdat je weet dat je weerloos bent en dat is even een prettige sensatie, maar dat gevoel gaat gaandeweg over in frustratie omdat de alien je weer uit een kast heeft weten te plukken en er niets anders opzit dan de laatste savegame te starten.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Alien: Isolation tijdens de GamesCom.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Lees meer

06:43
Sunset Overdrive Video van 27 oktober 2014
04:11
Alien: Isolation Video van 17 juni 2014
Sega kondigt Alien: Isolation aan Nieuws van 8 januari 2014

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True