Borderlands 2

Borderlands on steroids?

Wie naar Borderlands 2 kijkt, herkent duidelijk de 'comic-stijl'-graphics uit Borderlands. Hoewel destijds niet iedereen de switch naar deze graphics kon waarderen, droegen ze uiteindelijk bij aan het succes van het spel. Borderlands, waarvan wereldwijd 4,5 miljoen exemplaren zijn verkocht, scoorde vooral met zijn coöperatieve speloptie. Gamers die het spel solo speelden, zijn over het algemeen minder lovend over Borderlands dan mensen die het spel in een groepje hebben gespeeld. Dat zal voor Borderlands 2 waarschijnlijk niet anders zijn.

Gespeeld op: pc
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, PlayStation 3

"Hoe zouden jullie Borderlands 2 beschrijven", vroeg Steve Gibson van Gearbox ons tijdens een hands-on-evenement dat onlangs door 2K Games in München werd georganiseerd. "Borderlands on steroids", antwoordde ik, waarop Gibson glimlachte. "Dat is precies de bedoeling. Doordat we voor Borderlands 2 al direct de stijl helder hadden, was er in de ontwikkeling veel meer mogelijk. Dit spel heeft een veel hoger detailniveau dan het vorige spel."

Borderlands op steroïden kan ook rechtstreeks toegepast worden op de nieuwe speelbare personages in het spel. De vier archetypen uit het eerste spel zijn min of meer doorontwikkeld. Zo is Brick, die destijds nog werd omgeschreven als een Berserker, nu vervangen door de Gunzerker Salvador. Zijn speelwijze is vergelijkbaar met die van Brick, maar hij heeft dual-wielding als speciale vaardigheid. Behalve met Salvador konden we tijdens onze speelsessie ook aan de slag met Maya, min of meer de vervangster van Lilith. Maya heeft als extra ability 'Phaselock'. Daarmee kan ze vijanden tijdelijk vastzetten in de lucht, om ze makkelijk neer te kunnen schieten.

*Handsome Jack

Salvador en Maya, maar ook de dit keer nog niet speelbare Axton en Zero, nemen het in Borderlands 2 op tegen Handsome Jack. Het is inmiddels vijf jaar na de gebeurtenissen in Borderlands; Handsome Jack heeft de rijkdommen van de door de helden uit het eerste deel ontdekte Vault voor zichzelf geclaimd en dat heeft hem macht opgeleverd. Jack beloofde de puinhoop die Pandora is op te ruimen, daarbij afrekenend met de kolonisten die op de planeet wonen. De invloed van Jack is te allen tijde zichtbaar in de vorm van de basis die hij op de maan van Pandora liet bouwen.

De speler komt Handsome Jack voor het eerst tegen aan het begin van het spel, als deelnemer in een toernooi dat door Jack is georganiseerd. De speler wint het toernooi, maar de prijs blijft uit. Jack ziet de speler als een bedreiging en dumpt hem in een afgelegen niemandslandje, om te sterven. De speler wordt echter gered door de Guardian Angel uit het eerste spel, die vertelt dat de speler Jack moet vermoorden. Ondertussen begint Jack zelf aan een queeste om de mysterieuze Warrior. Wie of wat dat is, is nog niet duidelijk, maar Gearbox verklapte alvast dat de speler daar uiteindelijk wel achter komt…