Gamescom: Borderlands 2

Weer cartoonesk

"Goh, dat lijkt best veel op Borderlands". Onder vrijwel elke preview of video van id Software's shooter Rage valt dat commentaar wel ergens te lezen. Feit is dat beide shooters zich in een post-apocalyptische spelwereld afspelen en dat het uiterlijk van die werelden enigszins op elkaar lijkt. De vergelijking houdt daar eigenlijk wel op. Dat benadrukte Gearbox Software nog maar eens tijdens de presentatie op de Gamescom, waar de studio voor het eerst Borderlands 2 liet zien.

Nog voor we goed en wel onderweg zijn met de presentatie, valt de grafische stijl van Borderlands direct op. Er moet bij 2K Games iemand zitten die een groot fan is van cel-shaded graphics, want net als The Darkness II is er over Borderlands een cartoonesk sausje gegoten. De spelwereld, de personages: alles lijkt zo weggelopen uit een comicbook. Dat komt mede door de presentatie in-game. Nieuwe vijanden worden bijvoorbeeld geïntroduceerd met hun naam in grote letters onder hun eerste verschijning - net zoals je het in een stripboek zou kunnen zien.

*Tekortkomingen verhullen?

De grafische stijl werkt best goed voor Borderlands 2, maar door de voorgeschiedenis moet er een kleine kanttekening bij worden geplaatst. De eerste Borderlands-game werd namelijk in 2007 voorgesteld, maar daarna nog helemaal aangepast. De 'realistische' graphics werden de deur uit gedaan en de game kreeg een ietwat cartoony karakter. Het leek er sterk op dat Gearbox dat deed om te verhullen dat de realistisch bedoelde graphics niet goed genoeg waren. Het doortrekken van die lijn - Borderlands 2 wordt nóg meer cartoony - doet vermoeden dat er meer tekortkomingen van de engine moeten worden verhuld.

Of dat terecht is, moet nog blijken. Tijdens de Gamescom spatte de actie lekker van het scherm en sommige beelden zagen er indrukwekkend uit. We zagen onder meer een vergezicht van een van de hoogste punten in de spelwereld, en dat was prachtig. Het leukste daarbij is wel dat je alle gebieden die je kunt zien liggen, ook echt kunt bereiken. Zones worden weliswaar nog steeds gescheiden door punten waarop het spel de volgende zone moet inladen, maar dat mag de pret niet drukken.