Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

"Goh, dat lijkt best veel op Borderlands". Onder vrijwel elke preview of video van id Software's shooter Rage valt dat commentaar wel ergens te lezen. Feit is dat beide shooters zich in een post-apocalyptische spelwereld afspelen en dat het uiterlijk van die werelden enigszins op elkaar lijkt. De vergelijking houdt daar eigenlijk wel op. Dat benadrukte Gearbox Software nog maar eens tijdens de presentatie op de Gamescom, waar de studio voor het eerst Borderlands 2 liet zien.

Nog voor we goed en wel onderweg zijn met de presentatie, valt de grafische stijl van Borderlands direct op. Er moet bij 2K Games iemand zitten die een groot fan is van cel-shaded graphics, want net als The Darkness II is er over Borderlands een cartoonesk sausje gegoten. De spelwereld, de personages: alles lijkt zo weggelopen uit een comicbook. Dat komt mede door de presentatie in-game. Nieuwe vijanden worden bijvoorbeeld geïntroduceerd met hun naam in grote letters onder hun eerste verschijning - net zoals je het in een stripboek zou kunnen zien.

*Tekortkomingen verhullen?

De grafische stijl werkt best goed voor Borderlands 2, maar door de voorgeschiedenis moet er een kleine kanttekening bij worden geplaatst. De eerste Borderlands-game werd namelijk in 2007 voorgesteld, maar daarna nog helemaal aangepast. De 'realistische' graphics werden de deur uit gedaan en de game kreeg een ietwat cartoony karakter. Het leek er sterk op dat Gearbox dat deed om te verhullen dat de realistisch bedoelde graphics niet goed genoeg waren. Het doortrekken van die lijn - Borderlands 2 wordt nóg meer cartoony - doet vermoeden dat er meer tekortkomingen van de engine moeten worden verhuld.

Of dat terecht is, moet nog blijken. Tijdens de Gamescom spatte de actie lekker van het scherm en sommige beelden zagen er indrukwekkend uit. We zagen onder meer een vergezicht van een van de hoogste punten in de spelwereld, en dat was prachtig. Het leukste daarbij is wel dat je alle gebieden die je kunt zien liggen, ook echt kunt bereiken. Zones worden weliswaar nog steeds gescheiden door punten waarop het spel de volgende zone moet inladen, maar dat mag de pret niet drukken.

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True