Door Jurian Ubachs

Redacteur

Borderlands 2

20-09-2012 • 10:00

161

Multipage-opmaak

Vier nieuwe helden

We roepen wel vaker over een game dat het leuker is om hem in co-op te spelen; dat is zelfs bij de meeste games wel het geval. Nooit was het echter zo waar als bij Borderlands 2. De opvolger van 'openwereldschietspel' Borderlands kan met één tot vier spelers worden gespeeld, en laat dit dan de spreekwoordelijke deur zijn waarmee we in huis vallen: of je het spel in je eentje speelt of met andere spelers samen maakt een wereld van verschil. Het levert je bijna een ander spel op.

Getest op: pc
Ook verkrijgbaarvoor: Xbox 360, PlayStation 3

De setting is daar uiteraard niet van afhankelijk. De gebeurtenissen in Borderlands 2 volgen vijf jaar na het originele Borderlands, en Handsome Jack heeft de macht over Pandora gegrepen en de helden uit het eerste deel verslagen. Hij houdt de planeet in zijn greep vanuit zijn thuisbasis, de basis van Hyperion, dat in de lucht boven Pandora zweeft. Jack heeft snode plannen met de planeet en het spreekt voor zich dat niet iedereen zich daarin kan vinden. De geheimzinnige Angel bijvoorbeeld, die de speler over de radio bijstaat, wil een stokje voor Jacks plannen steken. En daar kan ze de hulp van vier 'Vault Hunters' goed bij gebruiken.

Die vier Vault Hunters zijn ook de speelbare personages waar de speler uit kan kiezen en net als in het eerste deel vullen die vier elkaar qua klasse aan op een manier die je al kent uit rpg's waarin je in teams speelt. Salvador, de Gunserker, is duidelijk de tank en tegelijk de voornaamste 'damage dealer'. Maya, de Siren, kan ook een aardig potje uitdelen maar is vooral sterk in crowd control. Zer0 is een Assassin die het moet hebben van zijn stealth-eigenschappen, terwijl Axton als Commando beschikt over een turret waarmee hij zijn vijanden extra onder vuur kan nemen.

Wij kozen voor Maya. Met haar Phaselock, die je overigens pas na enkele uren vrijspeelt, kan ze lastige vijanden eventjes in de lucht vastzetten om ze vervolgens te trakteren op een kogelregen. De keuze voor een personage heeft vooral betrekking op die speciale eigenschap en de drie skill trees die er onder hangen. Afgezien daarvaan is de keuze niet bepalend voor je succes in het spel. Borderlands 2 is bij vlagen pittig, maar in singleplayer prima te doen, met elk van de vier personages. Ondanks dat ze verschillen in klasse kunnen ze allemaal alle wapens gebruiken. Dat leidt er toe dat de vier in singleplayer onderling niet heel anders aanvoelen.

Gameplay: XP verzamelen en looten

Het avontuur begint als de vrolijke robot Cl4ptr4p je uit een ijzig gedeelte van Pandora leidt en je langzaam introduceert in de problemen die er op Pandora zijn. Borderlands 2 is een rpg-shooter en in de eerste uren zul je beide kanten ervaren. Na het lineaire begin verzamel je langzaam veel verschillende quests die je zeker niet allemaal hoeft uit te voeren. Dat geeft alle quests die geen onderdeel zijn van het verhaal een behoorlijk vrijblijvend karakter, maar niet op zo'n manier dat je er geen zin in hebt. Het komt er meer op neer dat je zelf kunt bekijken wat je wilt doen. Het is overigens mogelijk om het gros van de sidequests links te laten liggen en alleen het verhaal te volgen, maar dan loop je het risico met een iets te laag level aan de verhaalgebonden missies te beginnen.

Wereld ontdekken

Hoewel wij van plan waren om toch maar vooral het verhaal te volgen, deden we ongemerkt toch veel sidequests. Dit komt omdat je op die manier ook op een heel natuurlijke manier bezig bent de spelwereld te verkennen, die een stuk gevarieerder en kleurrijker is dan de saaie, bruine spelwereld in de eerste Borderlands. De variatie maakt het leuk om de wereld te blijven verkennen, en de wetenschap dat de sidequests je naar plekken leiden waar je nog niet eerder bent geweest, maakt het al de moeite waard om ermee bezig te gaan.

Borderlands 2

Daarbij komt dat het volbrengen van quests natuurlijk ervaringspunten oplevert en die heb je nodig om te groeien in level en om nieuwe vaardigheden vrij te spelen in de zéér uitgebreide skill tree. Elk personage heeft drie categoriën waaraan skill punten kunnen worden besteed en de manier waarop je je punten besteedt bepaalt waar je personage het best in is. Het is dus zaak de dingen die je het meest nodig hebt te versterken. Een groot pluspunt is dat je er nooit aan vast zit. Op elk moment kun je je voortgang resetten en je punten helemaal opnieuw indelen.

Loot, loot, loot

Toch is ook 'XP' niet de voornaamste drijfveer om missies uit te voeren en de wereld te verkennen. Borderlands 2 is namelijk de ultieme 'Loot-game'. De makers vonden het heel belangrijk spelers continu te belonen voor het spelen van hun game en ze doen dat door overal ammunitie, nieuwe wapens en andere spullen neer te gooien. Zie je ergens een nauw gangetje of een verborgen ruimte, dan kun je er donder op zeggen dat je daar een nieuw wapen of iets dergelijks kunt vinden. Al die wapens worden willekeurig gegenereerd en in je spel gestopt. Dat houdt het spel verrassend, want elke kist kan in theorie een nieuw wapen bevatten dat veel sterker is dan de spullen die je op dat moment al hebt.

Ook hier maakt het veel verschil of je in je eentje speelt of samen met anderen. Als je met meerdere spelers aan de slag gaat, gooit Borderlands 2 de moeilijkheidsgraad omhoog. Als beloning daarvoor komen er zeldzamere wapens in de kistjes. Dat is leuk als je inderdaad met meerdere mensen speelt, maar het levert tegelijkertijd twee nadelen op. In de eerste plaats is er geen verdeelsysteem voor loot, dus wie het eerst komt, kan pakken wat 'ie wil. Daarbij komt dat je als singleplayer-speler een beetje genaaid wordt, want de kans dat jij de zeldzame items vindt die co-opspelers kunnen vinden, is nihil. Een behoorlijk zwaktebod, want juist het vinden van zeldzame wapens geeft in elke rpg een kick.

Knallen met heel veel wapens

Of je nu een zeldzaam of normaal wapen hebt, uiteindelijk gaat het om de hoeveelheid schade die je ermee kunt toebrengen aan de diverse vijanden die je op je weg tegenkomt. We hebben het tot nu toe vooral gehad over de rpg-elementen in Borderlands 2, maar op de momenten dat je niet met personages aan het babbelen bent, ben je meestal aan het schieten. Op die momenten blijkt Borderlands 2 een volwaardige first-person shooter, ongeacht of je in je eentje of met anderen speelt.

Arsenaal in balans

Dan blijkt ook dat al het 'looten' zeker niet voor niets is. De verschillende soorten wapens die je kunt vinden werken op verschillende momenten erg goed of juist minder goed. Zo zijn menselijke vijanden vatbaar voor wapens die vuurkogels schieten, terwijl robots juist erg gevoelig zijn voor schokwapens, omdat die wapens hun schild in korte tijd neerhalen. Het is dus zaak een uitgebalanceerd arsenaal met je mee te dragen.

Borderlands 2

In dat opzicht botsen twee elementen van Borderlands 2 een beetje. Aan de ene kant verzamel je overal loot en krijg je continu nieuwe wapens, maar aan de andere kant kun je maar een beperkt aantal wapens tegelijk bij je dragen. Dat leidt ertoe dat je constant bezig bent om de wapens die je hebt te vergelijken met de wapens die je vindt, omdat je wel alle soorten wapens in bezit wilt houden. Elk wapen heeft daarbij diverse eigenschappen, dus het is steeds even puzzelen om te kijken wat je het best kunt droppen in ruil voor je nieuwe wapen. Dat puzzelen gaat na een tijdje tegenstaan, waardoor je soms kistjes met wapens bewust laat liggen, en dat kan niet de bedoeling zijn.

Eigen speelstijl

Dat lichte oponthoud is maar een kleine smet op het shooter-blazoen van Borderlands 2. De verschillende wapens zorgen voor lekker diverse gameplay en geven de speler ook de kans het spel helemaal op zijn eigen manier te spelen. Zo kozen wij er voor om waar mogelijk gebruik te maken van sniper rifles, omdat dat voor ons een fijne, effectieve speelwijze opleverde. Een Gunserker zal echter sneller richting zijn doelen rennen, om daar gebruik te maken van zijn speciale vaardigheid om twee guns tegelijk te hanteren en helemaal los te gaan op de vijanden die in zijn buurt komen. Het is net hoe je het zelf wilt spelen en wat handig is in combinatie met het personage dat je hebt gekozen.

Speel je in co-op, dan verandert de gameplay in een iets tactischere variant. De moeilijkheidsgraad gaat omhoog als je met meerdere spelers speelt, dus samenwerken is belangrijk, en elkaar reviven ook. Enig puntje hierbij is wel dat het spel niet kijkt naar de levels van de spelers, maar alleen naar het aantal spelers. Zo waren wij al level veertien toen een andere speler mee kwam doen. Die kwam met zijn level één ineens in een fase van het spel terecht waarin hij amper schade kon aanrichten bij vijanden en ook nauwelijks ondersteuning kon bieden. Het spel werd echter wel direct geschaald op een niveau bedoeld voor twee spelers, wat uiteindelijk een niet te volbrengen boss-fight opleverde.

Veel humor en een goede look

We merkten al op dat de omgevingen in Borderlands 2 gevarieerder en kleurrijker zijn dan in de eerste Borderlands het geval was. Daar houdt de audiovisuele progressie echter niet op. Borderlands 2 valt al snel op door de gekozen 'cartoony' stijl. Dat werd voor Borderlands 1 nog neergezet als een zwaktebod omdat het met realistisch ogende graphics niet lukte, maar de noodgreep die destijds werd uitgevoerd is inmiddels veranderd in een keihard pluspunt. De grafische stijl past namelijk uitstekend bij de losse, humorvolle stijl van de game.

Borderlands 2

Borderlands scoorde her en der al met aardig humor, maar Borderlands 2 gaat volledig over de top. En dat een keer of tien. Cl4ptr4p is slechts een van de voorbeelden van geniale personages die je tegenkomt in het spel. Het verhaal komt ook een stuk beter over dankzij de prima uitgewerkte personages, met vooral een glansrol voor Handsome Jack. De humor zorgt er bovendien voor dat je af en toe door de wat saaiere stukken in het spel wordt gesleept, waardoor je uiteindelijk continu de wens houdt om verder te spelen.

Dat is wel nodig ook, want Borderlands 2 is een flinke onderneming. Menig shooter maakt zich er tegenwoordig met een speeltijd van maximaal tien uur van af, maar Gearbox heeft daar lak aan. Voor Borderlands 2 mag je gerust tientallen uren reserveren, zeker als je van plan bent alle sidequests erbij te doen en op zoek te gaan naar het ultieme wapen voor jouw personage.

Conclusie

Borderlands 2 is bedoeld om in co-op te worden gespeeld, zoveel is duidelijk. Daar is niets mis mee, maar het spel komt op het randje van wat we noemen 'de speler straffen als hij besluit in zijn eentje te spelen'. Dat je in je eentje minder goede loot vindt dan met een groepje werkt nogal ontmoedigend als je van plan was Borderlands 2 wél in je eentje te spelen. Desondanks zul je ook dan een zeer fijne rpg-shooter voor je kiezen krijgen, die boordevol afwisseling en uitdaging zit en die bovendien een gezonde dosis humor combineert met een originele look. Daarnaast krijg je dankzij de flinke speelduur aardig wat waar voor je geld. Coöperatief spelend komt het spel nog wat beter uit de verf, dus die aanpak geniet wel de voorkeur. Weet je zeker dat je het spel op die manier gaat spelen, dan mag je voor jezelf nog een half puntje bij het cijfer optellen.

Pluspunten

+ Humor
+ Grafische stijl
+ Personages
+ Variatie in omgevingen
+ Veel verschillende wapens
+ Mede daardoor variatie in gameplay
+ IJzersterk in co-op

Minpunten

- Gamers die alleen spelen worden benadeeld
- Geen systeem om loot te verdelen
- Guns met elkaar vergelijken wordt een taak op zich

Cijfer: 8,5

Titel Borderlands 2
Borderlands 2
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Gearbox Software
Uitgever 2K Games
Releasedatum 21 september 2012
Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2



Lees meer

Reacties (161)

161
158
100
7
0
44
Wijzig sortering
Ik kan het mis hebben hoor maar in de eerste Borderlands had een verhoging van het aantal spelers invloed op de hoeveelheid loot, niet de kwaliteit. Zo ver ik weet is dit in Borderlands 2 nog steeds hetzelfde. Dus ja 1 speler krijgt kwantitatief minder drops maar hoeft ze ook niet te delen, ik zie de benadeling er niet in.

"Guns met elkaar vergelijken wordt een taak op zich" Botderlands 2 is de ultieme lootgame en dan pas een fps en dan pas een rpg. Misschien gewoon niet helemaal het juiste type game als de loot uitzoeken niet je ding is ?

De pluspunten kan ik me goed in vinden. Het enige wat ik daar als grote plus mis, is het dat er eindelijk een trade interface in de game zit.
Tenzij, je met drie andere mensen speelt die ook de Vault Hunters' Relic hebben. Want die relic geldt voor jou én voor je medespelers. Het is alleen nog niet bekend of het stacked. Maar als het wel stacked dan heb je gewoon 15% meer kans op purple items.

Dus in dit uitzonderlijke geval, kan het een voordeel hebben om met meerdere mensen te spelen. Maar ik vind nu niet echt dat het spel je laat boeten omdat je solo gaat. BL2 kan net zo goed SP als D3 dat kan. Tuurlijk het heeft voordelen om met meerdere mensen te spelen, maar die voordelen zijn niet zo alles-verhogend dat je als SPer de plank mis slaat met BL2.

Wel raar, overigens, dat in het artikel wordt geschreven dat het spel nét op het randje zit van mensen straffen. Maar dit wel als minpunt wordt meegenomen in de eindbeoordeling. Dan is het toch niet het randje?
Ook het feit dat je op een gedeelte een shared locker krijgt.

Dat je dus Items kan delen tussen je eigen characters.
Helaas zullen dit er maar 4 zijn.. maar je kan ze wel openen door bepaalde items in te leveren(Eridium)

Plus mis ik ook dat er vermeld wordt dat er in oktober een vijfde (dlc) character gereleased wordt.

Ik citeer:

Gaige is a Mechromancer. She is the fifth playable class in Borderlands 2. First revealed at PAX East 2012, the class will be added as post-release downloadable content releasing on October 16, 2012 for $9.99 USD / 800 Microsoft points. There will be no charge for those that pre-ordered Borderlands 2. She is able to command mechs, including the D374-TP (Deathtrap).

[Reactie gewijzigd door Ienni1983 op 22 juli 2024 14:14]

ewel groot gelijk, het is in eerste plaats een lootgame, zoals diablo2 daar waarde ook constant bezig met vergelijken.. En dat is ook leuk, om de 5 minuten het gevoel hebben daje verbeterd zijt..
De kwaliteit van de drops is in singleplayer idd hetzelfde en het gaat alleen over de kwantiteit..
Dus de minpunten die de reviewer aanhaalt zijn eigenlijk geen minpunten, het maakt de game wat het is ^^ een looter>rpg>shooter

[Reactie gewijzigd door Misterblort op 22 juli 2024 14:14]

Ik denk dat daar gelijk in hebt. Heb nu 2 level 10 Sirens. 1 om multi mee te spelen, en 1 single maar mij singleplayer character kreeg minstens even goede, al dan niet betere wapens.
- Geen systeem om loot te verdelen
- Guns met elkaar vergelijken wordt een taak op zich
Dit was in deel 1 ook zo, het is toch niet zo moeilijk om een wapen te droppen voor je medespeler? Tevens het vergelijken hoort natuurlijk wel bij een RPG, je gaat toch niet zomaar iets aantrekken zonder de stats te checken?
Inderdaad een beetje een non-argument. Het spel geeft, overigens, ook heel duidelijk aan welke stats beter zijn dan je huidige wapen. En op basis daarvan kun je besluiten om een wapen wel of niet te gebruiken.

De enige plek waar dit fout gaat is met "Child Grenades" deze granaten exploderen en laten dan een x aantal granaten daaruit nog een keer exploderen. Helaas berekenen ze niet de x aantal als extra damage. Kortom:

Een child grenade met x10 child grenades doet 500x10 damage.
Een normale granaat doet 600 damage.

Logischerwijs is de child grenade beter, maar toch staat de damage van de normal grenade als hoger aangemeld. Met wapens zoals de shotguns wordt dit wél meegenomen in de vergelijking. Maar, de child grenades hebben ook een veel groter gebied wat het laat exploderen. Beste crowd grenade mod die ik ben tegengekomen.

Daarnaast dropt het spel geen loot per speler. Kortom, dat pistool wat je altijd al wilde mag misschien wel droppen. Maar maak eerst die andere drie spelers maar wijs dat jij degene bent die dat wapen 'moet' hebben. Hoezo wordt je "gestraft" als singleplayer?

[Reactie gewijzigd door SacreBleu op 22 juli 2024 14:14]

Daarnaast dropt het spel geen loot per speler. Kortom, dat pistool wat je altijd al wilde mag misschien wel droppen. Maar maak eerst die andere drie spelers maar wijs dat jij degene bent die dat wapen 'moet' hebben. Hoezo wordt je "gestraft" als singleplayer?
Tja als je met vrienden speelt is dat toch geen probleem, zelf zou ik er sowieso geen lol in hebben met vreemden te spelen, dan nog liever in me eentje :)
ik mocht vroegah al niet met vreemden spelen, dus ik denk dat dat nu nog zo is :+
Als je met vrienden speelt is loot geen probleem, maar als je met een random groep speelt is loot verdelen echter wel een probleem. Je kunt er vergif opnemen dat er 1 greedy bastard tussen zit die alles weg pakt. Een systeem als "wie het eerst alles van de grond kan pakken" is geen geweldig systeem voor random groups. Niet iedereen speelt met 3 vrienden. Dat hadden ze dus beter kunnen doen, fact. Het blijft echter een detail. In het algemeen ziet het er uit dat dit spel meer een polish is van deel één, met nu wel meer een verhaal erin, karakter ontwikkeling enz, maar voor de rest is het meer van hetzelfde. Meer solide dan deel 1, weinig vernieuwend. Het lijkt eerder een mega expansion pack dan een sequel.

[Reactie gewijzigd door Yokozuna op 22 juli 2024 14:14]

Klopt, het is niet zo moeilijk om een wapen te droppen voor een medespeler.
Het probleem zit hem erin als je met onbekenden speelt. Vaak nadat en soms voordat de laatste tegenstander neergaat wordt er al enthousiast gestofzuigd voor alle items die op de grond liggen. Sommige spelers zullen bepaalde items niet eens gebruiken en gewoon inruilen tegen harde cash, terwijl jij die classmod wel had kunnen gebruiken. Op dat soort momenten is een loot systeem van Diablo 3 wel beter.
Het grappige is want je kan de wapens wel vergelijken op de xbox 360 en ps3 dus zou het vreemd vinden als dat met de pc versie niet kan.

Er zit namelijk gewoon bij de inventory een knopje compare en die zit volgens mij onder X.
Kan op de PC ook heus wel, kon met borderlands 1 ook :)

En anders gewoone en xbox controller aan je PC hangen, kan je daar op de x drukken ;)
kan ook gewoon is gewoon weer een kul argument. gewoon te snel een (p)review in elkaar willen zetten.
Het vergelijken vind ik zelf erg omslachtig gaan, bij deel 1 was het makkelijker en sneller om te doen.
Wat vind jij dan omslachtiger gaan? Want het hele vergelijken met elkaar is naar mijn inziens niet veranderd van BL 1.
Dit was in deel 1 ook zo, het is toch niet zo moeilijk om een wapen te droppen voor je medespeler?
Dacht ik ook ja; je speelt immers *co-op* en dus niet tegen elkaar maar met elkaar. Het is voor de hele groep van belang dat iedereen goeie wapens heeft voor zijn of haar taak. 1 persoon die alle wapens hogt, wordt vanzelf afgestraft.
Doe je er ook goed aan om eerst nog Borderlands 1 te kopen. Of kan je gelijk aan de slag met deel 2 ?
Ik denk dat je er zeker goed aan zal doen om BL 1 ook nog te kopen. Leer je eigenlijk een beetje hoe alles in elkaar steekt. Ook bijvoorbeeld de personages (Claptrap) moet je leren kennen. De gameplay zelf zal grotendeels hetzelfde zijn gebleven, maar wat je allemaal kan doen/verkennen in de wereld is het zeker waard :D!

Ikzelf heb BL 1 + alle DLC's helemaal grijs gespeeld (denk dat er zo'n 200 uur in zit). Jammer genoeg moet ik ook nog tot morgen wachten voordat ik hem kan spelen.
Ik heb volgens steam ook 250 uur in BL1 zitten (waarbij ik aan moet tekenen dat ik 1 keer de game 's nachts aan heb laten staan omdat ik midden in een greater challenge van moxxie zat maar wou gaan slapen), en de game is het zeker nog waard om te kopen (vooral op de PC waar je voor een tientje de goty kunt krijgen), maar om nou te zeggen dat je de karakters moet leren kennen? Neuh, dat denk ik niet. Borderlands draait om knallen en de humor er in is leuk, maar het verhaal op zich stelt eigenlijk toch net niks voor. Ik kan me niet echt voorstellen dat je het zou gaan missen als je direct in BL2 springt.
ik durf te wedden dat je dit spel net als bij de gouwe oude actie films gewoon bij deel 2 kan beginnen. de karakters zoals claptap en alles leer je wel. maar toch deel 1 is nog steeds leuk om te spelen (ondanks de graphics en de slechte pc port) maar al die extra informatie die je na het spelen van deel 1 hebt maakt deel 2 wel een stuk leuker (ondanks dat het al een super game is ;)
Oh absoluut, deel 1 is geweldig, ik heb er tot deze week nog mee gespeeld :)
Helemaal als je toch van plan bent om het singleplayer te spelen (en het dus niet uit maakt wat de rest van de wereld speelt) dan zou ik ook gewoon met deel 1 beginnen, vooral omdat die zowat bij een pakje boter weggegeven wordt.
BL2 wordt beschikbaar op steam in ongeveer 12 uur, dus om 1 uur 's nachts kun je met de game aan de slag.
Borderlands + DLC is nog steeds een fantastische ervaring, maar de vraag is of je na Borderlands 2 spelen nog gaat beginnen aan deel één. In deel twee is zo verschrikkelijk veel veranderd.

- Minder backtracken.
- Mooiere, grotere omgevingen
- Aanpasbare FOV.
(-) PhysX, voor nVidia gebruikers (PC).
- Spel voelt vloeiender aan.

Kortom, BL1 is het, zonder meer, nog steeds waard maar zal wel 'iets' anders aanvoelen.
Tevens kun je ook de HUD randen instellen en de schaal ervan.
Aanpasbare FOV? _/-\o_ Hulde daarvoor. Ik heb in deel 1 met een keybind gewerkt die ervoor zorgde dat mijn gewenste FOV werd ingesteld, maar dat was behelpen hoor.

Nu hoop ik nog dat de gunplay en met name het geluid van de guns hetzelfde is gebleven en ik ben verkocht. Geen spel dat ik ken heeft een betere gun sound en feel dan Borderlands.
In sanctum (eerste grote stad) komen alle characters uit deel 1 terug... Scooter, Docter Zed, Tannis en Marcus. Je mist dus wel wat achtergrond info als je deel 1 nooit hebt gespeeld. Of dat heel erg is... dat zal wel meevallen.

Borderlands 1 uitspelen (zonder dlc) duurt ongeveer 40 uur.

Borderlands 2 is wat mij betreft iets pittiger maar ze leggen wel erg duidelijk uit wat de verschillende elementen doen (shock, corrosive, fire, enz). Dat is iets wat je een beetje zelf moest uitvinden in het eerste deel.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 14:14]

Als je niet weet wat die elementen doen, dan is er wel iets mis. Het spreekt voor zich wat die elementen doen en dat komt in deel 1 ook wel naar voren. Het staat er zelfs letterlijk bij waar een element in uitblinkt. Shock is goed tegen shield, corrosive tegen armor, fire tegen flesh en blast tegen eigenlijk alles wel.

Ik denk trouwens dat borderlands wel langer duurt dan 40 uur. Met 40 uur heb je lang niet alles gezien en is een teken dat je er doorheen rusht.
quote: sdk1985
Dat is iets wat je een beetje zelf moest uitvinden in het eerste deel.
In Borderlands 2 krijg je in Sanctuary een quest waarbij je een wapen van een bepaald type krijgt en een uitleg. Vervolgens moet je een vijand in de shooting range neerschieten. Dit herhaalt zich tot alle elementen zijn behandeld.

Als je alleen main story doet is 20 uur haalbaar. Die 40 uur is echt wel ruim. Als je dat niet lukt, dan is er wel iets mis (flauw he :+ ). Sterker nog het speed run record staat op 2,5 uur: http://speeddemosarchive.com/Borderlands.html .,

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 14:14]

Als ik jou was zij ik bij e-plaza gewoon de Borderlands GOTYE kopen zodat je in ieder geval het verhaal van BL1 zo kan volgen door naar BL2
Hmm, is dat een speciale versie waarbij claptrap zingt over iemand die je ooit gekend hebt? ;)
heb t gister voor t eerst gespeeld. vond r geen reet aan. de wapens zijn ruk, het verhaal suf, de karakters hebben geen inhoud en de map en het wapen menu zijn vreselijk. eens en nooit meer.
Waarom koop je het dan? Wat had je anders verwacht tegenover Borderlands 1? Volgens mij is er genoeg gameplay/screenshot materiaal te vinden om al een oordeel te werven m.b.t. de wapens, characters en menu's.
Misschien heeft hij nooit Borderlands 1 gespeeld en na al die positieve reviews en verhalen besloten om het aan te schaffen?

Vanavond eindelijk de game pas binnen, speel hem voornamelijk solo aangezien mijn vrienden niet echt van dit soort games houden. Borderlands 1 heeft me daardoor niet heel lang weten te boeien maar ik door de variatie, loot en andere verbeteringen dat ik me hier een heel stuk beter mee ga vermaken 8-)
Ze weten niet wat ze missen ;)
Probeer het Co-op dat maakt het al heel wat aantrekkelijker. Ik doe het samen met mijn broertje en met zijn 2en co-op lan. En dan is het gelijk veel leuker. Dat had ik ook met het eerste deel gedaan.

Ik vind het verder echt een game met veel variatie en het geeft ook niet het gevoel dat je alleen bent. Omdat er continu gepraat wordt en grappen worden gemaakt. Dat maakt het al veel gezelliger.

[Reactie gewijzigd door H.Boss op 22 juli 2024 14:14]

Lol, óf je bent een verwende snotaap óf echt dom want waarom koop je het spel zonder de previews en trailers te lezen/bekijken?
Of je kunt er gewoon niks van, lol.
Anoniem: 120193 20 september 2012 11:49
jullie testen hem op de pc, maar vermelden vervolgens niks over de settings van de pc als je dit af zou zetten tegen de console. BL1 was op de pc een ramp en een zeer slechte por vanaf de 360. Hoe zit dat deze keer?
Waarom was BL1 een zeer slechte porT dan? Heb het met veel plezier gespeeld, geen problemen hoor.
Nou moet ik zeggen dat ik dat gezeur over ports sowieso meestal onzin vind hoor, meestal is het puur gewhine omdat PC gamers vinden dat zij meer moeten krijgen omdat hun systeem meer aan kan. Je betaalt echter al minder dan console gamers, als je daar exact hetzelfde spel voor krijgt wat valt er dan nog te klagen?
Overigens biedt BL1 wel gewoon goede instellingen volgens mij, het is niet zoals darksiders waar niet meer dan een resolutie te kiezen is (al vind ik dat ook een prima game op de PC). Het had leuk geweest als er wat meer officiele mod support in zat (gameplay mods, niet je savegames hacken, dat is lame), maar ach, om nou te gaan zeuren dat het er niet in zit...
Nou moet ik zeggen dat ik dat gezeur over ports sowieso meestal onzin vind hoor, meestal is het puur gewhine omdat PC gamers vinden dat zij meer moeten krijgen omdat hun systeem meer aan kan
Mensen klagen over slechte ports als de game op een pc niet lekker werkt, terwijl een pc veel betere graphics aan kan.. kijk bijvoorbeeld GTA4
of als de controls niet aangepast kunnen worden, of als gewoon heel duidelijk is dat het menu beter werkt met een controller

Dan klagen mensen, wat jij noemt hoor ik niet vaak hoor...
Je betaalt echter al minder dan console gamers, als je daar exact hetzelfde spel voor krijgt wat valt er dan nog te klagen?
Haha 8)7

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 juli 2024 14:14]

http://www.youtube.com/wa...Sqs_ituU&feature=g-user-u

Uitleg van het menu en zijn instellingen. Volgens mij hebben ze hun best gedaan aan de PC-gamer te denken iig :)
Eerste Borderlands op de pc een ramp? Mijn beleving is toch anders van aard en vind het niet zo'n ramp. Het loopt soepel anders. Dan zijn er wel andere spellen in omloop wat meer een ramp is. En je kunt het voldoende aanpassen in de instellingen.
Ik merkte op mijn PC niks raars tegenover de xbox versie, ik heb beide :)
knap aangezien de PC versie nog niet geactiveerd is via Steam.... ARRRRRR
Uhm ten eerste zijn er manieren om al te spelen (via Amerikaans ip) ten 2de had ik en de persoon waar ik op reageer het juist over 1 (wat volgens hem een slechte port is en volgens mij niet) ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 14:14]

Ja via VPN dus wat laatst bij de Steam EULA toegevoegd is dat als een VPN op 1 of andere manier gedetecteerd word zwaai zwaai steam account :|
Anoniem: 304087 20 september 2012 10:16
Er zijn nog wel wat minpunten voor deze game op grafisch gebied. Physx is in deze game een grote toevoeging, en die moet je missen als je op de PC met een AMD kaart speelt.
Physx heb je toch ook voor AMD kaarten?
Schijnt ook op de cpu te kunnen draaien, maar dat is nooit echt ideaal...
(amd gebruiker)
Anoniem: 304087 @DCG90920 september 2012 10:21
uhm AMD heeft ook Physx ..
Dat heet dan physics, maar dat zit niet in deze game want het is puur physx only.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 304087 op 22 juli 2024 14:14]

En als je dat installeert, dan draait het op de CPU. big deal.
Nee, een AMD kaart ondersteund geen nvidia physx.
uhm AMD heeft ook Physx ..
Physics bedoel je, Physx is van Nvidia.

Wel is het mogelijk om met gehackte drivers een extra geforce te gebruiken naast je AMD kaart als dedicated Physx kaart.
Voor als men meer informatie daarover wilt hebben.

http://physxinfo.com/wiki/Hybrid_PhysX
Het werk nu wel met de ati/amd 7970, Physx,
Ook getest met mirror's edge :) pakt hem vanzelf :)
Anoniem: 246060 20 september 2012 15:11
Wat ik achterlijk vind is dat CO-OP en multiplayer de hoofmoot vormen bij niet alleen BL2 maar steeds meer games. HALLO!!!!

Singleplayer blijft in mijn ogen altijd het belangrijkste. ( bv dan MMORPG of zo )
Laatst ook EA door de bocht. Singleplayer bij de nieuwe C&C afschaffen HALLO!!!!

Ik ben iemand met maar weinig vrienden en die ook nog eens totaal andere hobbies hebben als gamen.
Co-op is prachtig als je vrienden hebt met dezelfde interesses en ook nog eens dezelfde hoeveeltijd tijd en zin voor het spel.En hoeveel mensen hebben nu die luxe?( in ieder geval totale minderheid )

Anders krijg je idd wat hier al eerder is gezegd. Ik ben lvl 3 en de ander die werkloos thuis zit al lvl 35 dat werkt toch niet.

Met vreemden CO-OP zie ik dan enigzins nog wel zitten mits er een goed need and greed systeem ( alla WOW ) in is gebouwd zodat ninja looten voorkomen word.

Uitgevers flikker op met je focussen op free to play, CO-OP en multiplayer. Dit zijn en blijven leuke extra''s om je game beter in de markt te zetten maar ga niet bezuinigen op Singleplayer, 90% van de gamers speelt games singpleplayer en niet multi.
Deze game en ook deel 1 zijn ook single-player gewoonweg geweldig (als je van het genre houdt natuurlijk), dat het multiplayer leuker is kan het systeem weinig aan doen gamen met vrienden is toch altijd leuker dan single (vind ik iig)...
+1

Kan het er niet meer mee eens zijn :)

Al ben ik wel grote fan van Co-op op 1 scherm, zoals in BL1.
DAT moeten ze vaker terugstoppen ... en niet alleen focus op online co-op :P

Genoeg geklaag ... kan niet wachten tot ik BL2 kan spelen :D

16 Bazillion guns ....... !
"Eenzaam spelende gamers worden benadeeld", dat klinkt zo zielig
Beter zou toch zijn "singleplayers worden benadeeld" ;)
"Alleen" spelende gamers staat er. ;)
Ik ben bijvoorbeeld iemand die nooit multiplayered omdat ik het simpel weg niet leuk vind. Dan is het wel jammer dat ik minder goede loot krijg etc.
Ik vind het een beetje een onzin minpunt. Borderlands is gewoon een coop game die je ook alleen zou kunnen spelen.

Dat je minder goede loot krijgt is een motivatie mechanisme om het wel met anderen te spelen. En ik vond Borderlands een factor 10 leuker met een paar vrienden dan alleen.

Ze zeggen niet voor niets Mayhem awaits. Bring friends!

Voor het loot mechanisme, dat werkt wel beter als je met vrienden speelt dan dat je met vreemden speelt. Je wisselt dan ook makkelijker wapens uit en kun je ook een beetje opletten of je voor iemand een beter wapen vind omdat je weet wat zei zoeken. Op dat vlak denk ik dat een distributie systeem ook niet veel veranderd.

Met random mensen gok ik dat het inderdaad een loot orgie word.

Ik ga in iedergeval vrijdag avond los met een paar vrienden, en als we er al even veel lol aan beleven als aan deel 1 is het al een goede investering geweest.
Door werk en gezin valt het niet mee om met vrienden mee te doen, dus zal het voornamelijk single player worden. Dus wel wat jammer van de mindere loot, maar ik denk niet dat dat het speelplezier zal drukken.
Kan niet wachten, hoop dat het de actie en humor van zijn voorganger nog kan overtreffen.
Coop heeft nog een nadeel dat is als je die niet met echte vrienden speelt dat het een chaos is van quests en dat je vaak een paar mist door een net niet matchmaking.
Ook kunnen speler in 1 keer een verkeerde teleport pakken, of een andere quest gaan doen.
Onzin. Als je altijd alleen speelt weet je dus niet dat je loot gemiddeld iets slechter is dan wanneer je ook coop speelt.
Je vind nog steeds upgrades, en het spel is nog steeds leuk.
Ik heb het gisteren voor het eerst gespeeld; eerst alleen en daarna samen. Het was me niet opgevallen dat er betere loot te vinden was toen we met zijn tweeën speelden. Ik heb het gevoel dat er iets vaker een wapen op te rapen was, maar dat moet ook wel als je eigenlijk twee keer zo veel loot moet hebben als je met zijn tweeën speelt om het per persoon gelijk te hebben.
Dat je minder goede loot krijgt is een motivatie mechanisme om het wel met anderen te spelen.
Ik vind het eerlijk gezegd een lameass poging om meer exemplaren van je game te verkopen :/

Bij Diablo III heb ik er ook een beetje moeite mee dat er zoveel op het co-op gedoe wordt geleund : Daar koop ik een game met Single Player mogelijkheid niet voor :(

Aan de andere kant zijn er weer games waar (niet verplichte) co-op helemaal geweldig zou zijn, maar het er niet in zit |:(
Aan de andere kant zijn er weer games waar (niet verplichte) co-op helemaal geweldig zou zijn, maar het er niet in zit |:(
Dit! Het is net of gamemakers alleen maar co-op door je strot kunnen duwen of het geheel weglaten...
Vind het ook lastig, ik team wel eens up met wat mensen in borderlands 1, maar door werk heb ik gewoon erg weinig tijd om te spelen. Intussen zijn die lui dan alweer 10 levels hoger en 20 quests verder... Dan kan je wel meedoen, maar ik vind het wel leuk om het verhaal een beetje in volgorde af te werken.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 22 juli 2024 14:14]

Gister al mogen spelen. Geweldige game weer :D
Inderdaad echt een goede game als je van actie en humor houd!

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 22 juli 2024 14:14]

Helemaal mee eens :) "echte" humor is helaas dungezaaid in games (Portal 1 rulez). PS (@hieronder): Physx kun je in Borderlands ook op een AMD kaart enabelen. Gelukkig heeft Gearbox het omzeilen van de NVIDIA 'propriety blokkade" eenvoudig gemaakt (Google it).
Anoniem: 304087 @mtr3320 september 2012 11:18
Waarom krijgt niemand het aan het werk dan op een AMD kaart. Nvida werkt nauw samen met Gearbox.

Edit ik heb rond zitten zoeken en kan er niets over terug vinden.
Heb je een bron voor mij?

Edit

Gevonden maar het werkt dan op de CPU, je krijgt dan wel een mindere performance dan op de gpu, als je geen 8 cores hebt.
http://www.mmorpg.com/discussion2.cfm/post/5307033

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 304087 op 22 juli 2024 14:14]

Niemand?

http://www.youtube.com/watch?v=O_VE5yqNbLg&feature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=0L2dk9_1EzY
Gevonden maar het werkt dan op de CPU, je krijgt dan wel een mindere performance dan op de gpu, als je geen 8 cores hebt.
Volgens de bronnen heb je gewoon prima performance met een quad core, hoewel er wel frame drops zijn... maar mensen zeggen dat je op nVidia hardware op de zelfde plekken de framedrops krijgt

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 juli 2024 14:14]

Borderlands2 is een co-op game die singleplayer/off-line mogelijkheden heeft.

De meeste MMO's kan je voor een heel groot deel zelf doen in je eentje maar het is daar niet voor bedoeld.

Ook is het vrij logisch dat je minder zeldzame wapen krijgt in je eentje omdat de moeilijkheidsgraad minder is en zeldzame wapens 9vd10 keer sterker zijn dan standaard wapens.

Deze game verdient een 10 omdat ie op een specifieke doelgroep gericht is en daar een (bijna) perfecte game voor uitbrengt.
Als de game niet jouw kopje thee is dan is dat begrijpelijk maar dat is geen minpunt van de game want die laat duidelijk zien wat het wel is (een over the top multiplayer knalfestijn met ongebreidelde chaos) en ook heel duidelijk wat het niet is.
Prima,

Maar als je dan perse het hele CO-OP wilt pushen waarom dan niet goede bots uitbrengen. Zo kunnen spelers zonder de luxe van een vriendengroep met precies dezelfde game interesse toch meedoen met het CO-OPPEN.
Maar als je dan perse het hele CO-OP wilt pushen waarom dan niet goede bots uitbrengen.
Dat is bijna niet te doen, tenzij ze gewoon altijd binnen 50 meter van jouw blijven oid, het probleem is dan ook dat er geen vaste route is en dergelijke, je kan eigenlijk doen wat je wilt...
In L4D schieten de bots toch ook op mobs of niet? Blijven idd bij je in de buurt, mja beter niks.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.